Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er Silje Landevåg. Hun har grunnet nettbutikken Get Inspired, som i 2021 omsatte for over en halv milliard kroner. Og det hadde også ytterligere vekst i 2022. Nå har hun også etablert seg som en scale-up-investor, så det er veldig gøy å kunne få snakke med deg, Silje. Velkommen. Tusen takk, Lukas.
Vi pleier å gå rett på sak, og det jeg lurer på er hvorfor startet du en nettbutikk? Var det liksom obvious å gjøre det tilbake i 2009? Ikke helt obvious, og det startet jo heller ikke med nettbutikken, men jeg var nettopp gått grunnerskolen og møtte et tøft jobbmarked. Det var finanskrise på det tidspunktet, vi er tilbake i 2009.
Så det hele startet faktisk med en Pilates-DVD og en bestillingsside. Den DVD tok jeg akkurat av, så jeg letet egentlig etter hva andre ting kunne jeg selge, og på samme tidspunktet var det sånn at den ene bestillingssiden min kunne utvikle seg sånn at man kunne legge på flere produkter.
Så det var egentlig starten. Så jeg fumla jo med både hva skulle jeg selge og hva skulle dette bli i et og et halvt år før jeg så trenden med netthandel kom så stert. Og jeg også traff blink på hva kundene faktisk ville ha. Da hadde vi beveget oss over til treningsklær for kvinner. Men en Pilates-DVD, så filmet du deg selv gjøre Pilates og så skulle du selge den? Ja.
Nei, det var ikke jeg som var med, men jeg hadde to veldig dyktige modeller, eller instruktører til å stille opp. Og så hadde jeg to barndomskompiser som nettopp hadde startet en TV-produksjonsselskap, Sheriff TV, hette den en gang igjen, som på en måte da hjalp meg med å produsere den. Ok, så du lagde en Pilates-DVD, og hvorfor trodde du at det skulle ta helt av?
Jeg hadde egentlig en semi-trua på ideen, men hvis vi spoler tida tilbake, når jeg gikk på grunnerskolen, så var jeg utplassert i Shanghai, og der var det dårlig med treningstasthet. Jeg har alltid vært glad i å trene på treningsstudio, eller ta med en løptur i parken, men det var...
Det var ikke så veldig mange parker å springe i, som var i nærheten. Og treningsstudier var det heller også lite av. Så akkurat i den tiden så trent vi mye til DVD-er. Vi hadde pakket til DVD-tida på rommet. Og så var det litt sånn, ja ja, dette funker jo helt greit som et substitutt.
Så når jeg da kom tilbake, og når du har gått grunnerskolen, så er det veldig sånn, du går konstant og tenker, ok, hvilke behov er det i markedet? Hva kul kan jeg starte opp?
Så mens jeg på en måte søkte på alt som var å jobbe, markedsjefbestilling i Hittramat og salgschef i Choice, jeg hadde kommet jo ikke inn på et eneste intervju en gang, så drev jeg meg på å øvne meg på å skrive en retningsplan. Og da var det egentlig litt sånn tilfellig at jeg tenkte, ok, men det må jo finnes noe bedre på markedet enn det Pilates-DVD vi trente på rommet i Shanghai. Så det var egentlig utgangspunktet, men det er jo akkurat sånn veldig mange som drar frem DVD-spilleren og
flytte inn i diskken og finne frem yoga-matta, så heldigvis har jo ideen utbygget seg siden den gangen. Ja, formatet er kanskje litt annerledes nå, men det er jo fortsatt et marked for hjemmetrening med on-demand, mot det.
Ja, det er absolutt et marked, men ikke så stort marked som jeg gjerne skulle ha ønsket når jeg startet på din tida. Men du sa at du gikk på gründerskolen, så det har jo ligget en gründerspire i deg hele tiden. Hvorfor valgte du gründerskolen?
Både mamma og pappa er gründere, så jeg har vokst opp i et hjem der de alltid har jobbet og stått på og vært kreative. Det har gått både opp og ned, så jeg har alltid syntes det hadde vært spennende med det å gjøre noe selv. Men målet var egentlig å skaffe seg en jobb, arbeidserfaring og deretter kanskje tenke på å starte noe.
Men etter at jeg var ferdig på BA, da hadde jeg som veldig mange andre en bachelor i internasjonal markedsføring, og havna da i den typiske bachelor-bunken. Og så syntes jeg strategi var ekstra spennende. Så på en måte når jeg ble tipset om at grunnerskolen kunne være noe for det,
Så tenkte jeg egentlig at jo, men det å lære seg å si forretningsplan og jobbe med forretningsutvikling, det er jo nyttig uavhengig om man skal grunne det eller om man skal på en måte ha en stilling der man skal utvikle noen ting. Så jeg tenkte at ok, men for å få litt ekstra i bagasjen, så tenkte jeg at det var en god idé å ta det da. Og så var det litt kjekt at det var et halvtårsstudie i stedet for to skoleår. For jeg var mest skiret på egentlig å komme meg ut i jobb da. Hvis du da hadde fått jobb slik
slik at du ikke hadde gått på grunnerskolen, hadde du startet Get Inspired da? Oi, det er jo mulig å svare på, men jeg tror da at jeg er en som typisk kremer, som ikke passer helt inn i en A4-stilling. Så enten har jeg måttet komme, hatt en jobb der det bare har skjedd, hun jenta der, hun må vi bare tørre å satse på, la oss få litt frie tøyler, ellers hadde nok ikke jeg kommet så trygg, det tror jeg.
For det er jo kanskje en spesiell rase vi grunner av. Jo, men det er sant det du sier der. Jeg har lenge tenkt på det selv. Jeg ville aldri fått en direktørstilling i noen som helst sted. Jeg føler det er en vei for de som er gode på det. Og så er det på grunneren bare å lage noe selv.
Og så er det noen som er flinke til å se folk som kan lage noe selv. Men det er ironisk nok, så er det ikke den type etablerte selskapet trenger mer av fremover? Helt klart, og på en måte vært på ledig med kreativitet og utvikling. Nå når det kommer så mye type data og tech som på en måte løfter oss videre og optimaliserer og utvikler, så tror jeg man kan jo aldri erstatte menneskehodene og ideene som skapes, og
Så jeg tror at det blir en helt avgjørende egenskap for å lykkes med utviklingen. At vi slipper sånne som skruller som oss. Nå er ikke jeg i samme liga som deg, må jeg presisere det. Men du lanserte den DVD-en. Det tok ikke helt av. Du hadde da en landingsside hvor man kunne kjøpe den DVD-en. Når du innså at det ikke fungerte, hva gjorde du da?
Jeg letet egentlig for brils fra, veldig sånn markedsorientert, og det tror jeg er viktig da, at ok, DVD-en tok ikke akkurat helt av. Og så var det jo litt sånn, når de først hadde kjøpt den, så hadde jeg på en måte ikke så veldig mye annet selv, og det tok meg liksom fem måneder å lage den igjen, og ikke hadde jeg plusst av penger heller, så jeg burde jo ha tenkt tidligere at jeg burde ha hatt noe gjensalg da, i ...
i planen min. Så jeg solgte jo liksom alt fra yoga-matta, strikk, pilatespalla, og alt det der var jo inn i leiligheten min på 50 kvadrat i Oslo. Just saying, det så ikke ut. Jeg har jo solgt lypsyla, pukka te, duftlys, så det var jo hummer og kanarie, men så det jeg tenkte da var jo at, ok, men hvis jeg bare klarer å finne ut hvilke produkter kundene vil ha, så er jeg kjempetroa
på netthandel som handelsplattform fremover. Det er kanskje rart å tenke på, men det var før XXL var på nett, så vi var kjempetil ut. Og når jeg da på en måte tok inn det partiet med treningsklær, det var liksom siste pengene jeg hadde igjen før konton var skrapet, så begynte på en måte endelig bestillingene å komme inn.
