2/21/2024

Hvordan hente 115 millioner kroner fra Atomico. Med Strise-gründer Marit Rødevand.

Marit Rødevand, medgründer og daglig leder i Strize, deler sin reise fra et forskningsprosjekt på NTNU til å hente 118 millioner kroner fra Atomico. Strize automatiserer antihvitvaskingsprosesser ved hjelp av kunstig intelligens, og har vokst fra å ha en pilotkunde i Trondheim, BN Bank, til å ha kunder i hele Norden, inkludert Sparebanken Vest og Vipps Mobile Pay. Marit forteller om viktigheten av å ha en sterk markedsføringsstrategi, og hvordan Strize har brukt The Laundry-podcasten til å bygge merkevarebevissthet og tillit i bransjen. Hun deler også sine tanker om Atomicos investering og hvordan de ser på Strizes potensiale. Marit fremhever også viktigheten av å ha et fokusert team og å optimalisere kultur og målsettinger for å oppnå effektivitet.

00:01

Marit Rødevand fra Sprice diskuterer automatisering av antivitvaskprosesser og betydningen av innholdsmarkedsføring gjennom podcasting.

06:15

Innovasjon i bank- og finansbransjen: hvordan vi utviklet teknologi for å bekjempe hvitvasking og forbedre arbeidsprosesser.

12:01

Fysisk nærhet og personlig møte med kunder har blitt viktigere etter covid, samt hvordan kommersialisering av forskning skjer.

16:20

Strize har utviklet seg fra en NTNU-spin-off til en anerkjent aktør innen antivitvask, med fokus på innovativ markedsføring.

24:12

Podkasten "The Laundry" fikk raskt suksess takket være grundig forberedelse, dedikert innsats og effektiv distribusjon på sosiale medier.

Hei

Transkript

Nemnt i episoden

Strize 

Et selskap som automatiserer antihvitvaskingsprosesser ved hjelp av kunstig intelligens.

Atomico 

Et ventureselskap som investerte 118 millioner kroner i Strize.

NTNU 

Et universitet hvor Strize ble grunnlagt som et forskningsprosjekt.

The Laundry 

En podcast som Strize bruker for å bygge merkevarebevissthet og tillit i bransjen.

BN Bank 

Strizes første kunde, en bank i Trondheim.

Sparebanken Vest 

En bank som er kunde hos Strize.

Vipps Mobile Pay 

En mobilbetalingstjeneste som er kunde hos Strize.

Sparebank 1 Alliansen 

En gruppe banker som er kunder hos Strize.

DNB 

En stor bank som Strize ønsker å ha som kunde.

Tietoevry 

En stor IT-konsulent som er en konkurrent til Strize.

McKinsey 

En konsulentbedrift som en tidligere gjest på The Laundry-podcasten jobbet for.

Sondo 

En norsk ventureinvestor som er en av Strizes største investorer.

Kjetil Holmefjord 

En partner i Sondo.

Henrik Sørensen 

En partner i Sondo.

Atle Brekke 

En partner i Sondo.

Cefalo 

En sponsor som tilbyr outsourcing-tjenester for utviklere.

Bangladesh 

Et land der Cefalo rekrutterer utviklere.

Netflix 

Et strømmetjeneste selskap som har en sterk rekrutteringskultur, som Marit refererer til.

Erin Meyer 

En forfatter som har skrevet en bok om Netflix' rekrutteringskultur.

No Rules Rules 

En bok av Erin Meyer som handler om Netflix' rekrutteringskultur.

Pitch 

En startup i Berlin som lager presentasjonsverktøy.

Google Cloud 

En skytjenesteleverandør som en av Strizes ansatte tidligere jobbet for.

KY Ski 

En årlig skitur som Strize arrangerer.

Slush 

En årlig startup-konferanse.

LinkedIn 

En sosial plattform for profesjonelle, som Strize bruker for å finne kandidater og promotere podcasten.

Spotify 

En strømmetjeneste for musikk og podcaster.

TikTok 

En sosial plattform for korte videoer.

YouTube 

En plattform for å se videoer.

Deltakarar

Guest

Marit Rødevand

Host

Unknown

Sponsorar

Cefalo

Lignende

4/3/2024

Shifter

Bygde og solgte Vibbio! Dette lærte hun om kapitalinnhenting, investorer og salg av selskap. Med Marianne Bratt Ricketts

Ukens gjest, Marianne Bratt Ricketts, startet, bygde og solgte videotech-startupen Vibbio til amerikanske ON24. I denne episoden deler hun hva hun har lært om: 0:00:20 Oppstart og entreprenørskap0:07:18 Kapitalinnhenting og investorer0:11:41 Verdivurdering og aksjehandel0:19:33 Salg av selskap og overgang til ON240:20:56 Kulturforskjeller og integrasjon0:28:09 Kommunikasjon og forretningsstrategi0:34:41 Oppkjøpsprosessen og nettverksbygging0:46:26 Investorer og trender1:02:33 Fundraising-strategierProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

