Amazon til Skandinavia. Bør vi skjelve i buksene?

Podcasten diskuterer Amazons potensielle inntog i Skandinavia og effektene dette kan ha på norsk retail og e-handel. De diskuterer Amazons forretningsmodell, prispress, og hvordan norske aktører kan møte utfordringen. De tar også opp temaet om arbeidsmarkedet og effektivisering i retail, og digitaliseringens rolle i å øke verdi for kunder.

00:00

I denne episoden diskuterer vi NaboHjelp, en app fra OBOS som fremmer naboskap og samarbeid i lokalsamfunn.

04:50

For å lykkes må man aktivt løse folks problemer, samtidig som Amazon vurderes som en reell trussel i det nordiske markedet.

20:25

Diskusjonen handler om utfordringene ved å konkurrere i nettbutikker, betydningen av data, og potensielle endringer i forretningsmodeller.

28:29

Amazon kan endre detaljhandelen i Norden, med store konsekvenser for arbeidsmarkedet og prispolitikken.

Transkript

Denne episoden av Skifters podcast er sponset av Nabohjelp, appen som gjør det enkelt å hjelpe eller få hjelp av naboen. Selv om appen er utviklet av Oboz, er den tilgjengelig for alle nabolag i Norge. Hei og velkommen til ukens podcast i Skifter. Med meg i studio har jeg Salvador Baie, han er daglig leder i konsulentselskapet Intelis. Hei Lukas, god morgen. God morgen, jeg er Lukas Vellegebrel, journalist i Skifter. Og i dag skal vi snakke litt om Amazon og retail, og e-retail eller e-commerce eller hva det nå heter. Men før vi gjør det... Så har vi noen ord fra vår sponsor. Med meg i studio har jeg konserndirektør for digitale tjenester i OBOS, Katrine Wolf Lund. Hei Katrine. Hei hei. Dere har jo lansert NaboHjelp, og hva er egentlig bakgrunnen for at OBOS, som er et eldommelt egnomselskap, nå har utviklet en digital tjeneste som NaboHjelp? Det er flere grunner til det. For det første så ser vi også at som tradisjonelle store aktør så må vi forandre oss. Vi er nødt til å ta et grep for å bli mer innovative og så videre. Men like viktig så mente vi at OBOS bør ta en rolle i fordelingsøkonomien også. og kanskje også mer spesifikt i forhold til dette med naboskap. Vi bygger jo mange boliger, vi tilrettelegger for nabolag, vi har bygget drabantbyene, vi har bygget store prosjekter som Kvernebyen, Forneby og så videre. Vi bygger da hus, og vi lager infrastruktur, men vi tilrettelegger ikke så veldig mye for livet mellom husene og kontakten mellom folk. Så vi så det som en oppgave å bidra til å øke samhandlingen mellom naboer. Resultatene er ganske gode, vil jeg si. Vi har jo nå rundt 30 000 brukere, og vi har ganske bra traction, særlig sentralt i Oslo. Vi ser at det er yngre folk som bruker nabohjelp mest. veksten har kanskje flatet litt ut, men vi ser at bruken av appen øker, og det er det som er det viktige nå i den fase 2, at vi får opp bruken og at folk skjønner hva den kan brukes til. Og ikke bare bruker den en gang, men driver med gjenbruk i dobbelt forstand. Det er jo mange som sier at det ikke er så lett å drive med innovasjon i etablerte selskaper, men dette er et eksempel på at det kanskje er mulig. Kan du fortelle litt om prosessen? Ja, Det er helt riktig at det kan være utfordrende å drive med innovasjon i store selskaper som er vant til å tenke både silo og budsjettprosess, og ting går litt sakte og ting skal være grunnig og omstendelig. Her hadde vi egentlig en idé, et ønske om å gi noe tilbake til nabolagene og lansere en tjeneste. Da satte vi opp et ganske enkelt forprosjekt der vi gikk ut og testet en del hypoteser med brukere. Så satte vi sammen et smalt team, hvor vi jobbet på tvers med å komme frem til en idé, og så satte vi i gang med utviklingen. Det handler mye om at vi fikk lov til å jobbe på den måten vi ville, og den måten vi tror at en sånn type tjeneste kan utvikles på, nemlig litt kjapt, iterativt og i interaksjon med brukere. Vi fikk den tilliten fra toppen veldig bra, og tid og penger til å gjøre det. Det er mulig. Hvordan har dere klart å få 30 000 brukere? Vi startet veldig smalt, som man jo skal. Vi hadde en testlansering i fire boligområder i OBOS-land. Keiseløkka, Fornebu, hvor det er mange OBOS-medlemmer. Vi brukte OBOS-avsenderen for det det er verdt. Vi er en stor og trygg aktør, så mange har et forhold til i boforholdet sitt. Så vi følte at vi som avsender hadde stort sjoverdighet. Og så brukte vi egentlig sånn guerillataktikk i starten. Vi var ute på event, sto på skjøytebaner og delte ut flyers og kakao og installerte apper for folk. Og vi hang opp plakater på oppslagstavlen og sånn. Men det var først når vi skrudde på den store markedsførings- Det pakka vår, at vi så at det begynte å eksplodere. Vi sendte ut rett og slett god gammeldags DM i posten til OBOS-medlemmer. Det fungerte bra. Vi var også utendørs og på trikker og busser. Så det var liksom da vi klarte å... Vi fikk jo en første, på en måte... Vi hadde 1900 brukere, tror jeg, etter den første lanseringen. Så da hadde vi noen gode ambassadører som gikk foran. Og så klarte vi da... ved hjelp av å skape økt kjennskap, og få en eksplosiv vekst frem mot sommeren. Hva mener du er den beste lærdommen du kan trekke ut av dette? Den beste lærdommen er at vi må være tro til metoden. Det er veldig mye snakk om at man må ha kundedrevet utvikling, og sånn. Men det er jo faktisk akkurat det man må. Man må ut der og snakke med folk og høre, løser dette et konkret problem for deg i din hverdag? Ja, da kan det være verdt å gå videre med det. Og at vi er veldig hare på det, at man faktisk løser problemer, og at man faktisk får utført en oppgave man trenger å få utført. Og da... vil jo det generere flere folk til plattformen, og så litt lenger ned i veien kan man kanskje begynne å se for seg at man kan tjene penger på det. Men jeg tenker at den pengetankegangen må ikke komme først nødvendigvis. Hei, da er vi tilbake igjen i studio, og vi skal snakke om blant annet Amazon. Vi kunne jo lese her om dagen at det ryktes om at Amazon nå er på vei inn i Sverige. Det er flere ting som tyder på det. De har blant annet kjøpt domene Amazon.se, de har kjøpt noen eiendommer, det var flere ting, og så har det vært noen bekreftede eller ubekreftede rykter fra sentrale personer om at de kommer. Hva mer var det du sa, Valdar? Nei, altså det er du har resumert veldig godt hva man vet Men det som jeg synes er sjokkerende, er at han som er CEO'en i PriceRunner, som er en sånn price comparison-maskin, han sa at «Ja, jeg har hørt at Amazon kommer til Sverige». når Amazon kommer til Sverige, hvis de installerer seg her, så «we are all dead», sa han. Det er ganske interessant at en så, la oss si, bedringfull aktør sier noe sånt. Det er nesten noe som reiser som en white flag. Jeg tror ikke det er at alle er døde, selvfølgelig. Men det er helt klart at når Amazon går i et nytt marked, merker man det. I USA har Amazon 40% av e-commerce-markedet, market share, 40%. Og i Tyskland, avhengig av hvilken kilde du leser, så har Amazon mellom 13 og 25% av markedet i Tyskland, mens Zalando for eksempel har 1,8, tror jeg det var. Og da ser man med hvilken kraft Amazon går inn i et marked og nådeløst prøver å dominere markedet fra A til Å. Og jeg tror at det som kommer til å skje nå hvis Amazon går inn i Sverige er at selvfølgelig Sverige kommer til å merke det, men også Norge. Jeg kjøper ganske mye på Amazon, men det er Amazon.com co.uk og noen ganger så kjøper jeg ikke der rett og slett fordi leveransetiden er alt for lang det kan ta opp til en uke noen ganger lenger enn det men når de har antageligvis lager i Sverige så det kan være et av 24 timer som vanlig som man har blitt vant til og da kommer man til å føle Amazon sin kraft pokker opp en veldig tydelig... Man kan jo si at Amazon tidligere har kommet inn i stedet hvor e-commerce bransjen har vært dårlig utbygd. Så de har kommet inn på et riktig tingspunkt. Men i Sverige og i Norge så er det jo ganske mature, eller det er jo ganske sånn modent marked. innenfor e-commerce. Så det er ikke bare sånn at Amazon lett kommer inn og tar alt. Det skal mye. De må jo komme med en vesentlig bedre opplevelse. Det må være priser, eller hva det måtte være. Det er ikke bare fordi det er Amazon. Nei, ikke bare fordi de er Amazon. Men jeg vil utfordre, ikke din rasjonalemang, men konsekvensene av rasjonalemanget ditt. Du mener at land som Sverige og Norge er veldig modne når det kommer til e-commerce, og det er helt riktig. Men det man må fokusere på er hvor fort markedet vokser. Vi snakker om et marked som i hvert fall i Norge vokser rundt 14-16% i året. En sånn marked er veldig attraktivt, og det betyr at markedet er kanskje moden fra en consumer point of view, men markedet er ikke mettet i det hele tatt. Det er mye å ta igjen. Særlig når vi har lest i morges at detailhandel i Norge har gått ned med 0,8 prosent. Det er et skift i vane til folk. Så jeg tror at Amazon har... og andre som vil komme seg til Norge eller Sverige. Når du har et marked som øker så fort, så har man en mulighet. Det som Amazon gjør, er at de bøndler. Amazon er ikke Amazon e-commerce, de har andre tjenester som de bøndler med. For eksempel, vi har snakket mye om Prime, hvor du betaler 99 dollar her i USA, gjør det, og da får du garantert en del tjenester, raskere levering for eksempel, og