Og så var det da en tights i det her sortimentet som plutselig alle damer skulle ha. Det var en sånn shape tights som formet løfta og litt sånn drømmetightsen til oss damer. Og så fikk jeg en del publisitet på den, og jeg var eneste i Norge som hadde den.
Når de linket til meg, så hagla bestillingene inn, og det var helt sinnssykt. Det var egentlig det breakthrough i april 2011. Så ble jeg oppe i vase gravid på samme tidspunkt, så da var det sånn, hva søren gjør jeg nå? Jeg vet jo at jeg kunne ikke ta meg opp per misjon, selskapet var jo meg.
Men jeg tenkte at nå må jeg i hvert fall komme meg noen jeg kan stole på, og som er flytt nærmere barnevakt. Så da tok jeg med meg selskapet tilbake til Trondheim, og ansatt av nyutdannet lillebror som daglig leder. Og det var jo egentlig ganske risikos, og på en måte tørr å ansette han rett inn i daglig lederrollen.
Men heldigvis var det kanskje det smarteste trekket jeg har gjort, for vi har på en måte utfylt hverandre hele veien, vil jeg si. Vi har jo ofte vært uenige på veien, men vi har hatt komplementær kompetanse. Jeg har synes det har vært spennende med markedsføring, innkjøp, forretningsutvikling og liksom
hvor skal vi? Og så har han vært steingod på en måte på å sørge for at driften henger med på utviklingen da.
Så siden den gangen, siden 2011, så har vi jo virkelig bygd stein på stein, og jeg er veldig stolt over å si at vi brukte ikke kassakredit, vi hadde ikke lån og ikke investorer med før 2017. Så vi drev jo åtte år egentlig, hvor vi bygde stein på stein, og
Da var det først et merke inn, og så to, og så en ansatt, og to og tre, og ja, IKEA hyllet til et robotlager til slutt. Men altså, hvis jeg forstår riktig, så du hadde leiligheten din full av random stuff, i en måte?
Som du prøvde å finne ut av. Og så var det denne treningsbuksa som du tilfelligvis var den eneste som hadde i Norge, som da tok helt av. Hvordan kom du over den treningsbuksa?
Nei, jeg tenker at jeg feilet jo på så innmari mye, sånn at man kan jo si at jeg hadde flaks med den talsen, men jeg er veldig uenig da, fordi jeg har jo selv om jeg prøvde å solgte alt mulig rart før jeg traff på den. Så det handler på en måte om å ikke gi seg, og det å være marked- og kundeorientert, og ja. Ja.
Og så har jeg jo vært sabla god på markedsføringen, beskjeden sagt, men det har vi faktisk. Så på en måte det å klare å få frem den tidsen her, og med salgsargumenter og lage gode kampanjer og sørge for å få den på alle hotte influenserene i Norge. Ja, nettopp. Ja, ikke riktig. Så den solgte seg ikke helt selv. Du måtte gjøre noe for å...
Ja, definitivt. Ja, absolutt. Og på den tiden var det jo også sosiale medier helt sånn i startfasen. Så jeg brukte jo meg selv også som modern, det skal du si. Og da var det liksom selvutleser, kamera og... Ja, i og med at det var bare meg i selskapet, så ble det jo sånn. Men i tillegg til at jeg på en måte laget nyhetsbrev og opprettet Facebook-annonser og kjørt på da.
Og dette med bruk av, først dette med flaks, jeg vil bare kommentere på det, for det er jo ikke, altså det du gjorde var å være i posisjon til å ha for flaks, ikke sant? Det vil si, det er ikke sånn at den flaksen kommer, det er ikke sånn at plutselig så hadde noen lagd en nettbutikk
som du bare fikk og så solgte den veldig bra. Så jeg vil bare si at jeg er enig med deg. Det er jo flaks, men det er jo ikke flaks som bare har vært til en tilfeldig. Det er jo, du har jobbet og kommet i posisjon til å ha og treffe der, ikke sant? Så kan man kalle det flaks eller ikke, men spørsmålet er liksom, hvis man forsøker og forsøker og forsøker, vil man til slutt lykkes?
Svaret er i hvert fall at hvis man ikke forsøker, så kommer det i hvert fall ikke til å lykkes. Definitivt, og på en måte bare det med det å se trenden på netthånden, det er nok en av suksessfaktorene, at på en måte det som utsalgs det,
Og så var det jo ok på en måte hvilke produkter er det folk ønsker å kjøpe da i den nettbutikken. Så du har helt rett. Det gjelder så på en måte jobb med utvikling og ikke gi seg. Men noen ganger så må man jo kanskje det hvis det på en måte er ideen ikke er livlaga. Men heldigvis for min del så hadde jeg troen, men det skal sies det var en periode der jeg begynte å søke andre jobber igjen. Fordi
For det begrenste hvor lenge pengekassa holdt, og så hadde jeg jo ikke akkurat mulighet til å få med meg investorer på denne hummer- og kanarierisen som det var i starten heller. Blir det riktig å si at man bør ligge på en slags underliggende stor trend? Det er en forutsetning at du må treffe på det, og så er jo hva som treffer på toppen. Det kan være litt tilfeldig, men man må ha tro på en slags underliggende trend,
Altså massiv trend da? Midt i bøyresvaret mitt er ja, og så finnes det alltid unntak. Men for vår stel har jo det å treffe på trend vært helt avgjørende for vekst. Først så treffet man på denne tøytsen, men så senere så treffet vi på roseulla til karitråd som vi solgte i bøtta hos barna. Og vi treffet på sneaker-trenden, og plutselig alle skulle ha sneakers tilbake i tid.
Og vi traff også på outdoor-trendene under korona. Så det handler om å utvikle seg i takt med markedet. Treningsklær var jo det vi drev med tilbake i 2011. Nå er det rundt 6-7% av det vi selger. Og nå er jo på en måte fashion igjen en kategori som vi gjør det veldig godt med.
Så det handler hele tiden på en måte om hva er det markedet vil ha nå og gjør seg relevant. Ja, men er det nettopp det som er Get Inspired sin oppskrift til suksess? At dere er flinke på litt før de andre å finne ut av hva er det markedet vil ha?
Ja, jeg tror det på en måte har vært salgsdrivende, men så hjelper det ikke å drive salg hvis du ikke leverer på det rundt. Så vi har på en måte vært gode til å jobbe med hele verdikjeden. Vi har vært kjempegode på kundeservice, vi har hatt kjempefokus på lager, logistikk, gode systemer, rekruttering, så den der sammensatte
det som jeg vil si er suksessfaktoren. For det hjelper liksom ikke å selge mye hvis du ikke klarer å levere. Da blir det med det ene salget. Ja, ikke sant? Ellers så blir det bare som en sil. Altså, du får kunder inn, men de kommer aldri tilbake. Men altså, hvis du på en måte... Vi kan jo snakke litt om akkurat det der da. Grunnbestanddelene i en god nettbutikk. Altså, man må jo evne å få inn kundene, ikke sant? Som virker som det er din spesialitet. Ja,
Among other things, men det å klare å skape engasjement som gjør at kundene kommer, det er en viktig del. Er du enig? Helt klart, fordi vi har jo på en måte ikke en butikk du går forbi. Så vi er jo nødt til å gjøre oss relevant og jobbe med synlighet. Og hvor viktig er for eksempel levering? Det er helt avgjørende, for hvertfall som i dag, så har jo kun noen blitt så vant av at NetTorne eller Smooth
Så nå må man være best i klassen på levering. Men det er klart at når jeg startet, og kundene fikk det på mellom to og fire dager, så syntes de det var super raskt. Men nå er vi jo mer på en til to dager. Så det er viktig.
Ja, ikke sant, så nå må du bare korrigere meg, men det å skaffe kunder, det å levere det, altså hvis det er noe galt, altså god kundeservice, til og med kanskje gjøre kundeservice slik at det blir en markedsføringskanal, for folk blir så happy. Er det et poeng?