8/11/2021

Shifter

Fjong-gründer Sigrun Syverud om historien bak, produkt, ledelse, kultur og investorer

Fjong vokser som aldri før. Klesutleie-plattformen fikk seg en knekk under corona, men nå ligger veksten på 20 prosent uke for uke. Medgründer Sigrun Syverud er gjest i denne ukes episode. Hun forteller om historien bak og veien frem til veksten.Tema:Hvordan startet det?Hvilke antagelser var feil?Hva er de største driverne for vekst?Hvilken metric er den viktigste?Hva hun har lært om ledelseProduktKulturOg hvordan selskapet skal vokse videre+ mye mer.Programleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

5/31/2023

Shifter

Strategisk vs taktisk salg + hvordan han oppnår sine mål: Gründer og investor Chul Christian Aamodt.

Ukens gjest er Enerwe-gründer, som fusjonerte med DN-eide Europower. Chul Christian Aamodt.Han jobbet i edtech-startupen Mintra og var med på en exit. Nå investerer gjennom selskapet Metrics, og hadde nylig en delexit til Viking Venture med selskapet Onix.  Tema:Taktisk vs strategisk salgNettverksbyggingMåloppnåelse + mye mer.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

7/31/2024

Shifter

Investorserie del 5: Alt du trenger å vite for å få Startuplab som investor, med Gisle Østreng.

Investorserie del 5: Gisle Østreng representerer StartupLab, som er en av de mest aktive tidligfaseinvestorene i Norge. De gjennomfører om lag 25 investeringer i året.Tema: Fra NTNU til gründer til investorStartupLabs Investeringer: Tidligfase og fondSuksesskriterierTeamets betydning, teamkompabilitet og kommunikasjonInvestering og porteføljeutviklingVurdering av VC-investeringerVerdisettingExit og verdiskapningProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

6/2/2021

Shifter

VEV digitaliserer mediebransjen og hentet nylig 50 millioner. Dette har de lært om å bygge en startup

Tine Karlsen er medgründer og daglig leder i VEV.Nylig ble det kjent at de hentet 50 millioner kroner for å voksevidere. Veien frem dit har ikke vært en dans på roser, og i denne episoden fårvi innsikt i teamet og hvordan de klarte å hente denne investeringen. Dettehar hun lært om:Å bygge selskapFundingKultur og ledelseHva produktet må ha for å fungereHvilke metrics de må jobbe etter+ mye mer Programleder: Lucas Weldeghebriel,journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

3/16/2022

Shifter

Askeladdens metode: Fra 0 til 20 selskaper på seks år

I ukens episode forteller gründer og daglig leder Martin Schütt om selskapsfabrikken Askeladden. De står blant annet bak selskaper som Dr. Dropin, Squeeze, Verd osv..De har omlag 20 ulike brands, og kommer stadig med nye selskaper som skal utfordre i markeder som er på minst en milliard kroner.Tema:Hvordan velger de ut et marked?Viktigheten av lønnsomhetRekrutteringLedelseHva sier de nei til?+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

9/12/2019

Teknisk sett

Episode 220 - Neptun Software løser et evig problem for IT-prosjekter

Ikke alle åtte år gamle programvareselskaper har vokst så mye som Neptune Software. I dag er de 56 ansatte og har 550 kunder. De aller fleste er i utlandet, for her er eksportandelen 90 prosent. Selskapet vokser raskt og de regner med å nå 105 millioner kroner i år. Det er kanskje ikke så rart for de har en løsning på et evig problem. Utviklingsplattformen Low Code reduserer utviklingstiden i IT-prosjekter med fra 60 til 80 prosent. I dag snakker vi med sjefen i selskapet, Andreas Sulejewski.

Sjå mer

2/26/2025

Shifter

AI-gründer: Slik vil en fremtid med AI-agenter se ut

Ukens gjest, Trygve Karper, er medgründer og CEO av Databutton. En startup som opplever voldsom traction med sitt verktøy som lar deg bygge applikasjoner gjennom å prompte.Tema:Reise til AI-verktøyEndringer etter ChatGPTTypiske brukere av DatabuttonKonkurranse og app-utviklingFremtiden med AI-agenterUtdanning for fremtidenVerdiskapning og samfunnFra akademia til startupStartups i norgePolitikk og gründermiljøUtfordringer med skattLæring fra CogniteKognite og digitaliseringFra feilslått idé til nytt partnerskapData onboarding i fokusLæring fra feiltrinnProduktmarkedstilpasningOpplevelse av wow-faktorenOnline møter og outreachInvesteringsprosess og strategiUtfordringer i forretningsdriftTrender og innovasjonerTeam og ressurserØkonomisk vekst og lønnsomhetOpen source og konkurranseFremtidige muligheter i AIKonkurranse med store spillereHenting av kapitalStyrearbeid og verdiskapingBalansere familie og gründerlivSynlighet som nøkkel til suksessRåd til fremtidige gründereProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer