Digitalt signalsystem vil gjøre T-banen mye mer effektiv | #456

I denne episoden av Teknisk Sett, snakker Jan Moberg og Odd-Rikard Valmått med Frank Olav Holter fra Siemens Mobility om modernisering av signalsystemer for både jernbanen og T-banen i Norge. Holter beskriver implementeringen av E-TMS for Banen Nord, som erstatter gamle sikringsanlegg med et sentralisert system i Oslo. Han diskuterer også den nye CBTC-kontrakten for Oslo T-bane, som vil bytte ut gamle anlegg fra 1950- og 1960-tallet, øke kapasiteten med 25%, og potensielt føre til en mer automatisert T-bane. Holter fremhever utfordringene med å migrere fra gamle til nye systemer uten å forstyrre togtrafikken, og beskriver hvordan Siemens Mobility jobber for å sikre en jevn overgang for publikum.

00:00

Teknisk Sett diskuterer nye signalssystemer i jernbanesektoren med Frank Olav Holter fra Siemens Mobility under InnoTrans i Berlin.

04:50

Oslo T-bane moderniseres med ny teknologi som øker kapasiteten og reduserer utstyret i sporet.

07:57

Sporveien moderniserer gamle systemer for å øke T-banekapasiteten og forbedre trafikksikkerheten med automatisering og videovervåking.

Transkript

Mentioned in the episode

Siemens Mobility 

Et selskap som er ansvarlig for å levere og implementere nye signalsystemer for jernbanen og T-banen i Norge

E-TMS 

Et nytt signalsystem for Banen Nord, som erstatter gamle sikringsanlegg med et sentralisert system i Oslo

CBTC 

En ny teknologi for å styre T-banen i Oslo, som vil bytte ut gamle anlegg og øke kapasiteten

Banen Nord 

En jernbanestrekning i Norge som skal få et nytt signalsystem

Fornebubanen 

En ny banestrekning som vil bruke helt nytt signalsystem

Oslo T-bane 

En undergrunnsbane i Oslo som skal få et nytt signalsystem

Oslo 

Byen hvor Banen Nord og Oslo T-bane er lokalisert

Tøyen 

En stasjon på Oslo T-bane, hvor toglederne har oversikt over togtrafikken

Majorstua 

En stasjon på Oslo T-bane

Barcelona 

En by som har et avansert signalsystem for T-banen

København 

En by som har en fullautomatisert T-bane

Sporveien 

Selskapet som driver Oslo T-bane og er ansvarlig for å implementere det nye signalsystemet

Jernbanen 

Norske jernbanesystemer som også skal få et nytt signalsystem

InnoTrans 

En messe for transportteknologi i Berlin, hvor Jan Moberg og Odd-Rikard Valmått er

Berlin 

Byen hvor InnoTrans-messen holdes

Gøteborg 

En by i Sverige som har en omfattende trikkesystem, men ingen metro

European Rail Traffic Management System (ERTMS) 

En europeisk standard for signalsystemer på jernbanen

TU 

En norsk teknologimagasin som produserer Teknisk Sett-podcasten

Teknisk Sett 

En podcast fra TU som fokuserer på teknologi

Nordlandsbanen 

En jernbanestrekning i Norge som er del av E-TMS-prosjektet

Jøvikbanen 

En jernbanestrekning i Norge som er del av E-TMS-prosjektet

Sentrumsringen 

En del av Oslo T-banen som vil bli integrert i det nye CBTC-systemet i 2026

Øst og Vest 

Deler av Oslo T-banen som er koblet til eksisterende systemer

togfører 

Person som styrer toget

togsett 

En gruppe vogner som utgjør et tog

reservedeler 

Deler som kan brukes til å reparere eller erstatte deler på et system

plattform 

Området hvor passasjerer venter på toget

videoanalyse 

En teknologi som brukes til å analysere video for å identifisere mønstre eller hendelser

drivmaskiner 

Motorer som driver toget

baliser 

Enheter i sporet som sender signaler til toget for å indikere posisjon

pensel 

En enhet i sporet som gir strøm til toget

lukkesystem 

System som styrer dørene på toget

spordeteksjonssystem 

System som registrerer hvor toget er i sporet

Participants

Host

Jan Moberg

Host

Odd-Rikard Valmått

Guest

Frank Olav Holter

Lignende

Lastar