3/16/2022

Askeladdens metode: Fra 0 til 20 selskaper på seks år

I denne episoden av Shifter-podcasten snakker programlederen Nicolai Winther med Martin Skytt, medgründer og daglig leder i Askeladden, som driver med å starte selskaper. Askeladden har over 20 forskjellige brands, inkludert Dr. Dropin, Squeeze-massasje, Verd begravelse, og Rebil. De fokuserer på å finne flinke folk, starte selskaper i sektorer som helse og velvære, varehandel, tjenester og mat og drikke. De er ikke opptatt av å finne opp noe nytt, men heller å finne eksisterende problemer som de kan løse i etablerte markeder. De bruker en streng analyseprosess for å identifisere potensielle selskaper og henter ikke penger fra investorer før de beviser lønnsomhet. Skytt mener at å være gründer er å stå med dritt i halsen hele tiden, og at det er viktig å dyrke motstand for å vokse.

01:57

Selskapet utvikler innovative B2C-tjenester innen helse, velvære og retail, basert på kundeopplevelser og markedstrender.

06:57

Podcasten diskuterer viktigheten av å identifisere og analysere reelle problemer i bransjer for å skape vellykkede selskaper.

17:59

Å starte et selskap krever både kapital og kompetanse, og bevis på konseptet for å tiltrekke investorer.

26:58

Selskapet fokuserer på å bevise lønnsomhet før de går til investorer, i motsetning til mange tech-selskaper.

30:55

Askladen fokuserer på innovasjon fremfor oppfinnelse, med mål om å løse eksisterende problemer i etablerte markeder.

Teksting

Transkript

Teksting av Nicolai Winther

10.760 s
00:00:01

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag skal jeg snakke med en som jeg prøvde å få tak i lenge. Jeg tror vi begynte i mai 2021 med å få tak i det. Han er medgründer og dagleder i Askladden, som blant annet står bak Dr. Droppin og et 20-talls andre brands. Han var tidlig inne i Cutters, og de har blitt hyllet for sin modell.

27.600 s
00:00:17

Så nå kan jeg endelig hilse Martin Skytt. Velkommen, Martin. Tusen hjertelig takk. Jeg har ikke meningen å være så vanskelig å få tak i, altså. Det er veldig hyggelig å være her. Ja, men en god gründer skal være vanskelig å få tak i, fordi de skal bygge selskap. Så det er greit. Men jeg er veldig takknemlig for at du er her i dag. La oss glede oss over det, som en annen gründeregenskap. Glede seg over de tingene man kan. Ikke sant?

22.900 s
00:00:45

I dag skal vi prøve å forstå litt mer om Askeladen, og litt om deg og den grønne reisen du har vært på, og hva du har lært, etc. Kan ikke du bare kort fortelle litt hva Askeladen egentlig er for noe? Askeladen, forklart med en setning, er et selskap som starter selskaper. Det gjør vi ved å hele tiden lete etter selskapene.

23.120 s
00:01:08

muligheter, bransjer, ideer, hvor vi tror vi kan utgjøre en positiv forskjell for kunden, gjerne for de ansatte, gjerne for planeten for øvrige, og samtidig bygge noe svært. Og når vi finner noe sånt nå, så matcher vi det med en annen prosess som heter å lete etter dritflinke folk, og så gjør vi alt det vi kan for å hjelpe de folka i å lykkes i det å utvikle et bra konsept, lansere og skalere, tweake, bygge sitt selskap så stort som mulig.

25.900 s
00:01:31

som overhodet mulig. Kan du gi noen eksempler på selskap dere har bygd?

3.680 s
00:01:57

Du nevnte jo i introen din, Dr. Droppen var jo på en måte det første som er på det ekte føtt ut av Askladen, som er et legetjenesteselskap som etter hvert har fått veldig mange armer og ben med ulike tilleggstjenester og spesialiteter og sånt. Så det kjenner dere kanskje en del til. Squeeze-massasje var et av de første også. Verd begravelse. Vi er inne i pizza, veterinær...

27.460 s
00:02:01

underholdning, veldig mye forskjellig, ganske stor bredde i det hele. Ok, så det er B2C-konsepter, primært? Primært så har det vært det fra starten, i hvert fall. Men vi forsøker å fokusere på noen sektorer, og vi er inne i fem sektorer som vi fokuserer mest på nå. Det ene er helse og velvære, som er liksom at du dropper en squeeze olje og så videre.

