Den nye, miljø­bevisste jernvare­handelen | #452

Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia, snakker om hvordan bedriften jobber for å bli mer miljøvennlig og gå fra et "bruk og kast"-samfunn til et "ta vare på"-samfunn. Jernia satser på høyere kvalitet på produktene sine, reparasjonstjenester, ombrukte brannslukkere og en mer moderne faghandel med kompetanse og digitalisering.

00:00

Podcasten diskuterer grønnvasking og nødvendigheten av å omstille fra bruk- og kast-samfunnet til et mer bærekraftig forbruk.

07:43

Podcasten diskuterer betydningen av å reparere hageutstyr og hvordan krav til leverandører har ført til bærekraftige endringer.

15:12

Podcasten diskuterer viktigheten av digitalisering i faghandelen, som gir mulighet for både leie og kjøp av varer.

Transkript

Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter i studio med Odd-Rikard Valmått. Hei Jan! Odd-Rikard, grønnvasking. Det er det mye av. Alle bytter seg nå. Og vi har jo vært på Arndalsuka, og der var det mange som ville profilere seg på at de gjør reelle ting, og ikke bare late som. Ja, det er selvfølgelig en skala fra 0 til 100 der. Og det er mange som ligger ned mot 0 også. Men man slipper ikke unna i dag med bare å late som lenger, gjør man vel? Mange gjør nok det. De har så gode PR-byråer ut av seg, helt utrolig. Ja, men nå skal vi få høre litt fra en og et... En bedrift som var tidlig ute, en virksomhet som var tidlig ute tross alt, og som jeg er litt nysgjerrig på, for det virker som de har vært med på å virkelig prøve. Og at ting ikke bare skal brukes og kastes. Velkommen til deg, Espen Karlsen, administrerende direktør i Gjerne. Tusen takk, hyggelig å være der. Ja, nå hører du at vi kommer til å ta deg hvis det bare er juks det du kommer med. Ja, men jeg sitter her helt stødig, og jeg er helt enig med dere. Jeg har vært på å signere grønnvaskingsplakaten, men vi må også passe oss for at vi ikke blir så fryktelig strenge. Fordi det er bra at folk begynner å utvikle ting og tenke den retningen. Men det som er det... Vi må tenke litt større. Hva er det som egentlig sørger for at vi får et bærekraftig samfunn? Det er jo den, og ikke... Fordi jeg tror vi er i dag, så er jo varehandelsforretningsmodell handler jo om... Vi lever jo av i prinsipp av bruk og kast. i dagens bruk- og kastsamfunn med et mål om ikke bare et mål, men det er jo helt nødvendig at vi reduserer klimagassutslippet med 55% innen 2030. Da er det slutt på bruk- og kastmodellen. Da må vi over i tavarpåsamfunnet. Ja, og dere har altså 134 butikker i kjeden. Jeg håper å si flertall av nordmenn har jo en gjerne butikk i nærheten. Ja, heldigvis. Men ta oss litt mer på reisen. Hvor var det du startet for dere? Fordi vi er jo vant til både å drikke art og å kjøpe enten er elverktøy og drikkvart og så varer det et par og så kommer det noe bedre og da, ikke sant? Det går jo ut døra. Det er ikke alltid at det får en ansvarlig gjendruk. Nei, altså, det har blitt importert veldig mye ekstremt dårlig kvalitet og det hiver du ikke, det koster jo ingenting. Nei, det er ikke så mye Jeg skal ikke nevne navn her, men det er mange sånne egne merker som så varer noen jobber, og så hiver du det. Og det er jo forferdelig, for det er mye kobber og plast og sånt som går på dynga. Så Espen, hvor startet Gjernias reise? Det startet for noen år siden. Jeg begynte Gjernia for fem år siden. Og for oss i Gjernia så handler jo dette om hvis vi tror at vi skal slutte med i bruk og kast samfunnet. Ja. og omstille oss til taverkpåsamfunnet, så for meg så handler det om to ting. Det første og eneste handler om min samvittighet som leder. Fordi jeg har ikke lyst til å sitte på gamlehjem og tenke på at jeg har bidratt til å gi verden mye dritt. Jeg har lyst til å den dagen jeg går ut av tiden så skal jeg kunne si til de som er etter meg at gutten min, jeg gjorde, vi visste, jeg har ikke tenkt å si at gutten min, vi visste at denne klimakrisen, og vi visste alle konsekvenser og alt, men vi hadde det så bra, så vi tenkte dette for å ordne opp det selv. Jeg har tenkt å si at jeg har gjort alt jeg kan for å bidra til å redusere klimagassutslippene. Og så handler det om risikostyring, fordi I taverkpåtssamfunnet så kommer vi til å selge mindre av det du beskriver, med mindre dritt. Det betyr at volumen på produktsalget kommer til å gå ned, og vi kommer til å beholde tingene lengre. Og vi kommer til å ha et helt annet fokus på å kjøpe brukt. Og den omstillingen