5/22/2017

Google vs Amazon. OS vs AI. 100 milliarder dollar vs 300 millioner kroner.

I denne episoden av Shifter-podcasten diskuterer Lukas og Salvador Googles I/O-konferanse, Googles fokus på kunstig intelligens (AI) og hvordan det utfordrer forretningsmodellen deres. De ser på hvordan AI kan bli en disruptive kraft for Google, spesielt i konkurransen med Amazon og Alexa. De diskuterer også Softbanks gigantiske fond på 93 milliarder dollar og hva det betyr for innovasjon og fremtidige investeringer. De stiller spørsmålet om Norge skal ta en aktiv rolle i den globale internettekonomien og diskuterer om landet bør investere i et eget techfond.

00:01

Diskusjonen fokuserer på hvordan Google og andre teknologigiganter konkurrerer om AI, og utfordringene de står overfor i annonsemarkedet.

18:06

Softbank har lansert et innovativt fond på 93 milliarder dollar for å løse store globale utfordringer gjennom strategiske investeringer.

29:36

Privat sektor må utvikle seg med AI for å finne sin rolle i den globale økonomien, ikke bare søke neste store suksess.

Ja, velkommen til Skifters

Transkript

Ja, velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss som vanlig, eller hvertfall på andre gang, Salvador Baie. Hei, Lukas. Hei, Salvador. Du er dagleder i Intellis. Yes. Og konsulent og jobber med corporate innovation og hva mer? Internettekonomi og...

20.360 s
00:00:01

Ja, corporate damage, internet economy og technology management. Og jeg er Lukas Ville-Gebril, journalist i Skifter. I dag har vi en spennende episode, håper vi. Vi skal gå rett i gang med å snakke om Google, som hadde sin IEO-konferanse forrige uke.

14.380 s
00:00:22

Og der ble jo lansert ganske mye spennende, Salvador. Veldig mye spennende. Men det som, jeg håper at du er enig med meg da, men det som var det mest spennende av alt, er all den bøssen og all den, hva kan jeg si, fokuset som Google har på artificial intelligence, kunstig intelligens. For det tok mye plass på den presentasjonen. Og det som også var veldig interessant å se,

27.460 s
00:00:37

at det ikke bare er Google, du har Amazon, gjør det samme, Apple gjør det samme, Facebook gjør det samme. Og det som er spørsmålet er selvfølgelig, hvorfor er disse, igjen, disse internettgigantene, hvorfor er de så fokusert på det, og hvorfor konkurrerer de til døden også på dette området?

25.680 s
00:01:05

Og jeg tror at svaret er egentlig ganske enkelt. Det som skjer er at vi har hatt de siste ti årene har vi opplevd det som man kan kalle mobiltelefon- eller smarttelefon-revolusjonen siden 2007, da iPhone ble lansert. Men den revolusjonen, den markeden, den industrien begynner å bli på en måte major, altså moden, ting som de er.

27.320 s
00:01:31

Apple har 10% av all hardware business, men kapper 90% av all profiten. Så har du Samsung som kapper den endre stedene 10%, og så er det alle andre, inkludert Wonder Chia Xiaomi, som taper penger, og det er det eneste de gjør.

17.580 s
00:01:59

Samtidig har vi Android som har tatt sin store posisjon, iOS som har sin store posisjon, også de som har klart overgang fra PC til mobiltelefon og smarttelefon, de trives og de har blitt enda sterkere og større som Facebook, Instagram, Snapchat, og de som ikke, så de er ikke her lenger.

28.620 s
00:02:17

De selvkomne nevner er vel bygget på smarttelefoner? Instagram og Snapchat er der. Men det som var interessant er hvordan Google og Facebook, analytikerne, hadde sine doubts. Kan de ta det steget? Mange mente at skjermen var for liten.

22.980 s
00:02:46

for å ha reklameplass der for Google Search. Nei, det er ikke det. Det er nesten som skjer at de tre-fire første resultatene du får fra Google er annonser. Hvor sustainable det er, det er et annet spørsmål. Men alle disse må fortsatt vokse.

19.400 s
00:03:10

Og vi ser et tegn som du nevnte sist også, at Facebook begynner å miste litt puffen. De trenger andre områder å vokse på. Google har et problem, fordi på mobilen er prisen på annonsene lavere. Det er bare de kompenserer med mer volym, men på et annet tidspunkt så er det ikke så seriøst lenger, og så videre. Så de trenger et annet sted hvor de kan vokse.

27.920 s
00:03:30

Og de vil fortsatt selvfølgelig knytte deg enda mer til deres ekosystem. Og de vil være de som du bruker som inngang til internett. Og de vil kontrollere og overhåpe internett og alt det der, og de vil ha tillegg til dine data. Så, og de har en ny måte å interaktere med deg, Finestead, og det er Assistants.

