Du lytter til Ukrainepodden, en podcast fra Nettavisen. Mitt navn er Tormod Malvin Seter, og jeg er journalist og programleder. Med meg i studiedag så har jeg min faste podcastmakker. Jørn Stenriksen, ukrainisk politist i Nettavisen og leder av Norsk Ukrainsk Vennigforening. Og velkommen til deg, Erlend Nortund.
Takk for det, takk for det. Du leder inntil veldig nylig den norske kontingenten som bidro med F-16 opplæring til Ukraina i Danmark. Det stemmer, så vi har akkurat pakket opp og returnert tilbake til Norge med et endt oppdrag. Og du er tidligere F-16 pilot selv, eller hva er bakgrunnen din?
Ja, jeg har flyttet en del år F-16, 10 pluss år også de siste 6 årene så har jeg flyttet F-35
Men så ble jeg spurt om jeg hadde mulighet til å øvete sjefstillingen nede i Danmark. Han tidligere sjefen der dro videre til Ukraina og jobbet på ambassaden i Kiev nå. Så da fikk jeg muligheten til å bidra der og være sjef siden august i sommer. Hvordan har det vært? For det må jo være litt av en opplevelse å delta på et sånt program der.
Ja, det har vært veldig spennende, lærerikt og meningsfullt.
Så for meg selv har jeg vært syv år i USA, og flyttet hjem til Bode i sommer. Og har egentlig følt at vi har vært ganske langt vekke fra krigen i Ukraina, når vi har bodd i USA. Vi har selvfølgelig prøvd å holde oss oppdatert, men det er ikke det som er mest i nyhetsbildet i USA.
Så jeg var veldig klar egentlig for å komme hjem til Norge og få litt mer inntrykk på hva som skjer i Europa. Og så fikk jeg muligheten til å kunne bidra i Danmark da. For meg så virket det veldig meningsfullt og interessant. Så da...
sa jeg ja til, og det er jeg veldig glad for i noe gitt tid. Så det har vært utrolig lærerik reise for min del å få innblikk i hele den settingen som går på å på en måte opprette et vestlig inspirert luftforsvar i Ukraina.
Det er en større oppgave enn det kanskje kan høres ut som, eller er det ikke så vanskelig? Litt ledende spørsmål. Det er litt komplisert. Nei,
Det er litt vanskelig, fordi det er veldig mye en tar for gitt, som er på plass og virker i Vesteuropa og i USA. Det går alt på luftromsregler,
kommando og kontroll, hvem som styrer luftrommet, hvordan et luftforsvar er innrettet. Så det er på en måte de store tingene som går helt ifra politisk nivå og nedover. Og så er det jo opprasjonaliseringen, altså hvordan bruker jeg et luftforsvar. Det er veldig forskjellig til en vestlig tankegang kontra en tidligere russisk eller sovjetisk tankegang.
Og så er det utførelsen, og den er noe helt annerledes. Vi trener veldig mye på å være fleksible, på å kunne justere planen etter hvert så ting skjer. Mens en type russisk tankegang på en jagerflyverd, eller på en utførelseoppdrag, da er det mer kontrollert ifra bakken, og du er mer en infanterist som bare gjør det så du får...
melding om. Så det er to forskjellige kulturer som møtes, egentlig. Så en vestligjager flyger i mye større grad enn beslutningstaker? Ja, så vi ønsker jo å delegere mest mulig beslutning ned til cockpit, sånn at den har mulighet til å gjøre gode vurderinger, i og med at det er den som sitter nærmest på informasjonen, og selvfølgelig
I krig er ting veldig fleksibelt, og ting endrer seg underveis. Hva slags folk har dere trent opp i Danmark? Det er jo selvsagt piloter, men du trenger mer enn en pilot for å få holde et F-16 i lufta. Ja, så det er Air Force Capability Coalition, så dette er på en måte det overordnede organet. Så er det en mengde nasjoner i Europa og i USA
USA, som har støttet inn mot PMO-61, som er Ukrainas F-16-program for å starte opp. Og da er det alltid fra logistikk til teknikere til mission-planner til flyvere som skal utdannes
som går på å regne den F-16-biten, og så har han jo rådgivere på alle forskjellige nivåer, som vi snakket om i forhånd taktisk utførelse til operativt til politisk, så på en måte må han med for å klare å gjøre den endringen imot et vestlig inspirert luftforsvar. Så det er på en måte alle nivåer. Det vi har vært med på, på treningssenteret i Skudstrup i Danmark, er at vi har utdannet mission planners, så det er de som på en måte støtter oss
når vi skal ut og fly, og flyverden. I tillegg så er det blitt utdannet teknikere i Danmark, men det har ikke Norge på en måte jobbet med.
Så det er det vi har fokusert på det siste året. Og de pilotene dere har fått inn, har de flyverfaring fra før? Kommer de fra Bigger, eller har de aldri vært i lufta før? Jo, vi kaller dem for fast tracks, og dette er folk som har flyerfaring fra før. Det er primært på jagerfly, så de har flyttet med Mig-29, og Sukhoi-27, Flanker.
også noen som har flyttet fenser og litt andre sånne ting, men primært det vi kaller for fast jets. Så de har erfaring i å operere fly, så high performance fly, så går det fort. Selv om det er en helt annen kultur som vi har vært inne på, en annen tankegang og en annen måte å løse oppdraget på, så de har trent på tidligere.
Hva sier de selv om overgangen? Å gå fra et gammelt sovjetisk fly til et gammelt amerikansk, men i og for seg moderne F-16? Hva skal det egentlig til for å bli en strømhelt? Hva er hemmeligheten?
Tiber lar deg lade elbilen for lavest mulig kostnad, samtidig som du tjener penger på det. Elbillading fra Tiber blir nettopp enda bedre. Les mer på tiber.no Har du et enkeltpersonforetak eller en liten bedrift? Vent, sa du nei?
Hos FIKEN kan du stifte, eller starte, eller registrere din egen bedrift. Mange ord som betyr det samme. Men du kan altså starte AS eller enkeltpersonforetak på FIKEN.no. FIKEN. Start bedrift. Superenkelt.
finner du noen serier eller? ja den her for eksempel i denne finsk-tyske produksjonen i svart-hvit er handlingen lagt til et hardt prøvet DDR og bruker et spennende fortellegrep hvor de først introduserer hovedpersonen i episode 7 handlingen preges i stor grad av malende associative drømmesender akkompagnert av et abstrakt lydbilde ja jeg vet ikke altså strøm ned av det du egentlig vil se prøv TV2 Play i to måneder for kun 29 kroner per måned
Ja, altså F-16 er jo et fantastisk fly. Jeg har flyttet så på så lenge at jeg har blitt veldig glad i det flyet. Og med de moderniseringene vi har gjort med det, og de oppgraderingene vi har gjort hele veien, så er det et egentlig toppmoderne jagerfly på mange måter.
