8/6/2024
8/6/2024
12/24/2024
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
På veien inn i en mer sirkulær økonomi popper såkalte "value from waste"-forretningsmodeller opp både her og der, men kan du tenke deg en mer krevende måte å lage ressurser av avfall på enn å hente opp fiskeslam fra havet og lage biogass, nitrogen og fosfor av det? Det er det Ole Arthur Vaage og hans kumpaner i det såkalte ARAL-nettverket har satt seg fore. ARAL er et slags sirkulært forretningsmodelløkosystem bestående av selskapene Aquapro, Ragn-Sells Havbruk, AMOF Fjell og Lift-Up, og vi kom først i prat med Ole Arthur om dette på et kompetanseprogram i sirkulærøkonomi for ledere i havbruknæringen i regi av NCE Seafood Innovation for noen år tilbake. Nå har prosjektet kommet langt på vei og de har hentet et tresifret millionbeløp fra EU for å skalere denne sirkulære løsningen. Sveinung spør om slam egentlig bare er "fiskeskit", Ole Arthur hjelper oss å forstå omfanget av slamproblemet og forklarer løsningen for å hente opp slammet og hente ut ressursene i det. Han forteller om piloten sammen med Lerøy Seafood Group og hvor mange oppdrettsanlegg det er i sundet der han bor. Vi snakker oss opp og ned langs kysten, problematiserer alt fra skalering til tilgjengeligheten av egnede biogassanlegg, reiser fra Trøndelag til Danmark og lærer hvor ofte en merd må tømmes for slam. Sveinung synger Austevoll-sangen (igjen!) og bøyer substantivet not (igjen!). Vi kikker i spåkulen til en mer sirkulær fremtid, forsøker å dekke hele reisen fra fiskeslam til forretningsmodell, mens Ole Arthur angrer litt på at han satte i gang alt dette og vi drømmer oss tilbake til førsteklasses sjømat på Bekkjarvik gjestgiveri. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
4/24/2023
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
Vi blir aldri ferdig med å snakke forretningsmodeller, så da en Executive-student ba oss grave dypere i forretningsmodellen, kastet vi oss med hodet først inn i studio. Vi forklarer hva vi mener med at forretningsmodeller er aktivitetssystemer som går langt utenfor bedriftens grenser. Vi snakker om og spoiler mye av handlingen til "The Playlist" - Netflix-serien om Spotify, og vi ser hele serien som en historie om forretningsmodellinnovasjon. Vi snakker VHS-filmer og tilbakespolingsgebyrer, vi snakker om forretningsmodeller i den sirkulære økonomien, og forretningsmodeller i pornobransjen. Sveinung mobber Lars Jacob for å dosere over bøker han ikke har lest. Vi jazzer over forretningsmodellklassikere fra Amit, Zott og Massa, og Sveinung prøver å oversette "someone's gotta pay someone for something" til sunnmørsdialekt. Det snakkes på pen vestkantøstlandsk, det nerdes over forretningsmodelldefinisjoner, og vi ler mye og lenge. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
4/10/2023
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
Vi reposter en episode av Greenpod-serien, hvor vi var gjester hos vår gamle venn Liv Hege Seglsten, som er sjef for forretningsutvikling i Greenstat. Episoden var del av en trilogi av episoder om bærekraftige forretningsmodeller, så vi følte oss hjemme fra første stund. Vi snakker om bærekraftige og ubærekraftige forretningsmodeller, vi tar en langt tilbakeblikk på veien fra ansvarlige forretningsmodeller til bærekraftige forretningsmodeller, og vi går inn i dette med like deler optimisme og pessimisme. Liv Hege og Sveinung diskuterer hvorvidt det er sært å være veganer og ta bussen, Lars Jacob gir et dystert blikk på slaveøkonomien, vi snakker om hvorfor forretningsmodellblikket er så viktig for bærekraftsfolk, og vi diskuterer lederens rolle i bærekraftig forretningsmodellinnovasjon. Liv Hege har nærlest vår gamle bok "Ansvarlig og lønnsom", vi snakker problemformulering, toget fra London til Paris, etikkens plass i bærekraften, leter etter lysglimt i nåtidens økonomi, og Lars Jacob gir fjelltips i Møre og Romsdal. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
7/30/2024
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
Fordi vi sluttet forrige episode med en cliffhanger, ser vi oss nødt til å starte episoden med en cliffhanger også. Sveinung hadde jo lovet å fortelle oss om "The Golden Thirteen", og det gjør at vi flyr fra Twin Peaks til Bridgerton og hele veien til stillasbygging. Stillaset får oss til å tenke på Executive-utdanning, og dermed ender vi opp med en shout-out til NHH Executive-alumnaene Hanne, Kristina, Ingibjörg, Tonje og Monica, som har publisert en kronikk i Teknisk Ukeblad på bakgrunn av det faglige dypdykket de gjorde i bærekraft og AI mens de tok programmet vårt i "Bærekraftig business". Men alt dette er jo bare en innledning til et spørsmål vi har fått av en annen NHH Executive-alumnus, nemlig tidligere gjest Lars Erik Lund som har sendt oss en refleksjon om "å tjene penger på bærekraft". Dette leder oss inn i en prat om kjernen i Lars Eriks spørsmål, nemlig om et bærekraftsproblem egentlig er et problem dersom man kan tjene penger på det. Vi snakker retorikk og semantikk, drøfter den praktiske relevansen av spørsmålet og om det av og til kan være nødvendig å være litt abstrakt og ha samtaler bare for samtalens skyld. Vi kommer inn på virkemiddelapparatet og reguleringer, snakker korpsdugnad og grønn teknologi, mimrer om en leder i Miljødirektoratet og drømmer om Sveinungs sjokoladefabrikk. Lars Jacob mener at ChatGPT hadde rømt om den måtte lese alle tingene vi har skrevet, vi nikker tilbake til vår første DN-kronikk back in the day og snakker mye om ansvar og utviklingen på feltet med tanke på lønnsomhetsfokus. Vi innser at vi ikke klarer å dekke alle tingene vi ville innenfor rammene av en episode, kaster ut opptil flere cliffhangers, avtaler å spise vafler og spør oss om vi må ha en oppfølgingsprat med Lars Erik for å grave oss enda lengre ned i dette. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
6/18/2024
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
Da vi bestemte oss for å skrive boken "RESTART: 7 veier til bærekraftig business" i 2015, var det lite som tydet på at den engelske utvidede utgaven "RESTART Sustainable Business Model Innovation", som ble utgitt Open Access på Palgrave MacMillan i 2018, skulle bli lastet ned mer enn en million ganger. Men i forrige uke skjedde nettopp det, og vi vier episoden til en meditasjon over boken, rammeverket, hva som har skjedd og ikke skjedd, og mye mer. Vi snakker om dårlige livsvalg og diskuterer verdien av en bok gjennom akademias historie. Vi trekker opp bakteppet til bøkene våre, "Ansvarlig og lønnsom" og "RESTART", og vi kommer inn på utviklingen av fagfeltet bærekraftige forretningsmodeller i Norge. Vi spør oss om bokens grunnleggende premiss holder seg etter alle disse årene, Lars Jacob gjør en Elon Musk-innrømmelse men blir forsvart av Sveinung, og vi diskuterer risikoen ved å skrive ned ting. Vi drar til London og treffer redaktøren vår, som forteller oss at boken vår er Palgrave MacMillans (trolig) mest nedlastede bok. Vi diskuterer complianceifisering og governanceifisering, og slår et slag for innovasjonens plass i dette utviklingsbildet. Vi vinker til Ioannis Ioannou og hans arbeid med ESG-press og virksomheters responser, Sveinung forteller at vi mot bedre vitende skriver bok nok en gang, denne gangen sammen med Erlend Aas Gulbrandsen og Matthew Coffay, men denne gangen om bærekraftig verdiskaping. Lars Jacob trekker en mobbeparallell og vi takker mødrene våre. Vi leser RESTART både forlengs og baklengs, diskuterer akronymer og avslutter med å gratulere oss selv. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
