4/16/2025

🔍 Hvordan bygge et þkosystem – McKinsey-lederen om strategi, partnerskap og kundeopplevelse

I denne episoden av Shifter-podcasten snakker programleder med Kjartan Kallstad, leder for McKinsey Digital i Norden, om Þkosystemer som strategi. Kallstad diskuterer hvordan startups og scaleups kan bygge Þkosystemer ved Ä fokusere pÄ kundeopplevelsen og strategiske partnerskap. Han bruker eksempler som Apple, Amazon, Booking.com og Nordvik Bolig for Ä illustrere ulike tilnÊrminger til Þkosystembygging. Podcasten berÞrer ogsÄ viktigheten av data, kundeanalyse og go-to-market strategier.

02:20

McKinsey skiller seg ut med en sterk kultur, globalt samarbeid og en kundesentert tilnĂŠrming til problemlĂžsning i ulike markeder.

16:29

Startups bĂžr bruke etablerte merkevarer for Ă„ bygge tillit og trygghet fĂžr de utvikler egne produkter eller tjenester.

23:11

Talen diskuterer viktigheten av partnerskap og langsiktig planlegging i markedsstrategier for vellykkede produktlanseringer.

35:09

Bygg din forhandlingsmakt gjennom suksessfulle partnerskap og vurder forretningsmodeller som reduserer risikoen for alle parter.

40:12

Taleren diskuterer viktigheten av eiendomsmeglere i salgstransaksjoner og hvordan man kan skape mer verdi og kundelojalitet gjennom tilkoblede tjenester.

Transkript

NĂ€mnd i episoden

McKinsey 

Et ledende konsulentselskap nevnt flere ganger i samtalen som et eksempel pÄ et firma med sterk kultur og globalt nettverk.

Kjartan Kallstad 

Leder for McKinsey Digital i Norden, gjest i podcasten. Han deler sin ekspertise om Ăžkosystemstrategi.

Apple 

Nevnt som eksempel pÄ et selskap med et lukket Þkosystem, hvor produktene er integrerte.

Amazon 

Nevnt som et eksempel pÄ et selskap med et vertikalt integrert Þkosystem.

Booking.com 

Et eksempel pÄ et selskap som har utvidet sitt Þkosystem gjennom partnerskap.

Nordvik Bolig 

Et norsk eiendomsselskap nevnt som et eksempel pÄ et selskap som har lykkes med Þkosystemstrategi gjennom partnerskap.

Storebrand 

Partner med Nordvik Bolig innenfor boliglÄn.

Airbnb 

Nevnt i sammenheng med Booking.com som et eksempel pÄ ekspansjon av tjenester.

Univeb 

Sponsor av podcasten, tilbyr webtjenester.

Google 

Nevnt i forbindelse med Univebs Google-anmeldelser.

Microsoft 

Nevnt som et tidlig eksempel pÄ et selskap med en Þkosystemstrategi.

Disney 

Nevnt som et eksempel pÄ et selskap med en Þkosystemstrategi.

Tesla 

Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.

Alphabet 

Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.

IF 

Forsikringsselskap nevnt i sammenheng med Nabobil og Booking.com.

Nabobil 

Norsk bildelingstjeneste nevnt som eksempel pÄ partnerskap med IF.

Uber 

Nevnt i sammenheng med Karim, en taxiservice i MidtĂžsten.

Karim 

En taxiservice i MidtĂžsten, senere kjĂžpt opp av Uber.

AWS 

Amazons cloud-plattform nevnt som et eksempel pÄ et Þkosystem.

Spotify 

Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.

Klarna 

Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.

Vipps 

Nevnt som et selskap med en Ăžkosystemstrategi.

Kahoot 

Nevnt som et eksempel pÄ et selskap som har utvidet sitt produkttilbud.

DNB 

Nevnt i sammenheng med Vipps.

Shifter 

Tittelen pÄ podcasten.

Revenue Architecture 

En annen podcast nevnt i samtalen.

Leap by McKinsey 

Et AI-verktĂžy utviklet av McKinsey nevnt mot slutten av podcasten.

Economic Mind 

En startup nevnt mot slutten av podcasten.

Deltagare

Host

Programleder

Guest

Kjartan Kallstad

Sponsorer

Univeb

PoÀng

En hverdag i McKinsey er veldig ulik fra uke til uke, og fra det fĂžrste Ă„ret til 20 Ă„r senere.

Illustrerer variasjon og spennende problemstillinger i konsulentbransjen.

Vi har en obligation to dissent som en verdi, som betyr at du skal si fra uansett hvilket nivÄ du snakker med.

Viktig verdi i McKinsey-kulturen, som fremmer Ă„pen kommunikasjon og kritisk tenkning.

I 2001 var det i realiteten bare Microsoft som hadde en Þkosystemstrategi av de topp 10 selskapene i verden. NÄ i 2023 eller 2024, sÄ er to tredjedeler av verdien av topp 10, er jo Þkosystem.

Illustrerer en tydelig trend mot Ăžkosystemstrategier i store selskaper.

PÄstÄenden

Økosystemstrategier gir raskere vekst og bedre profitabilitet.

Basert pÄ erfaringer og analyser fra McKinsey.

Amazon er et Ăžkosystem.

Basert pÄ definisjonen av Þkosystem i podcasten.

Det er krevende Ä fÄ et velfungerende partnerskap til Ä funke.

Basert pÄ erfaringer fra forskjellige selskaper.

Lignende

Laddar