27.640 s
00:03:59

assistenter. De som forteller deg at det er mye trafikk i dag, eller husk at du har en sånn hairdresser appointment, en time med frisøren, husk at ditt barn har bortaksfest, og så videre. Og det som er så bra med det er at for det første, den nye generasjonen assistents er smartphone-independent.

25.540 s
00:04:27

Du ser hva Alexa med Amazon med Alexa gjør, hva Google med Google Home gjør. Det er nesten et rør

6.460 s
00:04:53

som sitter eller står i stua. Du trenger ikke til mobiltreffene på ingen måte. Det betyr at det er en ny arena som alle må konkurrere om. Og så er det jo OS Independent. Åja, OS Independent. Det var jo en nyhet som Google lanserte nå. Ja, stemmer. Google Assistant på iOS. Som betyr i praksis at...

25.920 s
00:05:00

at det er overalt da, mens Siri er jo fortsatt knyttet til iPhone. Apple er Apple. Ja, og her er det et sånn interessant skille da, synes jeg da, mellom Google som et slags tjenesteselskap som tenker på tvers av produkter, mens Apple primært sett er et produktselskap, og hvor nesten all software er bygget for å booste deres produkter. Ja,

29.420 s
00:05:26

Jeg tror at Google vil ikke, men de må. Og jeg skal fortelle deg hvorfor. De vil ikke hva da? De vil ikke. Egentlig hadde de vel elsket veldig godt at Android, altså sine tjenester, hadde vært bare på Android. Og knuse Apple selvfølgelig ville de det. Men, vent, vent. Jeg er uenig, men for la meg høre. Men, vent. Men de må. Altså det er sånn dynamikken i markedet har etablert seg. Fordi 75% av all search income som Google har, kommer fra iOS.

28.080 s
00:05:56

IOS. Fordi det er de menneskene som eier en iPhone, det er de menneskene som i stort sett, statistisk sett, er de som searcher mer og bruker mer penger. Og det er der Google rett og slett ser seg nødt til å være der også. Men ja, de er et tjenestegselskap. Jo flere som bruker dem, desto bedre.

24.380 s
00:06:24

10% av hele markedet for smarttelefoner hadde ikke vært så farlig hvis ikke det hadde vært for at de som har en iPhone er de som bruker mest penger.

8.960 s
00:06:49

Ja, det er riktig, og som du nevnte i sted, så er det jo Apple som, jeg vet ikke hvor mye jeg tar det, 90%, 95%, jeg leser til over 105%. Varierer etter kvartalet. Men jeg tror ikke, jo selvfølgelig, alle gjør ting fordi de må, men det er jo ikke derfor primært Google gjør dette. Google gjør dette fordi dette ligger i Googles natur, å være tilgjengelig overalt.

23.520 s
00:06:58

Nemnt i episoden

Google 

Et av de største teknologiselskapene i verden som har et stort fokus på kunstig intelligens

I/O-konferanse 

En årlig konferanse der Google presenterer sine nyeste produkter og tjenester

AI 

Kunstig intelligens, en teknologi som brukes for å utvikle maskiner som kan lære og tenke som mennesker

Amazon 

En e-handels- og teknologi-gigant som konkurrerer med Google om AI

Alexa 

En virtuell assistent fra Amazon som konkurrerer med Google Assistant

Apple 

Et teknologiselskap som er kjent for sine produkter, som iPhone, Mac og iPad

Facebook 

Et sosialt nettverk som konkurrerer med Google om AI

Android 

Et operativsystem for mobiltelefoner utviklet av Google

iOS 

Et operativsystem for Apple-enheter

Snapchat 

En applikasjon for å sende bilder og videoer

Google Assistant 

En virtuell assistent fra Google som konkurrerer med Alexa og Siri

Siri 

En virtuell assistent fra Apple

Google Home 

En smart høyttaler fra Google som er drevet av AI

Echo 

En smart høyttaler fra Amazon

Softbank 

Et japansk teknologi- og investeringsselskap som har et gigantisk fond på 93 milliarder dollar

ARM 

Et selskap som designer chips for mobiltelefoner og smarttelefoner

Alibaba 

En kinesisk e-handels- og teknologi-gigant

Yahoo 

En amerikansk internett- og teknologi-gigant

Telenor 

Et norsk telekommunikasjonsselskap

Foxconn 

En produsent av elektronikkprodukter, inkludert mobiltelefoner for Apple

Saudi-Arabias statlige fond 

En statlig investeringsfond i Saudi-Arabia

Qualcomm 

Et amerikansk selskap som designer og produserer chips for mobiltelefoner og andre enheter

