2/6/2024

Bygde kryptoselskap verdsatt til 25 milliarder. Så ble de hacket. Med Aleksander Leonard Larsen.

Aleksander Leonard Larsen, medgründer og COO i Sky Mavis, et kryptospillselskap som lager spill og infrastruktur for Web3, forteller om Sky Mavis' historie, fra starten i Vietnam til å bli verdsatt til 25 milliarder kroner og deretter bli hacket for 600 millioner dollar. Han forklarer hvordan selskapet tjener penger, og hvilke utfordringer de har møtt, spesielt etter hacket. Larsen mener at Norge kan bli en start-up nasjon, men at det krever et lavere skattetrykk og bedre tilgang på internasjonalt talent.

03:40

Sky Mavis bruker blokkjedeteknologi for å gi spillere eierskap til unike digitale figurer, og fremmer innovativt eierskap i spill.

14:13

Spillutvikling på blokkjedeteknologi gir spillere mulighet til å tjene penger og oppleve unike økonomiske modeller.

20:07

Valuta handler om stabilitet og bruk i hverdagen; Axie Infinity Shards representerer eierskap i et desentralisert spillunivers.

33:41

Et sikkerhetsbrudd førte til at en ansatt ble kompromittert, som ga hackere tilgang til systemet og brukernes midler.

38:08

Talerens opplevelse av krisehåndtering etter et stort økonomisk tap, og viktigheten av tillit til brukerne.

Hei og velkommen til Skifters

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er Alexander Lenard Larsen, som er medgrunder, styrleder og COO i kryptospillselskapet Sky Mavis. Og på høyden så har vel Sky Mavis vært 5,7 milliarder eller 30 milliarder kroner, helt sånn sinnssykt synd. Og så ble de hacket, og det skal vi få høre litt mer om. Men først og fremst, velkommen til Alexander.

23.600 s
00:00:00

Takk skal du ha. Veldig hyggelig å være her. Jeg hadde mye å gå over her. Ja, men du, rett før jeg begynte å ta opp, så snakket du om Nintendo. Hva var det du fulgte for det? For det var interessant. Altså, jeg elsker Nintendo, det forstår jeg også du også gjør, og din første gaming-konsol var en Super Nintendo? Ja, altså, nå er jeg født i 86, og...

22.880 s
00:00:24

Jeg har alltid elsket gaming, egentlig. Jeg spilte så mye Super Nintendo at faren min sa at jeg drømte om det og pleide å trykke meg i søvn. Det var litt obsessiv, det kan man vel si. Jeg tror det er et grunnelement i min personlighet også, at ting tar veldig overhånd når jeg først bruker mye tid på det. Det går veldig all in, og det har veldig... Men du, Nintendo er en fantastisk selskap. Super innovativ, ja.

27.660 s
00:00:48

Hvorfor er det så jævlig bra spillselskap? Som jeg ser på Nintendo, så handler det ofte mye om, eller spillselskapet handler mye om kultur. I Nintendo, det er jo et japansk selskap,

12.860 s
00:01:16

Det handler mye om perfeksjonisme og kvalitet i alle ledd. De tar seg tid til å levere gode produkter. Og ja, det er veldig tydelig når du spiller det. Og så tar det mye eierskap til produkter også. Man ser det også tydelig når det er japanske selskaper som feiler. Så tar de også eierskap til det, og ofte står det å bukke

19.400 s
00:01:29

vokke på scenen for eksempel til alle sammen og beklager seg veldig. Og det har jeg mye respekt for. Og respekt også er jo et grunnelement i den kulturen der. Så jeg tror jo det er en av de grunnene til at Nintendo har lykkes over så mange år. Men nå

15.300 s
00:01:48

Men nå skal det sies at japanske spillselskaper også, de har ikke innovert sånn ekstremt mye i det siste heller. Så det er noe der at hvis det blir for tradisjonelt, så går det litt på bekostning av innovasjon. Men du, hvordan klarer man, altså jeg synes nesten alle Mario-spillene er bra da, uansett liksom. Det er Mario Kart, Super Mario, 3D World, eller noe av den siste, altså Mario Odyssey, og så videre. Men hvordan klarer man