du har lavere pris på Amazon Video. Amazon Video har kommet til Norge Er det ikke inkludert? Jeg trodde det var det. Nei, det er ulike priser og ulike tiers selvfølgelig. Men minimum får du bedre pris på Amazon Video. Noe som selvfølgelig er en bekymringsmoment for Netflix, det har du snakket om før, Lukas. Så jeg tror at Amazon har gode, altså du ser på Amazon som selskap, det er mastodontene som Beymouth de har, ikke sant? Du ser hvordan det har gått i de andre landene hvor Amazon har prøvd seg. Du ser at de bundler Amazon e-commerce, ren e-commerce med Prime, bare Prime tjenester, video, Og nå føles det som om det kommer Alexa til Norge, og da begynner de å si at de skaper, altså hva endrer de bare for andre? De skaper seg en konkurranseforhold som er ganske betydelig. Ja, du har rett i det. Jeg er helt enig. De kommer ikke bare med nettbutikk. Det kommer med et enormt apparat som aldri slutter å vokse. Det skal litt til for for eksempel Komplett, eller andre å stå imot, avhengig av hvilken grad man går inn i Norge eller i Sverige. Men det får man egentlig til å tenke på at Amazon nok egentlig ikke er et e-commerce-selskap. De er jo ikke det. De begynte med det. De begynte med bøker. Og det var et resonemang bak det også. Jeff Bezos kom frem til at det var det smarteste å begynne med. Han skulle ta alt, men du begynner med det, fordi det er den samme varen. Det er et standardprodukt. Det er ikke noe du trenger å prøve å bytte, altså gjøre noe som du ikke lærer. Men, ja, de begynte med det, men de er jo ikke en e-commerce butikk, eller en e-commerce selskap, altså det Amazon er. Og der hvor for eksempel Komplett, eller Elskjøp, eller andre, kanskje definerer seg som et e-commerce selskap, så definerer ikke Amazon seg som det. De definerer seg som noen som hele tiden vil sørge for at man har tilgjengelig det man ønsker å ha. Det er veldig kundefokusert, og det handler ikke nødvendigvis om å selge deg varer, men det er om at kunden til enhver tid har tilgjengelig det man trenger, for å leve videre. Det høres litt sånn rart ut, men ved å definere seg på den måten, så betyr det at man kan utvikle seg i mange forskjellige retninger, ikke sant? Innenfor alt mulig rart. Og da blir det med en gang en mye større kraft da, i e-commerce-biten, som er litt bare en liten bit av det. Så nei, jeg synes Amazon er skummelt fra et norsk perspektiv. Hvis jeg hadde vært en norsk nettbutikkeier, så hadde jeg vært veldig redd, selv om det kanskje ikke føles ut som at de kommer til å kunne spise oss. Det er så fjernt. Men det er noe med at Amazon med den enorme makten de har, til å kunne få lavere priser på grunn av at de har store volym, kan levere et ny bedre tilbud, i hvert fall i bredden. Men så har du jo disse, det som kanskje kan stå imot Amazon sin makt, er jo disse nisjerne. Hvis du er veldig personalisert, hvis du har egne produkter, noe som du ikke får andre steder, som er veldig kult for utvalgte grupper, så er det noe som Amazon aldri kan klare å konkurrere på, hvis du klarer å opprettholde en kundebase, en lojal kundebase. Så det er både motsatsen, men en sånn general merchandise butikk, noen som selger ting som du kan finne i en prissøkemotor, da sliter du. Altså, hva er Amazon? Amazon er et GPS-hås. Det er det det er. Som Apple-verden i Steve Jobs. Altså, Amazon har blitt et konglomerat. Og det som Amazon synes kan være en god mulighet til å diversifisere sin business. I alt som FB sier, han sier alltid, your margin is my opportunity. Det er interessant nok, han går inn i bransjen som ikke har margin. Han bare går under margin og rett og slett utkonkurrerer alle. Husk hva Amazon gjorde med Whole Foods. De kjøpte Whole Foods. i USA, den dagligvarerbransjen, og så litt av upscale, og de slasjet priser, 43% første dag. Fordi Amazon, som vi har sagt flere ganger, de er ikke interessert i profit. De har fått carte blanche av deres aksjonarer, og Jeff Bezos kan essentially gjøre akkurat som han vil. Ja, Jeff Bezos sier jo at høye marginer tiltrekker seg konkurrenter. Ja, nettopp. Det er en interessant filosofi da, men uansett. Men det som er interessant med Amazon er «what's next?». Fordi når du ser hvordan Amazon ansetter folk nå, Det er ikke normalt, altså. Hva er det som ikke er normalt? Fordi de ansetter mange. De ansetter 50 000, skulle du si? Nei, på en kvartal har de ansett 159 000 flere mennesker. På et kvartal? På et kvartal. Ja, mange av dem var selvfølgelig folk fra Whole Foods. Ok, jeg skjønner. Og det var 91 000. Men du har fortsatt 68 000 som er nye. Altså, hva er neste steg for Amazon? Det gleder jeg meg til å se. For det skjer ting, og Jeff Bezos er, som vi har sagt, han er rå. Jeg tror Amazon vil at du skal handle alt på Amazon. Ja, alt på Amazon. Ikke nødvendigvis at du vil at du skal handle alt på Amazon, men at de vil ha en rolle i hver gang det skjer en transaksjon. Nettopp. Hver gang du trenger noe, går du først på Amazon. Eller at det kommer til deg automatisk på Amazon. Gjennom assistenter eller gjennom whatnot, så skal du bare ha det du trenger til enhver tid. Helt riktig. Det er en helt annen holdning enn en nettbutikk som skal selge deg et produkt. Det er Det er to helt forskjellige verdener. Ja, det er to forskjellige verdener. Og det er også noe for Google å si. Fordi i USA var det en betydelig andel, jeg husker ikke om det var 40 prosent og sånn, men at når det kommer til produkter, så går folk i USA først til Amazon, ikke til Google. Så her ser vi The Battle of the Giants på et helt annet nivå. Det er utrolig, men jeg leste om dagen at Facebook, Amazon, Google og Apple til sammen tilsvarer Frankrikes bruttonasjonalt produkt nå, som er den syvende største ekonomien i verden. Det er ganske størt da! Så det er poenget at disse selskapene, det jeg også har lest, at takk og pris hater de hverandre, ikke sant? Så det er egentlig... Det er egentlig bra. De prøver å bli de beste på alle områder, og de konkurrerer nådløst mot hverandre. Og man kan klage mye på dem. De er veldig store, og de har brukt legal smutel i loven for å sende sine penger til skattegunstige land. De har gjort det helt lovlig. Det er bare at politikere nå har skjønt hva de har gjort, ikke sant? Men det er ganske interessant hva som skjer i det området. Men tilbake til retail da. Så synes jeg at, nei det er ikke det jeg synes, det er noe som skjer. Hva kommer til å skje med retail nå, fremover? Og med e-commerce, når Amazon kommer så sterk, når Google har også sine tjenester på produkter. Jeg tror at det kommer til å skje en del ting. Og vi har lest, ikke minst, en ekspert som jeg ikke kjente fra før, men han sa noe som var ganske skummelt også for de som var i bransjen. Og han sa at av disse matvareleverandørene, altså de som leverer disse matvare på døra, at de kommer til å dø, noen kommer til å dø. Fordi det som er utrolig viktig... Du tenker sikkert på Odd Kisselt? Ja, han ja, rett opp. Du leste den artiklen sikkert også. Jeg er jo helt uenig med han, men ja, unnskyld, bare fortsett. Men poenget er at det er et veldig... Han sa en del ting som jeg ikke var helt enig i, men poenget er at det som vi ser skjer i e-commerce nå, er at noen aktører har... har tatt seg av den siste, den last mile som man kaller i distribusjonen, til skjultbrukeren. Og det er i den last mile hvor det er opp til 80% av alle kostnadene på distribusjonen ligger. Og før var det du som forbruker som gikk til butikken og tok deg av den 80%, opp til 80%. Men nå er det noen andre som gjør det, og det er faktisk en forhengsmål som er veldig enkel å kopiere. Og når du ikke har entry barriers, så er det veldig enkelt å gå på pris, og bruke pris som den eneste våpen, ikke sant? Men entry barriers, det er jo en kostnad da, med last mile. Ja, men det er mer å etablere en kolonial.no, eller å etablere en market.no. Det koster penger, selvfølgelig koster det. De går på nye emissjonsrunder med jevne mellomrom, men det er ikke noe spesielt vanskelig å gjøre, å skape hvis man har penger nok. Ja, det kan man jo si om alt. Det er ingen ressurser som er ekstraordinært vanskelig å kopiere der. Hvordan vet du det? Ja, altså jeg... Jeg ser at det finnes mange konkurrenter. Jeg ser at i USA har det også vært mange sånne som har gått på trinnet. Jo, men altså det er ikke... Men det jeg tenker på er... Jeg ser konsekvensene i hvert fall, og da tar jeg en konkurrent. Altså, det er ikke noe vanskelig å lage en nettbutikk som selger mat i seg selv, men det er jo vanskelig å gjøre det og skalere det opp, ikke sant? Og det er jo vanskelig å, altså det jeg vet om kolonialer gjør, de jobber veldig mye med maskinlæring, på å effektivisere ruter, altså det er en hel ting som gjør det vanskelig, vanskelig å komme inn, ikke sant? Så det er ikke enkelt å gjøre det. Hvis de har etablert seg lenge, og du prøver å komme med en newcomer, selvfølgelig er det vanskelig. Og det er derfor de prøver å vokse veldig fort. Det er det som blir deres konkurransefortrinn etter hvert. Ja, men de vokser fort. En ting er antall brukere, en annen ting er mengde data. De skal få et fortrinn i data, så de kan skape en mye bedre tjeneste, og de kan skape en mye mer effektiv tjeneste. For dem jobber de veldig mye med effektivisering