4/10/2020
Norge har et vindu på 12-18 måneder for å bli ledende innen elektrifisering av mindre fartøy.
Norge har et unikt vindu for å bli verdensledende innen elektrifisering av mindre fartøy, ifølge utviklingen av ny batteriteknologi.
Jeg tror at de neste 12 måneder nå så har Norge et vindu, kanskje 18 måneder, et vindu der vi faktisk kan bli verdensledende på elektrikisering av mindre fartøy som de store fartøyene der vi allerede har en stort posisjon. Velkommen til Teknisk Sett, en podcast fra TØ. Jeg sitter på hjemmekontor, og det gjør også du, Odd-Rikard Valmont. Det gjør jeg, Jan. Sitter i kjelleren min på ekste dag nå. Ja, det har vært mange dager nå, men det funker jo. Du leverer jo fortsatt noe fra hulen din. Det gjør jeg. Det er fint med det. I dag har vi med en tredjeperson nå, som vi straks skal introdusere, men du har fått tak i en fyr som driver med noe veldig, veldig spennende. Ja, altså, du vet, sjøen for alle ble, hvor vi alltid er igjen, den ble avlyst som så mye av. Nei, jeg kjenner på det. Jeg kjenner på det. Og så merker vi jo at båtsuget begynner å dra litt i oss da. Veldig. Og så var det her i fjor, ikke sant, hvor du fikk et anfall av... Kraftig båtskam, må vel kunne si det. Er vi ikke ferdige med det? Nei, det er vi ikke ferdige med. Så noe må gjøres, det er jo helt klart. Så det er det vi er i ferd med å gjøre nå da. Jeg er helt enig i det, og faktum er jo at vi ble jo i fjor invitert opp til denne fyren vi skal snakke med nå for å bli med på lanseringen av det første fartøyet derfra, nemlig... Vi snakker om Leif Stavestrand fra Ivoi. Velkommen, Leif. Tusen takk. Sitter pris på deg. Du sitter på kontoret i Floreø? Ja, jeg har to bråker unge hjemme, så jeg turte ikke å sitte på hjemmekontoret. Nei? Nå har jeg stakk ned på kontoret. Men du ristet jo litt i vår fossile verden i fjor, da dere lanserte en litt sånn stor ekspedisjonsribb med inboard elektroelektrisk motor. Er det en riktig beskrivelse? Jeg tror det er ganske presist, ja. Det kan stemme det. Der har vi 800 hester å legge oss med, så det er gøy. Kan du fortelle litt om... 800 elektriske hester, det er morsomt altså. Ja, det er gøy. 800 hester på 150 kilo. Sånn er det. Elmotor har jeg en viss tid mange år etter det nok så overleggende. Men kan du fortelle litt om hvordan det ble sånn at... Du lanserte, og dere, en slik båt i fjor? Ja, dette går faktisk helt tilbake til 2005. Meg og min far, vi hadde en båt som vi hadde tenkt på. Han er jo oppfinner, og vi holdt på med mye rart. Så vi hadde en av våre viskekvelder der vi tenkte på nye ting, og da var det en elbåt vi kom til å tenke på. Og ideen var for så vidt sådd. Vi begynte å se på markedet hva som fantes av hyllevaret, og det var jo ingenting. Og siden den gang så har vi følt med. Jeg må si at jeg liker konseptet «elbåt født i viski». Det ser flott ut. Ja, det var en god eileviske, antar jeg. Det er stort sett det det går i. Nå har jeg som programleder nødt til å bryte inn her og få ting inn på skoene igjen, gutter. Men vi får jo legge til at du har en maritime historie, både som sjøkaptein og marineingeniør. Du har jo dette i blodet, vil jeg si. Jeg har blått blod, ja, det er riktig. Men fortell litt mer om den farkosten dere lanserte i fjor. Hvordan gikk det med lanseringen, og er det nå et hylleprodukt, eller hvor står vi? Vi begynte med innbordsmotor fordi vi så tidlig at det kommersielle markedet kommer nok til å være det første som dro av gårde. Så vi begynte der og lanserte og fikk båten på vatten relativt kjapt i juli i fjor. Og var heldig nok til å få Erna Solberg inn om en tur for å døpe båten i august. Og så hadde vi en kjaptur på sjøen i november, der vi tok en uoffisiell verden, sikkert med 55 knop med samme skuter. Men da må vi jo spørre med en gang... 55 knopp, da varer ikke batteriene lenge. Dette er et spørsmål som alle lytterne nå bare dø. Det blinker i topplokket. Ja, det er selvfølgelig. Elbåt har en akilleseel, det har vi vel forståeligvis hele veien. Det er selvfølgelig rekkevidde. Men det er jo en gang sånn at i planingshastighet med 120 kWh ombord, så har du en time i plan