Disney Plus i Norge. Hva nå, strømmemarked?

Denne episoden av Shifter-podcasten ser på lanseringen av Disney+ i Norge. Gjesten, Kristian Bruarøy, en konsulent i mediebransjen som tidligere var med på å bygge opp TV2 Sumo, diskuterer Disney+ sin potensielle innvirkning på det norske strømmarkedet. De ser på Disney+ sin strategiske posisjonering, spesielt i forhold til barnefamilier, og diskuterer om Disney+ vil bli en konkurrent til Netflix eller om det vil være et komplementært tilbud. De snakker også om Disney+ sin diversifiserte forretningsmodell, som inkluderer fornøyelsesparker og merchandise, og hvordan dette kan gi dem en fordel i forhold til Netflix. Samtalen utforsker også utfordringene og mulighetene i et stadig mer komplekst strømlandskap.

00:01

Christian Bruarøy diskuterer lanseringen av Disney+ i Norge og dens potensielle innvirkning på det norske mediemarkedet.

08:57

Disney's diversifiserte forretningsmodell gir dem en fordel i streamingmarkedet, spesielt mot spesialiserte tjenester som Netflix.

19:58

Netflix og Disney konkurrerer om kreative talenter og global rekkevidde, men opererer på forskjellige forretningsmodeller.

27:20

Disney+ må skape unike «eventer» for å engasjere seerne og opprettholde lojalitet i det norske streamingmarkedet.

