Hei og velkommen til Skifters podcast og en ny episode i serien Topplederne. I dag har vi med oss relativt ferske satssjef Sondre Gravir, og planen er å forstå treningsbransjen i dag og dens utfordringer og muligheter fremover. Velkommen Sondre. Takk for det. Kan du kort fortelle litt om hvordan du havnet i sjefstolen i sats?
Ja, den veldig korte versjonen er jo at jeg fikk en telefon som gjorde at jeg tenkte at, oi, det er skett, det har jeg lyst i. Det er den korte versjonen. Den som er litt lengre da? Nei, den som er litt lengre er jo at det var resultat av mange faktorer, kanskje mest av alt litt sånn timing-faktor. Vi bodde i Spania med familien og jobbet jo i Skipsted og ledet markedsplassen i Skipsted globalt.
Og så i fjor vinter, så jeg har ganske nøyaktig en år siden, et år siden på disse tider, så kom den telefonen, og det var flere ting som gjorde at det var veldig spennende, både fordi sats, altså jeg har vært medlem selv siden 98, jeg er glad i sats, og
Så det var noe bare med umiddelbart som bare tenkte, nei, det hørte skøy ut. Og så var det noe rundt timingen med at vi skulle flytte hjem fra Spania, som uansett gjør at man begynner å tenke litt. Jeg hadde vært lenge i Skipsted, samtidig som jeg er jo veldig glad i Skipsted fortsatt, og følger Skipsted tett fortsatt, sånn at det var ikke noen behov for å slutte i Skipsted, men det var bare på en måte en summe av flere ting, pluss at Satsa er jo i dag majoritetseide av Altor, som er et veldig dyktig eimiljø, synes jeg, så jeg synes det også var spennende å gå inn i den settingen.
Ja, kan du forklare litt om den situasjonen der, eisituasjonen med Altor? Det er jo fonden, er det ikke? Jo, altså så satt seg eid majoritet, 51% av Altor, og så 49% av Trygghetsgruppen, som er en stiftelse for trygg forsikring i Danmark. Så er jo en langsiktig forvalter av pensjonspenger egentlig. Svært stiftet som eier i mange selskaper, men de er en ganske passiv eier.
Sånn at det er jo Altur på en måte som privat eier, som eier sats, og som vi jobber veldig tett med for å legge planene fremover. Og de kom jo inn ved at de kjøpte Elixia i sin tid, og så flusjonerte sats og Elixia, og så ble det sånn. Men det fungerer veldig bra, det er fint å gjøre
Skiftsted var jo et børsnotert selskap som ble fullt hett av analytikere, og der er det gøy å prøve å jobbe i en privateidssetting. Egentlig ganske bra. Men bare så forstår jeg hva Altor er. Hva er det egentlig? Altor er et oppkjøpsfond. De har jo en rekke oppkjøpsfond, og har akkurat lansert et nytt fond nå.
Og det er jo et typisk såkalt private equity, privat kapital, som går inn, kjøper mellomstore selskaper, og bidrar til å snu utviklingen i de selskapene. Og private equity, som på en måte begrep om det, er jo litt sånn mytomspunnet begrep, og det har kapitalism og så videre. Og jeg oppfatter det ikke sånn i det hele tatt. Jeg synes jo, altså et godt private equity eierskap er fantastisk for et selskap, fordi at man får
ekstremt effektivitet i beslutningen, og så får man ganske stor investeringsville, slik at man bygger en langsiktig bedre selskap. Og så skaper man jo selvfølgelig finansielle verdier på kort sikt. Det er jo hele modellen til private equity. Ja, så målet ditt er å skape finansielle verdier
god finansiell avkastning på kort sikt? Nei, altså den reisen det er målet til det er selvfølgelig målet til ærene, men det viktigste for meg er å bygge et selskap videre som er i god vekst allerede og som hvor vi tar de rette grepene. Jeg oppfatter at
Alle selskaper ønsker jo å være langsiktig i valgene sine, og det man liksom har en sånn oppfatning kanskje om at private equity ikke er det, det mener jeg er veldig feil, fordi jeg oppfatter jo generelt at man ønsker å bygge selskaper som selvfølgelig har vekst på kort sikt, men også på lang sikt. Og for oss er jo det viktigste vekst.
Og vekst i treningsbransjen er jo heldigvis ganske enkelt. Det er at folk skal trene mer. Så det er jo på en måte det vi fokuserer på hele tiden. Hvordan får flere folk til å trene, og hvordan får de vi har til å trene mer? Ja, flere har mange medlemmer nå, 500-600 000? Nesten 700. Nesten 700 000? Ja. Fordelt på hvor mange land? Vi er i fire land. Vi har vært i Norge, Sverige og Finland en stund, og så har vi akkurat gått inn i Danmark.
Så der er vi ferdig med å etablere oss stert nå. Hvor store er dere i de ulike markedene? Er det Norge som er størst forståelig? Det er varierende. Både Norge og Sverige er vi store hvis man ser i forhold til hvor vi har flest medlemmer, hvor mesteparten av medlemmerne
demene våre her, så er Norge og Sverige store, og så er Danmark og situasjonen, altså posisjonen vår i Danmark og Finland litt svakere. Så vi har jo veldig mange klubber, som vi kaller det, og trenende i Norge og Sverige. Mens i Danmark så er vi en mer kallet nummer to posisjon, hvor den største konkurrenten er betydelig større enn oss.
Men dere har noen europeiske planer, har dere ikke? Det var vel bakgrunnen for at... Jo, altså, det er jo et av... Hvis du ser på... Vi har akkurat som sagt gått inn i Danmark, og det er jo litt sånn for å lære, og forstå hvordan vi kan gå inn i et nytt marked og bruke modellen vår der.
Og så lærer vi av det, og hvis det oppstår interessante muligheter videre i Europa, så kommer selvfølgelig det til å være på radarene. Ja, men er det ikke det som er planen deres, altså den langsiktige planen? Det er en vekstdimensjon. Det er jo fortsatt sånn at det er fantastisk mange som ikke trener, så jeg tror jo majoriteten av veksten vår fremover vil fortsatt skje i kjernemarkedene våre.
