8/5/2020
Slik må du jobbe med netthandel i dag for å lykkes
Fredrik Aune Guttormsen, CMO og medgründer av Netthandelsgruppen, deler sin erfaring om å lykkes med netthandel. De startet i 2014 og har hatt en enorm vekst, fra null til 325 millioner i omsetning på seks år. Han mener at nøkkelen til suksess er å ha et team med komplementære ferdigheter, et unikt produktsortiment og evnen til å jobbe raskt og iterativt med data. Han mener at tradisjonelle varehandelsaktører sliter med å tilpasse seg den raske endringen i markedet, og at Amazon vil være en stor utfordring for mange norske aktører.
Transkript
Nemnt i episoden
Netthandelsgruppen
Et norsk netthandelsselskap som har hatt stor suksess de siste årene.
Fredrik Aune Guttormsen
CMO og medgründer av Netthandelsgruppen, som deler sin erfaring om å drive netthandel.
Amazon
Et stort amerikansk e-handelsselskap som har et stort potensial i Norge.
Black Friday
En viktig handelsperiode for nettbutikker.
Gressvik
Et norsk varehandelsselskap som har gått konkurs. De har ikke tilpasset seg nye omstendigheter i markedet.
XXL
Et norsk varehandelsselskap som har hatt suksess i netthandel.
Elkjøp
En norsk elektronikkjeder som vil bli utfordret av Amazon.
Amundsen
En online forhandler som har lave kostnader og en konkurransefordel i forhold til tradisjonelle varehandelsaktører.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam i Bangladesh.
Google Trends
Et verktøy som kan brukes for å analysere søkevolum for en merkevare eller produktkategori.
En sosial medieplattform som kan brukes for å markedsføre produkter.
Fortnite
Et populært dataspill som brukes som et eksempel for å illustrere rask tilbakemelding og læring.
Star Trek
En science fiction-serie som brukes som et eksempel for å illustrere delt bevissthet i en organisasjon.
Al-Qaida
En terroristorganisasjon som brukes som et eksempel for å illustrere agilitet og tilpasningsevne hos en fiende.
Stanley McChrystal
En amerikansk general som skrev boken "Team of Teams", som handler om å skape en organisasjon med delt bevissthet og data transparency.
Reksexel
En varehandelsaktør som brukes som et eksempel for å illustrere den raske endringen i markedet.
G-Sport
Et norsk varehandelsselskap som har gått konkurs. De har ikke tilpasset seg nye omstendigheter i markedet.
GMAX
Et varemerke som ble lansert av Gressvik, men som ikke fikk den samme suksessen som XXL.
Sony
Et teknologiselskap som produserer elektronikk, som for eksempel mobiltelefoner og TV-apparater.
Bang & Olufsen
Et lyd- og videomerke som produserer high-end elektronikk.
Bose
Et lydmerke som produserer high-end lydprodukter.
iPhone
En mobiltelefon produsert av Apple.
LG
Et teknologiselskap som produserer elektronikk, som for eksempel TV-apparater og mobiltelefoner.
Samsung
Et teknologiselskap som produserer elektronikk, som for eksempel mobiltelefoner og TV-apparater.
Prisjakt
En prisjämförelsesida som brukes av varehandelsaktører for å overvåke priser.
Elkjop
En norsk elektronikkjeder som har en fysisk tilstedeværelse og vil bli utfordret av Amazon.
Hermesen
Et norsk selskap som kan serve kunder som tidligere var kunder hos selskaper som går konkurs på grunn av Amazon.
S&P 500
Et indeks som brukes for å måle utviklingen til de 500 største selskapene i USA.
Taylor
En amerikansk ingeniør som utviklet samlebåndsmetoden.
Deltakarar
guest
Fredrik Aune Guttormsen
host
Unknown
Sponsorar
Cefalo