FaceDate og Apple Pay

I denne episoden av Skifters podcast diskuterer Lukas Veldig-Gebrøll og Salvador Baille Facebooks lansering av FaceDate, en dating-tjeneste. De ser på hvordan Facebook har gått inn i ulike industrier og kjøpt opp eller kopiert konkurrenter. De diskuterer også Apples lansering av Apple Pay i Norge og hvordan det kan påvirke Vipps. De diskuterer også Facebook sin nye Clear History-funksjon og hvordan dette kan påvirke brukernes personvern.

00:01

I denne episoden diskuterer vertene Facebooks nye datingtjeneste og hvordan store selskaper påvirker innovasjon og konkurranse.

14:06

Apple Pay lanseres snart i Norge, og det vil utfordre Vips og bankene på betalingsmarkedet.

20:52

Apple fokuserer på eksklusive tjenester for iPhone-brukere, mens WhatsApp og VIPS gir bredere kommunikasjons- og betalingsmuligheter.

Transkript

Hei, og velkommen til Skifters podcast. I dag med en litt... En annerledes sending enn vanlig, fordi vi har jo ikke vært sammen bare oss to de siste gangene, Salvador. Stemmer det? Det stemmer. Men det er som å gå tilbake til gamle vaner. Det er noe koselig vi fungerer da også. Ja, og som dere hører så er Salvador Bayer med i studio, som er innovasjonscoach og teknologileder. Ja, jeg sa jeg skulle skrive det ned til neste gang. Nei, det ble der. Og meg selv, Lukas Veldig-Gebrøll, er journalist og grunner av Skifter, og i dag skal vi snakke litt om Facebook. og Apple. Vi skal snakke om Facebook og Apple. Det har skjedd litt ting rundt der, men før vi gjør det vil jeg bare minne om at vi nå har 25 veldig spennende stillinger på Skiftet.no, så hvis du er et digitalt hode, sjekk ut stillingene på Skiftet.no, og takk til Spaces for at vi kan låne deres lokale til å spille inn denne podcasten. Og da setter vi i gang. Facebook hadde jo sin F8-podcast, hvor Mark Zuckerberg presenterte noen nyheter. Når var det? Det var vel i går? Det var i går, og de fortsetter faktisk i dag. Det er to dager. Ja, 1. og 2. mai. Det mest spennende, synes jeg, var at Facebook lanserer FaceDate. Ja, en date tjeneste på Facebook. Hvorfor synes jeg det er spennende, Salvador? Jeg er veldig enig rundt det der. Det som skjer er at Facebook går igjen etter nok en industri. De gikk først i sosiale medier, så begynte de å kjøpe alle andre sosiale medier som kunne blitt En konkurrent i etterkant, de kjøpte for ekstremt mye penger, både Instagram og WhatsApp. En milliard og 19 milliarder dollar var det. De prøvde å kjøpe Snapchat. De prøvde å kjøpe Snapchat, det gikk ikke. Og det de gjorde da var å biffe opp Instagram og kopiere umiddelbart alt som Snapchat kom med. De har gått også inn i vennebetaling. De har faktisk annonsert i går at de skal gå inn i UK og Frankrike med Facebook-vennebetaling. Så det er nok en industri. Markedsplasser. Markedsplasser, ikke sant? Også dating. Og det som er for meg interessant er at det finnes et mønster her. At du som grunder, du som en leder av et team i en corporation som vil drive med corporate innovation, til og med diversifisering. Du må tenke og spørre deg selv det spørsmålet som alle grunnere hater at investerere spør, ikke sant? Hva med Apple, hva med Facebook, hva med Google? Fordi de er ikke konkurrenter etter min mening, de er rett og slett rammebedingelsene. De er miljø, og hvis du har en god idé og vokser fort, skalerer fort, og har hatt suksess, selv om du ikke tjener så mye penger, så kommer de, fordi de orker ikke tanken av å bli utestengt, ikke sant? Ja, altså etter at det ble kjent, så falt jo selskapet Match Group, som står blant annet bak Tinder, Match.com, OkCupid og mange andre store dating-netter, de falt jo med 24%. Ja. Og det er jo ganske oppsiktsvektende. Men det samme skjedde jo med Skipsted etter at de lanserte