28.420 s
00:02:03

å leve, altså bruke så mye tid på en ting å lansere og ha suksess altså det er noe med, det strider mot denne lean startup det er bare sånn, du bruker dritlang tid på noe som blir suksess, garantert altså, hvordan får man det? Jeg tror ikke det er noen garanti i det. Spill er jo veldig sånn der er det jo ikke sånn. Den prøvde seg jo faktisk, for å ta et sted der den feiler litt, den prøvde seg jo litt innenfor mobil og der liksom da folk brukte de samme

28.740 s
00:02:31

de samme ferdighetene som du har opparbeidet deg ved å lage konsolspill, for eksempel. Der er det for eksempel Supercell som er helt rå på det. Nintendo har jo sine basisferdigheter, kan man vel kanskje si, at de har team som har lagd mange spill sammen, som kjenner hverandre veldig godt. Jeg tror noen av de direktørene som er i Nintendo og jobber der i

21.240 s
00:03:00

30 år, altså hele livet nesten, hele arbeidskarrieren sin. Og da får du et ekstremt godt velolje av maskineri. For å dra deg litt over til SkyMavis, sånn som vi lager spill nå, og når vi også investerer i selskapet, så har det utrolig mye å si hvor mange

18.260 s
00:03:22

spill har det her teamet laget sammen før for å se at det produktene de leverer faktisk er av høy kvalitet. Og vi tenker også at et studio kanskje må ha et par spill under beltet for at det skal komme en hit til slutt. Men å bli en hitmaskin det tror jeg også handler mye om den IP-en man er i. Nintendo selvfølgelig, og de har også distribusjonskanaler som gjør at de kommer ut til folk og da får de også øye opp for de produktene. Det blir jo

27.560 s
00:03:40

laget og skippet helt ekstremt mye spill på Steam. Jeg husker ikke akkurat om det, jeg tror det er 50 om dagen eller noe sånt nå. De aller fleste går jo ekstremt dårlig. Det er en utrolig hard bransje sånn sett da. Så det å ha distribusjonskanalen, den pleier jo å si, sånn for å dra til start-ups da, at første gang for andre fokuserer utrolig mye på produkt, andre gang for andre mye på distribusjon. Og jeg tror det er mye sannhet i det da. Ja, absolutt.

27.320 s
00:04:08

Det kan vi også snakke mer om. Men du, fra Nintendo til Sky Mavis, som kanskje blir en ny Nintendo. Eller større, forhåpentligvis. I en podcast om 30 år snakker vi om hvor fantastisk Sky Mavis er. Hva er Sky Mavis, Alexander? Sky Mavis er et teknologiselskap som lager spill.

25.400 s
00:04:35

og infrastruktur til der vi bruker blokksjedeteknologi. Det er en veldig høyt nivå måte å si det på. Da kan du si at de spillene vi lager, for eksempel, de bruker elementer av real player ownership, eller at spillere får eie sine spillfigurer på en ny måte. Hvordan er det en ny måte? Veldig basic. Hva betyr det?

25.440 s
00:05:01

Vi bruker blokkjedeteknologi så vi lar spillere eie figurer som unike digitale figurer, eller NFT-er, som det heter. Det vil altså si at de har full eierskap hvis de har lyst til å trade det for eksempel etter at de har kjøpt dem, så kan de gjøre det. Eller bare å beholde det som et samråd i X, så gjør de også det. Har den figuren noen egenskaper? Eller er det bare en sånn, det er figuren din?

