5/14/2024
#JP137: Nøkkelen til god bærekraftskommunikasjon med Katherine Duarte
Cathrine Duarte, en ekspert på bærekraftskommunikasjon, diskuterer sin bok "Bærekraftskommunikasjon: 5 nøkler som skaper tillit og vekst for din bedrift". Hun mener at kommunikasjon om bærekraft er viktig for å bygge tillit og skape en grønnere fremtid. Hun diskuterer de fem nøklene i boka: skape tillit, avklare mål, ærlighet og tydelighet, være konkret og kraften i gode fortellinger.
Transkript
Nevnt i episoden
Bærekraftskommunikasjon
Boka handler om å skape tillit og vekst for bedrifter gjennom effektiv bærekraftskommunikasjon.
Cathrine Duarte
Forfatter av boka "Bærekraftskommunikasjon: 5 nøkler som skaper tillit og vekst for din bedrift" og ekspert på feltet.
Petter Gulli
En PR-kommunikator som har fokusert på grønnvasking og viktigheten av presis kommunikasjon om bærekraft.
Grønnvasking
En form for markedsføring der bedrifter prøver å fremstå som mer bærekraftige enn de egentlig er.
Klimakommunikasjon
Kommunikasjon om klimaendringer og bærekraft, et tema som Cathrine Duarte har forsket på.
Al Gore
En amerikansk politiker og miljøaktivist, kjent for sin film "En ubehagelig sannhet" om klimaendringer.
NRK
Norsk rikskringkasting, et norsk kringkastingsselskap der Cathrine Duarte har jobbet med klimaredaksjonen.
Klimaforskere
Forskere som studerer klimaendringer og bærekraft, og som Cathrine Duarte har jobbet tett med.
Journalister
Journalister som skriver om klimaendringer og bærekraft, og som Cathrine Duarte har forsket på.
Klimaskepsis
Skepsis og tvil om klimaendringer og den menneskeskapte oppvarmingen av jorden.
Dago Hessen
En av Norges fremste formidlere på klima og naturmangfold, og et forbilde for Cathrine Duarte.
Matsvinn
Mat som blir kastet, et viktig bærekraftstema som Cathrine Duarte er engasjert i.
Spis opp maten
En bevegelse grunnlagt av Mette Haren som jobber for å redusere matsvinn.
Mette Haren
Grunnlegger av bevegelsen "Spis opp maten", en aktivist og greenfluencer som jobber for å redusere matsvinn.
Posten
Et norsk postselskap som Cathrine Duarte mener har gjort en god jobb med bærekraftskommunikasjon i reklamene sine.
Gjerne
En kjede med restauranter som Cathrine Duarte mener har gjort en god jobb med bærekraftskommunikasjon.
Espen Karlsen
Tidligere direktør for Gjernia, et eksempel på en leder som har jobbet med bærekraftskommunikasjon.
Equinor
Et norsk oljeselskap som Cathrine Duarte nevner som et eksempel på en bedrift med både positive og negative sider når det gjelder bærekraft.
Taksonomi
Et klassifiseringssystem for bærekraftige økonomiske aktiviteter, et eksempel på regulatoriske bevegelse som påvirker bærekraftskommunikasjon.
CSRD
Corporate Sustainability Reporting Directive, et direktiv som skal forbedre bærekraftsrapportering for bedrifter, et eksempel på regulatoriske bevegelse som påvirker bærekraftskommunikasjon.
Green Claims Directive
Et direktiv som skal bekjempe grønnvasking, et eksempel på regulatoriske bevegelse som påvirker bærekraftskommunikasjon.
EU
Europeiske Union, en organisasjon som utformer og implementerer direktiver som påvirker bærekraftskommunikasjon.
Bjerknesenteret
Et forskningsinstitutt som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.
Gudrun Sulte
En forsker ved Bjerknesenteret som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.
COP15
Et klimatoppmøte som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.
Parisavtalen
En internasjonal avtale om klimaendringer som Cathrine Duarte nevner.
Klimagalloppen
En meningsmåling om folks holdninger til klimaendringer som Cathrine Duarte nevner.
Høyfjellet
Et geografisk område som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.
Sørspania
En geografisk region som Cathrine Duarte nevner i forbindelse med klimaendringer.
Klimaflyktinger
Personer som må forlate hjemmene sine på grunn av klimaendringer, et konsept som Cathrine Duarte nevner.
Bærekraftseventyr
Tittelen på podcasten som intervjuet Cathrine Duarte.
Jørgensen og Pedersen
Vertene for podcasten "Bærekraftseventyr".
En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.
En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.
En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.
YouTube
En sosial medieplattform som Cathrine Duarte nevner.
Deltakere
Host
Sveinung
Host
Lars Jakob
Guest
Cathrine Duarte
Lignende
3/26/2024
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP130: Grønn omstilling i praksis og bærekraftskompetansen som skal til med Maiken Moe
Vi er veldig heldige som har mange årskull med tidligere Executive-studenter fra NHH Executive-modulen vår i bærekraftig business, og i denne episoden får vi besøk av selveste "pasient 0". For det var faktisk Maiken Moe, Sustainability Specialist i Hydro, som iherdig ringte og ringte og sørget for at vi i sin tid startet første kull av programmet. Siden den gang har Maiken både klatret i hierarkiet og flyttet seg inn i kjernen av Hydros team som arbeider med overgangen til nullutslippssamfunnet. Vi snakker om hva videreutdanning i bærekraftig business gjør med deg og hvordan det påvirker arbeidshverdagen. Maiken forteller om de store bærekraftsambisjonene til Hydro, både med hensyn til å levere løsninger som kan gjøre kundene deres grønnere, og med hensyn til å redusere egne negative fotavtrykk. Vi snakker om vindkraft og involvering av lokalsamfunn. Maiken reflekterer over utviklingen internt i et konsern av Hydros størrelse og bevegelsen både med hensyn til strategi, operasjoner og ansattes kompetanse. Vi spør Maiken om hva hun ville ønsket seg om hun skulle tatt et Executive-program i bærekraftig business igjen, fremhever viktigheten av interessentinvolvering, og konkluderer med at tross alt, selv om bærekraftsproblemene blir mer og mer krevende, går ting likevel riktig vei. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
6/25/2024
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP143: Bærekraftseventyr LIVE - Bærekraft i urolige tider med Bård Brath Ingerø og Anna Silje Andersen
I forbindelse med en alumnisamling på Norges Handelshøyskole for de tre kullene fra vårt NHH Executive-program "Sustainable Business Strategy", gjennomførte vi verdenshistoriens andre "Bærekraftseventyr LIVE". Temaet for samtalen var "Bærekraft i urolige tider", og vi fikk med oss to tidligere Executive-deltakere på scenen - henholdsvis Bård Brath Ingerø fra investeringsselskapet Reiten & Co og Anna Silje Andersen fra Cap Gemini. Vi diskuterer utviklingstrekkene på bærekraftsfeltet de siste årene mens de to alumniene har tatt videreutdanningen i bærekraftig business og anvendt denne i praksis. Bård gir et investorblikk på utviklingen i grønne investeringer både i det lengre og kortere bildet. Vi snakker ESG-backlash og "someone's gotta pay someone for something". Det blir rammebetingelser, lønnsomhet og en meditasjon over viktigheten av forretningsmodeller. Sveinung utfordrer Bård på hva han kunne tenke seg å lære mer om, og vi graver oss ned i sammenhengen mellom bærekraft og lønnsomhet. I andre del av samtalen gir Anna Silje et blikk på hvordan bærekraft kan være en del av konsulentens verdiforslag, men gir et sobert anslag på hvor etterspurt bærekraft er hos kundene. Vi spør oss om vi burde være deprimerte, men klarer å holde spiriten oppe. Det blir enda mer lønnsomhetssnakk, det nikkes til Stephan Breidenbachs diagnose av verdensøkonomien, vi gleder over oss å kunne gå rett på bar etter innspillingen, og i disse dager tar vi opp deltakere til kull 4 av NHH Executive-programmet "Bærekraftig business" for de som måtte ønske å være med på neste års alumnitreff. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
1/31/2021
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP014: Hvordan bli kvitt grønnvasking med Bjørn Kjærand Haugland
Det er en utbredt bekymring at bedrifters bærekraftsarbeid er bare såkalt grønnvasking - altså at bedriftene snakker høyt om bærekraft uten egentlig å gjøre noe med de underliggende problemene. I denne episoden setter vi søkelyset på grønnvasking, hva det er og hvordan vi kan motarbeide det. Dagens gjest er Bjørn Kjærand Haugland, adm.dir. i Skift og nestor innenfor bærekraftig business. Vi snakker om grønnvaskingsplakaten, hva som motiverer ledere til å prioritere bærekraft og viktigheten av gjennomsiktighet og tillit for å oppnå ekte bærekraft. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
2/24/2021
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP018: Kunsten å kommunisere bærekraft med Petter Gulli
Det er et komplekst forhold mellom bærekraft og kommunikasjon. På den ene siden ønsker man å unngå grønnvasking og "bare prat", på den andre siden er god kommunikasjon viktig for å gjøre bærekraft attraktivt, troverdig og viktig for kunder og andre interessenter. I denne episoden snakker vi med Petter Gulli, grunnleggeren av 12YEARS, om hvordan kommunisere om bærekraft. Vi snakker om bærekraftig fashion, om hvorvidt fenomenet bærekraft har en uheldig bakgrunnshistorie, og vi introduserer begrepet "den grønne pakka". Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
5/23/2022
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP057: Vi må snakke mer om bærekraft
I denne episoden snakker vi om at vi må snakke mer om bærekraft. Det er mange som argumenterer for det motsatte - det er for mye prat om bærekraft og nå er tiden inne for handling. Det er selvsagt helt riktig at handling kreves (og har gjort det lenge), men vi argumenterer for at det fortsatt er behov for mye mer prat om bærekraft og at slik prat faktisk er det som kan lede til resultater. Dessuten er prat en form for handling i seg selv. Vi diskuterer verdien av både intern og ekstern kommunikasjon og informasjonsdeling om bærekraftsmål og -prestasjoner. Vi snakker om forskningen til gode bærekraftskolleger på såkalt "t(w)alking" (som Sveinung håper skal lede til en samtale om twerking), og hvordan bærekraftsarbeid preges av såkalt kommunikativ praksis. Vi nevner igjen klimaforskeren Katherine Hayhoes perspektiv på viktigheten av å snakke om klimaet. Vi diskuterer samtalenes plass i bedrifters vesentlighetsarbeid, og vi trekker frem en gammel forretningsmodellklassiker av Joan Magretta fra Harvard Business Review som utgangspunkt for en samtale om historiefortellingens plass i forretningsmodellinnovasjon. Konklusjon? Vi må snakke enda mer om bærekraft. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
6/19/2023
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP096: Hvordan kommunisere bærekraft med Anna Eitrem
Vi får besøk av vår utmerkede Centre for Sustainable Business-kollega Anna Eitrem for en prat om bærekraftskommunikasjon. Anna tar doktorgrad på bærekraft i økonomisk styring, men har bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen, og som gründer av magasinet Stoff, og har tenkt mer på bærekraftskommunikasjon enn de fleste. Vi snakker om Thon Hotels-bråket rundt pride-flagging og graver oss ned i problemene knyttet til rosavasking. Vi snakker grønnvasking og grønnhysjing, og de ulike kreftene som gjør det krevende å vite når man bør snakke høyt om bærekraft og når tiden er inne for å holde munn. Lars Jacob lanserer "den mest Centre for Sustainable Business-aktige måten å dø på", og Anna forteller om sine nylige erfaringer med el-fly. Sveinung lurer på hvordan best kommunisere rundt el-fly-satsing for å redusere folks frykt for teknologien. Vi snakker om CEOens rolle som bærekraftskommunikatør og diskutere oppsider og nedsider ved frittalende toppledere. Vi snuser på woke-begrepet, drar atter en gang til sørstats-USA, diskuterer utviklingstrekk i rammebetingelsene som påvirker hva man kan og ikke kan si om bærekraft, og er enige om at vi er heldige som kan stikke ned i korridoren og hente Anna for å undervise masterstudentene våre i bærekraftskommunikasjon. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
6/26/2023
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP097: Er ryktene om bærekraftssjefens død overdrevne? med Svein Roger Selle
Vi besøker Bærekraftskollektivet på Nøstet i Bergen for en prat med Svein Roger Selle - kommunikasjonsmann, levemann og bærekraftig business-mann. Utgangspunktet er en nylig paneldebatt vi holdt i prosecco-rus på Bærekraftskollektivet, hvor alumnigruppen fra Executive-programmet vårt "Sustainable Business Strategy" deltok. Paneldebatten - som stilte spørsmålet "Er bærekraftssjefen i ferd med å dø?" - avstedkom omfattende LinkedIn-diskusjoner og en kronikk vi skrev for Teknisk Ukeblad om det samme spørsmålet. Vi graver oss ned i dette spørsmålet, og dekker alt fra bærekraftssjefens historiske utviklingen, innholdet i rollen og rolletitler, integreringen i virksomheten og hvilke ressurser bærekraftssjefen tilordnes. Vi snakker om den strategiske forankringen av bærekraftsfunksjonen, og Svein Roger skiller mellom bærekraftsstrategi og bærekraftig strategi. Lars Jacob oppsummerer den nylige Harvard Business Review-artikkelen "The Evolving Role of the Chief Sustainability Officer" av Eccles og Taylor, og benytter sjansen til å trekke en fotballparallell. Vi drar helt til sjøs med en lang rekke maritime metaforer, Sveinung snakker om tepper av fiskegarn, Svein Roger slår et slag for aldrende menn, og Sveinung utfordrer med å slå et slag for ungdommen. Vi snakker om bergenshistoriens vovede etablissementer, snakker om aha-øyeblikk på bærekraftsfeltet og har det jevnt over veldig trivelig. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
2/11/2025
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
#JP176: Bærekraft som karrierevei i CSRDens tid med Mia Holmsen
Det er ikke ofte Sveinung promenerer rett bort til ukjente damer på bar, så da det skjedde forleden tenkte Lars Jacob “hva faen?”. Men det viste seg at han var “on a mission”, for damen som satt ved barbordet var Mia Holmsen fra YouSustain, og Sveinung var på vei bort for å invitere henne til et Bærekraftseventyr. Mange kjenner nok Mia fra YouSustains Instagram, hvor de leverer høykvalitets-content for bærekraftsnerder og andre utrydningstruede arter. Vi tar en prat med henne om stoda på bærekraftsfeltet, livet som bærekraftsinfluencer, arbeidet hennes med YouSustain sammen med Fanny Hansen og om bærekraft som karrierevei. Vi ber Mia fortelle litt om kommunikasjonen deres på Insta, Lars Jacob roper “woke!” mens Sveinung roper “hot!hot!hot”, Mia snakker om kaninhull og vi lurer på om vi blir bannet fra Insta før vi rekker å bli flinke der. Vi snakker (igjen) om bærekraftens upopularitet, viktigheten av god kommunikasjon rundt bærekraft og vi innrømmer at vi ikke bryr oss så veldig om våre egne spørsmål i denne podcastserien. Vi drar fra skogbranner i California til armer og bein på bærekraftsfeltet, snakker buzzwords og plassering av bærekraft i organisasjonen. Vi snakker om verdien av måling og data og trekker regnskapsparalleller som vanlig. Vi graver oss ned i de ulike utdanningsløpene som kan gi deg en karriere i bærekraft, problematiserer hva “bærekraft som karrierevei” egentlig betyr, og spør oss hvordan man best kan ruste seg for å jobbe med bærekraft. Vi hopper fra å være “Oxford-smart” til verdien av hard-skills, spør oss hva som trengs for å jobbe med bærekraftsrapportering, er rapporteringsoptimister (igjen) og tenker på hvordan et ideelt bærekraftsutdanningsprogram ville se ut. Vi snakker om det kjedelige ved å rapportere på status quo, skyter med hagle og håper på rifle, forteller om møtet vårt med AC Milans “sustainability stalkers” og spør oss om Sveinung også er en stalker. Sveinung spør seg om hvor lenge bærekraft vil overleve, Mia er oppgitt av “kicking the can down the road” og Sveinung trekker paralleller til HR og HMS. Til slutt ranter vi litt alle mann, ler godt og snakker om alt fra rygging og bilbelter til one-lineren “å nei, rein luft, faen ta!”, før Sveinung avslutter med å lære oss ordet “poinnstræk”. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer