Episode 67 - Aluminium i bil

I denne episoden av Teknisk Sett diskuterer vert Jan Moberg og gjest Odd-Rikard Valmått bruk av aluminium i bilproduksjon. De får selskap av Hans-Erik Vattne, teknologidirektør i Hydro, som gir innsikt i materialets egenskaper, fordeler og utfordringer. Aluminium er et lett og sterkt materiale med gode krasj-egenskaper, men det er også dyrt og krever spesielle varmebehandlinger. Vattne forklarer hvordan aluminium brukes i bilproduksjon, fra felger til motorblokker, og diskuterer fremtidens bruk i elektrifiserte biler. Han understreker også aluminiumens fordel i forhold til karbonfiber, som er et lettere materiale, men ikke resirkulerbart.

01:43

Aluminium reduserer bilvekt betydelig, samtidig som det forbedrer sikkerhet ved å absorbere krasjenergi bedre enn stål.

06:02

Aluminium-legeringer har strenge krav til utseende, som påvirker bruken i bilproduksjon og krever avansert metallurgi.

09:59

Aluminium er en nøkkelkomponent i bilproduksjon, med høy resirkulerbarhet, men utfordringer knyttet til legering og vekt med elektrifisering.

Transkript

Mentioned in the episode

Aluminium 

Et lett og sterkt materiale med gode krasj-egenskaper, men også dyrt og krever spesielle varmebehandlinger. Brukes i bilproduksjon fra felger til motorblokker og er en viktig del av elektrifiserte biler.

Hydro 

Et norsk selskap som produserer aluminium og valseblokker, og har spesielle varmebehandlingsovner for å styre temperatur og tid i ovnen. De jobber tett med bilprodusenter for å skreddersy materialer til deres behov.

BMW 

En tysk premium-produsent som bruker aluminium i bilproduksjon, og har et tett samarbeid med Hydro.

Mercedes 

En tysk premium-produsent som bruker aluminium i bilproduksjon, og har et tett samarbeid med Hydro.

Jaguar Land Rover 

En britisk bilprodusent som bruker aluminium i bilproduksjon, men har et tett strategisk samarbeid med en konkurrent av Hydro.

Tesla 

Et amerikansk selskap som produserer elektriske biler, og bruker mye aluminium i produksjonen. De har et tett samarbeid med Hydro.

Sapa 

Et norsk selskap som er eid 50% av Hydro, og leverer profiler til Tesla.

Karbonfiber 

Et lett materiale, men ikke resirkulerbart. En konkurrent til aluminium i bilproduksjon, men med begrenset bruk på grunn av mangel på resirkuleringsløsning.

190 SL 

En Mercedes-modell som ble nevnt av Odd-Rikard Valmått, men det er ikke klart hvilket årstall eller spesifikasjoner denne bilen hadde.

Mercedes 850-modell 

En Mercedes-modell som ble nevnt av Odd-Rikard Valmått, men det er ikke klart hvilket årstall eller spesifikasjoner denne bilen hadde.

Range Rover 

En SUV-modell fra Land Rover som ble nevnt som et eksempel på en bil med mye aluminium.

Neutrale Analyseinstituttet 

Et analyseinstitutt som har prognoser for bruk av aluminium i bilproduksjon.

Martin Norgleson 

En produsent av alminnsbiler nevnt av Odd-Rikard Valmått.

Transmisjonselektronmikroskopi 

En teknikk som brukes for å se på materialer på atomnivå, og som Hydro bruker i sitt arbeid med aluminium.

Madrik-Hart 

Et konsept nevnt i forbindelse med rullemotstand, men det er ikke klart hva dette refererer til.

boksitten 

Et mineral som brukes til å produsere aluminium, og som Hydro utvinner i Brasil.

6000-ligeringer 

En type aluminiumlegeringer som brukes på yttersiden av biler, og som inneholder magnesium og silisium.

lavkarbonstål 

En type stål som har lavere karboninnhold, og som også kan vise strekkmerker ved deformasjon.

aluminium-magnesium-legeringene 

En type aluminiumlegeringer som inneholder magnesium, og som har begrensninger i bruk på grunn av strekkmerker.

Rønken 

En teknologi som brukes til å sortere materialer, men som har begrensninger når det gjelder å skille ulike aluminiumlegeringer.

Laser 

En teknologi som brukes til å sortere materialer, og som kan være i stand til å skille ulike aluminiumlegeringer.

Participants

Host

Jan Moberg

Guest

Odd-Rikard Valmått

Guest

Hans-Erik Vattne

Sponsors

TU

Lignende

Lastar