Ja, absolutt. Man kan gjøre veldig mye bra når man har dialog med kunden. Det med retur har jo vært en utfordring. Det er veldig viktig å ha gode bytte- og returløsninger, samtidig som det må stilles noen krav tilbake til kunden også, at det du faktisk sender tilbake er i god stand, og at det kan selges videre. Og så er det litt med verdikjede, og det å sikre at du har
produkter å selge. Hvor viktig er det? Kjempeviktig, skal jeg si. Og der er jo trendene som går opp på popularitet blant merkevarene, ikke sant? Så det gjelder jo hele tiden å følge med der opp på utviklingen. Det er jo litt gøy å tenke tilbake på at Adidas har sin storhetstid, og så kommer Nike og tar over, og så er det plutselig New Balance skole skal ha noe, så
Man må henge med i timene. Hva er det som gjelder akkurat nå? Hva er det som trender nå? Vi ser at New Balance på skoene er populært akkurat nå. Og så gjør vi det også veldig bra på fritidssponsorer.
Og fersene, der er det jo på en måte alltid fra Karligens, de farger, det er mye farger på turtøy også nå, både lilla og mintgrønt, og så er det fortsatt en del beige og brun som har vært med lenge, så det er gøy, vi steller litt av alt. Noterer ned det, gode tips. Du nevnte i en bisetning at du jobbet med influensere, var du tidlig ute med det?
Ja, veldig tydelig ut helt i startfasen, vil jeg si. Og det var jo også før den tiden hvor de på en måte forstod markedsverdien sin. Det var sånn, jeg husker vi kunne betale 5 000 kroner til en av de største bloggerene som det var på den tiden. Og på en måte, det kunne generere 200 000 i direkte sporbar inntekt. Og da kan du jo tenke på verdien det ga også i markedvarerbygging og dem som på en måte kom tilbake fra andre sites i tillegg.
Så det var vilt. En høy ROI, mann, tror jeg. Ja, det kan du si. Men det er jo ikke sånn lenger nå. Nå har jo på en måte priserne hos influensere økt, og også på en måte kredibiliteten har sunket, og det har blitt veldig mange, ikke sant? Så det er mer sånn støy i det markedet nå, så
Så nå er vi der at Get Inspired ikke bruker noen influenser. Så jeg er veldig glad for at vi parallelt hele tiden jobber med at Get Inspired skulle vokse og få sin egen portefølje. Vi har 180 000 følgere på Instagram og Facebook og en stor kundebase på e-post og
Det har vært viktig. Har dere kommet til et punkt nå hvor dere har nok? Det vil du kanskje aldri si at dere har. Men dere har jo en slags form for distribusjon selv nå, som dere ikke hadde i starten.
Absolutt, men jeg vil ikke si at vi har nådd toppen. Vi har fortsatt usent merkevare hos flere damer, og så har vi jo nå i tillegg en satsning mot Herre som har fått en veldig bra start.
Så det er gøy å se. Der jobber vi jo aktivt nå, og vi ser at det er veldig mange damer som kjøper etter magen sin, så vi har jo en del å... Ja, men det hadde vi også antatt da, på forhånd. Ja, ok. Det jeg lurer på da, hvis du, hvis mot influensere var det hemmelige våpene i tidligere, altså 2011-ish, rundt der, hva er det hemmelige våpene i dag? Hva er det som gir mest ROI på markedsføringsaktivitet i dag?
I dag vil jeg si at kampen er litt tøffere, fordi det er veldig mange som har blitt gode, og veldig mange selskap har rekruttert markedsfolk internt og jobbet mye mer med egen markedsføring.
Så vi ser jo fortsatt at nyhetsbrev er kjempeviktig, og AdWords og Facebook-annonsering, men det begynner å bli kostbart. Så det er nok en miks av de tradisjonelle kanalene som har vært der en stund, men sosiale medier er fortsatt noe av det som tromper i toppen.
Og så har vi også en del god respons på å ha artikler innimellom, affiliate-artikler på ulike nettsider, hvor man kan få fortelt litt mer om den redaksjonelle omtalen. Hva er et eksempel på det? Det kunne ha vært vårens største trend på skofronten. Så er det en artikkel som handler om de ulike våremåtene og hva som trender, og så kan det være linker til hvor du finner
del av dem som er vist frem i artikken. Og da kjøper dere det som typisk på VG da, eller? Ja, det kan jo være et eksempel. Så det du sier er at det er liksom ikke en kanal som utmerker seg, det er mer en sånn blant, en miks av flere.
Det er det. Jeg ser jo en stor trend og en kanal som har blitt ekstra gjeldende for min del nå etter at jeg har byttet jobb. For nå jobber jeg jo på en måte mer som investor og bygger opp nye markedsbyråer mitt. Og LinkedIn er jo desidert den viktigste kanalen for meg nå. Og vi har også jobbet mye med B2B-selskap, og der ser vi på en måte at de har eksplosjoner.
ekstremt god respons av å være usynlig der. Så det er kanskje den kanalen sammen med TikTok, som på en måte er litt rak i motsetning av igjen, som er de to som på en måte skyter mest fart. Men det er ikke enkelt, for man bør egentlig være til stede på alle de fire store med både Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn. Så det er tidkrevende å jobbe med markedsføring og innhold i disse dager. For nå jobber du med B2B-markedsføring også?
Ja, vi jobber både med B2B og B2C. Ok, det er litt spennende med B2B. Altså, hvordan, altså du sa at LinkedIn, det er jo typisk sånn B2B-medie, altså markedsføringsmedium, er det ikke det? Eller...
Ja, jeg vil si det. Altså det er jo litt sånn motsetning til TikTok og dem, så er jo på en måte første målgruppa på LinkedIn er jo fortsatt menn 50+. Ja, det er det. Ja, og nå er det jo på en måte en kjempe stor uvekning på en måte i de ulike aldersgruppene, og det er stort mangfold.
Men det som på en måte skiller seg litt ut der er jo at over 50 prosent har høyere utdanning, og når de på en måte leser innhold på LinkedIn, så er de i helt annen modus, og budskapet oppleves mer troverdig enn om du ser det på Facebook eller andre kanaler.
Så det har en veldig god effekt for selskap som både jobber med synlighet, har lyst til å gjøre seg attraktiv arbeidsplass, både for dem som jobber der, men også for å rekruttere nye. Men det er ikke en salgskanal, så du skal heller dele verdi og innhold der, sånn at de heller tar kontakt med deg, for at de har funnet ut på egen hånd at de har behov for tjenestene. Ja.
Nettopp, så la oss bare ta et effektivt eksempel på et B2B-selskap som skal prøve å få flere kunder gjennom LinkedIn. Så hvordan vil en reise sett ut da? Hva har vært aktiviteten deres, tenker du?
Vi holder en del workshops med ulike selskap. Vi har blant annet nettopp hadde med BDO i Midt-Norge her, og da var vi et team både fra advokat, revisjon, økonomi og HR. Da hadde vi først en intro med hvordan LinkedIn fungerer, hvilke type innhold inspirerer og hva lurer algoritmene og så videre.
Og så er jo kanskje det viktigste delen er jo at vi på en måte lager en kommunikasjonsstrategi, for man må på en måte ha et mål med å være der, og så ser vi at det er åtte ganger mer spredning når en person deler et innlegg inn over en bedrift.
