3/12/2025

Hvordan bygge en vekstmaskin?: Fra "0"til 1 milliard ARR

I denne Shifter-episoden intervjues Vegard Haveland om sin erfaring med å bygge salgsorganisasjoner i ulike selskaper, inkludert Easy BNB og Tink. Han diskuterer viktigheten av sales market fit, product market fit, og hvordan man bruker data til å optimalisere salgsprosesser. Han beskriver sin tilnærming i Aritma, der målet er å nå 1 milliard ARR i 2030.

02:14

Tre studenter startet Easy B&B i Bergen, men møtte utfordringer med tillit og økonomi i utleiemarkedet.

07:59

Erfaringene fra å bygge effektive driftsystemer i tjenester som rengjøring og arrangementer med fokus på NoCode-løsninger og automatisering.

13:37

Diskusjonen fokuserer på hvordan åpne banktjenester og kulturforskjeller mellom Norge og Sverige påvirker salg og produktutvikling i fintech.

21:36

Strategisk markedsføring og kundeopplæring var essensielt for å vinne banker og skape en ny kategori i finanssektoren.

25:28

Taleren diskuterer hvordan de tilpasset strategien sin ved å fokusere på internasjonale markeder etter utfordringer i Norge.

Hei og

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er Vegard Havland. Han har vært sentral i å bygge opp salgsorganisasjonen til Aritma.

24.560 s
00:00:00

Før det var han med å bygge en av Norges første Airbnb-management-selskap, og ikke minst har han vært med på vekstreisen til fintech-selskapet Tink i Sverige. Velkommen, Vegard. Takk skal du ha, Lukas. Hva er Aritma?

19.600 s
00:00:25

Det er et godt spørsmål vi har. Vi har akkurat hatt en kick-off med det kommersielle teamet der vi har diskutert hvordan er det vi forklarer dette på hjemmebane uten at folk bare går fra samtalen. Så nå er vi i tech-verden, så kan vi si at vi er litt som Zapier for finance. Men det sentrale punktet er at vi effektiviserer betaling og regnskapsprosesser for bedrifter på forskjellige måter. Ja, så det er en slags integrator? Ja, det er riktig. Og da er det sentralt å forstå at

26.820 s
00:00:45

i bedriftsverden, en finansforskjell for bedrifter, der har du masse systemer som du tenker at de bør snakke sammen, og igjen med banken og sånn, men de snakker

11.340 s
00:01:11

ikke sanne, og det er en understatement. Ja, nettopp. Og der kommer vi inn. Så det er egentlig en usynlig part, men er veldig delaktig i veldig mange transaksjoner. Det er riktig. Så vi har jo, vi prosesserer jo i dag ca. 2000 milliarder kroner i året, som på en eller annen måte går gjennom systemene våre. Og 40 000 selskaper da, som på en eller annen måte bruker våre tjenester. 2000 milliarder, det er ikke det som en statsbudget? Jo. Det er riktig. Dette selskapet har jo vært en stund,

28.880 s
00:01:23

Det er ikke en fersk fintech. Nei, vi er 35 år gammel i år, så det er litt rart. Jeg trodde aldri jeg skulle jobbe i 35 år gammel trengskapsteknologiselskap, men her we are. Og jeg vil påstå at det er kanskje et av de absolutt kuleste norske fintech-selskapene. Ja.

22.260 s
00:01:52

Det ville jeg håpe at du dro. Men før vi går videre på det, og hvordan bygger salg, så du har en liten grundreis også. Du var med i Easy B&B i Bergen. Fortell litt om det.

11.700 s
00:02:14

Nei, altså det var jo egentlig sånn grunnen til at jeg var eksident egentlig. Så det var vi tre stykker, Jakob Mørk, Karl Ellingsen og meg, som jeg studerte i utlandet, de andre studerte jeg på en åra. Og ingen var spesielt keen på bank, finans, konsulentveien. Og så lurte vi på hva skal vi gjøre? Dette var i 2016, og Jakob hadde en leilighet med fire sovere om i Bergen, som han hadde leidt ut på Airbnb early days, og fant ut at

28.120 s
00:02:26

Det er alt for få hotellplasser i Bergen, alt for mange turister. Her kan vi tjene penger. Så der startet det egentlig som en, hvis vi tar oss en ti leiligheter vær i Bergen en sommer, så kan vi tjene mye penger privat, og så gjøre noe gøy etterpå. Og så ble det mye mer da, for vi hoppet på Angel Challenge, som er jo en konkurranse for å få investorpenger. Og vi liker akkurat tappet. Og vi var det dårligste selskapet med. For vi skulle bare vaske leiligheter.

27.380 s
00:02:55

Så gjennom det programmet der, så fant vi ut at det eneste måten vi kan vinne på, er å selge herfra til Helsiken. Og da sto vi plutselig der med 100 pluss leiligheter i Bergen, og en høysesong, og tre dudes. Hvordan solgte dere dette her? Vi var jo først ut

19.080 s
00:03:22

ut på dette her, sant? Og så hadde vi en del nettverk i Bergens. Vi begynte med egentlig studentleiligheter og den type ting. Men konseptet var at vi gjør alt. Så du bare gir meg nøkkelen når du skal på sommerferie eller whatnot, og så tar vi 50 prosent da. Ja.

19.620 s
00:03:41

men det som vi var dyre høy kvalitet, vi passer på bopellen, men vi skal tjene gode penger Var det noe du lærte i den starten der, altså den grunnreisen der

13.220 s
00:04:00

Ja, altså hvis du tenker salgsmessig helt i starten her, så var jo det interessant fordi at på den ene siden så hadde du selvfølgelig masse studenter som ikke skulle være på sommeren og var keen på å tjene penger. På den andre siden så er jo det det dyreste du har, så din tillitskomponenten var jo ekstremt viktig. Så vi lærte ganske fort at

21.640 s
00:04:15

Vi måtte gjøre noen grep for å sørge for at vi fikk tillit. Og det var jo å virke superseriøse og nesten være dyr med vilje. Og så gjorde vi en av de største feilene våre, så kom det liksom til fuck up stories, var jo det at på den tiden der så var jo ikke korttidsutleie, var jo ikke inkludert i innboforsikringen din. Så når du da begynte å treffe vanlige folk som hadde been around the block, så har du noen forsikringssetup. Og det var jo det ingen forsikringsselskaper som ville lage forsikring til oss.

28.460 s
00:04:37

Så da lagde vi vår egen forsikring. Senere så finner vi ut at det er jo en konstitusjonsblokk det eneste. Så når ting går galt, så har det potensial til å knekke deg. Men, men. Men det gikk galt? Ja, vi hadde en liten brand i Sandagata. Så det... Vi kom oss gjennom det, ja, men da satt jeg og tenkte at denne forsikringen har jeg laget selv. Eh...

23.900 s
00:05:06

Ja, det var mot slutten da det begynte å lugge ganske bra da. Men vi kom oss ut av det også. Ja, men dere landet på rundt 200 leiligheter totalt. Ja. Så hvorfor stoppet det? Nei, det var jo... Vi hadde supersuksess i Bergen, så vi fikk på plass ganske fort 100 leiligheter i Bergen, og så hadde vi på en måte en superaktiv sommer med...

19.220 s
00:05:30

si ti vaskepersonale kompiser av oss på underground på en tidspunkt hadde vi liksom 35 innsjekker om dagen i Bergen og så fant vi ut at det går jo stråle lurer på om vi finner tak i noen folk som kan gjøre dette på siste vanger og så flyttet meg og Jakob til Oslo og så fant vi noen i Trondheim også

22.220 s
00:05:50

Så viser det seg at de markedene er jo vidt forskjellige, og så er det jo de sesongvariasjonene her, og så var det første gang vi hadde drevet selskap som gjorde masse dumme feil, og så er det jo utrolig dårlig økonomi i den forretningsmodellen i utgangspunktet. Så de tre faktorene, de traff oss litt, ja.

19.140 s
00:06:12

Og så var det veldig gøy en stund, og så fant vi ut at vaskegrønn der, det var liksom ikke drømmen. Nei. Men dere må jo ha trodd på den tidspunkt at det hadde vært en slags product-market fit. Ja, vi trodde jo det ganske tidlig egentlig, for salgene rant inn, og i Bergen på den tiden her så kunne du nesten ta fra 3 000 til 5 000 kroner natten.

23.480 s
00:06:32

med typ 95% belegg, sant? For det var så trøkk. Men den storyen er helt annerledes på vinteren og i Oslo og Trondheim. Og så er jo... Det er folk med en sånn ny klokke som mener at jeg skal løpe nå. Kan jeg sklå av den her? Sånn.

22.360 s
00:06:55

Nemnt i episoden

Vegard Haveland 

Kommersiell leder i Aritma, sentral i veksten til flere selskaper. Intervjues i episoden.

Aritma 

Norsk fintech-selskap som effektiviserer betaling og regnskapsprosesser. Prosesserer 2000 milliarder kroner årlig.

Tink 

Svensk fintech-selskap der Haveland jobbet. Fokus på open banking og PC2 (EU-direktiv).

Easy BNB 

Airbnb-management-selskap i Bergen, startet av Haveland og andre. Lærte Haveland mye om salg og operasjoner.

Zapier 

Et verktøy nevnt som en analogi til Aritma's funksjonalitet.

Airtable 

Verktøy brukt i Easy BNB for operasjoner.

Angel Challenge 

Konkurranse for å få investorpenger. Easy BNB deltok.

Bergen 

Sted der Easy BNB var lokalisert.

Oslo 

Sted der Haveland jobbet etter Easy BNB.

Startup Norway 

Organisasjon Haveland var involvert i.

Startup Extreme 

Event Haveland var med å sette opp.

Voss 

Opprinnelig sted for Startup Extreme.

Hemsedal 

Senere sted for Startup Extreme.

NoCode 

Verktøy og metode for å bygge løsninger uten koding, brukt i Easy BNB.

DNB 

Norsk bank, nevnt som en potensiell kunde for Tink.

Nordea 

Bank som investerte i Tink.

Klarna 

Svensk teknologiselskap, nevnt som eksempel på god product marketing.

Spotify 

Svensk teknologiselskap, nevnt som kilde til talent for Tink.

Fiken 

Nevnt som en kunde for Aritma.

Unimicro 

Nevnt som en kunde for Aritma.

HubSpot 

CRM-system brukt av Haveland i Aritma.

Webflow 

Verktøy for nettsider brukt i Aritma.

Slack 

Kommunikasjonsverktøy brukt i Aritma.

LinkedIn 

Sosialt nettverk brukt for prospektering i Aritma.

Binance 

Selskap der Jan-Ove Torsvik var vekstsjef.

Atea 

Nevnt som eksempel på et selskap som er dårlig på salg.

Jarle 

Ansatt i Aritma, nevnt kort.

Tor 

Daglig leder i Aritma, nevnt kort.

Stian 

Revenue operator i Aritma, nevnt kort.

Jan-Ove Torsvik 

Ansatt i Aritma, nevnt kort.

Deltakarar

guest

Vegard Haveland

host

Lukas

Poeng

Salg er et utrolig spennende område, og det er du nødt til å ha for å lykkes.

Et viktig poeng som understreker viktigheten av salg for å oppnå suksess i en bedrift.

I Sverige har de skjønt at salg er en konkurranseflate på lik linje med produktutvikling.

En interessant påstand som viser en kulturell forskjell i hvordan salg blir sett på i Sverige og Norge.

Det beste du kan gjøre er resultater.

Et enkelt, men effektivt råd om hvordan man kan bevise verdi for investorer eller ledelse.

En liten salgsorganisasjon kan snakke med 100 selskaper i uken, det er ikke noe problem.

Viser effektiviteten til en godt organisert og data-drevet salgsorganisasjon.

Påstandar

Et team på ti kan erstatte hundre tradisjonelle selgere.

En dristig påstand, men støttet av Vegard Havlands erfaringer med å bygge en effektiv, data-drevet salgsorganisasjon.

Aritma prosesserer ca. 2000 milliarder kroner i året.

Illustrerer størrelsen og omfanget av Aritmas virksomhet.

I Norge trengte vi ikke produktene til Tink, fordi vi har løst veldig mye use case ned fra før.

Viser at det norske markedet har en høy grad av digitalisering innen finans.

Lignende

5/15/2024

Shifter

Tapte 90 prosent av omsetningen. Slik snudde de skuta til lønnsomhet. Med Jakon Palmers fra Graphiq.

Jakob Palmers fra Graphiq har opplevd både ekstrem vekst og et ekstremt fall i omsetningen, før de til slutt tok noen viktige strategiske beslutninger, som har ført til en lønnsom-økonomi.Tema:Effektivisering av prosjektfremdrift og kundebriefingOvergangen fra vekstfokus til lønnsomhetMåling av kundetilfredshet og skaleringsstrategiProsjektregnskap og inntektspotensialKonverteringsrater og prospekteringsarbeidFeedback og iterativ forbedringTrening, restitusjon, og jobbingFavorittpodcast og kontrære meninger.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

6/27/2017

Shifter

B2B-salg: Slik skaffer Daniel Butler i Socius store bedriftskunder.

Å bygge et selskap er noe annet enn å bygge et produkt, men du må beherske begge deler hvis du vil gjøre suksess som gründer. Daniel Butler, daglig leder i Socius, har det siste året landet store amerikanske kunder som Dow Jones, Peske Media (som står bak Variety magazone blant annet), fra tidligere av har de hatt avtaler med tyske Axel Springer og den globale mediekjempen Conde Nast. Det ligger mye arbeid bak å lande en stor bedriftskunde. I denne episoden vil du blant annet lære: 1. Hvordan ta kontakt med en stor bedrift? 2. Viktigheten av å kommunisere forskjellig til de ulike rollene 3. Hvordan og hvor ofte skal du følge opp? 4. Hvordan avslutte et møte? 5. Viktigheten av å bygge relasjoner I tillegg vil du lære mye mer,  Programleder er Lucas Weldeghebriel, journalist i Shifter.  Kjære lytter. Gi oss tilbakemelding på denne episoden. Enten til Lucas@shifter.no, eller skriv en anmeldelse på iTunes 😊 Det hjelper oss å nå ut til flere. OBS!! Episoden er på engelsk! (hjelp!)   Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

9/2/2018

Shifter

Tapad-gründer er Are Traasdahl tilbake!

Den tidligere Tapad-gründeren setter av en kvart million kroner til å investere i norske tech-selskaper.I podcasten forteller han om hva han ser etter hos selskapene og menneskene bak.Dessuten får vi høre om hans første investering, og hvorfor akkurat dette oppstartsselskapet er valgt ut.Selv er han i gang med en ny tech-startup, som han er overbevist vil løse et kjempeproblem. Der tar han dessuten i bruk noen uvanlige metoder i arbeidshverdagen.På Gardermoen:Are Traasdahl, gründer av Tapad og investor i Spring CapitalPer-Ivar Nikolaisen, redaktør og gründer av Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

4/28/2021

Shifter

Salesscreen: B2B Saas, produkt, kultur, ledelse og vekst

Produktet SalesScreen hadde "product market fit" nærmest fra dag én, og selskapet ble lønnsomt i løpet av ett år.Spørsmålet videre, var om de skulle satse i utlandet.Med Spring Capital og Are Traasdahl i ryggen, er de på full fart inn i det amerikanske markedet, men det har ikke vært helt uten friksjon.Selskapet snuser på en milliard i verdsettelse og vokser kraftig, men skal vi tro Sindre Haaland, medgründer og CEO, er dette bare begynnelsen.Tema:*Når vi fant ut at vi hadde product market fit*Hvordan de bootstrappet selskapet*Kultursjokket i USA*Ledelse*Hvordan de jobber med avansert b2b-markedsføring *Vekst-metrics*Hva Sindre har lært+ mye, mye mer.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