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag har vi med oss Christian Bruarøy som er med å bygge opp TV2 Sumo og lede tjenesten i fire år. Nå er han konsulent i mediebransjen gjennom selskapet Britsch hvor han blant annet jobber med en del mediestartups. Velkommen Christian. Hei Lukas, takk for sist. Takk for sist. Siste gang vi snakket sammen så snakket vi om Disney+, og det skal vi også gjøre i dag. For i dag ble Disney+, lansert i Norge. Og hva betyr egentlig det? At vi får tilgjengelighet på Disney+. Ja, altså Disney, det er vel noe som ligger i hver en av oss at vi har en viss forhold til regnene med. Både som når vi var barn og vi som er våre barn. Du er vel pappa selv også, ikke du det? Jo, det er det. Ja, og da har vel du kanskje allerede kjøpt Disney+, selv om det først har blitt tilgjengelig i dag. Det medfører riktighet. Så ja, nei, det første jeg gjorde i morges var å lase ned appen. Og Loggmine er allerede forhåndsbetalt 590 kroner, som da skal være i et år, som jeg synes var en ganske bra deal. Eller er det ikke det? Ja, det må jeg jo egentlig si meg enig i hvis du skal sammenlegge prisnivået mot andre strømmetjenester som vi har i Norge, som du betaler for da, så er jo prisen vesentlig lavere. Og jeg husker jo selv i min tid når jeg var i TV2-sumo at Det å ha litt sånn, når de amerikanske tjenestene kom på markedet, så priste jo de Sverige også lavere enn TV2-symmer på det tidspunktet. Og da var jeg veldig god ut der og sa i media at jeg regnet med at prisnivået må opp for at dette skal bli lønnsomt for deg. Så får vi se da, om dette er bare et introduksjonstilbud, eller om de har faktisk kommet til å skru prisen vesentlig. Ja, altså de har jo en ganske imponerende katalog, samtidig så er den jo ikke sånn kjempestor i den store sammenhengen. I hvert fall Disney alene, eller tar jeg feil der? Nei, altså Disney er jo et stort konsern, det har det jo vært lenge, men Disney borte i USA kjøpte jo for ikke så veldig mange år siden, et par år det ble gjennomført, så kjøpte jo de Fox, og så sitter de på en hel haug med sånne merkevarer som de da produserer serier og filmer på en masse, spesielt Marvel og Pixar. Så utbudet av innhold som kommer fra Disney-familien er jo ganske svært. Men de har jo valgt å spre det litt utover. Hvis du ser på Disney+, så har jo det blitt en De har samlet mange av dette som vi kjenner som Marvel-universet. Den store serien Mandalorian som da er fra Star Wars-universet og det i tillegg til gamle Disney-klassikere som du finner fra Trond Ros og Snøvitt og den type ting og Pixar og sånt. Så har de laget en familievennlig barnevennlig Og for voksne som liker superalt. Disney Plus har jo gått ganske bra. De estimerte jo før lanseringen i november i fjor at at de skulle ha mellom 60 og 90 millioner brukere innen 2024. På kvartalstallene som de la frem i august for Q3, så sa de at de hadde 60 og en halv million abonnenter allerede nå, under et år. Så det viser jo en bra traksjon, gjør det ikke det? Jo, absolutt. Og så gjorde de jo masse riktig i begynnelsen. De hadde nok ganske mange millioner allerede første dagen, og det skjøltes jo litt av det de bøndla med på forskjellige måter da. Og jeg tror jeg var ute og nevnte det, eller jeg husker jeg var ute og nevnte det i en historie som var vel på kampanje om at hvis de skulle overføre de... abonnementstalene til norske forhold første dagen så skulle Disney Plus hatt 140 000 husstander med en gang. Jeg vet ikke helt om de klarer det i løpet av den perioden de har solgt nå, men det gjenstår jo selvfølgelig å se, men det er Så de gjorde det veldig bra lanseringsdagen i USA. De hadde veldig tekniske problemer med selve det å få utkjennes. Men så er det sånn, de globale talene som de opplyser, da er jo har jo inne et grep som de gjorde i India. Og i India så har jo du en en tjeneste heter Hotstar, som nå heter Disney pluss Hotstar, eller Disney Hotstar pluss, eller noe sånt. Og det er jo en av de store strømmetjenestene i India, så de har jo innlemmet det som en del av Disney pluss. Så selvfølgelig får jo en boost på den måten da. Ja, ikke sant. Men altså hvilken effekt tror du Disney Plus vil ha på det norske streamingmarkedet? Vil det ha noen effekt overhovedet? Ja, altså jeg tror ikke det er så mange som nødvendigvis sige opp alle andre tjenester fordi de bare skal ha Disney+. Det blir jo typisk en sånn tjeneste som man har i tillegg. Men vi var jo inne på det, altså det blir jo viktig for, altså det er jo en type viktig tjeneste for barnefamilier Så lenge Disney har vært et merkevare på norske TV-distributører sine portaler, så har det vært et sentralt TV-tilbud for familien. Jeg blir ikke overrasket om Disney Plus kommer inn som en tilvalgspakke også hos norske TV-distributører. Jeg blir ikke overrasket i hvert fall. Hvis ikke det skjer, så er det vel gjerne fordi de ikke blir