4/14/2022

Episode 421 - Giftlokket som endret Bergen havn

Teknisk sett-podcasten besøker Bergen Maritime Forum og snakker med Nils Møllerup fra Bergen Havn om deres innsats for å redusere luftforurensning fra skipstrafikk. De har investert i landstrøm for offshore-skip og cruiseskip, og jobber med å finne løsninger for godstransport til og fra Bergen. Nils Møllerup ser på fremtidige utfordringer med å finne energikilder for nullutslippsskip i havn og på sjøen.

00:00

Podkasten diskuterer miljøutfordringer knyttet til Bergens havn og tiltak for å redusere luftforurensning.

04:36

Podcasten diskuterer overgangen til landstrøm for offshoreskip og cruiseskip, og den teknologiske standardiseringen som har vært nødvendig for implementeringen.

09:26

Landstrømsanlegget ble forsinket, og det diskuteres omflytting av godshavn i Bergen for bedre byutvikling.

Transkript

Mentioned in the episode

Teknisk Ukeblad 

Podcasten Teknisk sett er en podcast fra Teknisk Ukeblad.

Maritime Bergen 

Podcasten er spilt inn på en messe hos Maritime Bergen på Nordskipping.

Nordskipping 

En messe på Nordskipping er der podcasten er spilt inn.

Tore Stensvold 

Tore Stensvold, også kjent som Tore Skipsvold, er gjest i podcasten.

Jan 

Jan er en annen person som er assosiert med podcasten, men er ikke til stede i denne episoden.

Bergen Havn 

Bergen Havn er et sentralt tema i episoden, og Nils Møllerup er deres representant.

Bergen Maritime Forum 

Podcasten er spilt inn i lokalene til Bergen Maritime Forum.

Exos-lokket 

Exos-lokket er et problem for byer som Bergen og Oslo, og refererer til luftforurensning fra skipstrafikk.

Nils Møllerup 

Nils Møllerup er markedsjef i Bergen Havn og har et ansvar for å redusere luftforurensning.

luftforurensning 

Bergen Havn står overfor miljøutfordringer, spesielt luftforurensning.

vedfyring 

Vedfyring er en viktig kilde til luftforurensning i Bergen, sammen med biltrafikk.

landstrøm 

Bergen Havn har investert i landstrøm for å redusere utslipp fra skip.

offshore-skip 

Landstrøm er implementert for offshore-skip, og det første anlegget ble installert i 2015.

Equinor 

Equinor er en stor kontraktør i offshore-industrien og krever nå landstrøm for skip.

Hurtigruten 

Hurtigruten begynte å bruke landstrøm i 2018, men brukte en ikke-standardisert plugg.

NG3-plugg 

Hurtigruten bruker en NG3-plugg for landstrøm, som også brukes av Colorline.

Colorline 

Colorline bruker også NG3-pluggen for landstrøm i sine havner.

krusbåter 

Bergen kommune har innført begrensninger på antall cruiseskip i sentrum, og bygget landstrøm for krusbåter.

NOV 

NOV (Norwegian Offshore Wind) er et selskap som støtter landstrøm-prosjekter.

Viking Cruises 

Viking Cruises er en av de første kundene som bruker landstrømmen i Bergen.

korona 

Koronapandemien påvirket cruiseskip-industrien og forsinket landstrøm-prosjekter.

Aida Perla 

Aida Perla var et cruiseskip som skulle bruke landstrømmen i Bergen, men ble forsinket på grunn av korona.

Øygarden 

Bergen Havn planlegger å flytte godshavna til Øygarden, 26 kilometer utenfor sentrum.

Ågårdsnes 

Ågårdsnes er stedet der godshavna skal flyttes.

fida 

Fida er et autonomt skip som skal brukes for godstransport til Bergen sentrum.

LNG 

LNG er en forkortelse for Liquified Natural Gas, og er en type drivstoff for skip.

hydrogeen 

Hydrogeen er en fremtidig energikilde for skip, som Nils Møllerup nevner.

ammoniak 

Ammoniak er en annen fremtidig energikilde for skip.

Olli Gardvamod 

Olli Gardvamod er en av podcast-vertene.

Participants

Guest

Tore Stensvold

Guest

Nils Møllerup

Host

Olli Gardvamod

Lignende

Lastar