10/16/2019

Er det så viktig med design, da?

I denne episoden av Shifter-podcasten diskuterer Lukas, Cathrine Movald (Head of the Lab i Finstart Nordic) og Mathias Hove (gründer og strategisk leder i Haydays) den strategiske betydningen av design i startups. De argumenterer for at design er mer enn bare estetikk, men omfatter hele brukeropplevelsen og kan være avgjørende for suksess. De diskuterer også merkevarebygging og hvordan design og merkevare henger sammen. De drøfter prosesser som design thinking og brukerinsikt, og viktigheten av å ha en dyktig designer i teamet.

01:54

Design er essensielt for både produktutvikling og brukeropplevelse, samtidig som det ofte undervurderes i startup-miljøet.

06:46

Design som en integrert prosess er avgjørende for å skape komplette produkter og løse reelle brukerproblemer i tech-startups.

18:36

Design og merkevarebygging er sammenvevde, der emosjonelle og funksjonelle elementer skaper helhetlige brukeropplevelser.

25:05

Merkevarebygging krever en ekte tilknytning til brukeropplevelsen og en forståelse av kulturelle kontekster.

32:57

Podcastsegmentet diskuterer betydningen av frihet og valg i arbeidslivet, samt hvordan storytelling kan styrke merkevarens emosjonelle tilknytning.

Hei og velkommen til

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag skal vi snakke om design. Dette er vel første episode som vi har dedikert til dette temaet. Derfor har vi også invitert noen som er oversnittet opptatt av design. Blant annet deg, Cathrine Movald, som er Head of the Lab i Finstart Nordic. Velkommen. Takk skal du ha. Hva er Head of the Lab og Finstart Nordic? Det er en del av det vi har.

35.840 s
00:00:01

Finnstart Nordic er et innovasjons- og investeringsselskap som er heleid av SR Bank. Vi forvalter et fond som de har dedikert til fintech, og vi hjelper dem å gjøre investeringer i startups. Og i labben vår bygger vi egne selskaper fra scratch, basert på mulighetsrom vi ser.

19.040 s
00:00:37

Det kan være nye forbrukebehov, eller gap i markedet, eller nye teknologier. Og jeg leder de prosessene. Det er det som ligger i Head of Lab. Hva er din bakgrunn? Jeg er designer opprinnelig, og jeg har alltid jobbet med strategisk produktutvikling, gjerne fra et brukerbehovet ståsted. Så jeg har alltid jobbet med å ta nye ideer, produkter, tjenester, fra ideinnsikt til markedet.

29.560 s
00:00:57

Det er godt fortalt, eller godt forklart. Og så har vi med oss Mathias Hove, som er gründer og strategisk leder i Haydays. Velkommen, Mathias. Takk skal du ha, Lukas. Dere har jo blant annet jobbet med design til kolonial, Ottobo, Folio, Oslo Bysykler og så videre. Og hvem er du? Jeg heter Mathias Hove. Jeg er en kjøretøy.

27.400 s
00:01:26

Hei, det er jeg.

18.700 s
00:01:54

at vi ønsker å spisse det mer inn mot det. I alle hovedsak så hjelper vi nye selskap lansere eller vokse i et marked, og da bidrar vi med merkevarestrategi, brand eller visuell identitet, og mye inn mot produktdesign. Så ja, veldig mye.

20.500 s
00:02:14

Det er spennende. Dere to er jo opptatt av design, men er det så viktig med design da? Er det ikke produktet som gjelder, og så er ikke design egentlig bare den siste finishen? En brandfakkel? Det er brandfakkel. Nei, altså...

15.380 s
00:02:35

Du har jo ikke noe produkt uten at du har design. Design er et vanskelig begrep av og til å fronte, fordi det blir av og til misforstått som kun å være den siste finishen, å være de valgene du tar på blått i stedet for rødt, eller det rene formuttrykket. Men design er jo for meg hele den skapende prosessen. Det er de stegene du må gjøre for å i det hele tatt ha et produkt.

25.840 s
00:02:50

og ha en opplevelse, og ha noe mer enn kanskje ren tech og rene kodelinjer som skal treffe noen som skal ønske å ta dette i bruk. Er du enig, Mathias? Ja, jeg synes det er en god beskrivelse. Jeg tror Katrine er inne på noe når hun snakker om at det ofte blir misforstått som logo, eller som pynt, eller som noe som ensidig handler om markedsføring.

24.960 s
00:03:16

når det på en måte i aller størst grad handler om hele brukeropplevelsen, og også hvordan du kan forme et selskap. Jeg tenker litt at når teknologi også kan være så flyktig, som sikkert mange av skifter sine følgere er opptatt av, ny teknologi og hvordan du anvender det og setter sammen på nye måter, så

24.900 s
00:03:41

så kan du ved hjelp av design og i forlengelse av det merkevarebygging også være med til å skape noe som er mer varig, og noe som kan endre seg, og noe du kan hantere på en litt annen måte. Så design kan jo på en måte være fra kommunikasjon og helt ned i produktdetaljerne som henger veldig tett sammen med teknologivalg og brukeropplevelser. Men hvor viktig er det med design helt fra starten?

27.080 s
00:04:06

Kan det også komme etter? Eller er det essentielt at man tenker design fra dag 1, eller dag 0? Det er jo et veldig godt spørsmål, og det er kanskje ikke helt entydig svar på det, men jeg synes ofte at design blir undervurdert som fagområde i startup- eller la oss si tech-miljøet. Det er et enormt fokus på

25.180 s
00:04:33

teknologi, på å utvikle kompetanse, på digitalisering også i store bedrifter, ikke bare i startup-bransjen. Og jeg savner jo en fagfronting av design og brukeropplevelse der. For jeg tror at du skal ha mer enn teknologiløsninger på plass for å faktisk lykkes.

22.740 s
00:04:58

Og derfor blir jeg litt lei meg når jeg ser det jeg synes er et veldig underskudd av designere, for eksempel i start-up-miljøene. Jeg tror de bidrar masse. Jeg tror ikke produkter blir bra uten. Det kan jeg jo stå 100% for. Jeg tror også at de for eksempel kan komme inn med prosesskompetanse som gjør at man kan jobbe smartere og bedre i teamene. Og komme raskere frem.

25.880 s
00:05:22

Så jeg mener jo at design bør inn så tydelig som mulig. Ikke når man mener at man har noe som man bare skal legge farge på. Det er helt feil bruk av design. Men er design et for hvitt begrep, egentlig? Du snakker om alt fra prosess til utvikling og til logo. Det er jo så mye. Er det...

22.560 s
00:05:48

Er det litt for vidt egentlig? Burde du hatt andre begreper for det? Ja, jeg tror ofte at man må skille mellom det som er produktdesign, og jeg tror du må skille mellom det som er kanskje det som handler mer om merkevaredesign. Men jeg tror at i aller størst mulig grad så skal du prøve å jobbe med disse prosessene enhetlig. Og jeg tror at det er

18.260 s
00:06:10

det var vel kanskje det som var litt vår oppdagelse i det her også, at for å kunne bygge merkevare, så måtte vi i like stor grad bygge brukeropplevelse. Og jeg tror at det er vel der vi ser at de som lykkes er veldig gode, at de forstår at

17.720 s
00:06:28

design, teknologi, historiefortelling, presse, hva kamp du tar i media. Du kan se på Karli Kolonial og den kampen han kjører der. Alt det her henger jo sammen. Og så tror jeg du må bygge et team som er utfyllende og utfyller hverandre. Jeg er helt enig med Cathrine at det i mange tilfeller ut mot kundene vi tiltrekker oss, det er at

27.580 s
00:06:46

det overvektet av teknologi, og det ofte tar litt lang tid før design eller kanskje kommunikasjonskompetansen også kommer inn. Jeg tror litt det henger sammen med at det blir sett på som kjerneprodukt kontra noe som du kan ta inn i etterkant, men da er du litt tilbake til det med at det logo er noe du kan lime på. Jeg tror at hvis du jobber med design som en integrert øvelse, både i produktet og

26.760 s
00:07:13

Nemnt i episoden

Finstart Nordic 

Finstart Nordic er et innovasjons- og investeringsselskap som er heleid av SR Bank. De forvalter et fond som er dedikert til fintech, og hjelper SR Bank med å gjøre investeringer i startups. De bygger også egne selskaper fra scratch, basert på mulighetsrom de ser.

SR Bank 

SR Bank er et norsk finansinstitutt som eier Finstart Nordic.

Head of the Lab 

Head of the Lab er en rolle i Finstart Nordic som leder prosessene med å bygge nye selskaper fra scratch.

Haydays 

Haydays er et selskap som hjelper nye selskaper med å lansere eller vokse i et marked. De bidrar med merkevarestrategi, brand eller visuell identitet, og mye inn mot produktdesign.

Kolonial 

Kolonial er et norsk selskap som driver med online matvarehandel. Haydays har jobbet med design for Kolonial.

Ottobo 

Haydays har jobbet med design for Ottobo. Ottobo er et selskap som tilbyr digitale tjenester for barn.

Folio 

Haydays har jobbet med design for Folio. Folio er et selskap som tilbyr digitale tjenester.

Oslo Bysykler 

Haydays har jobbet med design for Oslo Bysykler. Oslo Bysykler er et selskap som tilbyr sykkelutleie i Oslo.