2/2/2022

Shifter

Bootstrappet seg i rakettfart. Fra konsulent- til software-selskap

Optio Incentives har doblet omsetningen år for år de siste tre årene. I motsetning til de fleste startups, så er de de lønnsomme og har ikke hentet en eneste investorkrone.Ukens gjest er Christoffer Herheim, medgründer og daglig leder i selskapet Optio Incentives.Tema:*Hvordan startet det?*Hvordan unngå funding?*Hvordan bootstrappe et selskap?*Hva de har lært om produktutvikling*Hva de har lært om ledelse og kultur*Hvordan sikre vekst?*Og hva slags investorer du er på utkikk etter når du egentlig ikke trenger pengeneProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

3/16/2022

Shifter

Askeladdens metode: Fra 0 til 20 selskaper på seks år

I ukens episode forteller gründer og daglig leder Martin Schütt om selskapsfabrikken Askeladden. De står blant annet bak selskaper som Dr. Dropin, Squeeze, Verd osv..De har omlag 20 ulike brands, og kommer stadig med nye selskaper som skal utfordre i markeder som er på minst en milliard kroner.Tema:Hvordan velger de ut et marked?Viktigheten av lønnsomhetRekrutteringLedelseHva sier de nei til?+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

3/6/2024

Shifter

Solgte første selskap. Nå opplever 28-åringen ekstremvekst med selskapet Secundo. Med Eirik Broms

Eirik Broms var medgründer av Privatundervisningen AS, som ble solgt til Gyldendal. Nå selger han brukte møbler gjennom markedsplassen Secundo, og opplever dobling i inntekter, år for år. Det en sentral pivotering ga ekstra fart. 0:02:42 Fra konsumenter til bedrifter0:09:23 Enhetsøkonomi og skalering: Nøkkelen til vekst0:22:19 Organisk vekst og markedsplass-utvikling0:29:33 Livsendringer og søken etter mening0:36:36 Oppstart av privatundervisning og ny karriere0:43:57 Motivasjon og inspirasjon0:51:02 Kulturelle holdninger og risikotaking0:52:37 Partnerskap og ekspansjon0:53:09 Supply-Side-strategi og markedsplasseffektivitet0:57:11 Finansiering og investorer1:02:21 Praktisk anvendelse av AI1:04:53 Vektlegging av sunn økonomiProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer

2/26/2025

Shifter

AI-gründer: Slik vil en fremtid med AI-agenter se ut

Ukens gjest, Trygve Karper, er medgründer og CEO av Databutton. En startup som opplever voldsom traction med sitt verktøy som lar deg bygge applikasjoner gjennom å prompte.Tema:Reise til AI-verktøyEndringer etter ChatGPTTypiske brukere av DatabuttonKonkurranse og app-utviklingFremtiden med AI-agenterUtdanning for fremtidenVerdiskapning og samfunnFra akademia til startupStartups i norgePolitikk og gründermiljøUtfordringer med skattLæring fra CogniteKognite og digitaliseringFra feilslått idé til nytt partnerskapData onboarding i fokusLæring fra feiltrinnProduktmarkedstilpasningOpplevelse av wow-faktorenOnline møter og outreachInvesteringsprosess og strategiUtfordringer i forretningsdriftTrender og innovasjonerTeam og ressurserØkonomisk vekst og lønnsomhetOpen source og konkurranseFremtidige muligheter i AIKonkurranse med store spillereHenting av kapitalStyrearbeid og verdiskapingBalansere familie og gründerlivSynlighet som nøkkel til suksessRåd til fremtidige gründereProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Sjå mer