Det er jo, selv om folkehelsa i Skandinavia er bedre enn folkehelsa i mange land, så er det jo sånn at
at det er en veldig stor andel av befolkningen som ikke trener, og det er en veldig stor andel av befolkningen som ikke er medlem i noen treningssenter eller lignende. Sånn at jeg tror fortsatt så vil majoriteten av veksten vår være i kjernemarkedene, men det er klart det å gå inn med vår modell i nye markeder, det er også en veldig interessant vekstdimensjon, men det må jo passe, og timingen må være riktig, og vi gjør nok dette ikke organisk.
og da må man finne noen man har lyst til å gå i partnerskap med. Ja, for det er vel en ting å vokse i og med at det er stadig flere som trener, det er en ting, men en annen ting er å ta andre fra konkurrenter. Det er vel mest sannsynlig kanskje å gjøre det de siste nemte? Nei, egentlig ikke. Men er det ikke det?
tallet på antall som trener, det er vel ikke sånn, det øker vel ikke dramatisk år for år, gjør det? Ja, det øker. Det øker, altså ikke dramatisk, men det øker faktisk ganske tydelig, og man ser veldig tydelig at de yngre generasjoner trener mer, sånn at... Det kommer en bølge. Ja, og man ser også, og en ting er på en måte, hvis du deler trening inn i det å være aktiv da, så ser man jo at
Det er en større og større fokus på folkehelsa generelt, og det at man bør være i bevegelse og gjøre noe. Så det gjør at en større andel, økende andel av befolkningen gjør noe, og det er det viktigste. Og så er det selvfølgelig en andel som velger å gjøre det på treningssenter, og den er også økende, fordi den er høyere i by enn på land, og vi vet at befolkningsveksten er høyere i by enn på land.
Og så i tillegg så ser vi det at det er en større andel blant yngre generasjoner som velger å være medlem eller betale for å trene i en eller annen setning.
Så den er faktisk ganske økende. Nå ligger vi i Norge, eller i Skandinavia ligger vi høyt oppe, mens i mange andre europeiske land så er andelen av befolkningen som er medlem i et treningssenter mye lavere. I Norge så ligger vi høyt oppe, men det er fortsatt 15 prosent, det er ikke høyt, så det er jo fortsatt 8-9 av 10 som ikke trener. På e-senter da? På treningssenter, ja.
Men er det sånn at, eller hvor stor er veksten da, kan du si noe om det? Er det sånn at dere ligger på nivå med veksten? Altså dere må prøve å slå det tallet, må du ikke? Jo, vi skal vokse mer enn markedet. Men jeg tror faktisk i det primært kommer fra å ta markedsandel fra konkurrenter, fordi
Man utvider også markedet ved å være god på produktutvikling og komme med nye treningskonsepter og så videre som engasjerer folk som ellers ikke på en måte var så fristet til å gå inn på treningssenter. Og det er kjernen til vekst mer enn å ta fra konkurrenter. Når du er i et marked hvor
9 av 10 ikke kjøper en tjeneste, så er det mye mer attraktivt for alle om du utvider en marked i stedet for å begynne å se hjelp fra hverandre. Ja, det kan man si. Men hvor stor andel er det sats har av treningsmarkedet i Norge? Nei,
Det er jo veldig varierende markedsandel fra by til by. I Oslo så det blir på en måte ikke så relevant å se, for vi er jo sterkt i sted i Oslo, og så er vi ganske sterkt i sted i Bergen, og så har vi deler av Østfold, deler av Grenland-Skien, Kristiansand, Stavanger og Tromsø. Så vi har jo et fokus på de store byene, men det er jo
altså treningsmarkedet er jo veldig stort i mindre byer også, sånn at vi ser ikke så mye på markedsandel nasjonalt. Det vi ser på er markedsandel innenfor små kløster, og trening er jo ganske lokalt. Altså du trener, vi ønsker jo at folk skal trene på flere klubber, sånn at de kan på en måte prøve forskjellige treningskonsepter, men du trener jo enten
i nærheten av der du bor, eller i nærheten av der du jobber, og så kanskje med du vil til å kjøre, eller sykle, eller ta bussen, eller T-banen et kvarter. Det er liksom ikke relevant å se på nasjonale størrelser. Så dere har en strategi om å være i
I større byer, hvor ofte man pendler, og man har behov for mer enn én lokasjon. Det er strategien vår, og det er viktig for oss å kunne tilby, og det ser vi jo en stor del av medlemmene våre, altså absolutt majoriteten av medlemmene våre bruker flere senter. Det er ikke sånn at de bare trener på ett senteret.
eller en klubb, og det er jo noe av det vi vil også, for klubbene våre er litt forskjellige, du har forskjellige treningskonsepter, noen har stort fokus på yoga, andre har stort fokus på løping, og så videre, og da er det viktig å ha på en måte en kombinasjon som Bislett for eksempel, ligger jo rett ved Bislett stadion, der har du løping inne på Bislett stadion ukentlig, vi hadde Gjert-Ingebrigtsen som kjørte løpetid med instruksjon i løping, typisk løpesenter, og så er det andre sentere som har litt annen fokus. Og så er det dette med kommunen selvfølgelig da,
Ja, altså det er jo viktig. Hvis du vil at flere skal trene, så må du jo, dette er jo som alle produkter og alle selskaper som jobber mot sluttbrukere, du må senke terskelen. Du må aldri skylle på kunden din eller brukeren din for at de ikke bruker det. Da enten har du et for dårlig produkt, eller så har du for høy terskeler. Så hvis vi ser på de store byene da, hvor dere skal ha, på en måte, dominere, hva er markedsandelen der, kan man si noe om det?
Vi går ikke ut med konkrete markedsandeler, men Virke i Norge har jo ganske bra oversikt over treningsbransjen og publiserer jo en rapport hvert år med markedsandeler. I de andre landene er det ikke like god oversikt over markedet. Hva er et treningsstudio? Er det en utendørs bootcamp-studio?
treningsstudio, er det en kampsportstudio, treningsstudio, eller er det bare fullskala studier? Så det er på en måte en litt sånn markedsdefinisjon. Hvordan definerer dere det da? Vi definerer markedet som egentlig at du betaler for trening. Og i det markedet innenfor de byene da, hvordan ligger det frem?