av forretningsmodellen er jo det interessante her, for den skal gjøre to ting. Den skal først og fremst sørge for at det vi selger har 55% lavere klimagassutslipp og varer mye lengre. Og så skal den også sørge for at vi overlever å tjene penger i tatt vare på samfunnet. Ja, for du har sluttet å snakke om bruk og kast samfunnet, du snakker nå om tatt vare på samfunnet. Ja, vi er bare opptatt av tatt vare på samfunnet. Vi er på vei dit. Ja. Og det betyr jo at de produktene vi selger må jo ha en helt annen kvalitet enn de har i dag. Nå er vi heldige, Gjerne er jo 72 år i år, og vi har jo vært opptatt av kvalitet alltid. Men de siste årene har vi også fått et mye mer bevisst forhold til hva vi ikke skal selge. Det er ikke bra nok, det skal ut. Så vi har jo skrotet veldig mye av ting i sortimentet vårt. Fordi vi vil jo at du som kunde skal se det og si at dette er det beste, og vi har gjort en skikkelig jobb. Dette er det beste du får tak i. Dette er sånn og sånn. Og så har det jo endret seg da, regner jeg med i kundegruppen, at vi kjøper jo ikke det samme som før heller. Nei, det har jo blitt... Mange sier at den gamle jernvarebutikken er død. Den er ikke det. Den er bare modernisert fordi vi har andre behov i dag. våre mineforeldre, jeg er 52 år, og mine foreldre og besteforeldre, de kunne jo alt dette her. Og veldig mange bygde jo sitt eget hus, og skiftet vinduer og dører og alt det der selv. Mens våre barn, de har jo vært vant til at vi bare har kjøpt tjenester. Så de kan ikke fikse opp huset selv. Og derfor er det jo viktig med å... Så den gamledagse jernvarehandelen, den har et litt annet sortiment, men mest av alt så har vi kompetanse i butikken. Altså jernianerne kan det de selger, og gir kundene god råd og den beste hjelpen. Det er en viktig del, for nå er det ikke lett å skifte vinduer, men vi puster opp, maler og gjør en del ting, og folk har lyst til å gjøre det selv. Da gir vi den beste hjelpen, og vi har utdannet fargerådgiver i butikkene som hjelper deg å ta de valgene og vite hva slags maling du skal bruke for at du skal være. Jeg må jo si at jeg savner en god gammel jernvarerhandler som hadde alt, virkelig alt, men det er borte. Ja, den som har absolutt alt. Mysterud var vel en av de siste i Oslo. Nå har det blitt en bar der. Men vi er litt tilbake igjen til gamle dager. Nå får du kjøpt bruer i løs vekt i butikken og går igjen. Det er også en del av det. Det er positivt. Det handler om at du skal ikke kjøpe mer enn du trenger. Det handler også om å redusere emballasje. For det er jo et emballagehysteri i dag, liksom fem skruer, og så har du en sånn svær blisterpakning som du må bruke dynamit for å få. Men det er vi på vei bort fra, og der har vi gjort en god jobb, og skal jobbe enda mer med det. Det høres veldig bra ut, Espen. Jeg er jo innom noen av disse gjerningene i løpet av et år, så det er jo litt forskjell på de også, det skal sies. Det er det. Men kan ikke du dra oss gjennom... Av det jeg har hjemme, enten det er en kaffekoker, en gressklipper eller en drill, hva er det jeg kan komme til gjerne av butikken og få reparert? Hvis dere virkelig tar dette på alvor, så må det bety noe bak i leverandørkjeden nå. Hvor er reservedelene? Nå er det under på et veldig spennende område. I våre åpner vi vårt første sentrale verksted. som reparerer hadutstyr, gressklipper, motorsager og så videre. Så alle butikker i Østlandsområdet, det er 60-50 butikker rundt der, kan du nå gå med gressklipper og motorsager og heksakter de å få reparert. Så jeg kan komme til butikken og si denne virker ikke lenger? Ja, og så får du den tilbake i løpet av innen fem dager. Og det er jo veldig spennende, fordi i bruk- og kastsamfunnet lever vi av å pushe produkter. I tattvarepostsamfunnet lever vi av å hjelpe deg å ta vare på tingene dine lengst mulig. Så det å kunne reparere og det å skaffe reservedeler er en viktig ting. Og der synes jeg vi har fått det veldig mye, for eksempel med Weber. Grillprodusenten. Gasgrill, ja ikke bare gassgrill. Nei, de er store på gass og også kullgrill. Men det viktigste her er jo at de også ser nå at for før så var det liksom hvis du skulle hvis tennerne røyk eller disse flavorizer barn eller grillerister og sånt Da kunne du få tak i det før også, men det var liksom tre måneders ventetid. Du måtte reise til USA. Ja, det tok i hvert fall fryktelig lang tid. Nå har vi lagerlagt reservedeler, og vi har også fått Weber til å ta de reservedelene som etterspørs om vi trenger mest. De er nå forbrukerpakka. Så vi har det i hylla, rett og slett. Så ved siden av grilltilbør og grillbørsten, så kan du også få tenneren til Weber-grillen din, for eksempel. Men det betyr dette at... Du eller dere liksom ringte over til Weber-sjefen og sa hei skjerpere, nå skal vi i gang med et spennende konsept her. Ja, eller det vil si det var nesten sånn. Det var fordi vi har jo stilt krav til leverandørene på krav til reparerbarhet, kvalitet og reservedel og sånn de tre-fire siste årene. Og særlig på emballasje, vi har hatt en krig mot isopor, og så fikk vi nå høre at den nye Genesis-grillen som skulle lanseres i år, den skulle komme med isopor. Og da tenkte jeg, og det går bare ikke an, så jeg hamla ned en mail til han som er global, eller han som er direktør for hele Weber, globalt, og fortalte om det nordiske markedet, bruk og kaststandfunnet, ta vare på standfunnet, at vi må ha vare som vare, og så videre, alt det som egentlig har sagt. Det har faktisk resultert i, og det viser jo litt av hvorfor jeg forteller denne historien, det er fordi at vi må alle stille krav til leverandørene våre for å forandre verdiskjedene. Det har resultert i at Weber nå har lagd på første gang en bærekraftstrategi med utgangspunkt i våre krav. De har nedsatt en bærekraftsgruppe hvor den globale toppledelsen sitter, og de har nå begynt å ansette bærekraftsansvarlig. Massekop i Norge, han endret Weber's miljøstatikk. Det er i hvert fall det de sier, og det er jo litt gøy da. Så det blir ikke så kor her altså? Nei, nå er de fremme å faste ut det, og vi har også en annen grillprodusent som heter Charbrøl, som faktisk er større enn Weber i USA på gassgrill. Ja. Og der var det akkurat det samme. Så der er hele den profesjonale serien på Charbel Grill som vi selger i Norge, er fra og med sesongen i fjor helt isoporfri. Fordi vi stilte krav om det, og var knallharde og sa da kommer vi ikke til å selge det. Men på grill har det vært solgt fryktelig mye sånn chipoprodukter som rett og slett har rustet støkker i løpet av et par sesonger. Ja. Og Og det er jo ikke bra, for da går det i søpla. Da går det i søpla. Da er det lett gjenvinnbart, men likevel. Men vi må jo ikke holde på sånn at alt skal... Og det er jo inn på grønnvasking som vi starter med. Det er veldig mange som sier at alt er resirkulerbart. Det er jo et kjempeproblem. Eller det er ikke et problem at det er det, men poenget er at det er ikke bra nok. Fordi hvis vi bare skal... Da reduserer vi jo ikke utslippet, fordi at det skal vare så lenge at... Fordi det er resirkulerbart, så kan du kjøpe. Men før vi slipper grill-tema, så er det jo en annen utfordring med griller. Det er jo ikke en utfordring for Rikard, men for mange andre. Det er jo det at du får det i en haug med deler. Du kan jo ikke kjøpe ny grill og invitere til grillfest samme dag. Det kan du, hvis du kjøper det på gjerne. Vi leverer ferdigmoterte griller. Det er jo en del av hele den servicetjenesten vår. Du kan få ferdigmotert grill fraktet hjem på døra. Det handler egentlig om å forstå kundene i dag. Det er jo sånn i Oslo at færre har bil. Hvis de har bil, så har de en liten bil. Det å få inn en grill er ikke lett. Det er dagens marked. I stedet for å bare pushe pris og grill og prisprodukt, så er så er det jo hele service pakket rundt, som er en viktig del. Settes det sammen i butikk? Vi har to modeller. Noen butikker, litt avhengig av hvor de ligger, de monterer den i butikken, men vi monterer i større skala på sentrallagret vårt i forbindelse med verkstedet vårt. Det er jo igjen tilbake, Oddrik, en modernisering av faghandel. Jeg aksepterer det, selv om jeg fremdeles har et lite savn. Savnet dine begynner å bli mange, Oddrik. Det er jo mer du vil snakke om. Men det er jo et annet tema her, og det er kompetanse. Når jeg kommer inn i en butikk og skal ha noe, Som regel trenger jeg voksenopplæring eller input. Det også må jo være et viktig element. Det er jo et superviktig element i det å være moderne fagamling. Og det handler om at alle 1200 jernianere skal jo kunne og kan det vi selger. Og kan gi kundene beste råd. Vi har en enkel ambisjon i jernia som sier at vi skal gi kunden den beste hjelpen og være kundens lokale helt. Og det betyr at vi synes det er bra. Så handler det om å lage et system som gjør at vi faktisk får utdannet folk skikkelig. Og vi bruker Multimate som egentlig er en app som også er et learning management system og en intern informasjonskanal, så den gjør to ting for oss. Og det betyr at når vi for eksempel lanserer en ny grill, eller når vi starter på grillsesongen eller sesongene, så har vi laget opplæringsvideoer og programmer og kurs med en quiz. I stedet for eksamen så bruker vi quiz som vi sender ut til alle gjerne i anmeldene. Og da kan vi se hvor mange som har tatt kurset og hvem som ikke har tatt det. Og så er det også sånn, hvis du føler deg som gjerne har den litt rusten, så kan du gå inn i kursbiblioteket og ta det Weber-kurset, eller Schaubel-kurset, eller Bors-kurset. Og så får du oppdatert produktinformasjon. Og så er det den, det er jo den ene delen, men det viktigste her er jo at vi må ta oss dit til å lytte til kunden, spørre kunden hva er det finner kundens egentlig behov. slik at vi kan anbefale gode løsninger og forklare hva du trenger. Hvis du skal male og ikke er så vant til å male, så kommer du hjem og så har du ikke maskeringsteip, og så har du ikke noe å legge på gulvet. Da har vi gjort en veldig dårlig jobb. Så derfor er det veldig viktig å finne ut å jobbe med den såkalte salgssamtalen, som handler egentlig om å finne kundens behov og gi gode løsninger og anbefale gode løsninger for kundene. Men dere selger produkter, dere reparerer produkter, hvordan selger dere utleier? Det er et spørsmål. Hva skjer på utleiesiden? Her har vi begynt for halvandet år siden, og har et fast utleiesortiment i alle butikker. Og det er et sortiment som ganske utviklet litt svingende nå. Kan du få leide grenkutter og ting som du ikke trenger å bruke så ofte. Som du bruker en eller to ganger i året. Og det er jo en viktig del av den moderne faghandelen, for du trenger ikke eie det du kan leie. Og der er jo den digitaliseringen vi har vært igjennom viktig. Nå er det jo sånn at nå kan du se på gjerne.no om du vil leie produktet eller om du vil kjøpe det. Og så kan du boke det på gjerne.no og hente det i butikk. Og leie det i butikk. Vi må avslutningsvis innom et tema som er... Ja, litt spesielt. Odd-Rikard, du har jo vært inne på det før, når du går inn på enkelt av disse, ikke gjerne, det er litt spennende å høre, men mange andre, så kan du kjøpe altså som du egentlig ikke har lov til å montere selv. Det er ting langt inn i sikringsskapet og ned i badegulvet. Ja, du får kjøpt alt av usyr til rødlegging og sikringselementer og alt mulig rart sånt du har ikke lov til å bruke. Da skal du ha lisenser, fagbrev og alt mulig. Men det er jo veldig mange hobby- Om vi knekter det ut. Det sitter jo en her. Ja, hvis ikke hvem. Som gjør det selv. Hvordan er dette, Espen? Vi selger jo ikke den type ting. Er det bevisst fordi det ikke er... Ja, fordi det er jo ikke tillatt å bruke. Det er lov å kjøpe, men ikke bruke. Da synes jeg ikke vi skal selge det heller. Nei. Hva er det? Hønerlegge. Så vi gjør ikke det. Du får kjøpt sjø. Vi har sjøeteledninger og større. Men de tingene som du er enig på, det selger ikke vi lenger. Hva er toppagendaen din nå ut året, Espen, for gjerne jeg kjenner? Nå er det veldig spennende. Vi ruller ut ombrukte brannslukkere. Ja, det har vi lagt podcast om. Ja, det er veldig bra, for det er igjen et eksempel på varehallens rolle tilbake til det jeg sa i sted, om at kundene får bare kjøpe det vi selger. Det finnes ca. 10 millioner brannslukkere i Norske Hjem, og 1 millioner skal byttes ut hvert år. Sånn som det er i dag, så blir jo de bransjelukningsapparatene skrotet. Noen få fyller dem, men det er mer sånn industrielt. Men husholdningene, det er to problemer. De skroter dem, og de bytter dem forskjellen. Så nå tar du med ditt gamle bransjelukningsapparat til nærmeste jernjabutikk. Du får 100 kroner i pant, og så får du tilbake kjøpt et ombrukt bransjelukningsapparat, som er rett og slett tatt inn til Miljø Norge sin fabrikk i Drammen, Der er det tømt, ettersett, fylt, tappet på gass og klart for 10 år. Sparer 38 kilo CO2 og ikke minst, det er knappet på stål dere, det sparer 4 kilo ny stål. Og du får et tryggere hjem. Og du får et tryggere hjem, og du får redusert klimagassutslippet med 38 kilo. Med den anbefalingen, og det får vi bare avslutte med. Bytt brandslukningsapparat, eller resirkulere det. Og Espen Karlsen, gjerne ja. Takk for at du stilte opp. Vi ønsker oss et besøk til det der reparasjonsverkstedet deres. Ja, det skal jeg gjerne ta deg med på omvist. Da skal du få snakke med Jon Olan, han er flinkere på det enn meg. Ja, den er god. Takk til Audrey Kartvaldmått, og mitt navn er Jan Moberg.

