6/16/2021

Refleksjoner fra toppen i Rema 1000 og DNB

Trond Bentestuen, tidligere administrerende direktør i Rema 1000, deler sine refleksjoner etter mange år i toppledelse. Han snakker om sin tid i DNB, der han var ansvarlig for Vipps, og om sine erfaringer med å lede store organisasjoner. Bentestuen mener at en god kultur er avgjørende for å lykkes i næringslivet og at en god styringsmodell må være kundesentrisk. Han tror at dagligvarebransjen vil se en økning i netthandel de neste årene og at eksisterende aktører må tilpasse seg for å kunne konkurrere med nye aktører.

00:01

Tidligere Rema 1000-sjef Trond Bentestuen deler erfaringer og refleksjoner fra sitt lederskap i DNB og Rema.

13:34

DNBs utvikling av VIPS var en nøkkelstrategi for å møte konkurranse og forenkle betaling for kundene.

20:33

Podcastsegmentet diskuterer utfordringer og viktigheten av betalingstjenester i banksektoren, samt ledelsen bak VIPS' suksess.

31:44

Endringer er lettere å se når resultater svikter, men tydelig kommunikasjon og en klar forretningsstrategi er avgjørende for suksess.

42:43

Dagligvarebransjen må tilpasse seg økt netthandel og forandre sortimentet for å møte kundenes behov i fremtiden.

Transkript

Mentioned in the episode

Trond Bentestuen 

Gjesten i episoden, en tidligere administrerende direktør i Rema 1000 og konserndirektør i DNB

Rema 1000 

Bentestuens tidligere arbeidsgiver, en stor dagligvarekjede i Norge

DNB 

Bentestuens tidligere arbeidsgiver, en stor bank i Norge

Vipps 

En mobilbetalingstjeneste som Bentestuen var ansvarlig for i DNB

Rune Bjerke 

Tidligere konsernsjef i DNB som ansatte Bentestuen

Apple 

Et eksempel på et selskap som har klart å skape en sterk emosjonell tilknytning til kundene

Steve Jobs 

Tidligere sjef i Apple, et eksempel på en leder som har klart å skape et kult selskap

Coca-Cola 

Et eksempel på en merkevare som har en sterk emosjonell tilknytning

Pepsi Max 

Et eksempel på en merkevare som har en sterk emosjonell tilknytning

Skoda 

Et eksempel på en bilmerke som ikke har en sterk emosjonell tilknytning

Telenor 

Bentestuens tidligere arbeidsgiver, en stor telekommunikasjonsaktør i Norge

Danske Bank 

En konkurrent til DNB som lanserte en Vipps-lignende tjeneste i Danmark

Sparebank 1 

En annen stor bank i Norge som hadde registrert domenet Vipps.no

Visa 

Et internasjonalt selskap som tilbyr betalingskort

Mastercard 

Et internasjonalt selskap som tilbyr betalingskort

Google 

Et stort teknologiselskap som har lansert en mobilbetalingstjeneste

Google Pay 

Googles mobilbetalingstjeneste

Amazon 

Et stort nettbutikkselskap som har en plattform-basert forretningsmodell

Kolonial 

En norsk nettbutikk for dagligvarer

Oda 

En norsk nettbutikk for dagligvarer

Norgesgruppen 

En stor dagligvareaktør i Norge som har investert i Oda

Rema Rett hjem 

Et tidligere netthandelsinitiativ fra Rema 1000

Robert 

Tidligere administrerende direktør i Rema 1000

Normal 

En kjede som selger non-food-produkter

Emma Tusen 

En norsk dagligvarekjede

Stage Stalls 

Et norsk band

Torstein Flakne 

En musiker i Stage Stalls

Christian Eriksen 

En dansk fotballspiller

Simon Kjær 

En dansk fotballspiller

Cefalo 

En sponsor av podcasten, et norsk outsourcing-selskap

Bangladesh 

Cefalo rekrutterer utviklere fra Bangladesh

Participants

Host

Lukas

Guest

Trond Bentestuen

Sponsors

Cefalo

Lignende

Lastar