Og så er det jo veldig avhengig av hva en henger på, så det vil si hvilke bomber, hvilke missiler, hvilke hjemmepodder man kan henge på. Og så er det hvilke nettverksløsninger en får lov til, eller får til å sette i gang. Så det er et ganske kapabelt våpensystem, så lenge en sørger for at alle systemene er oppe og går der.
Og der igjen så er det dette her med at det er litt mer komplekst enn å begynne å avlevere et fly, og så noen bomber, og så er det tut og kjør. For hvis ikke nettverket er oppe og går, så ser en ikke hverandre. Og det er klart at det er litt sånn som å springe rundt med en Android uten verken data eller wifi. Det er dårlig stemning. Så det er mye ting som må til for at et F-16-system skal fungere bra.
Og da vil det jo være kobling opp imot bakkestasjoner, radarstasjoner og kommunikasjon der. Så det er jo den lange veien å gå på, på en måte fullt integrere F-16 inn i forsvarsverket til Ukraina. Og du har vel ikke så lyst til å si akkurat hvor mange mannskap dere har utdannet der nede i Danmark, regner jeg med? Nei.
Nei, det er klart at da får Ukraina svaret for hvis de ønsker å si. Men vi har utdannet alle som flyr F-16 til nå. De har vært innom treningssenter i Danmark. Vi har samarbeidet med Air National Guard i Tucson, Arizona.
Det er der alle de norske har fått sin F16-konvertering når de har blitt trent. Så det er en veldig bra lokasjon for å drive trening. Det er fint vær der og stabile forhold for å få gjort basic trening. Så det er en av de treningsplassene som fortsetter.
Og der Ukraina har elever nå, som kommer til å få grunnutdanning helt ifra scratch. Altså ikke folk med flyerfaring fra før, men folk som har grunnutdanning og kommer på F-16. Så den utdanningen å fortsette i Arizona nå er...
et veldig bra tiltak. Ulempen der er at Air National Guard og USAF, de mangler veldig mye flyverdier også. Så det er ikke noe sånn at de kan bare si hei, vi har masse skoleplasser. Det er et kjempeproblem. Det er begrenset plasser for ukrainske piloter der borte, rett og slett. Ja, hele verden. Altså,
Vi i Norge har for første gang nå sendt flyelever til Finland for å gjøre grunntrening på Finland i stedet for i Texas, der vi har sendt flyverne våre siden tidlig 80-tall. Og det er ikke fordi vi absolutt har lyst til å gå til Finland, det er fordi det ikke er plass
nok elever i Texas. Så det er et problem egentlig over hele Vesten, at vi sliter med nok elevplasser, nok instruktører, nok fly. Når du da sier at alle ukrainere som har flyttet F-16 har vært innom dere i Danmark, så betyr det jo også at nå burde jeg huske av hva han het, men han
som døde. Den ukrainske F-16-piloten som døde. Hvordan påvirket det dere da dere fikk vite om det? Han døde i en flystyrt i august. Stemmer, i august. Så det var...
Det var jo ikke noe artig. Det var veldig tidlig i fasen der de begynte å fly. Det var under et stort angrep, en stor search fra Russland der de sendte en mengde droner, kussarmissiler, ballistiske missiler og så videre.
Der våre ukrainske venner dro på vingene og scoutet ned da de kunne av krusmissile, som var targetet inn i Ukraina, og gjorde en kjempejobb. Men dessverre gikk MES med der da.
Så det var trist. Så nå er den offisielle forklaringen ikke utendet på hva som skjedde der, men det jeg vil si da var at det var et støkk i oss, og det var selvfølgelig et surt tap. Ved en viere nå så hadde jo flytt masse defensive operasjoner, skutt ned masse krusmissiler. De begynte å fly offensive operasjoner, og de leveret bomber på target.
Og de gjør det under forhold som vi kanskje hadde forventet at dette ikke er overlevebart. Så de gjør en formidabel jobb. De gjør en kjempeinsats mot alle odds. Så det er imponerende. Vi hadde mentalt forberedt oss på at noe sånt som skjedde i august kunne komme til å skje. Og
Og for å være helt ærlig så er jeg veldig glad for at det ikke har skjedd flere tapp. For det er klart den risikoen de opererer under nå er helt noe annet enn da vi noen gang har vært med på siden 2. verdenskriget. Men hva gjør det med dere som mennesker? Jeg regner med at flere av dere har lang erfaring, eller en del erfaring som instruktører og har lært andre å flygge før, men det er vel første gangen dere har lært opp noen som dere vet helt sikkert at de skal i kampen.
I hvert fall på kamp mot fiender med skikkelig luftvær nå. Dette er noe annet enn Afghanistan eller Libya. Absolutt. Så jeg tror jo vi som har vært i G-meistunen har jo vært ute igjen og har vært deployert.
har tenkt disse tankene på da med å ta risiko og da med å kanskje ikke komme hjem så det er en ting vi har på en måte mentalt forberedt oss på gjennom en hel karriere så akkurat der så tror jeg jagerflyveriene de har gjort de prosessene ganske mange ganger det er på en måte et tankemønster en har besøkt ganske mange ganger
Men det er helt korrekt sånn som dere ser at dette her er ikke Afghanistan, det er ikke Libya. Det er rett inn i en SA-20, SA-21, de vasseste bakkerteluftsystemene som eksisterer. Ja.
Og det er helt noe annet. Så den risikoen de tar, og de vurderingene de må gjøre, er helt noe annet enn da vi har sett for oss at vi skulle måtte gjøre noe en gang. Og der er det jo imponerende, de historiene de forteller om ting de har gjort i en flenker eller en MIG-29, og der de har blitt skutt på, og der ting har gått...
gått bra med minst mulig margin, for å si det sånn. Det er ganske imponerende og fascinerende. Vi har jo en mantra at vi train hard, fight easy. Og vi, jeg tror nok kanskje historikken og læringen vi kan ta med oss fra en del av de tingene vi har sittet i Ukraina nå, er at vi enda
Jeg har jo overvurdert litt kapasitetene. Er det overvurdert deres egne kapasiteter? Nei, overvurdert russianske kapasiteter. Det er mye, tror jeg, foregår friksjon, og da spiller jeg jo begge veier.
Det er kanskje vanskelig å svare på, men tror du det handler først og fremst om at utstyret deres er ikke så bra som vi trodde på forårene, eller er det folkene og treningene og rutinene deres som ikke er bra?
Det er vanskelig på en måte å si om utstyret ikke er bra nok uten å ha fått testet av ham, men jeg tror nok den friheten og den delegeringen av myndighet og beslutning til lavest mulig nivå, som vi gjør i Vesten, der han har en trygghet på systemet og der han har beslutningen lavest mulig, gjør at vi kan...
