Kahoot kjøper Poio og Dragonbox. Hvorfor? Og hva betyr det?

I denne episoden av Shifter-podcasten diskuterer de to gjestene, Kristoffer Hernes og Jørgen Helland, Kahoots oppkjøp av Dragon Box og Poyo. De diskuterer forretningsmodellene til de tre selskapene og hvordan de kan integreres, samt utfordringene med å slå sammen organisasjonskulturer og merkevarer. De spekulerer også på hva Kahoots fremtidige strategier kan være, og om de vil bli en global edtech-plattform. De diskuterer også Kahoots potensiale til å bli et house of brands og om de kan lykkes med å skape en ny kategori innenfor læring.

00:01

Kahoots oppkjøp av Dragon Box og Poyo markerer en betydelig satsing for å bli en ledende aktør innen edtech.

07:54

Fusjoner påvirker forretningsmodeller og kulturelle forskjeller mellom organisasjoner, spesielt i sammenhengen med app-salg og utdanningsinstitusjoner.

13:11

Teknologigiganter har ikke lykkes med utdanningsteknologi, og oppkjøp kan utfordre gründernes frihet og organisasjonskultur.

16:38

Kahoot har potensial til å bli et stort "house of brands" gjennom å kombinere autonomitet med en sterk merkevare.

21:05

Kahoot utvider med proprietære og digitale produkter, og satser på en læringsstrategi som inkluderer både klasserom og hjemmeundervisning.

Transkript

Mentioned in the episode

Kahoot 

Et norsk selskap som har kjøpt opp to andre norske lærespill-selskaper, Dragonbox og Poyo, og nå er i ferd med å bli en stor edtech-gigant.

Dragon Box 

Et norsk lærespill-selskap som ble kjøpt opp av Kahoot. Det er kjent for sitt mattespill.

Poyo 

Et norsk lærespill-selskap som ble kjøpt opp av Kahoot. Det er kjent for sine læringsspill for barn.

WeWantToKnow 

Selskapet bak Dragonbox.

Netflix 

En populær strømmetjeneste for film og TV-serier, som ofte blir sammenlignet med Kahoots potensiale som en plattform for læring.

TechCrunch 

En teknologi-nettsted som omtalte Kahoot som «læringens Netflix».

VentureBeat 

En teknologi-nettsted som omtalte Kahoot som «læringens Netflix».

Google Play 

En appbutikk for Android-enheter.

App Store 

En appbutikk for iOS-enheter.

Epic Games 

Et spillselskap som har sin egen plattform for distribusjon av spill.

Fortnite 

Et populært spill som blir distribuert via Epics plattform.

Ubisoft 

Et spillselskap som har sin egen plattform for distribusjon av spill.

Uplay 

Ubisofts plattform for distribusjon av spill.

EA Games 

Et spillselskap som har sin egen plattform for distribusjon av spill.

Steam 

En plattform for distribusjon av spill.

Microsoft 

Et teknologiselskap som er investor i Kahoot.

Khan Academy 

En non-profit organisasjon som tilbyr gratis utdanning online.

Supercell 

Et finsk spillselskap som er kjent for sine mobile spill.

Candy Crush 

Et populært spill utviklet av det svenske selskapet King.

Visma 

Et norsk teknologiselskap som er kjent for sine oppkjøp.

Klarna 

Et svensk fintech-selskap.

iSettle 

Et svensk fintech-selskap.

King 

Et svensk spillselskap som ble kjøpt opp av Activision Blizzard.

Activision Blizzard 

Et amerikansk spillselskap.

EA 

Et amerikansk spillselskap.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Disney 

Et amerikansk medie- og underholdningsselskap som er en stor investor i Kahoot.

Marvel 

Et amerikansk tegneserie- og filmstudio som eies av Disney.

Pixar 

Et amerikansk animasjonsstudio som eies av Disney.

Stripe 

Et amerikansk fintech-selskap som tilbyr betalingsløsninger.

Participants

Guest

Kristoffer Hernes

Guest

Jørgen Helland

Host

Lukas

Sponsors

Cefalo

Lignende

Lastar