3/25/2022
Folk som fikser verden: En paradoksal forretningsidé
Jo Egil Tobiasen, gründeren bak klærmerket Northern Playground, deler historien om sin bedrift og hvordan han gikk fra å selge klær til å bli en aktivist for bærekraftig konsum. Han forklarer hvordan de utviklet en forretningsmodell der de oppfordrer folk til å kjøpe færre klær og fokusere på kvalitet og reparasjon. Tobiasen argumenterer for at klesbransjen må slutte med trendbasert konsum og gi kundene mer innflytelse på designprosessen. Han mener at Northern Playground er en del av løsningen på klesindustrien sin destruktive påvirkning på miljøet.
Transkript
Nemnt i episoden
Northern Playground
Et klærmerke grunnlagt av Jo Egil Tobiasen, som fokuserer på bærekraftig konsum og reparasjon.
Patagonia
Et amerikansk selskap som produserer klær og utstyr for friluftsliv, kjent for sin bærekraftige praksis.
Yvonne Schoenau
Grunnleggeren av Patagonia, som er et eksempel for Tobiasen når det gjelder å bli stor for å påvirke bransjen.
Klesbransjen
Kritikk av klesbransjens forretningsmodell som fremmer overproduksjon, trendbasert konsum og rabatter, og dermed bidrar til miljøproblemer.
Fritt ord
En stiftelse som støtter uavhengige medier og ytringsfrihet, og er en sponsor for podcasten.
Cefalo
Et norsk outsourcing-selskap som tilbyr utviklingsteam i Bangladesh, nevnt som en sponsor.
Deltakarar
Host
Andi Lillaltern
Host
Kirsti Svenning
Guest
Jo Egil Tobiasen
Sponsorar
Fritt ord
Cefalo