Så i teamet på BDO for eksempel så jobber vi jo med hver enkelt. Ok, hva skal Inger del på vegne av advokat, ikke sant? Og så har vi gjerne tre bokser, tre kategorier som hus deler innhold fra. For eksempel arbeidshverdagen, det kan være nyttighet fra advokatbransjen,
og hvordan det er å være kvinnelig leder for eksempel, for hun er også styreleder i BDO og under der så lager vi ok, det her kan være verdifullt å dele fra hennes konto og så gjør vi egentlig det med hele teamet og da gir de også feedback og gode ideer til hverandre og så er vi så konkret at vi velger ut ok, nå har vi masse gode ideer på blokka hvilke er det vi starter med
Og innholdet som på en måte fungerer bra på LinkedIn, det er jo innhold som gir verdi til leseren. Så når Inger deler på vegne av BDO, så deler hun noe som ikke bare skryter om hvor bra de gjør, eller hva de har vært med på, men som faktisk er interessant, eller tips, eller takeaways.
til jeg stender. Så handler det om å bruke kanalene riktig, men det er klart at det må lages en kommunikasjonsstrategi der, og der vil jo jeg si at meg og mitt team kan være en god sparringspartner, for vi som har vært på Get Inspired, så har jo jeg vært PR- og kommunikasjonssjef og markedsjef og forretningsinstruktør og alt, vi har aldri på en måte brukt ekstern bistand, så all pressemelding og alt har jo jeg skrevet selv, og
Så det ligger jo litt erfaring i bunn i det. Det er interessant at du sier at det er åtte ganger mer spredning fra en person versus fra en selskapsside. LinkedIn-profilen er en slags privat konto, på en måte. Hvordan er det å bli brukt av selskapet ditt for å promotere selskapet? Er den problemstillingen kjent?
Det er kjent, og jeg tenker at har du lyst til å være ambassadør for selskapet i det tidene, så er det for at du har lyst til det. Du blir ikke tvingt til det.
Men heldigvis er det jo veldig mange som er stolte av arbeidsplassene sine, og det er jo også i demmer svinn, ikke sant, at selskapet går bra, så de har lyst til å bidra, og så synes de det er spennende. Og så er det jo også, folk har forstått at det med personlig branding er viktig, så det er jo på en måte en dobbelt effekt. Du prater på vegne av selskapet, men du brander jo også deg selv, på en veldig positiv måte ved å
Ja, være synlig på LinkedIn da. La oss si da, jeg hører på deg, jeg lager en strategi, lager innhold, og så deler jeg det innholdet på LinkedIn. Hva skjer der? Hvordan går man fra det til slag på kassa da? Det spørs jo hva målet ditt er da, om det er...
Du kan jo måle antall henvendelser på salg, for eksempel. For min del får jeg veldig mye henvendelser på alt fra foredrag til forespørsler om kule selskap å investere i, ikke sant?
Jeg får veldig mange som har lyst til å delta på LinkedIn-kursene våre. Jeg ønsker at vi står på å lage markedsstrategi, kommunikasjonstrategi, markedsplan. De har lyst til å jobbe for oss. Jeg har kjemperespons av å være synlig på LinkedIn. Ok, så det er det jeg egentlig spør om. Bør det være en tydelig vei til en bestilling? Eller bør det være mer sånn at man bygger en slags fått leadership da?
på området, og så må folk finne ut selv hvordan de kommer i kontakt med deg. For det er en forskjell på de to tingene. Det er et veldig godt spørsmål, fordi nå sier man jo at man ikke skal ha en tydelig call to action. Da blir folk bare sånn, åh,
Jeg gidder ikke at du skal selge meg noe. Så heller tenk og tør at du ikke skal ha en fortydelig call to action på LinkedIn, men heller bare ha noe lett lukt å komme. Og så tør å ha is i magen på at de faktisk tar kontakt. Så det er jo litt sånn, når du jobber med markedsføring, så kan du tenke at på noen kanaler er man mer push og non-pull.
LinkedIn er nok en typisk pull-kanal, vil jeg si. Ja, det er topp. Fordi dette her er jo ikke en god B2C-strategi. Så for eksempel på Instagram, og du skal selge klær, så er det kanskje ikke sånn du vil gjort det.
Nei, da har jeg jobbet annerledes, definitivt. Og det er jo det jeg har jobbet mest med. Så jeg synes jo det er deilig nå å få del med erfaring. Og jeg har det jo så utrolig spennende om dagen nå, på en måte med det nye jobbet min, at det er veldig gøy å på en måte ha litt annet hatt og henvende meg til en litt annen bransje. Så det er veldig lærerikt å utvikle meg, veldig. Det er
Det er rensedag nå, føler jeg. Altså, du har jo et sinnssykt fortrinn, og du er jo den konsulenten som jeg ikke klarer å kritisere. For jeg har jo ofte kritisert konsulenter, fordi de har liksom ikke gjort det selv. Jeg pleier å si det som om de har lest i en bok, hvis du skjønner hva jeg mener. Men du har på en måte gjort det selv, og det er litt sånn, det er mye mer, det er
Det er mye større tillit til noen som har gjort det selv. Når du har gjort det selv, så er det mange nyanser som man fanger opp, som man ikke gjør dersom man egentlig bare har en sånn teoretisk inngang til det. Ser du det poenget?
Ja, veldig, og spesielt behovene i oppstart og verkselskap, fordi man har ikke tid til å gå til et byrå som skal ha en kjempeomfattende prosess til en kjempehøy pris. Så jeg tror det er det med å forstå at vi trenger hjelp, men vi er nødt til å komme i gang nå. Og det å lage lettere
beinte strategier hvor man også på en måte får jobbe mens man utarbeider planer, ikke sant? Og er på vei og har fart. Og det er liksom need to nice to og tørre å skille at ok, det her er faktisk det vi trenger å ha på plass nå og så kjør på det. Så det skiller nok på en måte oss også fra andre byråer som gjerne vil være veldig omstendige, så klarer vi mer å forstå faktisk behovet
til selskapene og springe sammen med dem, men være en trygg hånd og en bøta i form av å lage en god strategi og plan. Vi skal snakke litt mer om investeringer gjennom byrået, men jeg bare litt skjærer tilbake til det du sa om vekst, og da du nevnte lillebroren din og at dere utfyllte hverandre. Hvor viktig er det
Helt avgjørende. Fordi du kommer jo et stykke alene, men du har ikke sjans til å bli stor. Så du er nødt til å ha med deg noen som du både har tillit til, og som kan utfylle deg på kompetanse. Så tror jeg det er viktig hvilken type personlighet du har med deg. At du ikke bare er ja-menneska, men at du også er to ja og en nei, hvis du er en trio.
For det er viktig å ha den som stopper opp. Det kan godt være vi kjører, men vi er nødt til å sjekke av noen ting først. At du har den personen med også, det er viktig. Du må ha i hvert fall en som gasser og en som bremser? Ja, det er den beste kombonen, tenker jeg. Hvorfor det? Ikke sånn superbrems, hvis du skjønner. Men mer en fornuftig brems med at man bare trekker pusten.
Nei, fordi det er klart at man er jo gira, og man er ivrig, og man bare er sulten, og man springer, og i hvert fall for mine, så kunne jeg ønsket å ha hatt flere timer, så jeg hadde lyst til å jobbe mer, ikke sant? Jeg elsker å jobbe, det er hobbyen min. Så jeg må jo på en måte bremse meg selv, for å rett og slett ikke jobbe for mye, da. Tvinge meg til å legge bort Mac-en, men det er klart, jeg kan jo sette meg på en fredagskveld, og kose meg med Mac-en, og kose jobben som en tid, for at jeg synes det er gøy, da.