enige. Eller så ser jeg ikke helt for meg at Disney skal ta en veldig sånn proteksjonistisk at de skal eie kunden totalt alene. For det har jo de valgt i USA å ikke gjøre. Der har jo de en avtale med Verizon blant annet som Og andre operatører gjør at de har kommet så lettere ut. Ja, for du nevnte jo før vi begynte å spille inn at da var det noe snakk om Telia og Disney i Norge. Ja, det var vel litt sånn. Jeg tror det startet på noen danske medienettsteder før sommeren, at de var i sondering om å finne... Og Telia er jo blitt en veldig dominerende aktør innenfor byen. i nordiske marked uansett sånn at samtaler funnes det de eier jo Gett som vi har her i Norge som er TV-operatør og så er jo de stor selvfølgelig på andre type både brevbånd og mobil sånn at du kan bøndle og det er jo litt av nøkkel det å kunne komme seg ut og det snakket vi jo også litt om gjerne sist og og det å bøndle det er en vanlig klassisk måte å sikre seg et solidt fotfeste eller sikre seg i hvert fall en en god del salg på en gang. Hvis du kan ta skift der og bøndle det med et annet avisabonnement eller et Spotify-abonnement, så kan du få ganske mange solgte abonnement som er konsekvens av det. Så det er en strategi som man bruker ganske mye faktisk i kabel-TV-bransjen, gjør man ikke det? Jo, både kabel, så har man jo... Hvis du ser litt i de senere årene, i dag er jo, hvis du ser på en statistikk over de betalte strømmetjenestene i Norge, det holder jo NRK og YouTube egentlig utenfor, men hvis du ser på de betalte, så er Netflix størst, og så er HBO Nordic nest størst foran de som har et stort utbud av norske og nordiske programmer, som så... TV2-sumo og Viaplay. Og hvorfor skulle HBO Nordic være så langt framme? Jo, det er jo fordi de har blitt bøndlet inn i disse TV-pakkene, sant? Som rikstevekunde så får du det, og get all the box, så kan man velge det for denne tildelt poeng-kvoten sin. Så på den måten så har HBO klart å stege så mye, selv et år uten Game of Thrones. Ja, ikke sant? Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Men tilbake til spørsmålet, du tror ikke det vil ha noen voldsom effekt på eksisterende streamingtjenester, men at Disney vil bare øke markedet, fordi det er så spesialisert mot barn og unge. Ja, det er nok akkurat sånn som Disney pluss er skrudd sammen nå, så er jo så vil det være et type tilleggsprodukt som er veldig attraktiv for familie, og sånn tenker de nok da. Men hvordan du ønsker å bruke både medlemsbasen du bygger opp selv, for Disney har jo en strategi om å være tilgjengelig gjennom veldig mange kanaler, altså merchandise er jo en veldig viktig kanal for dem, sånn at Reach er egentlig viktig for dem. Ikke bare inntekt, men reach. Ja, den rekkebyten du kan få, det å være i bevisstheten, det er absolutt viktig. Og så litt sånn som vi også var, altså Disney+, er jo en del av det innholdet som kommer ut fra Disney-konsernet. Og Disney-konsernet har jo flere andre kanaler eller merkevarer. I USA så har de ESPN, som er jo da en av de store sportskanalene, om ikke den største. Og det er jo ikke en del av Disney+, men på de samme tallene som du refererte til i sted, så var det jo sånn, ESPN+, som er deres on-demand-tilbud alene, har jo 8,5 million abonnementer. Og du kan kjøpe den pakken fordelaktig sammen med Disney+, pakken. Sånn. Og så har jo Disney kanskje det aller sterkeste kortet i øyeblikket, så er det Hulu. Hulu er en strømmekjennelse som mange nordmenn har hørt om. Det var en sammenkomst av ABC, som er Disney sin tv-kanal, Fox Channel, ikke nyhetskanalen, men Fox sin underholdningskanal, som nå er eid av Disney. Og så var det NBC, som var en av de tre-fire store tv-kanalene borte inne. Og NBC er blitt kjøpt ut av Disney. Sånn at nå eier jo Disney hele Hulu. Og der ligger det et par og tredje millioner som betaler vesentlig mer enn... enn hva Disney Plus-pakken koster. Så de har jo en... Det viser jo at de har fordelt det litt ut, og hvis du da går inn på Viaplay i dag, eller inn på en TV-distributør, så finner du noe som heter ABC on demand, og du finner Fox Plus- Så der vil du finne mye mer voksnere serier da. Grey's Anatomy, som du kjenner fra TV2, som er da lagt inn også som arkivserie. Men kan man se for seg en bøndling av disse produktene sammen til å bli et tilbud som faktisk kan da utfordre norske streamingtjenester? Ja, altså det er jo, tror jeg, en mulighet vi skal holde åpne, helt klart. Men så er det jo tilbake igjen til at kanskje det ligger en stor inntekt i dag, fremdeles, å lisensiere bort sånne innholdspakker som ellers liker å opputavtale seg litt før i tida, til andre. Når du selger en sånn type avtale som på forhånd så vet til for eksempel Viaplay eller andre, så vet du hvor mye inntekt som kommer sånn Mens hvis du skal selge selv på Disney+, så vet du ikke helt hvor mange som kommer. Så det å lisensiere bort noe og prøve å selge på egen hånd, men på et sikt skal ikke se vekk ifra at noe skjer. Ja, ikke sant. En ting er mulighetene, men alternativet som du snakker om nå er jo en mer diversifisert forretningsmodell og ulike forretningsmodeller. ulike inntektskilder, altså de er både diversifisert innenfor innholds, altså gjennom de selskapene de eier på innholdssiden, om hvordan uttaket er til markedet, altså enten gjennom Disney+, eller ISBN, eller ABC, og så videre. Men så er det også diversifiseringen i andre enden, fornøyelsesparker, merchandise, som er knyttet til merkevarene, for det er jo egentlig et merkevareselskap på en måte også, fordi de har disse figurerne i Marvel-universet, så det er jo egne merkevarer som de genererer inntekter på. Så det er en veldig diversifisert struktur, som både kan være veldig krevende å styre, men samtidig er den jo så, i usikre tider så kan det være smart å være diversifisert. Men det er jo ikke noe fasit på det, men hva tenker du om den strukturen? Nei, altså den strukturen som du nevner har jo vært lenge. Altså det å ta hver, for eksempel hver sånn Marvel-karakter, som da var Hulk og Spider-Man og Iron Man og sånn, og så bøndler du de sammen til The Avengers. Det har jo Disney gjort før. Før så var det Torne Rose og Pocahontas og Askepott og en del andre prinsesser. De ble jo da bøndlet sammen til prinsessene, sant? Og nettopp som du sier, hver prinsesse tar de ut som et forretningsområde, og så bøndler de sammen til en sånn større merkebare. Og hvis du ser på kinotalene, så har Avengers gjorde det bedre enn hver av disse her superheltene, men det er en del av helheten. Og nettopp slik jobber Disney. Og det har med hvor mange badekåper de skal selge og andre merchandiser, og det har med hvor plasseringen de skal få på ulike... ulike kampanjevarer hos samarbeidspartnere, og ikke minst som du er inne på der med fornøyelsesparker. Men her har jo... Sorry, bare si det fullført. Nei, jeg skulle bare si at det med fornøyelsesparker er jo det som virkelig slår hardt inn på økonomien til Disney nå. Ja, og da har det hele tiden andre bein å lene seg på. Kan man jo si, ikke sant? Disney er jo veldig diversifisert, og de kan jo faktisk... da konkurrerer på en helt annen måte inn mot for eksempel spesialiserte tjenester som Netflix. Altså når du har en diversifisert forretningsmodell og ulike forretningsområder, så kan du jo faktisk tape penger på streaming fordi du tjener mer penger i andre enden, fordi du bygger merkevarer. Det må jo være en stor styrke og ikke minst en trussel mot Netflix som lever av abonnementsinntektene. Men Disney trenger ikke noen som lever av det. Ja, altså det der er jo veldig overførbart til andre deler av lignende verdikjeder. Det er jo akkurat det samme som vi ser med at du eier TV-distribusjon eller mobilselskap eller den type ting, og så har du et innholdshus ved siden av. Og eksempelvis at Telia kjøper Bonnier Broadcast, og derpå sitter eier av Simov og TV4, og eier også Gett. Nå holder vel de hver av sine forretningsområder som såpass adskilt at hver av dem skal tjene penger. Men det er jo helt riktig det at det å få den rekkevidden som du kan få hvis du er bare stor nok, så så vil du kunne ta ut disse karakterene i andre forretningsområder, som du nevnte. Om du tjener mer penger på en theme park enn på streaming, så kan du gjøre det. Men da ville jeg også anta at da hadde de valgt å gjøre tjenesten gratis, så noen penger må jo de tross alt regner med at de skal inn den veien også. Jo, det kan du si, men altså, noen ligger nok opp, og hvis du kjøper et årsoppnål til 590 kroner, så er vi nede på, jeg vet ikke, hva det blir delt på 12, men de kan jo gå inn på markedet med en vesentlig lavere pris enn konkurrentene. Så på en måte, i prinsippet for en forbruker, så virker det nesten som, altså, dette er jo en superbra deal, nesten, altså, Ja. Kall det gratis, men ja, ikke sant? Og det er en mulighet de har, som ikke de andre. Vi ser jo tilsvarende med Amazon, Amazon Prime, eller Amazon Prime Video, som det heter, som er bøndlet inn i Prime-abonnementet ditt. Altså hvis du er Amazon Prime-medlem og får varer tilkjørt gratis, så får du også tilgang til videotjenesten deres. Men det er ikke så bra. Men en annen ting Disney har, det er jo det kreative leddet som er interessant. Det er jo for eksempel Pixar, som i seg selv er en kreativ institusjon. De sitter på en slags kreativ produksjon, som også Netflix mangler, vil jeg si. De kjøper vel... i større grad, altså produksjon for produksjon. Men dette vet du mye mer om. Men det er bare noe, de sitter på en del ulike typer verdier da, som er interessant i stort bildet. Ja da, altså det å eie de kreative for eksempel, det begynner jo å eie eller leie, det gjør jo... Det gjør jo Netflix mer og mer også. De har ikke bare kjøpt produksjoner lenger. De tar det ut av eget studio, eller de teamer opp med mannesforfattere som bare skal skrive for dem. Så kampen om det kreative har alltid vært i Hollywood. Og så har det selvfølgelig lagt status å være bak når Pixar først har fått det til så blir det en status å være med Pixar fordi de har en den hva sier det brandet i seg selv blir så bra at du har lyst til å jobbe for det så det her er jo selvfølgelig denne kampen om talentene, det snakkes jo om nødvendigvis skuespillere, men de som skaper og den er alltid der i Hollywood Netflix har jo vært veldig tydelige på at de skal ha denne globale retkevidden i tillegg. Selv om Netflix er større enn Disney i USA, så begynner de... Jeg tror det er bare en... Det er ikke mange millioner mellom de da. I antall betalende jo det er det. Det er ganske mye. Jo da. Netflix er jo stor i USA, men de har gjort verden til sitt vekstområde. Det var så poenget mitt. Og at Netflix da og har vært, hva skal jeg si, nesten blitt mer kjent for nå de seneste årene for å ta inn kvalitetsinhold fra hele verden også, så opererer de. Men jeg vil jo si at Disney fremdeles er jo å ta amerikansk kultur ut i verden. Ja, ikke sant. Vil det noen gang bli en konkurranse mellom Disney Plus og Netflix, eller er det såpass forskjellig at det egentlig ikke er relevant? Altså det blir begge deler? Hvis du da ser den... Hvor lest du egentlig ser på det? Hvis Disney velger å ta ut sine merkevarer i Disney+, Hulu og ESPN, så opererer de plutselig på tre tjenester. Samtidig ser de fremdeles holde liv i kanalene som Fox og ABC og dette. På heimemarkedet sitt i USA tar de ut... tar de ut både reklamintekter gjennom det systemet, og de tar inn abonnementsintekter og sånne type ting. Så Disney-konsernene fremstår fremdeles som sammensatt med flere forretningstrømmer. Mens Netflix er jo veldig tydelig på den simplicityen som ligger i deres produkter, at det skal være veldig lett forståelig. Men og så har vel Netflix de har jo alltid sagt at HBO da det var liksom det som og HBO er jo opp som en del av et sånt her konglomerat han Netflix sjefen han sa vel at Reed Hastings han sa vel at we have to become HBO before HBO becomes us. Og da tenkte han vel mer på at HBO skulle få så god teknologi at de også kunne distribuere seg på samme måte. Og det er jo HBO i USA har begynt å stegvis nærme seg ganske mye med at de blir eid av AT&T og har de... og har vel maks fått seg en liten skudd for beugende abort da, men de har ikke lykkes helt sånn som de skal, men ja. Altså det er jo, man kan jo diskutere om dette er et winner takes all market eller ikke, altså jeg vil jo hevde at det ikke er et winner takes all market, at forbrukerne vil bruke flere tjenester, og at faktisk markedet kanskje kan øke, at du, så lenge du produserer kvalitet på en eller annen måte, som er rappelerende, så vil du få eller kunder, eller ser, eller hva man måtte kalle det. Ja, det vil jeg også tro. Jeg tror det er mer naturlig at det vil komme aggregatorer som ønsker å slå sammen flere av disse tjenesterne, sånn at den på den måten står sterkere. Hvis det er en aktør, så blir den veldig dominant. Men, ja, ikke sant, nettopp, du får aggregatorer, da vil du si, Netflix var vel i starten en slags aggregator, eller mer noe typisk stream, da, norske stream er en aggregator. Jeg vil si norske stream-aggregator. Inni der vil du finne innhold for veldig mange kjente mørkevarer. Du vil finne hele katalogen til HBO Nordic, og du finner Viaplay etter abonnementene der, og så vil du finne kanalene som kommer fra TV2 og Discovery. Inni der finner du en så har de aggregert opp noe som er et mer kompletterende produkt igjen, mer redaksjonelt enn at Netflix er. Ja, men da styrer ikke Netflix eller Disney eller andre brukeropplevelsen, da er det på en måte stream som styrer den brukeropplevelsen. Ja, det er riktig. Og det vil jo alltid være en sånn diskusjon også, fordi hva er det som skal dominere i det du kommer inn i en slik kjennelse? Er det kampen om hva redaktøren eller den styrende algoritmen, den vil jo alltid bli stilt spørsmålstegn med. Ja, og der har jo Netflix investert ganske mye i å personalisere, og hvis det bare blir kastet på sjøen... I stream så kan man jo argumentere for at da faller jo litt av verdien på Netflix. Den faller litt. Jeg vet på at Netflix sikkert har 10 000 UX-folk som jobber med den. Kanskje ikke så mye, men en del. På et helt annet nivå da, i hvert fall det norske stream har. Og kan skabe bedre brukeropplevelser. Ja, altså den der diskusjonen har jeg vært borte i, har jeg selv vært inne i ganske mange ganger, fordi du setter så masse UX- ressurser, og ikke minst den der undersøkende ressursen for å finne ut hva som er ønskelig. Men så er det jo sånn at veldig mye av innholdet i dag er jo det å sette agenda mer enn at det skal ligge overstelle nummer tre av en sånn meny-knapp eller sånn type ting. Veldig ofte så dreier det seg om at å ta TV2 og farmen da, som jeg kjenner ganske godt. Når du gjør farmen, så trenger ikke alle sitt å se det samtidig, men du ser det inn forbi de neste 24 timerne med ganske stor sikkerhet. Du prøver å samle det til et slags nasjonalt event litt vanskelig å gjøre det til et globalt event, men gjør det i hvert fall til et ganske stort nasjonalt event, så alle følger med. Og det samme ser du akkurat med de her med X on the Beach og andre ting. Altså, innenfor en målgruppe, da så gjør du det nærmest til et sånt event. Og det er jo sånn... Hvorfor får du den til i aggregerte tjenester, eller hvordan får du den til i en sånn type ultrapersonisert tjeneste? Da gjør du gjerne ikke den eventen. Og når jeg kaller det event, så er det fordi at drahjelpen gjør du ikke bare gjennom portalen, den gjør du også gjennom nettavisen som skriver om det, gjennom influenserende som er deltaker, som deler av dette. Du gjør at noe er større, og alle skal se det inn forbi et ganske snevert tidsrom. Men i dag så... Kan du sitte og se TV-serier som er flere måneder siden de egentlig ble lagt ut, fordi det er nå personlifiseringen tar det fram for deg. Ja, men er dette egentlig mer en spørsmål om live? Det kan både være live, men det kan også være live on tape. Ja. Ja, det kan være live on tap. Formen bruker jeg som eksempel, fordi det er ikke skal vi danse eller stjernekamp eller noe sånt, eller idole og sånt. Det er fordi det er skutt for flere måneder siden. Og i alle fall de første episoderne. Sånn at en at en tar en slags redaksjonell, nå begynner vi, og da setter vi i gang hele markedsapparatet rundt og gjør det kjent og den type ting, og mediene henger seg på, fordi dette opptar folk, og så har du denne gående. Det er litt vanskeligere i sånne binge-watching-serier, fordi alt kommer samtidig. Og derfor har det jo noen sagt at det har vært styrken til Game of Thrones og de som kommer ukentlig, nettopp fordi du får, du skaper en forventning om hva som skjer i neste episode. Du klarer å gjøre det til et slags event da. Ja, ikke sant? Og så må det være noen å snakke med på lunsjen. Det slutter man jo med når ting er on demand, for da er det noen enten sette eller ikke sette. Som man henger etter, men man får hele tips da. Men Hvis vi skal se totalt sett på Disney+, da, er det bra at vi får det inn i Norge? For det norske streamingmarkedet, eller har det egentlig noe å si? Bra, da vil jeg jo ha kriteriene for å kalle ting bra, da. Men altså, nå har jeg ikke hørt at de skal gå ut og kjøpe for eksempel norske innhold, da. Men det blir det kanskje litt hvordan tjenester blir sett på rent politisk. Men det er jo et ønske at når du er på europeisk jord, så skal du også investere i lokale produksjoner. Jeg mener jo at det er en av de tingene, hvis man bare kommer inn for å ta markedsandelene, eller sånn, tar bort fokuset på det som skjer lokalt, så er ikke det nødvendigvis bra. Hvis det er for å gjøre et enda mer naturlig skift teknologisk, så gjør det jo også en sånn, da kan jo TV-pakken i dag føle seg enda litt mer sånn uroet, som man kanskje har sett, eller i hvert fall hørt om, men at disse altså disse aggregerte TV-pakene, mens et disiplus der da kan være liksom en sånn der ja, men det er med valgfrihet, vi gir deg muligheten til å ta de pakene du vil så det er sånn sett så kan jo du vil det være masse både positivt, men også mer sånn negativt hvis ikke du tar en mer sånn, hva skal jeg si er innholdet bra eller ikke det var ikke det jeg ville snakke så mye om det var mer som men du, helt til slutt hvordan tror du det kommer til å gå med Disney Plus i Norge? Hvis det var gjette vi i Norge vi er jo vant til å plukke opp ganske masse sånne tjenester vi betaler nok sikkert for flere tjenester enn de lande rundt oss Så sånn sett så tror jeg at det kan være bra. Og så vil de jo med det prisnivået de har, så den kampanjen er jo i hovedsak for at du skal vinne deg for et år, så de har jo litt sånn langsiktig perspektiv på akkurat den biten, at dette skal de bygge litt over tid. Og at de på den måten kanskje kan unngå litt sånn her... inn- og utkunder da, som strømmetjenestene ofte kan slite litt med. At nå var dette populært, og nå blir det pause i det, eller nå går det et år til neste sesong kommer av det, så kan en risikere at en melder seg av. Sånn sett så har jo de et litt lengre perspektiv. Jeg tror at de ikke nødvendigvis får den samme veksten som de gjorde i USA, nettopp fordi de mangler bundlingen som jeg tror hadde hjulpet dem. At de gjerne var hos TV-distributørene fra dag 1 eller en mobiloperatør for dem selv for å treffe de skjermene som ofte barn er på. Og så tror jeg også at de har en... Jeg har en liten tanke om om de skal utvide den katalogen til å treffe den øvre delen av familien. Så hvor mange abonnenter har de i løpet av tåret, tror du? Brand i seg selv burde jo sikre et par hundre