5/21/2025
Otovogründer Andreas Thorsheim om feilene, suksessene og veien til børsen
I dette intervjuet på Shifter-podcasten snakker programleder Lukas og gjest Andreas Thorsheim, gründer og CEO i Otovo, om selskapets reise, utfordringer og suksesser. De diskuterer Otovos forretningsmodell, markedsposisjon i Europa, fundraising, børsnotering, og hvordan de håndterer risiko og vekst. De drøfter også viktigheten av å ha det rette teamet, og hvordan de tilpasser seg et skiftende geopolitisk klima.
Transkript
Nemnt i episoden
Otovo
Andreas Thorsheims selskap som tilbyr solcelleløsninger. Diskutert i dybden gjennom hele intervjuet.
Andreas Thorsheim
Gründer og CEO i Otovo, intervjuets hovedgjest. Hans erfaringer og syn er sentralt.
Shifter
Podcasten der intervjuet finner sted. Navnet nevnes flere ganger.
Swiss Life
Sveitsisk livsforsikringsselskap som eier en stor andel av Otovos leasinganlegg.
Tibber
Strømselskap som Otovo samarbeider med.
Cefalo
Sponsor for podcasten, et outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh.
Opera
Tidligere arbeidsgiver for Andreas Thorsheim, nevnt som en del av hans bakgrunn.
Schibsted
Tidligere arbeidsgiver for Andreas Thorsheim, nevnt som en del av hans bakgrunn.
E.ON
Et av de store kraftselskapene i Europa, nevnt i sammenheng med Otovos markedsposisjon.
EDF
Et av de store kraftselskapene i Europa, nevnt i sammenheng med Otovos markedsposisjon.
Euronext
Børs hvor Otovo ble notert. Nevnt i sammenheng med børsnoteringen.
Merkur Market
Tidligere børs i Norge, nevnt i sammenheng med Otovos børsnotering.
Circle K
Tidligere arbeidsgiver for Otovos CFO, nevnt i sammenheng med hans bakgrunn.
Sequoia Capital
Venture capital-firma, nevnt som eksempel på en investeringsstrategi.
Nevnt som et eksempel på et svært vellykket selskap.
Uber
Nevnt som et eksempel på en vellykket forretningsmodell.
Kahoot!
Nevnt som et eksempel på et selskap som måtte endre retning.
NTNU
Universitet hvor Kahoot! startet, nevnt i sammenheng med selskapets historie.
PlanCraft
Et tysk programvareselskap hvor Andreas Thorsheim er styreleder.
Crandum
Investor i PlanCraft, nevnt i sammenheng med selskapets vekstplaner.
Lars Monsen
Nevnt som en metafor for utfordringene ved å være gründer.
Oda
Nevnt som et eksempel på en norsk bedrift som har utfordret etablerte modeller.
Rema 1000
Nevnt som et eksempel på en dagligvarekjede.
Putin
Nevnt i sammenheng med det geopolitiske klimaet.
Trump
Nevnt i sammenheng med det geopolitiske klimaet.
Greta Thunberg
Nevnt som en metafor for klimabevissthet.
Finansavisen
Avis som har skrevet om norske bedriftsfiaskoer, nevnt i diskusjonen om å feire både suksess og fiasko.
Magnus
Gründer i Sanity, nevnt i sammenheng med privilegier.
Sanity
Et norsk teknologiselskap, nevnt i en sammenligning med Otovo.
Deltakarar
Host
Lukas
Guest
Andreas Thorsheim
Sponsorar
Cefalo
Poeng
Det å være gründer er å være en ja-person, tro på det mulige.
En optimistisk og ambisiøs holdning er viktig for gründere, men det krever også bevissthet om ressursbruk.
Forbrukere, du kan ikke forklare hvorfor de gjør de tingene de gjør.
Forbrukeratferd er ofte uforutsigbar, og det er viktig for gründere å teste hypoteser og være fleksible.
Mye pitching er å lage 'Uber for ditt' og 'Uber for datt'.
Det er ofte enklere å få funding for forretningsmodeller som ligner på eksisterende suksesshistorier.
Det starter jo ikke med at du får 100 millioner på en idé.
Det er viktig å være realistisk i forhold til funding og å bygge et solid fundament for selskapet.
Det er bedre å sortere skuffelsene tidlig, og si at vi må begynne på nytt igjen.
Det er viktig å vite når man skal gi opp et mislykket prosjekt og starte på nytt.
Ingen turister.
Viktigheten av å ha med seg et team som er dedikert og engasjert.
Fremtiden er mye større enn nåtiden.
En optimistisk holdning er viktig for å overkomme utfordringer.
Vi må forberede oss på at det her liksom må kunne driftes også hvis det skjer ekstremvær eller noen som vil oss vondt kobler oss ut.
Viktigheten av robusthet og beredskap i en digitalisert verden.
Påstandar
Ottovo plasserer seg på pallen i Europa i solenergimarked.
Basert på Andreas Storsheims utsagn i intervjuet.
Det europeiske markedet for solenergi er på rundt 200 milliarder kroner i året.
Basert på Andreas Storsheims estimat.
Ottovo har en markedsandel på 1-2% av det europeiske solenergimarked.
Basert på Andreas Storsheims estimat.
Det er bedre å gå på børs når kapital er billig og tilgjengelig.
Basert på Andreas Storsheims erfaringer med Ottovos børsnotering.
Europa orienterer seg mer og mer mot krig, og mindre og mindre mot ESG.
Andreas Storsheims observasjon om skiftende geopolitiske prioriteringer.