Men jeg tror at det er fort gjort at man bare kjører på, og så glemmer man litt målet og mileperlene som skal nås. Og at man også kan ta noen feilbeslutninger hvis man ikke har vurdert dem godt nok. Så man trenger noen som trekker pusten sammen med. Ja, strategi er det litt sånn...
kjedelig for en gründer, fordi det er så fast, altså man må ha det for å gå i en retning, samtidig elsker gründere å gjøre alt men strategi handler jo om å velge bort noe du virkelig ønsker å gjøre fordi du skal gjøre noe annet så jeg er inne på noe der
Ja, men så tror jeg vi, altså, alle grunner er heller ikke lik for sånn som jeg er en person som elsker struktur, rutiner, planlegging, på en måte. Jeg er nødt til å ha et trygt rammeverk for at jeg skal kunne være kreativ, for at jeg skal kunne jobbe raskt. Så for min del er det helt annerledes
avgjørende å ha en plan og at teamet er omforent om hvor vi skal
Og så kan vi springe. Og så må vi stoppe opp underveis og sjekke av. Målet er fortsatt det, men kanskje må vi endre veien dit litt. Og så har man tatt en status, og så springer man videre. Dette er jo læreboka. Du setter noen strukturer som sikrer en retning på kreativiteten. Men var det slik da du startet hele starten? Ja, faktisk.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
Faktisk, og jeg er så glad for at jeg gikk grunnerskolen, fordi det var så tydelig på at du er nødt til å skrive din plan før du begynner. Det halve jobben er å ta deg tid til å skrive forretningsplanen.
Den trenger ikke å være superomfattende. Den kan være stemme siden, men den tvinger deg gjennom det du bør tenke over før du går i gang. Jeg har vært god på å starte med planer på alle prosjektene jeg har gjort.
Jeg har gått i gang med det. Du nevnte at du jobber veldig mye. Du elsker jobben din. Det er jobben din og hobbyen. Jobben og hobbyen. Og det, altså,
Det er jo veldig fint, tenker jeg. Det burde være sånn at man har en jobb som man egentlig ikke ønsker å ta ferie fra. På den andre siden er det fordi at du har klart å delegere bort det som ikke er gøy for deg. Du kan fokusere på det du synes er gøy. La oss si at du skulle gjøre både oppgavene til lillebroren din og dine hadde vært like gøy da.
Jeg har jo gjort alle oppgavene som måtte gjøres, og jeg er tilbake på gulvet. Når jeg solgte meg delvis ned fra Get Inspired for to år siden,
Den gangen hadde vi laget på 3300 kvm og komfort på 700. Nå sitter vi på 9 kvm på Diggs i Trondheim. Vi er to stykker i selskapet. Vi blir tre stykker nå 1. april. Men det er klart at nå gjør jeg absolutt alt. Ingen oppgave er for stor eller for liten.
Så jeg synes på en måte at hver epoke har sin skjarm. Og der tror jeg det er viktig at man ikke bare skal gjøre det som er artig, fordi det finnes ditt på en måte. En sånn type stilling, man er nødt til å gjøre det som må gjøres. Men det som trigger meg, det er jo den der, jeg får jo skikkelig mestringsfølelse når jeg bare kan krysse av
oppgaver på lista, og når jeg ser at ok, nå har jeg fått gjort det, da kommer jeg meg videre, ikke sant? Denne følelsen av å komme seg videre, det er sånn adrenalin for min del. Ja, der er jeg helt enig med deg, og jeg er nylig igjen oppdaget hvor kraftig verktøy to-do-listen er. Ja. Ja.
Jeg var veldig nyttig. Hvis du skal se tilbake på den oppstartsperioden i Get Inspired, hva ville du gjort annerledes hvis du kunne reist tilbake i tid?
Jeg trodde jeg ville ha gjort noe annerledes, men det er klart at vi har gjort mye som vi ikke har lyktes med. Det er jo typisk at man ser solsynshistorien, men vi har jo startet to selskap som ikke eksisterer i dag. Så har vi gått på noen ordentlige smeller der og hatt skikkelig kjærlighetssorg som grunner oss. Først startet vi en barnebutikk som heter Sporty Kids.
tilbake i 2014. Av ulike årsaker valgte vi å legge ned den. Lærdommen var at vi burde ikke startet en ny nettbutikk, vi burde ha lagt Sportekids under Get Inspired. Da er jeg helt sikker på at vi hadde kommet så fortsatt med den. Men det å drifte to butikker samtidig, det var både tidsmessig veldig krevende, og det var kostbart da.
Så startet vi også vår eget klæsmerke som heter Love It i 2018. Det var jo en suksess i markedet. Jeg hadde jo på en måte skapt drømmejobben. Da var jo Gettingsforhold begynt å bli stort, og jeg fikk på en måte jobba med en ny grunnerdrøm.
Og kundene digget det. Men der oppstod det jo veldig mange problemer, blant annet det med at det var ikke alle andre merkevarene våre som likte at vi startet egen merkevare. Vi begynte å spise andeler av strategiske samarbeidspartner. Så der kom vi jo på en måte i en konflikt der vi også var uenige i styret. Men at det rett og slett stemte.
for å legge ned. Og det var brutalt for min del. Og det er jo ikke noe jeg har snakket så mye om heller. Jeg har skrevet en del om det i boka mi. Jeg ga jo et bok nå om våge, vinne og vokse, rett før jul. Så der har jeg egentlig beskrevet mer av den delen. Men det er sånn når du på en måte kjenner deg i brystet i et år. Så det var ordentlig tøft.
Så det er jo ikke alt som har gått veien heller, men det er klart at man lærer ekstremt mye av det, og så kommer man heldigvis også over ting med tid da.
Men hva lærte du? Ja, for du nevnte altså på første at du lærte at hvis man skulle lansert altså kids, sporty kids, så ville det vært smartere å gjøre det under Get Inspired. Så du ikke måtte bygge en ny infrastruktur og alt sammen på nytt, når du egentlig er sammen med målgruppe som er på Get Inspired. Men det andre produktet, altså den Love It, hva lærte dere? Hva lærte du av det? Fordi det var jo en suksess
Men problemet var egentlig mer sånn at det hadde en strategisk innvirkning på eksisterende business ved at du fornærma noen av leverandørene. Så hva lærte dere? For det er jo nettbutikker som gjør det, som har egne merkevarer. Du har alt fra Millerup til... Jeg så ikke at den kom nettopp, fordi det du sier, alle nettbutikker har sin egen merkevare.
Men det er klart at vi klarte å bygge en merkevare, og ikke bare et varemerke. Og vi klarte å bygge det ganske raskt. Så...
Det ble nok dessverre sett på som en konkurrent hos en del viktige samarbeidspartnere. En annen ting er at å starte et klæsmerke er en helt annen forretningsmodell enn å drive nettbutikk. Så det er jo krevende for organisasjonen også å få ekstra oppgaver og utvikle noe som du ikke har gjort før.
Så det var jo litt sånn, innen de bedriftene så var vi jo, vi var to stykker som jobbet med det fulltid, og så dro vi egentlig bare på ressursene til Get Inspired, og Jens var det litt dere med.
at alt var overarbeidet og det var litt sånn kaos så sånn sett så tror jeg at det er bedre nesten å skille ut enda mer at skal man faktisk satse på eget brand så må man på en måte gjøre det ordentlig og ha et team og tenke over på en måte ressursbruk Lærdom nummer tre det handler jo kanskje mer om at noen gang så må du bare akseptere det er ikke noen ting du får gjort noe med ting
For min del hadde jeg kommet til å starte dette på nytt, og jeg hadde ikke kommet til å gi det meg. Jeg hadde kommet til å ta risikoen på at dette velger vi å stå i.
Men når det ble som det ble, så kan man jo på en måte også være etterpåklok og si at kanskje burde jeg ikke ha solgt så store deler av aksjene mine, for hadde jeg hatt majoritet, jeg hadde jo 47,7% i gangen, hadde jeg hatt 50, så hadde jeg kanskje kunnet stått i det, ikke sant? Men
Også tenker jeg at det å være bitter, det ganger nok hvertfall ingen. Så noen ganger må man akseptere at ting blir som det blir, og tilbake ha fokus igjen på Get Inspired, som på en måte har vært en fantastisk reise. Men ingen reiser, hverken jobb eller privat, er uten hygges. Så det var på en måte...
Det var brutalt, rett og slett. Men det var også en erfaring som har gjort mye med meg. Alle erfaringene her tar jeg med meg som investerende når vi går inn i selskapet. Når vi skal jobbe med vekstutvikling, så har jeg stått i ekstremt mange situasjoner som kan være greie å tenke over før man bare hiver seg ut i ting. Blir det ekstra tøft når det er familienolvert?