tusen, da. Det tror jeg. Og så er det som sagt, det er jo prisen ikke den aller verste, så de kan jo overraske egentlig mer enn det da. Og så blir det jo sånn, hvis bare den Star Wars- fanskaren som finnes. Nå kjøper ikke de alt av Star Wars, for å si det sånn, men du kan jo måle det i hvert fall. Når jeg sier kjøper, så er ikke det alt som er fra Star Wars som er like viktig som filmene. Men når du ser den type... type merkevare har mye å si. Så det er jo hvordan de ruller ut filmer der. Det tror jeg jo, eller mer av serien i den franskisen der, det er jo noe som vil kunne definere det absolutt. Jeg vil ha merke til en liten ting, apropos Star Wars, når det er serien The Mandalorian, som egentlig ble laget eksklusivt for Disney+. Den første sesongen der er jo ferdig i USA, så vidt jeg forstår. Mens når de lanserer den i Norge, så lanserer de bare to episoder av den, som du venter hver uke på å få en ny episode. Jeg så det var mange på sosiale medier som var irritert over det. Ja. Men det der er jo liksom, det der også er akkurat det der med å, jeg kaller det ofte å skape en destinasjon. Og det er jo at hvis du nå får en grunn til å besøke den kjennelsen en gang i uka, Så selv om du har tegnet årsabonnement, så besøker du han en gang i uka. Hvis du da ser ferdig den, for det var den du ville se, så er det ikke sikkert at du... Og da får du ikke den oppmerksomhetsfokuset. Og Det med å besøke tjenester, det er jo å ha den destinasjonen hele tiden å komme inn, det er jo kanskje det viktigste for å unngå kjøren, altså avmeldinger. Det er ikke nødvendigvis pengeproblematisk problemene som gjør at folk melder seg av, det er at de ikke bruker tjenestene, og at de da ikke nødvendigvis ser et sånt behov for å fornye på nytta. Så har du folk inn, så skaper det lojalitet. Så jeg antar at det er det som ligger bak, helt så du sier, alle episoderne er jo klare. Ja, det er nok det som ligger bak. Jeg bare synes det var litt morsom greie, fordi, altså, morsom, morsom. Du har jo en type Netflix som lanserer jo alle episodene i en go, ikke sant? Og som har vendt oss til at det er sånn det skal være. Og så har du HBO som tviholder på den en gang i uka, som egentlig er et godt argument, men det er jo Netflix egentlig tar utgangspunkt i brukernes perspektiv, egentlig. Altså brukerne får det med en gang, alt sammen. Så tar jo da Disney og HBO en litt mer sånn utgangspunkt i deres egen deres egne behov. for å skape den trafikken inn en gang i uka. Ja, og derfor er det det som er interessant likevel, det er jo at Netflix lager også på en måte sin egen lukkaverden. Jeg vet ikke om vi snakket om det sist, men for eksempel hvis du bruker Apple TV, som er kanskje det adapter eller device som er mest brukt for strømming i Norge, i hvert fall en av de mest brukte. Så må du inn på Netflix-appen for å finne innholdet. Du får ikke det innholdet inn i den anbefalingsmotoren som ligger på forkant, for siden av Apple TV da. Og det er jo fordi Netflix vil at du skal gå inn til deg for å lete ut innhold. At det er der du skal inn. Sånn at, ok, du har valgfriheten på på at nå du kan se episoden, men du har ikke valgfrihet på hvordan du skal nå den episoden. Du må innom deres verden for at du skal få trykke play. Så det er jo litt sånn det å ha hele at det er en måte At ingen gjør ting likt. At det ikke er... Det er ingen mal. Det er jo kanskje det som endrer litt det som har vært den klassiske linjært TV. Der var ting ganske likt. Ja, og nå gjør de det på den måten de selv mener er riktig. Reglene er jo litt sånn... Up for discussion, ikke? På hvordan skal ting være? Og det er ikke noe fasit. Alt er jo datadrevet, så man tester jo ut ulike ting. Hva som fungerer. Ja, samtidig du må forholde deg. Nå sier jeg Disney har jo i og med at de har vært lansert i USA, så har jo de apper til de aller mest brukte strømmeplattformene. Også de vi ikke har så mange av i Norge, som så Fire og Hoku. Men Altså Amazon Fire og Roku. Men det at hardwaren gjør at ikke alt kan bli likt, softwaren eller operativsystemene på de samme strømmekjennelsene er ikke like, forskjellene mellom Android TV og Apple TV og sånne ting gjør at du ikke kan gjøre alt likt. Og så har man ulike forretningsmodeller som gjør at den ikke har det likt. Og så har noen reklame og noen har ikke reklame. Strømmevarker er forbøysende mange kompleksiteter og ulikheter. Og det gjør jo da også at det er vanskelig og ganske kostbart å rulle ut nye tjenester som skal kunne konkurrere med alt dette. Ja, exakt. Kristian, da er vi vei søndag. Tusen takk for at du tok deg tid til å delta på den podcasten, og lykke til videre med Bridge. Tusen takk, Lukas. Veldig kjekt å snakke om dette her igjen. Det kunne vi sikkert gjort oftere. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalo's spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Mentioned in the episode

