Du hører på Teknisk Sett, en podcast fra TU. Mitt navn er Jan Moberg, og jeg er i studio med Odd-Rikard Valmoth. Hei!
Og Rikard, i dag skal vi snakke om i hvert fall et tema som er en for dine 687 favorittområder. Det er det definitivt. Ja, det er kanskje en egen subkategori. Det er mange i den kategorien der. Ja, det er jo litt sånn motsetningsmessig, for det å snakke om noe som er noise cancelling når du er i rommet, det er jo ikke lett. Nei, det kan jeg forstå. Ja.
La oss bare gå litt tilbake til starten da. Vi skal snakke om en av dine helter, Edison. Kamle Thomas Alba. Ja, hva gjorde han? Han fant opp lydopptageren i ham. Blant mye annet? Blant mye annet, ja. Jeg har fått æren for det mye også, men det fant han opp. Det var noen sånne voksruller? Voksruller, ja. Mary had a little lamb. Nettopp. Og vi har kommet et stykke siden da.
Det har vi definitivt, spesielt i lydkvalitet. Veien gikk via? Den gikk via steinkakene som man hadde helt opp til vinylen kom, ikke sant? Altså 78 RPM? Ja, 78 RPM, og så kom vinylen med 33 og en tredjels rotasjon, og så har det balla på seg i alle retninger, ikke sant?
Og det var en ting er lydkilden, men også må avspillingsteknologien og alt det der, det var en fenomenal historie. Ja, fordi en sånn kjapp gjennomgang, vi har jo platespilleren, vi har kassettspilleren, CD-en. Minidiskspilleren. Walkman. Walkman, ja. iPod fra Apple, den var veldig viktig. Den var veldig viktig.
Og så er det jo en favoritt av min favoritt, Boomboxen. Tenk på det gigante som folk i Harlem gikk og bar på skuldra si. Ja, men nå var det i dag da, med alle disse kildene, og nå har vi kommet hit vi er, så er det mye strømming og folk går rundt og har over-ear noise cancelling headsets. De har
Jeg har jo sånne Apple-greier som ramler ut av ørene mine. Veldig irriterende. Har du prøvd hurtig lim? Ja, da får jeg ikke lade av dem. Men for å snakke litt om dette her, så har vi fått besøk av vår gjest i dag, som jobber i Harman. Kategoridirektør Mikael Herje, velkommen. Takk, takk. Du hører at her er det ikke grense for...
Hvor interesserte vi er. Nei, det går bredt. Jeg hører det. Det er en lang historie. Det er mye interessant å ta tak i der. Det er det. Men vi har jo kommet hit da, hvor vi bærer med oss denne telefonen som kan strømme nesten uansett hvor vi er. Og høre på Spotify og radio og alt mulig. Hvor er vi på å lytte hva vi putter i øra? Å, det blir veldig bredt, på en måte. Ja, har det.
Det er i øra og over øra, og så er det selvfølgelig høytalere av alle slag som vi har enten med oss på stranda eller i stua eller kopplet til TV-en og så videre. Og dere har jo mye rart i den kategorien der.
Ja, vi som en selskap tilbyr veldig bredt. Vi er jo veldig lydfokusert, både i bil, men også hjemme. Og når du er ute og beveger deg. Alt som du sier, fra portable høytalere som du har på stranden, til hodetelefon når du flyr med når du skal langveis, også når du kjører bil.
Ja, med bil er jo helt fantastisk. Jeg husker jo mine første biler, det var jo ikke radio i en gang, ikke sant? Og nå er det altså å levere bilen ferdig med alt er ferdig, og det er gjerne opp til 17-18 høytalere i bilen. Ja, du vil også se snart støykanslering også bygget inn i bilen etterhvert, tenker jeg også på utvalgte modeller for å kompensere for, for eksempel det med
Det som man så hørte tidligere, tung isolasjon, bilen må jo være lettere og lettere, så man må finne muligheter til å kansulere ut lyd i bilen for å unngå å ha med seg mer vekt, for eksempel. Det var et selskap jeg skrev om for en del år siden som hadde laget sånne ting, men jeg har ikke sett det enda på bygd inn i bilstereo. Nei, jeg tror ikke du ser noe kommersielt helt ennå, men det har blitt sett på. Det er spennende. Ja.
