Fiken Superenkelt regnskap
Velkommen til Ukraina-podden, en podcast fra Nettavisen. Jeg heter Tormod Malvinseter og er journalist og programleder. Og med meg i studio så har jeg som vanlig... Jørgen Søren Eriksen, ukrainaspaltist i Nettavisen og leder av Norsk Ukrainsk Vennforening. Og i dag så hadde vi egentlig ikke planlagt å ha en sending, men i går kveld så kom det en helt enorm nyhet først på Telegram og senere på TwitterX.
om to påstått nedskuttet russiske fly. Hvis vi skal oppsummere det som har skjedd de siste 15 timene, kan du dra oss litt gjennom hva som har skjedd, skal ha skjedd og muligens har skjedd?
Ja, så det er stadig flere ting som tyder på at det har skjedd. Og det er en sånn vanlig ting. Vi prøver å være ganske etterrettelige og skille mellom det som er ryktet og det som er bekreftet. Det er fortsatt ikke endelig bekreftet, men det er så mye bevis som bilder og lydspor i kommunikasjon som tyder på at det er to fly som har blitt angrepet. Et A-50...
som er Russlands versjon av AWACS, som har den svære radardommen på ryggen, som gir et situasjonsbild av luftrommet, som er veldig nyttig når du skal drive med luftkrig. Du kan sammenligne det med en slags flytårn. Når du lander på Gardermoen eller andre norske flypasser, så har du en flytårn hvor du sitter en flyveleder og dirigerer trafikken.
Og det er på en måte den rollen dette flyet har for russisk krigekampfly, stemmer det ikke? Sånn veldig forenklet. Jo, det stemmer. Det har en kjempestor radar som er høyt oppe i lufta. Det som er problemet med landbaserte radarer, og her mister vi kanskje noen flat earth lytter, men problemet med landbaserte radarer er jo at siden jorda er rund og kurva, så har de begrenset rekkevidde fordi de ser ikke langs bakken veldig langt.
Men når du får en sånn stor radar høyt opp i lufta, så får du både lang rekkevidde og et veldig bra situasjonsbilde av hva som skjer. Så vet jeg ikke hvor god de her radarene er. Amerikanske AOX har også mulighet til å i en viss grad se ting på bakken. Det vet jeg ikke om Russland har.
Men det som er med de her flyene er at Russland har veldig få av dem. Jeg snakket med Lars-Peder Haga, første medvendtis ved Luftkrigsskolen her i Norge tidligere, og han anslo at Russland har mellom fem og seks av denne flytupen, og er tilgjengelig til enhver tid, som er operativ, som er flybare. Så man antar at de har rundt ti totalt. Ja, de har vel ti skråk, men langt under ti som er operativ, som han sier.
Så det kan nok stemme. Det var jo et som ble angrepet i Hviterussland. Belarus, sier du da? Ja, beklager. Belarus, og det er viktig. For at Hviterussland-navnet kommer ikke fra Russland, men fra Kievrus, så det er Belarus. Ja.
Men angrepet i Belarus i 2022 av det som tyder på at det var belarusiske opposisjonelle, og det fikk en skade for at en drone landet og landet en spreggenlanding på det. Det ble ikke mer skade enn at det kunne fly ut derifra, men...
Hvor lang tid det tar å fikse en sånn radar og hvor omfattende skade det var, det vet vi ikke, men det var omtalt som et stort tap da det skjedde, og nå er det et fly som virker som det er helt skutt ned. Ja, det finnes ikke lenger, og det er også et fryktelig kostbart fly. Det er ikke noe som vi pratet rett før jul, eller var det romjula, hvor vi pratet om disse tre Su-13 som ble skutt ned samtidig?
SU-34. SU-34, takk. Det er jo fly som Russland fortsatt har produksjon av, som de klarer å etterforsyne til en viss grad i hvert fall. Men disse flyene her er ikke noe de kan starte å bygge nå, og så har de det klart til sommeren. Det er vanskelig å produsere, og spørsmålet noen gang vil bli mulig for Russland å produsere et nytt sånt fly igjen. Ja, og det er et veldig godt poeng, for du kan sette en pengeverdi på det, men på den andre siden er det uerstattelig, for de vil ikke klare å lage nye fly.
Så det er et betydelig tap for deres...
Vi mangler et godt norsk ord, command and control, eller ledelseskapasitet når det gjelder å drive luftkrig. Ja, det er på en måte da de russiske pilotene som utfører tokt mot Ukraina vil ikke ha like god oversiktsbilde over det som skjer. Og noe annet som Lars-Peder Haga trakk frem da jeg pratet med han, som jeg synes var interessant, er at det gjør også at Russlands evne til å oppdage ukrainske kryssumissiler mot Kertsbrua,
også vil påvirke seg av det her. Fordi det flyet, det oppdatering
er i stand til å oppdage ukrainske fly på ukrainsk territorium, som er på vei mot russiske stillinger og kan true dem. Det vil de ha mindre mulighet til å gjøre nå. Og de vil også kunne oppdage kryssemissiler som er på vei mot Kertsbrua. Og den muligheten har de da i hvert fall fått svært begrenset. Og det vil være utrolig viktig for ukrainsk evne til å angripe dem.
Denne brua. Ja, og det er nok det de her to flyene gjorde der. De var der for å passe på eller få en advarsel hvis det er stormskjedd og missil eller regnes på vei mot kretsbrua. Og selv om de ikke har mistet helt igjen kapasiteten, for de har en plass mellom fire og fem fly til, så er det mye nedertid og vedlikehold og den type ting som gjør at
Nå har de færre timer i løpet av uka, da de har et sånt fly oppe til å passe på. Og noe av poenget med sånne åkingsfly er at du må ha de lufta kontinuerlig for å kunne skaffe deg et godt bilde. Det hjelper jo på en måte ikke å ha alarm fra sekuritas på huset ditt, bare når du er hjemme. Du bør også ha det når du ...
er borte, du må ha det 24-7 for at det skal ha den funksjonen det er tiltenkt. Og så kan det jo være at de tidvis trenger to fly opp i lufta fordi at de driver og passer på Krim og Kertsj i sør, men så planlegger de noen luftoperasjoner i nord og liknende der de vil ha et
og hvordan det er med ukrainske jager i lufta for å hindre at de angriper russiske angrepsfly. Og nå vil vi ha enda mindre muligheter til å kunne gjøre det. Og så har vi det andre flyet som både snakket og skrevet litt mindre om, dette IL-22.
22M-flyet. Og det er, så vidt jeg har skjønt da, så er det en eldre versjon enn dette A-50-flyet, men litt andre oppgaver. Det har mer som en slags videreformidler av forskjellige beskjed, altså det er kalt en slags kommunikasjonssentral oppe i lufta.
Så det er en litt annen funksjon enn dette A-50-flyet, men fortsatt et svært viktig fly, og et fly som Russland igjen har veldig, veldig få av. Mellom fem og seks antopp mann i forkant. Ja, ja. Her er en slags...
Modernisering, oppdatering, versjon av IL-18-flyet som heter IL-22M. Og hvis du googler IL-22 så kommer det opp et jagerbombefly fra 1947 som er et helt annet fly for at Røsland har...
dobbeltbok av navnet sine noen gang. Ja, og jeg måtte google det flere ganger på morgenen, for jeg er ikke noe ekspert på russiske flytyper, så jeg tok litt tid før jeg skjønte at det var to forskjellige ting. Hvis dere blir forvirret av det, så er ikke dere det eneste. Ikke sant. Men som du sier, dette er en slags ledelsesflykommando, stasjonflyganskommandostasjon, der de tar avgjørelser videre, formidler
og tydelig at de her to jobber sammen, at A-50 har radene og sørger for informasjonsinnhenting, og så tar gjengen i det andre flyet avgjørelser og videreformidler avgjørelser. Og det ble angrepet. Det er mye som tyder på at det har klart å lande. Dette IL-22-flyet? Ja.
Men det er kommet ut radiokommunikasjon mellom de og tårnet om at de sier at de trenger både brandmannskaper og ambulanse. At de har kritisk behov for ambulanse når de lander. Ja, for å komme til det første og siste, dette A-50-flyet, det ser ut til å være styrta i havet. Det er borte. Der var det ingen overlevende. Mens dette IL-22M-flyet har RBC Ukraina som har vært ukrainsk nyhetskommisjon.