Disney+ 

Den nye strømmetjenesten lansert i Norge, tilbyr Disney-innhold, Marvel-universet, Star Wars, Pixar og klassikere som Trond Ros og Snøvitt.

TV2 Sumo 

En strømmetjeneste som Kristian Bruarøy tidligere ledet, som er en konkurrent til Disney+.

Bridj 

Kristian Bruarøys konsulentselskap i mediebransjen, som jobber med mediestartups.

Disney 

Et stort konsern med en rekke merkevarer, inkludert Marvel, Pixar og Fox.

Marvel 

En del av Disney-konsernet, kjent for superheltfilmer og -serier.

Pixar 

En del av Disney-konsernet, kjent for animasjonsfilmer.

Star Wars 

En del av Disney-konsernet, kjent for science fiction-filmer og -serier.

Mandalorian 

En Star Wars-serie eksklusiv til Disney+.

Hotstar 

En strømmetjeneste i India som nå er en del av Disney+.

Netflix 

En stor global strømmetjeneste som er en konkurrent til Disney+.

HBO Nordic 

En strømmetjeneste som tilbyr et stort utvalg av nordiske og norske programmer.

Viaplay 

En strømmetjeneste som tilbyr et stort utvalg av nordiske og norske programmer.

NRK 

Norsk rikskringkasting, en offentlig kringkaster.

YouTube 

En plattform for å dele videoer.

Telia 

Et telekommunikasjonsselskap som er en potensiell partner for Disney+ i Norge.

Gett 

En TV-operatør eid av Telia.

Spotify 

En strømmetjeneste for musikk.

ESPN 

En sportskanal eid av Disney.

ESPN+ 

En on-demand-tjeneste for sportsinnhold fra ESPN.

Hulu 

En strømmetjeneste eid av Disney som tilbyr et bredere utvalg av innhold enn Disney+.

ABC 

En TV-kanal eid av Disney.

Fox Channel 

En underholdningskanal eid av Disney.

NBC 

En av de store TV-kanalene i USA.

Verizon 

En telekommunikasjonsoperatør som har en avtale med Disney i USA.

Grey's Anatomy 

En TV-serie som er tilgjengelig på ABC on demand.

Amazon Prime Video 

En strømmetjeneste som er inkludert i Amazon Prime-medlemskap.

Apple TV 

En strømmeplattform som er populær i Norge.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på rekruttering av seniorutviklere i Bangladesh.

Farmen 

En reality-serie på TV2 som er et eksempel på et nasjonalt event som kan samle publikum.

Participants

Host

Lukas

Guest

Kristian Bruarøy

Sponsors

Cefalo

Lignende

Lastar