Slik lykkes du på Amazon, med Carl Helgesson

Carl Helgesson, seriegründer og CEO i Rancona Amazon, mener Amazon kommer til Skandinavia innen Prime Day i juli. Han tror Amazon vil ta store markedsandeler og gi e-handlere en stor mulighet til å utnytte kraften til Amazon. Helgesson anbefaler ikke å gå all in på Amazon Vendor eller Amazon Retail, men å bruke Amazon FBA for logistikk og styre varumerket selv. Han mener at det viktigste for å lykkes på Amazon er kontroll, posisjonering, lagerholdning, kundeservice og å skille seg ut. Han tror at de store varumærkene som ikke tilpasser seg Amazon, vil bli slått av private labels. Helgesson tror at Amazon vil bli en stor aktør i Skandinavia, men at det fortsatt vil være plass for norske nettbutikker som tilpasser seg Amazon.

00:01

Carl Helgeson deler sin innsikt om Amazons mulige ankomst til Skandinavia og betydningen av Prime Day for e-handel.

04:07

E-handlere bør utnytte Amazons dominans for å styrke sin egen virksomhet, heller enn å se det som en trussel.

07:30

Podkasten diskuterer hvordan man kan lykkes på Amazon ved å analysere etterspørsel, kontrollere merkevaren og gi utmerket kundeservice.

10:14

Selgere på Amazon må navigere strenge regler og miste kunde-eierskap, så det er viktig å opprettholde kontroll over merkevaren.

18:57

Små merkevarer kan konkurrere med store global brands på Amazon ved å levere god kundeservice og tilpasse seg plattformens spilleregler.

Transkript

Hei og velkommen til Skifters podcast. I dag skal vi snakke med en som har skapt hele fem ulike merkevarer på Amazon, og må si seg knekt koden for hvordan man lykkes på Amazon. Det har vært mye skriverier om Amazon i de siste årene, og mange lurer på når de faktisk kommer til Skandinavia. Det får vi kanskje svare på i dagens episode. Velkommen Carl Helgeson, gründer og CEO i Rancona Manson. Takk så mye, takk så mye. Trevlig å være her. Ja, hyggelig at du kunne komme, og selv om vi ikke er sammen fysisk, du befinner deg i Sverige og jeg i Norge, men vi skal gå litt rett på sak. Når er det du tror Amazon kommer til Skandinavia? Jeg er jo ganske overtriget at det blir nå i sommer, forlåt, innen Prime Day, av den anledningen at det Det har jo vært snakk om Amazon til Skandinavien veldig lenge, men det har jo aldri hendt. Jeg tror det har vært snakk de siste to årene som har sagt at det kom innan Black Friday, det kom innan Black Friday, og så har det ikke gjort det. Denne gangen har det skjedd en masse andre saker som ikke har hendt forut, Til eksempel så har Amazon valgt å intervjue hva jeg vet er i hvert fall svenske selgere, uteslutende om Amazon og deres FBA-løsning. Det er ikke hent tidligere. Det andre er at vi har klienter på Rancorne Amazon som har blitt kontaktet av Amazon Vendor og har velgt å ha et samarbeid og velgt å ha produkter innen juni, eller innen et visst datum i juni. Og Prime Day er alltid i juli på Amazon. Så min prediksjon er at innen Prime Day i juli i år så kommer Amazon til Skandinavien. Og Prime Day det er Amazons svar på Black Friday, er det ikke det? Helt rett. Som alle vet så er e-handelen i seg bero på hva du selger, men generelt i stort så går e-handelen ned under sommeren. Og Amazon ville hitte et sett at motverket det, at man øker kommassen under sommeren, og da skapet man Prime Day. Og Prime Day på Amazon i dag er altså større enn Black Friday. Så det bruker å være, det er egentlig, fra begynnelsen var det en dag, nå er det mer en hel vekke, ungefær som Black Friday Week, det er jo altså Prime Day Week. Men just på Prime Day så vet jeg at mange, inklusive mitt egne varemerke som jeg har kvar, selger altså to eller tre ganger månadsomsetningen på en dag. Så Prime Day er jo oerhørt stort på Amazon. Du har jo spått tidligere at de skulle komme, men er du ekstra sikker på at de faktisk kommer nå? Ja, men det er jo like dømt det her med... I Sverige så har jo... der i Eskilstuna så finnes det lager og det har signats kontrakt og det har vært man har vel vært mer øppen og det viser seg at de skal jobbe med kun og nagel for logistikk og så videre så at nå kjennes det som at innen så var det veldig mye snakk, og nå er snarere pusselbiterne på plass for at det faktisk kommer bli verklighet. Så sikre som jeg er nå har jeg ikke vært innan. Ok, da håper jeg du har rett, eller kanskje de som driver netthandel i Skandinavia ikke burde håpe du har rett. Fordi hva betyr det faktisk da hvis Amazon skulle komme? Hva vil det enda vende på alt i netthandel i Skandinavia? Ja, altså Jeg kan ikke si det er mitt perspektiv i alle fall, men om man titter på USA som er bra å kjenne til, nå er jo Amazon så mange år før i USA, gjennomført med til eksempel Europa, eller Australien, Japan, og sånn nu da Skandinavien. Men førre året i USA, av alle pengene som spenderes online totalt, så av hver dollar spenderet 2019 online, så kom 49 cent fra Amazon. Altså ungefær 50% av all online-handel kommer fra Amazon. Og så, nå vet jeg ikke om det kommer til å bli exakt likadant i Europa, men jeg tror så klart at Amazon er en gigant som du ikke kan bortse ifrån, som kommer til å ta veldig store marknadsandeler. Og det skremmer jo mange så klart. Men jeg tycker tværtom, som e-handlere så skal man, om man ser Amazon som en stor våg, så bruker jeg å si at når denne store vågen kommer, nyttja kraften, surfa på vågen i stedet. I stedet for å krosses under vågen og kjempe mot denne vågen. Så jeg tror at som e-handlere skal man i stedet forsøke å se, hvordan kan man stelle om for å nyttja Amazons kraft for sin egen e-handel? Og det finnes jo flere måter man kan gjøre det på. Så klart må du jo ta en posisjon på Amazon, For den trafiken du får på Amazon kan du ikke få noen annen stans enn via legehandel. Og sen handler det så klart om å konvertere de kunderne du får på Amazon til å kjøpe din egen Amazon-affar. Og på det settet nytter du trafiken og kraften fra Amazon. Så det skulle jeg gjøre. Jeg skulle se det som en mulighet, i stedet for som et stort hot. I rankårene av Amazon hjelper du klienter med å lykkes på Amazon, hvis jeg forstår det rett. Så du har jo en interesse av at folk vil prøve seg på Amazon. Men vi skal komme litt tilbake til hvordan man lykkes på Amazon, men først renker vi litt tilbake til din historie. Hvordan havnet du på Amazon, og hvorfor ble det en så viktig del av ditt liv og din business? Ja, altså, det her er jo litt kult på det settet at jeg hadde jo aldri jobbet med e-handel overhuvudtaget innan. Og jeg var jo ikke alls, jeg skal si at jeg var riktig dårlig når det gjelder internett og teknikk og liksom, ikke min greie. Jeg visste at jeg kunne svare på e-mail og poste en Facebook-post liksom. Like en Instagram-bild, det var liksom på den nivåen. Men sen så hadde jeg en, la jeg kjenne en bekant som solgde produkter på Amazon og som gjorde det veldig bra. Og hun tykte jo at dette var absolutt noe for meg, og det gjorde jeg etter at jeg gikk en Amazon-utbildning parallelt med et annet jobb jeg hadde just da. Og skapet mitt første varumærke, lanserte det, og etter bare en vekke så ble det ta som fart, for etter noen vekker så kjente jeg at ok, jeg sa opp meg og gikk all in på varumærket og resten av historien. Det er min bakgrunn. Jeg halket inn på et bananskal. Jeg har bygd fem stykker varumærker på Amazon. Av dem har jeg gjort exit på to. Jeg har gitt bort et. Jeg har lagt ned et, for det gikk ikke bra. Og så har jeg kvar et varumærke der vi selger vinglas på Amazon. Og så har det lett til at 2017 startet jeg konsultbyen Rancona Amazon, som er en ordlek på Rancona Amazon. der vi hjelper varemerkene og foretakene å lykkes på Amazon globalt. Så det er historien, så det var en kul resa. Og mye opp og ned, for Amazon kan jo være jättebra, men det er veldig jobbigt, så man lærer seg. Men hvordan finner du ut av hva du skal selge på Amazon? Hadde du en passion for de produktene du solgte, eller var det rent kynisk analyse? Ja, i synisk analys helt klart. For så her er det noe som er fantastisk med Amazon, er at enn så lenge er Amazon oerhvert øppet med sine API'er og data og så videre. Så at alle varemarkeringer jeg har startet på Amazon har vært, altså skal jeg si, reverse engineering, det vil si at jeg har tittet på hvordan efterfrågan ser ut, hvordan er forselgningsvolymerne, hvordan er konkurransene. Og så mitt første var jo kosttilskott, til eksempel innom viktminskning. Og innom just min nisj så jeg at her fanns en fantastisk efterfrågan. Det fanns en bra forselgningsvolym, men konkurransen var ikke så hård. Så her kunne jeg, så jeg at her kan jeg gå inn og ta en posisjon, og da skaper jeg mitt varumärke ut efter det da. Så det har hele tiden vært å titte på siffrene først. og sen skaper vi varumærket. Så det er altså ikke som det sedvane, at du har et varumærke, og du vil selge det på Amazon, og du tar det til Amazon, uten jeg har hele tiden gjort tvertom, for å nyttje datan, og for å nyttje den kraften som man hittet der. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Hva vil du si er den største forskjellen på Amazon og en tradisjonell nettbutikk? Det er skillnaden. Ja, forlåt. Jeg taler jo dessutom smålensk, så jeg har litt konstig aksjent på min svensk. Men skillnaden skulle jeg si at det bryr seg egentlig på hvordan du selger på Amazon. Den største skillnaden så klart, har du din egen e-handel, da må du jo hele tiden drive eksterntrafikk til din e-handel for å selge. Medan på Amazon så har de redan sin organiske trafikk. De har en utrolig stor trafikk. Så der handler det mer om kan du posisjonere deg på Amazon så du får ta del av trafikken? Ja, da kommer du jo å selge. Så enkelt er det. Så det er vel en stor skillnad at du du behøver ikke drive ekstern trafikk til den graden som du behøver på en vanlig e-handel. Det er veldig stort. En annen stor skillnad og det er vel kanskje den negative skillnaden at om du har din egen e-handelsbutikk Da eier du din kund. Det er din kund. Men på Amazon når du selger så er det jo ikke din kunde du selger til, utan det er jo Amazons kunde. Så du eier jo ikke kundene på det settet. Og da må man i stedet jobbe med om man nå vil spøke forselgning på sin egen hemside, å konvertere sine kunder til sin egen hemside. Så det er noe man skal ha respekt for at man ikke eier kunden. Og det andre er som også på din egen e-handelssida så kan du jo gjøre, kommunisere og... jobbe i prinsippet du vil. Men på Amazon må du så klart anpasse deg efter Amazons regler og ramer, og liksom spille i den under de forutsetningene helt enkelt. Så det er vel de største skillnadene, skulle jeg si. Er det ikke ganske krevende å gå fra en posisjon hvor du eier kunden din som en tradisjonell nettbutikk, og hvor du har et sett å drive på? Du styrer kanskje til og med logistikken og lager og what not, fra en sånn posisjon til en posisjon hvor det egentlig er Amazon som er en distribusjon for deg, og hvor du må spille etter deres regler. Er det mange som feiler i den overgangen, eller er det mange som kanskje ikke prøver en gang? Jeg tror, nå har vi hjelpt så mye faktisk skandinaviske foretag som redan har forsøkt på Amazon. Det finnes jo tre setter å selge på Amazon. Og når man titter generelt, som vi tykker er et mistak, mange skandinaviske foretag har signet opp for noe som heter Amazon Vendor eller Amazon Retail, og det innebærer at Du skriver et kontrakt med Amazon, det er oftest Amazon selv som kontakter varumarkedet, eftersom dette er en av de få deler på Amazon som har utåtgående trafikk, altså de kontakter deg Ni skriver et kontrakt, og sen er det Amazon som bestemmer hva de skal selge, og hvor mye de skal selge. Det store problemet er at du tapper kontrollen over varumærket, hva som skrivs. Du tapper kontrollen over din prisbild. Du tapper kontrollen over hvilke som får selge produkten, for at Amazon Vendor og Retail har et incitament av at de vil at mer skal selge samme produkt. Og alt det her koker ned til at det er ditt... ditt varumärke vattnes ut. Der ser jeg et stort problem. Men skulle du som varumærker, du som har din e-handel, velge å selge via det som kalles Amazon FBN, fulfillment by merchant, hvilket innebærer at du selger dine produkter og marknadsfører dem på Amazon, men du skjepper dem selv og lagerholder dem selv. Eller Amazon fulfillment, altså fulfillment by Amazon, det innebærer at du marknadsfører og selger dine produkter på Amazon, og du skjøter allting selv, men det er Amazon som lager og skjerper dem til kunderne. De to varianterne, der du som en third party-selgere, som det kalles, da har du kontroll over ditt varumärke på et helt annet sett. Du har kontroll på din prisbild, du har kontroll på det meste, så å si. Der, tykker jeg, er det en stor fordel. Så det handler egentlig om hvilket sett man selger på. Ok, så du anbefaler altså ikke å gå all in, men å gå til eller two thirds inn, eller hva det måtte være. Ja, la Amazon lagføre produktene dine og sende dem, men resten bør du ta han om selv. Er det slik jeg forstår det? Ja, precis. Så her er det. Jeg skulle jo ikke, altså om man ser hvordan Amazon Vendor og Retail jobber med varemerken, og hvordan de posisjonerer dem, visualiserer dem, jobber med SEO, så er det alltid generelt oerhørt dårlig. Og det skulle jeg ikke vilje at noe av et varemerk gjør. Men kan du derimot kontrollere ditt varemerk selv og din prisbild, men låter Amazon skjøte logistikken, for eksempel, da er det jo en fantastisk løsning for at... kunderne kommer jo fra alle produktene på en til to dager, enligt Amazons Prime-program til eksempel. Fakten blir ganske billig. For de Prime-medlemmerne blir det jo gratis, så klart, men for deg blir den jo fortfarlig ganske billig. Så det, tykker jeg, er en bra løsning. om man skal se det på Amazon, så er det de to som gjelder. Jeg skulle absolutt ikke gå på den første løsningen. La oss snakke litt mer om det, hvordan man lykkes på Amazon. Det er en del komponenter som man må beherske for at man skal kunne lykkes på Amazon. Hva er det viktigste man kan gjøre for å lykkes på Amazon? Nummer ett, da skulle jeg si direkte i kontrollen, at du har kontroll over ditt egne varemerke, ditt egne foretak på Amazon. Det er nummer ett, det vil si at Låt ikke Amazon kontrollere det. Låt ikke noen återforselger eller distributør kontrollere det. For når du gjør det, da går det oftest ikke bra. Da tapper du det. Så nummer ett er kontroll, absolutt. Nummer to er posisjonering. Det vil si at det handler noenstans om at, ok, På Amazon er det sånn at når noen skal kjøpe noe på Amazon så betyr det varemerken mindre og mindre, og det kan vi se i søkningene nemlig. For å ta et veldig enkelt eksempel, det er at om jeg skal kjøpe løpaskor på Amazon.com til eksempel, 80% ungefær kommer skrive «running shoes», selv om de vil kjøpe Nike «running shoes». Så 80 prosent søker etter produkten, ikke varumærket. Så even om du er et sterkt varumærke. Nå er jeg ikke jettedutig på norske varumærker, men... Merkevarer. Ja, eller Bergen og Norway er vel ganske mye. Ja, jo. Så om jeg vil kjøpe Bergen og Norway bykser til eksempel, 80 prosent ungefær kommer å søke etter ski-pants til eksempel. og ikke Bergen og Norway. Så da er det jo viktig, det her med posisjonering, at du med dine produkter ranker høyt på de søkgoden som dine kunder kommer søke for å hitte dine typer produkter. Og hva man har sett er at om jeg vil kjøpe bygsel fra Bergens eller running shoes fra Nike, og så søker jeg bare på running shoes eller ski pants, og de kommer ikke opp på de første siderne. Majoriteten kommer da kjøpe et annet varumärke som faktisk kommer opp. Altså, posisjoneringen er så viktig. Og det er de her 20 prosentene, de kommer da å søke om etter Nike eller Running Shoes. Majoriteten går jo etter på produkten, og derfor er posisjoneringen jätteviktig. Men er det ikke veldig vanskelig å komme opp blant de øverste generelle søketermer, altså Running Shoes, det må jo være... utrolig mange konkurrenter innenfor det. Bare Nike, Adidas, alle de klassiske. Hvordan klarer du å posisjonere et produkt du har da, mot disse globale aktørene? Det er det som er så interessant. Nå med ettervisst, altså, samboer du på prispill og så videre, det er jo mye man må analysere da, men det kanskje er et bedre søkord for det er running shoes for women, til eksempel. Men med det sagt, Bilden på produkter og varumærken på Amazon, hva som posisjoneres og visualiseres på de første siderne, har switchet oerhvert mye mot private label-holdet, for at private label, små varumærken, har vært veldig duktige på å anpasse seg efter Amazon. Jeg skal gi et veldig godt eksempel på det. 2017 gjorde vi en analys for et beauty-varumærke, hudvård. Og just den typen av produkt, da omsatte siden 1 på Amazon 1,8 millioner dollar, altså ungefær 18 millioner. Og der fanns alle de kjende varumærkene. Det var Nivea, Oil of July, og det var Estelodere og Clinique og ja, alle de her kjende varumærkene. Vi gjorde om den analysen i desember i år, altså ungefær 2,5 år senere, altså desember 2019. Og omsetningen på samme søkeord var nå ikke 1,8 millioner, det var 8,5 millioner dollar, altså 85 millioner. Omsetningen hadde gått opp med dryga fire ganger. Nå kommer det interessante. Det fanns ikke ett enda kjent varumärke på sidan ett. Inte et enda. Oil of your life var borta, Klinikk var borta, Estelådet var borta, Nivea var borta, etc. Og det var bare private label. Så det viser ganske klart vikten av å ta posisjon, uansett om det er kjent varumärke eller ikke. For det er på sidan ett majoriteten av forselgene, så