5/28/2024
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
Det er stor forskjell på hvordan ting er og hvordan de burde være - ikke minst på bærekraftsområdet. Likevel er det ofte sammenblanding av deskriptive og normative utsagn når det snakkes om bærekraftig business. Det er et av våre favorittemaer om dagen, og det snakker vi om i denne episoden. Vi starter med å fortelle om Sveinungs offentlige "shaming" av Lars Jacob, som nok en gang har gått ut høyt på banen og forsvart brune selskaper. Denne gangen er det et selskap som selger brun, sukkerholdig drikke, og vi diskuterer om det egentlig er lov å skryte av Coca Colas bærekraftsarbeid. Dette leder Sveinung inn i skillet mellom såkalte deskriptive eller positive teorier på den ene siden (hvordan ting er) og normative teorier på den andre siden (hvordan ting burde være). Vi freestyler over dette skillet, både ved å hilse til våre Executive-studenter i bærekraftig business og med referanser til både Stefan Schalteggers, Florian Lüdeke-Freunds og Nancy Bockens arbeider. Lars Jacob drar et Patagonia-paradoks opp av hatten og vi diskuterer hvorvidt skala er mulig i en bærekraftig verden. Sveinung nikker til vår gamle venn Ove Jakobsen, som pleide å slå et slag for utopiene, og det er vi jaggu enige i. Vi vender tilbake til Coca Cola, drømmer om Berlin, gleder oss til å starte kull 4 av NHH Executive-programmet "Bærekraftig business" og diskuterer alt fra klasebomber til pornografi og enda mer sukkerholdig drikke. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
2/21/2022
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
I denne spesialepisoden reposter vi en samtale fra den internasjonale podcastserien vår, Adventures in Sustainable Business, som derfor er på engelsk. Professor Nancy Bocken er en verdensledende forsker innenfor bærekraftig og sirkulær business. Akkurat som oss kombinerer hun akademisk og praktisk arbeid. I tillegg til akademiske stillinger i Maastricht og på Cambride, er hun med-gründer av sirkulærselskapet HOMIE og leder for det store forskningsprosjektet CircularX. Vi snakker med Nancy om arbeidet hennes med ubærekraftige forretningsmodeller, rollen til eksperimentering i bærekraftsinnovasjon, hvorvidt iskrem bør sees på som et nødvendig produkt, årsakene til ubærekraft i økonomien, hvorvidt vi trenger en ny forståelse av økonomien à la Kate Raworths Doughnut Economics og hvorfor Nederland er en hotspot for sirkulær business. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer
4/3/2023
Bærekraftseventyr med Jørgensen & Pedersen
Vi tar en prat med seriegründer Preben Carlsen, som mange husker som Trigger-sjef. Vi snakker med ham om de mange sirkulære forretningsmodellene han har lansert i nyere tid. Det bringer oss innom sirkulære kontormøbler fra GoGood, sirkulært sportstøy i GoodSports og hytter av restmaterialer i Pakt. Vi dykker ned i forretningsmodeller som aktivitetssystemer, snakker gjenbrukbare sexleketøy, diskuterer hvilke produkter som egner seg best til leiemodeller, og snakker om emosjonell energi i forretningsmodellinnovasjon. Lars Jacob frykter at barnevernet hører på, vi svinger innom Stranger Things, og diskuterer om det modigste Preben har gjort i nyere tid er å starte et medieselskap. Slik lander vi praten ved å dvele over Switch, som skal tilby menneskelige perspektiver på globale problemer – og hva som skal til for å løse dem. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Se mer