av plukking, hvordan det skal skje smartest og raskest mulig. De har algoritmer for rutene, hva er den smarteste ruten å kjøre basert på trafikk? et cetera, på tidspunkt på dag. Altså det er som de optimaliserer i alle ledd da, som er krevende hvis du ikke har data, ikke sant? Ja, ja, ja. Og heldigvis har et forslag. Men når det er sagt, så mener jeg at det er plass til flere. Det er plass til flere, ja, selvfølgelig. Helt klart. Altså, du ser jo at hvor fort kolonialt det er når det vokser, og når den underliggende vokseveksten er på 14-16%, Det er klart at det finnes plass til flere. Det jeg prøver å si er at det er, se på Amazon for eksempel, som hadde vært det mega eksempelet. Altså, kostnadene knyttet til distribusjonen øker dobbelt så fort enn omsetningen. Og det er ingen som kan si at Amazon ikke har data. Altså, det er et veldig tøft et veldig tøft område å konkurrere på, akkurat fordi du prøver å absorvere en kostnad som vanligvis de forbrukene har tatt på seg, og du er i konkurranse mot noen andre som prøver å gjøre akkurat det samme, og det presser prisene ned, slik at på hvilket tidspunkt du, og det begrenser hvor dyr din tjeneste kan være. Ja, og så Amazon har jo ikke noen marginalkostnader på sine soft, altså i praksis ikke da. Så marginalkostnaden er jo lik null, ikke sant, og tilby Prime ikke Prime, men Amazon Video da. Vi har ingen... Det er en del cloud-tjenester som det er jo ting de kan bare tilby som ikke koster noe særlig, men som gir enormt verdi. Og det er jo det som blir vanskelig for komplett eller jeg vet ikke hva hvilke nettbutikker er det du har i Norge som er store, er de komplett? Ja, sikkert flere enn det men jeg tenker jo, du har L-Kjøp har sine butikker Er det noen rene nettbutikkaktører som er norske som er store du har masse nisjer da Nå skal jeg fortelle deg noe som nå tenker jeg på jeg vet ikke, det er kanskje tragisk men jeg husker ikke Du stiller meg det spørsmålet, og jeg husker ikke. For jeg går på nettet, enten går jeg på Amazon, det husker jeg. Jeg kan kanskje gå på komplett, men det er prisjakt. Ja, prisjakt. Ikke sant? Og det sier mye om i hvilken tilstand egentlig retailbransjen er. Og det er derfor jeg også tror at Her trenger man andre nye foreningsmodeller. Jeg tror også at Kolonial og disse andre matleveringsselskapene, de kommer også til å endre foreningsmodellen sin. Jeg tror at det er mulig at de allerede gjør det, men jeg tror vi kommer til å se et skifte der. Vi kommer til å se mye mer sponset rekommendasjoner. Ikke sant? I stedet for bare rekommendasjoner som at de nærmere har kjøpt dette, og så har noen bedalt oss for at vi skal anbefale dette også. Vi kommer til å se mer og mer av det. Det er samme veien som Google egentlig har gått med sine resultater, søkeresultater. Og det er derfor jeg også insisterer at det forhold som det er nå med å levere varer hjem, det er vanskelig. Instacart, som er kanskje den gullkalven når det kommer til sånne tjenester, startet i San Francisco, tror jeg, er i mange steder i USA nå. Altså, han sjefen sa at nå, de har rett og slett, vet du hva de gjør nå for å tjene penger? Nei, vet ikke. Reklame. Vi har en webside, de har eyeballs, og de har satt seg på reklame. Og sjefen der har sagt, reklame for oss er å tjene eller ikke tjene penger. Du har en sånn svensk tjeneste, jeg husker ikke hva den heter, men som lager et slags sånn kjøpesenter for matbutikker på nett. Altså virtuelle kjøpesenter? Ja, for matbutikk på nett. Så du kan gå inn på nett, på deres nettsider, så kan du handle fra alle matbutikker. Og det er gratis for den matbutikken å være på tjenesten. Men det de tjener penger på er jo annonser eller data som de kan bruke til å... Ja, nettopp. Og jeg tror at det der, vi kommer til å se en konsolidering på mange, mange måter. Akkurat fordi altså, sorry at jeg insisterer, men å absolvere 80% av distribusjonskostnadene, det er en med en historikk som tilsier at konkurrenterne kommer, og at priserne blir presset. Det er ikke en enkel game. Vi kommer til å se en del ting som skjer der. Og jeg savner en ting. Hva savner du? Jeg savner en god segmentering. Når de har så mye data. Hvorfor tilbyr alle disse andre savnet? jeg, altså det finnes alltid en... Men Amazon gjør jo ikke det, de er jo ikke gode på personalisering på Amazon. Nei, jeg er personalisering, men for eksempel... Du får jo mail, altså jeg har forstått de mailene med bøker som er... Jo, jo, det er riktig, men jeg mener at det finnes upskill-produkter, downskill-produkter, det finnes sikkert folk som vil bli mer pampet Altså, jeg tror at retail må finne ut egentlig med alle disse datene som nå noen av dem samler inn, de må finne virkelig hvilken kunde de egentlig vil gå for, og kanskje kan de personalisere, ikke hva for en for en, men har det en bedre segment, jeg vet ikke om akkurat den segmenten, la oss si... white male mellom 35 og 45, som bor alene et landsted, de vil ha dette, de er opptatt av kvalitet, vi spesialiserer oss og tilbyr akkurat dette til dem. Jeg er helt enig. Hvorfor alt det samme til alle? Det har jo ikke vært noen grunn Altså, vi tenker jo ikke stort i Norge. Vi tenker jo ikke stort nok, ikke sant? Ja, du har sagt det i gang, og det er helt riktig. Ja, og så det blir bare sånn, ok, vi kan selge noe på nett, ok, da gjør vi det. Og så tjener vi penger på det, liksom. Og så fortsetter det sånn, inntil det kommer noen som gjør noe annet, ok, da må vi gjøre det også, ikke sant? Og så må vi gjøre det. Og det er bare veldig ekstremt reaktivt, da. Hvis det får være proaktivt å tenke, altså, Det som skjer nå er jo at hvis Amazon kommer til Sverige da, eller også til Norge, så er det jo, altså, det er som Champions League kommer til Tippelig, eller det er som Real Madrid da, plutselig skal begynne å spille i... Si Barcelona da. Ja, si Barcelona. Ja, du er jo fra Barcelona. La oss si Barcelona plutselig skal begynne å spille i norsk Tippelig da. Hva skjer da, liksom? Nå, da er vi all day. Nei, jo, men det er litt det som skjer. Ja. Og... jeg lurer på hva man kan gjøre. De har et så sinnssykt forsprang. Hva kan man gjøre? De kommer til å presse priser. Norden elsker jo lave priser. Det er derfor de drar til Sverige. Og hva kommer til å skje med svenske grenser? Handel? Det kommer til å... Men dette med drit til har så mange implikasjoner, Lukas. Det som er interessant her, er at Retail har tradisjonelt vært den inngangsdøra til arbeidsmarkedet for de ufaglarte. En av dem i hvert fall. En viktig en. Jeg jobber på Rimi. Ikke sant? Og McDonalds. Det er ikke retail da. Nei, men Rimi er det. Men uansett, poenget er at vi har hørt mange kinesistorie, solskinesistorie om at Folk som har begynt som kassedame eller kassemann, og har endret opp som redaktører, eller som grunner og skifter. Grunner og skifter, eller som, hvis de ikke forlater det sporet, at de blir sjef i en butikk, eller konsern, ikke sant? Men når en inngangstør er stengt, hva kommer vi til å gjøre med de ufaglarte? Skal de jobbe i varehus, fordi det er e-handel? Nei, for de blir robotiserte. Og effektivisert, som du sier. Hvor stor er fysisk ritel? Hvor stort er det? Som andel av økonomien? Det vet jeg ikke. Det var et godt spørsmål. Vi kan google det senere. Men det er ikke ubetidelig, for å si det sånn. Det er jo ikke ubetidelig. Men uansett, det kommer til å ha sosiale implikasjoner. Jeg skjønner at Jeg ser ikke at de som egentlig har et minimalt ansvar for å forstå hvordan samfunnet skal utvikle seg og gjøre noe både med regelverket og med insentivet som har Stortinget og politikerne, jeg ser ikke at de gjør noe med dette her. De sitter og ser på. Hva skal de gjøre da? Nei, det er et annet spørsmål, men det er ikke... Nei, men hva jeg mener med det er at jeg ser ikke en... Ser du noe? Sier du noe? Er de kommet med noen tiltak? Det virker som de lar markedet løpe fra dem, og du vet at det finnes knappt en markedsliberalist som er mer markedsliberalist enn jeg er. Men her ser vi en transformasjon i vårt samfunn som kommer til å ha store konsekvenser. Hva kommer vi til å gjøre med det? Vi får reise til Estland. Ja, eller til Russland. Ja, men Estland er jo fremme også. Ja, jeg skjønner hva du mener. Med e-passport og... Ja, ja. Men altså, retail kommer til å påvirke vår økonomi ganske snart. Alle de endringene som skjer der. Jeg tror at konseptet merkeværet kommer til å endre seg. Kanalene kommer til å endre seg også for brands. Alt som er basert på store marginer kommer til å bli presset. Veldig presset. Og det er derfor jeg snakket om at jeg kjenner din kunde. Kanskje finnes det kunder som betaler bedre for et bedre produkt. Jeg leste forfølgelig flere år siden «Premium products deserve premium prices». Og det virker som vi har glemt det. Jeg husker da Steve jobbet seg om iPhone, at han tippet at... De som vil ha en bedre telefon, hvis iPhone var en bedre telefon da, men det er en annen sak, men en bedre, estetisk, fin telefon, han tipper det var omtrent 10% av befolkningen. Det er det som egentlig var sitt mål. Hvilken markedsandel har iPhone? 10%? 10-12%. De tjener jo mer enn det. Nettopp. Små markeder kan bety mye gode marginer likevel. Så hva skal vi være tips til en nettbutikkeier, eller en nettbutikk? Hva vil du si til sjefen i komplett? Til sjefen i komplett? Ja. Komplett har sin egen strategi nå, det vet jeg. Så det er veldig vanskelig for meg å fortelle ham hva han skal gjøre. Men... Dette med segmentering tror jeg at de bør tenke mer på, komplett og alle sammen, det sier jeg også, og tenke på hva slags andre forholdsmål eller andre tilleggstjenester de kan ha, nå som de først har eyeballs og en kundemasse. Og tenk konglomerat, Der de ulike tjenestene kan gi sin energi til hverandre, for ellers så legger de ikke et bra konglomerat, og tenk hvordan du kan øke margiene på andre måter enn bare pressekostnadene. Det er forståelig greit, men de kan jo ikke bare tenke seg til en Alexa. Nei, det kan de ikke gjøre, men kan de være samarbeidsbarn for Amazon og Alexa? Se hva som IKEA har gjort. i samarbeid med Amazon. Hvorfor det? Det er ikke bekreftet. Nei, nei, nei. Men det virker som det går den veien. De skal selge IKEA-møbler på Amazon. Hvorfor det? Fordi IKEA vet at den 80% er dyr, og IKEA vil tjene penger. Så de overlater den dirty job til den som egentlig kan gjøre det beste ut av det. Og IKEA er såpass stor og sterk brand at de ikke bryr seg om det er noen andre som posisjonerer seg mellom dem og mellom IKEA og sjupebrukeren. Brand kommer fortsatt til å ha en rolle, men hvordan brandet kommer til å... hva kan jeg si, feste seg til oss forbrukere, Da må de bedre begynne å tenke nytt. Og så har du reklamibyråer og mediebyråer. Ja, men du har rett til noe. Amazon er jo en plattform, ikke sant? De åpner jo opp for andre aktører. Konkurrenter kan selge tingene sine på Amazon. Og det er jo mange aktører som kun har Amazon som nettbutikk. Og produktene dem selges kun på Amazon. Ikke engang på deres egen nettside. Ja. Så ja, du er inne på noe der, at man kan være en del av det. Komplet eller andre kunne ha sin egen skill på Alexa. Kjører jeg skikkelig brand til building, slik at når jeg sier til Alexa at jeg vil ha noen, en TV-apparat, så starter jeg skill til Komplet. Hva slags TV får du da? Det er en TV som komplett vil selge til meg, men det er vi tilbake til. Recommendations versus brand building eller reklame, ikke sant? Og betalt, hva kaller jeg det? Betalte recommendations, betalte anbefalinger. Vi går den veien, vi kan ikke gå en annen vei enn den. Jeg tror du har rett til det. Og jeg tror e-commerce-feltet kommer til å bli ganske utfordret. med aktører som Amazon, i den grad Amazon og disse aktørene bruker makten sin, slik de kan, altså potensielt kan, så vil det bli ganske tøft, tror jeg. Og man må ta det valget om man skal være med, eller satse på egenhånd. Ja, og da vil jeg si at det som han skjeppen i, hva var det selskapet igjen? Price Runner, sa I Amazon comes Are We All Dead? Jeg tror ikke på det, men er du plain vanilla, da er du død. Det er det jeg tror. Ja, det tror jeg også. Så du må være red wine sorbet? Ja, men en annen form som gjør at en kunde enten foretrekker deg for dem du er, Eller at du bruker din relasjon til kunden? Det er business model canvas, altså. Hvordan kan du bruke din relasjon til kunden for å øke verdien for dem? Komplett er vi veldig gode på kundeservice. Det er... Vi snakker mye om komplett, men... Ja, og de har en direkte relasjon til veldig mange kunder. Nå kommer jo ikke Amazon inn i Skandinavia i et vakuum, men de har jo også en relasjon til ganske mange kunder fra dag minus 70. Men ja, det er nok den totale opplevelsen, hvis man ikke klarer å matche den til de store aktørene, så er det... Så må man egentlig tenke nytt, enten lagene unikt, eller eller bli med i den store plattformen. Jeg skrev en post på bloggen min, og det var kasterselskapet i digitalisering ut av vinduet. Det er fordi jeg ser at det er mange som ser på digitalisering som bare en måte å kutte kostnader på. Det er veldig interessant, for de ringer en konsulent, den konsulenten gjør den jobben, lærer seg litt mer av den bransjen, og så går de til konkurrenten, og med det de har lært fra den tidligere kunden, så gjør den konkurrenten enda sterkere. Det er en race to the bottom. Hvorfor ikke bruke, som Coca-Cola har gjort med å skape nye smaker, med artificial intelligence, Hvorfor kan man ikke bruke digitalisering til å øke verdien for dine kunder, og øke omsetningen, og ikke bare kutte kostnader? Det er min siste refleksjon for i dag. La det være de siste ordene som blir sagt i denne podcasten også. Takk. Da skal vi satse på å komme enda hardere tilbake neste uke. Takk for i dag, Salvador. Takk skal du ha, Lukas. Som alltid en pleasure. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Mentioned in the episode

