4/16/2025
đ Hvordan bygge et Ăžkosystem â McKinsey-lederen om strategi, partnerskap og kundeopplevelse
I denne episoden av Shifter-podcasten snakker programleder med Kjartan Kallstad, leder for McKinsey Digital i Norden, om Þkosystemer som strategi. Kallstad diskuterer hvordan startups og scaleups kan bygge Þkosystemer ved Ä fokusere pÄ kundeopplevelsen og strategiske partnerskap. Han bruker eksempler som Apple, Amazon, Booking.com og Nordvik Bolig for Ä illustrere ulike tilnÊrminger til Þkosystembygging. Podcasten berÞrer ogsÄ viktigheten av data, kundeanalyse og go-to-market strategier.
Transkript
NĂ€mnd i episoden
McKinseyÂ
Et ledende konsulentselskap nevnt flere ganger i samtalen som et eksempel pÄ et firma med sterk kultur og globalt nettverk.
Kjartan KallstadÂ
Leder for McKinsey Digital i Norden, gjest i podcasten. Han deler sin ekspertise om Ăžkosystemstrategi.
AppleÂ
Nevnt som eksempel pÄ et selskap med et lukket Þkosystem, hvor produktene er integrerte.
AmazonÂ
Nevnt som et eksempel pÄ et selskap med et vertikalt integrert Þkosystem.
Booking.comÂ
Et eksempel pÄ et selskap som har utvidet sitt Þkosystem gjennom partnerskap.
Nordvik BoligÂ
Et norsk eiendomsselskap nevnt som et eksempel pÄ et selskap som har lykkes med Þkosystemstrategi gjennom partnerskap.
StorebrandÂ
Partner med Nordvik Bolig innenfor boliglÄn.
AirbnbÂ
Nevnt i sammenheng med Booking.com som et eksempel pÄ ekspansjon av tjenester.
UnivebÂ
Sponsor av podcasten, tilbyr webtjenester.
GoogleÂ
Nevnt i forbindelse med Univebs Google-anmeldelser.
MicrosoftÂ
Nevnt som et tidlig eksempel pÄ et selskap med en Þkosystemstrategi.
DisneyÂ
Nevnt som et eksempel pÄ et selskap med en Þkosystemstrategi.
TeslaÂ
Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.
AlphabetÂ
Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.
IFÂ
Forsikringsselskap nevnt i sammenheng med Nabobil og Booking.com.
NabobilÂ
Norsk bildelingstjeneste nevnt som eksempel pÄ partnerskap med IF.
UberÂ
Nevnt i sammenheng med Karim, en taxiservice i MidtĂžsten.
KarimÂ
En taxiservice i MidtĂžsten, senere kjĂžpt opp av Uber.
AWSÂ
Amazons cloud-plattform nevnt som et eksempel pÄ et Þkosystem.
SpotifyÂ
Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.
KlarnaÂ
Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.
VippsÂ
Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.
KahootÂ
Nevnt som et eksempel pÄ et selskap som har utvidet sitt produkttilbud.
DNBÂ
Nevnt i sammenheng med Vipps.
ShifterÂ
Tittelen pÄ podcasten.
Revenue ArchitectureÂ
En annen podcast nevnt i samtalen.
Leap by McKinseyÂ
Et AI-verktĂžy utviklet av McKinsey nevnt mot slutten av podcasten.
Economic MindÂ
En startup nevnt mot slutten av podcasten.
Deltagare
Host
Programleder
Guest
Kjartan Kallstad
Sponsorer
Univeb
PoÀng
En hverdag i McKinsey er veldig ulik fra uke til uke, og fra det fĂžrste Ă„ret til 20 Ă„r senere.
Illustrerer variasjon og spennende problemstillinger i konsulentbransjen.
Vi har en obligation to dissent som en verdi, som betyr at du skal si fra uansett hvilket nivÄ du snakker med.
Viktig verdi i McKinsey-kulturen, som fremmer Ă„pen kommunikasjon og kritisk tenkning.
I 2001 var det i realiteten bare Microsoft som hadde en Þkosystemstrategi av de topp 10 selskapene i verden. NÄ i 2023 eller 2024, sÄ er to tredjedeler av verdien av topp 10, er jo Þkosystem.
Illustrerer en tydelig trend mot Ăžkosystemstrategier i store selskaper.
PÄstÄenden
Ăkosystemstrategier gir raskere vekst og bedre profitabilitet.
Basert pÄ erfaringer og analyser fra McKinsey.
Amazon er et Ăžkosystem.
Basert pÄ definisjonen av Þkosystem i podcasten.
Det er krevende Ä fÄ et velfungerende partnerskap til Ä funke.
Basert pÄ erfaringer fra forskjellige selskaper.