Episode 30 - Elsykkelen!

Teknisk sett tar for seg den økende populariteten til elsykler og diskuterer ulike aspekter ved dem. De dekker motorer, batterier, rekkevidde, lading, gearsystemer og automatgear. De sammenligner elsykler med el-motorsykler og ser på utviklingen av elsykler i forhold til el-biler. Til slutt diskuterer de fremtiden for elsykler og deres potensial for å erstatte forbrenningsmotorer.

03:39

Podcasten diskuterer elsykler, deres motorer, reguleringer, priser og hvordan teknologi påvirker syklingens opplevelse.

08:23

Diskusjonen handler om utviklingen av elsykler, deres kraftige motorer, batterikapasitet, og integrering med moderne teknologi.

Transkript

Velkommen til nok en podcast fra oss i TU. Jeg sitter her med Odd-Rikard Talmått. Hei, hei. Hei, Odd-Rikard. Og mitt navn er Jan Moberg. Jeg er sjef her i TU. Det er sommer, Odd-Rikard. Det er det vel. Hvilken tid for tohjulinger. Noen av de er elektriske. Ja, flere og flere. Flere og flere. Ja. Og nå, du har til og med kjørt noen. Ja. Det er jo flere år siden første gangen du testet det her. Både el-sykkel og el-motorsykkel. Det er gammelt å ha en motorsykkel. Jeg har hørt at du stod i et skogslend for hvert fra Trondheim til Oslo og nekket på en gammel BSA. Ja, det var det. Jeg måtte rulle inn i skogen og bytte forpakting på den. Det var disse forferdelige stempelmotorene. Det var det jeg var slutt på nå. Men fortell meg da. Hvorfor skal jeg kjøpe el-motorsykkel? Jeg har testet mange av dem de siste årene, og de er fantastisk morsomme. Men det slår ikke like godt gjennom som på bilen. Det er helt sikkert. Der er det folk som vil ha steppelmotor. - For det dreier seg litt om kultur og... - Nei, kultur og bang bang og... - Harley-Lyden? - Ja, Harley-Lyden. Det kan ikke en en motor fikse. Men det er utrolig morsomt å kjøre. Du er helt koblet. Lydbildet og aksesjonen stemmer ikke. De akselerer jo i raske stadier her helt fantastisk. Og så kommer det nesten ikke et lyd. Litt utadet skjelopplevelse. Ja, dette er virkelig spesa altså. Men det jeg synes er kanskje aller beste, det er jo el-scooter som heller ikke selger. Men det er jo et fantastisk kjøretøy. Summere går jeg uten en lyd og veldig behagelig denne drevmomentfølelsen du har av et elmotor. Her har du fantastisk drevmoment fra lat utav. Det er jo elmotors karakteristikk i Kina. Det er så felles det er millioner av det her i Norge. Det er håndfullt. Det eneste importørene har vel lagt opp, tror jeg. Det er synd. There are 5 million e-cycles in Beijing. Det er det nok også, ja. Ja. Elsykler derimot, det tar av. Nå er vi på med pedalt. Nå er vi på med pedalt, ja. Det er jo ikke mange år siden dette begynte å komme modeller. Så vi er vel fortsatt i elsyklens barndom. Første gangen jeg kjørte dette var vel 6-7 år siden, og da var det egentlig konverterte sykler. som var skrudd på litt deler som man hadde importert herfra. Ja, på gamle rammer, altså standard rammer. Ja, og det var mye ledninger og sånt. Det var morsomt, men skranglete greier. Men det vi må ta inn over oss, som du har vært inne på før, er at mange av de store utstyrsleverandørene og store industriaktørene har kastet seg inn i dette markedet også. Ja, og det har selvfølgelig enorm betydning. De har jo sett hvordan det har vokst frem, spesielt i Kina i Østen. Nå er det Bors, Shimano, Yamaha og Panasonic. De er der med motor, styringssystemer, gear og you name it. Det har påvirkning. Ta oss litt igjennom hva det er vi ser på. Vi snakker om motoret på ned til en tredjedels hestekraft, ca. Ja, det er maks det. Det er en lovregulering. Du kan ikke putte hva som helst inn i en el-tykkel. Motoren får lov til å være på 250 watt nominellt. Nå skal det sies at i starten av oppstarten så yter de her motorene opp til 500 watt eller noe sånt. Så mange av dem sparker ganske godt fra. Det gjør de. De har solid reglement. - Og topphastighet til? - Du får lov til å få motorhjelp opp til 25 km/t, og over det må du tråkke. Det er sensorer som logger det her, så du får ikke hjelp utover det. Det er selvfølgelig mulig å mekke sykkelen slik at du får hjelp hele tiden, men da må det høres garanter. I de nye motorstyringene går det ikke an å koble det tilbake igjen, for det ligger i ukommelsen. Hva er det vi ser på av prisbilder? Noen koster under 10 000 kroner, andre opp mot 50 000. Hvis du skal vurdere det, er det sånn at kvalitet følger pris? Ja, det er det. Du kan gå på Biltema og få en til under 6 000 kroner. Men du får tilsvarende kvalitet da, det kommer an på hvor mye du skal kjøre sykkelen også. Og hvis du er interessert i å vedlikeholde litt selv og sånn, så kan det være et greit alternativ. Men hvis du virkelig vil ha en skikkelig sykkel, så snakker vi fort vekk 30 000 altså. Og så har du de som skriller opp i 50 000, men det er sånn for kommissører også. Da begynner vi å komme inn i motorsykkelklassen, så... Altså, så må vi jo tenke først og fremst da, trenger du en hel sykkel? Det er jo gøy da. Ja, det er gøy. Jeg er jo veldig opptatt av folk, men jeg vil ikke ha el-motor. Jeg trenger emosjon. Det å slite seg opp et bakke gir ganske bra emosjoner, men så er det mange som det er som å være eller ikke være. Får jeg hjelp så skal jeg sykle, hvis ikke så kjører jeg bil. Da er syklen perfekt. Er ikke det et gode da? Jo, det er et gode. Elsyklen er nok regnet av som et gode av ... Vi skal ikke peke og le av de som er på elsyklen. Nei, vi skal ikke det. Dette er jo et bra tilskudd til ... Men jeg ble i fjor forbikjørt av eldre damer som satt på sykkelen og dro frem meg i en bakke. Og jeg tenkte, hva i jule er det her? Hun var på min alder. Og dette synes jeg var for smedelig, men så hørte jeg at det summa da. Trøsten. Så det hjelper. Men fortell oss litt om hvordan dette virker. Altså... Denne motoren på 250 watt kan plasseres flere steder og det er forskjellige type drivsystemer. Ja, du har egentlig tre motorplasseringer. Du kan ha forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller krankdrift. Det mest vanlige er? Det mest vanlige har nok vært bakhjulsdrift, hvor baknavet har vært motoren. Men det som kommer mer og mer nå er midtmotor, altså i kranken. Det er der mange av de store har satt inn støtta. Bors har blitt noen stor på krankmotorer. Og da får du også vekt for det. Vekten ligger lavt da den ligger ned på sykkelen. Lav tyngdepunkt i rammen. Riktig. Og så får du, i og med at det er kranken som driver, så kan du ha vanlig sykkelgear. Sånne de-railer. Ja, hoppe kjede. Ja, og kjede hopper frem og tilbake. Hvis du har navgear bak, så er det ikke like lett med gearinga på den måten. Det jeg ofte lurer på med hoppegear, er ikke det veldig slitage på kjede? Jo, det er jo det. Og med elmotor som har så høyt drivemoment, så vil det kanskje bli... Ja, altså du får... De gearene var jo ganske bra, da. Men vi skal også legge til det at nå kommer også tannremmer. Det er veldig behagelig. Mange av disse el-motorsyklerne har jo tannrem, og det kommer også nå på el-sykler. Men tannrem har jo også vært brukt på vanlige motorsykler. Ja da, det har det. Så det er jo en velprøvd teknologi. Men, Oddrik Art, en ting er jo toppfart og rekkevidde og sånt, men en annen... God hjelp her, og som må være spektakulært, er jo dette her med dreivoment. Dreivoment, ja. Vi tar Bosch som eksempel. De har tre forskjellige motorer. Den største motoren har en D-mant på 75 Nm. Da snakker du om det er momentet på en helt normal bil omtrent. Ja, det er helt utrolig. Det er ordentlig skid i en vognsykkel. Du får sterke nakkemuskler her. Du må holde deg fast. Kan ikke ha en tung hjelm. Nei, men du må jo tråkke da. Men når sykkelen merker at du tråkker, så går det unna. Det gjør det. Du får skikkelig assistanse. Det er kanskje dette landsavstrømme du ville brukt i stedet for å dope seg? Av de bakker du går opp tårnene like fort? Det er jo fantastisk. De har jo tatt noen med elsykler. Og det er jo elsykler skjult i ramma. Det er jo spesielt sånne offerhåndere. De har klart å bygge batteri og elmotor inn i rammen for å jukse. Så når du sykler virken skal de høre etter ressurser, at det ikke er noen juksemakere der ute? Ja, de tok jo en her om dagen. De satt der og så veldig trist ut på TV-en. Og det hele syklet. Ja, for teknologien blir jo etter hvert så plasserbar og liten, men med så høy effekt at det er jo fantastisk spennende. Så vi må jo bare repetere, det er jo elsykkelens barndom. Det er jo en del ting som følger elbilen vår, som batterier, husringer av batterier. Hva er ferdene oppi standard på dette nå? De aller billigste, da får du et lite batteri. Da er du nede i litt over 200 watt-timer. Standard ser ut å være rundt 400 watt-timer, og 500 er på vei inn. Og så snakkes det om at det kommer sykler, og da snakker vi om lastesykler med tusen... Det har jo blitt mye mer populært nå etter hvert, altså dette med spekter av sykkeltyper. Ja. Da snakker du jo om varecykler og ... Ja, og der gjør det jo også ... Du skal ha med deg et par unger og masse varer og sånn, så er jo el-cykelen gefunden, nesten. Da gjør du det. Da kommer du lett frem i trafikken og opp bakker og sånn. Og så regner jeg med at disse syklene veier jo typisk litt mer enn normalne sykler. De er ikke til å komme fra. Men når du da får høyere ... batterikapasitet, så må vi regne med at det veier litt mer. Det kompenserer for vekt også. Ja, det er klart det. Så er det dette med rekkevidde. Hvor langt går de? Det er jo akkurat som på bil, de overdriver. Ja, når de skal markedsføre. Men det er noen mil. Og spesielt hvis du har de store batteriene, så kobler du fortverken 8-9 mil. Det er jo veldig sjeldent at du sykler så langt. Kanskje hvis jeg får med helsykkel, da vil jeg sykle så langt. Og så er det jo raskt å lade, for i forhold til en bil er det jo små batterier. Ja, og noen av dem er jo avtakbare, så du kan ta med deg inn. Dette er jo veldig bra, men en ting på dette med lading, noen av dem har jo regenerativ lading, altså lading nedover bakken. Ja, det er veldig lite effektivt på en helsikker. Men de reklamerer med det? Ja, men det er, det skal du ta med klippesalt. Fordi at mange har rett og slett ikke implementert det i hele tatt, for det er ikke så mye bakkekjøring på en helsikker. Det som også kommer, eller som jo blir spennende her, er jo når denne teknologien da blir koblet sammen med resten av teknologien, både GPS, mobilapper og disse tingene, så blir jo dette... får jo en helt annen intelligens enn bare det det var for et par år siden. Ja, det er jo faktisk sykler i dag som kobler motorstyringen, altså batteribruken til ruta du har lagt inn. Og da vet man at ruta inneholder så mange bakker og så mange flater, og så beregner den mest tråkkekraften ut fra det. Så du kommer deg lengst mulig, kjører mest mulig effektivt. Det er fantastisk, og dette er bare starten på hva man kan utnytte mobilen til i elsykler også. Diagnosesystemet for batterier, etc. Så lenge du kan kommunisere med sykkelen, så kan du gjøre utrolig mye rart. Hva med gearsystemene, Oddrik Art? Der skjer det også en del morsomme ting. Automatgear, det er jo på vei inn. Det er det jo for så vidt på vanlige trampsykler også. De har jo fått elektrisk gearing, og de kan jo også utføre seg med automatgear de også. Men det har jo mye mer forskjell i en elsykkel. Så du stiller rett og slett bare inn tråkkefrekvensen, og så ordner sykkelen resten. Og da blir det lettere å sykle. Og det er vel beltedrift som stort sett dominerer på automatgear. - En gammel vario som det var i gang med DAF-gear. - Ja, det er rett og slett en gammel DAF-gear som har fått sin renesanse i bil med stålremmer. Det er ikke gummiremmer, dette er fiber og polymer. Fantastisk. Vi må vel bare avslutte med kommentaren om at dette her er jo virkelig noe som har en rask utvikling, og det vil jo bidra til å gjøre stempelmotoren overflødig. Det tror jeg, ja. Nå har jo vi konkludert med at den har 20 år igjen. Vi har sagt 20 år. Jeg tror kanskje ikke det har vært så lenge igjen. Vi er på vei ned fra 20 til 19. Og så på poengsmotor, der kommer den til å holde ut i en stund til. Men det er jo helt nødvendig. Der må vi ha den. Da får vi bare ønske fortsatt god sommer. God sommer. Og så høres vi igjen.

Mentioned in the episode

Elsykkel 

Temaet for episoden, en type sykkel med elektrisk assistanse.

El-motorsykkel 

En motorsykkel med elektrisk motor, sammenlignet med elsykler.

Harley-Lyden 

Karakteristisk lyd fra en Harley Davidson-motorsykkel, som ikke kan etterlignes av en el-motor.

Bosch 

Et merke som produserer elsykkelmotorer.

Bors 

Et merke som produserer elsykkelmotorer.

Shimano 

Et merke som produserer elsykkelkomponenter.

Yamaha 

Et merke som produserer elsykkelkomponenter.

Panasonic 

Et merke som produserer elsykkelkomponenter.

Tannrem 

Et alternativ til kjede på elsykler, som gir mindre slitasje.

DAF-gear 

En type automatgear som brukes i elsykler.

GPS 

Et navigasjonssystem som kan integreres i elsykler.

Mobilapp 

En applikasjon som kan styre og overvåke elsykler.

Automatgear 

En type girsystem som automatisk justerer giring basert på tråkkefrekvens.

Beltedrift 

En type drivsystem for automatgear i elsykler.

Vario 

Et gammelt DAF-gear, nå brukt i moderne elsykler.

Stempelmotor 

En tradisjonell motor med stempel, som elsykler potensielt kan erstatte.

BSA 

Et merke av motorsykkel, nevnt i forbindelse med en gammel motorsykkel.

Biltema 

Et merke som selger rimelige elsykler.

Beijing 

En by i Kina, nevnt i forbindelse med antall elsykler.

TU 

En organisasjon som produserer podcasten Teknisk sett.

Trondheim 

En by i Norge, nevnt i forbindelse med en motorsykkelreise.

Oslo 

En by i Norge, nevnt i forbindelse med en motorsykkelreise.

Kina 

Et land i Asia, nevnt i forbindelse med elsykkelproduksjon.

Østen 

En region i Asia, nevnt i forbindelse med elsykkelproduksjon.

Lastesykkel 

En type sykkel designet for å transportere varer og/eller personer.

Varecykkel 

En type sykkel designet for å transportere varer.

Participants

Host

Jan Moberg

Guest

Odd-Rikard Talmått

Lignende

Lastar