Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss Salvador Valle, dagleder i Inteles og fastinventar her i Skifters podcast. Velkommen Salvador. Hei Lukas, god dag, god morgen. Takk skal du ha. Takk skal du ha. Du har vært litt syk, men nå er du frisk og tilbake. Ja, omg, det har vært en greie. Ja, det er ikke for å være. For en spanjol i Norge. Men jeg har aldri vært syk i Norge. Du har aldri vært syk før?
Imponerende. Gode genit. Ja, det er bra. Vi skal snakke litt om streaming i dag. Og det er jo de faste. Det gjørs jo suspekt. Det gjørs jo suspekt, som er interessant igjen nå. Amazon, Disney, Apple, Netflix. Og Facebook. Og ikke minst Facebook. Og hvorfor er YouTube ikke i den reise lenger?
Ja, altså det er, ja, hvorfor er det ikke det? Nei, vi kan begynne med, altså det er jo, jeg kan bare starte med at Amazon, de har jo noe som heter Amazon Prime, ikke sant? Så om du kan abonnere på Prime så får du gratis levering, men du får også tilgang til videotjenesten deres.
Amazon Prime Video heter det kanskje? Det heter Amazon Prime Video. Ja, og der bruker de mye penger på egenproduksjoner også, i tillegg til at de har de klassiske seriene som mange andre har. Det er helt riktig. Det er rett bak Netflix faktisk. Ja, men i tillegg til at de har sin egen streamingtjeneste, så har de noe som heter Amazon Channels. Og Amazon Channels er en form for aggregator av streamingtjenester. Det er ikke en form, det er en aggregator.
egentlig. Ja, det er en aggregator av streamingtjenester hvor, altså, hvis du da er inne i Prime, så kan du da kjøpe HBO-abonnement eller abonnement fra andre med NBC eller fotball eller noe annet. Det de gjør er å aggregere det de gjør er å aggregere content fra andre. Ja.
Og disse andre kan være kabelselskaper, som igjen har kjøpt disse rettighetene fra noen andre. Så egentlig er det bare en reis der, der alle vil at deres utstyr, eller deres tjeneste, skal være portalen som Lukas og Salvador bruker for å se innhold. Og dermed skape en forhengsmodell der de enten tjener til deg,
Og de må kjarte mer og mer. Det ser vi hvordan det går med Netflix. Eller ads. Reklame. Ja, altså de har jo, hvordan er det det funker? De får vel en kutt av abonnementsalget. Jeg tror det utgjorde rundt 500 millioner dollar. Det de tjente på den tjenesten.
Det er ikke dårlig. Nei, det er ikke dårlig det, som en sånn bigreie. Men det de annonserte nå, at de skulle kutte tilbake på den, fjerne de litt mindre aktørene. Samtidig så kommer jo Roku. Kjenner du til Roku? Ja, jeg kjenner til Roku. Vi kan fortelle hva det er for noe. Roku startet som en piece of hardware egentlig.
som du kunne ha hjemme, og som er en slags Apple TV eller Chromecast, whatever. Altså noe hvor det rett og slett er en aggregator av apps.
Som mange av disse flatskjermene nå har, ikke sant, innebygget. Og Roku så det, at de ikke kunne fortsette med den forhengsmodellen, så kom de med en ny forhengsmodell, som er å aggregere innhold fra andre, og det kan være gratis, men da må du tåle å se på advertising. Og Roku ble børsnotert i høst 2017,
Og de gjorde det fordi de hadde denne fantastiske nye strategien. Og det som skjer med Roku nå, og det er antagelig det du ville si, er at mens Amazon trapper ned den foregjengsmodellen, så trapper Roku opp.
Og spørsmålet er hvorfor ikke sant? Og jeg tror det er rett og slett fordi det er en overlevelsespørsmål på to måter. Den ene er fordi de trenger eyeballs for å ha ads. De har 27 millioner abonnenter og det er ikke nok. De må ha flere.
Og den andre er grunnen til hvorfor de trenger eyeballs desperat. Hvorfor er det ikke 27 millioner abonnenter? Fordi Netflix har 149 millioner, HBO har 142, og Amazon Prime har 100. Det som er problemet er at da de gikk på børs, så var det selvfølgelig et selskap som heller ikke tjente penger.
Så hva trenger du da? Hvis du ikke trenger penger, hva må du vise for? Vekst. Vekst, nettopp. Og det de gjør er fordi analytikere er opptatt av enterprise value per sales. Og den ratio er uhyre viktig for dem. Hvis de ikke vokser deres sales, så vokser ikke enterprise value heller, og så går...
aksjeprisen ned. Så de prøver å ta en posisjon som aggregator, og så har du jo Apple, som skal vise noe å komme med en streamingtjeneste, hvor de også skal ha en aggregatorrolle. De har jo forsåvidt det i dag også med Apple TV. De skal ha begge deler. Det er en viktig del av Apples inntekt, det er jo nettopp en kutt av salg.
på plattformer. 30% av sammen som går gjennom dem. Så det har jo blant annet ført til at Netflix har jo trukket seg ut av den dealen.
Amazon gjorde det også for lenge siden. Alle som er store nok til å trekke til seg kunder uten å gå gjennom markedsplassen som Spotify representerer, så gjør de det selvfølgelig. Det er både rasjonelt for Apple og rasjonelt for de andre. Det er en veldig høy margin. Så spørsmålet om den forretningsmodellen er langsiktig. Jeg tror ikke den er sånn at det er noe de kan holde på med i all evighet.
På den ene siden. På den andre siden så kan du si at så lenge de leverer verdi, så lenge de leverer brukere til tjenesten, så har de en form for verdi. Det var en grunn til at man gikk inn på det. Men det er stadig flere som begynner å få distribusjon nå. Hvor Apple tidligere har hatt ganske stor makt, så ser du at det er flere aktører. Netflix har egen distribusjon nå. Bird Box var den
Den der nyfilmen de lanserte, som ble sett av 46 millioner mennesker i løpet. Det knuser jo alle form for rekorder. Jeg synes at det beste som Netflix gjør, og som de har lært over tid nå med deres forretningsmodell, er å lage content. Og det synes jeg er utrolig interessant, fordi jeg er ikke sikker på hvor sustainivå Netflix egentlig er. De tapte 1,3 milliarder dollar i negativt cashflow, mener jeg.
ikke i bunnlinje, men negativ cashflow i siste kvartal i fjor. De har 10 milliarder i gjeld. De må betale nesten 7% interest rate, rente for deres junk bonds. Det er veldig interessant, fordi aksjeprisene går opp, mens den renten som de må betale for hver gang de går ut og vil ha dept, og emitter nye kjøp,
nye obligasjoner går bare opp. Det er ganske tydelig at investerer som putter penger i selskapet i form av gjeld ikke er helt sikre på hva de kan forvente i selskapet. Så jeg kan ta feil, men jeg tror at en av de store gode exitene som Nextfri har er rett og slett å bli en content creator.
for mange andre selskaper som vil distribuere for distribusjon blir jeg tror det blir rett og slett som i musikk streaming det blir noen få aktører som produserer veldig godt innhold og mange som vil distribuere det, ikke sant? Jeg så noen på noen tal i går og
Jeg kunne ikke tro mine egne øyne, men tre selskaper i verden, Disney, AT&T, og tar opp Time Warner, og så Netflix, de står for nesten 50% av all global innhold som produseres i verden. Ganske stert altså. Og så kommer nå Amazon, jeg tror de vil investere 8 milliarder,
på eget innhold, og så har vi begynnet å snakke om en veldig stor konsentrasjon. Så enten er du en av de som lager innhold, og kan selge det gjennom mange kalender, slik at alle vil ha ditt innhold og betale stort, eller du må ha en eller annen form for ekosystem, der det du betaler for det innholdet ikke er viktig for deg. For Apple er det å binde deg i et ekosystem. Men er det ikke sånn at de som sitter på det unike innholdet nå lager sine egne tjenester?
Jo, jo, jo. Men problemet er at distribusjon er utrolig dyrt. Og å lage content er utrolig dyrt. Og så må du tenke deg, hvor vil jeg være i den verdikjeden? Men er det ikke den eneste plassen du kan være i verdikjeden, en som lager...
Unikt innhold? Ja, det er det. Du kan ikke kun være aggregator. Nei. Fordi din unikt innhold vil ikke være på din plattform, for de vil ha direkte kontakt med brukerne selv. Og så blir det utrolig mye konkurranse akkurat på den overflaten som jeg vil vise noe interessant til.
For Lukas og Salvador, det er det jeg tror at det finnes enten de som kommer til å lage veldig godt innhold, som kommer til å være få, og på den andre siden så skal det være de som kjemper for det innholdet,
og som etter hvert blir tvunget til å lage eget innhold selv. Men det blir veldig få, etter hvert så blir det veldig få på denne siden, og veldig få på denne siden. Ja, men du må ha, det her er viktig å være stor, for du skal ha det beste du inneholder. Ja, ja, ja, helt klart. For å tiltrekke deg talentene, både skuespillere vi ønsker å lage, altså det skuespillere ønsker er jo å få en Oscar, ikke sant? Ja, men det er bare det. Jo, jo, men det er deres mål, ikke sant? Å få en Oscar og tjene mye penger, og at mange skal se filmene der.
Og det samme har du med disse som lager innhold, de som skriver tv-serien eller filmen. Talente der ønsker å ha mest mulig impact, ikke sant? Og da trekker de mot de store. Og det er jo det som er konkurransen for å ha evnen til å kunne produsere godt innhold. Og der er jo Disney en særklasse. Kanskje spesielt med Pixar, synes jeg da. Som har, jeg tror det er 70
box office, altså det er sånn den her Pixar-modellen er bare sånn klokkeklar, sinnssykt bra den leverer hver gang da Vet du hva, jeg så det på, hvis du går på Filmweb jeg tok en screenshot og publiserte det på LinkedIn, tror jeg
av de syv filmene som blir annonsert på filmweb som disse er de store neste. Jeg tror det var fem som var Disney. Og Disney må beskytte det der, fordi det som er poenget med Disney er at Disney ikke bare er film.
Disney er et konsern hvor alt går i synergi. Du har filmene, du har disse fornøyelsesparkene, du har merchandise, du har videospill, du har deres TV-kanaler, der de faktisk får 40% av alle inntekter fra. Det går alt i synergi. Det er helt synssykt.
Poenget er at du må ha Disney i bakhodet hele tiden, for ellers går hele forurengelsesmodellen ned. Men det er også deres ulempe når de skal starte med streaming. Modellen deres og businessen deres er bygget for en tidligere tid, hvor det var god business i disse ulike områdene. Men hva nå hvis de skal ha stream-innhold versus det å selge DVD? Det er en konflikt, en interessekonflikt, ikke sant?
Disney har forbudt Netflix og at man kan laste ned filmen offline. Fordi de er redde at det skal påvirke salget av... De har en del interessekonflikter. Fordi de har en stor verdikjede med mange ulike forretningsmodeller. Så det er ikke uproblematisk for Disney å gå inn i streaming og være god
god på det. Netflix er jo kun streaming, så de kan jo fokusere alt på det. De kan legge ut alle episoder av en tv-serie samme dag. De kan legge ut en serie på Netflix samme dag som de legger den ut på en kino. Det største problemet som Disney har er aksjonærbasen. Den der er ikke den samme aksjonærbasen som Netflix har, som tåler nesten alt.
aksjonærbasen i Disney, de vil ha utbytte. Og han sjefen i Disney, som heter Bob Iger, han har en hard time med å selge til aksjonærene sine, hvorfor skal vi gå for noe så utrolig rukreativt som våre TV-kanaler, eller network station da.
til noe som er streaming, som er prinsipielt en penger, en tapsmaskin. Og det som er hele rasjonalet bak det, er at hvis han ikke gjør det, så faller de andre delene også.
Så jeg tror at, og Disney har mye penger i balansen, så jeg tror at det som skjer rett og slett er at de vet at de kommer til å gå gjennom en tøff tid. De vet at dette her er en, som du sier, det er en volume game. Du må være stor for å kunne vinne. I alle fall å gå på en økonomi som er rimelig sund.
Jeg tror nok at de er klare over at de aldri kommer til å ha de samme marginene som de har med deres network- eller tv-kanaler-business, men de er nødt til å gå den veien for å beskytte alle de andre delene i deres forhengsmodell. Og det er det som skjer, og det er samme tankegang som gjelder Apple, som gjelder Facebook.
Vi må ha content for å ha eyeballs, vi må ha content for å beskytte de andre delene av vår forretningsmodell. Ja, vi vet vi er i en annen tid, vi vet at vi ikke kommer til å ha de samme marginene der som vi hadde i andre steder, men vi må rett og slett beskytte det, for ellers er vi ute.
Ja, men problemet er jo at... Og hvordan selger du dette til aksjonærbasen? Jo, men en ting er jo... De må endre seg for å henge med trendene ellers i samfunnet, som går mot streaming, vekk fra linjær. Det går mot leie, altså abonnement versus å kjøpe og eie. Men problemet dem, som jeg var litt inne på, er jo at
Det er konflikterende interessekonflikter. De har en IP i noen innhold, som vil konkurrere. Med samme IP i bånd, så er det ulike outlets som vil konkurrere mot hverandre. Ja, eller det som Disney prøver, er å skape synergier mellom dem.
Jo, men hvordan skaper en synergi mellom det å selge en DVD? Nei, nei, det der er dødt. Og det å la folk strime så mye de vil for 9 dollar i måneden? Bob Iger er en veldig intelligent mann, og han ser akkurat det du sier nå. Jo, men YouTube gjør ikke DVD-salger så veldig mye. Nei, nei, nei, men du mener altså, det største problemet er at TV går ned. Jeg tjener mye penger på TV-kanaler og TV-stasjon, mener jeg.
streaming er det nye, og marginen der er lavere enn noen enn 16 existent. Hva gjør jeg nå? Jeg må gå over til streaming, for TV er på sikt død likevel, og jeg har andre deler i min forretningsmodell som jeg må beskytte til whatever price. Jo, men problemet er at de bruker jo samme innhold i forskjellige forretningsmodeller.
Ja, ja, men det er derfor jeg sier det er en synergi fra, for eksempel, du har Iron Man 15 der ute, ikke sant? På kino. Ja, men da selger du Iron Man-figurer på nettet, ikke sant? Jeg skulle si Torshals, men det er ikke... Jo, jo, altså merchandise er fortsatt greit, men det er ikke en konflikt da. Men ulike innholds... Altså, innhold da, ikke sant? Og du kan få samme innhold i ulike formater til ulik pris.
Ja, dette med Windows og sånn videre. Ja, men nettopp. En ting er at du ser en film på kino. Når jeg er på kino med barna mine, så koster det oss 400 kroner å være der. Men for en opplevelse, altså. Jo, men hvor mye av det går til? Det er en forretningsmodell. Du ser på DVD hjemme. Du har TV-markedet. NRK kjøper inn en Disney-marked.
og så har du jo det at de skal streame selv, ikke sant? Dette er fire, det er sikkert flere, men de er i konflikt med hverandre. Det der eksisterer ikke noe lenger. It's over. Hva er over? Altså dette med å ha vinduer. Da du har, ok, det er innholdet først, gå på kino, og så på det. Det gjør du. Jo da, men det går mot slutten der. Nå kommer jo Riverolf, som er en Pixar-film som selvfølgelig barna mine vil se, og jeg vil se den selv, for det er en bra film.
Hva ene er det som er morsomt. Men vi skal jo se den på kino, selvfølgelig. Og så kommer den jo, og så skal vi se den på nytt. Når den kommer på streaming. Disney Plus, når den kommer. Og så gjerne til...
DVD i bilen til barna i baksettet. Kanskje vi skal kjøpe DVD også. Men nå blir det en konflikt da, mellom disse tingene. I Netflix-verdenen så har denne filmen kommet rett på med en gang ferdig. Mens i Disney så har de disse, de tjener jo penger.
Penge på samme film flere ganger. Ja, selvfølgelig. Og det er det de også ser. Poenget er at verden har endret seg. Netflix har endret verden. Og de må tilpare seg, og de må gjøre det. Og det som jeg synes er
Bob Eiger gjør som de fleste toppledere ikke gjør, er at han har innsett det, og han har sagt til aksjonærene, vi kommer til å gjøre dette. Vi kommer til å gå over til streaming, fordi hvis vi ikke gjør det, og jeg vet at det er en dårligere forretningsmodell, så kommer vi ikke til å overleve på den måten dere forventer at Disney skal levere.
Og det tror jeg er utrolig modig. Jeg skulle ønske meg at flere dobbledere, både i Norge og andre steder i verden, hadde hatt den utfordringen
klistreklare kommunikasjon mot aksjonærene. Og kjære aksjonærer, hvis du ikke liker det jeg sier, gå og kjøp aksjer fra Netflix. It's your choice. Big cojones. Ja, jeg kan si det. Jeg er enig i det, men for å trekke dette litt til et norsk perspektiv, så har vi jo noen aktører i Norge. Du har jo TV-kanalen, du har jo kabeltilskapene, Get,
Nå har du kjøpt opp Atelia, og du har Telenor. Og så har du Riksteve. De har begynt å komme med ulike tjenester. Kanaldigital, det er Telenor etterhvert nå. De har den der T-We, så du kan ta med deg ting. Jeg tror Gettar har noen tilsvarende løsning. Riksteve har lansert noe som heter Stream, jeg tror du kjenner det. Som egentlig er en sånn linjærtv-telefon.
om demand da, så du kan ha med TV-serien din. Men du kan også, du får også med deg HBO da, så HBO er inne i det. Så det er en slags sånn mini-aggregator pluss det klassiske TV-tilbudet. Jeg lurer på å gi en sånn,
Er det sustainable da når du får disse internasjonale aktørene som, altså Netflix er i Norge, så det er en konkurrent allerede, og HBO på en måte er også det, ikke sant? Men Disney, altså, kommer det til Norge også? For eksempel Viaply da, som har mye, altså grunnen til at vi abonnerer på Viaply er fordi de har mye Disney.
Når Disney forsvinner derfra, så er det å lure på, eller jeg vet ikke om de skal forsvinne derfra, om det kun er fra Netflix? Det som Disney har foran seg er en utrolig hårfin balanse. Når forsvinner vi fra TV, ikke sant, fra disse TV-kanalene, og bare har vårt innhold på streaming. Og det har de faktisk klart veldig godt frem til nå. Du har The Disney Channel.
og likevel selger de deres content også gjennom andre TV-kanaler. Så jeg tror det er en holdfri balanse, det er en overgang. Jeg tror ikke at disse norske aktørene kommer til å se at content fra de store forsvinner med en gang. Men de må forberede seg for at de kan... Og hvis det forsvinner, hva er da deres modell? Hvis jeg hadde vært Bob Iger, så hadde jeg...
Testet hvordan det går med Disney+, sett hvordan responsen er, og prøve å alltid levere original content fra Disney først der.
For å så kunne servere det innholdet senere til Telenor, til... Men hvorfor skal ikke da folk bare abonnere rett på Disney Plus? For å ha River... Hva heter det han gir en? Riverolf. Riverolf først. Jo, men hvorfor skal jeg abonnere på Viaplay når jeg kan da abonnere på Disney Plus? Og det er det større spørsmålet, for Viaplay har andre typer innhold også.
Jo, men alt er jo basert på en eller annen form for innhold fra USA. Alt kommer fra innhold fra USA, nettopp. Og hvis man ser da, at disse fragmenteres nå, disse store, de skal gå direct to consumer, hvorfor trenger jeg da en sånn mellommann, en norsk mellomledd?
for å konsumere innhold. På sikt er det vanskelig å rett og slett gjøre, med mindre den som er, igjen, den som har moreselskapet, har en vestet interesse i at å subsidiere og delvis subsidiere den delen av businessen. Så,
Så det blir en tøff kamp, men jeg tror nok at Disney har på tegnebrettet å kunne fortsette så lenge de kan med den modellen du snakket om, og selge det samme innholdet flere steder. De er ikke interessert i å, altså før de har en tilsvarende masse som er abonnenter for Disney+,
så er det Disney ikke interessert i å trekke innholdet via Play, for eksempel. Og så har du dette med ulike forretningsmodeller, blant for eksempel Prime. Penger er penger, ja. Prime's hovedgave er ikke noen som tjener penger på video.
De ville at folk skulle være medlem av Amazon Prime. Prime er en rekrutteringsmaskin for Prime. Amazon er e-commerce. For Amazon kan man se på i video i Prime som en markedsføring. For at de ikke bruker seg til Prime, så man skal kjøpe produkter på Amazon. Det er akkurat det. Så man har også forskjellige forretningsmodeller
rundt innhold da mens noe innhold er da egentlig markedsføring er annet enn at man faktisk betaler for innholdet er det noe ser du noe ja ja det er to mønstre her den ene er oh my god verden her har endret seg
Det vi må gjøre, vi må overleve. Hvordan gjør jeg det? Roku, jeg blir din aggregator. Og så selger jeg den historien til aksjonærene mine, ikke sant? Disney, oh my god, jeg har franchising, jeg har videospill, jeg har fornøyselser, jeg har masse greier jeg må beskytte. Jeg har en modell med tidsvinduer som du snakket om. Hva gjør jeg? Oh my god, ok, da må jeg gå inn i streaming for å kunne konkurrere og ta en posisjon for å beskytte resten.
Og det er de to modellene som er. Og den ene modellen er jeg må overleve, og den andre modellen er jeg bruker innhold bare som jeg kan delvis eller totalt subsidiere innhold, fordi jeg trenger innhold for å beholde eller rekruttere folk i mitt ekosystem. Og da har du Facebook, da har du Apple, og da har du Amazon. Og det er Battle of Giants.
Så vi får se hvordan det kommer til å fungere. Jeg tror rett og slett at det blir som i musikkstreaming, bare verre. Fordi det er større interesse i spill, og at vi ender opp med en verden der du finner veldig få leverandører av innhold, i hvert fall i den vestlige siden av verden.
Og etter hvert også veldig få som er aggregater som du og jeg har lyst til å abonnere på. Ja, tror du noen har snakket om at Apple kjøper Disney? Apple kan jo kjøpe Disney, faktisk. Ja, Disney, ja. Jo, men også Netflix er jo et oppkjøpsobjekt, sånn sett da. Altså det vil jo, som jeg ser det, det må jo skje en slags konsolidering her. Ja, og det er derfor jeg sier at jeg ikke vet hva som kommer til å skje med Netflix. Fordi
Det som er verdifullt med Netflix er content. Teknologiene er ikke så ... Og abonnenter da. Hvis du har brukt HBO, så skjønner du at Netflix brukeropplevelsen er bra. Det er mye bedre. Jeg hater å se på HBO. Mens på Netflix er det en mye ...
mye smudre brukeropplevelse, så det har jo noe å si. Men du bruker jo ikke en tjeneste for brukeropplevelsen, skjønn. Nei, det er det ikke. Du bruker ikke en tjeneste for å klikke på ting. Det er abonnenter, og det er innhold. Men...
Ja, samtidig så er det en finansiell byrde som er egentlig gigantisk for hvem som helst som vil kjøpe den. Altså, hvorfor har da Apple ikke kjøpt Netflix allerede? Hvorfor starter de med sin egen content? Hvorfor har Disney ikke kjøpt Netflix allerede? Hvorfor starter de med sin egen content? For den der
Jeg typer det er nesten enklere for Netflix, for Disney, for Apple, å bygge opp syningen masse, enn å kjøpe Netflix, rett og slett. Jeg vet at i hvert fall i Norge, jeg vet ikke om det er tilsvarende, men er det noen kabel-tv, altså kabelselskap som eier innhold?
I USA, er det ikke? Ja, ja, ja, men det er omvendt. Disney eier ABC. Men er det... Jeg tenker på sånne kabel... Ja, altså Comcast og de som har infrastrukturen i kabel, da. For jeg vet at i Norge så er det noen konflikt mellom Rikstev på denne siden og Gett og Telenor på den andre siden, hvor Rikstev mener at de...
De subsidierer internett. Fordi Get og Telenor selger både internett og TV-pakke. Og de kan komme med en veldig lukrativ pakke, som er veldig vanskelig for Rikstev å konkurrere mot, siden de kun har innhold. Så de kan skru ned prisen på innholds... Ja, men samtidig så har det vært en ny regulatorisk landskap da. Nå kan du abonnere på en bleibånd uten å abonnere på TV.
på kabeltv. Men hvis du kobler en pakke, som de gjør da, at du kan la seg ut på 100 kroner mer, eller 50 kroner mer, så får du tv og innrett. Og det er en umulig oppgave for Rikstv å konkurrere mot. Spesielt nå som også Gett og Telia har slått seg sammen, så kan de koble deg mot mobilabonnement. Altså du kan jo
Man kan paketere det på en helt annen måte da. Som jeg synes er litt interessant i det norske markedet. Ja, men det norske markedet er veldig interessant. Men på sikt så er det jo det norske markedet. Altså på sikt er det jo et spørsmål, rett og slett. Men jeg tror at, og noe som også kan skje da, er at plutselig EU-kommisjonen sier at den europeiske kulturen er så utrolig viktig.
Så fra nå skal vi subsidiere alle disse regionale kanaler med så lenge de produserer norsk innhold, fransk innhold, spansk innhold, tysk innhold. Alleluja! Statskanalene. Fordi det er viktig. Og så har du selv TV2-summen.
Det glemte vi jo, men det er også en aktør, ikke sant? Men det som eier innhold, det vet vi, content disking, så den som eier innhold, så lenge det finnes flere distribusjonskanaler enn innholdsprodusenter, og det er i den verden vi er nå, eller, nei, ikke innholdsprodusenter, men de som eier rettighetene til innhold.
Så lenge vi er i den verden, så vet vi hvordan vår maktbalansen ser ut. Ja, altså de som da eier unikt godt innhold. Det må jo være det. For det er nok av innhold på internett. Ja, Amazon Prime har fem ganger mer innhold enn Netflix faktisk. Har de det? Ja, men kvaliteten er ikke en sak.
Nei, og jeg synes ikke kvaliteten på Netflix-innholdet er bra. Det er noen ting som er bra, men det er ikke sånn man tenker at Netflix-produksjonen er en bra produksjon.
Ikke bare i definition. HBO har en liten, altså der lager de bra ting. HBO har mye mer erfaring med å lage godt innhold fra før da. Det er litt det. HBO har vært der lenge. Sex and the City for å si det. Ja, det kan man si, men Netflix har jo kjøpt opp, altså de har jo Ted Serrano, og de har jo folk som er, som kan innhold. Det er ikke sånn at de ikke det.
kan det. Men du, nok om innhold og Netflix og Apple og Disney og Amazon og Riksteve og Gett og... Og the future of content. Yes. Du, det tror jeg vi avslutter der. Du får ha en fin ny uke.
Takk skal du ha. Jeg tror det blir ikke noe neste uke med deg. Kanskje det blir noen andre. Du er utro? Jeg er litt utro nesten. Da ses vi om ikke så lenge. Takk skal du ha.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.