28.960 s
00:05:26

Det kommer litt an på hvordan spill man lager da. I vår flagship som heter Axie Infinity så er det veldig søte litt Pokémon-aktige figurer som spillere er i da, som man kan bruke til å slåss mot andre spillere for eksempel. Og så du kan også spille med dem i mange forskjellige spill som enten vi lager, eller som community eller tredjepart spillutvikler som vi partnerer med lager. Og for hver gang

29.200 s
00:05:55

hvert gang de spillfigurerne gjør noe i de her spillene, så opptjener de seg poeng, og så går det da inn og blir skrevet til blokkjeden. Sånn at du har en... En historikk. Ja, det er akkurat det. Så den her unike historien til de her figurerne, er det noe som ikke har blitt laget på samme måte før, som gjør at du får et

20.400 s
00:06:24

et større eierskapsforhold til det da, enn kanskje en figur som er i vanlige spill, et skin for eksempel da, i Counter-Strike, som du har ikke det samme, det er på en måte kun bunnet inn i det spillet da. Men hva ved figuren her som gjør den unik, bortsett fra, altså er det sånn, kan du justere, kan du liksom designe den selv?

22.080 s
00:06:44

Ja, altså, i vår så kan du jo legge til sånne customise ting til den, og det er på en måte ikke det som egentlig er det helt unike her, det handler mye om hvordan datene blir lagret, at du kan se for deg om 20 år, så

16.400 s
00:07:06

Nemnt i episoden

Sky Mavis 

Et kryptospillselskap som lager spill og infrastruktur for Web3, medgründeren Aleksander Leonard Larsen er gjest på podcasten.

Axie Infinity 

Et populært spill fra Sky Mavis hvor spillerne kan eie sine egne spillfigurer som NFT-er og tjene penger.

NFT-er 

Non-fungible tokens, unike digitale figurer som spillerne kan eie og handle med.

Pokémon 

En populær serie med spill og samlekort, Axie Infinity-figurer blir sammenlignet med Pokémon.

Nintendo 

Et japansk spillselskap kjent for sin kvalitet og perfeksjonisme, som Aleksander Leonard Larsen ser opp til.

Supercell 

Et finsk spillselskap som er veldig godt på mobilspill, sammenlignet med Nintendo.

Steam 

En plattform for digitale spill hvor mange spill blir lansert og solgt.

Ethereum 

En blokkjedeplattform som brukes av Sky Mavis for å lage sin egen blokkskjede, Ronin.

Ronin 

Sky Mavis' egen blokkskjede, som ble hacket i 2022.

Hacket 

Sky Mavis ble hacket i 2022, og mistet 600 millioner dollar.

Nordkorea 

En nordkoreansk hackergruppe kompromitterte en av Sky Mavis' ansatte og stjal penger fra Ronin-blokkjeden.

FBI 

Det amerikanske føderale politiet ble kontaktet av Sky Mavis etter hacket.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam for norske kunder.

Bangladesh 

Cefalo rekrutterer seniorutviklere fra Bangladesh.

World of Warcraft 

Et populært MMORPG hvor spillerne kan tjene penger på å farme gull, som Aleksander Leonard Larsen nevner som et eksempel på spilløkonomi.

Magic the Gathering 

Et populært samlekortspill som Aleksander Leonard Larsen bruker som et eksempel på ferdighetsbaserte spill med elementer av kjøp.

Counter-Strike 

Et populært skytespill hvor spillerne kan kjøpe skins, men har ikke det samme eierskapet som NFT-figurer.

CryptoKitties 

Et tidlig kryptospill som Aleksander Leonard Larsen spilte og tjente penger på, og som inspirerte ham til å starte Sky Mavis.

Grab 

En ride-hailing-tjeneste i Sør-Øst-Asien som bruker sin egen wallet for å tjene penger.

VIPSE 

En mobilbetalingstjeneste i Norge som startet som en vennbetalingstjeneste, men har blitt en vanlig måte å betale på nett.

Coinbase 

En amerikansk kryptobørs, Aleksander Leonard Larsen møtte Brian Armstrong, CEOen i Coinbase, på en kryptokonferanse.

Tom Brady 

En amerikansk fotballspiller, Aleksander Leonard Larsen møtte Tom Brady på en kryptokonferanse.