Ja, det gjør det. Helt klart. Hvordan er det med tanke på selskapet du skal investere i? Det er som det med familiemedlemmer som jobber sammen. Hvilke feller kan man gå i da? Det er så vanskelig. Vi har vært et skikkelig dream team gjennom alle de år. Vi har hatt denne som var tøff.
Men jeg har jo fortsatt ville hatt den samme reisen med han. Men det er klart at man skal være klar over at hvis det oppstår noen ting, så er det også gjerne følelser knyttet til problemet, og ikke bare at det er rasjonelt. Det kan ta litt tid, og det kan være litt ubehagelig, og i verste fall kan det være at man ikke skjemmer seg gjennom det heller.
Det var jo heldigvis vi gjort, så vi har et veldig godt forhold i dag, og vi sitter jo sammen i styret, og Get Inspired går jo som en kule, og jeg kunne hatt å glede meg mer over situasjonen, men man skal være klar over hva man gjør da, når man velger å starte sammen med sine nærmeste. Det er en risiko, tenker jeg. Men du, Lovit, er det for sent? Kunne du startet opp nå, på utsiden?
Åh, jeg vet ikke helt det, Lukas. Jeg har jo aldri klart å slippe det helt. Nei, jeg ser det på deg. Nei, ja. Fordi det der var noe som de sier at du klyer daglig, samt på gymneskolen, men akkurat det der skulle jeg vært foruten. Ja, men jeg skjønner kjempegodt, for du har laget et produkt som funker.
Altså det er jo, mange gründere prøver jo å få det aldri til, og så har du jo først med Get Inspired og nå med dette andre produktet, og så får du ikke lov å fullføre det. Det var tøft å akseptere, det skjønner jeg.
Men det er jo litt sånn hvis da på en måte jeg skulle ha fått det lovvitt, så er jeg jo helt avhengig av å ha Get Inspired eller noen andre som har en stor distribusjon da. Og så har jeg jo egentlig ikke lyst å starte et klasmerke som er konkurrerende til Get Inspired heller. Så det er litt sånn kompleks da, vet du, akkurat det der, men...
Ja, du skjønner. Jeg skjønner. La oss snakke litt om byrået du har startet. Det er et markedsføringsbyrå som også investerer gjennom både penger og Inspector for Equity, eller hvordan fungerer det? Det er
Do it with passion er jo på en måte holdingsselskapet. Og så har vi marketing with passion og vi har investment with passion. Det er liksom hvis vi skal sette ord på. Så vi gjør på en måte investeringene via på en måte do it with passion sitt egne selskap.
Men når vi vurderer selskap, så har vi marketing sine øyne på prosjektet. Det er gjerne sånn at veldig mange av selskapene vi ser på, de er råflinke gründere som er superivlige og har vært dyktige på å utvikle produkter og tjenester.
Og så mangler de gjerne ofte markedskompetanse, og de har kanskje ikke en markedschef eller noen helt plass inn der. Så da er det jo på en måte en ting som investor kan jo på en måte rådføre teamet, men vi ser at de har behov for mys, altså de har også behov for ekstra hender, implementering, operativ kompetanse.
Så det var på en måte bakgrunnen for at jeg ønsket å starte på en måte det her marketingselskapet. Så da har vi på en måte mulighet til å gå inn her og lage på en måte en lettbeint markedsstrategi, en markedsplan. Men vi har også mulighet til å gå inn her, ok, ut fra den planen, hva skal vi lage? Vi lager en enkel sosiale mediestrategi. Vi kan også hjelpe med management eller rekruttering, opplæring, kompetanseoverføring. Ja,
Så målet er jo, nå er vi jo tre stykker i teamet, og det er liksom kult, fordi jeg har fått tak i byråleder i det selskapet, og her tenker jeg egentlig litt likt som deg ansatt, Sindre, at for at jeg skal klare å utvikle, så trenger jeg på en måte en bøyta, og jeg trenger en leder som på en måte kan ta imot alle de der ballene som er kastet opp. Og hun har 15 års erfaring fra reklamebyrå, så hun er jo på en måte vant til å jobbe med
og så har det også vært prosjektleder og det å på en måte kan evne og faktisk ta tak i prosjektene og holde dem og sørge for gjennomføring er viktig
Så holder vi også på å rekruttere nye i selskapet. Jeg er sikker på at i løpet av året her så blir vi kanskje 4-5, og totalt skal vi bli maks 7 eller 8 i marketingselskapet. Men er det sånn at dere kun jobber med investering borti fellesselskap? Du sa at dere hadde oppdrag for BDO, er det inntektskilden? Og så er det på toppen av det som investerer dere?
Ja, fordi vi er jo i oppstartsfasen med investeringene, så nå har vi jo investert i fire selskap, og det er ikke nok behov til at vi kan utvikle et stort markedsbyrå enda. Så derfor har vi på en måte sagt at vi jobber med familie og venner.
Og i denne porteføljen så er det BDO, for de har jeg på en måte hatt et tett samarbeid med gjennom mange år. Vi har også jobbet en del med Reitan, en ny lander, en mer gledelig kjede her i byen. Jeg har bedt Nordstrand jobber vi med.
Nå skal vi også jobbe med noen som jobber med byggutvikling. Så vi tar på oss ulike prosjekter så lenge vi har kapasitet, men vi ønsker helst å jobbe mer strategisk og workshop. Vi har ikke mulighet til å jobbe på timer for veldig mange, da er det mer på større oppdrag der målet er å jobbe sammen med...
markedsteamet deres på strategi, utvikling, kompetanseoverføring. Og så holder vi en del kurs. Hvordan er det å være byrågründer versus å være en slags produktgründer? Det er helt magisk, for jeg får jobbe med faget mitt hver eneste dag. Og så blir jeg tvingt til å holde meg oppdatert, og det er bare så digg. Så jeg tror det at jeg faktisk jobber med markedsføring hver eneste dag, gjør meg til en bedre investor.
Men som gründer kan du ha en idé, og så kan du gjennomføre den. Men her er du litt mer avhengig av at det selskapet du jobber for skjønner greia og investerer tid i dette. Har du kjent på den frustrasjonen?
Innemellom blir jeg litt sånn, ja, fordi noen ganger gjør jeg det, og det kan spesielt også være på selskap som jeg kanskje synes kan bli litt gnigende, og ha for liten forståelse for at de faktisk trenger å markes for produktene sine for å komme seg til next level. Så jeg er jo veldig for at i oppstartsfasen,
så skal man være smart på kostnadssiden. Man skal på en måte vri og vinne og bygge stein på stein, men for å klare å vekse. Når selskapet går over i en ny fase, så trenger de kompetanse inn, og flinkere folk koster mer penger enn en som du bare kan lære opp. Det kan også være i forhold til ansatt, men hvis du ikke er ansatt, så må du på en måte få det inn fra andre sider ved å kjøpe dem tjenestene eller
Det er du manglet. Og det er jeg heldigvis glad for, for vi fikk jo inn på en måte Salves Notham som investor i 2017, og det var ikke bare for at vi trengte penger. Vi hadde egentlig klart oss selv, men vi så at vi trengte kompetanse. Og når de kom inn, så var de sånn «Vi er nødt til å få på plass din og din ressursen. Ja, det koster penger, men det er helt avgjørende for å få til vekst».
Noen ganger tenker jeg at jeg møter personer som kanskje ikke har fått den forståelsen innad. Det å ha kompetanse på eiersiden i styret, det gir oss en trygghet på at ting er riktig å gjøre. Det er veldig vanskelig å stå der alene som grunner og mener noe, og det er veldig fint å ha den backingen i ryggen på at dette bør gjøres.
Absolutt. Og så kan det jo ta litt tid fra du har laget en strategi, og det er gjerne også den meste parten av kostnadene er i starten, sånn som det med alt. Det å få laget en strategi og plan, det er tidkrevende, men det er også helt avgjørende for å lykkes. Så du må på en måte ha litt is i magen på at
Det kan ta noen måneder før du ser direkte return on investment i andre øyne. Når dere da skal finne selskaper å investere i, for dere investerer kun tiden deres, eller investerer dere også i cash? Vi investerer i cash, ja. Hva slags selskaper er dere på utsikt etter?
Nå er jeg i en oppstartsfase selv og har lagt meg på en medium til lav risiko, vil jeg si. Litt for at jeg har gitt meg selv en fem års trainee-periode nå som investor. Jeg har jo markedsføringsbakgrunn, så jeg er veldig ydmyk på at jeg går inn i finansbransjen her og trenger å lære og tilføre kompetanse. Ellervis har jeg et godt team å sette på som hjelper meg å vurdere case-up.
Men for å komme tilbake til spørsmålet, så er det hvert selskap som har et team på plass, og som har behov for markedskompetanse. Og jeg vil heller være en liten eier av noe stort.
Og veldig gjerne koinvestere sammen med andre med kompetanse. Så akkurat nå skjer det på veldig mange selskap sammen med Whiskey Capital, for eksempel, som er gode venner. Jeg har jo investert i Saldes Notams, som er eier av Whiskey Capital. Så det er jo på en måte en sånn naturlig...
Ja, relasjon der da. Visky, det er vel Øystein Skiri og Gustav Vitsø, er det ikke det? Det stemmer, det var dem som startet. Nå er det jo også Lars og Monika som er veldig delaktige i det selskapet. Det er et fantastisk team å jobbe med. Og så er det liksom det er kul for dem å teppe dem med finans, og det er en litt artig mix med min markedskompetanse. Så de hjelper deg med DD-prosessen da, av selskaper?
Nei, vi ser egentlig mer på case sammen. Når jeg gjør en BD-prosess, så har jeg egne folk til det. Så det er både at dere deler såkalt deal flow, altså dere deler potensielle caser med hverandre og ser på ting sammen, men har du også separate caser som ikke visker jeg med på?
Ja, så har jeg også investert i Cake It Easy, og der har jeg gått inn alene. Og så har vi nettopp investert i Favourite sammen. Jeg har jo fire selskap i porteføljen, og er veldig opptatt av at jeg skal bruke god tid nå, og ikke bare spre meg, men heller velge å tørre å bruke tid på det som blir riktig. Ja, og Favourite med, er det Edvin som styrer seg på det fortsatt?
Ja, det stemmer. Han er en dyktig og charmerende fyr. Så det bringer meg til spørsmålet hvordan hva er det som imponerer deg? Hva er det som trigger deg?
Det må være energien i menneskene. Det må være en passion der. Og så må de være gode på å kommunisere, synes jeg. De må forstå hvert produktet, hvilket behov i markedet, løsmålen, hvordan har man tenkt å vekse, og hvordan skal man få det til. Så jeg tenker at man har en tydelig pitch
er veldig viktig for å få et godt førsteintrykk. For det handler jo egentlig om å skape et godt førsteintrykk. For får du først sett deg ned og brukt mer tid, så kan man jo gå mer inn i ting. Så jeg synes jo at det faktisk er verdt å trene seg, om det er foran speilet eller bare i stua her, på å ha en veldig god ...
intro da, når man skal presentere seg, elevator pitch, den må liksom komme på rams. Og så er det fint med noen slides, altså ordentlige PowerPoint slides, hvor det ikke er masse tall og matriser, altså det må gjerne være det også, men liksom to the point og lett forståelig. Det synes jeg er
en fin start, og så kan man få mer når man velger å gå videre. Så det er litt sånn, egentlig, keep it simple, og kommunisere tydelig, det må være superenkelt å forstå den pitchen, og så er det litt sånn kjemi, at du føler at bedkommende er gode til å kommunisere, ergo klarer sikkert å få ansatt flinke folk, klarer å få en andre investorer, et cetera, så for deg er kommunikasjon en kjernekomponanse.
I første møte. Absolutt. Og så tenker jeg at de må ha gjort en research på hvem de prater med. Jeg må jo få en følelse av at vi trenger sildetime. Vi trenger markedskompetansen. Hvis jeg bare er nummer 20 på lista jeg må prate med, da er det uinteressant. Så det å tenke at det må være folk som er ute etter smarte penger. Og så blir jeg veldig fascinert over...
over selskap som på en måte har gjennomføringskraft. Så når jeg har møte, så sitter jeg alltid og noterer. Og så selskapet går videre med å si at vi har en oppfølgingssamtale om to-tre måneder. Og da spør jeg hva har dere tenkt å få på plass innen den tiden?
Og da har jeg notert det og garantert at jeg følger opp om de kopiene er nådde. Alle kan være flinke med ord, men det handler om gjennomføring. Så det er det som skiller på en måte
den som lykkes, ikke. Rett og slett. Så du gir dem en slags case-oppgave, du? Eller sånn... Vokstselskapet. Nei, men jeg kan si hvor man kunne, og tror dere at dere har fått på plass i løpet av en tre måneders periode, og hvordan bør omsetninga være på en måte da, og
«dukker skulle rekruttere i time, hvilken stilling var det jeg sa du ordret?» Så jeg sier jo ikke at jeg noterer, men jeg gjør det. Og så tar jeg noe gjerne frem, fordi en del av måten jeg jobber på er jo at jeg bruker tid på å bli kjent. Kanskje snakker jeg med et selskap som er et år eller to for tidlig, men det å bruke tid sammen,
kan være veldig nyttig da for da kan det jo på en måte være at på neste tidspunkt når man skal ha inn penger så er vi en bedre match og da har det vært fint for meg også å kunne ha følt et selskap og blitt litt kjent da så jeg har jo ekstremt, eller ikke ekstremt men jeg har en del case som jeg bare har så lyst til å gå inn i
Også må jeg tørre å være tro mot kriteriene at det er litt for tidlig fast det. De trenger et år til, men jeg er veldig klar hvis de inntryr de midlertallene som de har sett. Hva er det som er skikkelig turn-off da? Hva er det som du bare, åh, dette her. Altså at du bare ser på tiden for når møtet skal bli ferdig.
Jeg vet ikke, men der er det jo litt sånn mennesker da. Du må klare å få en kjemi for det nå. Du investerer jo i folkene, rett og slett. Så ja, det er viktig, tenker jeg da. Ok, så det er en slags kjemifølelse som enten er der, eller som ikke er der? Er det litt sånn? Ja.
Ja, og så skal jeg ikke bare si det, for jeg har jo også veldig mange førstegangsmøter på Teams, og da er det litt vanskelig, men likevel får du et inntrykk både av folk og hvordan de har forberedt seg og hvordan de presenterer. Så det er nok en totalitet der, men jeg er jo veldig glad i folk som er godt forberedt.
Ja, det bør i neste år være, så det er bra. Hvis jeg skulle fått penger fra deg nå, så først og fremst skal jeg lage et produkt som tjener litt penger, og så vil jeg kanskje prøve, nå har ikke jeg møtt deg fysisk, vi gjør dette digitalt, men jeg vil kanskje prøve å møte deg fysisk. Jeg tror det er lettere å skape en bedre kjemi fysisk.
Så da har du egentlig bare kjøpt meg en sovepose og sovet utenfor diggs der hvor dere har kontorer. Ja, jeg er tidlig om morgenen, så det kan være smart det. Ja, og kommet og møtt deg ordentlig. Fordi det er en viktig kriterium for deg. Du må være god i kjemi. Du må være forberedt. Super enkel pitch som er lett å forstå. God på å kommunisere. Og hvis man sier at man skal gjøre noe, så bør man gjøre det. Fordi du noterer.