Internet of Things 

Et konsept der enheter og apparater er koblet til internett

Robotics 

En teknologi som brukes for å utvikle roboter

Infrastructure 

Infrastruktur, som for eksempel veier, jernbaner og strømnett

Biotech 

En industri som bruker biologi og teknologi for å utvikle medisiner og andre produkter

Fintech 

En industri som bruker teknologi for å forbedre finansielle tjenester

Telekom 

Telekommunikasjonsindustrien

Innovasjon Norge 

Et norsk statlig selskap som støtter innovasjon og næringsutvikling

Coop 

En norsk dagligvarekjede

Grillperfekt 

En chatbot fra Coop som skal gi råd om grilling

VIPS 

En norsk matleveringsapp

DNB 

En norsk bank

Finn 

En norsk nettside for å kjøpe og selge varer og tjenester

Making Waves 

Et norsk konsulentselskap som hjelper selskaper med å finne nye forretningsmuligheter

Google Transactions 

En tjeneste fra Google som gjør det mulig å betale for varer og tjenester gjennom Google Assistant

Panera 

En amerikansk kjede av bakerier og kafeer

Tesla 

Et amerikansk selskap som produserer elbiler og andre teknologiske produkter

Boring Company 

Et selskap grunnlagt av Elon Musk som bygger tunneler

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh

Elon Musk 

En entreprenør og innovatør som er grunnlegger av Tesla, SpaceX og andre selskaper

Nvidia 

Et amerikansk selskap som produserer grafikkprosessorer

Steve Jobs 

En av grunnleggerne av Apple

Sigve Brekka 

Administrerende direktør i Telenor

Jeff Bezos 

Grunnlegger av Amazon

Larry Page 

En av grunnleggerne av Google

Sergey Brin 

En av grunnleggerne av Google

Deltakarar

Journalist i Skifter

Lukas Ville-Gebril

Dagleder i Intellis

Salvador Baie

Sponsorar

Cefalo

Lignende

9/7/2023

Shifter

AI for business: Hvordan forholde seg til AI?

Ukens gjest er Salvador Baille! Til vanlig jobber han for inkubatoren Aggrator ved universitetet i Ås, og han driver sitt eget konsulentselskap, Intelis.Tema: AI for BusinessHvordan forholde seg til AI som bedriftsleder? Hva kan man gjøre? Hva bør man gjøre? Og hva må man gjøre?Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

5/2/2018

Shifter

FaceDate og Apple Pay

- Facebook lanserer dating-tjeneste. What? Eller, kanskje det ikke er så dumt?  - Bør alle bedrifter ha en GAFA-strategi?  - Apple Pay til Norge. Hva med Vipps? - Hvilke styrker og svakheter har Vipps i møte med Apple Pay?I studio:Salvador Baille, Intelis Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

5/15/2017

Shifter

Snapsale, Schibsted, Vipps, Skandiabanken, Facebook og Amazon

"Dette er en pilot på et nytt podcast-konsept på Shifter. Slapp av, vi vil ikke slutte med våre gründerintervjuer." Lucas Weldeghebriel, journalist i Shifter diskuterer med Salvador Baille om ting som har skjedd i internettøkonomien de siste ukene. 1. Snapsale vs Schibsted. Er Schibsted en skurk? Eller var gründerne naive? Saken bærer preg av følelser og idealisme, men lite analyse. 2. Amazon og Facebook har sluppet kvartalstallene. Hva forteller de om selskapenes evne til å kommunisere? Og hvilken rolle relasjonen til aksjonærbasen spiller? 3. Vipps Go. Vipps fra betalingstjeneste til betalingsplattform?  4. Bitcoin i Skandiabanken. Hva skjer? En norsk etablert bank gir deg muligheten til å sjekke din bitcoin-beholdning. 5. The Economist vil regulere internettgigantene. Salvador mener det er en dårlig idé. Hør hvorfor.    Dette er som sagt første episode i et nytt konsept. Vi trenger din tilbakemelding. Seriøst. Ikke gjør som du vanligvis gjør, hvor du ikke gidder å gi tilbakemelding. Kom igjen, send oss en mail med (fortrinnsvis) ros eller konstruktiv ris. SVAR PÅ DENNE LINKEN HER! Eller send til Lucas@shifter.no Tusen takk!   Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