Innovasjon Norge 

Et norsk statlig selskap som støtter innovasjon og gründere, Aleksander Leonard Larsen mener at de burde investere mer i VC-selskaper som kan velge de beste start-upene.

Nysnø 

Et norsk venturefond, Aleksander Leonard Larsen mener at det burde være mer penger til VC-selskaper som Nysnø for å støtte start-ups.

Invest i Nord 

Et norsk statlig investeringsfond, sammenlignet med Innovasjon Norge.

Andreasen Horowitz 

Et amerikansk venturefond, Aleksander Leonard Larsen pitchet til Andreasen Horowitz i en serie B-runde.

DSS 

Det sentrale sikkerhetsorganet i Norge, Aleksander Leonard Larsen jobbet i DSS før han startet Sky Mavis.

Parsec Frontiers 

Et norsk kryptospillselskap hvor Aleksander Leonard Larsen jobbet før han startet Sky Mavis.

ICM 

Et internasjonalt kodemesterskap, Aleksander Leonard Larsen nevner at en av medgründerne i Sky Mavis representerte Vietnam i ICM.

Ho Chi Minh 

En by i Vietnam hvor Aleksander Leonard Larsen bodde mens han startet Sky Mavis.

Hoi An 

En by i Vietnam, Aleksander Leonard Larsen har besøkt Hoi An.

Silicon Valley 

Et område i California kjent for sin start-up kultur, Aleksander Leonard Larsen nevner Silicon Valley som et eksempel på et godt økosystem for gründere.

Sverige 

Sverige nevnes som et eksempel på et godt økosystem for gründere, med en syklus av gründere som lykkes og finansierer neste generasjon.

Israel 

Israel nevnes som et eksempel på et godt økosystem for gründere, med mye kapital fra Silicon Valley.

Kjell Inge Røkke 

En norsk forretningsmann, Aleksander Leonard Larsen nevner Kjell Inge Røkke som et eksempel på en dyktig entreprenør som burde være mentor for andre norske gründere.

Dune Analytics 

Et kryptoanalytisk selskap, Aleksander Leonard Larsen nevner Fredrik Haga, grunnlegger av Dune Analytics, som et eksempel på en gründer som måtte flytte fra Norge på grunn av formueskatt.

Sveit 

Fredrik Haga flyttet til Sveit for å bygge Dune Analytics.

Aftenposten 

En norsk avis, Aleksander Leonard Larsen nevner at han kan forstå at folk kan bli ledd av i Aftenposten hvis de lykkes.

Argentina 

Aleksander Leonard Larsen nevner presidenten i Argentina som et eksempel på en libertarianer som er pro-gründerskap.

MidtSkiftet 

En organisasjon som mener at Norge må bygge nye teknologiselskaper for å bli et demokratisk velferdssamfunn i fremtiden.

Brønnesund 

En by i Norge, Aleksander Leonard Larsen nevner at det å redusere behandlingstiden på Brønnesund ikke er nok for å gjøre Norge til en start-up nasjon.

GameDevilerPersConference 

En konferanse for spillutviklere.

FTX 

En kryptobørs som gikk konkurs i 2022, Aleksander Leonard Larsen nevner FTX som et eksempel på den volatilitet som finnes i kryptomarkedet.

Grunnerød 

En plass i Norge, Aleksander Leonard Larsen nevner at Fredrik Haga bodde på Grunnerød før han flyttet til Sveit.

Jantelov 

En uformell regel i det norske samfunnet om at man ikke skal skryte av seg selv, Aleksander Leonard Larsen nevner Jantelov i sammenheng med å være ekte i en pitch.

Palm Springs 

En by i California, Aleksander Leonard Larsen møtte Brian Armstrong fra Coinbase på en kryptokonferanse i Palm Springs.

Deltakarar

Guest

Alexander Lenard Larsen

Host

Ukjent

Sponsorar

Cefalo

Lignende

Lastar