Yes. Bra oppsummert, Lukas. Vi må avslutte. Nå er vi faktisk over en time. Vi snakket om hvor lang tid det skulle ta, dette her, og du vil ha det under en time. Nå er vi litt over, to minutter over. Det blir litt annet til, for dette er spennende. Men du, helt til slutt, så lurer jeg på, hvis du skal gi noen tips til andre gründere som kommer etter deg i løypa, som er sånn
type av karakteren som er sånn der hadde jeg gjort dette her dette er sånn, hvis det er noe jeg har lært i denne reisen så for Guds skyld gjør det på den måten hva slags tips vil du yte av? Jeg vil da starte med den her forretningsplanen
ta deg tid til å skrive den. Og så har jeg vel vært veldig kunde- og markedsfokusert. Sørg for at tjenesten du har, at folk ønsker å kjøpe. For det er helt avhørende at du ikke bare lager noe du selv synes er kult, men at det er et behov der.
Og så har jeg vel vært svært nøkteren i starten på pengebruk, og tenkt at jeg gjør det mest mulig selv. Jeg tror det er veldig sunt å kjenne hele driften før man blir for god til å gjøre enkelt oppgave. Jeg pakket og gikk til posten i to år før jeg fikk ekstra hjelp der. Det var liksom med hele hansen begge igjen i all slags drittvær. Så det tror jeg er viktig.
Og så det å etter hvert vite at selskapets behov utvikler seg gjennom ulike faser. De har noen behov i grunnfasen, og en samling er en baby. Det er alt oppslutende i starten. Og etter hvert som man vekster, så trenger man ulike typer kompetanse og fokus. Og det å evne og...
Følg den er viktig, og det å delegere. Jeg tror at jeg har vært dyktig på å gi folk tillit. Jeg har lært dem opp, men jeg har også følt dem opp, og jeg har stilt strenge krav. Men for å komme seg videre, så er det nødt til å gi slipp på oppgaver. Og optimal har du alltid litt ekstra kapasitet. Jeg skal ikke si at jeg har klart det selv, men jeg prøver veldig godt å jobbe sånn nå, og tenker at jeg aldri er 100% fullboka.
fordi at du er nødt til å ha tid til å jobbe med utvikling. Så det som er viktig som grunner, det er jo, evnen å se det store bildet, men også være detaljfokusert. Liksom en kombinasjon der. Og alt det der er jo veldig enkelt hvis du er dritgod på å ansette flinke folk, eller hva?
Ja, og det er umulig å treffe alltid. Så jeg bare tenker, når du feiler, altså, jeg har jo delt flere ting i dag med ting som ikke vi har lyktes med, men vi har også gjort feilansettelser, vi har hatt masse i situasjoner som vi ikke har forutsett, og som vi ikke har hatt kompetanse til å løse, ikke sant? Og jeg tror at
Det å være grunner, det er, du må konstant på en måte være litt sånn, ok, hvordan løser jeg dette her? Du må være skrudd sammen sånn at du bare havner hele tiden i ting som du må finne ut av. Og da er det jo enten om det å ringe, eller om det å google, eller om det, kanskje har du en mentor etter hvert som kan på en måte være en døråpner til et større nettverk, eller...
Beklager, det går litt mer tid for det er veldig interessant dette med feilansettelser altså feilansettelser er ekstremt dyrt for selskapet, det er superdyrt en ting er den vedkommende men også du settes tilbake masse tid, jeg tenker du er enig i det det er en... Så når man har gjort feilansettelser altså hvilke grep har dere gjort for å minimere minimere andelen feilansettelser hva er det på det viktigste man kan gjøre der?
Å, jeg har ikke jobbet med HR på ganske lenge, så jeg tør ikke å være noen rådgiver her. Så jeg er redd for å si noe feil. Når vi har havnet i sånne situasjoner, så har jeg egentlig søkt hjelp hos folk rundt, fordi
Ja, akkurat den biten her, det er ikke mitt sterkeste fag. Så da har jeg egentlig søkt bistand til å håndtere det. Men en mulighet er jo også, jeg vet ikke om det er lov en gang lenger, men at man starter med en midlertidig stilling. Jeg vet ikke om det er lov lenger, men det er en mulighet hvertfall. At man får testet hvordan det er å jobbe sammen i en seksmånedersperiode, for eksempel. Eller som freelance i starten, hvis man går med på det. Men det er klart at
Så må man jo også tørre litt, men jeg tror at du kan unngå ganske mye hvis du har en veldig god rekrutteringsprosess, hvor du faktisk har relevante case, og du har kanskje vedkommende faktisk på en dag på jobb. Har den i time, ikke sant at den skal få lov å være noen timer med rundt omkring, og så litt bare for å se hvordan kjemiene i gruppa, hvordan tar taket.
Jeg husker at vi har hatt enkelte som når jeg har rekruttert i markedsavdelingen på Get Inspired, så har de vært med oss på shoot og tatt bilder og laget innhold. Jeg husker at vi hadde to stykker som var ganske jevne og en videokotograf som vi skulle ansette. Begge stilte ganske likt, og så spurte jeg «Hvor lang tid har du brukt på redigeringen her?»
Nei, kanskje en og en halv time, sier den ene. Og den andre, nei, nå er jeg jo litt perfeksjonist, altså kanskje 11 timer. Shit, ok. Ja, altså jeg var bare så sykt glad for at jeg stilte spørsmålet. For du har jo ikke mulighet til å sitte og redigere 11 timer, liksom du må bare...
Det er ti ganger, det er ti x. Så jeg tror rett og slett, hvertfall gjør gode case og søk for å ringe referanse. Så det du egentlig sier, bruk mer tid enn du tror du har på rekrutteringsprosessen. Fordi at det de andre gjør, er at de har ikke tid
Nei, det kan være en dyr lærepenge. Og mye hodebry med å gjøre feil. Ok, så til siste spørsmålet. Jeg lover. Hvis du skulle satse på noe nå, hva vil du satse på? Hva ser du i markedet? Du er så god til å spotte trender. Hva tenker du er et område med stor potensial nå?
Eldrevølgen. Jeg vet liksom ikke helt hva... Vi blir en million pensjonister snart, og det å gjøre seg attraktiv og ha et godt tilbud av produkter, men også tjenester for dem, det har jeg stor tro på, blant annet. Ellers er det jo utvikling av denne verdenen. Vi jobber jo alle med værekraft og
Så, ja, her har du på en måte fasiten der. Så er jo det gull, men kanskje skulle jeg sagt eldrebølgen akkurat nå? Ja. For det er veldig få som kommer og presenterer case, og det er for at det ikke er
Spennende nok. Det kan være ganske mye penger å hente i den lansjen der. I tillegg til at man vil gjøre en veldig god gjerning, for det vil komme masse behov der i løpet av kort tid. Vår dyktig journalist Vilde har endret på at en serie på skifter om eldre tech. Det som har manglet litt er noen sånne caser som man kan se til.
De har manglet de gode eksemplene, men det tror man kommer snart. Og så er det noe med eldre at det er ofte, i hvert fall i Norge, så er det ofte inn mot det offentlige, som også er ganske krevende ofte, at du har det offentlige som kunder.
Men det betyr ikke at det ikke er et enormt potensial, for det er det jo. Og det er derfor vi også har skrevet om det. Så hvis man har en eldre tech-startup, så burde man snakke med deg. Ja, det kan være interessant å høre om. Ok, Silje, du, nå er vi langt på overtid, men dette blir superbra. Tusen hjertelig takk for all din innsikt, og ikke minst for å høre historien om Get Inspired, og ikke minst
alle de rådene. Med tanke på hvordan man skal prøve å bygge selskaper fremover, så ønsker jeg bare masse lykke til videre som styremedlem i Ginspire, men også som byrå og gründer, og ikke minst som innestor. Tusen takk, Likas, det var veldig fint å få være med.
Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no. Og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, så ses vi neste uke.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.