Musikk
Hei og hjertelig velkommen til en ny episode av Kjeldsvinnkjeller, og ikke minst i dag Tom Amratiløvås. Nå skal du få lov å skinne, for vi skal til litt kjær. Det er ikke hjemland da. Nei, det kan jeg ikke si. Jeg er jo norsk 100%, men jeg må jo si at hvis jeg skal velge et annet land som på sparket, så blir jo Italia...
Du står veldig høyt på lista, det er på pallen. Åh, topp tre? Ja, i hvert fall topp tre. Det er å fære øynene. Men i dag skal vi også til det området i Italia som jeg liker best. Og som de fleste nordmenn liker best, tror jeg, for det er liksom dit de skal. Ja, de vil gjerne dit, for de har Toscana. Åh, det er så fantastisk. Når du lager egne TV-program med kjendiser der, da må du jo være bra. Som lager mat. Og vi skal også til Siena. Da er vi i hjertet.
Hello, guys. Hi.
Hei alle. Du representerer et vin fra Tyskland. Det er, jeg vil ikke si velkjent, men vi har vært her i Norge før. Det er Monte Antico.
Fortell oss hva som er spesielt om det. Ja, Montantico har vært på Vim Monopolet i mange år. Det er mer enn 10 år siden vi var i sammenheng med Vim Monopolet. Storleken om Montantico er veldig viktig. For å vite om Montantico må vi vite noe om det.
the owners of our company that is the Empson family, Neil and Maria Empson. Neil and Maria Empson, so Neil is a guy from New Zealand, and she is an Italian-American artist. She studied fine arts at the Accademia delle Belle Arti in Florence. And they married as a second marriage, so they are second marriage both. And
De begynte ikke alls med vin, faktisk. Så de begynte, så Neil begynte som en, han kjøpte andrehand-Ferraris, kom til Italien, reiste til Italien for å kjøpe andrehand-Ferrari, puttet dem sammen, for å forbedre det, slik som Pimp My Ride.
Og å selge disse bilene er nyttig for USA og UK. Det var derfor det alltid kom til Italien. Så det var ikke en vannmenn? Det var ikke noe vannmenn. Det begynte fra skrækken. Nå tenker man på Ferrari, så tenker man at han var en rik mann. Nei, det var ikke noe vannmenn.
Så de reiste til Italien for å finne de bilene. Det går an at hvis du kommer til Italien, så faller du i kjærlighet for det italiske matet først, og senere til det italiske vinen. De pakket på 10 kilo den første måneden i Italien, bare for å lete deg ut. Det er fordi du har denne enormt
food thing. Because it's too good. The lunch is like four courses. You can't stop eating when you first start. I think that's the secret of Italy. You start and you can... They don't look like big Americans. They're kind of slim. Because the food is good. It's not too much processed. That's why. And so...
Falling in love with Italian wines, they started drinking. They started drinking good Italian wines, and they already had entrepreneurial minds, so they thought about, but listen, in USA nobody knows about those wines. It was late 60s. So they really started thinking
fra skjermen, men virkelig med deres lille skjerm, knukkende til døren av restauranter og si, vil du like denne vinen? Så de begynte virkelig med det. De var, bare for å lette deg vite, de første til å eksportere Gaia
De hadde Gaia i portføljen til 80-tallet. For lenge. For å vise hvordan USA-markedet ble laget, kjente ingen om Gaia. De vet ikke engang hvordan man prononcerer Gaia. Det var "gaja". Hva er "gaja"? Hva er "gaja"? For å vise hvor langt markedet var.
Hvorfor har Montantico stått i hele historien? Det kom sannsynligvis fra starten. Det var i 1975, og byggerne av Montantico ville selge bygget, fordi de ikke ville bruke vinen mer. Inntil da var Montantico et "tabelvin".
Det var en ganske, la oss si, ikke så fin vann. Det var laget av Sangiovese Grosso. Og det var ikke mye, la oss si, mye kjærlighet om hvordan man skal gjøre en god vann. Så, jeg mener, denne mennesken, kjæresten av byen, av byen, solgte hele byen til en hundre. Og gjorde det en hundre-reserve. Hvorfor?
hvor de brukte å kjengle. -Vinebord. -Ja. De ville selge vinen som var i celleret. Hvem skal du kalle? En negosiant som Neil Amson begynte. Neil kjenglet hele vinen som var i celleret, altså vinen som var i båtene. Så han begynte å selge vinen som det var.
He wasn't happy about the quality, as I told you that's why, so he called his longtime friend Franco Bernabé. And Franco Bernabé was appointed to search in other areas of Tuscany in order to give that finesse that initially the wine was lacking. So Franco with his team, he called
I Montantico er det et utkast i andre områder fra begynnelsen.
Franco went up north actually, so he went into the areas of close to Pisa, close to Colli Fiorentini, so the name of the area is Alta Valdera Colline Pisane. He went into the IGT areas of Chianti Classico, so outside of the Siena areas, and then of course he kept the original area of Maremma.
And so he was the one, Franco Bernabé, was the one who thought about having a blend of grapes, a mix of grapes, starting from the Sangiovese, which is the quintessential grape of Tuscany. I mean, wherever you go in Tuscany, all the wine, Chianti, Chianti Classico, Brunello di Montalcino, all is Sangiovese. It is a story of Sangiovese. But yeah, I mean, trying to make it less harsh, less...
muskulære som det var i begynnelsen, blande det med Cabernet Sauvignon og Merlot. Det var faktisk den slags Supertuskan-blende. Var det i begynnelsen av Supertuskan-området? Det var faktisk i begynnelsen av Supertuskan-området, så vi er i denne eranen av Ornelia, Sassicaia, Pergole Torte, og
En viktig ting er at Neil Amson kjøpte termen Supertoscan. Når han snakket om Pergo le Torte, sa han at det ikke var Brunello, det ikke var Canticlassico, dette er Superwine, dette er Supertoscan. Det er ikke skrevet, det er ikke registrert, men Neil kjøpte termen Supertoscan. Så på den tiden...
Super Tuscany was a very expensive kind of wine, so the idea of Neil and Franco was, let's give to people something to drink that is real from Tuscany, that is authentic from Tuscany, but that doesn't cost a liver. I mean, you don't have to give your body to pay that. And that was, initially, it was a very strange thing for the epoch, but the slogan for
for Monte Antico in USA was the super Tuscan you can afford. Can you really? I mean, it was very strong, very impactful. But the Americans love that. Yeah. But then it was changed a little bit. It's less unpolite than the super Tuscan. The affordable super Tuscan. But that is the real idea that is behind Monte Antico. That's why, I mean, today, I mean, we are here tasting
å smake på denne vinen. Og det finesse som ... Fortell meg om jeg snakker for mye, folk. Det finesse om det. Vi syns det. Vi syns det. De lurer på meg. Så hva Franco Bernabé fant ut
-er i Alta Valdera, det fingrønne, vannlige grøntet- -med seafossiler som er veldig visable å se. Det gir finesse til vinen. Det var givet av terroirene litt høyere i høyhet- -enn den originale haria.
Og denne grunnen, kombinasjonen av terroir, grunn og høyteknokk, gir denne finessen til vinene vi smaker i dag. Hvorfor ikke åpne en bortel og begynne å smake? Det er en veldig god ide. Jeg kan gjøre det jobbig, for dette er veldig lett.
Ja, så dere ser ikke hva vi gjør. Vi åpner vinen som er i skruekapp. Men det er også en veldig særlig ting. Så Montantico begynte med skruekapp. Så vennene av firmaet, Neil Amson, som jeg har fortalt deg, er en kiwi. Han er en nyselandisk menneske.
And in New Zealand viticulture, the screw cap is very, very common. Also for super high-end wines, they use the screw cap because, I mean, it's easier, it's less time consuming, so less energy used in the winery. So it's more, I would not say it's more sustainable, but kind of. It is more sustainable. Because, yeah, and actually you do less garbage with the screw cap.
Men har du det med skruekapp i Italien også?
italienske markeder, eller svitserlandsk markeder, eller germanske markeder. De er mer, la oss si, ganske gammelmarkeder. De prefererer den tradisjonelle måten vi gjør den normale kål. Men tror du italien kommer til å gå over til Skripgap i fremtiden? I fremtiden, kanskje ja, men det er ikke bare rundt omkring. Det
Det er ikke en fremtidens rød kone. Det er tradisjonelt. Vi har snakket om dette grucap-kork-taken så mange ganger, og vi sier alltid at italienere aldri brekker. Vi har ikke en veldig tid til det, men kanskje du skal bete på når. Og det er etter at du og jeg ikke er her mer. 2400. Vi har...
The youngest one that we're going to taste in the glass. So today we are tasting the vintage that I mean, this is the current vintage this 2019 vintage and so what we always say about Montantico, Montantico is a
Very easy drinking wine. It is a light to medium body wine, 12 and a half alcohol volumes, but with a pretty complex winemaking. So the wine is fermented in stainless steel, not long maceration. I mean, we do not want
wine to be too much extractive actually. And after the malolactic fermentation, the wine undergoes into aging. Aging happens in large oak barrels made by Slavonian oak between 18 and 24 months aging.
Så 80%, sorry guys, går i store barriere. 20% går i fransk barrik, men i andre hand, i andre år, fransk barrik. For som Franco Bernabé alltid sier, kjører vinen bare for å oksygenere. Vi vil ikke løpe kjøret inn i kjøret. Det er bare en vessel for å oksygenere kjøret. Det er det. Det er derfor det ikke er...
Vi bruker ikke ny vann. Så er elavagen finst og finstilt i tre til seks måneder i en bortel før den blir utsatt. Men dette er 2019, så den er i fem år. Ja, og vi prøver faktisk å utsette vinen så tidlig som mulig. For det vi ser er at Sangiovese
I will never be fed up in saying that, but Sangiovese needs time. Because as soon as bottled, as soon as relieved, Sangiovese is very difficult. It is harsh. It is astringent. And so not many people like that. But you have to think about Sangiovese in the future. That's why we made a vertical tasting these days in Oslo to let you know
To let people see how Sangiovese develops. It needs time. It's like a kid. It's not that the kids do the maths just in three months of school. It needs time. It needs a lot of study, and it's time to rest.
Jeg tror at denne, etter at jeg har begynt å smelte den og smelt den, har en veldig utviklet nød. Og selv om det er, som du sier, og jeg gjør dette kodet nå, bare fem år, så er det ikke så mye.
I think it's still on its way to develop rather nicely. And it's abundant with red currant, with all the red fruits. It has everything. And as you pointed out with the barrel use, it's not very much barrel in it. It's not very much vanilla. It's not much of it. You have a hint, but not much. The amazing thing here is like this is a barrel wine
for 160 kroner. Ja, prisen er ... Hva er prisen? Det er 159,90, så det er 160 kroner. Det var veldig nødvendig. Ja, det var veldig, veldig nødvendig. Men det er fantastisk at du kan ha en vin på denne nivåen til denne prisen. Jeg synes det er fantastisk. Når du bruker barreler, du bruker fem års ...
of course you have the screw caps, you don't have to buy cork but still. I'm very curious to taste the aged child, the juvenile that would be... The one who studied maths? Yeah, who actually have an exam sometimes and Kjell Gabrielsen is going to open that for us now with his normal, normal swung Åh, jeg er så sterk! Don't be shy, just let the muscle rip No, but this is
Som i 2010, så dette er den 14-årige vinen. Veldig lyd, ikke sant? Ja, jeg skal gjøre alt det her. Ja, faktisk i 2000, så den første vi smet, den 2019, er sannsynligvis en av de siste høyene som var, la oss si, normal. For etter 2019, så 2020, 2021, 2022, 2023, så
Det har alle vært veldig tøffe forhåndsvis i Italien, men også i Tyskland. For hot? Det beror på. 2020 var ganske vett. Det var mange, mange, mange sjauer, mange regn. Så i slutten, vi hadde tatt...
to cut the quantity in order to have quality that was good for enough for our style. And 2022 and 2023, as you know guys, it was exactly the opposite. It was very hot, very dry. And in 2023 we had in Italy, in Tuscany in particular, we had a very huge disease that was the mildew that cut the production by 30 to
to fifty percent in some plots. So we are going towards difficult years. But the 2020 that you are, the 2010, sorry, that you are tasting now, it is considered one of the most historical and high quality vintage for Tuscany together with the 16, together with the 2006. So you are tasting a
five star vintage. Why didn't we do this nine years ago? So we can have more of this one, because this is really good. Yeah, but nine years ago, this was too young, you know. Yeah, but then we can store it for down there. Your personal storage, actually. That would be nice, but on the nose here, it's totally different. It's so dark. It's like chocolatey...
I'm at that place now in my head.
Det er så godt dette er. -Sier du at 2019 blir slik i 10 år? -Absolutt. Hver vintage er annerledes enn andre. Jeg kan ikke si at det blir samme som i 10 år. Jeg håper ikke, for de må være annerledes. De må vise sannheten av deres vintage. Men det er sikkert...
Those kind of wines are wines that you never have to be that will never disappoint you. Actually Sangiovese can only improve with the time. So it can stay in the bottle and even if it is screw cap I mean screw cap is much better is anyway conductive to oxygen so it
It makes the wine developed in a less strong way than with a regular cork, but it is a wine that will give you very nice performance in a few years as well. I have to say that while you guys were talking, I had a taste. When the youngest one, the 19 vintage, was very...
vibrant and very on and a lot of acid fresh fruits this is more holding not holding back but it's more round it's more velvety it has the tannins are more integrated it's actually a very very nice wine it's a great wine and I'm going out now after this show and buy maybe a case of the 19 and save it for when I'm getting very old
Ja, neste år. Å, takk. Nei, men det er veldig kult å se at du ikke må kjøpe kjøp av kjøp av kjøp. Du må ikke kjøpe kjøp av kjøp for å prøve å starte og se hvordan det utvikler seg. Og du sa i går at du hadde tastet. Hvor mange år har du tastet? Vi tastet fra 2019 til 2006, faktisk. Å, hver år?
Ja, vi skippte bare 2008 fordi jeg ikke fant noen bort. Vi tar også den notoriske 2014. I Italien var 2014 ikke en god vintage, men den var i alle fall bra. Så vi gikk tilbake til 2006. -Var det sagt at... -13 år. 2014 var en dårlig år, men for de som harvestet litt senere,
Ja, og det jeg alltid sier er at bedre vintet er en bedre vintet-
for produseren, for vi må kutte, vi må redusere produksjonen for å gi gode greper. Men konsumenter er normalt aldri besvunnet. Selv om det er en dårlig utvikling, er det dårlig utvikling for oss, ikke for de som drikker og kjøper, for de får bare det beste. Jeg vil si noe til lærere der ute, og hva du har lyttet til nå, prøving å forstå hvordan vin utvikler seg,
That's a very nice and very fun thing to do. Please go out and buy your new wine, and if you can get the same wine from a few years back, or as far as possible, do that, and have a nice evening trying and experimenting with that. When do you release the 2020? The 2020 will be released more or less around in Italy, so let's say end of April, between mid and end of April. So if you buy it 19 now?
Du må ikke kjøpe så langt for 20. Men du må kjøpe nok så du kan prøve hver år en bortekke.
and you have to decide how many years you want to go back. And that depends on how old you are. Or how big seller you have. This has been really cool. It's really cool to see the difference of like the fresh one, like 2019, and the developed one in 2010. On the
en veldig god prist vin. Det er virkelig, virkelig kult. Så takk for å ha oss. Ja, og la oss også si hei til Franco Bernabé, vår star vinemaker, vår Mr. Sangiovese. Og takk for hans fleste jobb på vår Montantico. Han er en slags legend, er han ikke det? Han er legenden av Sangiovese, så han er også den handen bak andre vinere som Felsina, Pontodi, Selvapiana og
Vi er veldig stolt av å ha ham på bordet i vårt team.
når du snakker om vin til 160 kroner, det er jo helt... Vi glemmer det at sånn som prisen utvikler seg nå, så er det ikke selvsagt å løpe inn og kjøpe god vin til under 200 lappen lenger. Når du ser hvor bra det kan bli hvis du har litt tålmodighet, folk tenker kanskje at den er en billig vin med skruka, den har ligget alt for lenge. Det er veldig mange som tar opp og tenker at den har ligget for lenge. Nei.
Det må ligge mer. Ja, bare la det ligge. Ja, la det ligge. Glem det, og ha det bortgjemt. Og med det så sier vi bare tusen takk for oss. Tom Amriati Løvås fra Drinkfeed. Og Kjell Gabriel Eikli Henriks fra Kjells vinkjeller. Du måtte få med mellomnavnet. Jeg har alle navnene. Jeg har så langt navn, jeg. Ha det bra der ute. Ha det bra.