11/13/2019

Kan utfordreren Bulder Bank bli den nye Sbanken og kapre de mest lukrative kundene?

Bulder Bank, et nytt initiativ fra Sparebanken Vest, tar sikte på å bli en utfordrerbank i det norske markedet. Med fokus på digitalisering og kundesentrerte løsninger, ønsker Bulder Bank å tilby en mobilbank med en automatisk rentesettingsmekanisme for boliglån. De retter seg mot mer erfarne bankkunder som søker enkle og transparente løsninger. Bulder Bank skiller seg fra andre banker ved sin fokus på å løse kundeproblemer og innovasjon, og har et mål om å ha 20.000 kunder innen to år.

00:02

I denne episoden diskuteres Bulderbank, Sparebanken Vest sin nye digitale mobilbank og dens unike posisjon i markedet.

04:47

Vi må utfordre oss selv, tenke nytt, og tørre å gjøre ting annerledes med fokus på mennesker og teknologi.

09:17

Bulle Bank må tiltrekke erfarne kunder ved å tilby enkelhet og støtte i bankforhold, til tross for et ungdommelig uttrykk.

13:41

Innovative banktjenester som automatisk rentenedsatt boliglån skiller seg fra tradisjonelle banker, og løser reelle kundeproblemer.

18:11

Ny aktør i bankmarkedet fokuserer på raskhet, moderne løsninger og høy kundetilfredshet for å tiltrekke misfornøyde kunder.

Skiftels podcast. I dag
Hei og velkommen til

Transkript

Hei og velkommen til Skiftels podcast. I dag skal vi snakke om bank og nærmere bestemt utfordrerbanker og enda nærmere bestemt sparebankinvest sitt nye initiativ, Bulderbank. Så nå sitter jeg her sammen med direktør i Bulderbank, Torvald Kvamme. Velkommen Torvald. Takk skal du ha. Vi sitter jo på ditt kontor, så kanskje du skal si velkommen til meg. Ja, hjertelig velkommen Lukas. Takk for det. Veldig kjekt å ha deg her. Veldig hyggelig å komme hit.

38.820 s
00:00:02

Bulle Bank er jo en av disse nye initiativene. Vi har flere eksempler, spesielt fra utlandet, både digitale og utfordrerbankene. Hvorfor velger Sparebanken Vestål å skape en ny digital mobilbank? Er det et skrikende behovet til flere banker i Norge? Ja, akkurat det spørsmålet har vi fått noen ganger. Er det behov for flere banker?

22.540 s
00:00:41

Jeg har lyst til å ta utgangspunkt i Sparebanken Vest, som har et flott verdiforslag knyttet til region og til geografi. Det digitale kjenner vi egentlig ingen geografiske grenser, det er et utgangspunkt. Så har vi vært gjennom en omstilling i Sparebanken Vest, hvor vi ser at vi har et utviklingsmiljø, vi har digitale løsninger som egner seg for noe mer enn den geografiske avgrensningen.

28.800 s
00:01:04

Og så kom vi til spørsmålet, hvordan gjør man egentlig det? Og i den diskusjonen så ble det egentlig ganske tydelig at her har vi muligheten for virkelig å gjøre noe helt nytt. Og i 2019 så tenker vi at banken bor på mobil. Det er der vi ser mest kundegasjement. Det er der vi ser flest antall besøk. Og det er veldig konvenient og lett tilgjengelig.

24.280 s
00:01:33

Da tenkte vi at nå hopper vi over nettbank, alt uten noe snakk, og så går vi rett på mobil, og så lager vi den beste mobilbanken som noen noensinne har sett. At vi tar all fokus på det. Men kunne man ikke gjort det i Sparebanken Vest sin mobilapp? Jo, det kunne man for så vidt gjort, men Sparebanken Vest sitt verdiforslag er mye mer enn bare mobilappen. Det er på en måte en komplett bank knyttet til regionen Hordeland og på Vestlandet,

29.020 s
00:01:58

Så det er mye mer. De som på en måte synes at verdiforslaget til Sparbank Invest er bra, de kommer til Sparbank Invest for noe mye mer enn bare en mobilbank. Det er en lokal tilstedeværelse, et lokalt engasjement. Vi pleier å kalle det for en personlig signatur, som også har veldig mye å gjøre med de fantastisk flinke menneskene som jobber i Sparbank Invest i kontorene og i annen støtteapparat.

26.660 s
00:02:27

Skal man bre seg ut nasjonalt, så tenker vi at det er en bedre måte å gjøre det på å lage en kontrast til det verdiforslaget som vi har på Vestlandet. Det tenker vi er en kjempegod mobilapp.

15.400 s
00:02:54

og et helt nytt og spennende boliglån. Ok, ja, for det handler om merkevare. Er det derfor at merkevaren Sparabak i Vest er så tett knyttet regionalt på Vestlandsområdet, at for å kunne slå igjennom nasjonalt, så må du ha en separat merkevare som kan få frihet til å utforske det området på egne vilkår? Absolutt.

20.320 s
00:03:10

Og vi har brukt mye tid på å diskutere hvordan vi skal posisjonere merkevaren Buller Bank, slik at det står seg godt i forhold til merkevaren Sparer Bank Invest. Og egentlig er det en ganske sterk kontrast mellom de to merkevarene. Kan ikke du forklare hva den kontrasten består i? Jo, det kan jeg godt gjøre. Vi har brukt et rammeverk som heter Needscope, som vi har hatt veldig stor nytte av, som beskriver...

26.560 s
00:03:30

emosjonell tiltrekningskraft til merkevare. Det er egentlig godt eksemplifisert med at du har noen som er veldig entusiastiske for å kjøpe en Volvo, og noen har lyst til å kjøpe en Mercedes, selv om prisen kanskje er den samme. Og de har samme funksjonalitet, så har du entusiaster som, eller noen som er emosjonellt tiltrukket av Volvos sikkerhetsverdiforslag, og noen som kanskje ser etter statusen med en Mercedes, selv om egentlig innerst innes er de veldig like.

26.980 s
00:03:57

Tar man det ut i litt større sammenhenger, så er verdiforslaget til Sparbank Invest knyttet til den personlige signaturen som man finner gjennom kontakt med sin rådgiver. Man har kontorer på mange forskjellige steder. Det er det mange som tenker at det er et godt forslag i forhold til min livssituasjon. Når det gjelder Buller Bank,

22.020 s
00:04:24

Så skal vi være utfordret, vi skal gjøre ting på en helt annen måte. Vi skal tørre å være litt vill og gal og rock and roll i måten vi gjør ting på. Både når det gjelder plattform, at vi tørrer å være kun på mobil, men også i forhold til språk, design, i forhold til de tjenestene vi har valgt ut.

18.620 s
00:04:47

så skal det være annerledes. Litt sånn sterk, uavhengig, litt mer individualist, at folk som tør å gjøre ting på en litt annen måte. Apple? Ja, Apple, ja, tildels. Kanskje ikke fullt så mye nå lenger, men tidligere så hadde det vært en sånn typisk utfordring å gjøre ting på en ny måte.

15.540 s
00:05:06

Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.

24.720 s
00:05:24

Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Og hvordan klarer dere å skape en sånn type merkevare, en sånn type kraft fra et hovedkontor til en veldig tradisjonell bank? Ja, godt spørsmål.

30.800 s
00:05:49

Så jeg tror det begynner med, altså først må du jo selvfølgelig ha den holdningen til det at posisjonering og emosjonell tiltrekningskraft er viktig. Og hva er neste steg? Da må du finne mennesker som kan hjelpe deg. Teknologi er veldig interessant, ja, men teknologi er alltid en enabler i forhold til det de menneskene som kommer inn som skal hjelpe deg klarer å få til.

20.560 s
00:06:20

Så på en måte er briefen i forhold til designere og UX-ere, de må slutte seg til dette her. Og så har vi funnet ansatte fra Sparbank Invest som har den holdningen, som er litt sånn vild og gal og tørr og tenker litt ut av boksen og utfordrer og gjør ting på en litt ny måte. Og så ansetter vi folk som har den samme holdningen til det vi skal gjøre.

22.640 s
00:06:42

Alt dette begynner med menneskene, og så må vi tørre å tenke litt annerledes i forhold til teknologi og bruken av teknologi. Et godt eksempel på det er når vi skal velge teknisk plattform, så har vi allerede Microsoft Azure i Sparbank Invest. Det å flytte noe ut i skyen i en bank er en litt tung og vanskelig prosess.

22.480 s
00:07:05

Og i forbindelse med det så var det mye diskusjon om vi kunne bruke den samme teknologiske plattformen. Så kom vi veldig fort frem til at hvis vi virkelig skal få fart på dette her, så trenger vi å bruke Google-plattformen. Og det har vi gjort.

13.660 s
00:07:28

Nemnt i episoden

Bulder Bank 

En ny digital mobilbank som skal utfordre de tradisjonelle bankene i Norge

Sparebanken Vest 

En regional sparebank som har et flott verdiforslag knyttet til region og geografi

Needscope 

Et rammeverk som brukes for å beskrive den emosjonelle tiltrekningskraften til en merkevare

Volvo 

Et bilmerke som er kjent for sin sikkerhet

Mercedes 

Et bilmerke som er kjent for sin status

Apple 

Et teknologiselskap som er kjent for å gjøre ting på en ny måte

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på rekruttering og bygging av langsiktige utviklingsteam

Microsoft Azure 

En skyplattform fra Microsoft

Google-plattformen 

En skyplattform fra Google

S-Banken 

En heldigital bank med strikte kriterier for kunder

Epsi 

En kundetilfredshetsmåling

BN Bank 

En bank som har en størrelse som er sammenlignbar med Bulder Banks mål

DNB 

En stor norsk bank

Nordea 

En stor nordisk bank

Danske Bank 

En stor norsk bank

Spotify 

En musikkstrømmetjeneste som er kjent for sin innovative organisasjonsstruktur

ING Bank 

En stor bank i Nederland som er kjent for sin innovative organisasjonsstruktur

VG 

En norsk avis

Fintek 

En betegnelse på finansielle teknologiselskaper

Systemintegrasjon 

Et fagområde innen IT

Betale 

Et fagområde innen IT

Deltakarar

Host

Lukas

Guest

Torvald Kvamme

Sponsorar

Cefalo

Lignende

Lastar