du må sikre på å ligge den første siden. Ja, for den posisjonen du har på Amazons rank, den må jo være, den er jo veldig, hva må jeg kalle det på norsk, merit-based, altså den er basert på at du leverer på kvalitet på ulike parametre. Og det gjør ikke nødvendigvis et klassisk brand som har levd mye på å brande det i annonsering og reklam og så videre, så man tenker det er bra, men på Amazon så får man kanskje et inntrykk av at det faktisk er bra når det er 2000 reviews som sier at det er veldig bra. Så er det en slags utlignemann- altså konkurransen i den forstanden at hvem som helst faktisk kan konkurrere mot Global Brands dersom du har et godt produkt og leverer på kundeservice, etc. Ja, absolutt. Og det her, det her, det er eksakt det du sier, er jätteinteressant. Og jeg var på en konferanse her for et tag siden, og de virkelig viser det her. De viser det da på Nå var det USA i åttanke, men da viser de på 70-80-talen at det fanns TV- og radiohandlere i hverandre kvarter i USA. Og så kom de store giganterne som Best Buy og Fry's og alle de store aktørene og totalt slog ut de små individuelle TV- og radiohandlene. De forsvann, gikk i konkurs. Men, nå kommer Amazon, og nå kan de her små individuelle selgerne, og også varumærkene, ta revansj, og faktisk hevde seg mot store globale varumærker, og selge bedre og mer, på grunn av, eksakt som du sier, at de kan leverere bedre kvalitet, de har en bedre kundservice, de anpasser sin marknadsføring efter Amazon, og så videre. Og de store varumærkene forsøker å kjøre sin tradisjonelle greie på Amazon, og det funker ikke. Så du har 100% rett i det du sier, og det er jätteinteressant. Det er interessant å se på ulike produkter, som for eksempel Apple, som er vanskelig å kopiere på en måte. La oss si du har noen produkter som er vanskelig å kopiere. De vil jo kunne selge direct-to-consumer i større grad, men også være vanskelig å slå på Amazon. Men så har du mange produkter som er relativt enkelt å kopiere. Du var inne på hudpleie, kremer og så videre, hvor det finnes masse fabrikker som lager private label for deg, hvor kvaliteten er helt ok. Og mange sånne lave engasjementsprodukter, batterier, ting som du egentlig ikke bryr deg særlig om. Det må være hvor det er bygget opp ganske kjente brands rundt om i verden. Vi har mange store brands i Norge, vi har store brands i Sverige sikkert rundt dette. Men brands som har et produkt som er lett å kopiere, og hvor det finnes mye private label leverandører, er det de som først og fremst bør frykte Amazon? Nei, altså de bør ikke frykte Amazon alls om de anpasser seg efter Amazon. Og det er jo det her som jeg tykker er det store problemet. når man titter på hvorfor de store varumærkene av global brands på Amazon misslykkes, og hvorfor de små private labels på Amazon lykkes. Nummer ett, så klart, åter igjen det her med kontrollen. Et stort globalt varumærke, eller et stort norskt varumærke til eksempel, de kanskje har 25 selgere på Amazon som selger samme produkt, Men det er bare en av de her återforselgerne som kontrollerer listingen. Og oftest er det så at den her återforselgeren kan ingenting om Amazon. Så det er ingen søkord. Sales copy er ikke anpasset etter Amazon. Bildene er ikke anpasset etter Amazon. Det er ingen som holder en bra nivå på kundservice av de her 25 återforselgerne. Så det globale eller det store norske varumarkedet blir negativt påverket av det. Så nummer ett er å ta kontrollen over sin egen forselgning på Amazon. Det er jo noe med at. Og sen så handler det om å anpasse seg. Jeg tror at det er klart at et stort varumärke som redan er kjent, anpasset seg efter Amazon, posisjoneret seg på Amazon, haft kontrollen, levt opp til alle de her kvalitetsmetrics og all kundservice som er så viktig. Jeg mener, da har jo de snarere hatt en fordel gjent imot private label brands. Men det man kan se er at det er veldig få globale eller store varumærker som gjør det her. De anpasses ikke, de har ingen kontroll, og det gjør at private label kommer før. Så lenge de store varumærkene ikke lærer seg dette, så er det en guldgruva for private label brands. Men noen steder håper man at noen større varumærker faktisk for store Amazon. Det er jo enorme omsetninger på Amazon som man går miste om om man ikke anpasser seg. Så er det. Vi var innom kontroll, vi var innom posisjonering. Hvilke andre elementer er viktig for å lykkes på Amazon? Men sen er det så klart en jätteviktig sak, og det er inventory management, altså at man sin lagerholdning helt enkelt For det er så her på Amazon at om du lykkes å posisjonere din produkt, du får i gang en god forselgning, da får du ikke selge ut. Du får ikke selge sluttprodukten, for tar du slutt i forselgning, da blir du straffet av Amazon på det settet at du finner så klart på Amazon. Og sen når du får inn nye produkter, da kommer du tilbake. Men hva som har hendt under tiden, at du tapper din posisjon, du tapper din ranking. og har du vært borta for lenge visst er du borta et par dager, noen dager da kan du ta tilbake din gamle posisjon men er du borta i vekker da merker vi at mange av de her AC'ene, altså mange av de her produktene, det er Amazons egne kod for dem, har veldig svårt å ta tilbake sin gamle posisjon, man blir altså straffet for enligt Amazons algoritm blir det som at du har en produkt som du har skapet en efterfrågan på Amazon du har en god forselgning Men du selger slutt, og du viser det for Amazon at vi kan tverr ikke garantere at levererende produkten, og da vil ikke Amazon ha det i høy gruppe. Og da tapper du, så det er jätteviktig. En annen viktig sak så klart, kundservicen som du selv tog opp, er jätteviktig på Amazon. Du må ha en kunstservice i verdensklass, for det elsker Amazon, og når Amazon elsker deg, da har Ranka du posisjoneret deg lettere enn det ene. Men det andre er også at Amazon driver veldig mye engasjement. Det vil si at om du ikke tar hand om dine kunder, det er ikke bare at du kommer til å få dårlige reviews, utan kundene er jo veldig duktige til å like dårlige reviews. Det vil si at man vil lyfte frem dårlige reviews og vise at, titta her, Lisa fikk ikke hjelp av dette varemerket. Oi, hva dårligt. Nå må vi vane alle andre, så ingen kjøper denne produkten. Så at Det er jätteviktig å gå over the top med kundservice. Superviktig. Men her er det kanskje mange som ikke gjør det, som ikke satser på kundservice, og aldri har tenkt på kundservice som en viktig faktor. Stemmer det? Ja, og man blir nesten sjokket, for vi gjør jo veldig mye analyser av varemerkene. Og oftest når man titter på deres konkurrenter til eksempel, her er jo egentlig den største, skal du lykkes på Amazon, det er jo det første og enkleste vapnet du har, det er jo å leverere kundservice. Og mange er veldig dårlige på det generelt. Majoriteten er veldig dårlige. Men fordelen med det for de som faktisk levererer bra kundservice, det er jo at kunderne blir så fantastisk glade. Og det gjør jo at de oftest også, jeg ser at du har fått en dårlig enstjerning i review, oftast endrer de til en 4 eller 5 stjerne og sier å, det var helt fantastisk, jeg har aldri blitt møtt så her bra innan. Eller så tar de bort den, så det er et sett for det å høye ditt verd også. Men generelt bruker jo folk svare, det ser vi på de kunder vi hjelper, eller vårt eget varumærke, at kommentarer man får er at de aldri har blitt bemøtt så her bra tidlig, etc. Jeg tror at jeg vet jo selv, jeg har handlet mye på Amazon. Er det dårligt? Amazon er duktige på å gjennomføre en produkt, så det er inga problemer. Men varumarked, selgeren, oftest bryr seg ikke overhuvudtaget. Svarer ikke på mail, svarer ikke på frågor, svarer ikke på reviews, og så videre. Så levererer du det, så stikker du ut også. Amazon handler jo veldig mye om å stikke ut, så der kommer vi til neste greie. Hvordan stikker du ut på Amazon? Det er jo jätteviktig. Ikke bare med bra kundservice. Du må stikke ut i bilder. Du må stikke ut i din sales copy. Du må virkelig, for det er sånn sånn at, sier vi running shoes, hvor mange running shoes finnes det på Amazon? Jeg vet ikke. 500 000 ulike par, kanskje, ikke en aning, jettemange. Og det handler jo så klart om at Og dine sko må jo kunne stå ut mot konkurrenternes sko, selv om det er typisk samme sko. Du må jo kunne løfte på uspar, benefits, det visuelle, alle de bitene som gjør at just du stikker ut og kan få kliksen og kan få konverteringen. Så det er også viktig. Det virker som alle disse punktene her, de bygger opp under det å skape en overleggende kundopplevelse. Altså, kundopplevelsen hos Amazon må jo være mye bedre enn snittet hos en vanlig nettbutikk. Samtidig så møter man jo denne konkurransen da. Altså, tradisjonelle nettbutikker eller tradisjonelle butikker som driver netthandel, de møter jo en De møter konkurranse fra et miljø som opplever en slags absolutt konkurrans, eller konkurrens. Slik jeg ser det, så må det jo være... Du kan ikke drive på normalt sett etter at Amazon kommer. De endrer jo spillereglene for hvordan man kan drive en nettbutikk. Eller tar jeg feil? Nei, men det er det. Precis, og du har jo rett. Det her er ikke som tradisjonell nærtbutikk, åter igjen, utan Amazon har sine egne spillregler, precis som du sier, og så lenge du kan leve under dem og anpasses etter dem og gjøre ditt beste ut etter de ramene som Amazon erbjuder, da kommer det gå bra. Og just det her du taler om kundupplevelsen, det er faktisk veldig interessant at du sier det, for at Når Jeff Bezos for mange herren så som skulle ta inn de første investerende, og han forklarede Amazon for dem, så forstod de ingenting. De satt på en fiskrestaurant i Seattle, og da bad han om en penne, og så ritet han på servetten hva som kalles for det Amazon flywheel i dag. Og åter igjen forstod de ikke, så de sa til Jeff så her, ok, vi tykker bare du taler om kundupplevelse. Men om du skal bli verdens dominante innen e-handel globalt, da behøver du bra anstelder, du behøver et sterkt lederskap, og du behøver de beste varemerkene for å lykkes. kundupplevelsen er bare en del, og da sa Jeff Bezos så her, nei, kundupplevelsen er alt, og det er det enda Amazon skal handle om. For anstelder kan sparka i dag, og ansteller nye i morgen. Bra ledere kan sparka i dag, og ansteller nye i morgen. Og alle varumarken kommer vilja selge på Amazon. Så det handler bare om kundupplevelsen. Så du har 100% rett i det, og det som er interessant med det også, det gjør jo at Som selger og som varumærker er man jo lengst ned på næringskjedjen. Formodelig tilsammans med de anstelde. For det enda man bryr seg om er kundupplevelsen. Og det ser man. Jeg mener, ni har jo sikkert sett dokumentæren, også i Norge, om Amazon at det ikke er et spesielt bra arbeidsmiljø direkte. Jeg har vært selv på Amazons huvudkontor et par ganger, har jeg fått reda på at snitt anstelningstiden på Amazon er tre måneder. Så det gjør jo også at vi selgere, når vi får et problem og ringer til kundtjenesten for selgere, jeg mener i mange fall får du dårlig hjelp, eller i enda mer fall får du ingen hjelp, for at folk har bare jobbet for tre vekker, så de har ingen erfaring av hva som hender. Så det viser jo også åter igjen det her at det er kundopplevelsen det handler om. Så kan du som varemerk eller du som internettselgere leverere fantastisk kundopplevelse på Amazon, da kommer Amazons algoritm å elsker deg. Så det er jätteviktig. Det sitter i Amazons DNA. Vi har vært inne på kontroll, posisjonering, inventory management, kundeservice, hur du sticker ut. Er det andre ting man må tenke på for å lykkes på Amazon? Nei, der har du egentlig fundamenten for å lykkes. Snabbhet, så klart. Vi taler om at du ikke skal selge ut, det vil si at du må kunne fylle på ditt lager snabbt om det blir sånn. Sen handler det også om at kundservice har med snabbhet å gjøre. Du må svare alle kunder i de 24 timmer. Uten om det er Black Friday, Prime Day, julhandel, da er det 12 timmer. Men i øvrigt, har man de grunnbultene på plass, da kan man gjøre det veldig bra på Amazon. La oss si man har en nettbutikk i dag, eller man selger produkter i den fysiske verden på en annen måte. Bør alle selskaper lære seg å selge på Amazon, eller er det noen som kan gå en motsatt vei, tenker du? Ja, det er klart at man kan gå en motsatt vei. Nå har jeg jo aldri gått den motsatte veien, utan jeg har bygd mine varumærker, og også våre egne nettsider, gjennom å selge på Amazon og konvertere trafiken til at de skal kjøpe på vår egne hemsida. Sen var det fortfarande Amazon som skikket ut varer til dem. Så vi kopplet altså våre egne hemsider. Så fort en order kom inn, så var det Amazon som levereret ordrene. Skillnaden var jo at vi ikke måtte betale noen kommisjon til Amazon for at vi drev trafiken. På det settet kan du nytte Amazon veldig bra. Så jeg tykker at selger du online i dag i Norge, så skal du absolutt være med på Amazon, tykker jeg. å nyttje kraften i stedet for å forsøke å hitte veier til å kjempe imot den, så å si. For at Til syvende og sist er det så at Amazon kommer å bli veldig stort i Skandinavien. Og Amazon sjelva driver jettemykket trafikk. Amazon i seg har veldig sterkt organisk trafikk, men det er også det settet at Amazon ikke kan vekse så mye mer. Og titter man forra året så la altså Amazon over 300 millioner i måneden på Google Ads for å drive trafikk til Amazon. Det vil si at Google er en av deres største konkurrenter. Så du får Om du kan posisjonere deg på Amazon, da kan du jo nytte denne trafiken. Og det skal du gjøre. Det blir jo veldig svårt som en enskild e-handlere at kunne skape den trafiken eksternt. Det blir så mye penger. Kan du være duktig på å posisjonere deg på Amazon, har du ikke... Ja, da er det jo free traffic. Men vi har jo, i Norge så har vi nettbutikker som gjør det veldig bra, og vokser og er lønnsomme, Milrab, vi har noe med den netthandelsgruppen, et cetera, et cetera, og de leverer jo bra, og de er lønnsomme selskaper. Kan de fortsette slik, tenker du? Eller tenker du at de må komme seg inn på Amazon på en eller annen måte for å kunne fortsette det? Altså, om man ser hvordan Amazon har taget andeler i USA til eksempel, så tror jeg at det kommer bli like noe til Skandinavien at de kommer plukke marknadsandeler fra andre store internettaktører. Ofronkomlig er det jo sånn. Sen er da frågan at, måtte man være med på Amazon? Det er klart at det er ingen som tvinger noen å være med på Amazon overhuvudtaget. Jeg tror at det kan være bra å være med på Amazon. Men man kan jo også nisje seg på ulike sett. Man kanskje ikke skal ha alle sine varumærken, eller alle sine produkter på Amazon i så fall. Men jeg synes absolutt at man skal nytte den kraften som finnes på Amazon. Det tror jeg er jätteviktig. Og det er like som alle har sagt at Amazon kommer å bli den store butiksstøderen, og til viss fall er det så klart så. Men man skal også vite at Amazon har jo selv vært å investere i fysiske butikker Amazon kjøpte hele Whole Foods i USA med 11-12 hundre butikker. Amazon startet sine Amazon Go-butikker uten ekspediter. Det vil si at du bare går inn og plukker på. Det er bare å skanna med mobilen så dras det fra ditt Amazon-konto. Og man sitter nå og vil kjøpe et av USAs største apotekskjerdjor så at det ene utesluter jo ikke det andre. Jeg mener Jeff Bezos sa at vi skal døde av fysisk butikhandel og vi skal aldri gå inn i fysiske butiker men det gjør man ennå. Man ser jo at det kommer alltid finnes fysisk butikhandel, even om onlinehandelen etter en større del av kaken for hver år. Men for å svare på din fråge, min personlige åsikt, og det er ikke for at jeg vil selge mine tjenester, utan for at jeg merker hvor sterkt Amazon er. Jeg synes absolutt at man skal være med på Amazon og nytte kraften fra Amazon. Men med det sagt, så skal man jo fortsette å jobbe og bli enda mer konkurrenskraftig på sin egen hemsida, så klart. Det tycker jeg. Men at man nytter kraften på Amazon for å konvertere de kunderne til å kjøpe på sin egen sida. Ja, for det er jo en strategi at du har en hybridløsning hvor du fortsetter din egen nettbutikk, som før, og du selger kanskje noen utvalgte produkter på Amazon, slik at de blir kjent da med din merkevare, og kan da fortsette å handle hos deg, så du utnytter begge deler på en måte. Det er jo en strategi, er det ikke det? Ja, jeg tykker det er en jättebra strategi, absolutt. Og åter igjen, om man titter de her fem varumarkedene som jeg bygde opp på Amazon, jeg la jo eksakt nold kroner, altså ikke en spend på marknadsføring på vår egne hemsida, utan det enda jeg la krud på var å konvertere kunderne fra Amazon til min egen hemsida. Så det gjorde jo at I takt med at min omsetning økede på Amazon, så økede også omsetningen på min egen Shopify-sida, på grunn av at jeg var duktig på å konvertera de kunderne. Og det gir et sett at i dubbel bemærkelse tjener penger på Amazon, kan man si. Så det tycker jeg absolutt. Absolutt skal man gjøre sånn. Noen av de norske netthandelsgrunnerne jeg har snakket med sier at de ikke vil på Amazon fordi de vil ikke dele sin data med Amazon. Hva tenker du når du hører det? Det kan jeg forstå på visst sett, for Amazon er jo litt sneaky. Så er det jo. Og det har man jo sett på det settet at Amazon ser hva som selger bra, og sen bør de selge samme produkter sjelva. Og det har jo til og med vært sånn at vi vet jo det at Amazon har gått i tullverket i USA til eksempel. Den som ikke kjenner til det skal ta det her til seg, for når du selger i USA og det kommer inn til tullen, da kan du velge å ha dine oppgifter konfidentielt. Men da må du skrive et skriftligt brev om til tullen. Mange har jo ikke gjort det. Da har Amazon kontaktet fabrikerne, og for å selge precis samme produkter til et veldig lågt pris, for at i stedet for å bestille 5 000 enheter, kanskje de bestiller 100 000 enheter også. så på det settet så kan jeg forstå just den biten, men i det her fallet, har du dine egne produkter og du bare selger på Amazon Skandinavien, det finnes jo ikke en sjans at Amazon endå kan få de oppgiftene om de leverantører på det settet og jeg tycker liksom noenstans at Hva har man å være redd for? Man kan jo skape et merverde, du kan skape mer forselgning, du kan drive mer trafikk til din egen butikk takk vare Amazon. Så jeg synes snarere at man skal ikke være så redd for Amazon på det settet, utan nyttja kraften åter igjen. For det er jo litt sånn at Amazon skaper mer og mer varumærken, selger mer og mer samme produkter som selgerne, men det er jo ikke mer konstig enn at når jeg i Sverige går inn på Ica og skal kjøpe ketchup, Ja, da har vi Felix Ketchup, og da har vi Heinz Ketchup, og alle de her kjende ketchup-avmerkene. Men du har også Icas egne ketchup. Og det blir jo likadant på Amazon. Du kan kjøpe running shoes fra Nike, Adidas og Reebok. Men du kan også formoden kjøpe Amazons egne Amazon Basic running shoes. Så det blir jo egentlig ikke konstigere enn så. Og så skal man vite at Amazon er fruktansvært dårlige på å gjøre sine egne listings attraktive og høykonverterende. Visst, de kan fula litt og legge seg føre med en annons og så videre. Men om man har tittet på Amazons varumærker generelt, så har de ofte et dårlig betyg for det dårlige kvalitet. De er veldig billige. Vi har aldri vært redde for konkurransen av Amazon. De selger også vinglas, for eksempel, precis som et vinglasvarumærke. Men jeg vet jo at vi omsetter mer enn dem, for deres vinglas er jättebillige, men det er jo liksom listingene ser dårligere ut, og det er dårlig kvalitet. Men er du trygg på at de følger sine egne spilleregler? Eller kan de endre algoritmen til sin fordel? Er det ikke litt skummelt når de både er tilrettelegger og konkurrent på samme plattform? Ja, jeg har fått svaret på det. Og her har man jo diskuteret lenge, og der tror man så her er det jo. Vi vet jo at hvis de endrer algoritmen ofte, Men det gjør de jo ofte for å komme ifrån ulike problemer. Til eksempel det her med review-manipulasjon, eller noe som var populært i et tag når man drev mengder med ekstern trafikk fra typ Afrika og så videre, for å høye sine ranking, selv om de ikke var konverterende trafikk. Og derav tvinges Amazon hele tiden å endre algoritmen. Man endrer også algoritmen, så klart, for at AI skal bli enda bedre for kunden. Men med det sagt så er det faktisk så at Amazon sjelva er veldig dårlige på å anpasse sine listings. En listing er altså produktsiden på Amazon. Når Amazon gjør en forandring i algoritmen, om du ikke anpasser din produktside, da kommer den å dala i ranking. Og da må du snabbt se til å ta reda på hva de har endret og fikse din listing. Amazon er veldig dårlig overhuvudtaget å skape en listing som er algoritmvennlig. Deremot, med det sagt, så kan de kjøre litt fulspill gjennom at de plasserer egne annonser fremfor andres annonser, eller egne annonser lengst opp på siden. Det kan de gjøre, absolutt. Men med det sagt så har jeg aldri sett at de forsøker jobbe med algoritmer for å gynne seg selv. Og det har bottnet også i at de er veldig dårlige, eller legger ingen tid eller ressurser på å skape bra listings, altså bra produktsider. Og det kan jo forandre seg, kanskje? Eller kanskje ikke? Det vet man jo ikke med Amazon. Det er litt som du sier, er Amazon din beste venn, eller er det din verste fiende? Og vi bruker å si at Amazon er litt av Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Det vil si at Amazon er din beste venn, for du kan få en sånn utrolig forselgning på Amazon. Du kan nyttje Amazon til å eksportere til andre länder. Du kan nyttje Amazon for å bygge din egen e-handel. Du kan skape ditt varumærke. Altså, Amazon er ingen varumærkeutbyggende per se, men du lykkes gjennom trafiken bygge ditt varumærke. Altså, mange ser det. Så det er fantastisk på det settet. Men det er også din verste fiende på grunn av at du er lengst ned på næringskjedjan, for at Amazon bryr seg bare om kundupplevelsen, ikke hvem som varumærket eller hvem som selger. De har en del dårlige avgifter som man må ha koll på. De tar en stor del av kaken. De er duktige på å legge sine egne annonser framfor dine og så videre. Og på det settet skal man også ha respekt for at Amazon er det en veldig fin enda på det settet. Så det er litt både og, men jeg synes man får ta det onda med det gode, som sagt, og gjøre det beste, for det er samtidig en sånn fantastisk mulighet. Men så lenge man er medveten om riskene og nedsidene med Amazon, så man kan parere dem, da kan det gå veldig bra på Amazon. Hva kjenner du som er misslykkes på Amazon? Var det et typisk feil? Nummer ett er jo det her at jeg kan gi jettemange klare eksempel. Vi har jobbet med mange skandinaviske og forsøkt å rensa opp for at de har hundretal selgere som selger samme produkter. De kanskje har 200 produkter på Amazon, og hver eneste produkt er kontrolleret av ulike mennesker, ulike återforselgere, ulike distributører. Og det innebærer at ditt varemerke blir jo helt utfattet på Amazon. Det ser jo ulike ut hvem som selger produkten. Det blir veldig konstig for kunden. Det er prisbilder som er helt knas og så videre. Så at du ikke har kontrollen, det er det største felet du kan gjøre. Det neste største felet er det like stort. Det er som sagt at du bør selge på Amazon og ikke kan holde lager. Det er også et stort fel. Det tredje store felet er at du går inn på Amazon og har den her approachen at du skal teste litt. Det vil si at du, i stedet for å hoppe ned i poolen, så dopper du tårn i poolen. Men det er ikke så bra, for skal du lykkes på Amazon, så behøver du gå all in. Du må våge være aggressiv. Og ja, om du bare går og dopper tårn der lite, det kommer ikke å hende noe. Og da tenker du at Amazon var inget for meg, det ble ingen forselgning. Klassisk. Og så så klart det her med at det ikke anpasses en tradisjonell marknadsføring. Jeg vet ikke hva jeg sa, det er jo som et eksempel. Men det er liksom også det her klassiske, at man går inn at man tar Amazon som hvilken selgkanal som helst. Og et eksempel på det, jeg har sett så mange av varumærkene som vil at deres produktsider på Amazon skal være samme som på hemsiden, eller samme som