5/21/2025

Otovogründer Andreas Thorsheim om feilene, suksessene og veien til børsen

I dette intervjuet på Shifter-podcasten snakker programleder Lukas og gjest Andreas Thorsheim, gründer og CEO i Otovo, om selskapets reise, utfordringer og suksesser. De diskuterer Otovos forretningsmodell, markedsposisjon i Europa, fundraising, børsnotering, og hvordan de håndterer risiko og vekst. De drøfter også viktigheten av å ha det rette teamet, og hvordan de tilpasser seg et skiftende geopolitisk klima.

00:02

Cefalo tilbyr outsourcing av utviklere fra Bangladesh for vekstselskaper i Norge som søker dyktige teammedlemmer.

05:24

Vi diskuterer Norges posisjon i solenergi, investeringsutfordringer, og hvordan unicorn-ideer kan være vanskelige å overbevise investorer om.

15:02

Markedet for solceller og batterier vokser igjen, drevet av forbruker- og strømprissykluser, med fokus på teknologisk utvikling.

20:17

Tidlig børsnotering for Otovo ble valgt for å sikre kapital, tiltrekke investorer, og organisere eierstrukturen bedre.

26:38

En vellykket beslutning krever prinsipper, og noen ganger må man starte på nytt for å rette opp feil fra begynnelsen.

Transkript

Nemnt i episoden

Otovo 

Andreas Thorsheims selskap som tilbyr solcelleløsninger. Diskutert i dybden gjennom hele intervjuet.

Andreas Thorsheim 

Gründer og CEO i Otovo, intervjuets hovedgjest. Hans erfaringer og syn er sentralt.

Shifter 

Podcasten der intervjuet finner sted. Navnet nevnes flere ganger.

Swiss Life 

Sveitsisk livsforsikringsselskap som eier en stor andel av Otovos leasinganlegg.

Tibber 

Strømselskap som Otovo samarbeider med.

Cefalo 

Sponsor for podcasten, et outsourcing-selskap som rekrutterer utviklere i Bangladesh.

Opera 

Tidligere arbeidsgiver for Andreas Thorsheim, nevnt som en del av hans bakgrunn.

Schibsted 

Tidligere arbeidsgiver for Andreas Thorsheim, nevnt som en del av hans bakgrunn.

E.ON 

Et av de store kraftselskapene i Europa, nevnt i sammenheng med Otovos markedsposisjon.

EDF 

Et av de store kraftselskapene i Europa, nevnt i sammenheng med Otovos markedsposisjon.

Euronext 

Børs hvor Otovo ble notert. Nevnt i sammenheng med børsnoteringen.

Merkur Market 

Tidligere børs i Norge, nevnt i sammenheng med Otovos børsnotering.

Circle K 

Tidligere arbeidsgiver for Otovos CFO, nevnt i sammenheng med hans bakgrunn.

Sequoia Capital 

Venture capital-firma, nevnt som eksempel på en investeringsstrategi.

Facebook 

Nevnt som et eksempel på et svært vellykket selskap.

Uber 

Nevnt som et eksempel på en vellykket forretningsmodell.

Kahoot! 

Nevnt som et eksempel på et selskap som måtte endre retning.

NTNU 

Universitet hvor Kahoot! startet, nevnt i sammenheng med selskapets historie.

PlanCraft 

Et tysk programvareselskap hvor Andreas Thorsheim er styreleder.

Crandum 

Investor i PlanCraft, nevnt i sammenheng med selskapets vekstplaner.

Lars Monsen 

Nevnt som en metafor for utfordringene ved å være gründer.

Oda 

Nevnt som et eksempel på en norsk bedrift som har utfordret etablerte modeller.

Rema 1000 

Nevnt som et eksempel på en dagligvarekjede.

Putin 

Nevnt i sammenheng med det geopolitiske klimaet.

Trump 

Nevnt i sammenheng med det geopolitiske klimaet.

Greta Thunberg 

Nevnt som en metafor for klimabevissthet.

Finansavisen 

Avis som har skrevet om norske bedriftsfiaskoer, nevnt i diskusjonen om å feire både suksess og fiasko.

Magnus 

Gründer i Sanity, nevnt i sammenheng med privilegier.

Sanity 

Et norsk teknologiselskap, nevnt i en sammenligning med Otovo.

Deltakarar

Host

Lukas

Guest

Andreas Thorsheim

Sponsorar

Cefalo

Poeng

Det å være gründer er å være en ja-person, tro på det mulige.

En optimistisk og ambisiøs holdning er viktig for gründere, men det krever også bevissthet om ressursbruk.

Forbrukere, du kan ikke forklare hvorfor de gjør de tingene de gjør.

Forbrukeratferd er ofte uforutsigbar, og det er viktig for gründere å teste hypoteser og være fleksible.

Mye pitching er å lage 'Uber for ditt' og 'Uber for datt'.

Det er ofte enklere å få funding for forretningsmodeller som ligner på eksisterende suksesshistorier.

Det starter jo ikke med at du får 100 millioner på en idé.

Det er viktig å være realistisk i forhold til funding og å bygge et solid fundament for selskapet.

Det er bedre å sortere skuffelsene tidlig, og si at vi må begynne på nytt igjen.

Det er viktig å vite når man skal gi opp et mislykket prosjekt og starte på nytt.

Ingen turister.

Viktigheten av å ha med seg et team som er dedikert og engasjert.

Fremtiden er mye større enn nåtiden.

En optimistisk holdning er viktig for å overkomme utfordringer.

Vi må forberede oss på at det her liksom må kunne driftes også hvis det skjer ekstremvær eller noen som vil oss vondt kobler oss ut.

Viktigheten av robusthet og beredskap i en digitalisert verden.

Påstandar

Ottovo plasserer seg på pallen i Europa i solenergimarked.

Basert på Andreas Storsheims utsagn i intervjuet.

Det europeiske markedet for solenergi er på rundt 200 milliarder kroner i året.

Basert på Andreas Storsheims estimat.

Ottovo har en markedsandel på 1-2% av det europeiske solenergimarked.

Basert på Andreas Storsheims estimat.

Det er bedre å gå på børs når kapital er billig og tilgjengelig.

Basert på Andreas Storsheims erfaringer med Ottovos børsnotering.

Europa orienterer seg mer og mer mot krig, og mindre og mindre mot ESG.

Andreas Storsheims observasjon om skiftende geopolitiske prioriteringer.

Lignende

Lastar