3/12/2025
Hvordan bygge en vekstmaskin?: Fra "0"til 1 milliard ARR
I denne Shifter-episoden intervjues Vegard Haveland om sin erfaring med å bygge salgsorganisasjoner i ulike selskaper, inkludert Easy BNB og Tink. Han diskuterer viktigheten av sales market fit, product market fit, og hvordan man bruker data til å optimalisere salgsprosesser. Han beskriver sin tilnærming i Aritma, der målet er å nå 1 milliard ARR i 2030.
Transkript
Nemnt i episoden
Vegard Haveland
Kommersiell leder i Aritma, sentral i veksten til flere selskaper. Intervjues i episoden.
Aritma
Norsk fintech-selskap som effektiviserer betaling og regnskapsprosesser. Prosesserer 2000 milliarder kroner årlig.
Tink
Svensk fintech-selskap der Haveland jobbet. Fokus på open banking og PC2 (EU-direktiv).
Easy BNB
Airbnb-management-selskap i Bergen, startet av Haveland og andre. Lærte Haveland mye om salg og operasjoner.
Zapier
Et verktøy nevnt som en analogi til Aritma's funksjonalitet.
Airtable
Verktøy brukt i Easy BNB for operasjoner.
Angel Challenge
Konkurranse for å få investorpenger. Easy BNB deltok.
Bergen
Sted der Easy BNB var lokalisert.
Oslo
Sted der Haveland jobbet etter Easy BNB.
Startup Norway
Organisasjon Haveland var involvert i.
Startup Extreme
Event Haveland var med å sette opp.
Voss
Opprinnelig sted for Startup Extreme.
Hemsedal
Senere sted for Startup Extreme.
NoCode
Verktøy og metode for å bygge løsninger uten koding, brukt i Easy BNB.
DNB
Norsk bank, nevnt som en potensiell kunde for Tink.
Nordea
Bank som investerte i Tink.
Klarna
Svensk teknologiselskap, nevnt som eksempel på god product marketing.
Spotify
Svensk teknologiselskap, nevnt som kilde til talent for Tink.
Fiken
Nevnt som en kunde for Aritma.
Unimicro
Nevnt som en kunde for Aritma.
HubSpot
CRM-system brukt av Haveland i Aritma.
Webflow
Verktøy for nettsider brukt i Aritma.
Slack
Kommunikasjonsverktøy brukt i Aritma.
Sosialt nettverk brukt for prospektering i Aritma.
Binance
Selskap der Jan-Ove Torsvik var vekstsjef.
Atea
Nevnt som eksempel på et selskap som er dårlig på salg.
Jarle
Ansatt i Aritma, nevnt kort.
Tor
Daglig leder i Aritma, nevnt kort.
Stian
Revenue operator i Aritma, nevnt kort.
Jan-Ove Torsvik
Ansatt i Aritma, nevnt kort.
Deltakarar
guest
Vegard Haveland
host
Lukas
Poeng
Salg er et utrolig spennende område, og det er du nødt til å ha for å lykkes.
Et viktig poeng som understreker viktigheten av salg for å oppnå suksess i en bedrift.
I Sverige har de skjønt at salg er en konkurranseflate på lik linje med produktutvikling.
En interessant påstand som viser en kulturell forskjell i hvordan salg blir sett på i Sverige og Norge.
Det beste du kan gjøre er resultater.
Et enkelt, men effektivt råd om hvordan man kan bevise verdi for investorer eller ledelse.
En liten salgsorganisasjon kan snakke med 100 selskaper i uken, det er ikke noe problem.
Viser effektiviteten til en godt organisert og data-drevet salgsorganisasjon.
Påstandar
Et team på ti kan erstatte hundre tradisjonelle selgere.
En dristig påstand, men støttet av Vegard Havlands erfaringer med å bygge en effektiv, data-drevet salgsorganisasjon.
Aritma prosesserer ca. 2000 milliarder kroner i året.
Illustrerer størrelsen og omfanget av Aritmas virksomhet.
I Norge trengte vi ikke produktene til Tink, fordi vi har løst veldig mye use case ned fra før.
Viser at det norske markedet har en høy grad av digitalisering innen finans.
Lignende
5/15/2024
Shifter
Tapte 90 prosent av omsetningen. Slik snudde de skuta til lønnsomhet. Med Jakon Palmers fra Graphiq.
Jakob Palmers fra Graphiq har opplevd både ekstrem vekst og et ekstremt fall i omsetningen, før de til slutt tok noen viktige strategiske beslutninger, som har ført til en lønnsom-økonomi.Tema:Effektivisering av prosjektfremdrift og kundebriefingOvergangen fra vekstfokus til lønnsomhetMåling av kundetilfredshet og skaleringsstrategiProsjektregnskap og inntektspotensialKonverteringsrater og prospekteringsarbeidFeedback og iterativ forbedringTrening, restitusjon, og jobbingFavorittpodcast og kontrære meninger.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer
6/27/2017
Shifter
B2B-salg: Slik skaffer Daniel Butler i Socius store bedriftskunder.
Å bygge et selskap er noe annet enn å bygge et produkt, men du må beherske begge deler hvis du vil gjøre suksess som gründer. Daniel Butler, daglig leder i Socius, har det siste året landet store amerikanske kunder som Dow Jones, Peske Media (som står bak Variety magazone blant annet), fra tidligere av har de hatt avtaler med tyske Axel Springer og den globale mediekjempen Conde Nast. Det ligger mye arbeid bak å lande en stor bedriftskunde. I denne episoden vil du blant annet lære: 1. Hvordan ta kontakt med en stor bedrift? 2. Viktigheten av å kommunisere forskjellig til de ulike rollene 3. Hvordan og hvor ofte skal du følge opp? 4. Hvordan avslutte et møte? 5. Viktigheten av å bygge relasjoner I tillegg vil du lære mye mer, Programleder er Lucas Weldeghebriel, journalist i Shifter. Kjære lytter. Gi oss tilbakemelding på denne episoden. Enten til Lucas@shifter.no, eller skriv en anmeldelse på iTunes 😊 Det hjelper oss å nå ut til flere. OBS!! Episoden er på engelsk! (hjelp!) Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer
9/2/2018
Shifter
Tapad-gründer er Are Traasdahl tilbake!
Den tidligere Tapad-gründeren setter av en kvart million kroner til å investere i norske tech-selskaper.I podcasten forteller han om hva han ser etter hos selskapene og menneskene bak.Dessuten får vi høre om hans første investering, og hvorfor akkurat dette oppstartsselskapet er valgt ut.Selv er han i gang med en ny tech-startup, som han er overbevist vil løse et kjempeproblem. Der tar han dessuten i bruk noen uvanlige metoder i arbeidshverdagen.På Gardermoen:Are Traasdahl, gründer av Tapad og investor i Spring CapitalPer-Ivar Nikolaisen, redaktør og gründer av Shifter Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer
4/28/2021
Shifter
Salesscreen: B2B Saas, produkt, kultur, ledelse og vekst
Produktet SalesScreen hadde "product market fit" nærmest fra dag én, og selskapet ble lønnsomt i løpet av ett år.Spørsmålet videre, var om de skulle satse i utlandet.Med Spring Capital og Are Traasdahl i ryggen, er de på full fart inn i det amerikanske markedet, men det har ikke vært helt uten friksjon.Selskapet snuser på en milliard i verdsettelse og vokser kraftig, men skal vi tro Sindre Haaland, medgründer og CEO, er dette bare begynnelsen.Tema:*Når vi fant ut at vi hadde product market fit*Hvordan de bootstrappet selskapet*Kultursjokket i USA*Ledelse*Hvordan de jobber med avansert b2b-markedsføring *Vekst-metrics*Hva Sindre har lært+ mye, mye mer.Programleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer
2/2/2022
Shifter
Bootstrappet seg i rakettfart. Fra konsulent- til software-selskap
Optio Incentives har doblet omsetningen år for år de siste tre årene. I motsetning til de fleste startups, så er de de lønnsomme og har ikke hentet en eneste investorkrone.Ukens gjest er Christoffer Herheim, medgründer og daglig leder i selskapet Optio Incentives.Tema:*Hvordan startet det?*Hvordan unngå funding?*Hvordan bootstrappe et selskap?*Hva de har lært om produktutvikling*Hva de har lært om ledelse og kultur*Hvordan sikre vekst?*Og hva slags investorer du er på utkikk etter når du egentlig ikke trenger pengeneProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer
3/16/2022
Shifter
Askeladdens metode: Fra 0 til 20 selskaper på seks år
I ukens episode forteller gründer og daglig leder Martin Schütt om selskapsfabrikken Askeladden. De står blant annet bak selskaper som Dr. Dropin, Squeeze, Verd osv..De har omlag 20 ulike brands, og kommer stadig med nye selskaper som skal utfordre i markeder som er på minst en milliard kroner.Tema:Hvordan velger de ut et marked?Viktigheten av lønnsomhetRekrutteringLedelseHva sier de nei til?+ mye merProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer
3/6/2024
Shifter
Solgte første selskap. Nå opplever 28-åringen ekstremvekst med selskapet Secundo. Med Eirik Broms
Eirik Broms var medgründer av Privatundervisningen AS, som ble solgt til Gyldendal. Nå selger han brukte møbler gjennom markedsplassen Secundo, og opplever dobling i inntekter, år for år. Det en sentral pivotering ga ekstra fart. 0:02:42 Fra konsumenter til bedrifter0:09:23 Enhetsøkonomi og skalering: Nøkkelen til vekst0:22:19 Organisk vekst og markedsplass-utvikling0:29:33 Livsendringer og søken etter mening0:36:36 Oppstart av privatundervisning og ny karriere0:43:57 Motivasjon og inspirasjon0:51:02 Kulturelle holdninger og risikotaking0:52:37 Partnerskap og ekspansjon0:53:09 Supply-Side-strategi og markedsplasseffektivitet0:57:11 Finansiering og investorer1:02:21 Praktisk anvendelse av AI1:04:53 Vektlegging av sunn økonomiProgramleder: Lucas Weldeghebriel, journalist og gründer i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer
2/26/2025
Shifter
AI-gründer: Slik vil en fremtid med AI-agenter se ut
Ukens gjest, Trygve Karper, er medgründer og CEO av Databutton. En startup som opplever voldsom traction med sitt verktøy som lar deg bygge applikasjoner gjennom å prompte.Tema:Reise til AI-verktøyEndringer etter ChatGPTTypiske brukere av DatabuttonKonkurranse og app-utviklingFremtiden med AI-agenterUtdanning for fremtidenVerdiskapning og samfunnFra akademia til startupStartups i norgePolitikk og gründermiljøUtfordringer med skattLæring fra CogniteKognite og digitaliseringFra feilslått idé til nytt partnerskapData onboarding i fokusLæring fra feiltrinnProduktmarkedstilpasningOpplevelse av wow-faktorenOnline møter og outreachInvesteringsprosess og strategiUtfordringer i forretningsdriftTrender og innovasjonerTeam og ressurserØkonomisk vekst og lønnsomhetOpen source og konkurranseFremtidige muligheter i AIKonkurranse med store spillereHenting av kapitalStyrearbeid og verdiskapingBalansere familie og gründerlivSynlighet som nøkkel til suksessRåd til fremtidige gründereProgramleder: Lucas Weldeghebriel, gründer og journalist i Shifter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Sjå mer