at de skulle lage markedsplasser. Og det er jo litt som du sier, du må kanskje ha en sånn engafa-strategi da. Ja, akkurat. Altså Google, Amazon, Facebook, Apple. For hva burde de? Fordi de kommer, på et eller annet tidspunkt så kommer de, de finner bare virkelig vei inn. Men hvor langt kan det gå, tror du? Er man alle utsatt for det? Det som er interessant med Tinder, Tinder bruker jo Facebook-loggin for å logge deg på. Du kan hente data og ikke minst bilder fra Facebook. Men tenk, når konkurrenten din er i det API-et ditt? Ja, altså, vi snakket om API-er om ikke så lenge, altså, egentlig, ja, Facebook kunne rett og slett, nei, nå stenger vi den API-en, eller den API-en kan dere ikke bruke mer, dere er velkommen til å bruke, til å prøve å finne kunder på, eller bruke det på en annen måte, ikke sant? Og dette er et fenomen som skjer på alle, i mange, mange andre industrier, for eksempel Netflix, bruker Amazon Web Services. Amazon har også Amazon Prime Video, som er en direkte konkurrent. Et av problemene som Snapchat har hatt for å kunne tjene penger, er at i hvert fall i 2016-2017, Så måtte de betale mer i fees til Google Cloud enn det de egentlig hadde som inntekter, eller enn skjønt som omsetning. Men du tror vel ikke at Amazon kommer til å stenge tilgangen til nett? De kommer til å ødelegge for Netflix? Det vil jo ødelegge deres egen businessmodell. Da vil ingen bruke... Det er helt riktig. Samme med Facebook, de vil antageligvis ikke gjøre det. Ikke direkte. For det skaper uforutsigbarhet, og da forsvinner jo folk. Ja, folk. Konkurrenter, mener du? Jo, jo. Da blir Google-login for eksempel mye mer viktig da. Ja, ja. Det er mulig at Tinder vil bruke en Google-login, men til hva? Det er jo ok for deres tjenester. Ja, det er mulig. Og jeg tror ikke at det blir så radikalt heller, ikke sant? Men at de kan tenke seg måter å gjøre deres egen tjenester mer relevant enn andre, så Facebook tenker jeg, det samme som Google har gjort med alle disse appene som har Google Apps og som har en prominent space på andre telefoner, det er sannsynlig at de gjør mer. Det må man alltid regne med som et veldig sannsynlig scenario. Nå har ikke jeg brukt Tinder før. Ikke jeg heller. Jeg har ikke hatt behov for det, i hvert fall ikke de siste 12 årene. Så jeg er ikke helt inne i dating-app-verdenen. Men slik jeg forstår det, så vil jo Facebook ha mer informasjon om deg til å kunne danne et bedre bilde med tanke på et langsiktig forhold. enn det Tinder har. Jeg vet faktisk ikke, men det er mulig at det er mye data i Tinder også. Og det kan jo faktisk bli en kvalitativt bedre tjeneste med tanke på long-term relationships eller langvarige forhold. Mens Tinder, slik jeg forstår det, er litt mer sånn kortvarig Ikke er sånn... Hukapps, som Mark Sukkerberg sa. Ja, Mark... Så det kan jo være at den vil beholde nischen, da? Det er mulig at de gjør en sånn... Hva kan jeg si? En segmentering på den måten, ikke sant? Ok, alle de som vil ha hukapps, vær så god. Der har du Tinder. Alle som vil ha... meaningful relationships så de kan bruke Facebook men, really? hvem kommer til å bestemme om noe er en meaningful relationship Det begynner alltid med en eller annen form for hook-up. Jo, men altså... Hvor grensen kommer til å flyte til hvordan de kan kunne kontrollere det. Om det bare er en mediestand for å kunne differensiere seg, for å på en måte gå til... til Tinder og til The Match Group og si vet du hva? Don't worry. Vi går ikke i deres arena. Vi har vår egen nisje og vårt eget segment. Det kan også være en kommunikasjonsstrategi mot omverden og mot The Match Group. Men du har helt rett. Tilgang til så mye data som Facebook har Altså, de startet ikke på hver bakke, rett og slett. Det er utenfor hvilke konserter du har vært på, eller hvilke grupper du er medlem av. Du kan danne et mye bedre meningsfullt bilde av deg. Ja, men det er det vi gjør. Får du det i går? Jo, jo. Og det er mye bedre enn en dating-app som ikke har tilgang, eller vil spurt om den type data. Jeg tror jo at det... Så teoretisk, ting er jo foreløpig bare teoretisk, og så må du se hvordan det blir gjort i praksis. Det er ikke alltid at det, ofte så veldig mange ganger så kan teorien virke forlokkende og veldig bra, og så når man skal gjennomføre så funker det ikke. Nei, det er sant. Så man vet jo aldri. Men utgangspunktet er det du sier da, veldig godt for Facebook. Ja, veldig godt, og jeg ble litt sånn, Det virker som disse menneskene tenker veldig, og de ser på, la oss si, bruker, customer journey, eller brukerreise. Jeg kan ikke si at det er en kundereise, men brukerreise. Fordi de virker som de har tenkt veldig godt, hvordan starter barn en relationship? Du treffer noen på et konsert, ikke sant? Og du er på en konsert, og det som skjer, det dukker opp folk som responderer til den profilen du vil ha, som er lignende til deg, og så dukker det opp konserter hvor du og den andre personen skal gå på. Hallo, det er veldig enkelt å treffes også fysisk der. Så jeg synes at det overrasker meg ikke, men jeg synes at Frisbee har blitt mer og mer og mer profesjonell i forhold til hvilket tjenester de lanserer. og hvordan de gjennomtenker hele brukerreise. Veldig bra. Men det er jo nettopp fordi de bruker data på en smart måte, så de er jo datadrevne. Og det er det som er litt så skummelt med den nye typen selskaper versus gamle dager i selskaper. Det er jo nettopp at du kan befeste en sånn segmenter, eller ikke segmentere, men sementere en god posisjon fordi de bruker data. Og det er en annen ting at når... Facebook og andre. Men når Facebook har så mange tjenester som er lenket til hverandre, du er der hver dag, du bruker denne og den andre tjenesten, det blir nesten umulig å komme seg ut. Det blir nesten umulig for en konkurrent å bryte den utgangsbarrieren. En konkurrent det de kan gjøre er å finne seg noe som er veldig, veldig spesifikt, veldig godt gjort, bedre enn Facebook kan lage. Og vokser veldig fort, takket være kanskje nettverkseffekter, og håper at de blir kjøpt opp. Av Facebook? Av Facebook. Det er noe som jeg har i andre sammenhenger snakket også om, at fordi disse selskapene er the environment, så hvis du er en startup, og som du sier, har en GAFA-strategi, har en exit-strategi, hva slags data kan du akkumulere over tid, som kan være verdifulle for disse selskapene, disse gigantene slik at når de kommer og trenger noen som gir dem de datene som de ikke har selv at de kommer til deg når de trenger de partner som du har at de kommer til deg at du kan forhandle fra en styrkeposisjon og ikke fra en posisjon hvor du egentlig har alt tapt fra starten og det gjelder mye retail for eksempel her i Norge for eksempel blant annet Vi hadde en episode forrige gang om retail, men føler du at retail ikke har en GAFA-strategi? Jeg tror at noen har det, og vi kunne snakke om hvem de er. Jeg tror at de... Altså Airthings, kjønner du til selskapet Airthings? Norske Airthings, de lager sånne radonmålere. Det er blant annet den som heter Geir Førre i styret, som har solgt tre selskaper til over en milliard kroner til USA. til amerikanske selskaper, at han er en supergrunder slash styreleder. Men nå er han i hvert fall involvert også i AirThings, og denne måleren, de har gått utenom Norge, egentlig. De har gått rett på USA, og gått rett på Amazon. Så det er deres strategi. Ja, men det er logisk. Men jeg tenkte ikke gav for strategi i forhold til hvordan å selge. Men er det logisk for et norsk selskap å gå direkte på Amazon, i stedet for å begynne å selge? Ok, jeg rephrase. Det skulle ha vært logisk. Ja. For det er jo ikke det. Nei, men det skulle jo vært logisk hvis du har globale ambisjoner. Skal du starte din egen salgskanal? Eller hvilken salgskanal skal du gå for? Oi, vent! Amazon. Jeg har nettopp vært i Spania og besøkt hjemmebyen min, Barcelona. Altså, folk bruker Amazon veldig i Spania. Det er en housebrand, altså. Så det er veldig, og du ser de Warhouses fra Amazon ved siden av flyplassen. Ja, som sagt, disse gigantene må man regne med. Man må ha en GAFA-strategi i forhold til hvordan kan vi bruke dem? Og man skal ha en GAFA-strategi i forhold til hva gjør vi når de kommer, fordi de kommer? Hvis vi er suksessfulle nok, og vi er globale nok, så kommer de. Og hvis de kommer til vårt lille land, Norge eller Spanien, og jeg er, hvordan skal jeg skaffe meg en såpass interessant posisjon, både i forhold til data, og i forhold til partnerskap, og i forhold til antall kunder som jeg har, slik at de får mindre effort å kjøpe meg, gå i partnerskap med meg, og da kan jeg ha en styrkeposisjon, og ikke en... da på siden fra starten. Ja, og det kommer jeg ingen tvil om. Det seneste er nå, og da over til neste tema. Apple skal lansere Apple Pay i Norge i løpet av de nærmeste månedene i Norge og Polen, sa de. Og Ukraina. Og vi bryr oss ikke så veldig mye om Ukraina og Polen, siden vi sitter her i Norge akkurat nå. Så vi skal snakke litt om Norge. Og i Norge er det en situasjon hvor Vi har da aktøren Vips, som er slått sammen med BankAccept og BankID, som eier dette spaceet, men nå kommer da Apple Pay inn. Hvordan tror du det vil foregå? Det jeg tror kommer til å skje er at på et eller annet tidspunkt kommer en av bankene til å kalle sprekket. og si, ok, greit, vi kan ikke være her i Norge, de eneste i Europa som etter hvert ikke har Apple Pay, eller Google Pay, eller Samsung Pay da, men la oss snakke om Apple Pay da. Og en bank, en av de store som vi har i Norge, kommer til å gå i en avtale med Apple. For Apple gjør dette ikke ved siden av bankene. Hvordan fungerer dette? Hvorfor må bankene gi sin... Det som skjer er at Apple Pay bruker en teknikk som heter tokenization. De enkrypterer all informasjon som du egentlig legger til, når du bruker Apple Pay. Og de må gå inn i, i hvert fall før PC2, måtte de gå inn i samarbeid med bankene for å gjøre den enkrypteringen, gå inn i konton og så videre, eller bankkonto også, eller kortkonton. Kort nummer. Med PSD 2 tror jeg nok at det blir mye enklere, for da trenger de ikke så en sånn Ja, de kommer til å trenge fortsatt deres samarbeid på grunn av infrastruktur. For Apple Pay går på butikk, ikke sant? Fysiske butikker. Og da må du gå inn i disse terminalene som er der. Og da begynner vi å snakke om å samarbeide med de som egentlig har distribusjon og håndterer disse terminalene som er som er netts. og hele det ekosystemet som bankene, hvis de ikke eier, kontrollerer. Men VIPS, BankID og BankAccept må jo gi like vilkår til andre aktører. Ja, så det er nesten uungåelig at Apple gjør det. Men er det ikke nok at Apple har tilgang til kreditkortet ditt? Altså visa-delen, eller maskardelen? Ja, altså det er, du må gå inn i infrastrukturen til, altså hele infrastrukturen og hele, hva kan jeg si, alle protokollene som driver seg bankaksept og visasystemet. Så det er ikke så straightforward rett og slett. Det er derfor vi har, i hvert fall frem til PC2, det er derfor vi har i Norge noen, det som man kaller betalingsaktører, betalingsaggregatorer, som DIPS for eksempel, Streiks vil gjøre det også. De selskapene har kunnskap, de har tilgang til protokollene, til infrastrukturen, og kan gjøre det på vegne av mange andre. Men tror du Apple kan utføre VIPS? på vennbetaling, for eksempel? Jeg tror at Apple kan utfordre Vips på vennbetaling, fordi, som jeg prøvde å si for en stund siden, altså i stad, er at du bruker disse tjenestene og disse aktørene hele tiden. Og jeg bruker Messenger, altså meldingstjeneste til Apple, hele tiden. Det blir mye enklere å å betale en venn. Jeg kan betale deg for eksempel, Lukas, når vi snakker om hva skal vi diskutere neste gang når vi er på podcast. Og forresten, jeg skylder deg et eller annet. Så sender jeg penger og vennbetaling. Så det er det. Du er i deres ekosystem. Du bruker dem hele tiden. Alternativet er å komme deg ut og trykke på VIP sin logo og starte en betaling der. Hvis du skal betale meg da, så vil du støtte på et problem som jeg tenker også er et problemet til Apple. Det er at jeg ikke har Apple-telefonen. Jeg har en Samsung, så jeg er ikke inne i Messenger. Jeg trodde du hadde Apple-telefonen, faktisk. Men folk som har iMessenger, de kommer til å bruke det. Nettopp, ja, men det har en begrenset, altså den begrenser seg jo i form av nettverket, det vil begrense seg. Det vil ikke være en sånn, det vil ikke dekke alle transaksjoner. Det vil ikke dekke alle transaksjoner, Men de vil dekke de som Apple er interessert i. Ja, men det er jo vips, ikke sant? Vips gjør det. Og nummer to, som du nevnte, Facebook Pay, hvor du kan betale gjennom Messenger, det dekker jo også alle, sånn sett. Jo, men det er ikke noe motstridende. Apple har aldri vært interessert i å dekke alle. Apple har aldri vært interessert i å selge en iPhone til ASMN. Vi vet at de ikke kan gjøre det. De har en slags prisbarriere der, de har noen ideologiske barrierer, så det er folk som rett og slett ikke vil ha Apple, men de vil ha kanskje 10-12% av markedet. Ja, men vil det være nok å ha 10-12% av markedet innenfor dette, som er en samme funksjon? Det er ikke knyttet noe annet til at det er en funksjon for å betale. Det er veldig straightforward. Kan du kapitalisere mer på det, på samme måte som de gjør med smarttelefonen sin da? Hvor de tjener mye mer penger enn konkurrentene? Ja, sånn, ti ganger mer. Nei, altså, det er helt klart at de tjenesten som er universelle, og som eier, og som er omgitt av et ekosystem, de kommer til å, etter min mening, kommer til å vinne etter hvert, ikke sant? Eksempel, Jeg bruker FaceTime, som er en eksklusiv tjeneste til iPhone-brukere. Bruker jeg veldig til å snakke med sønnen min. Jeg vet at han er en iPhone, ikke sant? Du ser det fordi på fargen og sånn. På en message. Men når jeg snakker med whoever else i Spania for eksempel, så bruker jeg WhatsApp. For jeg vet at alle har WhatsApp, uansett hva. Og det samme kommer til å skje med, altså jeg bruker mye i, jeg bruker mye masonjør fra Facebook. Så det er etter hvert, ja. Men det er også avhengig av hvor attraktiv Apple etter hvert klarer å gjøre disse tjenestene. Men jeg ser i det siste at Apple er veldig mer og mer fokusert på hardware i sin lille 10-12% av markedet. De lever ekstraordinært godt av det. Og allikevel så vokser deres, og selv om med disse begrensningene, så vokser deres tjeneste business unit fenomenalt med 33% i året. Altså, det er ganske impressive, vil jeg si. Apple Pay har vel økt 100% siste året. Og iCloud. Og antall betalinger i transaksjoner har økt tre ganger. Ja, det er tre ganger. Så det er helt klart at Apple ikke vil gå for alle sammen. De vil gå for den nischen. Og jeg tror at i noen tilfeller kommer det til å være enklere enn andre å lansere et gjenstil for dem. Altså, jeg skjønner det. Med nettverksprodukter, så er det jo vanskelig å ikke gå for alle. Ja, hva mer? Altså hvis du skal starte et telefonselskap, du kan liksom ikke lage det kun for noen. Så det bør jo fungere for alle. Ja, men det er bare en gang, tror jeg at... Men det fungerer jo da. Ja, det fungerer kjempebra. De bruker netteres effekter. i deres nettverk, som er omtrent en milliard av devices. Altså, hvor stor skal nettverket være, egentlig, for at du skal begynne å tjene penger, og de tjener mye penger på det. Når de må, så åpner de også. Det skjedde med iPod, for eksempel. De åpnet iPod for PC. Først var det bare for Mac, men de skjønte at det ikke gikk. Fordelen til Apple er at de har jo kreditkortet ditt inne. Hvis du har en Apple-konto, så har du som regel lagt en kreditkort. Ulempen er at de ikke går for alle. Vips er jo nå begge deler, på en måte. Ulempen deres er at de ikke er i en normal kommunikasjonsflyt til daglig. Du er ikke dialog. Du er ikke til stede, så fremst ikke du trenger å ha behovet. Jeg vet ikke om det er en svakhet eller styrke. Facebook har jo kommunikasjonskanalen, men de har jo ikke kreditkortet ditt. Ikke enda. Fordi de kommer med vennebetaling. Men er det en god nok eller godt nok verdiforslag for å legge inn kreditkortet ditt når du allerede har VIPS? He he. Hva hvis du bruker kortet også til markedsplasser? Skjønner du? Det som skjer med disse ekosystemene, de kan kanskje ikke gå den veien, men de kan gå med den andre veien. Ja, men de har liksom ikke noen killer verdiforslag enda for å legge inn... Det er litt hasselt. Det er lettere i dag, selv om det har vært Facebook Pay, så har det vært enklere å overføre penger via Vips, enn å måtte legge inn kortet ditt. To personer kan legge inn kortet sitt, og så overføre via... Fordi den jobben har aldri gjort. Nettopp, ikke sant? Jeg er enig, men igjen, da går vi tilbake til starten. Jeg er veldig impressed av hvor godt Facebook nå tenker. Det virker at de bruker datene og kommer til tjenesten som er overleggende. Vi snakker ikke om nå, vi snakker om hva kommer til å skje med Facebook med andre tjenester. Du må betale for, og du sier denne tjenesten har ikke Vips, denne tjenesten har ikke Kanskje Apple, denne tjenesten har ikke andre, denne tjenesten vil jeg ha. Ja, for eksempel, det man kan se for seg er at man lar bedriftssider på Facebook åpne sin egen nettbutikk på Facebook. På Facebook. For eksempel. For eksempel WeChat, så kan du gjøre det. Og sånn sett, hvis man begynner å omsette produkter på Facebook, og så ikke ser borti fra at det skjer, da er det en grunn til å legge inn kreditkortet. Den ene gangen du har lyst på, og den fikk jeg lyst på nå, så legger du inn kreditkortet, så er det gjort. Ja, ikke sant? Jeg tror det er typisk at du gjør det, du ser, ai, det skulle jeg kjøpt fordi... Nei, men jeg må legge til kreditkortet, jeg vil ikke. Og så plutselig en dag, så sier de, nei, vet du hva, jeg gjør det fordi jeg har sett så mange muligheter her. Så mange greier som jeg vil kjøpe. En veldig interessant ting er at Snapchat, unnskyld, Instagram, er nå integrert med, mye bedre integrert med Spotify. Da åpner seg kanskje også en mulighet for deg, oi, kanskje i fremtiden så må du ikke betale Spotify gjennom andre kanaler enn Facebook hvis du ikke vil. Altså jeg tror at den tema med betaling kommer til å bli viktigere og viktigere. Facebook trenger de data. De vil vite hva du bruker penger på. Hvor mye penger du bruker på hva. De kan etter hvert, nå tenker jeg mens jeg snakker, men de kan etter hvert utvikle en eller annen form for... for sammenligningssystem mellom produsenter, hvor du kan si ok, vet du hva, dine priser er altfor høye i forhold til dem. Ikke som en robot på det som står på tikket, men hva egentlig folk betaler for, ikke sant? Så det er i andre land også. Så det kan være interessant å se hva slags nyhet gjenhester Facebook og andre lanserer for å få tak i de datene de vil ha. Men sånn, hvis vi kommer tilbake fra fremtiden og ser på i dag, altså la oss si hvis Apple lanserer i dag, hvilke fordeler, altså hvilke styrker er det Vips har? Altså hva er det som kan gjøre at Vips faktisk holder stand da? For som du sa, alle bruker Vips nå. Altså de har en etablert kundemasse. folk er vant til å bruke VIPS. Ikke bare det, bedriftene har blitt vant til å bruke VIPS. VIPS har nå mange tjenester rundt betaling, ikke bare en, men mange. Slik at etterhvert, hvis de har litt mer tid på seg, så blir man veldig vant til å betale med VIPS også på nettet og andre steder. Så hvis VIPS klarer å få deg inn i en sånn betalingsekosystem, så tror jeg nok at de har en sjanse, ikke sant? Fordi det blir vanskelig å betale. De har en lokal tilstedeværelse, så de kan jo drive B2B-salg og sikre nye bedrifter. Nettopp, nettopp, ikke sant? Så her betaler vi med Vips, ikke sant? Det er noe som man ser mer og mer. Ja, etterhvert kan det være mulig at vi ser det. Her betaler vi med Facebook, men da begynner det å bli to systemer, ikke sant? det blir, det blir en kamp, men jeg tror nok at Vips kan, med litt flaks og litt mer tid, så kan Vips bli veldig godt posisjonert. Og så, Altså det VIPS egentlig er, er at du kan betale med telefonnummeret ditt. Ja, ja. Nei, egentlig det de gjør er at de har din betalingsinformasjon på mobilen. Og det betyr at du kan bruke din betalingsinformasjon overalt. Du må ikke gå i en nettbutikk for eksempel og lagre ditt kreditkort der, ikke sant? Jo, men hele greia er at det er knyttet til mobilnummeret ditt. Ja, ja, ja. Det er det som er identifikatoren. Du har et nummer som har knyttet deg. Og da er det overalt med det. Så det er jo det som er VIP-sevgjentet. Det er det som er VIP-sevgjentet i kjernen. Så det er egentlig bare et godt tips. Sånn knytt knytt ting til mobilnummeret ditt hvis du skal lansere et produkt. Godt tips til alle grunnere som har en sånn idé. Veldig bra. Det var en siste ting som Facebook også lanserte. Nå har vi vært på Facebook, så er det over til Apple og tilbake til Facebook, og det var Clear History. Som man bør gjøre med nettleseren sin i ny og ned, er å fjerne historikk. Så kan du nå også fjerne historikk på Facebook-pixel. Det vil si, hvis du surfer rundt på nettet, så har Facebook som regel pikseler rundt omkring, som disse lokale nettsidene har installert, som gjør at de kan kjøre retargeting når du er tilbake på Facebook. Og det du kan gjøre nå er å fjerne den informasjonen om hvilke nettsteder du har vært på ut på webben. Det er bra, men det adresserer en problemstilling, for det var mange som ikke forstod hvordan det var mulig, og de følte det som ubehagelig. Hvordan er det mulig at Facebook kan trakke meg og min aktivitet på nettet når jeg ikke er på logget en gang? Ikke sant? Og det var en av de greiene som har vært veldig diskutert nå i det siste på grunn av Cambridge Analytica og ja, alt det der. Det som er veldig bra også, synes jeg er at jeg vet ikke om du så den første delen av F8, da Mark Zuckerberg var på scenen. Han sa det direkte, vi kommer til å ta dette med privacy veldig på alvor. Han har ansatt 20 000 mennesker til å følge opp med de valgene som foregår nå i de neste månedene i hele verden. De skal kranke på fake news. De skal bruke algoritmer og artificial intelligence for å se hvem de er. De skal til og med bestraffe de de nettavisene eller de som er på Facebook som distribuerer fake news også. Så det er egentlig jeg tror at det var ikke så vanskelig for Facebook å gjøre all det der, men de trengte en Cambridge Analytica, tror jeg. Yes, da har vi ikke vei i sende. Det er kanskje et rekord at vi har bare brukt 31 minutter, Salvador. Gikk som en drøm. Da ses vi kanskje neste uke. Vi ses kanskje neste uke. Ha det fint. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.

Mentioned in the episode

Facebook 

Et sosialt medienettsted som har gått inn i ulike industrier.

FaceDate 

En dating-tjeneste lansert av Facebook.

Instagram 

Et sosialt medienettsted som Facebook kjøpte opp.

WhatsApp 

En meldingstjeneste som Facebook kjøpte opp.

Snapchat 

En meldingstjeneste som Facebook prøvde å kjøpe opp.

Match Group 

Et selskap som eier dating-tjenester som Tinder, Match.com og OkCupid.

Tinder 

En dating-tjeneste som eies av Match Group.

Match.com 

En dating-tjeneste som eies av Match Group.

OkCupid 

En dating-tjeneste som eies av Match Group.

Apple 

Et teknologisk selskap som lanserer Apple Pay i Norge.

Apple Pay 

En betalingstjeneste fra Apple som skal lanseres i Norge.

Vipps 

En norsk betalingstjeneste som kan bli utfordret av Apple Pay.

BankAccept 

En aktør innenfor betalingsløsninger i Norge som er slått sammen med Vipps og BankID.

BankID 

En aktør innenfor betalingsløsninger i Norge som er slått sammen med Vipps og BankAccept.

Google Pay 

En betalingstjeneste fra Google.

Samsung Pay 

En betalingstjeneste fra Samsung.

PSD2 

En EU-forordning som skal gjøre det enklere for bankene å samarbeide med tredjeparter.

DIPS 

En betalingsaggregator i Norge.

Streiks 

En betalingsaggregator i Norge.

Airthings 

Et norsk selskap som lager radonmålere.

Amazon 

En amerikansk nettbutikk.

Clear History 

En funksjon på Facebook som lar brukere fjerne sin nettleserhistorikk.

Facebook Pixel 

En kodebit som Facebook bruker for å spore brukeraktivitet på nettet.

Cambridge Analytica 

Et datakonsulentfirma som brukte Facebook-data til å påvirke valg.

WeChat 

En meldingstjeneste fra Kina som har en integrert nettbutikk.

Spotify 

En strømmetjeneste for musikk.

FaceTime 

En videokonferansetjeneste fra Apple.

iMessenger 

En meldingstjeneste fra Apple.

Participants

Host

Lukas Veldig-Gebrøll

Guest

Salvador Baille

Sponsors

Cefalo

Lignende

Lastar