(Reprise) Alexander Osterwalder on Innovation and Business Models

Alexander Osterwalder, skaperen av «Business Model Canvas», diskuterer viktigheten av å fokusere på businessmodeller i stedet for bare produkter. Han hevder at en god businessmodell er viktigere enn et godt produkt i dag, og gir eksempler som GoPro og Nespresso for å illustrere dette. Han fremhever også behovet for at store selskaper skal skape en dual kultur som støtter både innovasjon og effektiv utvikling. Osterwalder presenterer syv sentrale spørsmål som kan hjelpe bedrifter med å designe bedre businessmodeller, som for eksempel «Switching Costs» og «Recurring Revenues». Han argumenterer for at fremtiden tilhører selskaper som kan designe og tilpasse businessmodeller effektivt, og at det er avgjørende å ha en proaktiv tilnærming til å forstyrre sin egen businessmodell.

00:00

Fokusering på forretningsmodellen er avgjørende for suksess, da produkter alene ikke garanterer bærekraftig vekst.

06:17

For å forbedre forretningsmodeller er det viktig å forstå kvalitetsvurdering og differensiering for å skape langvarige kundeforhold.

10:44

For å oppnå innovasjon må organisasjoner skape en kultur som balanserer både vekst og nytenkning i harmoni.

20:51

Utvikle kraftige forretningsmodeller gjennom eksperimentering og tilpasning i en stadig konkurransedyktig verden.

26:18

Fokuser på verdiskaping før investering, og vær proaktiv i å eksperimentere med nye forretningsmodeller for å tilpasse deg endringer i industrien.

Transkript

Mentioned in the episode

GoPro 

GoPro er et eksempel på et selskap som fokuserer på produkter, men ikke businessmodeller, og som følgelig har slitt med å opprettholde sin suksess.

Nespresso 

Nespresso er et eksempel på en virksomhet som har lyktes ved å designe en sterk businessmodell som skaper rekurrente inntekter gjennom podder og maskiner.

Amazon 

Amazon er et eksempel på et selskap som har lyktes med å skape en dual kultur som støtter både innovasjon og effektiv utvikling.

Steve Jobs 

Steve Jobs er et eksempel på en leder som var flink til å skape en dual kultur i Apple.

Apple 

Apple er et eksempel på et selskap som har lyktes med å skape et sterkt ekosystem rundt sine produkter.

iOS 

iOS er Apples operativsystem for iPhone og iPad, som er vanskelig å kopiere.

Eric Favre 

Eric Favre var en av gründerne bak Nespresso, og hans første businessmodell var ikke vellykket.

Jeff Bezos 

Jeff Bezos er CEO av Amazon, og han har vært en sterk forkjemper for innovasjon og en dual kultur i selskapet.

Blackberry 

Blackberry er et eksempel på et selskap som ikke klarte å tilpasse seg endringer i markedet og mistet sin dominerende posisjon.

Nokia 

Nokia er et eksempel på et selskap som ikke klarte å tilpasse seg endringer i markedet og mistet sin dominerende posisjon.

Skype 

Skype er et eksempel på et selskap som forstyrret telekomindustrien ved å bruke en annen businessmodell.

Red Hat Linux 

Red Hat Linux er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å fokusere på å tilby en juridisk garanti for sin programvare.

IKEA 

IKEA er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å utnytte andres ressurser og involvere kunder i produksjonsprosessen.

Facebook 

Facebook er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å utnytte brukergenerert innhold.

YouTube 

YouTube er et eksempel på et selskap som har bygget en vellykket businessmodell ved å utnytte brukergenerert innhold.

Michael Porter 

Michael Porter er en kjent professor i strategi og business, og hans teori om industriell analyse er ikke lenger like relevant i dag.

Angry Birds 

Angry Birds er et eksempel på et selskap som prøvde å utvide seg til å bli et mediekompani, men mislyktes.

Lego 

Lego er et eksempel på et selskap som har forsøkt å skape en dual kultur for innovasjon og effektiv utvikling.

GE 

GE er et eksempel på et selskap som fokuserte på innovasjon, men glemte effektiv utvikling.

Lean Startup 

Lean Startup er en metode for å utvikle og teste businessmodeller.

Mastercard 

Mastercard er et eksempel på et selskap som bruker Cloud Academy for å trene sine ansatte.

SCM 

SCM er et svensk firma som produserer toalettpapir og badehøyder.

Cloud Academy 

Cloud Academy er en plattform for å trene ansatte i nye ferdigheter.

Cefalo 

Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklingsteam i Bangladesh.

Nicolai Winther 

Nicolai Winther er en tekstforfatter som har transkribert podkasten.

Frank Gehry 

Frank Gehry er en kjent arkitekt som har en kreativ prosess for å designe bygninger.

Participants

Guest

Alex Osterwalder

Host

Unknown

Sponsors

Cefalo

Lignende

Lastar