medius da kaller det, har sluppet det som skal være radiokommunikasjon mellom dette IL-22-flyet, hvor de ber om ambulanse og brandbil når de lander. Og
Det er en russisk telegramkanal som heter Fighter Bomber, som vi antar, eller ganske tydelig har gode forbindelser til russiske luftforsvare, kommer med mye informasjon om russiske luftdokter, russiske luftmakt, og så videre og så videre. De har da
delt et bilde av dette som skal være et IL-22M-flyet som står på en flyplass, må vi kunne si. Det er stort sett det vi kan se. Vi ser en haleparti på et fly, og jeg googlet litt i den, og det kan ligne på halen til et IL-22M-fly. Så det ser ut til å være et sånt. Det har hvertfall denne stjerne som russiske
fly ofte har på halen, og så ser du en brannbil i bakgrunnen, så ser du noen bygninger bak der, men jeg er ikke klart til å geolokalisere, jeg sier akkurat hvor det er, men jeg regner med at i løpet av dagen så er det noen som kan si akkurat hvilken flyplass det er jeg har tatt på. Det er veldig mange gode geolokaliseringseentusiaster der ute, så jeg regner med at som du sier at i løpet av dagen så får vi oppskrifter på Twitter på hvor det her er. Ja.
Men vi ser også på de skadene som er hvis folk går og ser på den strålende saken som du har skrevet der er det bildet i den saken.
så ser man sånn fragmentskader på halve partiet der, og det er typisk for både luft til luft og bakke til luft missiler som skal skyte ned fly. For det sånne missiler gjør, er jo ikke at de har et direkte treff på flyet. Når de kommer nært, så eksploderer de og sender ut fragmenter, for at det er den mest effektive måten å skyte ned et fly, det er å påføre det
mange små punkteringsskader som gjør at det mister funksjonalitet og styrter. Og her ser du at halvepartiet har virkelig fått hjuling, men har altså holdt ihop nok til at de har klart å komme tilbake til en eller annen russisk base. Yes, og
Så er spørsmålet hvordan dette har skjedd, det er det jo flere teorier om. Det er et veldig godt spørsmål. Det er et veldig godt spørsmål, fordi i utgangspunktet så ser det veldig vanskelig ut. Jeg snakket litt med en, Lars-Peder Haga, han trakk frem flere forskjellige teorier. En av dem er at russisk luftvern kan ha skuttet ned.
Og som han sa til meg, det ville i hvert fall være skikkelig inkompetent, men ikke veldig overraskende. For Russland har skutt ned flere av sine egne fly så langt i denne krigen, og det er altså noe vi vet fra kriger etter etter, fra luftkriger, er at det er vanskelig å se forskjellen på et fint liv fly og et av dine egne fly. Det er vanskelig å se, men det som taler mot at de har skutt ned sine egne fly,
er at dette ikke er kampfly, det er ikke som Su-34, det er litt vanskelig å si om det angriper deg eller ikke. Dette er overvakningsfly som flyr i faste mønstre. Hvis du følger dem på Flight Simulator, for eksempel, så flyr de gjerne et sånt åtte-tall, for eksempel, hvor de flyr frem og tilbake, igjen og igjen og igjen. De flyr sakte, de flyr gjerne, som du sa, veldig høyt, for de må få tak i disse radiosignalene.
Så det gjør i hvert fall at det er litt sannsynlig at det er russisk luftvern som har tatt feil av ukrainsk og russiske fly. Og Ukraina har heller ikke denne flytypen, så det gir egentlig ikke noen mening at det er Russland som har skutt med selv. Også hvor de har flyet. Ukraina driver ikke å fly over altså havet. Og en tittekonto heter David Helms, som er veldig god, osint fyr.
Han har tegnet opp, vi bruker satellittbilder og sånn, hvor de her flyer, sannsynligvis, for det er sånn kondensspor hvor de har flyet, og de har flyet et sånt mønster som du ser, et siksakspor, litt sør-vest for Berdiansk, litt sør for Melitopol.
som er helt nord i Azov-havet. Litt lengre nord enn jeg ville vært komfortabel med å flygge selv hvis jeg var russer. Så det er teoretisk innenfor rekkevidden av et patriot-system, hvis Ukraina har plassert ut et av sine veldig få patriot-systemer ved Saporitsa-fronten. Men dette er jo sannsynligvis et område som russer driver å flygge hele tiden, på nytt og på nytt og på nytt, og så finner Ukraina ut at...
Dette vil vi kanskje ta oss av. Så lager de en plan. Hvis vi flytter det dit, så er det innenfor rekkefyrder, og da kan de skyte ned. Missilene funker jo sånn at
De har høyest hastighet i begynnelsen, og så går de tom for drivstoff, og så faller hastigheten litt og litt. Det betyr at på slutten av sin rekkevidde er de mindre effektive, og de er lettere å unngå før de flyene de skyter ned. Det er lettere å manøvrere seg vekk fra de. Men sånne her store, saktegående fly som dette,
De har ikke høy hastighet eller store evne til manøvrering. Så det er kanskje denne typen fly det letteste å skyte ned helt på ytterenden av maks rekkevidden til et Patriot-batteri. Ja, for det meste taler vi egentlig for at det er det Ukraina har gjort nok en gang. At de har flyttet et sånt Patriot-batteri, for det er jo mobilt. At de har flyttet det så nærme fronten din de tar.
og så har de da fyrt av forte gerntalte av dem mot disse russiske flyene, og fjernet dem og fått det i trygghet. Så har de da klart å skyte ned disse russiske flyene, som de russerne har flyttet her antageligvis lenge. Det er sikkert de har gjort det siden 24. februar 2022 antageligvis, eller siden de frontlinjene som er nå ble satt.
Og det har de kunnet gjøre i siden, i trygghet. Så helt til de ikke kan gjøre det lenger. Ikke sant. Og jeg er helt enig, det er den mest sannsynlige forklaringen, altså en overveldende sannsynlig forklaring. Men? Men, jeg forstår, som vi snakket om sist, at folk spekulerer i, har de fått F-16, eller har dem med MiG-29 fått ny radar og kan skyte AMRA-missil? For dette vil også være innenfor rekkevidden
til en AMRAAM-D-missil. Så jeg tror ikke det er det, men vi kan ikke utelukke muligheten for at det er det. Så jeg forstår spekulasjonene. Og hvis de hadde fått F-16 eller tilsvarende kapasitet, så er det igjen sånn her det ville sett ut.
fly som var trygge i et område før, plutselig ikke er trygge der lenger. Ja, så F-16 er da en på en måte wildcard, som nok jeg vil ikke sette pengene mine på det, men det er i hvert fall morsomt å spekulere litt i det. Vi kan ikke sette sannsynlighet til null på det. Ikke helt null, men ikke så veldig langt unna heller. Men hvem vet. Vi får sikkert noen svar etterhvert, men
vi får se, og det er nok ikke siste gangen som du sier at russiske fly som tilhører trygge vil bli skutt ned, fordi den dagen Ukraina faktisk begynner å ta i bruk F-16 fly, så vil vi se mer og mer av det her, og det er også noe grunnen til at
Vesten har vært veldig forsiktig med å si hvilke nye våpentyper Ukraina får. Norge har jo vært veldig streng med det her, at vi sier jo ikke hva slags våpentyper vi får før det er på plass og i bruk av Ukraina. Noe som er veldig viktig, fordi rett og slett at vi vil ikke at Russland skal få vite hvilket utstyr Ukraina har å rå med, da.
Som er viktig rett og slett for personel sikkerhet. Jeg kan ikke hjelpe deg med det. Bare beklager. Flere som vil være med på podcasten. Det vil være veldig dumt hvis noen som mener at å få FCS har ikke så stor innvirkning på krigen. Jeg vil mene at det vil ha stor innvirkning. Når Ukraina en gang får en såpass ny og viktig oppgave
så vil det være veldig dumt å annonsere det på forhånd og gi en eksakt dato for hva til den trusselen eksisterer. For da tar du bort noe av effekten ved å få et nytt system. Det er jo overrask fienden med å være farlig i et nytt område der det ikke var farlig før. Men det vi ser konturerne av er jo at når F-16 eller Gripen kommer til Ukraina,
så får de stadig bedre arbeidsforhold. For
De tapene som Russland har hatt i luftkrigen de siste er betydelige. Nå har de tatt ut de her to viktige overvåknings-ledelsesflyene. Og vi ser at Russland har mangel på luftvern. Det er tynt i rekken. De har mistet en del og har flere områder de skal beskytte. Også det her at Ukraina begynte å angrepe inn på russisk territorium gjør jo at de trenger luftvern også i Russland.
Så når det kommer vestlige fly til Ukraina, så vil nok de ha lettere arbeidsforhold nå enn de ville hatt for et år siden. Så det kan jo være en interessant...
å ha i bakhodet når man ser og analyserer situasjonen i Ukraina akkurat nå. Ja, og noe som er verdt å ta med seg etter det som skjedde i går med disse to nedskutte flyene, om det ene ikke ble nedskutt, så i hvert fall på skutt, jeg vet ikke hva man skal kalle det, er jo at
Det frater jo også Russland en mulighet de har hatt hittil. De vil jo begrense Russlands mulighet til å utføre sine overvåkningstokter. Ikke bare fordi de mangler fly, men de må også ta en ny vurdering på hvor nærme de kan fly, og jo lengre unna de er, jo mindre informasjon får de. Og så er det også svært høyt utdannet personell ombord i disse flyene.
Jeg vet ikke hvor mange som jobber ombord på disse flyene, men det er også noe Lars-Peder har gatt rakk frem da han snakket om vei, er at det er et merkebart tap at i hvert fall dette A-50-flyet, så må man bare anta at alle er døde, har mye å si for den russiske evnen til å utføre sånne operasjoner. For det er veldig spesialiserte oppgaver. Det er ikke noe
Det kan ikke sammenlignes med en russisk fotsoldat som får en kalasjenekopp i hånden og beskjed om å forsvare en skyttegrad. Det kan nesten hvem som helst gjøre, men det å fly og operere, ikke det å bare fly, men det å operere overvåkningsfly er særdeles teknisk krevende og krever lang utdannelse og lang erfaring for å gjøre det på en god måte. Ja, og det er et problem som det er mye som tyder på at hele det russiske flyvåpnet har. De har mye tap av personell.
Og de startet vel krigen litt på helen med for få trente piloter i utgangspunktet. Å trene nye piloter er ikke noe du gjør over natta. Her i Vesten bruker vi seks år på å utdanne en pilot, og de som kommer ut er...
I andre enden er hun betalt som en rookie som er helt fersk og skal begynne sin karriere og bli stadig bedre piloter. Så det er ikke fort gjort for russerne å øke antallet kompetente piloter fra et lavt nivå når krigen starter og samtidig erstatte de som de tap. Vi har sett bilder av spekulasjoner av ganske
Jeg skal ikke videre med bodyshaming, men ganske solid overvektige piloter som flyr russiske jagerfly. Det er ikke...
veldig enkelt hvis du skal drive for eksempel luftkamp med høye G-krefter og sånt. Det er vanligvis ganske hare fysiske krav til å være pilot. Så det tyder på at de kanskje ikke har veldig kompetent personell. Vi hadde en episode med den amerikanske dronen over Svarte Havet som
Russland klarte å presse ned, men når vi ser på den videoen, så ser vi at det er mer med flaks og et uheld at den dronadaten er uten at det russiske flyetaten er, for det virker ikke som de har hatt veldig god kontroll i den utvekslingen. Da tror jeg vi må runde av og forberedes på morgendagens sending. Da kommer Geir Hågen Karlsen tidligere
hovedlærer ved Forsvaretøyskole og oberslutnant i Forsvaret. Han har nå gått til privat næringsliv, men han kommer hit for å snakke med oss om krigen i Ukraina og litt større bilder av det.
Så jeg tenker dere lyttere som er interessert i dette her burde tenke ut noen gode lyttespørsmål å sende inn til oss. Vi skal spille inn litt over lunsj i morgen, så det er den tiden dere har på dere til å sende gode spørsmål.
Russland sliter med å erstatte de her kompetente folkene, men så ser vi i andre etterretningstider på at Russland har rundt 600 000 mann i Ukraina, eller i og rundt det umiddelbare nærmere til Ukraina. Og det er tre ganger så mange som de startet krigen med. Så Russland har virkelig mobilisert mye personell, så det er på en måte det nytte bildet vi ser for oss nå om hvordan det 2024 skal være, så det skal vi snakke en del med Gerhogen Karlsson om.
Så vi blir jo selvfølgelig å pumpe han for mest mulig informasjon, men det blir en enda bedre episode hvis dere som lytter har kommet med gode lyttespørsmål. Hvis du har noen spørsmål, send de til ukrainepodden krøllalfa.netavisen.no før klokka 12 i morgen. Da rekker vi å se på det før vi går i studio. Og hvis det kommer etter klokka 12, så tar vi det en annen gang. Vær ærlig ikke. Men send inn spørsmål, og da er det bare å si god mandag videre.
Mandag er bra. Ta en kopp kaffe og hør på uklinepodden. Takk for oss.