Det har blitt for lenge i USA, så vi kan utføre oppdrag mye mer fleksibelt, og være mye mer aggressive, og vi har en bedre evne til å gjøre luftoperasjoner enn da tankegangen til den russiske siden er. Så der har vi en helt klar fordel.
Så av og til når en leser og studerer litt om hvordan de utfører operasjonene sine, så blir en ganske litt overrasket over hvor forskjellige vi er.
Så det er veldig lærerikt militærtaktisk å studere og bli smartere på. Hva er den største utfordringen da når du får en tidligere MIG eller SU pilot som skal lære seg fly F-16? Er det noe det går igjen som er de sliter med å ta til seg eller er det en stor forskjell mellom systemene eller er det...
Kan du si noe om det? Jeg synes jo inntrykket er jo at de genuint er jo interessert i å bli flinke, fort og kunne dra hjem og støtte krigen. Så da er det jo en ting at det er en voldsom indre motivasjon der på å dra hjem og bidra.
Så hvis en sammenligner seg litt med seg selv, så er det en litt mer avslappet holdning på en norsk elev, kontra en som vet skal hjem og forsvare moderlandet. Så det er en ting med motivasjon.
så er vi i Norge veldig heldige, for vi har et sablerbra seleksjonssystem, som gjør at den spredningen internt i grupper blant jagerflyvere i Norge er ganske liten. Så vi har en ganske enkel masse å jobbe med, med tanke på koordinering og på...
hand-to-eye skills på å fly en flymaskin. Så der har vi jo sett at det er litt større spredning i de som kommer fra Ukraina, og da begynner vi vel ut i en litt annen seleksjonsprosess. Også er det litt forskjellige kulturer som går på med læring, og der har vi en ganske tøff kultur på norske jagerflyskadroner. Da går det på at en del av alle feilvangere
Så det ser ikke sånn veldig sånn top gun aktikt ut, men på hver morgenbriff så er det en runde i rommet og så går folk gjennom ting de gjorde feil på trening i går. Hvorfor de gjorde feil og hva de kan gjøre annerledes neste gang for å unngå å gjøre noen feil.
Så da gjør det jo at hele avdelingen sitter og får påfull og ideer og inspirasjon og muligheter til å unngå å gjøre disse feilene på nytt. Så det er en veldig fin måte å lage en lærende organisasjon der man tar vare på alle ting som har skjedd, deler dem og sørger for at det ikke skjer på nytt.
Så det var blant annet en ting vi norske instruktørene fikk innført da, at vi begynte med med elevene våre at vi tok en runde på morabrif, der han delte og da tror jeg nok det var litt sånn kulturcrash for de, at de faktisk skulle stå opp og se at de hadde gjort noe feil for i deres kultur da så er det kun egentlig negative resultat som kommer ut av at du står opp en innrematt og har gjort feil. Ja.
Gjennom all min flykarriere så har jeg sittet et vis og mestret den eksersisen der best, og klarer å få til en naturlig holdning. Det er ingen på grunn til at det blir alt til ansvar etterpå, men at en faktisk lærer av feiler. De klarer å lage en skikkelig bra avdeling, og de klarer å lage en kultur der en blir flinkere og flinkere hele tiden.
Men er det også noe med, altså det må da brifende å gjennomgå egne feil, men er det noe med planlegging av hvert oppdrag eller debrief og hele det apparatet rundt, er det veldig annerledes på vestlig side kontra det de vanligvis har gjort i Ukraina?
Ja, jeg vil jo si at vi har tilgang på mer ressurser, og vi som flyver og vi som planlegger oppdrager, vi har tilgang på mer etterretningsinformasjon, vi har mulighet til å vise utgangspunkt
mer informasjon i flyet. Vi har mulighet til å planlegge mye mer, og ha med mer kart, ha med mer informasjon inn i flyet, og vise på symboler i flyet, slik at hele den prosessen rundt å forberede seg og gå ut og gjøre et oppdrag, og informasjonen trenger jeg fra flyet,
etterretningstjenesten og for å løse oppdraget best mulig, der er vi på et litt annet nivå. Så det er en veldig viktig bit det vi har gjort der med å utdanne mission planners, som vi kaller dem, så er mission support, så hjelper til å
før han skal ut og fly NF16, så lager han en mission load, og han tar med seg informasjonen på en harddisk, og tar med ut i flyet og starter opp flyet, og så har han på en måte alt den tilgjengelige dataen der. Det kan være alt fra navigasjonspunkter til et target den skal droppe på, til informasjon om fientlige SAM-systemer, og så videre. Så hele den biten der, å få den prosessen i gang, og at det
Dess mer informasjon flyverden har, dess bedre beslutninger kan han ta, den er ganske essensiell. Og der er vi nok ganske forskjellige. Og det mannskapet dere nå har sendt tilbake til Ukraina, som nå
Er i gang med å skyte ned russiske kryssermissiler og også, som du sier, levere bomber mot russiske stillinger. Hva slags tilbakemelding, hvordan går det med dem? Er de mestere i det her, eller hvordan har det vært?
Ja, de mestrer da. Og som sagt, de har imponert oss. Vi har snakket med de direkte på sikre linjer til Ukraina. Og vi har snakket med de har med seg...
amerikanske skal vi si advisors, så hjelper de. Og de jo skryter veldig over de løpene. Det er en veldig fin progresjon. De tok da forholdsvis rolig i starten og fikk flyttet en del før de begynte med skarpe operasjoner. Men det er klart at krigens krav er jo der. Og med massive angrep fra Russland så måtte de ta litt mer risiko. Og da så vi jo i august da, når vi
når vi mister MES. Men de løser oppdraget. De har fått en fin utvikling nå, og så lenge vi kan fortsette å støtte dem med utdannet teknikere, logistikk, og sørge for at understøttelsen går i orden, så synes jeg de har løst oppdraget sine på en veldig fin måte nå. Har du...
vet du litt mer om hva slags oppdrag de gjør i Ukraina? Noe om at de skyter ned innkommende angrep, de bomber også russiske stillinger, men er det type toppkønn, kamper luft til luft, kamper også hvor de utfordrer russiske kamper, eller hvordan er det der? Ja, så de har flyttet ganske mye defensiv, altså type mot innkommende krusmissiler, og der er det
Det er litt trist, men utfordringen deres er jo mangel på våpen. Så de må kjøre en knallhård prioritering på hvilken missiler de får lov til å bruke, på hvilken type krusmissiler eller droner og så videre. Og det er en kostnytte. Hvis du bare har x antall missiler...