26.040 s
00:02:29

Det er en sektor som heter det vi kaller New Retail, som er egentlig varehandel gjort enklere, smudere, gjerne ved hjelp av sømmeløst online til offline tjenester, hvor vi for eksempel har Rebil, som er en brukt bil for handel på nett. Vi har Billi, som er et bredt varehandelskonsept.

17.860 s
00:02:55

Så har du andre B2C-tjenester og underholdning, som vi kaller det, der ligger verdbegravelse, for eksempel. Vanlige tjenester. Og så har du en food and beverage-sektor, hvor vi har Dig Pizza, vi har Pin Pin, som er et entertainment-konsept med

21.040 s
00:03:13

bargames og bar og så videre. Og så har du en B2B-kategori som vi begynner å jobbe med, hvor vi for eksempel har randi regnskap. Og grunnen til at vi på en måte har startet med B2C-

13.680 s
00:03:34

sektorene, det er bare fordi det er mye lettere å identifisere muligheter der, fordi man selv er kunde. Men vi ser at gang på gang, når vi går inn i nye bransjer, så ser man at B2C, nei B2B-siden av den bransjen er like ræva ofte som det B2C-siden er da. Ja, og businesser består jo av mennesker.

19.360 s
00:03:47

Absolutt. Så det å evne å kunne kommunisere og markedsføre og bygge tjenester for mennesker i B2C, må det gjøre det B2B på en bedre måte enn de tradisjonelle B2B-selskapene, kanskje? Ja, det tror jeg i hvert fall på, ja. Ok, så dere, hvordan får dere en idé til et selskap? Hvor kommer det fra? For er det bare sånn, helse og velvære, jo, det er lege, det er massasje, det er bare sånn, og så, ja, massasje. Hva kan vi gjøre der? Er det sånn?

28.920 s
00:04:06

Ja, det kan være sånn. Det er et team hos oss som kontinuerlig jobber med dette her, skanner gjennom kanskje hundre forskjellige bransjer og konseptideer hvert eneste år. Og kilden til å begynne å se på en bransje eller et konsept, det kan være forskjellige eller flere forskjellige ting. En er på en måte en veldig strukturiert gjennomgang av alle bransjekodene fra SSB. Og bare se, hva tror vi om legebransjen for eksempel, eller beautybransjen, eller ikke sant?

28.300 s
00:04:35

og bare selv ta med sine egne opplevelser inn i det. En annen kan være at man hører om dårlige kundeopplevelser. Det er ofte en ganske sterk kilde. Vi ser på TV2 hjelper deg, vi leser forbruketilsynet sine rapporter. Vi startet Rebil nå i august, som selger brukt bil på nettet, som sagt. Og

19.560 s
00:05:03

Og noe av inspirasjonskilden der kom fra at 15% av alle klagene inntil forbrukelsesynet er om brukt bil. Folk er forbanna fordi de har blitt lurt eller andre ting, ikke sant? Så det kan være en kilde. En tredje kilde kan også være at vi leser om konsepter i utlandet som fungerer veldig bra. Det er flere av selskapene våre som er kallet søsterselskaper, eller man er veldig inspirert av ulike selskaper rundt om i verden.

27.160 s
00:05:23

Og så er det selvfølgelig en siste kategori som er at man selv bare har hatt en veldig revba opplevelse. Sitter på et venteværelse på et legekontor og har måttet vente to uker på å få den timen, og du må vente i tre kvarter når du først er der. Eller går til et anlegg når du aner ikke hva det skal koste før du står og betaler. Eller du gikk og prøvde å få massasje og ble tilbudt seksuelle tjenester når du var der. Da slår du neven i

28.040 s
00:05:50

i bordet og sier, fuck it, det skal jeg disruptere. Ja, det er hvertfall vi kollektivt forsøker å lande på om den neven skal slå seg i bordet, og gjøre ganske grunnlige analyser og finne ut om vi har tro på dette her, om det kan bygge noe som blir svært nok. La oss si dere har en idé dere tror på, her er det et eller annet, men da må dere kjøre mange spørreundersøkelser før dere skal utvikle. Hva prøver dere å identifisere i de spørreundersøkelsene?