i produktkatalogen. Men problemet er at da selger du ingenting, for du har inga søkord der i. Det er ikke skrivet som Amazon-kunder vil ha det. Du har ikke bildene formateret som Amazon vil at det skal være. Så det er også et typisk eksempel på hvordan man totalt misslykkes på Amazon. Så ditt tips er egentlig ikke å teste litt, men å gå all in. For alle norske nettbutikker burde du egentlig gå all in på Amazon allerede nå, før de kommer? Jeg tycker det, og med all in mener jeg at du slenger opp alle dine 300 produkter på Amazon og skal gå all in, for det blir jo omøyelig, uten Det er bedre i så fall at man velger ut et par, tre, fire, fem, ti produkter, og verktøyens satser på de produktene, ser til at de bør selge, ser til at de bør posisjonere seg, leverere høgsta kundservice. Og når du har fått bra snurr på dem, ja, men da kan du lansere neste fem eller neste ti produkter. Derfor har vi et annet eksempel, at vi har jo sett store varumærkene eller selgere som slenger opp flere hundre produkter samtidig. Men det her er også en jätteviktig sak, en liten secret sauce-tipp som kommer her, det er at Amazon registrerer veldig noe av hva som hender med din produkt de første vekkene på Amazon. Dette kalles for det Amazon Honeymoon Period, altså Amazons smekmånad. Så de produktene du lanserer på Amazon, det er veldig viktig at du aktiverer dem på masse ulike sett. At du får til forselgning, du får til reviews, du startar annonser, du skaper litt eksternt trafikk. Du trykker på så mange knapper at Amazons algoritm kjenner at wow, hvilken produkt. Den her måtte ligge høyt opp på Amazon. Og det er så klart lett å gjøre om du jobber med fire eller fem eller ti produkter. Men det er helt omøyelig om du bør ha hundre produkter samtidig. Og det innebærer at majoriteten av dine produkter kommer aldri å selges så bra på Amazon. For at Amazons algoritm går alltid tilbaks og titter i produktens DNA hva som hendte de første tre-fire vekkene på Amazon. Hendte det ingenting, Den produkten kommer formoden aldri å selge bra på Amazon. Men har du aktiveret den på masse ulike sett, så kommer den alltid ha en bedre posisjon enn andre produkter som ikke har gjort det. Så med å gå all in, det tycker jeg absolutt, men med å gå all in, så mener jeg gå all in på å velge ut et par av dine bestsellende produkter, og begynne stenhått, begynne å bygge der, og sen så adderer du produkter pø om pø, så å si efter det. Så utnytte denne honeymoon- perioden. Det er veldig viktig at du faktisk er til stede med de produktene du har til stede, at jeg får kanskje bare ett produkt, for denne skyld, og virkelig gjør alt du kan for at det skal lykkes. Absolutt. Å være veldig aktiv, oerhvert aktiv og fokusere de første vekkene på den produkten. For det kan som sagt, der registrerer Amazons algoritmer. Det er noe som den ofte går tilbake og titter på sammen. Så det er ikke bare bra kortsiktig for din forselgning, utan veldig bra langsiktig for din forselgning. Er det slik at i Danmark er det sånn at den første største netthandelsaktøren er en dansk aktør, men den som er på andreplass er tyske Amazon? Stemmer det? Ja, det stemmer. Og så hadde det vært ganske bra tid, for det hadde jeg redan for et par år siden. Og så, danskerne har jo blitt veldig amazonifierede på det settet. Kanskje mye mer skulle jeg si enn hva svenskere og nordmenn har blitt. Ja. Ja, for det er jo et poeng at da når Amazon kommer til Skandinavien, så er det ikke sånn at de kommer til å starte fra scratch. De har jo allerede millioner av betalingskort registrert på plattformen. Ikke sant? Så det er ikke det samme som for eksempel når vi hadde en periode hvor Lidl, den billigskjeden, den kom til Norge, men klarte aldri å etablere seg i Norge. Men Men da må man bygge opp ting fra scratch. Men Amazon trenger jo egentlig ikke det, fordi de har jo allerede... Det er veldig mange som abonnerer på Amazon Prime Video. Det er mange som allerede har kjøpt bøker fra Amazon, eller andre produkter fra Amazon, både i Europa, men også internasjonalt. Så... Så de kommer egentlig ikke til en større trikk fra scratch, er det et poeng? Ja, men det er helt korrekt, og det er klart at det der blir så himla enkelt, for har du liksom handlet en bok på Amazon UK, eller du handlet en treningsprodukt fra Amazon.com, eller du kjøpte sko på Amazon Tyskland, da er du jo redan inne i systemet, altså din profil er redan der, ditt akkount er jo redan der. Og det innebærer at alle de her menneskene som har gjort det når det kommer til skandinavien, det er bare å gå inn og handle direkte. Amazon er jo veldig smidig oppbygd på det settet. Og sen da så klart at når det kommer med, da har du jo Amazon-appen, det er jo one-click ordering, det vil si at du søker i appen, hittar du hva du har, klikker en gang så er det kjøpt. Du behøver ikke liksom bekrefte navn og nummer og adress og så videre. Og sen så så klart med Voice First-teknologien så har du jo Zero Click Purchasing som jeg tror det blir vel noenstans en vattendel her innom e-handel, det vil si at du kan handle på nætet uten å være på nætet, så å si. Og det har jo forandret de siste årene jeg bodde i USA det forandret helt mitt livsmedelsbeteende for innen jeg skulle lage middag så tittet jeg i kjøleskåpet hva jeg behøvde å handle jeg skrev en lista, jeg åkte til affæren jeg gikk rundt og handlet og så tok jeg bilen hjem og så gikk det kanskje en-to timer jobb på det Ja. Hvor lenge tror du det er til at Amazon begynner med mat i Europa og Norden? Jeg vet ikke, faktisk. Jeg tror at man har begynt, om ikke jeg minns feil, på et par steder i Europa med Amazon Prime Now-pakketet. Men jeg tror det handler, dels handler det så klart mye om logistikken, for på Amazon Prime så har de jo, det vanlige Amazon Prime skal du levere en produkt på en til to dager, men når det gjelder maten så er det en til to timers leveranser, så det er vel mye der som er utmaning, og det er vel framfor alt derfor det kommer til stor støde, framfor alt i og med at du kan tekke og leverere det. Kanskje det er litt svåre på landsbygden i Sverige og Norge, til eksempel. Nettopp. Helt til slutt, hvis Amazon kommer til Sverige, tror du da vi i Norge kommer til å ha en situasjon hvor den største netthandelsaktøren i Norge er norsk, mens nummer to er Amazon.se? Ja, men så kan det jo absolutt bli. Precis som det ble i Danmark med Amazon Tyskland. Men sen i frågan, ja, men, hvordan Amazon velger å lansere, nå har jeg faktisk ingen koll på hvordan ryktene går i Norge, men det kan jo bli at det blir Skandinavien på en gang, eller så blir det bare Danmark og Sverige, og så kopplas Norge på sen, og derefter kanskje lengre frem i tiden Finland, men visst kan det bli så, for jeg liksom, Man skal ikke bortse fra det som er Amazon store greier, det er kundopplevelsen. Det er veldig snabbt, smidigt og enkelt å hamne på Amazon. Det er jo Eskultuna hvor de skal sette opp et lager. Ja, det stemmer. Det er like langt til norske grensen fra Eskultuna som det er til Gøteborg fra Eskultuna. Ja, det ser jeg. Det tilsier at man kanskje kan tenke skandinavisk, jeg vet ikke. Ja, ikke alls omhøret. Karl Helgeson, tusen hjertet takk for din tid. Det har vært utrolig interessant å høre dine perspektiver på Amazon. Vi kommer sikkert til å snakke med deg igjen i fremtiden, og spesielt hvis ikke Amazon lanserer i juni, som du er ganske sikker på. Hvor mange prosent sikkerhet vil du si det er? Ja, altså, jeg har jo vært veldig sikker. Førre Black Friday og førre Black Friday var jeg også sikker. Men, da hadde de jo ikke gjort intervjuer, de hadde ikke kontaktet et foretage og ville kjøpe produkter som skal være klare til juni, etc. Så jeg er vel, får jeg si at jeg er 97% sikker denne gangen. Det kanskje jeg får gjette opp her i juli senere, men det kjennes veldig sikkert i alle fall. Ok, igjen, tusen takk skal du ha, og lykke til videre. Takk så mye. Musikk Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg, så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Mentioned in the episode

Amazon 

En stor e-handelsplattform som er ventet å komme til Skandinavia.

Prime Day 

En stor salgsdag på Amazon, som er Amazons svar på Black Friday.

Skandinavia 

En region som Amazon er ventet å komme til.

Rancona Amazon 

Et konsulentfirma som hjelper varemerker og selskaper med å lykkes på Amazon.

Amazon FBA 

Amazons løsning for oppfyllelse av bestillinger, der Amazon håndterer lagerhold og frakt.

Amazon Vendor 

En løsning der du skriver kontrakt med Amazon, og de bestemmer hva og hvor mye de selger.

Amazon Retail 

En løsning der du skriver kontrakt med Amazon, og de bestemmer hva og hvor mye de selger.

Amazon Honeymoon Period 

De første ukene etter lansering av et produkt på Amazon, der algoritmen registrerer hva som skjer.

Shopify 

En plattform for å lage nettbutikker.

Ica 

En stor matvarekjede i Sverige.

Felix Ketchup 

Et kjent ketchup-merke.

Heinz Ketchup 

Et kjent ketchup-merke.

Amazon Basic 

Amazons eget merke for produkter, som for eksempel running shoes.

Amazon Prime Now 

Amazons tjeneste for rask levering av matvarer.

Lidl 

En billigkjede som forsøkte å etablere seg i Norge.

Amazon Prime Video 

Amazons streamingtjeneste.

Amazon UK 

Amazons nettsted i Storbritannia.

Amazon.com 

Amazons nettsted i USA.

Amazon Tyskland 

Amazons nettsted i Tyskland.

Eskilstuna 

En by i Sverige hvor Amazon planlegger å sette opp et lager.

Gøteborg 

En by i Sverige.

Whole Foods 

En matvarekjede som Amazon kjøpte.

Amazon Go 

Amazons butikker uten kasser.

Cefalo 

Et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklere fra Bangladesh.

Milrab 

En norsk nettbutikk.

Dr. Jekyll and Mr. Hyde 

En metafor for Amazons dobbelnatur, både venn og fiende.

Nike 

Et kjent sportsmerke.

Adidas 

Et kjent sportsmerke.

Reebok 

Et kjent sportsmerke.

Participants

Guest

Carl Helgesson

Host

Unknown

Sponsors

Cefalo

Lignende

Lastar