Kan du da skyte ned en Shahid-drone, eller må du spare han til et krusmissil? Så det må jo være beinhavet beslutninger, så de må ta det. Så det er dessverre realiteten. Og da har vel de fleste vestlige lande noe innsett at vi ikke er dimensjonert, noen av oss, mot den
near-peer trussel med tanke på alt det tinget en kan få opp i luften i disse dager. Så det er jo et kjempeproblem for oss i Vesten også. Men dessverre for de så mangler de våpen. Så da er rett og slett begrensningen der på en god del. Og så har de heller ikke logistikk og teknikere til å fly så mye som de vil, og mengden fly er heller ikke så høy akkurat nå. Den vil bli bedre utover i 2025.
Vi vet jo at de har fått, eller det fikk de faktisk overraskende tidlig i krigen, harm-missil som de bruker på sine legacy sovjetiske fly. Vet du om det blir tatt i bruk på F-16 også? Så vidt meg bekjent så er det ikke da. Amerikanske F-16 har jo hatt harm-integrering, og det er sikkert en mulighet for å få da. Og det er i hjernesida litt sånn at F-16 har...
et veldig stort potensial der som man blir bygd korrekt. Eller bygd korrekt, det er feil å si, men den har mye mer potensial i seg i Ukraina enn da en får ut nå. Og begrensningen der er jo tid tilgjengelig, og flytimer tilgjengelig til trening før vi har sendt de til Ukraina og slåss. For det er klart at den utdanning de har fått, det er omtrent halvparten av da jeg fikk, når jeg fikk min F-16-konvertering.
Og hvis jeg hadde fått melding om at vi har halvt gjennomført kurs i Tyskland, så skal du da hjem til Bodø og så skal du forberede invasjonen av Russland, så tror jeg jeg hadde vært litt skremt der i går. Så den forutsetningene de har, og det de er blitt kastet inn i, det er på en måte...
det er litt vanskelig å sette seg inn i, rett og slett. Men hvis vi kunne gitt dem mer trening, bedre trening, og eventuelt fått hentet ut noen av disse flyverdene og gitt dem mer top-off-trening, slik at de kunne begynt å utnytte synergien over to flylag, fire flylag, og kanskje enda mer senere, der de får benyttet nettverket mellom flyene, og det gir selvfølgelig
et mye vanskeligere bilde for fienden hvis du er fire fly der ute, kontra hvis du bare er ett fly. Og spesielt hvis du skal prøve å angripe bakkemål, at den kan droppe masse bomber samtidig, slik at de luftvern- installasjonene som er på ståp og bakken ikke har muligheten til å bare skyte ned en og en bomba, og så på en måte...
klinoppbilder. Hvis du gjør dette synkront, og dropper masse våpen samtidig, så får du en mye bedre effekt. Du overbelaster rett og slett luftvernsystemet, og så vi snakket om hardmissiler nå etterpå, det er jo la antiradarmissiler, det er sånne missiler som oppdager luftvernsystemet på bakken, og som treffer radaren deres. Ja, så håmer inn på et signal da. Du var inne på det at du gjerne skulle hente ut
noen av de ukrainske pilotene som nå flyr i Ukraina for å trene mer, og som vi vel sa i starten av episoden, så er jo ditt engasjement i Danmark ferdig for nå. Du skal ikke tilbake dit med det første. Nei, dessverre. Det er godt å være privilegiert og få lov til å komme hjem til jul, så da setter jeg pris på. Men det er trist at vi avslutter det europeiske treningssenteret i Danmark nå. Ja,
Også er det på en måte en videre plan. Vi har Tuson, som vi nevnte tidligere, der de utdanner noen elever. Også har vi et europeisk treningssenter i Romania. Og det treningssenteret i Romania er under sivile kontraktører. Så det er klart at det er litt mer profit-jag kontra et produkt-jag som vi er fokuserte på i forsvaret. Også er det
Vi bryr oss jo ikke så mye om penger, for å være helt ærlig. Det koster å jage fly. Så vi tenker kun på å få best mulig produkt og få best mulig trening.
Så det er klart at det vil, uten at jeg skal kaste for mye stein i glasshuset her, så vil det være, med min antakelse, at det vil være et litt forskjellig produkt der, som kommer ut igjen. Altså kvaliteten på de flyverne. Hvor får du best flyvere i Danmark under din opplæring, eller i Romania under privat opplæring? I Danmark, ja.
Men det er ikke noe sånn per nu noe plan om å erstatte treningssenteret i Danmark med et lignende militært treningssenter i Europa? Nei, jo.
Ulempen er jo at vi i Norge vi har jo sluttet å fly F-16 så at vi fikk dratt med oss fly ned til Danmark og gjenoppstått å fly F-16 det var en prestasjon, det var en kjempeinsats fra masse folk i både luftforsorg men i FMA og i masse forskjellige organisasjoner som virkelig har stått på og kamps som sivile har levert så det er en kjempeinsats men
Og samme stå er det jo i Danmark. De er ferdige med å avslutte F-16. De har fått F-35, de får flere F-35 og går gradvis over til F-35. Nederland, samme, de har avsluttet F-16 nå og flyr kun F-35. Belgier er jo de som kommer til å ha F-16 lengst, men de har også fått sine første F-35 borte i USA nå.
Også er det Portugal, som er ganske små, men de har jo fremdeles en F16-følgetong der. Så da er det gamle EPAF-samarbeidet. Så hvis du spør hver og en av de nasjonene, så er det ingen av de som har kapasitet eller har mulighet til å prioritere et treningssenter og bare avslutte alle annen aktivitet de driver på med nasjonalt.
Da vi ser, og da vi håper på laveste nivåer, er jo at vi kan bruke fellesskapet. At vi kan samarbeide med de nasjonene, og at alle bidrar litt sammen.
noen gjennom med en hostbase, noen med litt fly, noen med litt instruktører, og noen med litt av det, så kan vi fortsette etter treningssenter. Det er ønsket vårt. For det er vel noe av utfordringen her, at hvis du nå sendes hjem til Bodø og gjør ting man gjør i Bodø en et års tid, så er det vel ikke bare å starte opp igjen det treningssenteret i Danmark om et år eller to. Hva er det beste du vet med julen?
Er det lukten av nybakte julekaker? Eller kanskje å pynte juletreet med familien? Eller kanskje det er smaken av deilig sjokolade? Med Freia sjokoladehus kan du gjøre sjokoladedrømmen til virkelighet. I år kan du bygge fire ulike hus. Fra små labor til imponerende stabber. Og ikke glem å prøve smak underveis. Besøk freia.no for oppskrifter på alle sjokoladehusene. Bygg julen med det beste.
Bygg med Freia sjokolade. For da har... Nei, det er ferskvare. Det er ferskvare. Så det er klart at de flyverene som vi har nå, som flyr og instruerer, det er ikke sånn at vi...
Vi legger de på is, og så kan vi bare ta de ut igjen når vi har brukt for de. De har andre oppgaver å løpe for svaret. Vi mangler folk. Vi skulle ha hatt de andre plasser, helt klart. Så det er snakk om å prioritere. Og da er det vanskelig. Fordi at hvis du spør Danmark, hei, kan dere ha trillingssenter videre? Nei. Belgier? Nei. Norge? Nei. Ok, men da ble det ingenting da.
Og så er jo spørsmålet om det er et godt maktsvar. For alternativet er det et ikke like godt tilbud i Romania. Det er liksom det som er alternativet. Og så vet vi at det mest sannsynlig med den donasjonstakten som er planlagt nå, så kommer Ukraina til å få mer F-16 i 2025 enn hva de klarer å undersøtte både med infrastruktur, logistikk, teknisk, flyver og så videre.
Så kanskje det er en restkapasitet, en mulighet til å kunne bruke noen fly til å gjennomføre trening i Europa. At man da rett og slett bruker ukrainske fly, så mangler piloter i Ukraina til å trene opp ukrainske piloter i for eksempel Danmark, eller Portugal, eller Norge. Du mener at det hadde vært en god mulighet? Ja, det er i hvert fall noe som vi må se på og utrede. For vi kan ikke på en måte...
slås til rom, at det er litt vanskelig, og det er litt tøffe tak, og det er litt vanskelig å prioritere. Jeg synes ikke det er godt nok at vi i Europa ikke klarer å supporte dem med noe. Det eneste vi har på trappene nå er tre måneder i Portugal. Januar, februar og mars er det Norge kommer til å støtte et belgisk initiativ, der Belgier drar ned med ekstantall fly,
også hjelper vi dem med instruktører både på flysiden og på mission planning siden til å gi litt videre utdanning til NT-ukrainerne. Og da er det allerede erfarne FCS-piloter som skal ha økt kompetansen sin? Da er tanken nå, ja.
Du var litt inne på det tidligere om at det var en fordel for disse ukrainske pilotene å lære seg for eksempel å fly flere fly i par for å utmanøvrere finten. Sånn som det er i dag, så flyr de stort sett ett og ett fly. Hvordan er det de ukrainske luftoperasjonene går for seg? Kan du si noe om det? Russerne vet jo det her godt fra før, for de ser jo det stort sett hver dag.
Det er jo et spørsmål om antall fly tilgjengelig, og så er det jo også med hvor komplekst en kan gjøre det. Så en kan få til litt sånn samtidighet, som vi kaller det. Da vil jeg si at en kan planlegge på at fly kan gjøre ting samtidig, men ikke at den har full fleksibilitet. Så vanlig struktur for oss er jo at en trener opp, og så blir det en vingmann sammen,
Og så etter en vingmannperiode, flyet en et år eller pluss, så begynner han med noe som han kaller for to-ship lead. Så da kan han få ansvaret for to fly. Så da kan du ha med deg en vingmann, og så kan du styre taktikken og gameplanen din utenfor at du styrer to fly. Og så har du flyet som to-ship lead i stedet, og så kan du bli foreskip lead. Ja, ok, da har du med deg tre andre, og så kan du styre en foreskip lead.
Så flyr du da en periode, og så kan du bli medskip, og da kan du få ansvar for flere forskipper, og på en måte sy sammen pakke, og så har vi på en måte det vi kaller for en medskip 2, eller et vennst medskip, at du kan ta med deg
andre flytyper, og så skrur vi sammen større pakker. Så det er jo ting som vi trener på, og trener opp til, ja, jeg tror det største vi har hatt litt over 100 fly da, som er koordinert, og det er en vi kaller for mission commander, som styrer og planlegger og gjør hele eksekusjonen.
Så det er jo klart, da er det end state. Det er målet. Da er det på en måte final, hvis den klarer å få den opp på mer skip. Mission commander. Så det er klart at den prosessen der med å klare å få den opp på et sånt nivå, det er mange år frem i tid. Så tenker jeg alt vi kan få til mer enn kun å fly singleship, da gir den utrolig fleksibilitet, og da gir FI en veldig mye mer...
med å targete eller med å beskytte seg selv. Så alt vi kan på en måte gi de utover å bare fly single ship, det er en bonus. Ja.
Sånn som jeg har skjønt det når jeg har snakket med folk i forskjellig partemange, så er jo disse F-16-flyene som nå blir donert til Ukraina, de er skrudd sammen på en slags standardpakke, så alle flyene skal ha samme type radar, samme type utstyr. Kan du si noe om hva slags utstyr de er utstyrt med? Bjørn har vært veldig opptatt av hva slags radar de er utstyrt med, blant annet. Er det klassifisert informasjon, eller kan du si noe om
Det er den radaren som jeg fløy med når jeg fløy i Norsk F-16. Så det er ikke gjort noen endringer med det. Og softwaren de har i flymaskinen er en ganske vass software. Det var snakk om tidligere, hei, kan vi gi deg dette? Det er litt sånn store bord til USA. Så bestemmer en god del der, og det
Det er jo blitt åpnet opp veldig mye på hva vi kan gi til dem. Så det er utrolig fint at vi har kunnet gi til både bra våpensystemer og bra software i flyet. Så det er en bra F-16 som flyr der.
Så skal det sies at den radaren den var ikke så bra for ti år siden. Den er ikke blitt bedre. Samtidig så er jo ikke hvis den ser på luft til luft targeting og luft til luft krig, så er ikke alle de russiske flyene så veldig
stealthy da. Så det er litt sånn, det er litt i å ta da. Så en dårlig radar kan fungere bra mot et dårlig fly. Men når det gjelder for at det gikk en del rykter om at vi vet at Ukraina det vet jeg jo at de offisielle ikke offentlig, men i hvert fall offisielt har bedt om radaroppdatering. Tror du at er det først og fremst et ressursspørsmål eller er det at
amerikanerne har vært skeptiske til å gi de bedre teknologier enn det som står i flyet fra før? Jeg tror det er begge deler. Det er et litt komplekst spørsmål. Norge tok seg ikke råd til å oppgradere radaren, selv om alle vi på taktisk nivå var veldig klar på at vi må ha en bedre radar. Men
Så det er jo en avveining av ressurser, for det er klart at hvis vi skal ta ut de flyene nå, da vil det ikke være kostnuttig. De trenger de flyene nå. Så de neste månedene nå fremover så må de få tilførsel av fly. Men så på en måte til å få tatt under det første behovet der, avhengig av hvordan klarer vi å likeholde dem og så videre, så er det klart at
Hvis den virkelig skal begynne med offensive operasjoner, så vil jeg jo ha en bedre radar. Men hvis de hadde da fått en bedre radar i det flyet, er det stort sett på et aller praktisk formål samme fly, eller må du da begynne å sertifisere piloter på nytt, for at de må lære seg noe annet enn det de kan ifra før?
Jeg er litt avhengig av, i stort sånn tradisjonelt sett, så ser jeg den på radaren som en sånn luft-til-luft funksjon, og så en luft-til-bakke funksjon. Og den luft-til-luft funksjonen for den radaren som sitter i F-16 nå, den funker sånn semigreit, og så er det ikke noe spesielt bra luft-til-bakke funksjon. Så det er klart at den moderne radaren nå har muligheten til å både finne ting på bakken,
men også passivt, og bare sniffer en ting, og så sender du ut elektroner og fotoner ute i luften. Så det er klart teknologien er jo kommet ganske mye lenger der. Så det finnes jo en del vasse radarmodeller ute og går, men igjen, det å begynne med releaseability, også koster det sinnssykt mye penger, også tar det lange tid å få oppgradert. Så det er liksom ikke gjort i en håndvending og sånn.
bytte ut radar på NFC-sisten. Det er verre enn å bytte ryggekamera på en elbil. Høres litt sånn. Ja. Men tidligere i år så ble det kjent at Sverige ville donere en AVEX, små versjoner av AVEX fly. Det er da et flyvende flyvelledertårn.
et fly som holder oversikt over luftrommet. Hva vil det ha å si for Ukrainas evner i luftkrigen? Når det eventuelt kommer på plass, for det har jo halt litt ute i tid. Ja, den siste planen jeg hørte var vel i løpet av 2025, så de begynner utdanning nå på nyåret, og så ut på høsten 2025, så forhåpentligvis så har de leveranse. Ja.
Så først og fremst så gir skryt til svenskene på måten de har planlagt innfasningen på dette. For de har gjort en god jobb med tanke på understøttelse både fra industrien og med flyteamet og deler og support og alt sånt så. I hvert fall det jeg har hørt utenfor planen der er en veldig god plan og gjennomførbar plan. Så det er positivt.
Det som kan sies er at Ukraina er et stort land, og det er klart at det er en massiv grense vi skal beskytte seg imot. Og hvis man ser på, de finner jo på ugradert, de angreper, du ser antall krusmissiler og droner og ting som kommer flyvende der, så er det et komplekst bilde å ha styr på. Med en flyvende overvåkningsplattform har man mulighet til å
dekker og finner og detekterer trusler på en helt annen måte. Så det er klart at hvis for eksempel en får problemer med en radar i en annen plass, da kan du flytte på den flymaskinen ganske enkelt og få dekning der hvis den har problemer i det området. Og da kan det jo være alt ifra at den har tekniske problemer, eller at den er blitt bomba, eller at den blir jamma ut, eller hva som helst som skjer i krig.
Men hvis den klarer å beskytte den flyvende overvåkningsenheten, så har den en veldig robust mulighet til å ha god dekning. Så hvis den da får en litt tidlig...
En varning på at det kommer noe, så har han mulighet til å få den airbånd. Han kan ikke fly 24-7, men han kan fly ganske lenge og dekke et veldig bra område. Radaren, så vidt meg er forklart, er en meget bra radar som kan detektere små targets på en veldig bra avstand. Så du kan ha en lav risiko, ha en godt stykke vekk fra fronten og likevel ha god dekning på hva som kommer.
Men de kan bare detektere, eller er det potensielt at de kan linke opp med F16 og gi dem targeting data og sånn? Ja, så det konseptet, hvis det blir gjort korrekt, er jo at de skal kunne være oppe på link-16 og kunne dele et bilde der og legge ut trusler. Og da igjen begynner vi å snakke om at de får en helt annen effekt av F16 når de klarer å integrere og få datalink opp å gå.
og kunne ha del av bildet, både fra en airborne C2 unit, og ting som er på bakken. Kan en F-16 da i teorien angripe russiske fly med sin egen radar av? Ja, i teorien så kunne vel det ha gått an. Ja. Altså, ikke det å ha på radaren er en...
Det blir jo ikke stealth avskruet av radaren, men du får jo et mindre radarspillet. Så det spørs litt hvilken trussel han flyr imot. Vi kaller det MCON-kontroll, altså kan vi gi en emission, en slepp ut, og det vil da være forskjellig taktikk basert på hvilken trussel han flyr imot. Men ja, en reell problemstilling her.
Hvor viktig oppfatter du at det er for Ukraine at de får F-16 og har begynt innfasingen allerede? For det var en del eksperter som på forhånd mente at
ville ha vanskelig for å benytte seg fullt ut av F-16 allerede nå, men at dette var noe som var viktig hvis de skulle ha et fly åpnet om tre år eller fem år. Er det sånn at F-16 allerede nå gjør en stor forskjell på bakken i Ukraina, eller er det mer et langsiktig prosjekt som kanskje ikke helt vi har sett virkningene av enda? Jeg personlig var litt skeptisk. Jeg synes det virket litt prematurt.
Men jeg tror statistikken har vist oss at de har gjort veldig mye rett. Nå har jeg ikke noen tall, men det kan hende at det ukrainske løpforsvaret har delt noen tall på hva de faktisk har skutt ned og gjort. Men at de har gjort en betydelig innsats og at det har effekt, det er jeg ikke i tvil om.
Og så kunne en sikkert ha regnet på, eller sittet på, ja, hvis vi hadde ventet to måneder, tre måneder, trent litt mer, trent litt mindre, gjort litt, når dattene hadde det, så kanskje en kunne ha regnet litt, eller tapt litt, men...
De er i krig. De trenger kapasiteten nå, og de er villige til å ta en høyere risiko enn hva vi på en måte har utviklet av risiko og aksept gjennom langtidig fred. Basert på resultatet deres, så synes jeg de har gjort det imponerende bra.
overraskende bra. Og jeg er veldig glad for det. For å være helt ærlig, så var jeg litt bekymret, men jeg synes de har levert fantastisk bra. Ja, for selv om dere ikke vet totalantallet eller det store bildet på tallet, så vet dere jo om enkeltoppdrag. Det var vel F16 i lufta som
Det nylige veldig store angrepet som vi hadde med veldig mange missiler og droner på en gang inn mot Ukraina, da var det vel F-16 i lufta som sørget for at det var kryssermissiler som ikke landet i ukrainske byer. Helt klart. Så de...
Så vi var inne på tidligere at de må kjøre en ganske knall av prioritering på hva de får lov til å skyte ned, for de har muligheten til å skyte ned mer enn hva de har ikke våpen til. Men ja, de var på vingene og de har skutt ned en betydelig mengde krusmissiler. Så det er klart at da har du en ren målbar effekt. Så de leverer. Vet du om de har skutt ned noe med bruk av kanonen?
Nei, jeg vet ikke. Jeg kan jo ingenting om kampfly omtrent, så F-16 har det godt gammel laks maskingevær også?
Det er et fantastisk maskingevøy. 20 millimeter Gatling gun. 511 skudd. Skyter 100 skudd i sekundet. Så den funker bra. Ulempen med den er at den må være veldig nærme. Og en del av...
de tingene som type Shahid-droner fra Iran som han har sittet på, så ser han at det må såpass nærme at det er en ganske stor risiko for at det eksploderer midt i trynet på deg. De mister jo en MiG-29 på et tidspunkt som gjorde nettopp det, drev å skyte ned Shahid-droner med kanon og fløy inn i vrakrestene rett og slett. Så er det jo...
deler av verden, altså i Midtøsten, så amerikanerne var jo med på den defensive counter-air når Iran gjorde angrepet sitt imot Israel, og hadde egentlig akkurat mye av de samme erfaringene, så det
Ukraina har gjort med at det er mangel på våpen og on-station time og mengder. Altså, den har mulighet til å nesten mette av luftrommet nå da, på en helt annen måte enn den har gjort tidligere. Ikke sant, for at den globale mangelen på Amram-missil er vel et problem, for det er jo ikke bare i Ukraina. Det har gått en del, regner jeg med, gjennom bruk av naysams, for de har jo Amram-missil, men
Israel og Midtøsten, så har det vel også gått en del unna på bruken av dem. Ja, så det er klart...
Det kunne vært gode penger å tjene på å ha lagt med missilet. Så vi får ringe til Raytheon og spørre hvorfor det ikke kommer flere. Embra-missiler er da luftvernmissiler, som du var inne på. Det skytses ut av Nasams luftvernbatteriene, men kan også brukes på F-16 til å skyte ned for eksempel kryssemissiler. Det er først og fremst luft-til-luft-missiler som også kan brukes på luftvernmissiler.
Det er godt å ha en som ikke kan like mye som dere to i studiet. Domme spørsmålene for litt. Nei, men det er ikke noe dumt spørsmål. Det er primært et luft medium range aktivt radar med SIL. Så designet for luft til luft. Men så har det også vist seg veldig nyttig i bakke til luft.
Så den Nasamps, norske produserte, den bruker AMRAAM nå. Noe av problemet her er vel rakett, deler til rakettmotorene på disse AMRAAM-missilene, som er en stor mangel på, og det er vel
noe av det som nå skal økes produksjonen av på Rebfoss, nå som de har fått i hvert fall to milliarder av staten for å bygge ut fabrikkene der. Og det er veldig bra. Det som har vært enda bedre var hvis ikke Kongeriket Norge brukte to år på bestemmelse for å ta den avgjørelsen.
Det er noe vi snakket mye om på Ukraina-podden tidligere, og også snakket med statsminister Støre om blant annet, så det er noe vi har adressert tidligere. Det kommer kanskje til å bli nevnt igjen på Ukraina-podden.
på. Det er slags ord fra at Bjørn vil snakke om det mer, og det skal vi selvfølgelig få lov til å gjøre. Men hvis vi snakker litt mer om disse ukrainske mannskapene som har dratt hjem, som du har en viss kontakt med, enda er det noen historier de har fortalt
etterpå som gjør inntrykk, eller hva er det de rapporterer tilbake til dere om, som du kan dele, som ikke er klassifisert, for det må jo være noen spesielt for dere å ha trent det her opp. Hvor lenge har dere trent det?
Da har jeg pågått hele 24 år. Ja, så 8-9, nei 11 måneder da. Ja, så et kull, de har forskjellige treningslengder da, men de har som regel vært der i et halvt år. Så det må jo gjøre inntrykk for dere å bli såpass godt kjent med dem som jeg tror dere blir i løpet av et halvt år, og så sende hjem til krigen. Hvordan har det gått med dem?
Nei, min opplevelse er at det går bra med de, men de jobber helt vanvittig mye, fordi at de har startet opp en luftving nå, så er F-16 luftving, og da er på en måte den første luftforsvarsvestlig orienterte avdelingen, så
Så alltid fra, som vi nevnte innledningsvis, fra politisk nivå til ut og starte opp flyet, da er de som vi har utdannet så skal gjøre det.
Så de er ansvarlige for å reformere hele luftforsvaret sitt. Så de jobber fra laveste taktiske nivå til opp på politisk nivå for å få endring i luftromstruktur, i kommando og kontroll, og så videre og så videre. Så jeg tror ikke, jeg vet, de jobber vanvittig mye på
på de lokasjonene de opererer utifra. De vet ikke hvor de er en gang. Men det er klart at det er en katt og mus lekt etter. De har veldig begrenset muligheter til å bygge eller gjøre infrastrukturendringer, fordi da kommer du selvfølgelig på en targetlist.
For det her blir jo overvåket av satellitter, som hele Ukraina tas bildet av til enhver tid, så hvis de plutselig begynner å gjøre noen større endringer på flyplass, så tar det ikke lang tid før den får besøk av noen russiske missiler, vil jeg tro. Nei, så det de har fortalt om lokaliteterne der, det kan dere bruke av fantasien deres, men det er veldig begrenset, og det er
Det er kaldt, og det er vinter, og det gjør meg, og det er ikke i fasilitet. Altså, vi er vant med å operere herifra. Så da de har på en måte fortalt oss i forhold til at det er ganske annerledes enn vår hverdag. Noe jeg leste noen av disse F-16-skeptikkerne, for å kalle det det, sånne som deg som kanskje trodde at det ikke ville gå så bra å gi F-16 til Ukrina, var at
F-16 er ganske sensitiv på rullebane, blant annet at du nærmest må kjøre en robotstøvsuger over rullebane før flyet skal lette og lande. Er det så sensitivt sammenlignet med de sovjetiske som visst nok skal være
mindre raffinerte eller røffere? Tåler det litt mer? Ja, dessverre så må jeg vel si ja til det, men og det er en men, og det er jo noe med å akseptere risiko, så ideelt sett så har den en perfekt rullebane der det ikke er noe debri eller slitage eller noe sånt løse gjenstander. Og det kan vi jo se på designet på F-16 at det luftinntaket er ganske lavt, så det suger på en måte inn alt mulig...
små biter som ligger og slenger på bakken. Så det er en reell fare da. Så M-O på en måte har kostutstyr og har litt sånn ting, mer logistikk enn hva da M-O på en del mer robuste sovjetisk eller ukrainsk produserte jagerfly. Så det er nok bare en realitet. Og det vi har snakket litt om, det er litt sånn flåset at
nede i teknikerne der, altså de var utdannet av slegemekanikere, og nå er det litt mer finmekanikk, og litt mer avionikk og elektronikk, og de tingene en må justere på. Det er ikke så mye
Legge mekanikk, nei. Og dere har sikkert, hvis dere er litt flyinteressert, så ligger det jo masse videoer om russiske jagerfly som lander i en gear-up, eller de har landet utenfor rullebanen, og så bare kommer det en granbil og løfter de opp, og så tar de ned hjulet, og så er det tutt å kjøre. Så flyr de neste dag igjen. Og det er klart at hvis du lander i en F-16 med hjulet oppe, for eksempel, så tviler jeg på at du flyr neste dag.
Så det er litt annet design, ja. Helt klart. Men det er vel også en... For at nå høres det ut som at... Altså, for de som ikke er kjent med flyverden, så kan det høres til forlatelig at Russland produserer veldig sånne robuste fly som tåler masse, men en av de grunnene til at de ikke er så fint følte, er vel også at demes...
jetmotorer er rett og slett ikke like bra som vestlige produserte og har mye kortere levetid, blant annet. Det er en av de store fordelene som Vesten har, at vi kan lage skikkelig jetmotorer. Russer og kineser klarer ikke å lage like bra motorer.
Nei, det ligger litt hemmelighet der inne i den metalldesign-biten. Så ikke jeg er noe ekspert på den, men jeg støtter 100% av å si at vi har et fortrinn der, og designet vårt er bra der også.
Så det vil vi jo se utfordringer på da med understøttelse og videre drift og logistikk i Ukraina. Og da driver vi likehold, men samtidig i full krig, det er en utfordring. Så akkurat alle brikkene er jo ikke på plass der, på hvordan man skal løse de utfordringene, men det jobbes med kontinuerlig. Og da så bare å ta frem det, så synes jeg det er litt fint at den planen Norge har med å tenke på å
De flyene vi skal donere tar vi på fullt fase ved likehold nå, så de skal ha masse flytimer tilgjengelig og på en måte være i ordentlig og bra stand, så vi kan levere dem. Det gir i hvert fall en god følelse at vi gir dem et bra fly. Vi prøvde å fiske litt leveringsinformasjon ut fra han, jeg tror du skal slippe å,
avslørt noen gravderte hemmeligheter, men hvordan blir det med disse norske flyene? Vil vi se norsk donerte fly på vingene i Ukraina før jul, tror du? Hvordan blir det med overlevering? Hvordan er det her bakom oss? Jeg synes det jeg hørte var at det var i henhold til plan. Så det får høre de som har med planene å gjøre. Men nei, jeg tror ting går i henhold til planen der nå. De har fått levert en del F-16 allerede. Ikke norske, men...
men fra våre allierte. Så ting går i ruta der. Forsvarsministeren sa vel at de første norske avsesene i alle fall skulle være i Ukraina, om de ikke var operativ, skulle i hvert fall være i Ukraina i år. Ja, jeg mener å huske det. Det burde jeg selvfølgelig hørt meg opp før vi satt oss i studiet sammen her. Men det er i hvert fall bra for Ukraina selv at det går etter planen, og at de også da får...
som sier, toppet likeholdte fly som ikke må inn en måned på hversted før de er klare til å bidra.
et spørsmål som dukker opp mens vi prater fra min side du sa at det er piloter under utdanning i USA som ikke har flytt før jeg regner med at du sier at fast track det er sikkert veldig mange fordeler med å ha erfarne piloter som du trener opp til F-16 men finnes det noen fordeler jeg regner med at det er flere fordeler med å ha erfarne piloter men er det også noen fordeler med å ha ferske som ikke har med seg ja
vana eller muscle memory fra andre flytyper? Ja, jeg tror du er inne på det. Vi er en militær organisasjon, vi ønsker jo gjerne å vaske folk. For de innenfor boksen tenker likt. Nei, det er litt flåsete sagt. Men det er klart at hvis den ønsker å få til...
vestlige taktikker med fleksibilitet og et vingmann og et flight lead konsept og sånne ting at den bare lærer seg alle de kontrakterne som vi tar for gitt som vi har lært på flyskolen i Norge på seleksjon og i
I Texas, før vi gikk på jagerflytypen, og så i Tucson der og så videre, der vi har faste avtaler og kontrakter, så på en måte alt det gjelder. Vi er enige om spillereglene, så det er klart at det er en veldig bra base å bygge videre på. Så det er først nå egentlig at den har mulighet til å kunne bygge noen steg videre på den stigen da.
Så det blir jo en utfordring. Det må vi jo bare acknowledge at det kommer til å være litt utfordringer der med den gamle gjengen og den nye gjengen som skal møtes. Så det blir interessant. Men jeg er helt sikker på at da får de til på en bra måte. Men det er måten å gjøre det på da. Å få mikse inn noe ungt blod som har fått alle de grunnferdighetene bakt inn i forstårtene av det.
Jeg begynner å lure på om vi nærmer oss slutten. Jeg vet ikke om det er noe du føler du gjerne skulle prate mer om? Som du tenkte at dette hadde jeg lyst til å prate om på ukline på denne dagen, men så har du ikke stilt meg et eneste spørsmål om det. Ja, nei, skulle det være. Jeg...
For meg personlig så synes det har vært veldig interessant, som jeg sa innledningsvis også å reise ned der og så blir han jo følelsesmessig engasjert og alle de ene jobber i samme retning og det er veldig klar motivasjon på hvorfor vi møter på jobb i dag og hvorfor dette vi driver på med er viktig. Også
Så ser vi jo hjemme i Norge at det ikke er fullt så mye fokus på det, og det er mye andre ting som er viktig. Strømpriser, det koster 7 kroner for en dusj, eller 9 kroner for en dusj, det er viktig. Vi har strøm, og vi har vann, og vi er ganske bortkjemte. Det er ganske mange i vinter som kommer til å holde ganske kaldt, og ganske dårlig.
Så det kunne nok vært en generell oppfordring om at vi ser oss selv litt i spill, og tenker oss litt om på hva vi prioriterer. På alle nivåer.
Hør, hør. Med de ordene der, så lurer jeg på om vi rett og slett avslutter. Tusen takk for at du tok tid til å komme til Ukrinepodden, Erlend Norton. Takk for at jeg fikk komme. Og tusen takk til deg som lyttet. Og hvis du likte det du hørte, så følg oss gjerne på den plattformen du lytter til podcastet på, og gi oss gjerne fem stjerner hvis du mener vi fortjener det. Så er det enda flere som får opp Ukrinepodden som et forslag rundt omkring på diverse podcastplattformer.
Takk for at du lyttet. Du, vi må vaske klær. Er strømmen billig nå? Sjekk appen. Jeg lurer på om vi strømmer i bruk på en dag, ja. Sjekk appen da vel. Hvilken app? Fortum-appen. Fortum-appen gir deg oversikt og trygghet. Kanskje det er derfor vi er Nordens mest valgte. Nei, da er det helg. Det ser godt ut, og spiser bare igjen. Det er helgene.
Kan kundene dine betale slik de ønsker? Med betalingsløsninger fra Svea øker du sannsynligheten for at kundene fullfører et kjøp fordi de finner sitt foretrukne betalingsvalg. Svea. Vår jobb. Din betalingsløsning. Enklere. Raskere.