Nei, der har vi jo en sterk posisjon i de store byene i Norge, og så har vi en sterk posisjon i partrebyer i Stockholm, nei, i Sverige, spesielt Stockholm. Og så er vi i Danmark så er vi fokus på Danmark og Finland, fokus på hovedstedene. Så hva betyr sterk posisjon?
sterk posisjon, altså hvis du har hvis du har du har en sterk posisjon, hvis du har mer enn en tredjedel av de trenende i en by, da vil jeg si at du begynner å få en god posisjon og en sterk posisjon er jo det som er viktig er jo bare at du har
Du sa det jo selv, altså convenienceen, du må ha så mange lokasjoner at det gjør det enkelt for medlemmene å trene. Det er det viktige. Jeg opplever også det som satsets beste verdiforslag, er jo nettopp det at man kan trene flere steder.
Og det er kjempeviktig for oss, og det er litt sånn fascinerende med treningsbransjen. Vi snakket jo litt før vi begynte om mediebransjen, og det er jo, ikke sant, folk tror liksom at forretningsmodellen i treningsbransjen, det er å få så mange som mulig inn på et senter, som betaler og som ikke bruker, for da kan du fylle opp en senter med mange flere medlemmer enn det det egentlig er plass i, og så tønner du masse penger på at folk ikke er der.
det er liksom så misforstått som det kan få blitt. Nå stjal du et poeng jeg skulle komme med senere. Hvorfor er det misforstått? Nei, fordi, altså...
at ingen selskap eller ingen produkt overlever hvis ikke du er både likt og brukt av de som betaler for produkter. Jeg jobbet i Aftenposten tidligere, og der var det også sånn at noen produkter betaler du for, og så slutter du å betale nærmest dagen etter at du slutter å bruke dem. For du bare liksom «Jeg bruker det ikke, da betaler jeg ikke».
Mens andre produkter av ulike grunner, enten fordi du får det til å føle deg selv vel, misforstått, eller at du får det til å føle deg vel overfor andre, så har du det litt lenger. Et Aftenposten abonnement er sånn. Du har kanskje det abonnementet ditt på Aftenposten, digital abonnementet ditt på Aftenposten, selv om du ikke leser Aftenposten hver dag, men du kommer til et punkt der
Hvor du innser bare at, ja, men jeg bruker det ikke. Jeg sier det. Og sånn er det med treningsmedlemskap også. Du sier ikke på en måte dagen etter at du ikke har brukt det en dag. Men det er ikke sånn som folk tror da. Folk snakker om, jeg er støttemedlem. Ja, noen er støttemedlem i en periode, men den perioden er fascinerende mye kortere enn det kanskje folk tror. Jeg var støttemedlem i åtte måneder. Jo, men da er du støttemedlem lenge. Og folk er ikke, altså, det er...
Folk er ikke så dumme at de betaler penger. Jeg er så dum. Jo, men i 8 måneder, du er ikke det i 25 måneder, eller 30 måneder. Nei, men med produktet deres da, altså i motsatt til Aftenposten, det er litt i samme grunn, men det handler om identitet, ikke sant? Hva slags person er det jeg ser på meg selv som? Ser jeg på meg selv som en aktiv person som trener, eller ikke det? Ved å si opp det på mange, det er som å...
si at man ikke er det, ikke sant? Og det er tøft å si til deg selv, ikke sant? Og det er jo en fordel dere har i produktet deres. Og så kan du selvfølgelig si at, og jeg tror her på at dere ønsker at flest mulig skal trene, for ellers er det ikke noe langsiktighet i det. Det er heller ikke noe lett å få inn nye medlemmer, ikke sant? Hvis dere ikke leverer på produkt. Men det er jo litt sånn paradoksalt at dere som driver i treningbransjen, dere tjener jo penger på at folk
ikke bruker produkter deres. Jo, men det er jo dårlige penger. Det er dårlige inntekter, og det er kortsiktige inntekter. Jeg skal bare si en ting. Apropos dette her. Jeg var jo støttemann i åtte måneder. Ikke en gang var det noen ordentlig oppfordring for å få meg til å begynne å trene.
Dere vet jo når jeg tjekker inn. For meg virker det som at dere er fornøyd med at jeg går der nå. Men når jeg meldte meg ut, da fikk jeg en melding om hvorfor jeg meldte meg ut. Først da, når jeg var ute av det. Men da er dette en stund siden? Ja, det er noe nylig. Jeg meldte meg ut i mars. Siste treningen var nå i slutten av februar. Ok, da har vi... Men det er litt interessant, og det skal vi sikkert snakke mer om i forhold til hvordan vi kan bruke innsikt og
data og innsikt om medlemmene våre til å hjelpe dem i gang, men noe av det vi jobber mest med nå for eksempel, det er jo en digital og fysisk, men hovedsakelig digital ombording for å få folk i gang. Det er utrolig viktig for oss at medlemmene trener, og nå ser vi faktisk at vi lykkes å få folk til å trene litt mer, de medlemmene vi har,
Men vi kategoriserer jo medlemmene våre, så måten vi segmenterer medlemsbasen vår er basert på hvor mye de bruker oss og hvordan de bruker oss. Altså hvor stor bredd av produktene. Og vi kategoriserer de i aktive, entusiaster, inaktive og passive.
Og hvis du er entusiast, da bruker du oss mye, og så bruker du en stor bredde av produktene våre. Er du aktiv, så bruker du oss mye, men du bruker ikke nødvendigvis en stor bredde. Og vårt eneste mål er å få flere inn i den aktive gruppen. Og vi har kapasitet på senterne til å ta det imot, så det er liksom ikke...
genuint, vi har ikke gjort jobben bra nok, det tror jeg vi er enige om. Vi kan bli fantastisk mye bedre på å få folk i gang, og så holde de i gang hvis vi ser at de slutter. Og hvis du hadde trent aktivt hos oss da, og så plutselig slutter du å trene og komme til oss,
da skal vi være der, og da skal vi være der digitalt, og vi skal være der fysisk, og hjelpe deg i gang igjen, sånn at du når målet ditt. For hvis ikke du når målet ditt, og det er ofte, folk har forskjellige mål, men det er stort sett å komme i bedre form, eller få en bedre livssituasjon, og så videre, altså da når ikke vi målet vårt. Om det så er...
liksom de høye drømmene vi har om at folk skal få bedre folkehelse, men vi når heller ikke de finansielle målene våre. Nei, det går litt over til neste spørsmål som handler om treningsmarkedets største utfordring. Hva er det, slik du ser det? Og nå tenker jeg på det profesjonelle treningsmarkedet, ikke trening i seg selv da.
