12/15/2021
Hva kjennetegner ledelse som snur bedrifter fra konkurs til overskudd
Kjersti Hobøl, administrerende direktør i Nille, deler sine erfaringer med å snu bedrifter fra konkurs til overskudd. Hun forklarer hvordan hun identifiserte og løste problemer i Nille, inkludert feil sortiment, mangel på varetrykk og en ledergruppe som ikke var riktig skrudd sammen. Hun understreker viktigheten av å ha en tydelig retning, å skape vilje hos ansatte og å sette de i stand til å levere. Hobøl mener at å gi ansatte en følelse av stolthet over å jobbe i Nille er en viktig faktor for suksess, og hun understreker også betydningen av å ha en åpen og ærlig dialog med medarbeidere. Hun deler også viktige råd til gründere, som å ha en tydelig forretningsidé, å ikke avvike fra strategien for ofte og å fokusere på hva som er riktig for selskapet, ikke konkurrentene.
Transkript
Nemnt i episoden
Nille
En norsk riteltjede som Kjersti Hobøl har snudd fra konkurs til overskudd
DNB
En norsk bank som overtok Nille i 2018
Kid Interiør
En interiørkjede som Kjersti Hobøl tidligere reddet fra konkurs
McKinsey
Et konsulentfirma som ble brukt av Nilles tidligere eiere
Nike
Et kjent sportsmerke som ble brukt som eksempel på at selv store selskaper kan bomme på vareinnkjøp
Aftenposten
En norsk avis som omtalte Nille som en kategori for tull og tøys
AirThings
Et selskap som produserer en liten enhet for luftkvalitet
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere utviklere i Bangladesh
Bergen Bank
En norsk bank som gikk konkurs
Et sosialt medie hvor Nille-kunder har en egen gruppe
Vi som elsker Nille
En Facebook-gruppe for Nille-kunder
Oslo-regionen
En region i Norge som ble stengt ned under korona
Viken
En region i Norge som ble stengt ned under korona
Teams
En plattform for videokonferanser
Korona
En pandemi som har påvirket Nilles drift
Skifter
En podcast som Kjersti Hobøl er gjest i
Skifter.no
Nettstedet til Skifter-podcasten
Cefalo.no
Nettstedet til Cefalo outsourcing-selskap
HMS
Helse, miljø og sikkerhet
DM
Direktemelding
Juni
En måned med rekordomsetning for Nille
Juli
En måned med rekordomsetning for Nille
August
En måned med rekordomsetning for Nille
Oktober
En måned med rekordomsetning for Nille
Nille-ansatte
De som jobber i Nille-butikkene
Nille-kunder
De som handler i Nille-butikkene
Nille-butikker
De fysiske butikkene til Nille
Nille-konseptet
Det generelle konseptet og merkevaren til Nille
Nille-produkter
Varene som selges i Nille-butikkene
Deltakarar
Gjest
Kjersti Hobøl
Vert
Ukjent
Sponsorar
Cefalo