Klarna 

Klarna er et svensk selskap som tilbyr betalingsløsninger. De har endret merkevaren sin fra å være et blått fintech-brand til et mer modent brand som taler til andre verdier.

Remarkable 

Remarkable er et norsk selskap som produserer digitale tavler. De har lykkes med å skape en sterk merkevare som er tydelig i både teknologivalg og kultur.

Facebook 

Facebook er en sosial medieplattform som har blitt kritisert for å være uklar på hva den står for og for sin håndtering av brukerdata.

Google 

Google er et amerikansk teknologiselskap som har klart å navigere merkevarebyggingen sin godt de siste årene, spesielt etter at de begynte å tilby hardware og andre tjenester.

Revolut 

Revolut er en britisk fintech-bedrift som tilbyr en mobil banktjeneste. De har vokst raskt globalt, men har ikke hatt like stor suksess i Norge.

Vips 

Vips er et norsk selskap som tilbyr mobile betalingstjenester. De har utviklet seg fra et buggy produkt til en sterk merkevare med et bredere produktutvalg.

Oslo bysykel 

Oslo bysykel er et norsk selskap som tilbyr sykkelutleie i Oslo. Haydays har jobbet med merkevarebygging for Oslo bysykel.

Slack 

Slack er en amerikansk bedrift som tilbyr en kommunikasjonsplattform. De har en sterk merkevare og er gode på å håndtere små detaljer i produktet, som tone of voice og brukeropplevelsen.

Slackbot 

Slackbot er en chatbot som er integrert i Slack-plattformen. Den kommuniserer med brukerne på en vennlig og nyttig måte.

Siri 

Siri er en stemmeassistent fra Apple. Den er et eksempel på hvordan en merkevare kan bruke en stemme for å kommunisere med brukerne.

Carli Pressa 

Carli Pressa er en person som jobber med teknologi i Kolonial. De har lykkes med å navigere merkevarebyggingen for Kolonial.

Aperin 

Aperin er et norsk selskap som tilbyr videokonferansetjenester. De har byttet navn til Whereby.

Whereby 

Whereby er et norsk selskap som tilbyr videokonferansetjenester. Haydays jobber med å hjelpe Aperin med å bygge merkevare for Whereby.

Mesh 

Mesh er et podcast-program der Haydays deltok. De snakket om å løfte samtalen om Whereby til å handle om frihet i hverdagen og arbeidsplassen.

Cefalo 

Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å rekruttere og bygge langsiktige utviklingsteam i Bangladesh. De er kjent for å være en av de beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh.

Cambridge Analytica 

Cambridge Analytica var et dataanalysefirma som ble involvert i en skandale der de samlet inn personlige data fra Facebook-brukere uten samtykke.

UX-designer 

En UX-designer er en person som jobber med brukergrensesnitt og brukeropplevelse. De er flinke til å tenke på problemer og løsninger og å drive brukerinsikt.

interaksjonsdesigner 

En interaksjonsdesigner er en person som jobber med hvordan brukere samhandler med digitale produkter og tjenester. De er flinke til å lage brukervennlige og effektive løsninger.

produktdesigner 

En produktdesigner er en person som jobber med å designe produkter. De kan ha fokus på brukergrensesnitt, brukeropplevelse eller visuell identitet.

TNS 

TNS er et norsk selskap som driver med markedsundersøkelser.

CEO 

CEO er en forkortelse for Chief Executive Officer, en lederrolle i et selskap.

CTO 

CTO er en forkortelse for Chief Technology Officer, en lederrolle i et selskap som har ansvar for teknologi.

Bangladesh 

Bangladesh er et land i Sør-Asia. Cefalo rekrutterer utviklere i Bangladesh.

Deltakarar

Host

Lukas

Guest

Cathrine Movald

Guest

Mathias Hove

Sponsorar

Cefalo

Lignende

8/7/2019

Shifter

Carl Christensen: Slik bygger han selskapet som har blitt alle investorers yndling

Gründer Carl "Calle" Christensen har på få år bygget et av landets mest lovende vekstselskaper. Hans Spacemaker bruker regnekraft og algoritmer for å hjelpe arkitekter og eiendomsutviklere å ta de riktige beslutningene i en tid der det skal bygges tettere og høyere, og urbaniseringen skyter fart. I denne episoden får vi høre om hvordan selskapet stadig har blitt kontaktet av investorer som ønsker å gå inn, men at det i en slik situasjon gjelder å holde hodet kaldt. Han gir også noen gode tips for rekruttering og hva som er viktig for å skape en god kultur i et selskap m.m. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

