Hei og velkommen til Skifters podcast. Ukens gjest er Chris Moen. Han har vært omtalt i en rekke ganger i Skifter. Han har medgrunnet i Navobil, som senere ble solgt til Get Around.
Han var der etter medgrunner i marketingbyrået Fullstack, som også ble solgt, og ikke minst var han medgrunner i Teston, som ble solgt det også. Og alt dette skjedde før du var 30 år, eller hva, Chris? Det stemmer. Ikke at det var noe mål i seg selv, men det bare skjedde sånn. Ja, riktig. Noen har som mål å bli millionær innen de blir 30. Du hadde ikke som mål å selge tre telskaper. Det hadde jeg ikke. Og hvem er det du solgte Teston til?
Usertesting.com solgte jeg til, som er et amerikansk basert selskap. Og det er på en måte sånn Rolls Royce innenfor usertesting, er det ikke det? Det gjør vi, sier det. Vi emulerte jo og stavet litt fra de. Så dere kopierte de, og så kjøpte dere det?
Ja, kanskje man kan si det på den måten. Litt på samme måte som kanskje nabobil var litt emulert av. Ja, get around og tur og lignende. Ja, for når du sier det så er det litt interessant, for du har jo ikke laget selskaper som gjør noe helt nytt som man tenker vil det være behov for. Det har bare egentlig vært forbedringer av noe som eksisterer fra før, som også selvfølgelig har laget mye selskaper opp igjennom. Ja.
Men userlessen da, var egentlig at vi hadde prøvd å bruke det selv i fullstek marketing. Men det funker veldig dårlig hvis du skal brukerteste på norske folk.
Nei, bruker det som norske produkter, men det kan ta ikke amerikanere. Det hjelper ikke så mye egentlig når de ikke forstår noe av den norske kulturen og lignende. Ja, for da bare for å forklare, hva er det Teston er for noe? Teston er en var, siden det har blitt lagt ned nå, uheldigvis, som var litt synd. Men det var en brukerstestplattform for testene.
umoderert brukerstesting, sånn at man kunne teste med egentlig hvermannsen rundt om i Europa. En eksempel? Nei, jeg synes man tester ny funksjonalitet på skifter da. Ønsker å teste ut da mot kanskje gründere som er i denne demografien og det ja, vi salder likevisse ting. Så tar vi opp da skjerm og lid og ansikt og alt egentlig. Så kan du se hvordan de da reagerer på den ny funksjonalitet som de har holdt på å teste da. Stiller de spørsmål
Men du stiller jo ikke de spørsmålene direkte. Det er jo på en måte at du lager en liste med spørsmål på forhånd, og så sender du dem, får de den lista. Når du sitter hjemme i sofaen, i sitt naturlige miljø, så tester de da. Og gir feedback. Ja, og hvem er som var kundene deres da? Litt forskjellig, men hovedsakelig så var det jo
BTC-selskaper, så det var jo alt fra kjibste til banker, forsikringsselskaper, start-ups, det meste egentlig. Skulle du ville finne ut av hvordan brukerne interagerte med produkter deres? Ja, nye produkter, eksisterende produkter, testutprototyper, nettsider, kampanjer, det meste egentlig, slik at man ikke blir sittende i sitt eget ekokamera og
Ja, bare den ikke dukker. Og grunnen til at dere lanserte det var fordi at det ikke fantes noen eksisterende løsning i Norge. Osakelig, ja. I byrået så drev vi jo med brukertesting, og da prøvde vi å rekruttere egne brukertester for kunder som jobbet med, men det
Det var tungvind, det tok mye tid, så vi ønsket bare en plattform som gjorde det mye enklere, som kunne gi oss svar på dagen, på enkle ting som vi ønsket å teste. Så verdien ligger egentlig i databasen med brukere? Si det, at det var hyperlokalisert, som jeg kaller det. Alt var jo på det lokalspråket i landet vi gikk ut til, og vi endte opp med å gå ut til
Norge, Sverige, Tyskland og Frankrike før vi ble kjøpt opp. Ja, men så hvordan rekrutterer du disse folka? Nei, det var blanding av organisk, men også jævlig mye Facebook-annonsering i starten. Og da registrerer de seg, og da får de, altså er det sånn, la oss si mange mennesker hadde dere på vår plattform til slutt? Hva sa du? Mange mennesker hadde dere? Ja.
jeg tror vi hadde, jeg husker ikke helt nøyaktig, men jeg tror vi hadde opp mot 50 000 noe sånt, jeg tror det var noe sånt, jeg husker ikke helt. 50 000 folk, og da er det sånn x antall kvinner, og du har alle de demografiske variabler på dem, så hvis noen skal teste noe mot kvinner mellom 25 og 30, så hadde dere sånn 3000 av dem.
av de, for eksempel. Og så spurte du de, så var det kanskje 300 av de som svarte med en gang. Ja, da snakker du mer kvantitativ testing, så det her er jo mer kvalitativt. Så det har gjerne opp mot 5-6 da. Ikke flere. Du skal jo ikke også analysere de videoene som du får tilbake på alt fra 10-20 minutter. Da kan du ikke ha 300 av de. Så det
Så det er ikke noe spørreundersøkelse. Det er det at du ser det akkurat som vi nå. Så hadde jeg sett på hva du gjør på skjermen, og hvordan du reagerer og ser kroppsspråket ditt og alt. Ok, så user testing. Kjøpte da testene. Hvor mye da? Det kan du si nå. Det var lenge siden. Jeg husker ikke hva som stod i kontrakten. Men det er jo lett å regne seg tilbake på hvis man bare begynner å titte litt på proff. Men nei, det ble vel...
opp mot 140. 140? Det er en fin sum, det. Ja, vi var veldig fornøyde med tanke på at vi bare hadde vært i markedet i to år og omsatte for hvertfall ikke så mye. Så hvorfor var de interessert i dere? Det var en blanding av ting. De skulle satser ganske sterkt i Europa. Vi hadde en litt mer selvbetent modell enn det de hadde.
Vi hadde selvfølgelig et panel i Europa. Det hjelper jo veldig. Vi hadde tenkt å ekspandere aggressivt videre. Da kunne vi hjelpe dem videre med ekspersjonen globalt, og bruke den
Vi hadde jo satt opp en metode for å ekspandere hyperlokalt i nye markeder, som de hadde lyst på da. Hvordan vi da lokaliserte plattformen teknologisk, og så språkmessig og alt det der. Når du sier lokaliserte, betyr det at oversatte? Ja, men det er jo litt mer komplekst enn å bare få noe til å oversette, for du må jo tenke...
Når du skal lokalisere, så påvirker det alt. Alt fra produktutvikling, for da skal du også få det fra norsk, svensk. Når du lanserer en ny feature, så er det jo på alle de språkene som du også har lokalisert det. Så du legger på en ekstra tidslinje der. Og så må du ta høyde for hvordan folk sier ting på en helt annen måte, hva en ting betyr. Det kan være en helt annen
nå helt annet i et annet land. Så det er veldig mye å tenke på. Hvordan finner du ut av det der? Du må jo ha noen on the ground i det landet. Ja, vi hadde jo frilansere som vi jobbet med, så vi hadde jo da gjerne en som var ansvarlig hovedsakelig fra vår side, som hadde ansvar for lokaliseringen. Og hun...
Og den rekrutterte dere lokalt, ikke sant? Ja, det er det som vi hadde i huset som ansvar for det. Så vi hadde jo da en som var på en måte prosjektleder, og så hadde vi en for vertspråk, så hadde vi en oversetter, og så hadde vi en sånn quality assurance person som da skulle da kvalitetssikre oversettelsen til den personen, og da gjerne en som var fra det landet som vi skulle oversette til. Så det ble jo en del koordinering mellom bare det.
Hvordan gikk det i andre land utenom Norge da? Bra, nå røkker vi ikke å få Frankrike opp og stå før vi måtte integrere selskapene, men det begynte å løsne skikkelig i Sverige, og Tyskland begynte å komme seg. Men det er det som er jævlig vanskelig å ekspandere til nye land. Det er som å starte opp en ny startup i det landet, for ingen kjenner deg, du starter helt kaldt. Ikke noe brand, ingenting. Så hva gjør du da?
Nei, det var sånn som vi gjorde. Vi ansatte en som var i det landet, som hadde kjennskap til markedet. Ikke den brukertesting-markedet, men til Tyskland for eksempel. Jobbet en del med lokale advisors, som enten var fra eksisterende investorer eller kjente noen som var der nede.
Vi da, siden vi skulle ha folk på bakken, så måtte vi, nå er det mye enklere med remote.com og deal og alt det der, men vi måtte jo da finne, eller vi satt jo faktisk opp en juridisk entitet i Tyskland, og det har vi også gjort i hvert land. Vi skulle også satse på en del omsetning i hver av de landene, så da var det en del skattemessige grunntak til at vi gjorde det, men som vi etter tanke angriper på nå,
Ganske lik på den akkurat nå. Nei, men det var et helvete. Ja, Tyskland, kanskje veldig mye bra om Tyskland, men akkurat på en måte det byråkratiske rundt Tyskland, det, ja,
Ja, skal forhåpentligvis aldri være borte igjen. Det var ikke noe gøy. Jeg ser på meg at du er en person som hater ineffektivitet. Ja. Og så gjerne delegerer jeg det videre til min da mer grundre Erik. For eksempel, de sliter jo fortsatt i usertesting med den juridiske etiteten i Tyskland. For det er bare virvarer. Ja, ikke sant? Byråkrati skal liksom ikke være det som
selskapsbygging? Nei. Men ja, vi har noen ting i Norge også som sikkert kunne vært bedre. Men ok, så dere ansetter, eller har en egen juridisk entitet? Ja, og så ansetter vi da en person som, så det blir da datterselskapet fra norske selskapet. Og så har vi begynt å bygge opp en litt sånn markedsføringsmaskin rundt den
person, som også David, som i Sverige også, så var det jo fortsatt å bygge på suksessen som han hadde. Men den personen må jo være helt superessensiell å treffe på, da. Det betyr jo alt. Absolutt. Hvordan finner dere den personen? Nei, i Tyskland så fikk jeg hjelp av rekrutteringsselskap. Må gi høy lønn, da.
Ja. Det ble ikke billig. Det var akkurat samme prosessen når vi gikk gjennom når vi ansatte en i USA, i Breite. Så da brukte vi et byrå som også var synssykt flinke. Men i stedet for å sette opp en juridisk entitet til USA, så har vi heller gått gjennom noe som heter noen måter å komme, som er sånn PO, eller Professional Employer Organization, som er det vi brukte også i testene. Men
Men nå har det på en måte blitt litt mer stuerent. Remote.com, altså det skal jo enkle å jobbe remote? Ja, du slipper å sette opp selskaper, så de har på en måte sin egen juridisk entitet, så de ansetter på vegne av deg. Sånn at de får alle, sånn som hvis du ansetter noen i Frankrike eller Tyskland gjennom de, så får jo da den ansatte alle på en måte godene, som om de skulle vært en ansatt i stedet for en freelancer. Ja, nettopp. Men er de da formelt sett ansatt i remote.com? Ja.
Men på en måte sånn pseudo-kontrakt da. Ja, interessant. Ok, så du sa at nå de lager testene? Ja, produkter. Men er de like bra tilgjengelige i Norge og de andre landene som dere var inne i? Ikke i Norge. Så her er det faktisk en grunn til mulighet?
Ja, nå har det jo kommet opp et lite selskap da, av en tidligere Teston-ansatt, som heter TestFlow, som så at det var en del selskaper som ikke var så fornøyde med at det var hyggelig da, at de hadde jo begynt å sette om prosesser rundt Teston, så da var det plutselig litt hull i markedet, som ble da fort tettet av. Ja, ja, ja.
av Hans, som er et sykt hårdhet fyr, som er en kjempeflink seller. Han har jo bootstrappet det nå og gjør det sykt bra. - Er du ikke en stor? - Nei, jeg var litt ferdig med brukertesting i verden. Jeg har lyst til å gjøre noe annerledes annet. - Ja, og det annerledes annet, det er Breita. - Ja. - Og Breita, er det et CRM-system, er det det der? - Ja, det er det vi kaller det. - Og så hvorfor er det så spesielt da?
Nei, det som jeg merket da jeg jobbet i user testing blant annet, og i testene, var at det skulle være synssykt vanskelig å få inn mer data inn i CRM-systemet som vi brukte, blant annet HubSpot og Salesforce og PyTribe og liknende.
Så skulle vi use testing, så var vi rundt fire personer og brukte seks måneder på å få stablet opp tracking av et nytt produkt som vi skulle lansere, altså et freemium-produkt. Og da skulle vi selvfølgelig sende de leadsene til selgerne som da kunne se det i Salesforce og kvalifisere dem som product-qualified leads. Det var en liten dramatisk
Jeg tror vi må ta et steg tilbake før vi går videre. CRM-systemet er også kalt Customer Relationship Management. Det er en måte for selgere å holde kontroll med
Alt fra tilfeldige folk til potensielle leads til faktiske salg. Man kan trekke personer gjennom en prosess til endelig salg. Det er rett og slett for å holde kontroll på hva som har blitt sagt, hvem man holder på å selge til, og hva man skal selge til det selskapet eller hva det skal være.
Og gjerne så tradisjonelt har det vært veldig fokus på alt fram til du closer en deal. Men sånn som vi selger gjerne i dag, så har også kanskje software, så har vi gjerne noen som kan som suksessmanager, som gjør alt det som skjer etter salget. Men de sitter gjerne i et annet system, selv om de jobber med samme kunden, bare et annet sted i livssyklusen til kundene. Men de skal gjerne ha innsikt i hva selgerne har solgt, hva selgerne har sagt.
og når da på andre siden igjen når man skal gjøre et oppsalg da på eksisterende kunder så vil jeg gjerne selv om det kanskje er ansvaret for oppsalg vite nøyaktig hva som er suksess det manageren har sagt og gjort og alt det der så det er en historikk på en kunde ja, men da sitter vi altså gjerne fordi selv om det er veldig lignende roller da så sitter det i to forskjellige systemer og har notater og alt sånt i to forskjellige systemer så er det også vi prøver å bridge i breita
å lage system som tar for seg hele livssyklusen, i stedet for bare å fokusere på selgere, så er det også både salg og kass med suksess. Vil du si at det er basically det breita er? Det er en anerkjennelse av de to forskjellige rollene som egentlig per nå eller frem til i dag ikke har hatt den
god bridge seg imellom. Det er en del av det, men ikke det eneste. For det viktigste med Breite er jo den datadrevne biten, hvor vi lager, prøver å oversette til norsk, jeg prøver å gjøre det i engelsk i hodet mitt, men no-code, og jeg kunne trenge å skrive noen spørringer med koda for å få tak i svaret fra datan, og så rett og slett gjøre det enklere å få datan som du som ikke-teknisk person får det inn i CRM-systemet. Gi et eksempel. Det kan være for eksempel...
produktdata, altså adferdsdata. Hvordan er det at folk bruker produktet ditt og får det inn i CRM-systemet? For det hadde jo sikkert vært mulig å få inn for eksempel i Salesforce eller HubSpot, slik at du kan se at de har signet opp, at de har brukt denne futuren, at de har sett på denne siden og lignende. Men er ikke det i Salesforce? Nei, så det er det vi prøvde å få data fra noe som heter segment.com, som er en customer data platform over til Salesforce.
Og de viser ikke eventdata, eller monterer ikke eventdata på en særlig god måte. Så det er det som egentlig var opprinnelsen til Breita. Så dere bygger en slags integrasjon da, mellom de tonangivende CRM-systemene og segment.com? Eller bygger dere CRM-systemet som kan lett kobles på disse...
altså gjennom integrasjoner til disse andre støttesystemene? Det som vi gjør er at vi har jo egentlig laget en dataplattform, først og fremst, som gjør at du kan ta og konsolidere data som du har, for eksempel segment eller mixpanel eller amplitude, hvor du har advertsdata, og så stripe og charge på en annen type kundedata. Det som er målet er jo å ha egentlig en
customer graph, altså samle alle mulige kundendata inn i et system, sånn at du får en hel etterlig profil, gjør det mer verdifull. Også er det mulig å sende den dataen videre til andre steder, for jeg har ikke lyst til å lage nok en CRM silo, for gjerne så har jeg at dataen stopper i CRM-systemet, og så må jeg bruke en del andre systemer kanskje for å dra den dataen ut. Så ja, vi kan ta og sende dataen videre til arbeidsplasseringen vår, men grunnen til det er fordi
folk bytter jo ikke CRM-system så ofte, og det er også en ganske stor prosess. Så da hadde jeg lyst på å markedsføre at vi har et produkt som gjør at du kan fortsette å bruke ditt eksisterende CRM-system. Vi hjelper deg å konsolidere datene fra andre steder, og får den til å bli mer verdifull, så sender den tilbake til HubSpot eller C-Source. Men det lange er å gjøre oppsalg videre til vårt
CRM-system, for det har jo vi alle dataene inne hos oss, og da kan vi jo bare tilgjengelig gjøre det i en mer tradisjonell CRM-funksjonalitet, at vi bare piper dataene inn i en salgspiplan, sånn at vi gjør det superenkelt å migrere, så viser vi det at det grønner på den andre siden, når vi da får testet vårt CRM gratis, men det er jo allerede alle dataen fra Salesforce og HubSpot
Så det du egentlig har beskrevet nå er en slags go-to-market-strategi? Rett og slett. Fordi du kunne ikke bare gått i markedet med et nytt CRM? Vi kunne gjort det, og det er jo mange som gjør det. Men det er jo rimelig oppover bakke. Det er jo ekstremt mye konkurranse i CRM-markedet. Så det du gjør, du gjør det enklere for eksisterende CRM-brukere å få tilgang til dataen rundt deres egne brukere? Ja.
Og da bygger du på et verdiforslag på toppen av det eksisterende verdiforslaget, får det min. Og så på et eller annet tidspunkt så handler det bare om å switche ut frontenden. Rett og slett, det er tanken. Så for eksempel i relasjon til atfarestater da, da for eksempel en uøkestesigner som vi jobber med hadde da fått en telefon fra en telefonseller, skal ikke si hvilken avis det var,
Og denne uøkingsstateren vår hadde jo ikke lest den nettavisen på 3-4 måneder, men da var den stateren veldig på å gjøre oppsalg.
Men det jeg ikke ble gjort var å prøve å få den, for da mynte, på grunn av de ringte da, så mynte de da i økstasjonsavgjøringen vår på at, åja, jeg har et betalt abonnement hos den nettavisen, da burde jeg ha kansuleret, for jeg har jo ikke lest den på 3-4 måneder. Mens den selgeren burde ha tatt informasjon på at det ikke har vært noe aktivitet hos den brukeren da, i stedet for å oppgjøre et oppsag og bli sånn, hei, kjempefornøyd bruker, kanskje det hadde vært litt mer produktivt og heller gjort mer sånn churn mitigation da. Ja, eller burde man ikke ringt i det hele tatt.
Ikke sant? Det hadde heller vært sendt en automatisk e-post på å aktivere den brukeren, eller hva enn det skulle være, eller gitt kampanjetilbud, eller hva enn det skulle være. Så det er på en måte sånn banalt enkelt eksempel, men det gjengår i alle mulige produkter. Ja, det er jo superintensivt. Ok, så Breita er en slags, det blir en slags segment,
Det kan jo på mange måter. Det eneste jeg forskjeller med segment er at du gjerne ikke tar action på dataen i segment. Det er jo mer en hub for å samle inn data, nå så sender den videre etter en seder, men du kan jo sette opp custom event tracking, altså måle adverdsdata i segment, og kanskje vi også kommer til å gjøre det på sikt. Men akkurat nå så tar vi oss etter integrasjoner hvor du allerede har dataen, for det er vanligvis ganske
tungvind, som sagt, å få den dataen inn i andre systemer. Så da hjelper vi med å gjøre det litt lettere. Selvfølgelig ikke på den beste mulige måten som å få se den innsikten i breita, men det er på en måte kanskje OK nok. Har du noen kunder? I breita, ja. Vi har noen beta-kunder som heter Argos. Og hva slags type kunder er det da?
Stort sett som nå så er det software-selskaper, B2B, SAS, som har alt fra såkorn til børsmontert.
Og hva er feedbacken så langt? Nei, hva skal vi si? Ja, hva kan du si? De betaler oss fortsatt, så de har på en ordentlig kontrakter, så de er jo fornøyde. Selvfølgelig det er jo tilfase, det er jo masse vi har fortsatt med å gjøre. Men til tross for det, så er vi fornøyde. Men dere har hentet, så vidt jeg kan regne, men rundt 70 millioner til sammen.
Ja, avhengig av når du ser på kursen på dollaren når du henter den, men 7 millioner dollar kan det være. 7 millioner dollar, ja. Ja, riktig, nettopp. Dere fikk jo pengene da dollaren var på. Ja, det var på en sted. Og dere har fått noen ganske tonangivende både tidligere gründere og investorer, altså internasjonalt kjente folk. Nev noen eksempler.
Nei, vi har jo fått med alt fra Martin Henk, som var en tidligere co-founder og CTO i PyTribe, som er en av våre konkurrenter. PyBlood er en av sine seriens utøver. Ja, finsk. Nei, Estonia. Sorry, Estonia tror jeg det er fra. Han har jo solgt seg ut, så det er ikke noen konkurrenter der. Karsten Thoma, som var med å starte opp noe som heter Hybris, som har solgt etter SAP for sin sykdom,
til mindre engelinvestorer. Alt fra Veser, Andreas Helbig som er partner i Atomica, en bitteliten engel for eksempel. Så har vi fått med en del kjente norske, blant annet Kristian Hager, Adam Kjøring, Wilhelm Sunderskjønner fra Minnes,
David Baum og Jarle Jarle alle som jeg jobbet med tidligere som også var med å investere i Teston så det er jo gøy at de også hadde lyst til å være med på reisen i Breite jeg tenker det ikke var så vanskelig å si nei når du leverer en bra avkastning til dem
Det hadde ikke fortid kunnet sikkert vært enda bedre i testen, men det var jo en del som fikk greia å kaste inn ganske raskt. Så forhåpentligvis blir det mye mer innbreyta. Det er jo det som er planen. Merker du det å ha et suksess tidligere hjelper deg i neste selskap? Ja, tenker du på finansiering? Ja, på egentlig alt mulig rart. Vi kan gå dypere på det, men nå snakker vi om finansiering da. Var det vanskelig å hente disse pengene? Nei.
For å være helt ærlig så var det ikke lett, men det var ikke vanskelig heller. Så det gikk jo ganske greit og rimelig fort. Jeg var på pre-siden også på såkåren runda. Så hvordan gjorde du det fra A til Å? Hva er første steg? For du hentet jo disse pengene uten å ha et produkt ute. Ja. Det er helt sjukt egentlig. Du hadde selv aldri investert i en førstegangsgründer
som hadde en powerpoint og en så stor sikkert ganske ordentlig verdivurdering så det hjelper jo sikkert å ha gjort noe før ja, det hjelper mye det hjelper jo å ha en CV så det hjelper hvis man har gjort det før i hvert fall ikke bare en gang to ganger
så hjelper det at man også har fått et veldig bra team med seg. Jeg fikk jo med meg Jan-Tore Vegard veldig tidlig, som er ekstremt flink og teknisk, og er en veldig overrettet person her.
Også hjelper det at det er en veldig ambisjøs plan. Vi skal bygge et CRM-system som skal gå opp mot HubSpot og Salesforce, noen av verdens største selskaper. Så det er jo ikke en liten add-on eller future som vi lager. Hvor viktig er det å ha store ambisjoner? Det er ikke noe så viktig det kommer litt an på.
mer viktig for meg selv egentlig, ikke så viktig det er ikke sånn jeg tenkte på det for å omføre meg selv tenkte mer på at hva er det som er gøy øh
Da synes jeg det var gøy å gjøre noe som virket vanskelig, og som er jævlig vanskelig. Men hvordan tar du kontakt med disse internasjonale restauranterne og får dem med? Er det via-via, eller hvordan skjer det? Det er via-via. På Preseed kjente jeg også annasnallet, og så var det litt via-via. På Sokorn fikk jeg en del inngående henvendelser ganske tidlig. Så det begynte egentlig å eskalere ganske greit, og så tenkte jeg
Jeg har tatt å spare med noen av de englevestorene som hadde investert i Pre-Sinn, om kanskje noen skulle gjort noe ut av det. Spesielt også siden vi hadde begynt å høre litt møringer om at makromessig kanskje ikke kom til å se så lyst ut fremover.
å bare hente pengene noe som vi kunne da ikke fordi at vi måtte som jeg sørgelig også er et veldig greit posisjon å være i for jeg hadde akkurat klosset prisiden for å hente siden for vi lukket siderunden da i april vi balanserte den ikke før senere og
Så da satte jeg opp egentlig et ganske tett program med å aktivt gå ut og fundraise. Så da satte jeg meg med mål om å prøve å få gjort alt på løpet av et par uker. Som i rett og slett var alt for tøyt tidslinje. Det hjelper ikke at det var plutselig påske samtidig, for vi har også gjerne påskeferie. Jeg er også syk samtidig. Så burde kanskje spredt litt ut i stedet for. Men var det noen som sa nei?
Ja, det var flere som sa nei, for det var jo alt jævlig tidlig. Jeg hadde jo ikke noe produkt, ikke noen piloter. Jeg hadde kanskje en nesten pilot på vei. Men det var veldig mange som var interesserte, og vi spilte selvfølgelig på det. Og så visste jeg også at det var noen som jeg absolutt ville ha med, blant annet Magne og Tedderøy i Snø. Hvor ble du med de? Nei, jeg synes de var veldig flinke. Ja.
prøvde å få de til å bli med og investere i testene. De vil ikke? Nei. Når du sier de er veldig flinke, hva betyr det? Nei, for meg så handler det mer om hvordan, altså som i styremøtet med Magne, han stiller veldig gode spørsmål, utfordrer oss på ting, hjelper til når vi spør om hjelp, og pusher ikke på når vi ikke trenger det. For mange ganger så trenger man bare å ha litt ro til å kunne jobbe og eksekute det.
Så det var bare veldig all right, og veldig grunnevennlig. Så det var jo ikke så særlig krangling på terms, eller finne ut av alt rundt finansieringen. Det var mer sånn, ok, det virker fornuftig, la oss gjøre det sammen. Har du opplevd det motsatte tidligere? Ja da. Altså investorer som ikke er så kule?
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no. Fortell om det, jeg drømmer ikke selv igjen der, men hva kjennetegner det? Nei, jeg liker jo at når man jobber som en...
Men ikke kapitalist da, at man er litt i samarbeid. Selvfølgelig skal man jo skape avkastning for sine investorer igjen, sånn som de har. Men stort sett så er vi jo grunnerne også det beste for selskapet. Men mange ganger så må man kanskje også slåss da mot de for eksempel som er på cap table da. Hvis det er noe de ikke er enige i, og da er det mange måter hvor det er muligheter til at det kan kanskje ta en litt mer ufin
Ja, du opplevde det. På hvilken måte da? Nei, alt fra å få andre VES-er til å kanskje trekke term sheet som kommer på bordet, til å skape kalme mot andre med grindere. Det kan være mye forteller, så kan jeg nesten ikke nevne. Du kan jo nevne noen, men bare sånn eksempler på ting, du nevner jo det nå. Ja.
Det kan ikke du svare på, men jeg lurer på hvordan en investor kan tenke at det styrker selskapet? Nei, jeg tror ikke at de tror det. Jeg tror det handler kanskje litt mer om arrogance og lite selvinsikt på hva som leder til det utfallet.
Åja, ikke ta selvkritikk på det i etterkant. Så også i rett og slett ble jeg kanskje ikke involvert. Noen i visse prosesser har gjort mer selv da, som jeg også har gjort nå i etterkant. Men det er jo mye rart der ute, mye rare terms, og mange som kanskje er litt for opportunistiske og setter seg litt for mye for bakbeina ved å da passe på at det kanskje, ja,
Mange som lover guld og grønn enger da, uten å faktisk levere på det. Og da, spesielt hvis man er en førstegangsgrinder, så er det veldig lett å tro at da penger kommer, ikke sant? Så lenge vi eksekuterer. Men selv om det eksekuterer, så er det ikke sikkert at penger kommer. Nei. Hvis du faktisk har det på bankkanten din. Hva er eksempelet på rare terms? Nei, det er mye forskjell egentlig. Mye kan være kontroll av selskapet, hva man kan si nei til, og hva som på en måte er...
i veto? Ja, veto på forskjellige ting. Det er jo de katerne mye flinkere på meg til å forklare det. Veldig glad for at Remi selv ble til å bistå i egentlig, ja, foran AboBiltida og alle selskaper som jeg har jobbet med. Jeg har vært en selve kund og Remi-fan.
Ja. Det er jo avslørt at Remi skifter også og benytter seg av Remis tjenester. Nå får du alt for mye reklam her, Remi. Nå burde jeg få en jævlig fin lunsj i Remi snart. Det er mange ting med Remi jeg kan si som er negative så, bare slik det er sagt. Nei, det er ikke det egentlig. Men det blir så mange dyktige advokater. Men ja, det hjelper å ha en ordentlig advokat. Ja, herregud. Også leser det litt opp sånn at du forstår litt mer. Du har jo en bok som heter Venture Deals, jeg synes det skal ha Brad Feldt.
hvor han forklarer veldig mye om hva de forskjellige termene betyr, og lignende, og hva det blir sett til i termshitt og lignende. Så hvis du husker at The By Founders har også vært veldig transparant på hvordan et bra termshitt kan se ut, eller et grunnevennlig termshitt. Ja.
- Anbefaler du å sette deg ordentlig inn i det? - I alle fall nok til at du forstår det litt. Og så selvfølgelig kunne spare med en advokat på, men da ser man at man har en advokat som kan backa opp. - Hvor mye har magefølelsen din hatt rett i om det er bra eller dårlig investering? - Som sagt, så har jeg kanskje vært litt veldig noen ganger, så da har ikke magefølelsen stemt i det hele tatt.
Så det er vanskelig å si. Men noe som jeg fokuserer veldig på nå er å alltid gjøre due diligence på investor. Før jeg helt tatt tar med dem på cap table. Og ikke bare prate med de som de gir til deg, de referansene, men prate med andre selskaper som de ikke har gitt. Akkurat som når du gjør en ansettelse. Prøv å finne ut, er det noen røde flagg der?
Og om du selvfølgelig har blitt litt aksepteret, så er det feil å håpe det der. Men da vet du i hvert fall vite hva det går inn i da. Er det eksempler på hvor du har fått vite om rødflagg som gjør at du ikke har gått for disse vesene? Absolutt. Hvor du har tenkt at det virker bra på papiret? Ja, blant annet hørt fra andre veser. Selvfølgelig skal jeg være litt skeptisk da når de er konkurrenter. Men også andre grunner ikke minst da.
å finne ut av litt ting. Ja, så VCR, grunner det å snakke med andre? Ja, eller det burde i hvert fall gjøre det, jeg vil si. Det gjør det. Ta en telefonsamtale. Koster ingenting. Ok, så Breita, det virker ikke som det var så veldig stort problem å hente penger. Det var sikkert mye jobb, men det var liksom ikke sånn. Nei, jeg var jo veldig fornøyd til slutt, men jeg pratet jo med da
Jeg hadde møtt henne fra morgen til kvelden hver dag i to uker, og møtte rundt, hva var det, 60-70 VCR på to uker. Og så investerte jeg 50. Så det blir på en måte en numbers game da. Jeg blir på en måte gjerne med å prate med henne, for det er ikke bra fitt, eller det passer ikke mandatet deres, eller hva enn da. Det er så mye som skal egentlig klaffe. Så til synesløs tror jeg det var...
som var gira. Så var det Peak fra Nederland som gikk for, og mange av de i snø. Til slutt kokte det ned med Peak, og noen andre kokte det ned til hvor
En grunnevennlig det var, for de kjente også, merket jeg jo, han som er grunndaren av Peak, han har jo vært grunndød selv i flere selskaper og har satt opp seg selv som en kjennelig og virkelig pen på et utprøvelse. Men Indra også var jo bare sulten. Sånn når det var en dag til som vi skulle ta avgjørelsen, så var det
spurte om vi skulle bare hoppe på fly og ta en lunsj dagen før, og vi var den eneste da, for det var jo da sørgelig under, fortsatt litt sånn covid-aktig, eller ikke helt covid, men i hvert fall, vi var den eneste som faktisk tok seg bryet til å fly inn til å møte oss da. Det betyr noe. Ja, det gjør det. Så det var
Og som du nevnte, grunner før, mange har også vært grunner før, mange har tatt ord i snø. Det betyr jo noe det. Absolutt. Absolutt, ikke sant? Fordi du kjenner på hvordan det er. Og du vet jo at en grunner som er konstant under stress, ikke nødvendigvis trenger mer, at mer stress bidrar til at selskapet blir bedre.
Så, ok. Så, Breita, nå er det full gang med å ha beta-brukere, betalende beta-brukere. Når lanserer du en, altså, produktet i markedet? Nei, jeg får ikke lov av produktkjefen min å gi noe dato lenger. Det blir 2023. For jeg er litt naiv og optimistisk, kanskje, på det. Men det blir i løpet av året hvor vi skal få noe ut som folk kan virkelig begynne å teste av.
leke med. Men før, vi snakket litt om testene, vi snakket litt om Breita, men du, inni der så lagde du et marketingbyrå, Fullstack. Hvorfor det? At
Nei, jeg fikk en del henvendelser opp igjennom, for jeg startet egentlig å jobbe som markedsføringskonsulent før jeg begynte å jobbe i NovoBil. Det var jo sånn jeg fikk innpasset i NovoBil, hvor jeg prøvde å pitche Karl og gjengen i det var det den tiden kolonial, jeg prøvde å få de som kunne. Fikk ikke de som kunne dessverre, men...
Carl og Jakob spurte meg om jeg ville være med i Noville, som jeg selvfølgelig takket ja til. Hvorfor selvfølgelig takket ja til? Nei, de hadde jo en rimelig bra CV, en veldig bra CV, og en litt digga konsepte, og på den tiden så var jeg litt fattig markedsføringskonsulent, så prøvde jeg å få en til å møtes, og selvfølgelig hadde jeg lyst til å starte opp noe selv, jeg hadde jo hatt en annen startup før det en som hadde feilet, så jeg var litt sånn
hadde lyst på å være med å bygge noen. Hva har du startet før som feilet? Selskapet som heter Travail, så var det Reise Startup, som vi holdt på med rundt et halvt år, før vi gikk til å få penger og måtte legge det ned. Ok, hentet dere penger til den startupen? Nei, det er en av grunnen til at vi måtte legge det ned. Det er det som er veldig fysisk her, ja.
Nei, det var bare at vi slet ikke mye penger. Hva var konseptet der da? Vi prøvde å kombinere det beste av Instagram og TripAdvisor, så du kunne ha en feed med bilder av flotte steder som folk da kunne laste opp bilder av selv, og få inspirasjon til hvor du skulle dra på ferie, så kunne du bare klikke på en knapp, og så tok vi geolokasjonen hvor du var, og så fikk vi hele reiseruta fra Ato, hvor mye det kostet for å komme seg til det stedet, og så var det da Revenue Share med de som hadde lastet opp bildene sine, så vi kjørte en affiliate-modell da.
Så hvis man klikket på bildet og man kjøpte reisen? Det var til og med per klikk, det tror jeg det var. Så hvorfor tenkte du at det var en god idé? Det er en jævling sin da. Det var jo selvfølgelig min egen problem at jeg så masse fine bilder på Instagram, men fant aldri ut av hvor de var. Så jeg ville vite hvor mye det kostet å komme seg dit. Det høres jo ut som en ikke så dum idé. Nei, det var jo om tusen brukere. Så hvorfor tror du at dere feilet med en til penger?
Nei, vi var jo ikke tørrbakkere av det hele tatt. Visste jo ingenting. Det var en blanding av naivitet og alt for unge og
Ja, ikke en el av forretningsmodellen, helt sikkert, og blanding av mye ting. Ikke nok Traction, for da var det BTC play. Så skal jeg gjerne ha millioner av brukere, før det skal bli interessant. Og så føler alle VCR-er i verden brenst opp en eller annen reisestartup, som skulle endre måten vi reiser på. Ja, exakt. B2C er vanskelig, spesielt i Norge. Det er liksom ikke noen investorer som er...
Veldig glad investerer vi til å si Norge, har jeg inntrykket. Nei, jeg prøver bare B2B-sas selv å investere i det, selv om jeg jobber i B2C. Ok, så den startet ikke så bra. Hva lærte du av det da? At du må ha et konkret problem?
Ja, det lærte jeg. Det var mye forskjell egentlig. Der ventet vi alt for lenge med å perfeksjonere produkter før vi tok det ut i markedet. Det var jo helt omvendt å gjøre det i Nabil, for da kom jeg jo inn når det var en MVP. Det var jo bare å få noe til å fungere, så du kunne inngå noen kontrakt med å få noe til å leie. Så bare pushe det ut fort som faen, før GoMore kunne få gjort det. Så ja.
Det var det hovedsakelige, å prøve å få tjene penger før man kanskje til og med har et produkt. Som vi også fokuserte på i testene. Der hadde vi satt opp en landingsside og litt super basic med Google Drive og brukte en recording-verktøy til å ha en recording gratis. Fikk det validert veldig kjapt at det nå var vilt å betale for sluttresultatet, eller verdien, som var den videoen som brukte testene av.
Så det husker jeg faktisk, jeg tror det var Simen og han CTO-en i O2 som var en av de første da som prøvde det. Ja, Tim Uriør-Gunsten. Jeg vet ikke om han husker det, men det var veldig gøy, han hadde bare kjørt en Facebook-kanal opp, og så prøvde han å betale i en paper, så sikkert super sketchy ut, super scammy ut, men...
Det heter bruker.no. Det heter bruker? Det heter bruker før det ble testet. Det var den der R-perioden. Jeg er i hvert fall ikke noe designer, så det er en landingssida som er helt forjævlig, men det funket da. Det var noen som prøvde å betale for det, så det tenkte jeg at dette er livlaget. Det er kanskje noen tips til grunnerne? Ja, både. Jeg tror det har blitt mer og mer konkurranse. Det er jo lettere og lettere å starte en startup.
Nå tror jeg jeg må ikke fokusere for mye på MVP, men ja, det går an å validere derfor da. Og så er det liksom å investere. Er det ikke noe du bør gjøre da? Jo, det burde jeg få da. Og du har validert før du går all in? Ja, vi gjorde ikke det. Det eneste måten jeg validerte på i Breita da, for det å bygge CRM det tar jo år og jævlig mye penger. Spesielt hvis du skal konkurrere opp mot de største av de største. Ja.
Så da blir det jo å fokusere egentlig på å få validert følgende underståelse av bygdprodukter. Da pratet jeg med opp mot 100 selger og hva som er suksessfolk, og prøvde å høre hva slags problemer de hadde. Og så i en gang var det da det problemet som jeg hadde hatt også, så jeg fikk validert selgerproblemer, og så bygge et produkt rundt det. Har du en bias? Hadde du ideen? For du hadde jo ideen før du fikk det validert. Nei. Du hadde ikke ideen? Jeg hadde en annen ide. Ok, hva var ideen da? Det var å...
gi feedback til selgere. Jeg skal ikke nekte hva det var akkurat nå, men det var et eller annet sånn add-on-produkt til sølgere, men som måtte gjøre det enklere å gi feedback som en salgsjef til selgere. Så jeg pratet med masse salgsjefere og sånn, og begynte å prate om forskjellige ting og følelse som var generelt var de store problemene som de hadde i hverdagen. En spesiell samtale jeg husker var med Ralf i Ardok.
bare ha oversikt over kundereisen og gjøre det enklere å få data inn og lignende. Så har du en katalysator. Det er jo lignende problemer i user testing og i testen, men add-on-produkt bare, det føles ikke stort nok ut, eller interessant nok ut, så da tenker jeg kanskje det er bedre å tenke på hvordan seriøm blir bygd for å bunne opp igjen. Og egentlig passe på at det er
tilpasset hvordan vi selger i dag, og ikke hvordan vi solgte for 20 år siden, som gjør det da. Salesforce har etter hvert begynt å dykke opp. Ja, ikke sant. Og har han senere blitt kunde? Dessverre ikke blitt kunde enda, men blitt investor da. Ok. Og er det noen av de som du intervjuet i første runden som er kunder nå? Ja, tror jeg. Er det egentlig en veldig smart måte å både etablere kontakt, eller sånn,
Jeg vil si det. Ja, og så, hva er problemet ditt? Ok, greit. Så kommer du tilbake senere. Du, jeg har nå en løsning på problemet ditt. Det er en mye finere vei inn enn en kallsalg fra en møtebuker.
Som du ikke har, hvor du ikke... Men er det triks? For jeg har ikke tenkt på det før nå. Det er jo kjempesmart, egentlig, å gjøre det, ta den runden der. Ja, det er jo mer enn product discovery, da. Finne ut av ting og sånn, og så selvfølgelig holde kontakten senere, og si hei, nå har jeg laget en prototype med P, jeg har lyst til å sjekke det ut. Og så er det ikke sikkert det passer da, fordi Serum for eksempel, der er det jo ganske...
business-kritisk system, da. Så det er ikke sånn at du bare hører i hast, tar bytter og prøver noe nytt. Men konkret, du møter henne, og så hva slags spørsmål har du stillet, da? Har du ett spørsmål, to spørsmål, eller
Nei, da går det selvfølgelig litt an på hvilke emner man kommer inn på, for du må jo følge flyten litt, men jeg har gjerne en liste med 10-15 spørsmål som går gjennom. Og så ser du etter mønster i svarene. Hva er problemene de har da? Er det noen gjenganger der? Ja, og du snakket med over 100 stykker. Ja.
Og var det et tydelig problem for mange? Ja, og det selvfølgelig var jo hjelp også da, når vi hentet penger til Preciden. Det er ikke bare jeg som har slitt med det, det er flere. Dette er løsningen som vi tror kan løse det problemet som mange av de har. Ja, du hører som du har lest Predictable Revenue. Det har jeg, tror jeg. Ja, Aaron Ross.
100 år siden, jeg tror det var i Snete, da ble jeg interessert i det av Thomas Sørbø. Han bygde jo opp salget til nettopp Salesforce, og snakker om metodikk. Jeg tenkte meg, da lærte jeg han, at hvis jeg skulle sende kalle i pass for å høre om det var du som var ansvarlig for den og den tingen i det selskapet, kan du referere meg til en annen person, hvis ikke du er den personen. Ja, bruker du den fortsatt i dag?
Det kan jeg ha kolde atpene, det er noe som stadig forandrer seg nesten måned etter måned. Ja, ok. Så da har du, ja, hvordan jobber dere nå med salg i Breita da? Altså bruker dere Breita selv i Breita? Ja. Selvfølgelig det er ting som gjensler deg på CRM-biten, men ja, prøv dogfoodet så godt som mulig. Ja.
Vi er tilbake til Oravien. Vi var på nabobill. Du pitchet ideen Travail. Er det jobb på fransk? Helt sikkert er det jobb. Det var ikke det. Jeg tror det heter noe annet. Random travel...
Men det gikk i hvert fall ikke så veldig bra. Men du lærte litt ting, og så trengte du penger, så du jobbet som markedsføringskonsulent. Du pitchet en idé til Kolonial. Hva var ideen du pitchet? Det var bare forskjellige markedsføringsting som kanskje de kunne forbedre. Så jeg bare kolla Karl ut på Twitter og sa «Hei, hva gjør du?» Sånn og sånn, og så fikk jeg et møte, så kom jeg med flere.
Ja, forslag da. Så du imponerte han ikke nok til at han ble kunden din, men godt nok til at du kunne bli med i startupen hans da. Navobil, som han startet med Jakob Tverbak. Og da fikk du jo titlen co-founder og CMO. Og gjorde du noen triks der? Var det noen ting du gjorde der som fikk en voldsom effekt?
Det var jo en blanding av forskjellige ting, men i starten så var det bare å passe på at vi ikke hadde noe typisk som Ghost Town. At vi ikke kommer på tom markedsplass. Det er det verste når du lanserer, at vi på en måte hadde biler allerede på plass. Så da brukte vi kanskje noen LinkedIn-taktikk på å
få alle som var i Navabilt å eksportere alle sine kontakter som de hadde på LinkedIn, og så fant vi ut hva e-postene til alle var, og så sendte vi ut personaliserte e-poster til alle de, og så hei, nå skal vi holde på å starte opp det her, og har lyst til å tjene ekstra penger og legge et pinn inn og likne. Fikk vi noen bil på den måten, og så ville de sprede ut til personlige nettverk og Facebook og sånn, og så
Begynte å... Ja, for du må begynne med tilbudssiden i en plattform, må du ikke? Ja, på en tosiderplattform. Eller parkesplass da. Så må du begynne med tilbudssiden. Ja, så Christian Hagerskin-bil var den første bilen på Nobel, tror jeg det var. Han hadde også CTO, var det ikke det? Det var han og teamet som bygde det. Og da dere fikk inn nok biler, hvornår skjønte dere at dette er noe som dere hadde ro på?
Nei, med en gang vi lanserte det. Vi fikk jo ganske mye blest i media også. Det var jo veldig godt om deling. Delingsøkonomien? Ja, så han ble veldig trendy. Ingen snakker om det lenger. Nei, og Aftenposten skrev jo om oss og lenka direkte til oss. Oi, det blir bra seo da. Ja, det er ikke bare masse direkte klikk, det er masse trafikk. Også baller det på seg da.
Så veldig heldig da. Du har jo prøvd jo å prate med Kristian om det tidligere, ta imot det. Jeg husker ikke om Kristian eller noen andre som hadde prøvd å ringe GoMore for å finne ut da når de skulle lansere, så passet vi på at det i hvert fall var noen timer før. Så vi fikk alle pressa. Ok, men Navil gikk jo bra det. Ble solgt for 115 millioner for noen år siden. Men du solgte deg ut før det. Ja, så da...
Prøvde å få litt penger til Hus og Div, og så gikk jeg også litt til Fullstack, som igjen gikk til testene. Så Fullstack var et marketingbråd. Du tenkte at du hadde rom for et marketingbråd? Fikk en hel del steder på å hjelpe folk litt på å bo nå med merkesføring, og så ble det nok til at jeg begynte å tenke på at jeg burde ta betalt for det. Så fikk jeg en del kunder.
fra dagen. Noen av de du jobbet for var jo faktisk David Baum og Jarleholm i Monner. Det landet det. Det gikk bra. Ble solgt i 24-7 Office. Var i tretten i hvert fall. Var i tretten. Du solgte deg ut.
Men testen ble startet litt sånn in-house i fullstakk? Ja, det skulle bare være sideprosjekt. Og så fikk jeg lov til å jobbe litt på siden med det, Vegard og Erik som jeg startet opp fullstakk med. Og så begynte det å, ja, fikk validert det som jeg nevnte tidligere, og så begynte det å balle i passet, og så spannte vi det ut i eget selskap, og fikk hentet litt penger, og
fikk kjørt på med det. Da fikk vi da penger fra ID-kapital, som var katalysatoren for at det gikk bra med testene, sånn at vi kunne begynne å bygge team og videreutvikle det. De er jo kjent fra Tangenstort her en del. Ja, de investerte jo helt vanlig i testene. Så Anders Brandt hadde jo erfaring fra kvalitative intervjuer og kvantitative da, for han kom jo fra den verden også. Ja.
Så da måtte vi få han om til å ta over ordet i fullstøkk, så ble jeg fritt i off, som nå fortsatt er dagleder her. Han ville ha gjerne noen som var litt mer aktive eiere, ikke bare sitte på siden og kære seg inn. Så da er det forventet å få en mer aktiv eiere, som da ble 24-7 office. Det var også hyggelig. Det var også hyggelig at vi skulle fokusere 110% på å teste nå. Så da ble det litt sånn...
Ok, så fullstakk, så Teston, og vi har snakket mye om Teston, men dere solgte jo Teston. Hvordan var den prosessen? Nei, det var litt tilfeldig, rett og slett. Var det dere som, dere spurte ikke noen om? Nei. Så vi holdt jo på å få på plass sin finansiering til serien, og hadde en del interesse der.
Og da også plutselig kom User Tracing og spurte om et mulig partnerskap. Et mulig partnerskap? Ja, det er for alle til. Er det kode for vi vil kjøpe dere? Noen ganger føler jeg det når det er en Chief Corporate Strategy Officer som kommer i møte. MNH. Selvfølgelig, det er jo litt gitt også mange ganger. Startegjerne er mange. Oppkjøp startegjerne med et partnerskap først. Se hvordan det funker hjemme og sammen.
Alt det der. Men de var giret på å kjøpe opp da. Spesielt når de visste at vi hadde tørmskytt kanskje da rett rundt tørnene og kanskje da skulle virkelig begynne å ta opp kampen mot dem. Så da synes vi at det virket interessant å se om det kunne gå. Ja.
De hadde også satt seg noe enormt, fordi vi etter vi hadde startet opp, så hadde de virkelig snudd skuta. De hadde byttet ut hele ledelsetimen. De grunnerne som hadde startet opp i resten, de hadde sluttet å jobbe operativt, fordi veksten hadde stagnert, og de kunne ikke drive skuta videre. Så hadde de fått med folk fra Salesforce og Oracle som virkelig hadde peil. Fikk endret 100 millioner dollar i finansiering, og satt opp et Edinburgh office, eller kontor,
Og det hadde da blitt tre ganger så stort som oss, og hadde 10x omsetning, fordi de hadde jo mye organisk forfører, for de hadde holdt på i over ti år. Så ja, masse var på det. Så da kjente vi også at det kanskje hadde kommet til å bli litt mer opp på bakke da, å slåss mot i Europa, enn å bli med i. Da kunne man gjøre noe større sammen. Og så virket det, det hadde jeg ikke sagt nå, men det...
Med ledelsebytte, med folk som har vært på børsnotering, så lukta det kanskje litt at de skulle gå på børs også selv. Fordi de omsatte for over 100 millioner dollar i ARR og vokste 40% i året. Så jeg tenkte kanskje det kunne vært litt kult å plutselig gå fra en liten serie av startup i Oslo til å være med å gjøre et selskap børsklart i USA.
Og de har hentet opp noen på børs, så det var veldig gøy. Ja, og du var med på det? Ja, jeg hadde sluttet rett før. Men du, den prosessen, den var ikke, altså, ok, de sender en melding på LinkedIn, eller? Nei, mail. På mail, partenskap, du svarer selvfølgelig, ja, la oss ha en prat. Hva skjer i første møte? Nei, jeg bare forteller litt om selskapet og status, uten å fortelle for mye hva vi driver med, og sånn, legge litt følge på det. Ja.
Og så kom det veldig fort frem at kanskje det var mulighet til at de ville kjøpe oss opp. Så da får vi se på det. Og så var det jo ekstremt mye frem og tilbake etter det, med forandringer på turnshit og alt sånt også fra de. Men det har hjulpet å ha et annet turnshit i bakhånd fra andre VCR som kunne ta litt opp mot hverandre. Et såkalt batten da?
aldri hørt uttrykk. Best alternative to negotiated agreement. Ja, ikke sant? Så da fikk vi jo presset prisen opp, og eksisterende investorer også ville jo at prisen skulle, siden det var jo veldig tidlig, at det skulle være til en viss nivå da, før det ble godkjent av styret. Så det foregikk da fra oktober til 31. desember, så det var en
jævlig stressende jul hvor da kudde Steremi som der er ikke noen forhold til at man skal jobbe på julaften eller i romjula og alt det der men han er veldig tilgjengelig når det trengtes da i det men det verste er å sitte da på julaften på pinebenken og ikke hørt noe fra to dager på en sånn siste mot tilbudet som vi hadde i da ja, hva føler du da? angst øh
ikke så hyggelig julavten kanskje fra min side. Litt stressende for å si det mildt. Men heldigvis fikk vi da blitt enige 31. desember. Men holdt hodet kaldt? Klarte du det? Prøvde så godt som mulig. Var du fristet til å spørre hva skjer? Ja, som faen. Sende mail som bare sier hei, fikk du e-passet min? Ja, fikk du det. Spesielt med noen sånne tre dager, og det har kanskje vært litt. Du begynner jo selvfølgelig å etterpå få
Jeg heter på norsk. Self-doubt. Du tviler på deg selv? Ja, jeg tviler på meg selv. Har jeg vært for hard på forhandlingene? Spurt jeg fanfen på meg? Alt det der. Og det var jo mange ganger også kanskje vi pushet litt hardt. For det er opp til et visst punkt så har hun da friteller hun da måna da. Så jeg er helt råd.
Veldig glad for at jeg ble på hennes side etterpå. På hva hun har mandat å gjøre av styret. Og så når det går over en visjom, så må hun da ha styrgodkjennelse. Når vi begynte å gå opp til styrgodkjennelse, så begynte hun å tære litt på forholdet etterhvert. Så jeg tror vi fikk virkelig skvise av den
Ja, helt til nesten det falt igjennom, faktisk. Ja, men det er ikke der det skal være da. Kanskje litt før det var et par ganger hvor jeg faktisk trodde at det ikke kom til å bli noe dillig deltatt, fordi vi krøvde rett og slett for mye, og det sa vi også noen ganger. Så heldigvis gikk det igjennom. Tenker du da på at du har brukt så mye tid på dette her? At selskapet har brukt så mye tid på det? Dine ressurser har brukt så mye, og så blir det ikke noe? Ja, heldigvis så
Ja, fram til da så var det stort sett bare Erik og meg som håndterte den prosessen. Selvfølgelig med hjelp av lokalt og styre og lignende, men det gikk ikke så mye over time. Vi prøvde å skjerme time så mye som mulig før det faktisk ble noe veldig konkret. Når vi da endelig fikk landet investeringsavtalen så ble det jo da due diligence da. Og da er det da du begynner å tære mer på teamene, for da må de inkluderes og legne. Var det en hard del i prosessen?
Ja, for å være ærlig så var det helt jævlig. Men mest kanskje på Erik, for jeg var delegert til mye til han. De hadde så veldig tett timeline på å få det fullført, så da måtte vi gjøre alt på tre måneder, og da var det stort sett Erik og meg og resten av lille teamet vårt som måtte bare kaste oss rundt og få ting på plass. Fordi det er noe annet når du skal redde det på oppkjøp versus...
versus investorer. Har dere lært at man skal ha bedre orden i sysakene? Jeg har fått være litt mer førevar på, så nå prøver jeg å andre også meg, som er head of finance i Breite, på en fall passe på at vi har et edderom som er ganske kontroll på, før investeringsvis, hvis vi skal hente en serie av for eksempel. Sånn at vi slipper alt i siste liten. Fordi det ble...
Mye. Det tror jeg nesten er knakk Erik. Det var nesten før bristepunktet hans ble nådd. Han er evig traumatisert av den opplevelsen. Ja, jeg så han her på gata om dagen, så han ble litt traumatisert. Nei, han gjorde ikke det. Når det er klart at det er enighet, hva føler du da? Jeg råkker nesten ikke å følge noe, for da var jeg rett på det. Jeg tenker på når det er ferdig. Nå er alt ferdig? Ja.
Antiklimatisk? Antiklimatisk? Jeg husker faktisk det var litt spesielt, fordi det var en uke inni covid-19,
Det var 18. mars, vi hadde closing-dagen. 18. mars var det akkurat... Det var ikke morsomt, men de hadde tenkt å møte oss, og vi hadde tenkt å overdra over til USA, være venner og alt det der. De måtte jo selvfølgelig kanslere i siste liten og komme og alt det der. 18. mars også er bursdagen min. Og det var også den dagen jeg ble 30 år. Ja.
Så det ble en veldig rar feiring, hvor jeg da sitter i lockdown med kona mi og søstra mi. Skulle egentlig ha en jævlig skjær fest og være litt kongene på byen da. Liksom et 30-år-å, akkurat som selskapet mitt. Så det var litt trist. Men fikk du tatt igjen senere? Nei, jeg fikk barn, så...
Det er ikke hyggelig for barn, men ikke så mye fritid til det. Ikke så mye fritid til det, ja. For nå har du fått to barn, faktisk. Du startet med å si før opptak at du har hatt en tøff natt. Det er jo det det er, når man har små barn. Så hvordan er det å bygge et selskap med to små barn? Har du undervurdert det? Ja, jeg er jo evig optimist. Jeg tenker alltid at alt ordner seg. Men skulle kanskje...
ideelt sett ventet med nummer to til i hvert fall kanskje en serial eller litt mer stabilitet rundt ting og kanskje også ikke minnet opp å søpe et hus samtidig også så det var liksom nesten at skjebnen ville at jeg skulle prøve å gjøre alt samtidig så gikk han å gjøre det samtidig
Så det skal jeg aldri gjøre igjen. Du skal aldri få barn i det du skal starte selskap igjen? Nei, det er nummer to, det siste. Du er helt sikker på det? Ja. Vi får se, hvor gammel er du nå? 33? Ja, det er...
Det er helt sikkert. Den prestasjonsprosessen høres ikke så veldig behagelig ut, men det er digg å være ferdig med den. Du kan da starte Breita, som vi har snakket om i sted. Hvordan ser du for deg veksten til Breita fremover nå?
Hva må dere bevise nå? Hva er det neste dere må bevise for å få mer penger? Det er jo litt forskjellige ting. Selvfølgelig å få opp omsetningstakten, og få det til å bli en litt mer repetørbar modell. Det går an å selge produkter uten at jeg er involvert i noe som er, så vi har begynt nå å validere. Selgerne klarer å stå på egen hånd uten at jeg trenger å være med.
Sørgelig vekst, måtte vekst og årlig vekst komme opp på et nivå som er kanskje litt mer spiselig for de som gjerne investerer i serier. Da må du kanskje være oppe og nikke mot Emil om dollar i ARR eller mer, litt avhengig av hvem du prater med og hvilken side av damen man prater med. Har du utlandske kunder?
Ja, vi har noen amerikanske kunder. Hvem er idealkunden din, hvis du må velge?
Nei, paradaksdaten bygger jo i et system som er veldig fleksibelt, og man kan skreddekjøre til hvilken som helst forretning og forretningsmodell. Så hvis det er noen her som nytter, som jobber i et bank- eller forsikringsselskap, eller egentlig hva som helst som jobber i CRM, så ta gjerne kontakt med oss. Men det selgerne fokuserer på nå da, med dataprodukter, det er jo gjerne da softwareselskaper som har hentet side, eller gjerne mer, som gjerne også kanskje har en...
B2B-sas. Ja, B2B-sas, og som gjerne kanskje har en selvbetjent modell også. Så prøver de også gjerne å identifisere leads som kommer inn gjennom produkten. Så det er tech-selskaper?
Akkurat nå er det det. Hvorfor det egentlig? De har gjerne de integrasjonene som vi har på plass i vår plattform. Så det er litt mer lavtegnende frukt å gå etter de, siden vi trenger å bygge nye integrasjoner for å få med andre. Eller make no API, eller hva det skal være. Så det er egentlig å få de til å teste ut fort. Men så er det pre-seed?
Seed? Nei. Serie A? Serie A-følging? Altså, unnskyld, på hvilket nivå? Selskapet? Skal det være på pre-seed, seed, serie A? Som vi kontakter? Ja. Gjerne seed oppover, men også hvis du kommer inn igjen, så er det jo et fett samsett, men jeg vet selv om jeg skal prioritere de som på det stedet blir de større deals av, da. Siden selgere koster litt tid. Ja, men det må jo være selskapet som har hentet penger, som har penger. Ja, eller bootstrapper, eller har en viss omsetning. Hva er en typisk omsetning, da?
Jeg gir 10 millioner oppover for eksempel hvis de ikke har hentet penger. Hvis de har hentet penger så har de kanskje litt mer å brenne. Er det et høykostprodukt? Det er vel ikke det? Nei, det starter på 2-9 dollar i måten. Kunne en go-to-market strategi være å ta de ferske selskapene i det de starter?
Absolutt. Så det er jo litt av tanken når vi får CRM-biten opp da. For når det er et helt fælt selskap så er det ikke sånn at du sliter med dataproblemer heller. Så da blir det mer på basic CRM-funksjonalitet som det kanskje er en viss prosess over å tracke litt og så videre. Og kanskje du vil begynne å tracke litt av for å se hvordan folk bruker produkter og nå ut til de på riktige tidspunkter for å aktivere det.
Så absolutt. Hvor lang renner har dere nå? Eller hvor lenge har dere penger? Nei, god stund. Mot slutt av neste år. Men betyr det at du allerede nå er i gang med å tenke neste fundingrunde?
Ja, jeg tenker jo hva som må til å preppe smått, for ikke at jeg bruker masse tid på det, men jeg tar alltid noen samtaler her og der med VCR hvis det kommer noen inngående for eksempel, men ikke at det er noe proaktivt fra min side sånn sett. Nei.
Du nevnte at omsetning er viktig. Omsetning, vekst. Bevisestrategien, at vi klarer å kjøre opp salg fra dataprodukter til seramprodukter. At vi kan ekspandere litt av vår ICP. At vi får utlandske kunder, ikke bare norske kunder. Så er det en blanding av ting. Er du flink til å informere investerende underveis?
Jeg sender måntlige oppdateringer, så jeg prøver å gjøre det først i hver måned klokka ni. Ja, og hva står det i det? Nei, det er highlights og lowlights, eller det er forskjell på oppdatering som vi sender til potensielle investorer og eksisterende investorer. Så eksisterende får vi vite det meste, eller alt, på både highlights og lowlights, og finansiell status, hvor mange betalende kunder har vi, alt det der. Hvordan går det med produktet og utviklingen der, hva har vi pushet ut og kippet ut?
Så bare ta i minneseret mer detaljerte økonomiske ting til de som er potensielle investorer. Det gjelder for hvordan vi faktisk skal hente penger. Og hva er lowlights? Nei, det kan være alt fra at noen har sluttet. At vi ikke har klart å gjøre en ting som vi sa vi skulle levere på. Det kan være alt som er kjipt. Det kan være veldig mye når du driver en startup. Hvor viktig er det å være åpen på det?
Jeg tenker det viktigste er å ikke ha noen store overraskelser for folk. Holde folk i løpet sånn at de vet hva er greia. Så det er en slags misforstått oppfatning at folk tenker at investorer ikke vil ha dårlige nyheter?
Jeg vil si det, jeg vil vite når går du tom for penger, plutselig så får jeg mail og er sånn, hei, nå går vi i konkurs, kanskje man kunne gjort noe om det hvis man hadde blitt informert litt tidligere underveis, og hjulpet og hatt mer kontekst og alt det der. Det er gjerne at du er top of mind på dine investorer og de har oversikt da, selv om du skal være litt sånn ad hoc, eller ikke oppdateret deltatt, det er det verste jeg vet selv, siden jeg har gjort litt investeringer. Ja.
Når du lager disse e-postene, er det sånn at du har noen sånne, jobber du til OKR? Nei. Hvorfor ikke det? Nei, det passer ikke for oss i Beretta. Vi har laget vår egen modell rundt produktutvikling. Nå har ikke dere ansatt tunn C? K.A. Nei, uskyld, K.A. Vi hadde OKRs i testen, men det var også hjemmebygde modeller av OKRs. Nå prøver jeg en annen metode. Hvilken metode da? Det er
Jeg husker ikke hva, det er hjemmesnekker som hun har fikset, som hun har kalt et fancy navn. Ok, for det er viktig å ha en metode på en eller annen måte, en struktur å følge for å... Jeg vil i hvert fall være litt bevisst på en prosess, sånn at man passer på å ha hastighet og kvalitet og alt det der. Men litt om deg, hva er det du har lært om ledelse gjennom disse årene som gründer og gründeleder?
Jeg er veldig ensom og tung jobb mange ganger, men nå må jeg gjøre den. Jeg har lært masse, det er alt for mye til å ta over om en minutt i en intervju, men jeg passer på å egentlig bare ha flinkere folk rundt seg selv. Jeg passer på at de har alt det de trenger til å gjøre jobben sin på den riktige og gode måten. Jeg passer på at selskapet jobber bra, har penger,
få nye kunder. Du har nevnt noe for meg en gang tidligere om kommunikasjon. Ja, kommunisere tydelig og klart og være transparant er eksternt viktig. Kommunikasjon har åpenbart alt vondt i denne verden. Eller miskommunikasjon. Jeg tror du sa noe om at du kan aldri kommunisere noe for mye. Nei,
spesielt også nå som vi også jobber en del remote da, så er det veldig mye som går tapt, tror jeg, hvis man ikke er flink til å kommunisere. Spesielt med de som sitter i andre steder og andre land og lignende. Ok, siste spørsmål. Hvis du er en gründer som ikke har hentet noen penger enda, og skal hente sine første penger, men har bare en idé, hva er de tre første tingene at han eller hun må gjøre da?
Jeg prøver å få validert problemet som vi har pratet om. At andre som har det samme problemet kanskje får med noen som kan være med å lage en prototype tidlig og er med i grunner hvis man ikke har det. Det beste er selvfølgelig hvis man klarer å få noen betalende kunder veldig tidlig for å få validet på den måten. Bør man få det validert på en eller annen måte før man går og henter penger?
Jo mer det er validert, jo bedre. Betalende kunder er det beste som finnes. Hva er tilstrekkelig bevis på en validering? Kommer litt an på ideen. Det kan være...
Par betalende kunder, noen ganger kan det bare være brukere, så brukere som er engasjerte, litt avhengig av typen forretningsmodell man har. Og produktet selvfølgelig funker. Så du må faktisk ha et produkt, tenker du? Ikke alltid, men det hjelper veldig. Hvis ikke du har produkt, så må du back opp på andre steder. Det skal være at du har gjort det før, eller CV, eller lignende. Ja, ok. Så validering, gjerne av en co-fonder. Det hjelper veldig. Siste råd.
Hente mer penger enn det du tror når du først skal hente penger. For det er penger som går fort. Ja, og du nevnte oss da, det er en numbers game. Investorer? Ja. Så hvor mange investorer bør du kontakte? Hvertfall? Nei, hvis du kommer litt an på noen ganger, så trenger man plutselig å kontakte ti stykker, og så treffer man. Så det varier veldig til hvor flaks man har, men så gjerne opp mot 50-60. Ja, det begynner man. Ja.
Og hvis du trenger en liste på investorer, så kan du abonner på Skifter, for vi har en investor i databasen. Fikk jeg lurt inn den. Men hvordan var det for deg å selge Skifter? Har det vært litt vedmodig? Eller...
Nei, ikke ved modet helt tatt. Det blir litt annerledes da. Jeg skal svare på det, men jeg kan jo svare på det. Jeg har egentlig ikke svart på det. For nå blir du ansatt, eller? Du er jo ansatt selvfølgelig, men skjønner man at du har ikke noe eierandel lenger? Jo, jeg har eierandel. Så Skipster kjøper skifter, for de som ikke vet det, og kjøper 51% først. Og så er det en path to control, som du så fint heter, eller path to 100%.
Så vi selger... Men er det sånn typisk earn-out at du må treffe visse milestones for å liksom løse ut, eller er det litt spasert? Ja, jeg kan ikke si så veldig mye, men jeg kan si så mye som at det er en slags earn-out på en måte. Men det er en, uten å forklare nærmere, så er det en slags en plank og en topp da.
Så ja, det er en ordentlig greie der. Og så er det jo det som vi snakket litt om i stad, eller vi snakket ikke så mye om det, men med Skipsted så får man en industriell aktør i ryggen, som har mange ressurser på mange ulike områder. Altså ikke bare penger, men de har mange ressurser som...
Altså alt fra de har abonnement, de har kompetanse, de har trafikk, distribusjon, de har veldig mye som gjør at det er en veldig attraktiv partner. Men så er det kanskje aller viktigste er jo at skips det fortsatt skal satse på skifter. De skal ha det som et eget brand. De ser på det som en
Så fortsetter den koblingen med E24 som dere har hatt der, hvor de promoterer artikler i E24 for eksempel? Ja, det kan være at vi skal gjøre det. Mest sannsynlig ja, men vi vet ikke helt hvordan det blir. Men ja, det vil jo være en grunn til at chipset er på eiersiden.
Det ville være litt sånn rart hvis man ikke benyttet seg av de mulighetene skipset kunne gi til skifter. Så ja, det er planen. Vi skal jo prøve å vokse og bli større. Endelig kan vi tenke litt internasjonalt også, som er litt morsomt.
Så vi er mer giret enn noensinne nå, egentlig. Og så er det litt sånn, faktisk som gründer, så er det litt digg da, å kunne... Ta litt penger av bordet. Ja, litt penger av bordet er en ting, men det er mer at det er litt mer senket skuldre. Fordi det er flere som er med, som kan både ta ansvar da. Man følger på det ansvaret når man er gründer selv, og alle ansatte som man...
Ja, absolutt. Jeg føler på det hver dag. Jeg får det som du har sagt, jeg tar det for lønn. Men så har vi ansatte som har boliglån og som har barn. Jeg føler jo veldig på at man skal lage en ordentlig arbeidsplass for dem, og at den skal være trygg og god. Så er det deilig å slippe å tenke at man skal da ha fulle ansvaret for det i all evig tid fremover. Nå er det en slags...
Men ble det startet med at dere hadde partnerskap med E24 hvor dere promoterte, eller hvordan kom dere inn på at E24 skulle komme dit til dere? Ja, altså det vi gjorde, vi begynte med partnerskap med E24, og så har vi ganske tette koblinger til E24. Altså både jeg og Pri var og jobbet mye der, hvor
Styrleder er tidligere sjefredaktør i Aftenposten, har jobbet mye i Kipsted, og så kjenner vi mange i Kipsted. Det er en naturlig samarbeidspartner, men det betyr ikke at vi ikke snakket med andre. Vi snakket jo med flere, apropos dette med baten. Fikk dere konkurrere litt mot hverandre? Ikke så veldig egentlig, faktisk. Fordi Kipsted ble ganske tidlig anbefalt.
tydelig at dette var kanskje den beste veien å gå, men vi skyldte det både til investorer og til selskapet å finne den best mulige løsningen. Og da må vi ta runden. Så vi snakket med flere store medieselskaper. Noen hadde vi mange flere møter med. Men
altså magefølelsemessig alt stemmer med kjips det vi kjenner i selskapet godt og de vil strategisk så var vi en riktig såkalt fitt for dem og de for oss men da har vi i hvert fall gjort alt vi kunne for å finne alternativer og finne grunner til at vi ikke skal gjøre det men likevel så lander vi på det og da er det mye tryggere å gå inn i det ja
enn hvis du på en måte skulle bare snakket med en aktør og så landet på den. Men skal dere da være en selvstendig enhet? Skal dere integrere med kybsekonsernet på noen måte? Vi blir en selvstendig enhet. Det merket jeg når vi solgte testene. Da var det kanskje mer fokus på integrering.
Nei, om et annet i M&A, altså acquisition, mer enn merger, for det gikk jo veldig fort, og de var jo egentlig ikke forberedt i det hele tatt, for de hadde gjort noen sånne acquahires tidligere, men det var jo kanskje en til to teams, så det var mer for teknologien som de fikk inn. Vi var jo 25 når vi solgte til syske, eller noe sånt, ja, gudverd tegk.
Da ble det plutselig litt mer, og forskjellige kulturer, veldig forskjellige kulturer, selv om de på en måte hadde veldig lignende verdier, så er det forskjell på USA og Norge og Sverige og Tyskland og lignende.
Det er forskjell både på USA og Europa, og så er det store forskjeller innad i Europa. Ja, absolutt. Så integrasjon, det var en veldig interessant læring og erfaring som vi hadde. Interessant, var det? Så hva var det interessante der da? Jeg har faktisk en liten smørbrødliste, som vi også tok opp med konsernledelsen i USA.
i usertesting, som sikkert ikke var så jævlig populært når vi gjorde det. Her er alt dere har gjort feil. Litt kanskje arrogant, men vi ser. Ja, nå prøver du å finne fram på mobilen din. Ja, vi skrev faktisk ned
Erik og meg, så hadde vi da, men det var vi ikke gjennom hvert punkt da. Var det noe de leverte på, eller? Du har den her nå. Skal vi se, vi kan jo gå rett på det som ikke gikk så bra, kanskje. Det som gikk bra, det var jo også mye positivt, selvfølgelig. Flyttingrelasjon er synsvis vanskelig, spesielt hvis det er over to veldig store avstander. Ja, altså se på alle disse selskapene som ikke hudkjøper, så er grinerne ute.
Ja, blant annet. Det er jo norsk selskap, norsk kultur og alt det der, så man skulle tro at det var enklere. Men uansett da, så er det jævlig vanskelig. Så nei, det var jo alt fra kanskje være litt mer empatisk på hvordan ting ble oppfattet. Fordi det skjedde veldig kjapt. Så jeg husker jeg hadde prøvd å ta litt sommerfyr etter den litt lange DD-prosess. Og plutselig få en telefon. Ja.
Jeg tror jeg faktisk spilte golf med faren min for å prøve å koble litt av. Så bare fikk en telefon fra en ansatt bare, du, hvorfor får jeg en e-post om at dette er rollen min i user testing? Og jeg hadde ikke fått noen informasjon om det i det hele tatt. At de skulle plutselig begynne i sommerfellessferien. Det er kanskje ikke så mange som er på jobb. Plutselig får en e-post som er, hei, nå har dette en ny oppsette. Og jeg visste ikke engang at de skulle begynne å integrere på den måten.
der og da. Så det var jo litt sånn, ja, prøv å finne ut hva som skjer. Og folk får jo fornatt, ikke sant? Bare, det her er ikke det som var dealen. Vi skulle jo være selvstendige og kjøre på alt det der. Men jeg valgte jo også å kutte litt tiden ned opp og være selvstendig på grunn av covid. Fordi så hadde det begynt å bli ganske opp på bakke når vi holdt på med salg. Ja, så var det kanskje bare helt og slett hvordan man monterer på hvert team, for jeg husker jo også da
at det var en person som ledet en avdeling i user-dressing som plutselig fikk da nye folk fra Tesson inn på sin avdeling, men han hadde jo ikke søgn opp for det. Så han bare faktisk jeg skal ha dere ut fra min avdeling. Så han gjorde alt i sin makt å prøve å få de til slutt rett og slett. Uten å på en måte gå gjennom de riktige juridiske stegene. Så det var jo interessant
bare, ja, være mer det som gjorde alt vanskelig var selvfølgelig at det var covid, og jeg tror myken også kanskje har vært håndtert enkelt og raskere kunne jo bare sitte i en sånn møteromm en måned til sti og hammere det meste ut liksom
Så det er alt fra insentiver, hvordan man har det. Men jeg lurer på, var det user testing egentlig kjøflag? Indien? Ingenting? Mye, det var jo mye know-how da. Jo, men hvis folk slutter, altså hvor mange er det som jobber i user testing nå? Av, fra testene? Handfull. Ja. Altså de flinkeste stikker, eller mange flinkere stikker i hvert fall, er det.
og de legger ned usertesting, nei, unnskyld, testdom. Det kommer en annen aktør, og de tar over stafettpinnen med x ansatte. Så det blir jo til slutt nesten da, egentlig var det også på grunn av teknologien som vi hadde utviklet, men det ble jo da droppet. For det fant ut at det var raskere å potensielt utvikle det internt i usertesting. Og det fant du ut etterpå. Ja. Det er for det at det er mye greier egentlig. Ja.
Så da blir vi med folka da, og så blir vi da ansvarlig for å lede nye satsninger da, som var jo det som virkelig skulle kjøre på, men så er det jo to forskjellige kulturer, og så er det veldig fort gjort at en dagleder da kan love gull og grønn henger, men det handler også om å få de andre lagene til å spille med da. Det skulle vi i en måte da
få tekniske team og andre produktteam til å jobbe med oss, for de jobber veldig kryssfunksjonelt for å få til nytt produkt. Men de hadde jo sine egne mål og sine egne oppgaver, ikke sant? De hadde ikke fått beskjed av sin sjef at de skulle prioritere det, selv om daglederen ville at de skulle gjøre det. Det virker jo egentlig veldig umotent for en integrasjon. Ja.
Ja, det var det. Og så var det første oppkjøpet deres? Første oppkjøpet av den størrelsen. Så det er det som var litt problemet, at de var ikke klare for det. Uansett, selv om da de som var kjeften der hadde gjort mange oppkjøp i andre selskaper, så de hadde masse peil. Men selskapet var ikke rigget for det, var ikke klart for en integrasjon, som jeg synes var veldig synd, fordi
Jeg synes UserGesting er et veldig bra selskap. De gjør jo synligvis bra. Det var litt uendelig med timingen på å gå på børs, så de har blitt tatt av børs nå, og nå møter de seg sammen med den andre største konkurrenten som heter UserZoom. Så nå har de jo blitt en mega aktør, som meg da, tror meg bra også, p.s. selskapet i seg. Jeg tror de omsetter nå opp mot 200 millioner dollar i ARR og makser som var det. Ja.
Men hva med Breita? Hvorfor bare kjøper ikke dere et CRM-system? Det er enkelhet. Kjøpet? Ja, som du legger, altså et CRM-startup? Jeg vet ikke hvor mange CRM-startup som er der ute, som har hørt det sagt, som faktisk er noe... Nei, vi fokuserer mer på dataplatform. Det som er litt kinky med det, er at vi har gjort en del ting i vår dataplatform som ikke...
har blitt gjort av andre serumsystemer, som også gjør det som gjør oss unikt. Vi har brukt veldig mye tid på R&D, fuck around and find out. Så vi har brukt mye tid på det, rett og slett, på å finne ut hvordan vi skal løse ting teknisk på dataplattformen. Vi skulle ønske det var enkelte ting vi kunne bare kjøpe som var hyllevare, men når vi prater med Big Query, Snowflake og alt det der, så er det produkter på å streame data som ikke de gjør som
Vi måtte prøve å mekke innen oss, for det var ikke tilgjengelig. Ok, vi har snakket langt og lenger enn langt, Chris. Altid hyggelig å hilse på deg og snakke med deg. Takk for det. Og så ønsker jeg deg masse lykke til videre med nolltidpassivitetstånd, men det er jo breita.io.
Er det ikke det? Forlatt, jo. Breita med i. Breita med i. Så for de som trenger en databit for å lage en komplett kundereise for en salgsorganisasjon, eller et selskap. Ja, eller et vanlig CRM-system. Eller et vanlig CRM-system. Så vi burde prate. Ja, absolutt. Det burde vi. Som sagt, kanskje du kan være annonsør på skifter.
Absolutt. Ja, så bra. Gi meg noen heftige rabatter. Ja, det fikser vi. Ok, men takk skal du ha, Chris, og så sees vi plutselig igjen. Hei, hvis du likte denne episoden, så abonner på den, og gi den gjerne en 5-stjerners rating med dine tanker. Hvis du er interessert i temaene vi tar opp på denne podcasten, så anbefaler jeg deg å gå inn på skifter.no, og hvis du mener vi fortjener deg, så kan du gjerne støtte oss ved å abonner på Skifter. Takk for at du hørte på, og så sees vi neste uke.
Hei, er du en CEO eller CTO i et vekstselskap og trenger flere utviklere? Da vet du at det er ganske krevende å finne dyktige utviklere i Norge. Men håpet er heldigvis ikke ute. Cefalo er et norsk outsourcing-selskap som har klart å bli en av de aller beste arbeidsgiverne for seniorutviklere i Bangladesh. Cefalos spesialitet er å rekruttere og bygge langsiktig utviklingsteam sammen med den norske kunden.
Og det å ha faste utviklere gjennom Cefalo skal i praksis oppleves som å ha egen ansatte. Så er du interessert i å høre mer om å ha eksterne utviklere, så vil Cefalo gjerne ta en veldig hyggelig prat med deg. Så sjekk ut cefalo.no, altså C-E-F-A-L-O.no.