Vi ønsker å faktisk revolusjonere strømnettet og endre verden med ambisjoner om å totale verdensherredømme enn forbi strøm. Er det noe vi skal kutte ut og ikke snakke med? Har han gård her? Jeg synes dette er spennende. Forrige gang noen revolusjonerte noe som helst, han het Tesla. Tesla.
Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg sitter her med Odd-Rikard Wallmott. Hei, Jan. Hei, Odd-Rikard. Du, det er en spennende podcast i dag. Det er det. Hjertet mitt nær. Ja, du sitter jo knapt rolig. Det er...
Et tema som er om elektrisitet og lading. Når elektronene flyr rundt, da kjenner jeg at det varmer litt i kroppen. Du er jo det største identifiserbare elektronen vi vet om. Men det er også sjeldent å ha folk i studio som du helt sikkert kunne ha diskutert i hvert fall et par hundre av de 686 favorittdemene dine med. Ja, alt som er elektrifisert tror jeg vi kunne ha brukt en time eller to på. Så det blir noen
Vi skal snakke om elbilladere. Vi fikk aldri elbilindustrien til Norge. Nei, vi gjorde ikke det. Vi hadde jo store forhåpninger for ti år siden om at Fink og Buddy skulle også bli store. Ja.
Det ble det ikke. Men jeg holder jo på den norske elbilen. Det gjør du. Jeg skal jo ha en ny. Ja, men du tar ikke livet av den, Bøddingen. Nei, Bøddingen skal få leve evig. Ja, det skal han. Men da er det spesielt at vi faktisk får opp en industri som lager elbilladere. Ja, jeg synes det er fascinerende å se at vi ikke fikk selve primærinustrien, vi får sekundærinustrien. Ja, og det er jo bra i et marked som vokser også internasjonalt etter hvert.
Vi har fått med oss to representanter fra en annengangs startup innenfor dette området. Og jeg må jo spørre deg, Jonas Helmikstøl, som er daglig leder i Easy. Hva er ambisjonen her? Dere har jo faktisk kommet et stykke allerede. Nei, altså ambisjonene våre, det er jo ikke typisk norske da. Så vi ønsker jo å...
faktisk revolusjonere strømnettet og endre verden med ambisjoner om å totale verdensherredømme enn forbi strøm. Er det noe vi skal kutte ut og ikke snakke om? Har han gård her? Jeg synes dette er spennende. Forrige gang noen revolusjonerte noen som helst. Han heter Tesla. Nikola Tesla. Så vi håper at...
Jonas, dette er store ord, og vi liker å høre på dem, men vi blir blåst av bann da når du sier dette her. Men hvorfor da begynne med elbillader? Nei, det er et godt spørsmål. For oss var det et veldig naturlig steg. Det var en lavtrengende frykt. Vi hadde opparbeidet oss en del erfaring og kunnskap på området gjennom våre tidligere...
virksomheter. For oss var det et kall. Vi kjente at vi måtte ta ting til neste nivå, og vi måtte gi spesielt og privat markedet en rimelig bærekraftig løsning, slik at vi kunne lade elbilen på en trygg og rask måte. Men vi må snakke litt om det. Norge er jo et av de, i forhold til folketallet, ganske stort hjemmemarked på dette
Hvor mange har dere solgt så langt? På Nås har vi solgt 18.500, og det har vi begynt å kippe i februar i år, så det har gått rimelig kjapt. Altså februar 2019, ja. Så neste år skal dere bort mot tredobla, hørsjånt, i antall? Ja, da er det minst 50.000 ene, da. Og Rikard? Teknologer med sånne ambisjoner i Norge, det synes jeg er
Jeg blir nesten rørt. Det er jo helt... Det er veldig imponerende, faktisk. Men...
Vi har kommet langt i Norge, men har dere også et internasjonalt perspektiv allerede? Vi er allerede nå inne i syv land, og vi skal etablere oss i Netaland i januar. Og vi kommer til å gå videre ut i verden i 2020, så det blir et spennende år. Det jeg var overrasket over, jeg har kjøpt en elbillader, men det er en stund siden.
prispunktet? Dere sier jo at dere skal lage den beste elbiladeren, men den er jo relativt beskjedende, vil jeg si. Ja, den ligger nå på 8000, og det går an å finne en rimelig andre plasser, men for oss var det viktig når vi skulle konkurrere med stikkontakten at den var rimelig, og vi ønsker at
Vi skal ikke flå folk. Vi ønsker at folk skal ha gode produkter uten å betale for mye. Ja, for det er vel et poeng, Rikard, at vi snakker egentlig om å konkurrere mot stikkontakten også. Ja, veldig mange lader jo bilen sin bare på en 10-pærs kurs. Og da tar det tid. Det er klart at å lade noe mer enn
En 10 ampere har du vel ikke lov til i en stikkontakt? Nei. Da må du ha en lader. En lader bør jo være mer enn en litt mer robust kontakt. Det er jo det vi snakker om her. Det må vi jo høre om. Vi har jo også med CTO i denne satsingen, Kjetil Nershe. Velkommen du også. Takk skal du ha. Hva er det som gjør denne laderen deres så spesiell?