Amazon 

En amerikansk gigant innen e-handel som ryktes å komme til Skandinavia, noe som skaper bekymringer for norske aktører.

PriceRunner 

En prisjämförelsesida som nevnes i podcasten.

Zalando 

En europeisk e-handelsaktør innen mote.

Prime 

En abonnementstjeneste fra Amazon som gir fordeler som raskere levering og rabatter på Amazon Video.

Amazon Video 

En streamingtjeneste fra Amazon som konkurrerer med Netflix.

Alexa 

En stemmestyrt assistent fra Amazon som kan brukes til å styre smartenheter og bestille varer.

Komplett 

En norsk nettbutikk som selger datautstyr og elektronikk.

Elskjøp 

En norsk nettbutikk som selger hvitevarer og elektronikk.

Whole Foods 

En amerikansk dagligvarekjede som ble kjøpt av Amazon.

Netflix 

En streamingtjeneste som konkurrerer med Amazon Video.

Beymouth 

Et selskap som nevnes i podcasten, men ikke beskrives nærmere.

Facebook 

Et sosialt nettverk som nevnes i podcasten.

Google 

En søkemotor og teknologiselskap som nevnes i podcasten.

Apple 

Et teknologiselskap som nevnes i podcasten.

Instacart 

En amerikansk matleveringstjeneste.

Colonial.no 

En norsk matleveringstjeneste.

Market.no 

En norsk matleveringstjeneste.

L-Kjøp 

En norsk nettbutikk og varehuskjede.

Prisjakt 

En norsk prisjämförelsesida.

Coca-Cola 

En brusprodusent som nevnes som et eksempel på et selskap som bruker kunstig intelligens for å skape nye produkter.

iPhone 

En smarttelefon fra Apple som nevnes i podcasten.

IKEA 

En svensk møbelkjede som nevnes i podcasten.

Rimi 

En norsk dagligvarekjede.

McDonalds 

En hurtigmatkjede som nevnes i podcasten.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som spesialiserer seg på å finne seniorutviklere i Bangladesh.

Bangladesh 

Et land i Sør-Asia som nevnes i podcasten.

Estland 

Et land i Baltikum som nevnes i podcasten.

Russland 

Et land i Øst-Europa som nevnes i podcasten.

Barcelona 

En by i Spania som nevnes i podcasten.

Participants

Guest

Salvador Baie

Host

Lukas Vellegebrel

Guest

Katrine Wolf Lund

Sponsors

Nabohjelp

Lignende

Lastar