Nei, altså den største utfordringen er jo at terskelen er for høy for folk. Ok, hvorfor er den det? Er det så vanskelig å... Nei, men det... Hvorfor kommer ikke du? Jeg bytter til et annet sted. Skal jeg si ærlige ord før jeg slutter? Det er fordi jeg aldri var alene på de her timene. Det var aldri.
aldri ledig. Hver gang jeg hadde motivasjon, alt mulig rart. Jeg sjekket alle styrketimer, og det ble veldig personlig, men alt fra yoga til styrketrening, løping var helt umulig. Alt var alltid, hvis jeg fikk, vi må jo omnå meg da, enten gjerne samme dag, eller dagen før, eller venteligste.
Og det var grunnen til at jeg byttet til et annet senter hvor det er ledig. Men jeg er veldig fornøyd med det. Jeg var ikke noe misfornøyd med når jeg først fikk en plass på en time, så var det jo bra. Det er klart vi har fulle timer noen ganger. Skal ikke legge skjult på det. Og januar spesielt er jo en måned hvor veldig mange kommer i gang. Nå er det jo
heldigvis sånn at vi måler jo det vi kaller load factor på hver eneste time, og setter jo inn mer kapasitet når vi trenger det. Løping er, altså, når du sier løping, det er ganske gøy. Tenk på det at løping
Før så var det liksom, du hadde en periode hvor sykkel var stort. Og så nå, globalt nå, så er liksom tredjemølle løping er det som vokser mest på alle mulige former. Det er ikke så lenge siden vi ikke hadde organisert løptimer. Nå, denne uka her, så har vi, kan tenke meg i Oslo, 500, eller i Norge, 500-600 løptimer. Og de er
Som du sier, de er ganske fulle. Det er ganske fascinerende hvordan på en måte små trender endrer seg fra år til år på hva folk trener, men det er en sidespor. Ja, så jeg må tilbake til utfordringen da. Hva er den største? Det er terskelen, den er for høy. Ja, og det er jo sånn, når du har
I de fleste land mellom 5 og 15 prosent av befolkningen som trener på treningsstudio, og 80 prosent av befolkningen er for inaktiv, så er det jo det som er terskelen. Terskelen er å komme i gang, og de fleste som kommer godt i gang, de fortsetter. Men terskelen er å få folk i gang, og være villige til å bruke tid på det. For det er jo at prisen, altså trening er billig i Skandinavia,
noen kan mene at et statsmedlemskap eller medlemskap i en annen treningssted er dyrt, og det har jeg respekt for, men hvis du ser i forhold til inntekt, i forhold til hva det koster med en pils, i forhold til hva det koster med en McDonalds-Nivi, og så disse klassiske samlingene, så er trening billig. Jo, men det er et veldig rasjonelt argument da, men det kan være en samlingning, men det er jo penger, og det konkurrerer mot andre ting, ikke sant? Det er
Du har et budsjett, ikke sant, som du bruker på, eller et mentalt budsjett i hvert fall. Jo, men hvis folk gjør en avveining og tenker at, nei, men jeg skal ikke bruke de hundrelappene denne måneden, eller per måned på å trene, så jeg velger heller å løpe i skogen, så er det bra. Og så da er det greit, og da er det bra. Men det er jo ikke det valget flest gjør. De fleste...
trener jo ikke. Og da tenker jeg at i dag gidder jeg i hvert fall ikke betale. Og det er ikke bra. Nei, altså jeg skulle ha dere tilbyttet sånn halvtårs abonnement. Fordi på sommeren så liker jeg å være ute. Mens på vinteren så liker jeg å trene inne. Eller gå på ski da, men gjerne inne. Men dere ønsker jo meg hele året, selvfølgelig, ikke sant? Jo, du kan jo ha løpende abonnement også.
Bokstavlig talt. Ja, bokstavlig talt. Men du kan jo ha løpende abonnement også, om du sier opp og starter litt sånn som du vil. Og det ser vi jo at flere og flere gjør, sånn som du beskriver. Men jeg tror vi også skal være flinkere til å tilby
altså trening utendørs. Vi hadde jo, altså nå i vinter så har vi blant annet hatt et skiteknikkurs med Emil Heggele Svensson og så videre. Det er jo superpopulært, og det er jo den type ting vi kan gjøre mye mer av. Altså jeg tror, altså,
vår trening skal ikke være begrenset til innenfor de fysiske veggene av klubbene våre. Det kommer selvfølgelig fortsatt til å være majoriteten av treningsteamene i sats blir lagt ned der. Men både digitalt og utendørs er viktige arenaer for oss å vokse fremover. Hvilke store samfunnstrender påvirker treningsmarkedet? En ting for eksempel er digitalisering, eller at du får digitale produkter som konkurrerer. Men er det andre ting du ser som er
tydelige konkurrenter eller påvirker det av deres bransje. Tidsklemmer? Ja, har folk mindre tid? Det er i hvert fall at folk har en oppfatning om at de har det. Jeg skjønner ikke helt, men det føler vi vel alle. Men så er det jo klart at hele mulighet, altså det som muliggjøres av teknologi, og jeg tror jo de som, men der er jo befolkningen veldig utenfor
og det er jo liksom, det gjelder selvfølgelig all teknologi, og adopsjonen av mobiltelefonen og så videre, og bruken av ny teknologi, men innenfor trening så er det veldig stort spenn, for du har jo på en måte de treningsentusiastene som også er trenings- og teknologientusiaster, ikke sant? Og du har trenings-apper og apper og helse-apper og livsstils-apper og så videre, og wearables og så videre, som er ekstremt populært, men
Men fortsatt en veldig stor del av de trener bruker ikke teknologi aktivt for å motivere seg. Og der tror jeg vi kan være en viktig aktør for å tilgjengeliggjøre det, og tilgjengeliggjøre de mulighetene som skapes gjennom teknologi. Kan du gi et eksempel på det? Vi er jo alt for lite flinke til å bruke teknologi og data og innsikt om deg som medlem og hva du har trent.
og basert på det vi vet om trening og den kunnskapen vi har om trening, til å være proaktive til å foreslå trening for deg. Til å foreslå og forklare det at du har trent dette det siste, dette er målet ditt, dette burde du trene i dag. Vi har ikke sett deg på en uke, kan ikke du komme inn i dag en varsel i appen som sier her er treningsprogrammet ditt. Er det problem at folk trener feil?
Er det det som er problemet? Nei, problemet er ikke at folk trener feil. Selvfølgelig spør du de som har utdannelsen for dette, og mange av PT-nårene som har utdannelsen fra Norges idrettsskole, så vil nok de si at mange trener feil. Men overhånden, utfordring er ikke at folk trener feil, utfordring er at folk ikke trener. Hvordan skal du bruke teknologi til å få folk til å trene i utgangspunktet?
Til å motivere. Jeg tror på en måte du kan bruke teknologi til å hjelpe nettopp det som vi snakket om i sted. Hva er hovedproblemet vår? Det er terskelen for å trene. Folk kommer ikke i gang. Der tror jeg teknologi kan spille en faktor både i forhold til å hjelpe dem til å trene riktig, ikke riktig absolutt i teknikk, men riktig så de når merkeprogresjon i forhold til de målene de har satt seg. Og at
at det er motiverende i forhold til morsomt glede spill elementer som gjør at på en måte treningen i seg selv blir mer motiverende, og det ser vi jo på de teamene hvor vi bruker teknologi som en del av teamen hvordan det blir på en måte et konkurranselement som noen setter pris på, eller et gaming element som noen setter pris på
Vi har introdusert noe som er sosial funksjonalitet i appen, hvor du følger venner og gir tommel opp og gir på en måte støtte-nudging til venner dine. Ekstremt populært, og på en måte den type mekanismer. Men tenker dere at det er interessant? Tenker dere å produktutvikle ting selv, eller tenker dere å koble dere på eksisterende løsninger?
Jeg tror, altså der er jeg veldig sånn pragmatisk. Det tror jeg må være en kombinasjon. Jeg tror det er en god del, det er mange miljøer, mange start-up-miljøer, spesielt kanskje i USA, ikke så mye i Europa, som har mye interessante treningstekninger, mange interessante tjenester og så videre. Vi kan samarbeide, og vi kan bygge noe selv. Jeg tror vi må bygge på en måte infrastrukturen rundt
innsikten og datan og hvordan vi på en måte forvalter den, den må vi selvfølgelig ha selv. Men i forhold til treningsprodukter, så har vi allerede i dag en samarbeid med noen, og så utvikler vi en god del selv. Så det vil være en kombinasjon. Ja, men er målet ditt at Sats skal bli et teknologiselskap?
Sats kommer til å være et livsstilsselskap, men hvor teknologi kommer til å spille en mye større rolle i hvordan vi jobber enn det det har gjort frem til nå. Hva er et livsstilsselskap?
Et livstidsselskap er et selskap som tilbyr vårt mål. Hvis du tar starten, hva er det vi vil? Vi vil at folk skal bli sunnere og gladere. Det er liksom visjonen vår. I dag gjør vi primært trening, fysisk trening på klubb. Jeg tror vi skal gjøre mye mer. Jeg tror vi skal gjøre fysisk trening på et klubb. Jeg tror vi skal gjøre utenårstrening. Jeg tror vi skal gjøre digital trening. Og så tror jeg vi skal gjøre mer enn trening. Hvis du skal bli faktisk sunnere og gladere, da dreier det seg om kosthold.
og det dreier seg om andre på en måte distilsrelaterte tjenester. Der er vi helt i startgruppa, men sats kommer til å ha et bredere tilbud enn bare fysisk trening på klubb frem i tid.
Det er jeg ganske sikker på. Hvordan skal dere hjelpe folk med kosthold? Hvis du har et mål om å... Alle har forskjellige mål. Jeg vet ikke hva som var målsetningen din når du trente. Bare unngå død. Unngå død, ja. Noen lever jo for å trene, andre trener for å leve. Jeg er også i den siste kategorien. Noen har et mål om at de skal løpe maraton på tre i stedet for fire timer. Noen har et mål om at de skal...
slanke seg. Noen har et mål om at de bare skal kunne leve et mer aktivt liv. Og trening er en viktig del av det, men det er en ganske liten del av det i forhold til hva for eksempel kosthold er. Så det for oss å kunne gi god kostholdsveiledning, det for oss å kunne hjelpe folk til å sette opp en helhetlig plan, det kan være en viktig element. Men altså, folk vet jo hva som er sunn mat. Den informasjonen er i hvert fall veldig lett tilgjengelig da.
Den er delvis tilgjengelig for folk, ja. Det er mange som mener at det å motivere gjennom å informere, men... Motivere gjennom å hjelpe. Ja, ikke sant? Mens det handler jo om mer enn det, ikke sant? Det handler jo om at du må...
utfordringen deres er å skape motivasjon og du må se fremskritt motivasjon det ultimate beviset på det er jo personlig trener har du en personlig trener så vil du i større grad lykkes med å nå målene dine for det er en som tett følger deg på det er veldig tett på deg så jobber du tilbake så er det bare informasjon om hvordan du skal trene
Personalt trener er veldig dyrt. Informasjonen om hvordan du trener er gratis. Det er dyrt i forhold til hva du oppnår, men det er noe sånt. Alt er relativt. Men du er enig, det er jo penger. Ja, det koster penger. Alle i alle bransjer vil si at mitt produkt er selvfølgelig ikke dyrt. Jo mer personlig, jo
jo høyere er betalingsviljen, fordi det skaper en motivasjon som gjør at du får resultater, som gjør at du ser verdien av å bruke penger på dette. Enig? Jeg føler jo at sats er i, altså dere har jo det tilbudet, men det er jo særlig dyrt. Digital disrupsjon, for et begrep jeg ikke liker, men det handler jo om å gjøre personlige ting, blant annet
På skala. Jo, men det er lett opp til at du kan jo gi den... Du har helt rett i analysen, ikke sant? De som trener... Jo mer individuelt du trener, men med individuelt støtte, jo mer lykkes du, ikke sant? Jo mer du trener, jo mer fornøyd du er. Og...
en av måtene vi kan altså vi kan jo gjøre på en måte veiledningen og den motivasjonshjelpen mer personlig og mer relevant digitalt på skala enn det vi kan gjøre hvis vi skal gjøre det fysisk hvis hver eneste medlem selvfølgelig skal ha en PT som fysisk hjelper dem med å på en måte sette seg sammen med riktig program, foreslå de rette tingene du skal gjøre i dag, så er det altså det har jo en kostnad som er helt annet enn hvis vi kan gjøre det samme digitalt
Men for å komme dit så kreves det jo både en innsikt om medlemmene våre på individnivå, hva de trener, hva som er målet deres og så videre, og selvfølgelig teknologi for å gjøre om denne innsikten til relevante anbefalinger og så videre. Klassisk, som vi kjenner fra mange bransjer. Men er dere villige til å gjøre noe med forretningsmodellen til PET-en? Det er penger per tid brukt.
I dag, ikke sant? Men la oss si man hadde en... Altså, du har betalt en fast sum, og så kan du bruke PET som du vil. Altså, jeg skjønner at det er... Ok, det høres crazy ut. Men hvordan kunne man løse det da? Fysisk? Eller digitalt? Ja, altså, digitalt er jo noe...
Jo da, selvfølgelig. Men poenget er jo å løse problemet, og du er jo enig med meg at fysisk er en sterkere motivasjon enn digitalt. For mange, ikke for alle, men for mange ja. Er det mulig å løse det fysiske på skala på en måte som gjør at det faktisk øker motivasjonen til en lav OK-pris?
Jeg tror det, om det er en forretningsmodell som du sier, om du på en måte har et PT-abonnement hvor du får ubegrenset tilgang til PT og så videre. En til en så vil jo det være vanskelig å tenke seg. Men det er jo litt det du har ved å ta et abonnement hvor du kan delta på hundrevis av gruppetimer hver uke, ikke sant? Så er det jo litt det du har. Og nå er jo det er jo en oppfatning, kanskje, jeg tror det er en feilaktig oppfatning i mange sider,
at på en måte gruppetimer i treningsverdenen da ser man for seg Jane Fonda, Pottital og Robic for damer. Det er jo ikke altså, nå har man jo en utvalg fra alt fra vi snakket om løpetimer i forhold til yoga, i forhold til styrketimer, i forhold til cross-training-timer. Altså det er jo et utvalg av timer som er veldig langt unna Jane Fonda og Pottital og Robic. Og det er jo en sterk motivasjonsfaktor for mange. Ja.
inkludert meg selv, for å holde det gående og dra på trening i forhold til å på en måte kjøre en økt alene. Ja, det var jo min greie, men du var jo aldri ledig. Det er jeg. Det er jeg masse ledig. I hvert fall ikke deg, Trenn. Jeg skal ikke si navnet, for det er slemt gjort. Jo, nei, altså poenget mitt er at kan man altså er det besparelser i PT-leddet? Er det for spredt? Er det for mange som har for få kunder?
Kan man gjøre effektiviseringer ved bruk av digitale hjelpemidler da? Som gjør at du får en til en følelse i hvert fall. Det tror jeg absolutt man kan gjøre. Og så til spørsmålet er det for mange som er for få kunder? Ja, det er det. Vi ønsker jo formålet vårt er jo det vi ønsker er å gjøre PT til et yrke. Altså PT er jo et yrketag, men vi ønsker å gjøre det til et yrke som du kan leve av. Og for mange av PT-ene våre så er det jo sånn. Men vi, for oss er det jo viktig å ha
Og det går jo også på erfaringen og kompetansen som du bygger som PT. Har du noen få PT-kunder, så bygger du mindre kompetanse enn om du har mange PT-kunder og trener forskjellige typer profiler, folk med forskjellige typer mål og så videre. Og at digitale verktøy bidrar til å kunne på en måte gjøre den skalafordelen større, det er jeg ikke i tvil om.
Tilbake til det med lifestyle brand, for det handler litt om fremtiden, hvordan du ser, altså visjonen for en sats. Har du tenkt noe, gjort noen refleksjoner rundt hvordan det skal komme det ditt? Altså, i dag er satsen god på å gjøre det dere er god på, ikke sant? Mens det du snakker om er å gjøre noe annet. Ja, det er vel litt dette relatert da? Jo, det er riktig. Tematikken er relatert, men det er å levere produkten på en annen måte, ikke sant? Ja. Og har du tenkt noe på den overgangen der, som er som...
dilemma for mange bedrifter det å både levere på kjerne, men også bygge noe som du tror kan bli neste kjerne. Ja, men der tenker jeg, altså jeg tror på en måte jeg tror ikke vi skal endre kjerne. Jeg tror trening
Men måten man trener på, og på en måte måten vi leverer treningsopplevelser på, den kan jo endres. Men jeg tror på en måte kjernen vår kommer til å være trening. Det tror jeg det kommer til å være frem i tid også. Men jeg tror vi kan bygge en god del produkter og tjenester rundt den kjernen som støtter opp.
under det vi vil oppnå, og som er grunnen til at folk trener. Og så tenker ikke jeg så veldig filosofisk rundt det, jeg tenker at la oss prøve. La oss prøve, og der vi ser at vi er en god leverandør, så vi kan levere et produkt som er bedre enn andre til en fornuftig pris, ja vel, da prøver vi det. Så her tenker jeg at her får vi bare prøve mange forskjellige ting, og se hvor vi både har kompetanse,
og hvor det matcher med de målsetningene som medlemmene våre har for treningen. Dette er jo primært mot medlemmene våre, for å hjelpe dem.
Jeg ser at du ikke har en Apple Watch. Du har en Garmin. Det er en Garmin, ja. Men Apple er jo et, kan man kalle det et slags livsbran? Uten tvil. Og hva hvis Apple hadde gått inn i treningsbransjen, som ikke er helt umulig å tenke seg? Absolutt ikke. Hvordan tror du det vil sette ut? Er det litt der dere egentlig må være før de kommer? Eller er det bare en dum tanke? Nei, det er absolutt ikke noe dum tanke. Øh...
Og Apple er jo... Altså, Apple tilbyr jo mange... Altså, egentlig digitale treningsprodukter og digital hjelp. Hjelp i treningen som er knallbra. Altså, de har jo knallbra produkter. Samtidig så tror jeg fortsatt du... Du når ikke på en måte bredden av befolkningen. Vi ønsker jo nå... Altså, vi...
ønsker jo nå 70-80% av befolkningen. Men da kan det jo bare være i byer. Nei, men i byene vi er i, med relevante treningsprodukter. Så vi skal nå, vi skal nå seniorer. Vi når ikke noen av treningsproduktene våre, kanskje til en ultra, ultra nordsmann som skal ha en veldig spesifikk, en høyprofessionell kompetanse, eller toppidrettsutøveren som går på Olympiatoppen. Men vi skal ha en bredd i treningskonseptene våre som gjør at vi når et bredt lag av befolkningen. Hvorfor er det viktig?
fordi vi skal være et produkt for, altså hvis du skal nå målsetningen da, hvis du skal nå målsetningen vår, så kan ikke vi være et nisjeprodukt. Men det kommer til å være rom for nisjer, bare for å være tydelig på det, og du har mange nisjer i markedet nå, det kommer til å være rom for fremover, og vi skal ta inn noen av de nisjene, men... Vil Apple vært en nisje, tror du? Apple vil ikke vært en nisje, hvis Apple går inn i trening, altså de er jo allerede en aktør i treningsmarkedet, rent digitalt, men jeg tror jo fortsatt at trening kommer til å
foregå i mange, mange år til. Ikke kun, men fortsatt er det liksom et sentralerement, trening er en fysisk ting, hvor mennesker også møtes fysisk, og apropos motivasjon, den største motivasjonen for de fleste er jo å trene med. Ja, så hvordan tror du, men tilbake til, jeg så at jeg henger på Apple, men hvordan ser et Apple treningsstudio ut?
ut. Hvis du skulle åpnet et fysisk studio? Ja. Nei, det vil jeg se ganske likt som et SAS-studio, men litt sånn. Selvfølgelig hvor teknologi
som en helt annen del av studio. Altså, jeg er jo... Men det sier jeg ikke fordi jeg er ny i sats, så jeg kan liksom snakke og si det, men vi er jo ikke stolte av for eksempel at vi bruker plastikkmedlemskort fortsatt for å komme inn på et satssenter. Det er jo noe vi jobber med nå og kommer til å endre ganske raskt, men det er jo en god del... Jeg tror jo det. Vi må jo kjenne at treningssenterbransjen generelt...
har ikke tatt i brukt ny teknologi, og drives på mange måter ganske likt som kanskje for 10-15 år siden. Men det er også fordi at du har ikke hatt skala, og du har jo veldig mange enkelstående aktører fortsatt, og det er kjempebra, dette er ildsjeler som gjør enormt mye bra for medlemmene, men der har du ikke hatt kapital til å investere i hvordan du skal bruke teknologi, og så har du ikke hatt leverandører,
til å levere denne type teknologiløsninger inn til enkeltstående mindre kjeder og så videre, på en god måte egentlig. Men dette vil jo endre seg, både ved at du har større aktører som investerer og utvikler, og at du har et mye mer velutviklet leverandørledd, hvor Apple kan enten være en aktør eller en leverandør. Så hvor nærme er dere å starte denne digitale utviklingen som du ser for det?
Nei, altså den er jo godt i gang i sats. Og det har vi jo jobbet med i flere år. Men det vi gjør nå er at vi tar det litt mer in-house, for å si det sånn. Så vi ønsker jo å ha... Hvorfor in-house? Nei, altså det er flere grunner til det. Altså nå gjør jo vi all utvikling, for eksempel av de digitale treningsproduktene, altså appen og alt sånt, gjør vi eksternt. Og vi kommer fortsatt til å bruke mye eksterne ressurser, tror jeg. Men jeg tror...
I sats så har vi enormt mange mennesker som brenner for trening. Vi har enormt mange mennesker som brenner og har mye kunnskap om trening. Hvis du på en måte skal smelte, hvis du skal virkelig bruke teknologien for å forbedre treningsopplevelsen, så tror jeg bare det skjer noe med kallet kreativiteten i en organisasjon rundt ideene som smelter sammen hvis du setter teknologer og helsefriker i samme rom da. Kontra hvis alt
teknologi på en måte, eierskap og utvikling ligger utenfor en organisasjon. Det er noe med på en måte hele den kreative ideprosessen i organisasjonen som blir endret hvis du kombinerer teknologikompetansen med treningskompetansen. Så derfor tror jeg det er viktig at vi har, vi kommer som sagt fortsatt til å bruke eksterne miljøer på mange områder sikkert, men jeg tror det er viktig å ha teknologikompetansen også in-house. Det har vi ikke per i dag. Nei, så det betyr at du definerer det som strategisk kompetanse?
uten tvil, altså det er... Ja, for det har man ikke gjort tidligere. Nei, det har man ikke gjort tidligere, og du spurte skal vi bli et teknologiselskap? Nei, ikke kun et teknologiselskap, men jeg tror vår evne til å bruke teknologi for å hjelpe medlemmene våre til å lykkes med treningen sin, kommer til å definere om vi har suksess eller ikke. Altså det er strategisk kompetanse, og
kanskje, altså for oss så er det liksom, du må ha dyktige ansatte som på en måte brenner og evner å engasjere medlemmene, som har gode faktiske digitale og fysiske treningsprodukter men hvis vi ikke har den teknologiske kompetansen til å bruke teknologi både i treningsopplevelsen eller til å motivere og så videre, så lykkes man ikke, altså det kommer til å være forskjellen på en vellykkesats og et ikke vellykkesats i neste fem år. Jeg har fem år.
Det haster. Hvis vi skal nå ha mål om å få flere til å trene, så haster jeg. Men dere skal få flere til å trene. Flere til å trene mer. Det er ikke noe mål i seg selv å bli større. Hovedmålet er å få flere til å trene.
Men får du flere til å trene mer, så blir du større. Ja, det er det. Men ja, så hastigere? Ja, jeg tror det er hastigere. Apropos det at man kan ta andre eller forandre, så får du ikke flere til å trene, men du blir større. Ja, men det er ikke så veldig...
Skal jeg være helt ærlig, det synes jeg ikke er så tilfredsstillende. Det er mye morsommere å... Og det er jo spekulasjoner når man ser nye senter, eller nye aktører som etablerer seg, og så videre.
Når man har det privilegiet at man er i et marked hvor det er så stort vektspotensial å utvide markedet, så er det mye morsommere. Nå nærmer vi oss slutten. Hvordan jobber dere med innovasjon i dag? Hvordan gjør dere det? Er det bottom-up? Er det idé ovenfra? Eller hvordan funker det? Nei, det er ikke så mye idéer ovenfra. Det er ganske bottom-up. Vi har jo...
som sagt, det som er fantastisk, vi har nesten 10 000 ansatte, og det er enormt mye treningskompetanse hos de. Så vi jobber med en kombinasjon av innspill fra, og det er jo masse treningskompetanse hos medlemmene våre, så vi har jo en produkt
som utvikler nye treningskonsepter. Det er litt i dere fra toppen, i hvert fall fra mitt ståsted. Det er en kombinasjon av å lære andre. Det er mange innovative miljøer rundt omkring i verden som starter mange morsomme treningskonsepter.
Så en kombinasjon av det, innspill fra medlemmene, og så har vi en ganske stor gruppe med det vi kaller master trainers, som har veldig mange gode ideer på hva vi kan gjøre av nye treningsprodukter. Så det er innfor treningsprodukter, ikke sant? Det er innfor kjerne, egentlig. Produktutvikling generelt, nå. Som er litt sånn inkrementelt, ikke sant? Stadig nye forbedringer.
Ja, men hvis vi snakker litt om den litt mer distruktive da, hvordan skal dere få til det? Eller skal det egentlig bare være en som stjeler ideer fra utlandet på det også? Absolutt ikke, men vi ...
Gitt at vår modell er å ta konsepter til et ganske bredt marked, så har du nischer som sumner de ulike konseptene, gir denne bredden i produkttilbudet. Vi utvikler mange egne konsepter, men jeg tror noe er kjernen i forhold til å virkelig kunne tenke annerledes rundt hvordan du ...
kjernen er å tilby en treningsopplevelse den kan leveres veldig annerledes frem i tid så er jo kjernen å ha den kompetansen, og det var vi innom i stad, teknologi som kompetanse er en kompetanse vi ikke har hatt innen oss og som vi nå skal ha innen oss og det tror jeg kommer til å være fundamentalt for å kunne være mer distruktiv i hvordan vi tenker å levere treningsopplevelsen vi skal levere ja
Litt om deg som leder, helt til slutt. Har du noen ledelsesprinsipper som du følger? Er det noe som du har lært gjennom mange år som leder, som ikke handler om å gi smarte medarbeidere frihet? Nei, det er lett at det blir mye floskler.
Personlig, for meg, så er det... Jeg tror ingen greier... For meg, og det har alltid vært kriteriet for min del, jeg må ha det gøy. Du kan ikke ta valg som... Du kan ikke ta egne valg i forhold til egen karriere og så videre, basert på at det skal være så forbasket klokt. Du må velge basert på at du har det gøy. Og da, hvis du...
Altså, hvis jeg har det gøy, så tror jeg jeg er en bedre leder. Og jeg er opptatt av at folk rundt meg skal brenne for det de holder på med. Hvordan får du til det? Nei, da kommer du rett inn på de tingene som du sa, men jeg tror... Altså, jeg tror genuint på på en måte...
Jeg tror du går inn på, altså, du må gi folk den friheten, men du må være på en måte den der litt sånn tydelig stødig lederen som gir dem på en måte, du må skjønne når du skal gi dem guidance og hjelp. Hvordan gjør man det? På en måte som gjør at
De tar det mot på en riktig måte, hvordan gir man god guidance? Jeg er ganske tett på. De lederne som rapporterer til meg er jeg veldig tett på. Og når jeg mener tett på, så betyr det at jeg snakker med dem mange ganger.
eller flere ganger i uka. Jeg kan ikke ha sånn at vi møtes en til en annen hver uke i kalenderen en time. Jeg er ganske tett på, og så... Er det slitsomt for dem? Nei, for... Hva er fordelen med at du er tett på? Jeg er tett på i forhold til at de også vet at...
at jeg er tilgjengelig hvis vi skal spare, diskutere og jeg er tett på i forhold til det er ikke snakk om rapportering og oppfølging det foregår gjennom rapporter og tall og sånn, vi bruker ikke tid på det men jeg er utrolig opptatt av at man som leder, du må aldri komme så langt unna kjernen at du ikke kan være med å problemløse
i kjernen av det du holder på med. Og så har jo ikke jeg kompetansen til å problemløse om treningsprodukter på den måte som en som kan trening og som er utdannet innenfor fra Norges idrettshøyskole og så videre. Men du kan bidra til å liksom facilitere den problemløsningen. Så jeg tror det å være på en måte... Men er det ikke ofte sånn at det er et friskt pust fra utsiden som ikke
ikke har den bakgrunnen da. Kan komme med nye ideer som kan være verdifulle. Men der tror jeg, altså der kan sikkert jeg komme med noen ideer, men jeg tror det er veldig mange andre som er veldig mye flikere enn meg til å komme med gode ideer uten å komme fra å ha denne treningsbakgrunnen. Så liksom der, ja, jeg tror ikke jeg er den mest kreative å oppkomme der. Nei, nei, men du er i hvert fall tett på. Jeg er tett på, det er jeg, men det er
Det er jo det som er gøy. Og jeg vil ha ledere som er veldig tett på. Og som evner og... Liksom folk sier at det er så lett, og du må ikke gå for dypt som leder og sånn. Det synes jeg bare er tull. Du skal gå dypt, og så må du selvfølgelig ikke gå dypt på alle områder hele tiden. For da...
greier jo ikke på en måte å se de større linjene når du ikke er fri etter alt det der. Men du må også evne å gå dypt på noen problemstillinger som er på en måte helt strategisk viktige. Hvis ikke så surfer du bare oppå der. Det funker ikke. Har du et eksempel på en problemstilling du gikk dypt på nylig?
Vi har en tavle vi sitter på kontoret mitt, og her har jeg en tavle, så jeg må se på tavlene. Jeg forsto den siste diskusjonen som gikk tett på, det var i går, siden ettermiddag i går, hvor vi virkelig prøvde å forsøke konverteringen på de ulike stegene i kjøpsfølgen digitalt.
Det er liksom et område som er strategisk viktig for oss, og der må man gå dypt for å forstå, og så har vi mange folk som er mye flinkere enn meg til å løse det, men jeg må forstå. Forstod du noe? Ja, etter hvert. Men det er fordi de var flinke til å forklare. Sånn driver vi. Tusen hjertelig takk for tiden din, og lykke til videre med satsen. Takk.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh.
Cefalo's spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.