selv med en såpass tung båt som vi har her. Det er så mye. Det er overraskende. Ja, så du har rekkevidd på rundt 25 nøytiske mil eller 50 kilometer om du vil. Ja. Sånn cirka. Da kan jeg kjøre til hytta di og tilbake og drikke hvert på en sånn lading. Ja, hvis det går så fort. Men det betyr at energiforbruket faller ganske dramatisk da når du kommer opp i ladingskasset. Det er i hvert fall ikke dramatisk, men du kan si at energiforbruket på 8 knopper og på 25 knopper er faktisk det samme. Så en halvplan er helt forferdelig med en planende båt. Ja, det gjelder jo sånne fossilbåter som jeg har også. Så den kurven er vel ganske lik. Men er det batteriteknologien som har gjort at vi nå har kommet dit at dere kan lage et produkt av det, eller ... Ja, altså som sagt, elmotoren er jo overleggen fossil på de aller aller fleste måter. Men det har jo en viss tid i veldig lenge, 100 år. Men energilagringen har jo hele tiden vært problemet. Men den utviklingen som man har sett på elbil, den kan jo nå da overføres til elbåt, sånn at en forrekkevidde går nok for enkelte, men ikke alle. Hva slags batterier bruker du? Henter du det fra bil, eller bygger du selv? I batteriverden har du to forskjellige hovedkategorier av batteri. Powerbatteri og energybatteri. Energy er det som du bruker i elbil, og power er det som du bruker i buss og tyngre ting. Så vi har brukt powerbatteri her. Det er typisk brukt i buss og sånne typer applikasjoner. Men 120 kWh koster en del? Det koster med batteri i dag. Men jeg har også forstått at dere bruker jo hyllevareprodukt på selve driftssystemet. Altså dere kobler elmotoren inn på et standard, i dette tilfellet, outboard-drev. Er det riktig? Det er et verkrus, det er bra å tre-dreve. Hvordan holder det da med moment og i forhold til diesel og bensin som det er laget for å Her er jo en vanlig misforfatning at det vil knuse drevet. Det som er veldig fint med en elmotor er at den kan du jo strupe og gjøre akkurat hva du vil med software. Så vi legger jo inn en maksbegrensning på momentet, og så legger vi inn en akselerasjonsbegrensning på momentet. Sånn som den motoren opererer i dag, så yter den momentmessig omtrent samme som en dieselmotor, sånn som vi har stilt den inn i dag. Akkurat. Du kan bare justere det med software, selvfølgelig. Ja, ja. Det er nok et fåtastetrykk det. Men tilbake til spørsmålet, er denne båten i salg nå? Vi lager jo systemene, så vi har systemer i salg. Skulle ha levert det første systemet nå i juni, der kom koronaen i veien, så vi håper at vi får en leveranse eller to nå i juli. Hvem er kundene da? segmentet? De første fem systemene nå er til turist- og fiskopprett. Jeg tenker på det, Jan, at når jeg sjekker strømprisen i dag, så er jeg på ni øre. så kommer det selvfølgelig nettkostnader. Du tenker på strøm for litt over en tider for å fylle opp tanken for en times kjøring. Det er jo sånn som å få oss over fossilleiret og gråte. Hvorfor plager du meg nå igjen? Det er klart det ikke vil være. Flere ganger i løpet av kort tid, Odd-Rikard. Men Leif, for å avbryte Odd-Rikard her og snakke om noe langt mer interessant, Det dere sier nå er at dere også skal utvikle en elektrisk utenbordsmotor, slik at sånne fossilfyrer som meg også kan bytte ut det vi har på hekken. Absolutt. Det er veldig spennende å jobbe med innbords, og det passer veldig bra til kommersielle applikasjoner der de har stort kraftbehov. Typisk 25-foter oppover. Men så har vi jo mange båter som er mindre enn det, de fleste faktisk. Og da trenger vi å ha et utenbordsalternativ. Så den utenbordsen, den er vel, vi estimerer at den utomtrents med 150 hk bensiner. Så vi begynner der, og så kommer vi med en 300 hk og en 450 hk litt senere. Oi, såpass ja. Jeg så på bildet, det så ut som om det var laget på en avidrude. Ja, vi har jo samarbeidsavtale med Frydenbø Marine, og de igjen er jo importører for Øyvind Rude, så... De har hatt en god prat med BRP-konsernet og fått tilatelse til å bruke denne som et utgangspunkt. Det er jo litt morsomt for at Even Rude som oppfant kvangskvoteren, nå kommer det hjem igjen. Vi er kjente på denne. Det var litt gøy og medvirkende også at vi valgte å gå i denne retningen, selvfølgelig. Ja, ja. Ja, det var veldig morsomt. Men da må vi jo spørre, nei, fordi Odd-Rikard og jeg var jo på Consumer Electronics Show i januar, og der var for første gang Brands fikk meg inn, som jo er litt sånn evendrydd konkurrenten, det er de som har mørker i og sånt, hvis ikke jeg tar feil. Og de drev også elektrifiserte, men de elektrifiserte ikke motorene. De elektrifiserte jo alt det andre ombord. Det virker som om amerikanerne ligger veldig, veldig langt bak da. Er det sannsynlig, eller hvordan ser du på dette at et spørsmål vi ofte stiller, lille Norge, små norske bedrifter skal komme inn på verdensmarkedet med løsninger som dette i forhold til det store markedet der ute? Vi har et mulighetsvindu nå i Norge som er helt fantastisk. Sånne vinduer åpnes en stund og stenges etter en stund. Jeg tror at de neste 12 måneder nå så har Norge et vindu, kanskje 18 måneder, et vindu der vi faktisk kan bli verdensledende på elektrifisering av mindre fartøy sammen med de store fartøyene der vi allerede har en stor posisjon. Men det kreves statlige insentiver, blant annet at for eksempel hvis el-drivlinje kunne hatt samme fordelene som el-biler, så kunne man ha dratt i gang en voldsom verdiskapning her i Norge. Til forskjell fra el-bil-fordelene som egentlig var en verdiskapning på utsiden av Norge. Ja, det er jo riktig sånn rent innkjøpsmessig i hvert fall, industrimessig. Men du ser da for deg med disse utenbordsmotorene at du også skal bytte ut av, eller en stor utbytting av fossilmotorer på eksisterende båtflåtene, er det? Absolutt. Jeg tror for vår del også vi har en visjon om å eliminere utslipp av båter, og da retrofit blir en veldig, veldig viktig bit av det vi holder på med. Vi ønsker ikke at en må bygge en ny båt hver eneste gang en skal ha en elbåt. Det er vel veldig mye sånne små kystfartøyer, fiskefartøyer, etc. som ikke går så veldig langt, som ikke skal langt ut på feltet. Fiskebåt, der dekker ikke vi alle. Det er ganske mange av de som har ganske mange drivstimer i løpet av en dag, som må være på hybrid hvis du skal dekke de. Men fiskeoppdrett, havn, turist, kan du dekke veldig mye, og selvfølgelig mange av de private. Ja. Men hva tenker du? Jeg har forstått det sånn at denne elektriske utenbordsmotoren vil bli tilgjengelig i markedet neste år. Er det stemmer det? Vi håper vi kan ha den med på båter i sjøen til neste år, men da som også klar til salg. Men vil det da være et alternativ for oss i fritidsbåtsegmentet, eller er det da fortsatt til det ekspedisjon-turisme-segmentet, tror du? Det er klart løsningen kommer nok til å være en del dyrere enn en bensinmotor. Tenker du da på med batteri? Nei, den kommer nok til å være dyrere uten batteri. Det vi ser er at antall driftstimer per år har veldig mye å si. Så det er klart at i dag på innbordsmotoren så ser vi at du bør opp igjen 350 timer i året for at du skal gå breakeven. Utenbordsmotoren blir nok litt lavere, men ikke så mye lavere. Det er noen sesonger for oss det, hadde jeg ikke hørt. Det er det. Ja, så det blir nok fossil bølgehopp på meg et par sesonger til. Og dårlig samvittighet. Jeg bruker vel 10 timer i året, tenker jeg. Og det er vel kanskje der snittet ligger på mange. Så er det noen entusiaster som bruker den veldig mye. Ja, snittet er vel nok høyere enn 10, Oddrik Art. Men Leif Stavestrand, vi kan ikke ha annet enn å ønske deg lykke til, og så må vi få lov til å si at vi ønsker oss en prøvetur ved leilighet. Det var vi som sviktet sist, vi er klare over det, men vi vil gjerne ha en tilgodelapp på en tur, altså. Det fikser vi veldig gjerne. No problem. Så lykke til videre, og vi vil gjerne se dette når det er bål til det skjønt neste år.
9/2/2021
Teknisk sett
Martin Bjurmalm har startet selskapet Freepower, som skal produsere båter som går på solstrøm.
Sjå mer
5/6/2021
Teknisk sett
Sjå mer
8/26/2021
Teknisk sett
Sjå mer
5/12/2021
Teknisk sett
I dag snakker vi med ingeniøren Petter Mørland Pedersen i selskapet Lift Ocean, som har bygget en undervanns-vinge som løfter båten opp fra vannet.
Sjå mer