10/14/2020

Shifter

Johan Brand om hvordan bygge en merkevare

OBS! Denne episoden ble spilt inn før nyheten om at Softbank investerer nesten to milliarder i Kahoot.Johan Brand er tidligere CEO i Kahoot. Gjennom mange år som gründer, og nå som bidragsyter til å bygge verdibaserte selskaper, har merkevarebygging vært en sentral del. Det har blant annet resultert i investeringer fra Disney, Microsoft og nå Softbank.I denne episoden får vi høre om hvordan Brand tenker rundt merkevarebygging og hva som er grunnsteinene i et godt brand.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.For ordens skyld: Johan Brand er investor i Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

7/6/2022

Shifter

Startuplab som investor? Strategi, metodikk, og hvordan sikre en investering

Startuplab er velkjent for de fleste, men i denne episoden graver vi dypere i hvordan de tenker bak investeringsbeslutninger. Lise Fulland er investor hos Startuplab, som investerer i rundt 20 selskaper i året.Tema:Strategien til StartuplabDette ser de etter hos gründereTeknisk vs kommersiell kompetanseHvilke team får funding?Fra vekst- til lønnsomhetsfokusDen beste investeringen de har gjort+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

11/9/2022

Shifter

Zaptec- og Heimdall Power-gründer Brage W. Johansen om strøm og hvordan lykkes med å bygge selskap

Etter å ha bygget hydrogenstasjon og hy-sportsbil (Statoil), elbil-ladere (Zaptec/Amina), effektivisere strømnett (Heimdall Power) og jobbet med autonome kjøretøy i Kolumbus, konstaterer Brage W. Johansen at folk flests forståelse av strøm er nær null. Ukens gjest lykkes stadig med å bygge nye selskaper.Hva er hemmeligheten?Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

3/22/2023

Shifter

Pål Wibe: Tidigere XXL-, Europris- og Nillesjef om ledelse, stategi og gjennomføring

Pål Wibe har omfattende toppledererfaring fra retail-bransjen. Han var XXL-sjef frem til i fjor sommer, han har vært toppsjef i Europris og Nille, hvor han skapte fantastiske resultater. Han har sittet i styret til Oda, og sitter nå i en rekke startupstyrer og investerer i tillegg. Tema:StrategiExecutionLedelseStyreInvesteringer+ mye mer!Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.Støtt Shifter og bli abonnent her, slik at vi fortsatt kan holde denne podcasten gratis. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

4/5/2023

Shifter

Frederik Meinertz Hansen: Hvordan bygge produktledet vekst!

Frederik Meinertz Hansen er Chief Product Officer i Bookis. Han har tidligere jobbet i Schibsted, Ringnes og Iterate. Og han er medgründer av communitiet Produktleder.no og styrer Product Tank Oslo. Tema:Hva er god produktledelse?Hva er produktledet vekst?Hvordan gå frem, steg for steg?Hvordan analysere?Product Market FitNår vet du om du har et produkt som fungerer?Viktigheten av retention og churn+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter.Støtt Shifter og bli abonnent her, slik at vi fortsatt kan holde denne podcasten gratis. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

9/11/2024

Shifter

Han designet Remarkable, og var første ansatt i en enhjørning: Slik tenker Mats Herding Solberg

Han var den første ansatte i gründerselskapet som ønsket å gjenskape papirfølelsen digital, og har samarbeidet tett med gründer Magnus Wanberg i en årrekke. Hør flere detaljer om samarbeidet mellom de to, hva som har vært krevende i arbeidet med den nye fargeversjonen av Remarkable, hva som har vært nøkkelen til den unike kulturen, prisingen av produktene, hvordan de håndterer god og dårlig kritikk, hva som kunne fått Mats Herding Solberg til å investere i andre oppstartsselskaper, hva slags forbilder han har og ikke minst hans beste råd til gründere som vil nå langt. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

3/26/2025

Shifter

Slik lager du en app som Apple elsker og genererer flere hundre millioner i omsetning - Med Markus Aarstad.

Hvordan bygger du et globalt produkt uten investorer – og får det vist frem på scenen hos Apple? Markus Aarstad, medgründer av Flighty, deler historien bak appen som kombinerer nerdete flyglede med kompromissløs produktkvalitet. Han snakker ærlig om hvorfor han hater “brukertesting”, elsker godt håndverk – og aldri vil gjøre B2B igjen.Tematikker i episoden:Hvordan Flighty ble bygget uten investorer – og doblet inntektene år etter årHvorfor Markus mener “brukertesting” kan gjøre produkter dårligereDen kompromissløse troen på design, detaljer og håndverkHvordan hele teamet ble rekruttert via TwitterHvorfor B2C er Markus’ eneste vei – og hvorfor han styrer unna B2BProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter👉 Kjøp abonnement på Shifter.no👉 Sjekk ut våre events og meld deg på nyhetsbrevet vårt! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer