Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er medgrunder og CEO i Firi, Tuk Kuang. Selskapet har gått fra 0 til 140 000 kunder i løpet av fire år. Velkommen, Tuk. Tusen takk. Det er jo en ganske imponerende reise det dere har hatt. Kan ikke du bare kort fortelle hva det er dere gjør? Ja.
Nei, vi er fire. Tidligere heter vi Myra X, og vi har jo den samme misjonen fortsatt, og det er jo tilgjengelig å kjøpe og selge køpte løtter for hvem som helst, når som helst. Det vil si vi tar oss av alt det man skulle ha for plittelse overfor antivitvaskingsloven.
Og tilbyr kundene våre et enkelt og brukvennlig produkt som gjør at de kan investere i køptovaluta. I norske kroner. I norske kroner. I norske kroner. Yes, og da er det sånn at dere må ha sånn tilatelse fra finansilsynet? Ja, så vi var jo en av de første som fikk registrering fra finansilsynet tilbake i 2019. Så siden da så har jo vi operert, og nå jobber vi med for eksempel å
for en e-pengekonsisjon, som gjerne vil jo løfte oss til et annet nivå da. Ok, hva betyr det? Det betyr jo at vi da blir ansett som et finansiell institusjon, og det åpner jo helt andre ting, for i loven, hvis man tenker på sikkerhet av midler, så finnes jo noe som heter klientkonto. Det har jo ikke vi krav på per i dag, med e-pengekonsisjon.
så åpner det opp muligheten og gjør det lettere for oss. Pluss at det er en helt annen form for seriøsitet i denne bransjen. Fordi man opplever fortsatt problemer med for eksempel bankforhold, vanlige kunder sliter med banken og så videre. Og med dette her er det jo også et fint kvalitetsstempel.
Ok, jeg må forstå det. Mange sliter med banken, hva betyr det? Det er svært mange som sliter med bankforholdet når man for eksempel har kjøpt køptoløter tilbake i tid, det har gått opp på en vittig pris, du så det ut, tar pengene tilbake til bankkonto, så spør banken, hvor fikk du pengene fra? Og man sliter jo fortsatt egentlig ikke bare i Norge, egentlig overalt, om at banken ikke forstår eller har gode nok systemer for å finne ut om pengene faktisk kom derfra. Så
Så det gjør jo ikke sånn... Så hvis dere får en såkalt e-pengskonsumtion, så betyr det at dere kan verifie? Vi gjør det allerede. Alle penger som kommer inn på vår plattform, om det er kryptovaluta, eller norske kroner, eller danske kroner, og så videre, sjekker vi. Hmm.
Vi sjekker hvor pengene kommer fra. Vi henter inn all dokumentasjon vi ønsker for å bevise at vi faktisk har gjort jobben vår og at vi kan gå god for disse pengene. Og så får kunden handle på vår plattform. Og da handler det bare kun med folk som er verifisert og godkjent. Og ikke har noen bemerkninger på seg da.
For det vi har bygd er jo et selskap mellom blokkskjeder og et selskap mellom tradisjonell finans. Det er jo det egentlig vi kryptofolk kaller det for. Så det er et selskap som ligger mellom de to verdenene. Er det et selskap som ligger mellom, eller er det to selskaper som ligger mellom? Et selskap. Ok.
Det er fire. Så det dere gjør, dere kjøper da, jeg er som en fireåring innenfor dette her, så dere kjøper da for eksempel bitcoin ut i storemarkedet, og så selger dere det videre til nordmenn over
og hvor de kan bruke norske penger, norske kroner for å kjøpe det. Det er det vi nettopp ikke gjør. Så det er våre kunder som gjør det. Og våre kunder, det kan være vanlige folk, folk som trader, folk som kjøper fra et annet sted og selger det hos oss på Firi. Så har jo man det man kaller for market maker. Det er jo folk som sitter igjen med litt mer penger, som kjøper et annet sted,
selger oss for noen promille høyere, og så tjener vi penger på det. Ok, men du kan kjøpe oss der også? Ja, du kan kjøpe oss eller oss. Det er bare ikke vi som står for likviditeten per i dag. Nei, skjønner. Så alle midler du kjøper på 4 er jo gjennom folk som kontinuerlig går under kundekontroll hele tiden. På alle midler. Ja, det er topp. Så det er egentlig en trygghet i å bruke det.
det som en plattform versus for eksempel en utenlandsplattform da? Ja, altså man har et relativt godt forhold til lokale myndigheter som vil også hjelpe. Firi bygger jo
det vi mener kunne være trenger. For eksempel hjelp med skatterapportering. Skatt er jo et tema uavhengig om det er crypto eller om det er aksjer eller sånn. Men i crypto så har det jo ikke eksistert alt for mange tjenester. Det har eksistert noen tjenester fra før, men vi bygger denne tjenesten inn i vår plattform, slik at du får alt på ett sted. Ja, for så å si lagen kan tjenes for nordmenn. Ja. Mm.
Og nå skal vi jo ekspandere det. Ja, ikke sant? For det er interessant, for jeg lurte på, det jeg tenkte å stille deg med, det finnes jo mange internasjonale konkurrenter som gjør dette her. Så hvorfor kjøper folk på 4? Og nå nevnte du jo en grunn til det. Ja, altså vi har jo et utrolig fokus på brukervennlighet. Det skal være enkelt, det skal føles trygt, det skal være trygt.
på like linje. Tror du Binance vil si noe annet? Ja, Binance vil jo alltid kunne si noe, altså de er jo en grunn for at de har blitt størst. Nei, men vi...
Vi bygger jo tjenester for en veldig spesiell gruppe med folk. Folk som gjerne ikke har lyst til å sende bilder av seg selv over internett. Vi bruker lokale identitetssystemer, sånn som Bankede her i Norge. Og det gjør jo at man også bruker ting man kjenner godt til. Ja, og det gjør jo også at dere blir en bedre tjeneste for nordmenn. Ja, det skaper jo tillit basert på at vi også...
piggybacka bakpå den tilliten til bankene. Så spørsmålet er da, hvis dere skal ekspandere internasjonalt, i Norge har dere en konkurransefordel nettopp med dette her, men den vil du miste internasjonalt. Kanskje tvert imot, fordi dere ikke kjenner lokale regler og lovverk. Nå vet jeg ikke hvordan det er i forhold til EU, om det finnes noen... Det er noen greier som skjer i EU nå, hvor de ønsker å lage et mer paneuropeisk samarbeid rundt dette med elektronisk identitet.
Og der er jo for eksempel Signikat en ganske stor aktør.
Og vi bruker også signikatter til dette her. Så vi følger tatt med på det som skjer, for det vil også hjelpe oss å ekspandere enda kjappere. Men er du enig at det vil kanskje være en utfordring da, når det skal være internasjonalt? Akkurat dette aspektet her, som har vært en konkurransefordel mot internasjonale kører. Vi har jo en konkurransefordel i form av at vi bruker lokale tjenester. Når du kommer til et område som ikke har disse samme type ting som bankene, så er det jo økosystem og produktene som vil være konkurrent.
renser fortrennet. Så da slipper du denne fragmenterte delen av kryptospace hvor du må et sted for å gjøre seg skatterapportering. Du må et sted for å kjøpe. Du må et annet sted igjen for å få rente. Det kan man bygge inn i et økosystem. Ja.
Og bygge det i form av det vi gjør, at vi har en lokal fotfeste i hvert land vi går i. Slik at du har for myndighetene en person å gå til, framfor at du sender en mail eller ringer til et nummer, og så tar noen opp telefonen. Så vet du egentlig ikke hvor den personen er. Nei. Men vi går
Vi går en litt annerledes ut, da. Og så kan det faktisk være en fordel at dere kommer fra Norge, som verden ser på som et sånt all right sted. Ja, det er jo et av de tryggeste landene i verden, for det økonomiske og alt annet. Og det er jo egentlig det som vi startet ut med, at hvis vi i Hulste
Hvis vi klarte å få det til her i Norge, så har vi jo gjort ganske stort. I og med at vi nordmenn, vi er jo ganske konservative oss. Det ser vi også på dette her med Neobank mot bankegreiene vi har sett de siste nesten ti år. Så
Det er utrolig gøy å ha noen 140 000 unike verifiserte normer på fire. Ja, det skal vi snakke litt mer om. Men dere heter tidligere Mirai X. Stammer. Det høres jo litt sånn sketch ut. Ja, altså det er jo... Hele historien er jo egentlig litt sånn... Mirai er jo faktisk japansk, som betyr fremtiden. Og X var jo bare en forkortelse på exchange da. Så da blir det fremtidens børs. Er det det vi...
gikk ut fra. Vi fant jo fort ut, eller ikke fort ut, det tok noen år når vi begynte å få kunder, å forstå at det var et vanskelig navn. Og da måtte vi jo bygge opp
Å finne et nytt navn som både kunne appellere for oss internt, for det viktigste er jo en del av kulturen, men også eksternt, ovenfor vår kunde. Da la vi den på fire. Så har vi jo et nødvendig ord som betyr fire tråd. Og det er jo egentlig bare en utvidelse det vi har ønsket å gjøre lenge. Det er jo egentlig på en måte å være en guiding light hvis vi har lyst til å hjelpe kundene våre. Derfor, fra A til A. Ja.
Ja, og fire, det er jo ikke bare bare å finne et nytt navn. Nei, det var ikke sånn at det var fredagspils, og så ja, nå skal vi finne et nytt navn. Nei, det var langt ifra. Når vi byttet navn, så var det jo ikke engang lov med fredagspils, i og med at det var under kårene. Så nei, det var en prosess som tok mange måneder. Det var veldig mange navn på blokket, for å si det sånn. Da brukte dere profesjonelle aktører på det? Ja, vi fikk hjelp av Bakken og Beck, som også...
som er investerer hos oss. Og da fikk vi jo hjelp med de. De er veldig flinke på det her. Så vi fikk veldig god hjelp, og de hjelper oss med å finne ut hva vi mener at vi står for, hvordan det er, og så kommer vi opp med eksempler. Og det var over 100 navn i hvert fall. Men Firi er jo et veldig bra navn, fordi det er enkelt og kort, og så videre. Og da høres det også veldig dyrt ut.
Nei, det er nok betydelig billigere enn mange andre vi har lest om. Ok, men hva sa du sånn «ikke»?
Vi måtte bare kjøpe ett domene. Det var langt under millioner i hvert fall. Ja, det var det? Ja. Så det var ikke sånn en vyopplegg eller sant. Det var ikke så dyrt som man skulle tro det skulle være. Nei? Det var det ikke. Hvem satt på det i verden? Var det noen eller noen? Det var et amerikansk selskap treng som satt på det. Ja, som sitter på masse domener. Ja, som sitter på masse domener. Så vi brukte en...
En broker. En broker som hjelper oss med å kjøpe, og så kjøper opp masse nominer for oss, uten at det er lekkert at det er det vi skulle hete tilbake i tid. Men hvordan kom dere på å starte Firi? Det tar jo en tid fra du har en idé til du faktisk gjennomfører den. Så fortell litt om bakgrunnen. Ja, altså...
En kort historie er jo at jeg har en utdanning i programmering og nettverk for universitetet. Og da jobbet jeg i konsulenthus. Og da har vi noen kollegaer som var tidlig i 2017, kjøpte og begynte å bli hårdt for alle prisen gikk opp. Nå er det forrige toppen da. Og da var det jo en kollega som sa, tenk å bygge noe sånt her, men du klarer det aldri. Og når han sa at jeg ikke skulle klare det, så var det på en måte ingen...
ingen god grunn for at jeg ikke skulle klare det heller. Og for min egen del så var det jo mer en teknisk utførelse jeg har lyst til, og utfordring som jeg ønsker å bevise at jeg faktisk kunne. Men det var jo samtidig som at jeg ønsker å kjøpe køpt bløter. Jeg måtte sende bilder av passet mitt. Jeg måtte sende bilder av meg selv med bekreftelse på at jeg er ekte da. Avis, data og sånt. Og det føltes ikke så godt da. Og så hadde jeg alltid hatt lyst til å bygge noe.
Det er kanskje det som for min del av å være i konsulentverden, er at jobber du lenge nok der, så ønsker du kanskje å bygge et produkt hvor du selv er på en måte et produktdegere. Så du hadde egentlig ikke en sånn passion eller lidenskap for krypto i utgangspunktet? På teknologisiden hadde jeg det. Det var bare mer en utgangspunkt?
spennende utfordring. Det er en spennende utfordring, og det er en spennende teknologi som jeg mente man kunne kanskje bygge mer inn. Jeg håpet jo det på en måte fulgte inn når jeg var ferdig på studiet. Ikke under studiet. Men eide du, kjøpte du noe krypto tidlig? Jeg kjøpte tilbake inn til 2015, og så kjøpte jeg litt i 2016, og så kjøpte jeg mye i 2017.
og så kom jo beer market da og da ble på en måte da sluttet de med å kjøpe den altså sånn det jeg kaller for YOLO-kjøp jeg bare sånn eh nå har jeg en god feeling da begynte vi å kjøpe fast så siden da har jeg egentlig bare kjøpt litt fast uansett om hvordan det går ja altså er det den beste strategien for de som ikke har peiling
Jeg vil påstå at det er den beste strategien for folk som ikke har peiling, samtidig som at det er kanskje den som gjør det minst hovedbry over tid. Det er kanskje det jeg lærte mest fra 2017. Den der psykologiske usikkerheten på om prisen skulle opp eller ned, den spekulasjonsdelen av det, det var ikke noe for meg. Det var utmattende. Og det er helt greit når alt går opp. Når ting går ned, så er det sånn at det gjør vondt å se tallene gå ned, og da tenker jeg det beste at man
fjerner seg fra pris og har man tro på det så kjøper man over tid på samme måte som du gjør med fonden da Husker du hvor mye en bitcoin var på når du kjøpte den første gang? Nei, banken husker jeg sikkert det Men jeg husker det går jo vanvittig fort i dette markedet her men jeg husker liksom i hvert fall i 2017 da jeg begynte å kjøpe skikkelåp så var det jo sommeren i 2017
Og da hadde jo prisen gått opp mange, mange prosent. Da var jeg på en fest og bare sånn, jeg tjente 300 000 på Ethereum siste uke. Og så bare, what? Og sånn, kan jeg huske det er Ethereum? Og da var det på en måte Ethereum og smartkontrakter som jeg egentlig trakk meg mest inn i det. For jeg hadde jo egentlig lyst til å se hvor langt man kunne ta teknologien og bruke det. Så det er jo det som alltid har vært målet mitt. Ja, er det litt sånn at bitcoin...
Altså at Ethereum er den beste iterationen på tanken bak Bitcoin? Nei, det er to forskjellige krets. Det er to forskjellige tanker. Altså Bitcoin er jo sånn...
tanken er store value. Du skal lagre verdi over tid, og det er jo et superdesentralisert blockchain, mens Ethereum prøver å få den programmeringsdelen inn i blockchainen, at du kan bygge smarte ting, og du kan bygge slå sammen ulike tjenester. Ja, men du ville ikke hatt Ethereum uten bitcoin? Nei, du ville garantert ikke hatt Ethereum uten bitcoin. Så er det en iteration? Er det den smarte ...
Den bedre utnyttelsen av kryptoteknologi da, enn bitcoin? Ja, dette er jo sånn her politiserende tema. Nå setter jeg meg litt i kristel. Jeg mener jo at Ethereum kommer med en god del interessante teknologier og utforsker mye mer enn det bitcoin gjør. Bitcoin er jo veldig konservativ av seg. Det tar lang tid å få den konsensusen og endre ting. Men jeg mener jo at Ethereum gjør mye spennende. Ikke nødvendigvis...
alltid bare smarte ting, men de pusher på en måte grensene hele tiden. Og Ethereum sier jo selv at de tar mye inspirasjon fra bitcoin. Det er jo egentlig der de fleste kommer fra. Alle har jo hatt fokus på at nå skal jeg være kjappest. Men kanskje ikke kjappest er det beste. Kanskje det skal være det sentralisert er det beste. Men folk har forskjellige perspektiver hele tiden. Og for min del så har jeg lyst til å se
Du har jo den der evige trekanten. Du får enten desentralisering, du får liksom fart, og så får du sikkerhet. Du kan bare velge to. Du får aldri tre. Så jeg har lyst til å prøve å
Hvorfor alle tre? Hvis alle tre, men i hvert fall 33 prosent av dem. Så du får på en måte både pose og sekk og alt det ille imellom. Ja, du får en tredjedel av en pose og en tredjedel av en sekk. Stemmer. Ok, så i 2017 så var det mer du så på det som en teknisk, altså du var interessert i teknologien, og du så på det som en teknisk utfordring å få til å bygge en sånn merkesplass. Og så setter du i gang, alene.
Nei, jeg startet jo med to andre. Han er jo nå styrleder hos oss, Øyvind Kvannes, og han andre heter Mikael. Hvordan finner du disse? Mikael og jeg, vi jobbet jo sammen i det konsulenthuset vi jobbet for, og Mikael kjente Øyvind, så vi ble på en måte en gjeng da, fordi vi var veldig interessert i kultforløter og blokkskjeder og sånt, og se liksom hva vi kunne bygge.
Og da gikk vi sammen og bygde det. Og så ga Mikael seg noen år senere. Ok, dere gikk sammen og bygde det, det hørtes veldig... Nei, nei. Men det er sånn fast forward. Vi bygde... Og så bare lagde vi den, og så... Vi hadde ingen erfaring med trading-systemer, ingenting med børs, absolutt ingenting. Vi hadde bare lyst til å se om vi kunne bygge ting. Øyvind har jo erfaring for å bygge selskaper før...
så han var jo kanskje den som hadde mest produkterfaring av oss. Vi var jo hard guns i form av konsulenter. Det var jo rett og slett bare å sitte og lære. Jeg leste utrolig mange tekniske dokumenter om for eksempel hvordan risikomotorene som bankene bruker fungerte for å bygge vår egen.
og gjøre alle disse tingene. Hva er de tre viktigste tingene du har på plass for at det skal funke? Det blir vanskelig å si. Det første er jo rett og slett kunnskap. Altså forstå det. Vi har jo vært så heldige at ingen har visst om oss i veldig mange år, så vi har brukt veldig mye tid i starten for å forstå hvordan
disse tingene fungerte. Vi hadde jo en teori, og det slo jo selvfølgelig ut i 2019 med hvitvannsinsloven, om at crypto kommer til å bli, ikke nødvendigvis det man kaller for sosialt akseptert, men det vil komme til å få mer fokus på seg i tiden fremover. Og da var vi jo veldig tidlig ut med bank i det, vi ønsker å verifisere kundene våre, og man ser jo at disse prediksjonene har truffet ganske bra, og videre i de produktutviklingene vi gjør,
Og man ser jo da at man må ha i hvert fall litt teknisk forståelse, og det hele bygger jo egentlig på tillit igjen. Fordi vi bygger jo og forvalter jo, altså nødvendigvis forvalter, men vi sikrer mye midler for våre kunder. Hvor lang tid tok det for at dere begynte å bygge til dere hadde den første versjonen ute? Første alfa for eksempel? Jeg tipper det var en...
Første alfa var jo tre uker. Ja. Hva kunne du bevise på da? Du kunne kjøpe og selge. Du kunne se balansen din. Med banket da? Det var uten bank i det. Banket det var jo en...
Det vi egentlig slet allerede fra 2017 var egentlig å få tilgang til produkter som man ellers brukte i tradisjonell finans. Og da var jo sånn Alfa-bankkonto, alt til og med disse verifiserings-tjenestene. Så det Alfa beviste at vi kunne bygge trading-system. Så på tre uker så gjorde vi det. Og de første kundene deres, når kom de inn?
Det var da vi åpnet opp for Open Beta. Det var vel i 2018, tror jeg. Vi jobbet jo 100% som konsulent, om ikke mer. Så skulle vi jobbe med det her 100%-tiden. Og jeg samtidig...
Jeg hadde jo både forlovet meg og giftet meg i den perioden, så det var jo ikke akkurat laserfokus på det her. Det startet som en teknisk utfordring som vi ønsket å bygge noe mer, og da kunne det begynte ikke nødvendigvis å strømme til. På det tidspunktet var det strømmet til. Plutselig dukket det opp i to kunder i løpet av en uke. Wow! Ingen markedsføring, ingenting. Hvor fant du oss? Ja.
Gikk ikke noe svar. Kunden kjøpte bitcoin, og så snakket de igjen. Ja, men er ikke det en sånn utrolig tilfredsstillelse? Den første kunden? Jo, jo, altså når du sitter der, så har det vært helt stille i den kanalen i to måneder, og så bare vi har fått en ny kunde. Må sjekke banken om de har satt inn penger. Og den følelsen er jo helt vanvittig når du putser bare sånn
Det er faktisk noen som fant oss uten at vi markedsførte. Altså, det er ikke det at vi ikke markedsførte. De visste ikke hva. Og de stolte på dere. Ja. De sendte penger til en bankkonto. Du ville aldri gjort det selv. Nei, ikke i sjans. Ja, om jeg hadde gjort det selv. Nei. Om jeg hadde vært i den situasjonen, spesielt når det var ingen skriverier for oss, ingenting. Vi trodde jo markedsføring var å bygge et par produkt, og så skulle vel kundene komme automatisk. Det er jo tydeligvis helt feil.
Det lærte vi jo når vi ble tatt med i The Factory. Det var jo akseleratoren vi kom ut av. Og da var jo skiftet fokuset på å bygge produkt til markedsføring. Så når vi gikk videre så var det sånn, ok, og
organisering, organisasjon, og så tilbake til de andre produktene, sånn i virkeligheten deres. Ja, så dere har da i 2018 første utøy som noen faktisk kjøper på, og det er jo da fire år siden, og på den tiden har det gått fra 0 til 140 000 kunder. Stemmer. Det mange ikke tenker på når de skal ha en idé og skal bygge noe, er jo nettopp det at de tenker at man bare bygger et produkt, men det du egentlig skal gjøre er å bygge et selskap. Mhm.
som skal bygge produktet. Det merket vi jo. På hvilken måte da? I 2020, altså det var jo i slutten av 2020 så fikk vi vårt første VC-investering fra Sky for Ventures. Og det var vår aller første gang. Hvor mye hentet dere da? Da hentet vi 5 millioner. På hvilken verdivurdering da?
Typ 25? 20? Jeg tror det var 32 post money, tror jeg det var. Og det var utrolig spennende for oss, fordi for det første, dette er jo mitt første selskap noen gang, for det andre var det utrolig skummel prosess egentlig. Det var jo sånn, man måtte jo forsvare sin idé, og på en måte...
Du må bygge nok conviction, nettopp slett, på at vi visste hva vi drev på med. Vi trengte av dem med, fordi de har et stort nettverk, de kan hjelpe oss. Og da fikk vi jo med både Sky for Ventures og ganske mange, hva skal jeg si,
Det man kaller for OG crypto-folk. Både folk fra bitcoin-miljøet og fra andre kryptovaluta. Er det noen kjente navn? Det er vel offentlig? Ja, det er jo vel i den første runden, det er jo vel offentlig. Men kanskje den som har vært mest på skiftere de siste, det er jo kanskje Alexander Svanevik i Nansen. Han var jo med i vår runde. Og vi har vi er veldig glad for at vi får med sånne flinke folk som kan hjelpe oss. De gjelder erfaringer.
hvis folk synes vi har vokst fort så må vi bare se hva de egentlig driver på med så det er veldig spennende ok, du får dine første VC-penger, 5 millioner hvordan takler du det?
Nei, det var jo... Jeg hadde en magefølelse, eller full konviksjon på at dette var noe som vi skulle klare å lande. Så da vi fikk den første signalen om at det kom til å skje, så sa jeg opp jobben. Da jobbet Josef Sandvik konsulent. Du er egentlig litt risikovers. Ja, altså, dette her var jo noe jeg allerede har brukt ganske mye penger på. Min kone var jo ikke akkurat...
Veldig glad for at jeg hadde brukt så mye tid på det her. Nei, for noen ville jo sagt opp jobben først, og jobbet videre utenfor. Jeg sluttet konsulenthuset, og så brukte opp alle pengene jeg hadde spart opp, og bygget det her, og så fant jeg ut at det her går jo ikke. Jeg må jo nesten finne en inntektskilde frem til det her går. Så det mellom de to hendelsene var at jeg startet for meg selv, og så jobbet jeg der, og så brukte jeg de pengene for å finne selskapet, som vi bootstrapper jo, til slutten av 2020.
Og når det var mer eller mindre bankers, så sluttet jeg som selvstendig konsulent og gikk fulltid.
Fulgt inn i fire da. Ja, for nå er du jo medgrunder, men du er også dagleder eller CEO da, eller administrerende direktør. Og det er jo noe helt annet enn å sitte og kode løsningen. Vi har hatt en episode som heter «Fra grunder til leder». Har du kjent på den reisen?
Nei, det skal jeg love deg, Asjad. Jeg har jo, hva skal jeg si, frem til sommer 2021, så var jeg både dagleder og XCTO. Altså CEO og XCTO da, selvfølgelig. Dobbelrolle. Fire ganger så mange hatter i den rollen.
Og jeg har jo virkelig kjent det, spesielt i 2021, samtidig med veksten på kundesiden, men også veksten i antall ansatte og veksten i ansvar og fokus har forandret seg helt. Hvordan takler du overgangen? Fordi det å være leder er noe helt annet enn å bygge et produkt teknisk. Hvordan takler du det? Hvordan takler jeg det?
Jeg fant jo ganske fort ut når vi gikk for fullt inn i 2021 at det å være daglig leder er egentlig veldig ensom jobb i den forstand at når jeg hadde tid så var det jo ingen andre som hadde tid til å snakke eller ta noen fot i bakken. Og når alle hadde tid så var jeg opptatt med noe annet. Og jeg hadde jo ikke bare fire, jeg hadde jo i starten av 2021 så hadde jeg jo fått min unge nummer to. Og det hjalp jo ikke akkurat på tiden jeg hadde tilgjengelig.
Så det var jo snakk om en prioriteringssak hele tiden, konstant. Men det jeg egentlig følte veldig på, at jeg måtte gi slipp på
den der omfavnelsen og ha den der eierfølelsen av alt vi dreper med. Jeg måtte stole på mine medkollegaer på å faktisk løse de tingene når det kom opp. Og det er en rar følelse. Det er en vanvittig vanskelig øvelse, og det synes jeg fortsatt sliter med. Nå har vi jo hentet inn en kjempeflink CTO som har jobbet i blockchain eller bitcoinspace lenge, og vi har hentet folk til å
vår CEO kommer jo fra Circle K. Vi har jo hentet vår advokat som har jobbet med finansielle institusjoner og banker i 25 år. Hvordan er det at de som kommer inn tar andre beslutninger enn det du selv ville tatt? For du tenker, det ville ikke jeg gjort. Nei, men altså, man må... Det er egentlig jeg som sier til Øyvind hele tiden, og det han sier til meg, at vi må bare stole på prosessen. Vi må bare lære å gi slipp. Og det er veldig vanskelig. Men...
Det blir ikke bedre før vi innser at det er vanvittig mange flinke folk som er flinkere enn oss i det området vi egentlig holder på med. Vi startet det kanskje selskapet, men de har fått med noe. De vet virkelig hva de drar på med. Men dere var jo superdyktige som klarte å lage første produktet for å vokse og så videre. Er du like dyktig på ledelsesrollen? Og hvis ikke, hva er det du gjør for å bli det?
Jeg har ikke akkurat hatt noen ekstern vurdering om hvorvidt jeg er det. Jeg vil jo sikkert tippe at jeg er flinkere teknisk enn jeg er flinkere som leder. Og det kommer jo egentlig bare på grunn av min bakgrunn og har jobbet litt mer med det. Men sånn som jeg kompenserer for min mangel for ledelse, er at jeg er faktisk veldig ærlig overfor mine egne mangler. Jeg sier jo egentlig hva jeg mener jeg er flink på.
jeg spør om min feedback var det bra, var det dårlig skulle jeg sagt det annerledes og så bruker jeg jo også mine investere som litt på sendere
ja, jeg synes dette her er vanskelig. Hva ville du gjort? Og da har det jo hjulpet meg å ha folk med forskjellige bakgrunn, og snakket med alle investerende mine om alt mulig. Så de har jo hjulpet meg å bidra med å løfte blikket, rett og slett. Har du noen som du deler alt med, som du kan føle at, eller er det litt ensomt?
Nei, altså, investorene har jo på en måte alltid tid, fordi det er jo ikke en synkron chat. Den som kanskje kjenner meg best utenom min kone, er jo kanskje Øyvind, min beste venn, som også jobber i Firi. Eller, det kommer litt an på hva han vet da, men Øyvind vet i hvert fall garantert alt. Og det er jo de vi, eller de jeg deler mye med. Og det er jo...
Ja, det er en rar følelse, fordi det føles jo ut som at jeg har kjent Øyvind lenge, men i realiteten er det jo fire år. Har du vært mer stresset tidligere enn det du er nå? Det kommer an på definisjonen av stress. Jeg har vært mye stresset før, fordi da var jeg jo veldig hands-on på leveranser hos kunder, mens nå er jeg jo mer stresset over at
ok, nå har jeg ikke ansvar for hverken kode, hva for mennesker og selskapet. Så jeg er jo i et helt annet nivå av stress nå, i kombinasjon med alt annet. For jeg har jo også et ansvar for mine barn og min kone hjemme.
Så det går hånd i hånden. Ja, du nevnte jo at du snart skal bli trebarnsfar. Snemmen. Og så har vi jo, jeg tror vi har skrevet en sak om dere i fire i skifter, om hvordan dere jobber en hybrid. Og jeg tror dere nevner, noen nevnte at dere blant annet kunne dra til Bali og jobbe derfra. Og så var det Jon Ramvi som nevnte, ja, gøy å se hvordan man takler det med
I småbarnstilferden. Altså egentlig som en stikk. Ja, at det kanskje ikke er bærekraftig eller gir mening. Så hvordan hybrid, dere har jo hybrid arbeidsplass. Alle er jo på vei inn i det nå. Hva er det vanskelige med det? Og hvordan løser man det? Det vanskelige er jo egentlig kommunikasjon, rett og slett. Altså det
Hvis man ser tilbake på hvordan den 4 startet, så var det jo allerede en remote first. Vi hadde ikke tid til å møte hverandre. Vi bygde alt på Slack. Slack var vår kommunikasjonskanal. Vi skrev det vi tenkte, det vi skulle bygge, det vi slet med, og vi brukte det som et kommunikasjonsverktøy gjennom hele reisen. Ja.
Det er jo først nå vi faktisk har et ordentlig kontor, hvor vi har mulighet til å sitte og jobbe sammen. Ok, så det går fra remote til kontor da? Ja, ja. Vi har liksom gått motsatt vei. Og det å åpne opp for hybridløsninger gjør at vi kan hente veldig mange flinke folk som ikke er geografisk bare plassert i Oslo. CTOen sitter jo faktisk oppe i Steinkjær. Og han lever jo per definisjon på video. Og CFO, Nedi Kjén,
Øyvind han bor jo egentlig ikke sent sammen og vi har jo produkteiere utenfor Norge, utviklere som, altså de har valgt å flytte eller dra på ferie Men det er relativt samme tidszone, eller? Ja, relativt samme tidszone, det er jo noen som også har prøvd å bevege seg enda lenger bort, sånn Dubai og neste fasen nå er jo at noen virkelig skal komme midt i flere måneder til Bali, det blir jo spennende i og med at tidszonen er jo sånn pluss 6 og noe sånt
Ja, for da får du det asynkrone i tillegg, på en helt annen måte. Hvordan takler du det? Det man takler da, er jo at man må ha... Altså, vi har jo vært å gå produktdegere. Når vi begynner å skille opp selskapet og gå for bare, du sier, fagområder, så har vi jo produktdegere, utrolig flinke produktdegere, som da setter opp rammene for hva skal vi gjøre? Og de setter opp på en måte...
De har på en måte sin egen boble i selskapet av hvordan de jobber, hva de jobber med. For eksempel betalingsteamet vårt, de er jo fulltidsproverte. Produkteier bor i Spania, utvikler bor spredt over hele Norge, og design bor jo i Sverige. Så vi har allerede et selskap som er...
godt kjent med hva det innebærer å jobbe remote, men også det gir jo også at man må ha vanvittig tillit til disse menneskene. Ja, for det kan hvem som helst jobbe remote. Ja, det blir jo sånn å trekke litt langt. Det er jo et team som kanskje kan jobbe remote, og det er egentlig compliance-teamet vårt. For det skjer veldig mye. Ja, det jeg egentlig lurer på er mennesketyper, altså som du ansetter da. Kan hvem som helst jobbe remote?
Det er det i teorien, ja. Ja, men tror du det? Jeg mener jo det. Altså om noe så er jo korona bevist at det faktisk er mulig å jobbe hjemme for de områdene man mener ikke kan det. Grunnen for at vi ønsker for eksempel at compliance skal sitte sammen, er at det skjer vanvittig mye i dette spaceet her. Vi opplever jo alt fra kryptosiden til bankvesenet til finansisiden og alt sånt. Så det er jo egentlig for å få informasjonsflåden raskere den veien. Men jeg mener jo at absolutt alle kan
kan jobbe remote. Når jeg kom inn her på kontoret ditt, så ser jeg at det sitter folk i et fysisk møte. Er det enten så er alle på jobb,
Ellers er de hjemme, som tidlig. Nei, altså, du kommer jo egentlig helt vanvittig timing. Det er jo faktisk alle produkter en og bare. Så de har jo flytt inn fra Spania, flytt inn fra Trondheim, og flytt inn overalt, og to av de er jo i Papa Pern. Så de har kommet inn, for vi kjører jævnlig workshops hele tiden, fordi at i stedet for at, du sier,
Veien videre for selskapet, vi definerer kanskje, eller jeg og managementteamet definerer hva vi ønsker å gjøre, men jo produkteierne og produktteamene som bestemmer egentlig i bunn og grunn hvordan man løser det. Så det er jo der du så det, og faktisk alle produkteierne som nå har kommet inn får en endags workshop, og så beveger seg ut igjen. Hvis jeg skal prøve å bryte det litt ned da, med hjelp av deg, så er det
All kommunikasjon på Slack må være tydelig, du må dokumentere mye. Skriftlig dokumentasjon er grunnlaget for alt, egentlig. Ja, egentlig alt. Vi bruker masse vektøy til å hjelpe å dokumentere alt fra møter, ting vi ønsker å fikse. Helt konkret, hvordan gjør du det? Vi bruker Notion, for eksempel. Alt fra playbooken som man ser på skiftet. Produktegjender bruker også Confluence, fordi veldig mange kommer jo også fra konsulent-
en del av det, og Confluence har vært en viktig sentral del. Er det et dokumenteringsverktøy? Det er et dokumenteringsverktøy. Så hva er det som dokumenteres? Alle møter? Alle møter, hvem som møter opp, tanker, problemer vi ser på veien, løsninger, aksjonspunkter som kommer ut fra møtet, er jo også veldig viktig. Det er jo ikke vits av et møte hvis du ikke har noe du skal gjøre når du kommer ut. Så vi har dokumentasjoner av alle møtene, og så bruker vi jo kalenderen vår veldig flittig. Sikkert du på en måte...
alltid vet om noen er tilgjengelig. Og så er det mye møter.
For meg er det ganske mye møte. Er det et problem at det er for mye møte generelt sett? Jeg tror jo at de fleste produktteamene har ganske lite møte, for de har på en måte funnet litt av flowen de skal jobbe i. De har gjerne synk en eller to ganger i uken for å sørge for at man er på en måte on track, men de starter gjerne uken sånn «Dette er det vi ønsker å oppnå den uken, la oss prøve det, da har vi synk om noen dager».
Sånn som jeg opplever de, eller i hvert fall de utviklerne jeg rører i, de har jo aldri møtt deg nesten. Så det virker jo som at produkteierne har funnet på en måte hvordan de og teamet deres jobber best. Ja, nettopp. For det er jo en del av det. Som en lokal tilpassning innenfor selskapet. I selskapet, ja. For alle produkteierne har forskjellige måter å jobbe på. Noen bruker Confluence mye, noen bruker Notion mye, noen bruker Slack mye mer enn andre. Så det er jo egentlig...
litt ettersom, slik at du får på en måte det som passer deg best, i stedet for at jeg, som tidligere teknologiperson, skal si, sånn jobber vi. Slik at du har muligheten å definere, og det er mulig å si fra da, for at det funker ikke. Bruker dere OKRs også? Ja, vi bruker også OKRs. Hvorfor ikke gjør du det?
oss for et år siden. Det er interessant, for da har dere sikkert hatt en del utfordringer. For et år siden, altså januar 2021, så var det jo null ansatte. Vi har jo skalert over tid, og vi har jo sett at det hjelper ikke å ha stand-up hver eneste dag. Har det gått fra null til 65 ansatte på ett år?
Ja, så det er liksom, du går liksom fra, ja i starten så var vi jo sånn tre, ni og så videre, da hadde vi stand-up hver dag, hver dag klokken ti, da hadde vi et stand-up,
som var til gjerne, det var lang, en halvtime til en time, og så var det lunsj, og så tilbake en tid opp, til nå å ha en gang hver fredag, som er på en måte, hva har vi gjort denne uken? Ja, nettopp. Der alle produktegerne egentlig forklarer på vegne av alle, hva har vi gjort? Er det for hele selskapet? Hele selskapet. Så det vi kaller for all hands, og en gang i morgen så har du mye mer innhold,
i dybden da. Ikke bare produktene, men alle teamsene. Og den foregår alltid digitalt? Den foregår alltid digitalt og på god midt. Nettopp. Vi nevnte kommunikasjon. Vi har nevnt hvordan trenger vi det? Jeg husker ikke.
kommunikasjon, dokumentasjon. Dokumentasjon, ja, riktig. Også dette med kreative sesjoner som workshops, det gjør man gjerne fysisk? Ja, vi har både virtuelle, men også fysisk. Nå hadde vi jo muligheten til å få til et fysisk med produkteierne våre, så da kjører vi jo det. Også har jo alle teamsene også
altså vi ønsker jo at de skal få til workshops, fordi at fysiske workshops gir en helt annen form for energi. Ja. Altså du merker gjerne at folk girer på video, men når du først møter folk. Men det bygges en relasjon. Ja, det bygges en relasjon, sant. Når vi gikk fra å være null til å første gang møte folk i oktober, da sa jeg hei,
Og så var det kommet så naturlig å si hei. Jeg heter Tuk. Jeg vet. Vi har liksom vært kollegaer i seks måneder. Det du sender er når du går fra den digitale over til den fysiske. Det er en sånn rar overgang. Og så hjelper det jo selvfølgelig ikke med korona imellom. Men det å man møter fysisk, det bryter ned ganske mye barriere. Det er en skikkelig icebreaker av... Har du noe fysisk for hele selskapet også? Ja, vi har jo... Vi har...
Vi har jo sånne OKR-feiringer, hva vi klarte å oppnå, hva vi må forbedre. Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh.
Cefalo's spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden. Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.
Det er en retrospekt av OKR-perioden vår. Samtidig som vi har en liten feiring slik at man får møtte alle. Og er det en gang i kvartalet? Ja, en gang i kvartalet. Og vi har ikke 100% definert om det bare er fysisk, men vi har i hvert fall to av de fysiske. Kanskje to digitalt. Sikkert man har muligheten til å være litt fleksibel. Er det mer kostbart å ha
hybrid-slash-remote jobb? Er det dyrere for selskapet enn å ha det på kontor, hvor alle kommer dit? Når det kommer til kostnader, jeg vil tippe det er litt dyrere. Men jeg tror det er enda dyrere hvis man ikke tilpasser seg. Å finne flinke folk, det er en mangelvare. Og hvis man rett og slett ikke tilpasser seg tilstand nå, så er det jo...
Du vil merke det når du mister folkene. Ja, og det er jeg helt enig med deg. Grunnen til at jeg stiller spørsmålet var fordi kanskje noen ser på det som en mulighet til å slippe å ha kontorer. Jeg mener jo at kontoret er et viktig sted å møtes i tilfellet det skulle måtte skje nå. Det er jo alltid deilig å vite at du har et kontor. Er det plass til alle kontorer? Hvis vi skrider veldig, så vil det være plass. Det gjorde vi for to måneder siden.
Det var akkurat nok. Og da var folk litt spredt da. Men ja, jeg mener jo det å ha kontor. Det er også et viktig frankenssted, ikke bare for folk som jobber remote, men også folk som ønsker å komme på kontor. Hvordan er det med deg da? Er du på kontor i hverdag? Jeg liker å være på kontoret. Jeg liker å gå litt rundt og...
Se på tomme plasser? Neida, jeg liker å komme inn i diskusjoner og det. Jeg er jo en kjerrig av natur, så jeg kommer gjerne inn på hvordan det går, for jeg følger jo med på alle kanaler. Og da synes jeg det var veldig spennende å høre hva folk tenkte. Det har ikke jeg tenkt på i det hele tatt. Det var smart. Er ikke det en av de deiligste følelsene?
at noen andre eller folk i selskapet ditt kommer med gode ideer som de gjennomfører dritbra. Det er jo verdien av å delegere. Det er jo akkurat det. Da har jeg jo funnet ut at jeg har faktisk vært litt flink til å gi back jobb, og bare komme over og si, hva har jeg ikke tenkt på?
Ok, da har du tenkt å bli Nei, jeg har bygd det ferdig Det er den beste følelsen Åja, jeg er så vant nå at Ok, vi har jo fokusert på å få organisasjonen optimal Så det har jo kanskje gått utover at vi er mindre produktive Så pusser du på sånn, nei jeg er ferdig What? Så det er veldig deilig, veldig tilfølgelig stillende Å ha den muligheten
og gå rundt, da. Selv om det er feil til dem, da. Selv om det ikke funker. Men det er jo ingen som har et fasit på produkten. Nettopp, ikke sant? Men det er bare det der at noen tar et initiativ og gjennomfører på det. Det er bare dritkult. Og så er det noen som ikke har tenkt på selv. Ja, ja, selvfølgelig. Altså, det er jo...
Ja, produkten vårt blir jo bare mer og mer komplisert, og da er det veldig deilig å vite at vi har mange folk som kommer med ulike perspektiver, de kommer med friske øyne. Altså, nå er det første jeg fikk på sånn, hvorfor har du gjort det, så bare sånn.
nei, jeg tenkte det var en god idé etter døgnet til 40-80 timer. Så jeg gjorde det. Ja, men hadde ikke vært begynnende å gjøre det. Jo, da hadde det det. Det hadde sikkert løst alle de 40 andre problemer du hadde funnet på veien. Men jeg gjorde ikke det der og da, for jeg var alene. Så det er noe for mange folk som på en måte også er veldig kritiske til det jeg har bygd over tid. Alt kan se bra ut på fremsiden, men hvis du får folk inn som jobber med teknologien, så bare, det her skalere ikke, så bare sånn.
Så har du to valg. Enten så går du i forsvarsmodus, og så legger du deg flat og synes du på sånn, ok, men hva skal vi gjøre? Og jeg valgte å gå den siste ruten, fordi at jeg skjønte jo fort at jeg for det første ikke kunne holde både daglig leder og teknologichef stillingen. Så nå måtte jeg velge. Og da fikk jeg jo med han flinke fyreren som heter Johan, som teknologichef. Og nå kan jeg si det sånn,
Jeg føler jo at det er en børde som har blitt sluppet fra skuldrene mine, selv om det er det jeg på en måte elsket mest. Men jeg innså også at jeg kunne gjøre mye mer
som en daglig leder kunne gjøre på sammen sitt jobb. Spørsmålet er jo, tror man på at et selskap trenger en daglig leder eller ikke? Og hvis ja, så er spørsmålet, skal man da ha en daglig leder som er daglig leder? Ja, jeg mener jo i hvert fall for vårt selskap, så er det viktig at daglig lederen er foreløpig en grunn. En som på en måte kjenner klubben,
kulturen og hvordan det selskapet står for. Jeg tror jo at sånn som ting forandrer seg, så er det fortsatt veldig viktig å ha en tydelig stemme i selskapet. En som på en måte leder resten. Så jeg tror nok den daglige lederstillingen ikke er den stillingen du kan fjerne. Det hjelper ikke med et management team hvis man internt i det teamet for eksempel har veldig mange sterke meninger. Ja.
Et mennesketeam er jo mer eller mindre en hel haug med dagligledere med spisskompetanse for sitt område. Så har du en slik som meg, som er grunnen, som gjenfår gleden av å se på alle disse flinke menneskene som holder på. Og så skal jeg være den tydelige stemmen basert på deres vurdering og input. Kan man si at en dagligleders jobb er å sikre at selskapet går i riktig retning?
Delvis. En daglig leders jobb er jo det jeg mener. For det første, bære kulturen til en viss grad for resten av selskapet. Vise på en måte. Det er ikke på en måte at jeg har lyst til å være en daglig leder i en fyr som aldri er der. Jeg har også lyst til å ikke være der for mine barn heller. Det treffer veldig fint. Men jeg mener jo at en daglig leder også...
er jo kanskje den som formidler hvor vi skal. Men daglig lederen må ha hjelp fra alle disse, som er eksperter innenfor sitt område, til å peke selskapet videre. Ja, men er det ikke da den, altså en daglig leders jobb, jeg vil gå tilbake igjen, for det du sier, det råkker egentlig ikke ved at det er å sikre at man går i riktig retning. Og så tenker du på virkemiddel da, som kultur. Du peker på det at du setter en retning
Men det er ditt ansvar for at man går i riktig retning. Hvis man går i feil retning, så er det ikke den enkeltes ansattes ansvar. Nei, nei. Jeg tar på en måte all burden av å gå riktig og alt som er feil. Og det er helt greit. Det er noe jeg har bare akseptert over tid. Og det er jeg helt enig i. Daglederen, i hvert fall eksternt, har ansvar for alle retninger. Om det går riktig eller feil. Men internt, så er det jo jeg bare en du sier.
den som gir endelig god kjennelse og en poksi av andres arbeid. Ja, ikke sant. La oss bare gå litt i dybden på hvordan dere har bygget og litt metrics og sånn. Dere lanserte et produkt ut i markedet 2018. Hvor lang tid, når var det som dere begynte å ta litt av
Ja, du kan si den første hokk i stikken. Det var jo vel i 2020, når hele verden, spesielt Norge, bestengte ned korona. Da var jo vi også hjemme. For vår del så var det jo sånn, vi har jo alltid jobbet sånn, så det var jo ikke noen forandring for oss. Det var kanskje en forandring i forhold til konsulentlivet vårt, men ikke som et selskap.
Og det var da vi begynte å se andre ting vi kunne bygge inn i tjenesten. Det var også da vi for eksempel implementerte Vips Login. Det var kanskje det første gangen kundene våre lærte at Vips var mer enn bare betaling. At de kunne bruke det for å logge inn. Og det var da den første hockeystikken var. Ok, så Vips var en sånn growth enabler? Ja, fordi vi hadde jo identifisert at kundene våre synes dette med to-faktor-autentisering var vanskelig.
Og da brukte vi jo sånn en Google Authenticator hvor vi får en sånn sekssiffretall
Og det var vanskelig for folk å forstå, hva er dette her for noe? Hvorfor må jeg laste inn i den appen for å kunne bruke det? Og da var Vips på en måte også en feintling av det. Det var da vi på en måte også rendyrket denne UX-perspektivet. Det hjelper jo å bygge et bra produkt som kunne gjøre alle disse tingene her. Det må også være superenkelt, superdirekte. Gi den informasjonen du trenger på sekunder.
Og da VIPS kom inn, så endret vi også veldig mye av brukerreisten på baksiden. Vi gikk fra å bruke 12 steg til, hva er det? Vi gikk fra 12 til 3 steg.
En gjennomsnittskunde brukte jo gjerne over ti minutter for å lage en konto med den brukerne av passord før, til å få vips på litt om en minutt. Så det er en... Så det var fjernefriksjon fra null til at du har en konto hos dere. Og da brukte dere vips. Ja, og bruker jo sånn fjernefriksjonen og abstraherer vekk kompleksiteten. Ja, og hvor... Kan du huske... Har du hatt flere sånne...
ting som dere har gjort som har ført til at dere har vokst mer med? Vi har jo vært i den situasjonen at vi har hatt markedet med oss, spesielt oppbyggingen for 2020, men også at vi har effektivisert veldig mye av ting. Vi har jo to av de vekstdrivende våre, også hvordan vi har brukt open banking.
at du ikke lenger må inn i nettbanken, for før måtte du inn i nettbanken. Vi fikk noen informasjon for oss, så skal vi sende penger. Nå kunne vi jo bruke plutselig bankene i vår flate og få pengene kreditert på konto.
Og det var jo på en måte også en game changer. Altså PST2? PST2 stemmer. Og det var jo ikke en game changer bare for oss når det kommer til vekst og aktivisere kundene våre raskere. Men det var jo en game changer i hvert fall i landskapet her i Norge. Vi var jo først ut med det. Vi beviste at det funket. Og så kom alle etter. Så vi har jo alltid vært litt sånn frem på at
å teste ut ny teknologi, og vi er jo forløpig også den eneste av kryptoaktørene som tilbyr VIP-slugging. Har du såkalt North Star Metric? Hva er det for noe? Vi har jo brukt en metrik, altså en metrik vi ser på for å validere våre egne tjenester. Vi bruker jo
MTU, Monthly Transacting Users. Og det er jo den vi bruker for å se om ting går bra, om disse initiativene du gjør på vekst gjør det riktig. Fordi at dere får forretningsmodellene... Forretningsmodell baserer seg på handelsvolumer. Så dere ønsker at folk skal handle? Ja. Så det er jo egentlig å finne hvordan vi kan aktivisere kundene våre. Ja, nettopp. Så det går egentlig litt sånn...
ikke imot da, men det vi snakket om sist da, at man egentlig ikke burde handle så mye. Ja, ja. Men vi bygger jo over disse produktene, sparre produkter. Det vi gjør er at du sender inn penger, og så kjøpes det over tid for deg. Og du sa det hadde 140 000 kunder, men hvor mange monthly activated transactions har dere? Jeg har ikke talende frist i minnet, det er jo, de flukser jo litt etter markedet.
Jeg vil jo prøve å trekke opp alle disse tallene for hodet på stedet. Men sånn cirka hvor mange av deres 140 000 kunder er aktive da? Jeg tipper et tall mellom 20%.
20%? Ja, det er ganske høyt da. Ja, jeg tenker 10-20%. Fordi vi vet jo på en måte, det er tallet også abstrahert opp, fordi du ser på en måte ikke om det er det samme som er over tid. Men jeg tipper at det er et tall mellom 10-20%. Nettopp, ikke sant? Men av de 140 000 har faktisk gjennomført en transaksjon. Ja. Nettopp, så det er det som direkte... Så da har vi jo på en måte data på at du faktisk har gjort en transaksjon hos oss. Og det er jo det vi bruker. Vi bruker det tallet på unike verifiserte kunder.
som også har en transaksjon. De som gjør det en gang er ikke så veldig bra business i, så det er de som gjør det flere ganger. Hvis det er 10-20%, hva vet dere om den gruppen? Er det vanlige folk?
Eller er det sånn... Nei, brukerkøpene våre er jo faktisk flere av, hva skal vi si, det er feil å si den eldre i garden, altså det er jo sånn 30 pluss. Vi har faktisk vanvittig mange som ikke er 18-åringer. For gjennomsnittsalderen hos oss er jo 33. Så vi har veldig mange, hva skal vi si,
Young professionals? Ja, for eksempel folk uten mine foreldre, kanskje litt yngre, som da investerer fast inn i kryptobløtta over tid. Er det et poeng for dere å få folk til å investere fast versus fram og tilbake day trading eller en gang iblant? Jeg har jo på en måte alltid ment at det å investere er sunt, men det å investere betyr jo ikke at du skal legge alt på ett sted til enhver tid.
Det er jo kanskje sånn man også taper og på en måte mister litt sånn hele tilliten til hvordan investering fungerer. Fordi du har jo alltid disse som har full conviction, som går all in et sted. Men jeg mener jo at det er psykologisk sunt for den enkelte å investere over tid. Ja, du kan gå glipp av masse gevinster hvis du kjøpte ved et tidspunkt, men du kan si etter på klokskapen
det funker for alt. Hvis du bare spacer det ut og kjøper det over tid, så vil du få både de gode tidene, men også de dårlige tidene, og i snitt være bedre nå enn det du ville vært om du kjøpte på toppen. For eksempel, hvis du kjøpte i toppen på bitcoin, så var det på sånn 60 000-60 000, når vi er oppe i 30, det er jo 60% nede. Så
om man føler seg bra å sitte 60% ned, det vet jeg ikke helt, men jeg vil være sikker på at du vil føle deg bedre om du satt der og var ned 15% i forhold til de 60%. Alt som går opp, kan gå ned, men det å bygge inn den sunne kulturen av å investere over tid, det synes jeg er viktig. Og kryptovaluta er på en måte vært et ekstremt tilfelle av alt fra YOLO trades, men også
prøve å bygge inn denne investeringskulturen du har sett i fond og aksje. Jeg har en følelse på at det er veldig mange som skal ha raske penger. Det finnes noen som har raske penger også. Og så har de klart å få til det. Man ser jo det i aksjemarkedet på bøs. Det er alltid noen som har full konviksjon på det. Jo, men det er kanskje enda mer volatilt i krypto. Så du kan tjene mye mer og tape mye mer da. Ja, ja.
Altså, det er jo ikke noe tvil om at krypto blir tydelig mindre regulert enn for eksempel aksjere. Så det vil alltid være rom for å kunne spekulere hvis man ønsker. Så det er jo ikke de vi ønsker å appellere til. Altså, hadde vi gjort det, så hadde vi ikke drevet på med det vi drever på med nå. Nei, for det er interessant. Fordi, det er superinteressant. Og det er
Det er kanskje en innvirkning på at dere trenger ikke å ha lavest mulig kortasje. Dere trenger ikke å ha lavest mulig. Vi skal ha det beste produktet, så er det enkelt for vanlige folk å investere trygt over tid, for eksempel. Men tilbake til korona, renta går
kraftig ned, folk har mer penger enn noensinne. Alt ligger til rette for å investere i krypto. Ekstra penger. Det som skjer nå er jo litt motsatt vei. At renta skal opp, folk har høy inflasjon, folk kommer til å bruke mindre penger. Vi ser børsene krasjer. Det må dere se på som en utfordring nå fremover.
Ja, begge deler egentlig. Vi ser jo at i det for eksempel krigen og børsen begynte å falle, så var det jo åpenbart flere som solgte seg ut av kryptovaluta. Men hvis vi ser helhetlig bille, så har jo egentlig bitcoin og andre kryptoassets falt betydelig mindre enn det børsen har gjort i den samme perioden. Så ja, jeg skal ikke avsløre noen tall, men jeg ser jo på våre kunder at
at de sitter og venter, og det har jo blitt kjøpt for betydelige summer. Bare i Q1 hadde vi jo over 1,1 milliarder i norske kroner i handelsvolum. Men den siste tiden har vel ikke det gått så mye? Nei, det har ikke det. Jeg tror vi landet litt i overkant av 300 000 i april. Unnskyld, ikke 300 000, 300 millioner. Ok, ja. Jeg bare, ja, ja. Jeg har ikke feiling. Det viser jo på en måte også litt den der...
mentaliteten til folk har. Vi har jo åpenbart ikke bare folk som sparer, men vi ser jo at det er også folk som nå sitter og venter på sin conviction price. Hvis han faller over det, så skal jeg kjøpe, for det mener jeg er en god pris.
Ja, men de kan vel ikke tenke det uavhengig av en høyere rente? Det er mange ting som påverker hvor mye man har. Enda det må jeg ha snakket om, at det er en utfordring for dere. Så hva gjør man da? Hvordan takler man det? Det er jo en krisetilstand for absolutt alle som driver på med dette. For oss er det viktig at vi fortsetter å bygge.
Det er det viktigste vi gjør. Når markedet går ned, så er det ingenting annet enn å bygge. Bygge selskap, bygge produkt, sørge for at ting fungerer. Har dere penger? Ja. Hvor lang er runwayen deres? De tallene sitter ikke her, for å si det minne. Men dere går ikke tom for cash i morgen? Nei, det gjør vi ikke. Og dere brenner mer cash enn dere tjener forløpig? Ja, det gjør vi. Den siste emisjonen var mer enn 5 millioner.
Ja, siste emisjonen vår var med Skipsted. Da hentet vi inn 60. Og da bare ta en fin overgang til funding. Det å hente penger er jo noe mange sliter med. Innskyld at det ikke har vært så supervanskelig for dere? Nei, da har vi jo vært ganske gode oppeier. Det er alltid vanskelig å hente funding. Er det det? Ok, fortell. Hva er vanskelig å hente funding? Det er utrolig vanskelig å hente funding. Det du gjør, du selger en visjon.
Og den eneste måten å selge en visjon er å ha tro på visjonen. Og for å ha tro på visjonen så må du vite hva du selger. Og for vår del så har det jo, altså, vi jobber jo allerede i et space som er utrolig lite regulert. Reguleringene kommer, vi gjør mange diskusjoner. Men det vi må selge inn er at vi vet hva vi driver på med. Dette er tallene våre, dette er det vi jakter etter, dette er det vi ser for oss.
og liksom sy det sammen til en helhetlig visjon som vår investerer har tråden på. Men er det noen som har sagt nei til dere? Ja, ja. Mer enn tusen stykker. Om ikke mer. Er det det? Mer enn tusen stykker? Ja, selvfølgelig. Hva er det som går igjen da? Hvorfor sier de nei?
Nei, altså, helt i starten var det jo sånn, nei, jeg har ikke troen på kryptovaluta. Det er en tulipan. Ja, det er litt veldig lea nå, men ja, nei, ja, ok. Altså, vi har hørt alt, egentlig. Nei, dere har ingen erfaring. Vi vet ikke hvem dere er. Det er noe så simpelt som det. Noe som var sånn, jeg har ikke troen på kryptovaluta. Ja, nei, nå falt jo kryptovaluta 10% siste uke, så jeg kan ikke se for meg at dette er bærekraftig. Nei, jeg har ikke troen på modell. Jeg har ikke troen på at noen menn vil kjøpe kryptovaluta fra norske koner.
Nei, dere er for tidlig ute. Og når vi kommer tilbake igjen, dere er for sent. Du får liksom alt. Vi sitter jo og jobber liksom til enhver tid. Og når du snakker med VCR eller snakker med investorgrupper, så er det jo gjerne disse som kommer igjennom. Og det man slitter gjerne da, er jo at man...
Enten så møter du folk som har satt seg veldig inn i cryptoflutter og blockchain-teknologi, eller så møter du dem på den andre siden, som ikke har gjort noe som helst. Det hjelper at du møter de som har satt seg litt inn i det. Nei, jeg har jo møtt alle. Selvfølgelig. Men de som har satt seg inn i det. Konverteres ratene høyere blant de som har satt seg inn i det? Ja, åpenbart. Hvis du har folk som har satt seg i det, så er det også alltid...
Da kommer jo neste utfordring. Da må du virkelig vite hva du snakker om. Ja, ikke sant. Og da er vi jo i en veldig heldig situasjon hvor vi faktisk gjør det. Og kan forklare og være veldig tydelig på. Da blir det mer sånn nørdediskusjoner. Ja, da kommer du plutselig bare sånn, bitcoin, ja ja, det er fint det. Men hva mener du om? Jeg tror vi har glemt bitcoin. Ja, så funding er aldri lett for noen uansett størrelse. Det vil jeg påstå. Ja, ja.
Både ja og nei, tror jeg. Basert på de jeg snakker med, så avhenger litt av om du egentlig søker funding, om du klarer å bootstrape et selskap som går veldig bra, så folk kommer til deg for å funde. Men ja, du har rett, det er alltid en prosess. Så basert på det du vet nå, hvis du går tilbake i tid og lager en best practice-
for å hente penger til 2018. Du går tilbake til 2018, og det du vet nå, hvordan ville du gått frem for å hente de pengene?
Jeg hadde vært mye mer aktiv... Vært en mye mer aktiv stemme. Enn jeg var tilbake inn til 2018. Altså i media, etterhvert? Nei, ikke nødvendigvis i media, men i space jeg jobbet i. Ja. Kriptomiljøet er veldig mye på Twitter. Jeg har jo vært stille frem til 2021. Men det er liksom det å jobbe målrettet om det man ønsker. Også...
I 2018, så naiv som jeg var, så trodde jeg at jeg skulle klare meg fint med de pengene jeg hadde på konto. Det gjorde jeg ikke. Så jeg måtte ha mye mer klare planer på hva jeg ønsket å oppnå i denne perioden. Og så måtte jeg også være ærlig overfor meg selv hvilke metrikker jeg skulle treffe. Fordi at, en ting er jo at jeg måtte være overbevist at jeg kunne få det til.
Som førstegangskund visste jeg ikke hva som var riktig og hva som var galt, men jeg hadde også en annen person som også var min kone, hvor jeg også måtte overbevise henne at jeg visste hva jeg drev på med. Og det var også en utfordring i seg selv. Men det jeg... Den beste pleieboken, rett og slett, du må kartlegge. Være flink på å bygge nettverk. Altså,
Ikke bare bygge nettverk, men også pleie nettverket ditt. Lenge før du trenger penger. Lenge før du trenger penger. Du vil alltid trenge penger i en eller annen situasjon. Og da er det viktig at man også har vært flink til å pleie forholdene dine og snakke rundt. Og ikke snakke med alle, men innenfor det definerte spaceet. Ja. Altså primært i hvert fall. Og så generelt være en ordentlig person. Jeg tenker jo det er kanskje noe av det viktigste. Fordi at...
Ja, det definerer jo kanskje deg selv mer, og folk heller kanskje mer om hvilket type selskap du prøver å bygge, enn alt annet. Så hvis du la oss si at du er med approach, hvor du gikk inn til å bygge nettverk, du bare gikk til investerere, så du, jeg skal ikke inn til penger nå, jeg vil bare bli kjent, dette er det vi skal bygge, vi skal nå disse milepælene, vi snakkes igjen om et år. Jeg tipper veldig mange VCR-er skulle ønske at flere gjorde det, så er det helt ærlig. Altså, de jo...
De bruker mye tid på å finne selskapene. Men det hadde jo vært veldig interessant om selskapene kom og bare sa «Jeg har en idé. Jeg har bare lyst til å vise deg det, for jeg har lyst på deg på invester og på sikt. Og så gjør jeg det, men gi meg to år. Da skal jeg komme tilbake igjen. Og hvis du klarer det da,
skal jeg love deg at... Har noen kommet og sagt det til meg nå, og så om to år, så skal jeg love deg at jeg skal ha penger klart hvis du kommer tilbake og faktisk har klart det. For det er en helt annen form. Ideer er billige, men diskusjon betyr alt. Så om noen har balla nok til å gjøre det der...
Så det kan ikke være at det har kontakt med deg? Da gir jeg en soft commit. Da har du jo knekt koden for hvor man skal hente penger. Jeg synes jo hele prosessen er veldig interessant. Man får jo oppleve ganske mye. Hva er det verste du har opplevd?
Jeg har jo sittet i limbo, rett og slett. Og sitte og vente. Ikke få svar? Ja, altså, du vet hverken om det gikk bra eller dårlig. Det er litt sånn som eksamen. Bare at du faktisk får svar i en tre uker. Om at, ja, enten så gikk det bra, eller så gikk det veldig dårlig. Noen ganger så kan du jo ikke få et svar en gang. Det er irriterende, folk som ikke svarer. Jo, men altså... Det er det det er, selvfølgelig. Jo, jo, selvfølgelig. Det er åpenbart irriterende. Men...
Men jeg er jo kjent fra IT-miljøet, du ikke får svar på jobbsøkene dine heller, så du blir jo ikke nødvendigvis herdet, men det er kanskje en forventning at man ikke nødvendigvis får et svar. Hva ville vært det perfekte Vese-avslaget? Et avslag som faktisk forklarte hvorfor.
hvorfor de valgte å ikke gjøre det. Det har vi jo etterspurt det hver gang for avslag. Hvorfor? Det kan jo være alt mulig, sant? Nei, vi følte at dere hadde ikke nok potensiale, for eksempel, eller at... En ærlig feedback, nå. En ærlig feedback. Ja, for det de sier kommer med er sånn, det passer ikke akkurat nå. Ja, ja. Altså, hvis de sier det passer ikke akkurat nå, så bare sånn, ja, men nå passer det. Nå...
Hadde du lyst til å være på en e-runde, liksom? Kanskje ikke. Det er jo åpenbart veldig mange som ønsker å være sånn precede og så videre. Men en sånn ærlig feedback på hva man mente var bra eller dårlig, jeg mener at det hadde vært utrolig bra for...
for grunnere, men også for VCR egentlig. For det definerer jo også VCR. Det er jo et lite marked der ute sammenlitt, veldig mange VCR, så snakker jo alle med alle. Ja, for er det noen VCR som ga dere avslag som du har respekt for? Selvfølgelig, åpenbart. Vi har jo fått veldig mange avslag, fordi at, ja, kanskje ikke det var, de har ikke lyst til å se på krypto, fordi at det er for tidlig. Og da ga de et avslag på at det er det, men vi liker veldig godt det dere gjør på dette, dette, dette, dette. Dette likte vi ikke så godt.
Er det litt sånn kult at når det går bra, er det litt sånn kult? Jeg synes jo, jeg synes det er utrolig kult å få lov til å være i den situasjonen vi er i. Men jeg merker jo presset
presset det setter på. Jeg får jo jævnlig meldinger både på LinkedIn og Facebook og alt sånt som spør alt for investeringsråd til hvordan skal jeg gå fram og bygge selskap? Og svaret jeg gir er jo at jeg vet ikke. Rett og slett. Det du kan gjøre nå, det er når denne episoden blir publisert, her er alt jeg vet. Ja, ja. Det er kanskje en sånn...
Nei, jeg synes jo det å komme med et sånt fasitsvar er veldig vanskelig, for det er veldig subjektivt. Det er både subjektivt, og så er det veldig kontekstuelt. Også timing. Timing, som er en del av det kontekstuelle. Det er så mange parametre man ikke kan kontrollere. Så det er interessant, for det bringer en ned til hva det er man kan
kan gjøre da, kan gjøre uansett. Og som du var litt inne på, det er liksom å være en ordentlig person, ikke sant, ha noen tydelige verdier, et cetera, som uansett vil være riktig å gjøre. Ja, noen ting kan du aldri styre uansett, men det er jo liksom det viktigste, det er jo kanskje å liksom ha kontroll på, hva skal jeg si,
Espen i Skalforsen, man må sørge for at man holder kjebnet i sine egne hender, og ikke liksom lar andre styre deg. Og det begynner ned i egentlig hvordan selskapet skal styres, hvordan du skal bygge det, altså
våre VCR gir hjelp når vi spør om hjelp. Det er jo ikke sånn at de kommer inn og sier, sånn gjør du det, sånn skal du gjøre det. Hadde det vært det, så hadde jo det på en måte vært et stikk motsatt av hver grunn. Så jeg er veldig glad i at vi har fått den hjelpen og guidingen når jeg har trengt det. Ja, men det er som du sier da, den kommer ikke av seg selv. Du må faktisk spørre til den. Ja, du må spørre til den. Altså,
Altså, vi er jo ikke liksom de eneste investeringscase for disse. Altså, enkelte investerer, de vi har gått etter, er jo gjerne folk som også er aktiv som grunner selv. Og det er jo ikke sånn de sitter og tenker på meg under middagsbordet eller liksom mens de ser på TV. Så du må spørre om hjelp, og det er jo ikke noe skam å spørre om hjelp. Jeg spør om hjelp opp hele tiden, du skal bare ha visst. Ja, hva er det du skal spørre om hjelp om?
Kan du hjelpe meg å forstå hvorfor
hvorfor du fikk svar og jeg ikke fikk svar. Og svaret er jo at personen har et nettverk og kanskje er det bedre riktig enn det jeg har. Det er jo viktig en nettverk. Det er utrolig viktig. Det er jo ingen som kjente oss. Hvis du søkte mitt navn, det kom jo ingenting. Da er det bare sånn, eksisterer jeg? Kanskje ikke jeg er en rettertykk. Og det er jo alltid det som er det der, kom forbi den der tykke icebreakeren. Og
å komme gjennom og forklare, det er jo liksom den vanskeligste del. For hvis du gjør som mange leser om, folk gjør min intervju, og sånn at du vil ikke kunne finne noe om meg tilbake igjen til 2017, 2018, 2019, 2020, det er jo nå i den siste tiden nå, på en måte jeg har stokket ut hodet, at du faktisk finner meg. Så...
Så det er annerledes. Ja, du har gjort et mye noe mye, og nå skal vi avslutte. Helt til slutt så lurer jeg på, hvis det er en ting du vil trekke frem som du har lært i den reisen så langt, hva er det? At man må lære å stole på andre. Altså lære folk å stole på de folk rundt deg. Det er det viktigste. Hvordan lærer du det? Du må faktisk gi slipp. Du må bare gi slipp. Du kan ikke kontrollere det her. Ja.
Det er så utrolig mange andre som har eksistert med, sant? Det er så utrolig mange flinke folk. Hvis du ikke kan stole på de, så kan du ikke stole på noen. Fordi at det du vil vite, og det du vil føle til enhver tid, er at du ikke vet nok om det her for å ta de riktige beslutningene. Så du trenger disse flinke folkene. Så det bringer oss egentlig over på rekruttering, da. Ja, ja.
Hvor viktig, altså dum spørsmål, superviktig. Hva er det som gjør at dere klarer å rekruttere på en bra måte, og har dere gjort noe feil tidligere som dere har rettet på? Oi, det er jo et viktig spørsmål og et relativt komplekst spørsmål i sammenslengen. Jeg tror jo vi har truffet veldig på at vi er veldig ærlige om hvor vi står sammen.
Firi har jo på veldig kort tid gått fra å være kjempelite til stort, og det bringer jo med alle type utfordringer, både gode og dårlige. Alt fra at et visst punkt ikke eksisterte, nå rammer vi vekk for noe som helst. Så du kommer gjerne inn og er sånn, ja, hva skal jeg gjøre? Nei, dette er den røde tråden. Til å faktisk få mye flinke folk som gjenhetsarbeider.
gjennom de folkene vi har fått nå, så har vi jo rekruttert flinke folk gjennom disse flinke folkene. Det er et nettverk. Ja, våres nettverk av nettverk. Så det hjelper jo også oss at vi på en måte har vært veldig flinke på å være ærlige og være flinke på det vi gjør. Altså, eksekvere, lage ting. Har du gjort feil på rekruttering? Ja, ja. Alle gjør feil. Alle gjør feil. Hva var det som gjorde at det ble en feilansettelse? Har du klart å forstå det?
Ja, vi har jo vel... Altså, en av de største feilene vi har gjort er jo rett og slett at vi har vokst fort. Og når du vokser fort, så mister du litt fokus og har muligheten til å være der og oppdage ting før det er for sent. Så det er jo egentlig det. Altså, vi har jo alt fra grunner som har gitt seg for de... Ja, selskapet har vokst fort. Vi... Grunnerne har ønsket å finne andre utfordringer, rett og slett. Det er helt fair. Og...
Og sånn er det. Men man kan på en måte ikke heller la det definere selskapet. Men man må bare lære av det. Og til neste gang også faktisk aktivt jobbe med det. Rett og slett. Så det er jo en sånn evig læring, vil jeg tro. Og det er ikke noe fasitsvar her heller. Men det jeg tror er jo at
Man må rett og slett bare... Det vil aldri være sånn at du bare ansetter riktige folk. Nei. Eller at du kommer inn i riktige folk. Og det er jo faktisk... Hvis du bare... Altså, det er vanskelig å si det, for det er en sånn umulig paradoks, men det handler jo også om å ta litt sjanser, ikke sant? Og hvis du aldri tar sjanser, så gjør du aldri noe feil, og det er en feil, og aldri gjør feil. Ja, ja. Og ansettelse er jo akkurat det samme som hvor vi skal, ikke sant?
Hvis du ikke tar sjanser, så sitter du der. Norge er jo... Vi har så utrolig mange flinke folk, utrolig kule og flinke start-ups, men det er så veldig få som vender blikket ut av Norge også. Og det er jo sånn... I hvert fall i det vi driver på, men sant? Vi sitter jo i en unik situasjon hvor det er veldig få folk som oss i andre naboland som gjør akkurat det samme, eller er et type kryptobøs, som gjør det mulig for oss å kunne ta det markedet. Det skjønner jeg ikke. Altså...
Norge er jo kanskje et av de landene som utrolig nok har kommet mye lengre på den lokale tilnærmingen av børs. I forhold til for eksempel Sverige, Danmark, Finland. Og det setter oss i en spesiell situasjon. Fordi vi har muligheten å dra ut. Vi kan godt bare sånn, vi synes det er greit her i Norge, så skal vi bli. Men vi ser jo at vi kan bruke teknologien og det vi har bygd for mange andre flere markeder, og tilby det vi egentlig har ment hele tiden, at det skal være tilgjengelig for flere folk, til
til hvem som helst. Det trygge alternativet. Vi ønsker å være en trygg alternativ, ikke bare for våre kunder. Vi jobber jo veldig mye mot bank og tilsikt. Men hvordan er situasjonen i Sverige? Der finnes det sikkert noen sånne krypto... Ja, det finnes en god del kryptovekslere, og så finnes det en kryptobørs. Har dere noe differensierende inn i det?
Eller har de samme, er det noen andre med samme verdiforslag som dere? Jeg tipper jo vi alle har mer eller mindre det samme verdiforslaget, om vi klarer å eksekvere det som står og det som skiller oss fra de andre. Det samme gjelder jo her hjemme, og gjelder for eksempel også i Danmark når vi skal inn. Det er jo ikke mangel på konkurranse, det er jo bare mangel på om du klarer å gjøre det du sier du skal gjøre. Kan en alternativ være å kjøpe opp? Ja.
Hvorfor ikke? Bekrefter du noe av det? Nei, jeg bekrefter ingenting. Du avkrefter heller ikke? Nei, vi avkrefter heller ikke. Det er en sånn klassisk greie. Men jeg synes jo veldig mye spennende som skjer i dette spaset her fremover, at det blir ikke nødvendigvis en kjøpeoppkonkurrent der, men kjøpe en sånn tilleggstjeneste. Så kan det gjøre økosystemet bedre.
Du, jeg har et spørsmål jeg glemte å stille deg, så jeg må bare ta det sånn. Vi er litt over tiden her nå, men dette med det etiske i dette. For noen vil jo påpeke at kryptomarkedet er så volatilt at det er uetisk å tilby folk muligheten å handle i det. Forstår du den kritikken?
Jeg forstår kritikken veldig godt. Jeg forstår jo kritikken på alle sider. Skal vi ta det som er avslutningsspørsmål, så tenker jeg vi må ha en podcast til. Men jeg forstår jo kritikken rundt det hele, men det som
kanskje skiller kryptomarkedet fra tradisjonell finans i den åpenheten som har vært. Man snakker gjennom alle disse krasjene og alt mulig, men det er jo ingen andre systemer i hele verden hvor du kan følge med i real time om ting som skjer, hva som skjer, hvem som gjør hva. Og det er jo det jeg elsker med teknologi best, at åpenheten av det, altså egentlig se ting skje, fordi at
Ja, når finanskrisen var, jeg var ikke 19 år. Jeg visste ikke bare. Jeg skjønte bare at nå er det dårlig tid. Jeg skjønte jo ingenting, men jeg investerte som alltid. Og
Og grunnen for at kryptovaluta er volatilt er jo fordi det er faktisk veldig ungt. Det er veldig tidlig ute. Det er jo først nå sentrale myndigheter i EU og alt mulig tar det seriøst og begynner å jobbe med reguleringer rundt det. Så det starter jo åpenbart nå som et spekuleringsobjekt, akkurat sånn som det gjør med fond og aksje.
men over tid så er det jo spennende å se hvor det beveger seg og jeg tror nok det finnes betydelig mer ting som er mer uetisk enn å drive på med kryptovaluta rett og slett. Hva da?
Ja, ja. Jeg takker ikke for det. Tuk, det har vært utrolig både inspirerende og morsomt og innsiktfullt å kunne snakke med deg om deres reise så langt, og så ønsker jeg deg lykke til videre på reisen. Tusen takk.
Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no. Og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, og så sees vi neste uke.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.