Salesscreen: B2B Saas, produkt, kultur, ledelse og vekst

Sindre Håland, CEO og medgründer av SalesScreen, en gamification-plattform for salgsteam, deler historien om selskapets vekst fra en bootstrapped virksomhet i Norge til en amerikansk scale-up. De oppnådde produkt-marked-tilpasning raskt og vokste organisk i Norge. Etter å ha hentet inn kapital fra Spring Capital, fokuserte de på å ekspandere til USA og justere selskapskulturen for å passe til det amerikanske markedet. Håland fremhever viktigheten av å ha de riktige menneskene på laget, spesielt når man ekspanderer internasjonalt, og anbefaler å investere i kompetanse fremfor bare kapital. Han deler også innsikt i account-based marketing og hvordan SalesScreen bruker denne strategien for å drive vekst i USA.

00:01

Dogu Sales Screen er en gamification-plattform for salgsteam som øker salgsresultater gjennom konkurranser og elementer av sjanse.

06:31

Fokuset er å lage engasjerende verktøy for ansatte, ikke bare kontrollsystemer for ledelsen, for å øke effektiviteten.

09:58

En gründers reise fra pivoteringsmøte til suksessfullt produktmarked og internasjonal ekspansjon innen gamification.

20:44

Selskapet opplevde vekst, hentet kapital fra Spring Capital, og fokuserte på strategiske investeringer og nettverksfordeler.

25:05

Overgangen til det amerikanske markedet er krevende, spesielt når det gjelder talentrekruttering og tillit i nettverket.

Transkript

Mentioned in the episode

SalesScreen 

En gamification-plattform for salgsteam. Selskapet ble lønnsomt i løpet av ett år, men måtte modnes for å ekspandere til det amerikanske markedet.

Spring Capital 

Investerte i SalesScreen og var instrumental i selskapets ekspansjon til USA.

Are Tråstad 

Seriegründer som investerte i SalesScreen. Han hjalp med å koble SalesScreen til det amerikanske markedet.

Oracle 

Et stort selskap som SalesScreen begynte å snakke med under sin ekspansjon til USA.

SAP 

Et stort selskap som SalesScreen begynte å snakke med under sin ekspansjon til USA.

HyperScience 

Et amerikansk selskap som kjøpte SalesScreen-tjenesten etter at selskapet flyttet til USA.

Demandbase 

Et amerikansk selskap som kjøpte SalesScreen-tjenesten etter at selskapet flyttet til USA.

IF-franskisen 

Et forsikringsselskap som var en tidlig kunde av SalesScreen.

Trygg Forsikring 

Et forsikringsselskap som ble en kunde av SalesScreen etter å ha sett produktet i aksjon hos IF.

Maritech 

Et selskap som vurderer å bruke account-based marketing.

Roleworks 

En plattform for account-based marketing.

Seasons 

En plattform for account-based marketing.

Bombora 

En plattform for å måle intensjon i account-based marketing.

Adobe Visible 

En markedsføringsattribusjonsprogramvare som brukes for å måle touchpoints og kampanjer.

Discover.org 

Et verktøy for å lage lister av potensielle kunder.

Rollworks 

En ABM-plattform for å kjøre kampanjer med annonsering.

KORUS AI 

En programvare for å logge og analysere telefonsamtaler.

Strava 

En app for å spore trening og aktivitet. SalesScreen-investorene bruker den til å konkurrere med hverandre.

Salesforce 

En CRM-plattform som brukes av SalesScreen.

LinkedIn 

Et sosialt nettverk for profesjonelle. SalesScreen bruker det for å drive account-based marketing.

CEO 

Sjefen i et selskap. Håland er CEO av SalesScreen.

CTO 

Teknisk sjef i et selskap.

CRO 

Sjef for salg og markedsføring. SalesScreen ansetter en CRO som hjalp med å transformere selskapskulturen til en mer amerikansk.

SDR 

En salgsutvikler som er ansvarlig for å kontakte potensielle kunder.

VP of Sales 

Salgssjef i et selskap.

VP People Operations 

En person i SalesScreen som er ansvarlig for personal og selskapskultur.

North Star Metric 

Et overordnet mål som alle andre mål leder til. For SalesScreen er det Committed ARR.

ARR 

Årlig gjentakende inntekt. En viktig målestokk for SaaS-selskaper.

MRR 

Månedlig gjentakende inntekt. En viktig målestokk for SaaS-selskaper.

OKR 

Mål og resultat. SalesScreen bruker OKR-rammeverket.

SaaS 

Software as a Service. En type programvare som leveres over internett og betales for på abonnementbasis.

Unicorn 

Et selskap som er verdsatt til over 1 milliard dollar.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.

Participants

Host

Nicolai Winther

Guest

Sindre Håland

Sponsors

Cefalo

Lignende

Lastar