10/5/2017

Shifter

Telenors smarte nett, Googles hardware og Ikea som satser på tjenester

Telenor lanserer en plattform for å gjøre "dumme" mobilnett smarte.  Google lanserte en rekke nye hardware-produkter på onsdag, og Ikea kjøpte opp tjenesten Task Rabbit. Mats Staugaard, tidligere redaktør av Mac1 og daglig leder i Kickback diskuterer disse temaene med fast gjest Salvador Baille og journalist Lucas Weldeghebriel. Og ja, vi gir deg også en kort oversikt på GDPR og hva det vil bety for alle andre enn Facebook og Google.  I studio: Salvador Baille, daglig leder i Intelis. Mats Staugaard, daglig leder i Kickback Lucas Weldeghebriel, journalist i Shifter   Kjære lytter. Gi oss tilbakemelding på denne episoden. Enten til Lucas@shifter.no, eller skriv en anmeldelse på iTunes 😊 Det hjelper oss å nå ut til flere.   Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

12/4/2019

Shifter

Tesla, Google og skitne data

Vi går gjennom noen tilfeldig utvalgte aktuelle saker fra ukene som har gått.Teslas Cybertruck: Er det en gimmick?Googles bankkonto: Samarbeid eller trussel fra tech-gigantenePolitisk annonsering: Regulerer Google og Facebook seg selv så de slipper å bli regulert av myndigheteneTelenors teknologi-trender: Hva er skitne data?I studio:Salvador Baille, rådgiver i Intelis.Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer av Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

12/22/2016

Shifter

Wasim Rashid og Christoffer Hernæs om hvorfor det er vanskelig å drive med innovasjon i etablerte selskaper, og hvordan Rashid gikk frem for å opprette en IOT-plattform i Telia. Hvorfor det er uunngåelig at banker og telekom-selskaper må bli åpne p

For å drive reell innovasjon, er man helt avhengig av å ha eierne med på laget.  De ulike eierkonstellasjonene har ulik motivasjon for hva de vil med selskapet. Det er dem som vil ha utbytte og har et veldig kvartalsvis fokus. Det finnes de som vil ha vekst og vil reinvestere midler i utvikling. Og du har kanskje ansatteiere som vil ha en trygg arbeidsplass. Ofte er dette uuttalt. Man har aldri satt seg ned med eiergruppene og blitt enige om hvor de vil. De har sine agendaer som drar i hver sin retning. Da blir det vekselvise satsninger.  Det ene året får innovasjonsgjengen litt penger, neste året er det fullt fokus på utbytte. Resultatet på sikt er du hverken får vekst, utbyttet blir gradvis mindre og til slutt har du ikke en veldig trygg arbeidsplass, mener Christoffer Hernæs, påtroppende leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken. Han og Wasim Rashid, som er edringsagent i Telia, deler sine erfaringer med å drive med innovasjon i etablerte bedrifter, plattformiseringen som utfordrer etablerte forretningsmodeller, trusselen, men også muligheten, som Facebook, Google og Apple representerer.  Tusen takk til alle våre lyttere. Hvis du liker våre podcaster, så setter vi utrolig stor pris på om dere kan rate oss i iTunes. Dette hjelper andre å finne podcasten og gjør at vi kan fortsette å lage flere. Vi vet det er litt hassle å gjøre det, derfor setter vi ekstra stor pris på om nettopp du kan gjøre det. Ukens sponsor er Kolonial.no som søker etter en performance marketing manager til å hjelpe dem med å bygge en "kickass" markedsføringsplattform. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

3/1/2018

Shifter

Innovasjonsindeks, Kahoot får ny sjef , Samsung kommer med ny telefon og Amazon spiser seg enda mer inn i hjemmet

Hvorfor skifter Kahoot ut sjefen etter kun 18 måneder? BCG lanserer listen over verdens mest innovative selskaper. På toppen troner, ja, du sa det, Apple!  Hvor mye verdi har slike lister? Samsung lanserer sin nye telefon S9 og Amazon kjøper Ring til 1,2 milliarder dollar og spiser seg stadig dypere inn i hjemmet.   I studio: Salvador Baille, daglig leder i Intelis. Lucas Weldeghebriel, journalist i Shifter.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

1/9/2019

Shifter

Apples fall og strategi, Sears og Toys'r'US. Farsotten OKR's

Ukens episode har vi besøk av Salvador Baille (Intelis) og Mats Staugaard (Kickback), og vi diskuterer:Apples fall i KinaHvorfor skjedde det? Hva er strategien til Apple?Hva er Apples største problem ?(hint hint, det er ikke Kina).Toys'r'us konkursHvorfor? Kjøper vi ikke leker lenger? (joda) Hva er løsningen? (ifølge oss).OKR'sHva er det?Og hvorfor vil det bli et buzzword på de fleste kunnskapsarbeidsplasser?I studio:Salvador Baille (Intelis)Mats Staugaard (Kickback)Lucas Weldeghebriel (Shifter) Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer