4/28/2021
Salesscreen: B2B Saas, produkt, kultur, ledelse og vekst
Sindre Håland, CEO og medgründer av SalesScreen, en gamification-plattform for salgsteam, deler historien om selskapets vekst fra en bootstrapped virksomhet i Norge til en amerikansk scale-up. De oppnådde produkt-marked-tilpasning raskt og vokste organisk i Norge. Etter å ha hentet inn kapital fra Spring Capital, fokuserte de på å ekspandere til USA og justere selskapskulturen for å passe til det amerikanske markedet. Håland fremhever viktigheten av å ha de riktige menneskene på laget, spesielt når man ekspanderer internasjonalt, og anbefaler å investere i kompetanse fremfor bare kapital. Han deler også innsikt i account-based marketing og hvordan SalesScreen bruker denne strategien for å drive vekst i USA.
Transkript
Nemnt i episoden
SalesScreen
En gamification-plattform for salgsteam. Selskapet ble lønnsomt i løpet av ett år, men måtte modnes for å ekspandere til det amerikanske markedet.
Spring Capital
Investerte i SalesScreen og var instrumental i selskapets ekspansjon til USA.
Are Tråstad
Seriegründer som investerte i SalesScreen. Han hjalp med å koble SalesScreen til det amerikanske markedet.
Oracle
Et stort selskap som SalesScreen begynte å snakke med under sin ekspansjon til USA.
SAP
Et stort selskap som SalesScreen begynte å snakke med under sin ekspansjon til USA.
HyperScience
Et amerikansk selskap som kjøpte SalesScreen-tjenesten etter at selskapet flyttet til USA.
Demandbase
Et amerikansk selskap som kjøpte SalesScreen-tjenesten etter at selskapet flyttet til USA.
IF-franskisen
Et forsikringsselskap som var en tidlig kunde av SalesScreen.
Trygg Forsikring
Et forsikringsselskap som ble en kunde av SalesScreen etter å ha sett produktet i aksjon hos IF.
Maritech
Et selskap som vurderer å bruke account-based marketing.
Roleworks
En plattform for account-based marketing.
Seasons
En plattform for account-based marketing.
Bombora
En plattform for å måle intensjon i account-based marketing.
Adobe Visible
En markedsføringsattribusjonsprogramvare som brukes for å måle touchpoints og kampanjer.
Discover.org
Et verktøy for å lage lister av potensielle kunder.
Rollworks
En ABM-plattform for å kjøre kampanjer med annonsering.
KORUS AI
En programvare for å logge og analysere telefonsamtaler.
Strava
En app for å spore trening og aktivitet. SalesScreen-investorene bruker den til å konkurrere med hverandre.
Salesforce
En CRM-plattform som brukes av SalesScreen.
Et sosialt nettverk for profesjonelle. SalesScreen bruker det for å drive account-based marketing.
CEO
Sjefen i et selskap. Håland er CEO av SalesScreen.
CTO
Teknisk sjef i et selskap.
CRO
Sjef for salg og markedsføring. SalesScreen ansetter en CRO som hjalp med å transformere selskapskulturen til en mer amerikansk.
SDR
En salgsutvikler som er ansvarlig for å kontakte potensielle kunder.
VP of Sales
Salgssjef i et selskap.
VP People Operations
En person i SalesScreen som er ansvarlig for personal og selskapskultur.
North Star Metric
Et overordnet mål som alle andre mål leder til. For SalesScreen er det Committed ARR.
ARR
Årlig gjentakende inntekt. En viktig målestokk for SaaS-selskaper.
MRR
Månedlig gjentakende inntekt. En viktig målestokk for SaaS-selskaper.
OKR
Mål og resultat. SalesScreen bruker OKR-rammeverket.
SaaS
Software as a Service. En type programvare som leveres over internett og betales for på abonnementbasis.
Unicorn
Et selskap som er verdsatt til over 1 milliard dollar.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge utviklingsteam i Bangladesh.
Deltakarar
Host
Nicolai Winther
Guest
Sindre Håland
Sponsorar
Cefalo