Mentioned in the episode

Jernia 

Jernia er en jernvarehandelkjede med over 134 butikker i Norge.

Espen Karlsen 

Administrerende direktør i Jernia.

Grønnvasking 

En praksis der bedrifter later som de er mer miljøvennlige enn de egentlig er.

Arndalsuka 

En årlig konferanse og festival i Arendal med fokus på samfunnsspørsmål.

Ta vare på samfunnet 

Jernia sitt mål om å fremme en mer bærekraftig forbruksmodell.

Bruk og kast 

En forbruksmodell som er skadelig for miljøet.

Weber 

En produsent av griller, spesielt kjent for gassgriller.

Charbrøl 

En produsent av griller, som er større enn Weber i USA på gassgriller.

Chipoprodukter 

Produkter av lav kvalitet som raskt blir ødelagt.

Isopor 

Et materiale som er skadelig for miljøet.

Multimate 

En app og et learning management system som Jernia bruker for å utdanne ansatte.

Miljø Norge 

En organisasjon som jobber med miljøspørsmål i Norge.

Drammen 

En by i Norge hvor Miljø Norges fabrikk for ombrukte brannslukkere ligger.

Jon Olan 

En ansatt i Jernia som er ekspert på reparasjonstjenester.

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmått

Guest

Espen Karlsen

Sponsors

TU

Lignende

Lastar