Jeg vil si utfordringen når vi satte i gang var å gjøre det til det beste produktet, samtidig som vi klarte å levere den til den best mulige prisen. Men samtidig så måtte det ikke gå ut over sikkerhet eller andre funksjoner som vi visste markedet spurte etter. Så for å være helt ærlig da, så måtte vi jo gjøre om med produkter flere ganger underveis i utviklingen.
Vi begynte med noe som var veldig enkelt. Det var egentlig stikkontakt med litt smarthet på. Men så så vi at det kom ikke til å løse problemet. Da kom det til å bli mange som likevel ikke har en kontroll på denne strømmen, og ikke får nok strøm på bilen sin, og så videre. Så vi så at vi måtte rett og slett jasse opp i flere omganger. Vi måtte på med mer smarthet. Vi måtte ta det helt ut.
Og så måtte vi på med mer strøm og tre faser og støtte for alle typer strømsystem. For i Norge har vi et litt spesielt system. Vi har en blanding av IT-nett og TN-nett. Du vet aldri helt hva du finner hvor. Så vi ble nødt til å lage systemet sånn at det automatisk detekterte strømnett og tilpasset funksjonen så du fikk maksimalt med energi uavhengig av hvilket nett du var på. Så det var mange tekniske utfordringer som gjorde at vi
på en måte fikk en utfordring, men hele veien loter pris for å bety mye. Og så lader den alle variantene av effekt, fra nesten 10 ampere til 22 kilowatt-veld.
Ja, det var det vi så at du har biler som er kanskje hakket over bødjen, men likevel de krever ikke... Nei, jeg skulle da si det, nå ble jeg nesten sint her. De under bødjen snakker vi om. Nå tenkte jeg mer på ladeffekt. Kanskje litt motoreffekt også, men det er jo en annen ting. Men i alle fall, vi så dette behovet for å
kunne håndtere alle typer biler. Ingen skulle på en måte bli left behind. Alle måtte fungere på. Vi har jo elbiler i dag som er solgt
som ikke følger standarden. Det finnes ting der ute som ingen egentlig kan håndtere skikkelig. Vi tenkte at vi skal ta de også. Vi skal passe på at alle får lade. Alle skal få lade når de bruker vår teknologi. Men de som faller utenfor i dag, er de priset som 10 amperes lading på vanlig stikkontakt i dag?
Noen er det, men noen er også midt i mellom, sånn at de har litt ny teknologi og litt gammel. Men Kjetil, hvilke valg, hvilke variabler er det man står overfor når man skal velge en elbilde av deg, egentlig?
I dag er det veldig mye. Det er en jungle der ute. Vi har selv prøvd å bestille ladere online bare for å se om det gikk an. Men du ender opp med at du må vite så mye. Du må vite noe om strømnettet du har. Du må vite om bilen din tar trefase eller ikke. Du bør vite om du trenger noe smarthet, om du trenger noe behov for brikker, låse opp og igjen laderen din.
og hvilke effekter selvfølgelig du skal lade på. Vi fant ut at dette her er for komplisert. Folk flest er ikke der mentalt. De vil ikke ha den utfordringen. De vil bare kjøpe noe og få problemet løst. That's it. Og det er det dere har bakt alt dette inn i en løsning. Det er forskjellige ladekabler også. Ja, det er det også. Og så er lengden på ladekablene. Skal vi ta stilling til det, eller skal vi lage kunden for å velge den kabelen de vil ha? Og så om den type 1, type 2, 3-fase, 1-fase,
Det er mye kabler der ute, og vi måtte bare lage noe som var kompatibel med alt det som fantes. Ja, jeg synes det er en genial løsning, for veldig mange ladere kommer jo med kabel, og da må du bestille lengde og kontakt og så videre. Å overlatte det bare til et enkelt kabelkjøp, det er jo...
Det er jo så enkelt. Det er jo det, i forhold til å ta stilling til alt på en gang. Vi har også møtt mennesker eller folk der ute som kjøper laderen før de kjøper helbil. Ja, det er det mange som gjør. Jeg har møtt flere private som gjør det også.
Og det varmer jo at de gjør det, men samtidig, de kan ikke gjøre det hvis de må bestemme seg for laderen ut fra hvilken bil de skal ha. Da er du på en måte litt låst i modellvalget når du først skal velge bil. Og nå er det jo sånn at det finnes fryktelig mye elbiler som er på vei inn, som kommer nå i 2020. Og da er det å herlig vite at den laderen du har kjøpt, den vil fungere uansett. Ja, og det har også gitt forbrukeren noe valg da.
Ja, vi har det. Hva er valget jeg må ta da? Du må velge farge. Oi, oi, oi, oi. Er det sånn, Henry Ford, at hvilke farger du vil, men alle er svarte?
Vi har vurdert det jo, men vi vil jo at folk får et reelt valg. Jeg merker det selv, hva det har å si, at du får lov til å velge farge. Noen skal ha den på en hvit murvegg. Det skjemmer ut veggen hvis det står en boks som er svart. Den gjør mye mer av seg enn man trenger å gjøre. Veldig mange mennesker vil egentlig ikke se noen ladeboks. De vil bare ha problemet løst. Minst mulig bekymring, minst mulig synlighet. Men du kan ettermonter et nytt lakk da?
Det kan du gjøre. Du kan skifte løk når du vil, og vi skal være behjelpelige med å gi folk akkurat den fargen de trenger. Nesten sånn designvirksomhet dette er. Men det er åpent spørsmål til dere alle tre egentlig. Hva med forhandlerledde når de selger bil? Er de egentlig dyktige på å foreslå hva du burde kjøpe? Du må ikke se på meg. Jeg har ikke kjøpt noe. Du har kjøpt hel bil på en stund. Nei.
Det som jeg har erfart, og vi har jo jobbet ganske tett med de aller fleste, blant annet Tesla, og det vi ser er at til og med de som er så langt fremme og de liker å ha kontroll over alt, de ønsker å utsette og pushe fra såkalt ladeproblematikken.
Så vi har jo jobbet med det i flere år. Det er jo flere av de som nå begynner hos oss, både i Norge og utlandet. Så ja, det viser bare at det er komplisert, og det er ikke bare lading. Men hvis, sånn som Madrik har tatt, så har han denne lille pinglete pusslete buddyen. Hvis han får seg en eller to elbiler til, det skal det ikke se bort fra, hva gjør han da? Han har en boks fra dere.
Da bør han jo sørge for å ha en teknologi som gjør at han kan utvide antall bokser enkelt og effektivt, og fordele den energien på de lastene som da kommer, altså elbilene. Og vår teknologi måtte også løse det. Den løser allerede en seriekobling av
av et par bokser? Ja, altså det begynte egentlig med at jeg hadde det problemet selv. Og vi så jo at det var flere som kom til å få det. Og når den dagen kommer at du får elbil nummer to, det er da du begynner å tenke å shit, hvorfor valgte jeg ikke? Hvorfor
Hvorfor valgte jeg ikke noe som gjør at jeg kan få begge to på en sikring? For da må du tilbake inn til elektrikerne og legge på ny ledning og ny sikring. Du har kanskje ikke plass til sikring i skapengang. Og så får du problemet at du må dele effektene mellom to ladere. Men det vi sier er at du bare setter dem på samme ledning
Boksen passer på via radiosamband at effekten alltid fordeles brodelig mellom bilene, så frem til bilene klarer å svelge unna. Og hvis det er en bil som krever mer enn en annen bil, så får den mer, fordi du kan jo ikke pushe mer inn enn hva bilen vil ha. Det jeg synes er også fascinerende med denne boksen jeg har laget, det er at den kan forhandle med strømnettet, og at det er en avtale med det vil statenett, som gjør at
De kan få lov å skru av ladingen hvis det er problemer med å opprette frekvensen, og så gir de rabatt på ladingen.
Det er jo ikke snakk om å skru ned i time sist, det er vel bare noen sekunder det er snakk om. Ja, det er det som er så utrolig fascinerende, for her sitter vi med et valg. Vi kan velge å forsterke strømnettet vårt nesten ubegrenset og bruke masse ressurser. Og vi vet hvem som får regningen, det er stort sett forbrukeren. Og da er det sånn at hvis du likevel har en smart ladeteknologi som kan supportere rask av- og påskruing av ladingen,
så kan du klare å hjelpe for eksempel staten eller andre aktører i kraftmarkedet med å stabilisere sin drift veldig kjapt. Vi har jo et to sekunders marked som det heter,
hvor du kan justere lasten av og på under to sekunder, da hjelper det på en del typer problemer som du ellers ikke kan løse med regulær kraft. Ja, for de skruer av 4G-nettet. Ja.
Og starte opp igjen. Ja, og som forbruker så vil du aldri merke noe av det. Du vil bare merke at du får lov til å lade med mer effekt oftere, men da selvfølgelig mot at du er litt fleksibel når det faktisk trengs. Begynner å bli avansert, Adrikard. Litt sånn IoT og litt mobiltechnologi. Det er veldig mye, og så er den produsert i Norge. Det er også litt hyggelig. Kjetil, det må du fortelle litt om.
Jeg tror du skal si ord til Jonas her. Jeg pekte på Jonas og sa kjefer. Det er noe som jeg brenner veldig for, å bygge opp industrien i Norge med ønske å bruke den kompetansen som vi har her, den nærheden til markedet. Det var noe som jeg også tenkte på i andre tidligere virksomheder, som jeg produserer hos Norutron i Horten.
og er veldig stolt og veldig glad for det. Veldig bra. Vi må bare takke for at dere kom innom. Kjetil Næsje, CTO, og Jonas Helmikstøl, daglig leder i EASY, og Odd Rikardt. Dette blir spennende å følge. Ja, dette synes jeg er et ordentlig godt gammeldags norsk industrieventyr.