Men bare for å ta dette bærebæremarkedet da, jeg tenker jo det er jo uvanlig nå faktisk å se folk som ikke har noe i ørene eller over ørene. Og det er jo ikke så mange år siden det ble trenden. På 80-tallet så kom jo Walkman, Sony Walkman. Det må jo ha vært det som var forløsende for hele denne trenden, eller?
Ja, jeg vil jo si det. De flyttet jo fra hjemme og ut portabelt med kassetten. Og da fikk du også de første portable hodetelefonene, som ikke var de som man satt hjemme med den store 6,3 mm ledningen og hadde rundt øret. Ja, den store jacken. Den store jacken, ja, og hørte på vinyl. Så den tok den jo ut. Kvaliteten da var vel god nok, men hvis vi begynte å lytte til det i dag, så hadde vi vel kanskje skjemmes litt. Men ekstremt flyttet det hele ut, egentlig.
Ja, jeg kan ikke si at jeg husker hvordan lyden var, men den må jo ha vært alldeles fryktelig med dagens standard.
Ja, jeg kan ikke, jeg hadde det jo også, jeg var jo ikke en av de første som fikk det, men jeg hadde det jo før Discman kom. Det var jo stor overgang, man gikk fra kassett til en Discman for eksempel. Men det var starten på en revolusjon, Jan, det var det. Ja, men noe av lydkvalitetsforbedringen, noe er jo kilden, altså kassetten versus CD, det var jo stor overgang, og noe av det er selvfølgelig selve...
altså høytaler eller headset da. Ja, så du etter hvert så kom du, det var jo et marked for ferdiginnspilt musikk på kassett men det var jo dårlig lyd da, i forhold til LPR som det konkurrerte mot i starten, og etter hvert CD-er, men det var bærepart og det var jo hele poenget og så kom jo det her med
med det nye lydformatet. For lyd skulle bli bedre og bedre, akkurat som du nevnte her før sendingen, Mikael. TV som har blitt bedre og bedre bildig hele tiden. Lyd tok en annen vei. Det gjorde den. Vi fikk se den, og så pekte man fremover mot neste. Det skulle bli enda bedre lyd. Og man eksperimenterte med to formater. SA-CD og
DVD-Audio, tror jeg det andre het. Det tror jeg er riktig, ja. Og det var femkanalslyd, og så tok de all det av. Delvis fordi at de konkurrerte med hverandre. Og så kom MP3 i mellomtida. Så tror jeg de, uten å kritisere bransjen på den tiden, de var jo også veldig redde for operatkopiering, så de la jo inn mange...
komplekse måter for en sluttbruker å nyte denne lyden. Jeg husker jo selv, man satt der og skulle ha SAC-lyd, så måtte du plutselig ha seks kanaler analog ut ned til en receiver for det hele tatt å få denne lyden. Fordi det tilhørte jo ikke digital overføring i starten, på grunn av at de ville innholdslevende, de ville på en måte passe på at dette superformatet og lyden aldri kom, kunne bli smistjålet digitalt. Etter hvert så endret jo det seg mot slutten, men det tror jeg var litt sent.
Da var det for sent, for da hadde MP3 kommet, og det var en drastisk reduksjon i lydkvalitet, men en fantastisk økning i convenience. Ja, og utvalg kanskje etter hvert. Ja, altså du kunne jo rippe musiksene helt en gang i dag, du kunne rippe det ut. Rippet off. Rippet off til MP3-filer, og så legge det på en eller annen spiller som du tok med deg i lomma. Og da ble det RIP for bransjen. Ja, og så var det jo
Da kom jo Napster og gjorde at piratkopiering av musikk ble utbredt. Det gjorde det. Det var jo som det er, vi hadde dial-up modem, så det var jo ikke noe spørsmål, det var jo ikke kostnaden for å få sangen ned, det var vel mer convenienceen og tilgangen. Men jeg husker, og dette er jo ikke så lenge siden i min tidsregning, at jeg hadde en CD-samling som jeg putta inn i Mac'en og la inn i mitt bibliotek.
iTunes, ja. Så der hadde jeg min CD-samling som jeg hadde betalt for. Som jeg da kunne laste ned i spilleren. iPod. Apple kom jo og gjorde det her...
Enkelt for brukeren, høy grad av convenience, og så kunne du kjøpe musikken over nettet i stedet for å kopiere den. Men så skjedde noe svenskt nå. Det begynner å bli en stund siden Spotify kom. Men Apple sto for den første digitale revolusjonen.
Husk på, de fant jo ikke opp MP3-spilleren på ingen måte. Da hadde du vært MP3-spiller på markedet i tre eller fire år før iPod kom. Men iPod'en var jo en convenience-revolusjon. Steve Jobs sto på scenen og lanserte... Ja, han tok den opp av lomma. Og det var... Just one more thing, eller hva var det han sa? Han sa noe sånt. Og så hadde den altså en fire megabyte harddisk, var det ikke det?
Det var en sånn mikrohardisk. Det var ikke mye plass. Filene var jo klemt sønder og sammen. Men det funket. Og det var enkelt. Det er nok en ting vi har å takke Apple for. Men Mikael, her hører du vi driver av gårde. Hva er status nå på alt det vi putter å gjøre av overhørende?
Veldig teknologidrevet, og basert også på brukeropplevelser. Vi snakket om det satt hjemme med en 6,3 mm plugg og vinyl og overhøret hodetelefoner. Det vi har i dag er at du har det samme, men du har samme opplevelsen mens du sitter 10 000 fot oppi luften og reiser et sted, eller om du gjør det på vei til jobben. Vi har ikke flyttet hele opplevelsen ut fra hjemme, så det er tilgjengelighet når du vil.
Innholdet er jo en stor pådriver også. Strømmetjenesten har jo tatt over. Tilgjengeligheten er enorm. Jeg har jo to døtre. Å snakke om album, så ser jo de veldig rar ut. Og linjært TV-straff. Så både brukeren og tilgjengeligheten har økt enormt, og det har jo også gjort at denne kategorien av hodtelefoner har jo også eksplodert på mange måter, og den er jo i fortsatt veldig stor vekst.
Tidligere var det jo mer en tilbørskategori. Du kjøpte den avspillingsenheten, og så kjøpte du noen hodetelefoner.
Dette har jo blitt mer merkevaredrevet over tid, og så mer innovasjonstrevet. Det var jo mange, mange år. Vi hadde jo en liten analog 3,5 mm jackplug. Og så hadde du enten på- eller overrør, eller en inngjør og en som var litt inngjør. Og så kom det jo flere merker som begynte å bygge opp dette mer som en kategori. Som vi har bringet oss til i dag. Men det er jo et fenomen. Jeg har jo sånn...
Sånne Apple-greier som ramler ut av ørene mine, det er noe en ting. Men hvis jeg skal ha sånne som er totalt støydempende, sånn som Odd Rikard bruker mye her, Michael, så hører jeg ikke hva som foregår rundt meg. Det kan jeg jo ikke ha. Så det er jo sånn at det som var så kult å bli liksom, ja, du kan bli avskjermt fra resten av verden og få støydemping, det blir jo litt sånn utenfor verden da.
Ja, det er helt riktig. For det ser vi jo, både passform og, hva vil jeg si for noe, hva du vil bruke disse til. Hva er din opplevelse? Det er jo veldig personlig. Spesiell passform, hvis vi starter med det. Vi ser jo at
Øret er jo på en måte et veldig unikt objekt på kroppen. Alle har en forskjellig konstruksjon, og noen passer noen, og andre passer ikke på grunn av konstruksjonen av øret og øreproppen. Det andre er jo da hva du selv har lyst til. I en måte opplevelse, vil jeg bli sperret ute? Vil jeg være i stilhet? Vil jeg nyte musikken? Så der har vi jo forskjellige løsninger som tilpasser deg som bruker. Og det går rett og slett på hvilken type du velger.
Nå er det sånn at Rikard vil jo høvde at jeg ikke hører han uansett om jeg har noise cancelling eller ikke. Så det er jo ikke det det går på. Men nå kommer jo også de nye med stemmefremhevende funksjonaliteter hvor vi tar mikrofonene i proppen og så fremhever stemme, rett og slett. Så da kan du høre han enda bedre.
Det er ikke sikkert at de vil, men jeg har jo inntekket veldig mye av konkurransen. Det går jo like mye på en evne til noise cancelling som går på gjengivelse i lydkvalitet på sånne høretelefoner. Ja, det gjør det. Det er jo et råtteregjens mellom toppene om å noise cancelle best.
Det er det, men det er ofte i premium-skikt også. Når du går opp i, som vi snakket om, disse overhøret, tung noise cancelling, altså i den så er det noise cancelling, men også lydopplevelser, som du sa, altså hvordan du gjengir innholdet ditt, høyoppløselig lyd, som får en veldig spennende reise nå, tenker jeg, i løpet av de neste to årene, hvor ting jeg føler begynner å komme til et nivå, som vi snakket om, vi går fra et veldig lavt nivå til et veldig høyt nivå.
Men dette er jo fysikk også, Rikard. Det er jo snakk om membraner som vibrerer. Det er jo kjempestor forskjell på de minste pluggene du putter inn i øra opp til noe sånt over ear, hvor du har litt større rett og slett høytaler. Det er stor kvalitetsforskjell, og det med størrelse har noe å si for lydgjennyvning.
Det er jo ganske overraskende at en så liten, det er jo høytalere som har membraner helt nedi 6 millimeter, som faktisk klarer igjen i en del bass.
Det er nesten utrolig. Ja, ja, ja, absolutt. I sånne in-ears. Men der kommer jo også litt til hva slags typepassform du velger. Det hjelper jo å ha en lukket i øret for seg litt. Da kan man jo leke veldig mye med driver og pushe det ganske langt. Da er det jo kommet på de mer åpne hodetelefon-lytt-akustiske prinsippene, hvor du trenger veldig mye mer større drivere for å få den samme bassopplevelsen og så videre.
Vi ser allerede i dag at du har tidligere også hatt hoddelefonen opp til fire driverelementer i hver propp, for eksempel. Fire? Hvor du kan bruke hvert element til å drive et spekter av
Frekvensen i nivelsen, for eksempel. Fire driver jeg. Det blir som de gamle høytalerne, det er bassrefleks, og du hadde alle... Ja, du hadde jo gjerne sånn trebeis høytaler, ikke sant? Det var det samme. Samme skanto mellom ton og stor bass. Men det er jo mer drevet av de i øret, for det trenger du ikke når du har et stort element, for de stærmer på å kompensere for, som vi snakket om, størrelse og frekvensinnivelsene utenfor trengning.
Så på store så hender det at man jobber med rundt 40-50. Men sammen med det når man snakker om lyd. Ja, 1-1 mm. Lyd, når man er rundt omkring, så har vi vekt nå og siden. Så er det to telefoner som er støykanslerende, som du normalt bruker hvis du reiser, men også veier lite. Så da blir det en vektbalanse mellom driverelement, batteri, passform, vekt hele veien. Så det er ganske ekstremt. Og det løpet der er ikke i mål?
Nei, det slutter vel aldri. Det beste hodetelefonen du kjøper er vel den siste, er det ikke sånn? Ja, det er jo sånn. Hvor mange har du, Rikard? Jeg har i hvert fall testet veldig mange opp igjennom tida, og jeg må jo si at sånn som noise cancelling har forbedret seg dramatisk de siste fem årene.
Ja, det har vært imponerende, altså, hva de får til. Nå kan du sette deg på flyet og bare skru på, og så er du i din egen verden. Hører du ikke at jeg snakker til deg? Nei, da kanslerer jeg deg ut, og det er veldig deilig, altså. Men vi må avslutte, men jeg har et par ting jeg vil bare høre om. Bluetooth, altså, vi bruker jo ikke kabel lenger. Det går jo på trådløst. Ja, ja og nei. Ja, for dette er interessant. For hvor stor...
degradering av lydopplevelsen er det å bruke bluetooth versus en kabel? Det kommer opp i formate. Jeg vil si hvis vi ser på hvilket kodek du bruker i overføringen din selvfølgelig også. Så her finnes det jo kodeker som kan gi deg like god overføring som du har av formatet. Trådligst også. Men der har man da økosystemproblematikken igjen da. For da må man jo ha et format som kan dekodes i en telefon.
som kodes ned til format som tilater en mengde data, som igjen blir forstått av hottelefonen. Dette kan bli ganske kryptisk for en del av lytterne. Ja, det er derfor jeg også er litt... Når ting standardiseres og blir bredere, så vil også tilgjengeligheten og opplevelsen bli bedre, vil jeg si, for alle. Så det blir jo spennende nå fremover å se, i hvert fall, tror jeg. Bluetooth-standarden har jo utviklet seg til å bli bedre og bedre, og fått noen som rykker tilbake med low energy og sånt, som setter stengere krav.
men du får ganske bra lyd over Bluetooth sammen i dag. Absolutt. Nei, så det er ikke misforståelig. Men du har jo helt rett. Kabel er jo bedre, men det er jo borte fra high-end mobiltelefoner. Det eneste som har det her i high-end, det er Sony.
Med kablet? Med kablet, ja. Der får du jo også en 10,5 minutt til plugg. Ja, men du har jo kablet på iPhone, og det er bare... Ja, men den er da digital. Ja, sånn, ja. Det er riktig. Spørsmål to. Batteritid. Hvor viktig er det? La oss...
Er det et tema i det hele tatt? Jeg vil si at det var et veldig stort tema fra en til to år siden. Nå har det blitt mer hygienefaktor, men det er en viktig ting for en bruker i dag å vite at jeg trenger ikke å lade opp hver dag. Vi opererer jo et sted mellom 50-70 timer i et hodesett.
Det er såpass, ja. Opp til ti timer i en sånn true wireless da, i propp. Men da har du også batteripakke du kan etterlade opp til to til tre ganger, så du er godt rustet i dag, vil jeg si, i hotellformarkedet. Når du har hatt proppen i ti timer igjen, så legger du gjerne i eska si. Ja.
Da har du fått nok lyd for den dagen, og da lader vi seg opp igjen. Det er jo et egentlig genialt prinsipp. Det er veldig bra, i hvert fall på propper. Men avslutningsvis, Mikael Herje, kategoridirektør i Holmen. Hva er nå fremtiden i neste år eller to? Hvor mye tid har vi? Det må være kortversjon. Jeg tror fremtiden bringer oss veldig god høyoppløselyd.
som er portabel til å ha med deg, og det gleder meg. Det er mye spennende som skjer på dette med romlyd, eller spatial, eller objektbasert lyd, som skjer både for film, musikk, gaming er jo et kjempesort tema for det, også hodet sett der. Ja, og så økte lydopplevelse, tenker jeg. Det blir fremtidig.
Kanskje jeg kan få en sånn voice-canceling enn etter Olav Rikard, da. Vi har egentlig jobbet en del med det motsatte. Jeg tror at skal du velge yrke på fremtiden nå, så skal du bli ørelege.
For det kommer til å bli mye hørselsskader ut av det her. Ja, vi liker å kalle det hørselsevolusjon. Ja. Veldig bra. Takk til deg at du kom innom, Mikael Herje. Takk til Odd-Rikard Valmått, vår produsent Sebastian Hagemå, og mitt navn er Jan Moberg. Den ble litt lengre enn forutsatt, men det er helt greit.