27.140 s
00:06:18

Det er ikke så hokus pokus, egentlig. Det er bare kundepains, og om vi tror vi kan fikse det. Så hvis spørre folk...

9.360 s
00:06:47

Nemnt i episoden

Askeladden 

Askeladden er et selskap som starter selskaper. De leter etter muligheter og bransjer hvor de kan gjøre en positiv forskjell og bygge noe stort.

Dr. Dropin 

Dr. Dropin er et selskap som startet i Askeladden og er en legetjeneste med mange tjenester og spesialiteter.

Squeeze-massasje 

Squeeze-massasje er et av de første selskapene som ble startet i Askeladden og tilbyr massasjetjenester.

Verd begravelse 

Verd begravelse er et selskap som tilbyr begravelsestjenester og er et eksempel på en B2C-tjeneste som Askeladden driver.

Rebil 

Rebil er et selskap som selger brukt bil på nett og er et eksempel på New Retail-konseptet som Askeladden fokuserer på.

Billi 

Billi er et bredt varehandelskonsept som Askeladden driver og er et eksempel på New Retail.

Dig Pizza 

Dig Pizza er et pizza-selskap som Askeladden driver og er et eksempel på food and beverage-sektoren.

Pin Pin 

Pin Pin er et entertainment-konsept med bargames og bar som Askeladden driver og er et eksempel på food and beverage-sektoren.

Randi Regnskap 

Randi Regnskap er et B2B-selskap som Askeladden driver og er et eksempel på en B2B-sektor.

Vater 

Vater er et selskap som Askeladden driver med som tilbyr håndverkstjenester. De identifiserte at kundene opplevde en lite pålitelig prosess med håndverkere som ikke dukket opp til tiden eller fullførte jobben.

SSB 

SSB er Statistisk sentralbyrå og Askeladden bruker statistikk fra SSB for å identifisere potensielle bransjer for selskaper.

TV2 hjelper deg 

Askeladden bruker TV2 hjelper deg for å finne ut om dårlige kundeopplevelser som kan være en kilde til nye selskapsideer.

Forbrukerrådet 

Askeladden leser rapporter fra Forbrukerrådet for å identifisere dårlige kundeopplevelser som kan føre til nye selskapsideer.

Massage Envy 

Massage Envy er et selskap i utlandet som tilbyr massasje på abonnement og inspirerte Askeladden til å starte Squeeze-massasje.

TIFO 

TIFO er et sted hvor man kan få massasje, men Askeladden ser på det som en dyr og lite tilgjengelig løsning for hverdagsmassasje.

Farisbad 

Farisbad er et sted hvor man kan få massasje, men Askeladden ser på det som en dyr og lite tilgjengelig løsning for hverdagsmassasje.

Crew treningssenter 

Crew treningssenter er et selskap som Askeladden lanserte i 2022.

McKinsey 

Martin Skytt jobbet som konsulent i McKinsey før han startet Askeladden.

Mount Everest 

Martin Skytt nevner Erling Kagge, som har besteget Mount Everest og gått til begge polene, for å illustrere at noen mennesker dyrker motstand.

Facebook 

Skytt sier at Askeladden sannsynligvis ikke vil lage neste Facebook, men at de er opptatt av å bygge solide selskaper som tjener penger.

DEN 

DEN er et magasin som Askeladden ble intervjuet av da de startet i 2016-2017.

Taral Nusta 

Taral Nusta er en investor som gjør det bra med impact-selskaper og har fire unicorns i porteføljen.

Cefalo 

Cefalo er en sponsor av podcasten og er et norsk outsourcing-selskap som rekrutterer og bygger utviklingsteam i Bangladesh.

Dr. Mobil 

Dr. Mobil er et selskap som fikser knuste iPhone-skjermer. Askeladden opplevde at noen kunder forvekslet Dr. Dropin med Dr. Mobil.

Birgit Magnus 

Birgit Magnus er en gründer som har snakket om hvor viktig flinke folk er i en podcast på Skifter.

Skifter 

Skifter er en podcast og nettside som handler om gründere og startups.

Deltakarar

host

Nicolai Winther

guest

Martin Skytt

Sponsorar

Cefalo

Lignende

Lastar