Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter her på NTNU med Odd-Rikard Valmått. Vi har okkupert dette møterommet nå, og vi får stadig interessante folk igjen nå. Ja, fantastisk.
Og vi skal snakke mer om batterier. Det skal vi. Fra en litt annen vinkel. Ja, litt annen vinkel. Fordi dette har jo vært et tema som vi har snakket om før og Rikard. Men dette med produksjon av batterier for å klare å nå elektrifiseringen i transportsektoren. Det er jo ganske store tall det er snakket om.
enormt mye. Ja, og vi kjenner til initiativet med fabrikker, Northvolt, Freier, det skjer her oppe, men det må jo skje ting i Europa hvis vi skal opprettholde Europa som bilproduksjons verdensdel. Ja, og det er en transisjon som er av monumentale størrelsesøvner.
Og der tenker jo jeg at vi skal få høre litt nå, men et av de store problemene for europeiske bilprodusenter er jo at de kan godt kjøpe batterier fra Kina eller Asia. Men på et eller annet tidspunkt så blir det jo sånn, ja, hvorfor kan du ikke da kjøpe hele bilen i stedet? Så det er jo snakk om hvordan europeisk bilindustri skal overleve, at vi får bygd alle disse. Ja, det er et være-likke-være. Og batterierkjernen.
Da skal vi snakke med en senior businessutvikler på Sintef. Velkommen, Edel Sheridan.
Thank you very much. Du hører at vi er opptatt av dette. Ja, det er veldig spennende at folk er opptatt av det, og begynner å forstå hvor viktig det er for Norge og for Europa å komme inn der. Norge er jo et fælt land når det gjelder elbilen. Vi er jo det landet i Europa som virkelig har elbilen til hjertet vårt. Norskmenn er veldig glad i elbil, som er fantastisk, og vi er super en testbed for Europa egentlig.
Men vi har jo disse fortrinne med nullmoms og sånne ting som gjør det at det er veldig attraktivt. Men du har jo sett også litt på Europa og hva som skal til. Fordi er det slik som vi snakker om her at det er litt battle of the continents her nå? At dette er kritisk for Europa?
Det er litt, og egentlig trenger Europa å gjøre veldig mye for å komme inn i den batterisellproduksjonområdet. Vi har mange fortrynn i Europa, og spesielt i Norge. For eksempel, vi forstår hvordan vi proserer råstoff, og vi har vært veldig flinke i forskning på materialsiden. Men en ting vi mangler er kunnskap om hvordan du lager batterisell.
Så det vi må utvikle Selve cellene? For det hoveddelen er cell production at vi trenger å utvikle oss på. Men altså vi trenger forskning for hvis vi skal sette opp alle de batterifabrikerne i Europa, de må ha en competitive edge på produkt at de skal komme med. Og da du trenger mer forskning og du trenger mer utdannelse for å utvikle kompetanse
her i Europa og i Norge. Men hva skal den competitive edge være for Europa da? Det er mange forskjellige tenkelser bak det. Hva er den competitive edge? Men en av de hovedfeaturen at vi trenger batteriet her er sustainability. At den europeiske batterien skal bli laget i en måte at det er helt sustainable. Og det er økonomisk sustainability, det er miljø
på sustainability, og det sosiale også. Så det er mange forskjellige aspekter her vi må tenke på når det kommer til det europeiske batteriet. Men hvis du ser på et land som Polen der bygger asiatene oppe batterifabriker, de har jo ikke en spesielt god kraftmix. Det går jo mye kraft til å produsere batteri, batteriseller.
Det er jo kuldrevet, det portugale kraftsystemet. Ja, det er en del av bildet at i Polen bruker de veldig mye kul kraft.
Det har en stor påvirking på effekt på det CO2-utslipp og det CO2-footprint vi skal ha på batteriet. Hvis du ser for eksempel Nordfold som utvikler en gigafaktor i Sverige og har en litt liknende situasjon som Norge hvor vi har veldig mye grønn energi.
Det er en stor fortrinn. Men det andre fortrinn vi har, det er ikke bare cell-produksjon, det er energi vi trenger for å lage cell. Det er også energi vi trenger for råstoff- prosessing. Ja, riktig. Nivået under cellene. Ja, så vi trenger å gjøre veldig mye av det, og vi trenger enormt mange av råstoff. I forhold til den, vi har en fortrinn, og vi har kompetanse her i Norge.
på den prosessen å lage den råstoff vi trenger i batterien. Men det er jo, hvis jeg har forstått det riktig, så er det jo sånn at Europa hadde ganske bra kompetanse på batteri tidlig.
Men det var ikke noe interesse for å bruke den industrielt. Er det litt riktig? Ja, hvis vi ser tilbake til det tradisjonale, og ser på alle forskningspapirer som har kommet på litt tidlig. Det var noen av de gode delene som er viktige. Og der var det forskere som vokste opp i Europa, hadde utdannelse fra Europa, som
forsker på Bateryn og sa at det var ikke noen opptak av det, det var ikke noen å utvikle i DM-et og de
flytte til andre deler av verden hvor det var mulig. For eksempel USA eller Asia, hvor de hadde mulighet til å jobbe tett mot industri og kjenne mye mer enn de kjenner her. Så det var en ulempe at vi mistet mye av kompetansen utover Europa. Dette kan vi si, Odd-Rikard, kanskje ikke du, Edel, men vi tenker jo at her må europeisk bilindustri selv ta en del av skylden.
ved å ha for mye dieselfokus i for mange år tenker vi da, og vi må jo legge til noe at bare nå for ikke lenge siden så var jo
enkelte tyske fagforeninger på ville ha EU til å subsidiere videre dieselbilproduksjon. Det virker ganske bakvendt i dag, og det er ikke lenge siden. Nei, det er ikke lenge siden, så det virker veldig bakvendt. Men uansett hva som er årsaken, så har jeg skjønt det sånn at nå gjelder det for Europa. Og du sitter med en rapport som snart er ferdig, som har kartlagt alle initiativene i Europa på batteriproduksjon.
Hva forteller denne rapporten? Jeg jobber på det vi kaller «The Strategic Research Agenda» av Batteries Europe. Batteries Europe er en stor nettverk av rundt 550 eksperter fra alle deler av verdigstedet. Vi har laget en rapport som peker ut hva vi trenger å gjøre forskning på
Først vil jeg gi en liten bilde av situasjonen akkurat nå. Men hva vi peker på er at vi trenger å gjøre forskning
på noen del av det verdisjede som er mest viktig å få kompetanse oppi. Vi har også peket ut det viktige med utdannelse og digitalisering og jobbet med det sustainability aspektet til batteriutvikling. Så det er en andre område at vi har peket ut at vi trenger å gjøre noen utvikling på
Den rapporten er kommet ut om et par ukers tid. Den må vi få plåa i. Det må vi selvfølgelig. Men vi trenger jo veldig mye batterier veldig fort. Vi gjør det. Hvor mange batterifabrikker er det i Europa? Det er ingen gigafactory enda. Men det er flere gigafactory som er i prosess å bygge ut batterier.
En av de nærmeste er Nordvolt i Sverige, hvor de bygger ut den store fabrikken. Men vi har også Katla, Tesla, LG Chem, Samsung, SK Innovation, de asiatiske firmaene som har kommet inn og bygget ut batterifabrikken i land som Holland og USA.
-Hungrig, for eksempel. -Lavkostland. Kanskje de sier lavkostland når vi står på avstand. Men når du ser på CO2-utslipp du har, og produserer batteri der, - - i forhold til CO2-utslipp vi har i for eksempel Sverige, - - og graden av åttimisering, -
Så jeg tenker det kan bli kompetitive. Vi kan ha en stor fortrin. Ja, for disse fabrikken i Ungarn og Polen kan det jo fort bli kullfyrt batteriproduksjon. Ja, og det er situasjonen som det er i dag. Og da går jo vinningen litt opp i spinningen. Ja, pluss at bilindustrien er jo veldig på for å kjøpe
eller grønne batterier. Det er altså det European Commission jobber med, det vi kaller det Battery Directive, som skal hjelpe å støtte opp sustainability of battery production. Det er litt som en verktøy som skal hjelpe den norske og den europeiske batteriindustrien å vokse sterk. Men når du snakker om at det skal være sustainable batterier,
bærekraftig på norsk. Så er det vel et par ting som er inne i dette også. Det er jo resirkulering og
et begrep du tidligere har vært innom, urban mining. Er det også en del av hele planen her? Det er en stor del av hele planen. Hvis du ser i det blidbatteriet som er brukt i skal vi si det dieselbil i dag, 99% av dem er resirkulert. De har en fantastisk system for å først og fremst hente dem inn, collection rate,
og den måten de er hentet inn, også for å prosessere og for å demontere dem. De har en veldig god prosess. Og den samme slags prosess vi må utvikle til det litt mer batteri i bil. Og det er jo utrolig mye mer komplekt.
måte å demontere litt mye batteri, å rulle det ut og i forhold til å ruse et gammelt batteri, det kan det være veldig spennende forskning områder å utvikle roboter som kan demontere en batteri fra forskjellige men Edel, jeg må stille et annet spørsmål, fordi vi er jo
også hydrogen. Og Rikard er en på disse podcastene, og det er også et hett tema. Er ikke det et alternativ da, for å klare å dekke behovet, at vi ikke bare tenker batterieelektrisk, men også hydrogenelektrisk? Nei, vi trenger begge deler, rett og slett. Og det er forskjellig bruk for hydrogen, og forskjellig bruk for batteri. Så som jeg ser det, at vi absolutt
Og når du tenker i fremtiden hvis vi skal bytte ut alle den, hva vi kaller ICE-bilen, så det er Internal Combustion Engines, da vi trenger
Så det blir ikke en eller de andre. Absolutt ikke. Det blir begge deler. Det er godt å høre for oss, Rikard. Da får vi disse temaene opp, begge temaene opp. Vi skal jo måle det med deg i mange år. Vi blir jo litt nysgjerrige når du har denne rapporten, og vi vet at det er et par norske initiativer på gang på batteriprotokollen. Hva...
Nå sitter vi jo her i Trondheim og har norsk perspektiv. Hvordan ser det ut? Jeg tenker de ser veldig positivt til dem. Selvfølgelig, de er på tidlig fase.
Men fra hva jeg ser, alle aktiviteter rundt dem, de begynte å få noen finansiering, og det er det første steg. Hvis vi følger det eksempelet av Nordvolt i Sverige, etter de fikk finansiering, det var veldig fort at de begynte å bygge den fabrikken. Så etter finansiering er sett opp, og det kom veldig fort inn,
komme i gang med det. Og vi sa i Sverige at den var støttet opp veldig sterkt fra myndigheten, for eksempel når man skulle finne en plass å bygge og alle det. For de skulle ansatt rundt 3000 folk i forhold til den gigafabriken oppe i Støftøy.
Ja, det er vel et to tusen vi snakker om i Moirana, tror jeg. Ja. Så det er ganske stor arbeidsstokk som trengs. Det er ganske stor, og da trenger vi mange kompetanse. Men når det er en dusin europæere, millioner europæere involvert i bilindustrien, så er det likevel små tall da. Ja, det er sant. Når vi sier «automotive industry Europa»,
Jeg har lest noen tal fra The European Commission websiden at det var over 13 millioner folk som er ansatt i automotive industry, direkte eller indirekte.
Og det er utrolig mange, så det er veldig viktig at vi får den i gang med egentlig the battery production for the bilindustry her i Europa. Det er jo bare å se på Norge, altså der vi produserer ikke biler, men det er jo utrolig mange som jobber i bilsektoren i Norge. Ja, ja, sånn indirekte. Ja, service og salg og... Et siste spørsmål, Edel. Hvilke
hvilke kompetanse må vi være på jakt etter for å lykkes i Europa med disse batteri-initiativene? Når vi ser på tvers av det hele verdikjede, vi trenger kompetanse i hver eneste del. Men det ene området som er det mest viktige å få kompetanse er i batteri-produksjon. Vi selger og lager batteri. Det er en område i Europa hvor vi mangler kompetanse, og at vi må bygge det opp
og vi må bygge det opp. Ja, for dette haster. Det haster. Ja, on that closing remark, da må vi homeskolere oss igjen. Ja, nå må vi bare snu oss rundt. Her er det store muligheter. Elisabeth, senere spørsmålstyrkelig Sintef, takk. Vi gleder oss til å lese rapporten din. Vi må få den så fort du har den ferdig. Takk til Rikard Valmått, og mitt navn er Jan Moberg.
Dersom du ønsker å konsumere enda mer innhold fra oss i TUNO og DIGI.no, anbefaler vi at du blir abonnent. Det vil gi deg tilgang til alt vårt innhold innen energi, elektrifisering, forsvar, fly, samferdsel, byggenæring, industri, maritime næringer, karriere og mye, mye mer fra vår kyndige redaksjon. Du vil da også få tilgang til alle sakene Odd Rikard skriver om sine 687 favorittområder.
Vi har også egne avtaler for bedriftsabonnement, og, som om ikke det var nok, medlemmer av NITO og Tekna får halvpris.