Lyreko
Velkommen til Pengesnakk podcast. Jeg heter Lise, og i dag er tema klaging. Og det kan jeg synes er litt vanskelig å prate om, fordi man vil jo ikke være en som klager.
Men samtidig, jeg vil jo ikke være en som blir lurt, eller som godtar ting som jeg ikke synes er greit, og betaler for en vare som blir ødelagt etterpå, for eksempel. Så jeg har noen eksempler fra mitt eget liv her i dag, og vi skal også snakke om pruting. Og der er jeg ikke god, det synes jeg er egentlig verre enn å klage. Så her har jeg tatt med min beste venn og ektemann, Tom. Du synes det er gøy å prute litt, du.
Nå synes jeg det. Jeg hadde sammeholdning som deg tidligere. Jeg synes det var skikkelig ubehagelig. Men det er litt sånn alt annet da. Man må hoppe ut i det, og etter hvert blir det varm i trøya, du begynner å få erfaring, og så ligger det helt naturlig å bare spørre om det. Men du får en hyggelig tone med de som selger.
det er litt en kunst det å liksom bli kompis nok til at han skal gi deg en god pris jeg skjønner ikke helt hvordan du gjør det
Nei, det er jo viktig, absolutt. Men det er jobben min her også. Jeg jobber med noe som heter KAM, Key Account Manager. Vi sitter med forhandlinger av avtaler til dagligvarerkundene våre. Det er mye av det samme. Det handler om forhandling, og da er det jo kjemi. Kjemi er veldig viktig, og da nytter du ikke å være sur og grinte når du skal ha noe. Da må du bare bli hyggelig og by på deg selv.
Hva er det siste du pruta på? Siste jeg pruta på, det tror jeg var noen håndkleholdere på en badebutikk. Håndkleholderne? De som vi har kjøpt varme i. Hvorfor pruta du på de? Hvorfor pruta jeg på de? Det er fordi jeg pruter på alt.
Og hvordan jeg gjorde det? Hvis du lurer på det. Nei, det er jo at da kjøper man en først, og så spør man... Du visste at du skulle ha to. Jeg visste at jeg skulle ha to. Men først skal jeg ha en.
Jeg spør ikke, har du noe å gå på? Kan jeg få noe rabatt på den her? Kan jeg få den billigere? For hvis du spør, kan jeg få rabatt? Da er det et spørsmål som er ja eller nei. I stedet for sier du, hvor mye kan du gi meg i rabatt? For da er det jo å snakke om at du skal jo ha rabatt. Spørsmålet er bare hvor mye. Det spørsmålet er ikke om du skal ha rabatt eller ikke. Så det er viktig med spørsmålsformuleringen.
Og så er det jo litt sånn at du må være bli, og du må være hyggelig, og samtidig kunnskap er jo makt, ikke sant? Så her handler det om at du må ha en viss innsikt i hva er marginer. Klær, for eksempel, har jo ofte to og en halv, tre ganger marginer. Og det betyr da altså at...
De butikkene kjøper inn varen for en pris, og så ganger de den. Ja, med 2,5-3. Så har du en moms oppå der ennå. Så sier du, hvis et klesblad koster rundt 1000 kroner i butikken, så er det sannsynligvis kjøpt inn for rundt 300 kroner. Så det er visse sånne ting du kanskje må vite.
Og en annen ting også, det finnes jo mye sånn medlemskap og sånn som den malbutikken Flygger, eller Flygger, hvis du er medlem i Obos, så får du noen rabatt der, og hvis du er medlem i et eller annet, Huseierne, så får du rabatt. Så vite om det at, åja, de gir jo 30% bare du er medlem i ID-foreninga, da skjønner du jo at de her har muligheten til å gi deg rabatt på maling.
Selv om du ikke er medlem i alle mulige ting. Maling er faktisk et eget case. Der er det en kjede som selger det billigere enn andre, og det har kampanjen innimellom. Da er malingen så billig at jeg tror det ligger til rundt en kjøpspris, eller kanskje også noe lavere noen ganger.
Da er det jo at de bruker noen produkter som indrager etter butikk, og så håper de at når forbrukere er der inne og skal handle, at de har kjøpt med noe ekstra som de tjener penger på. Ta for eksempel en kategori som elektronikk.
Jeg tror, dette er jeg ikke så mye kunnskap på, men jeg tror sånn som selve PC-en eller Mac-en tjener ikke så mye penger på, men ekstra utstyret, tilleggsutstyret, det er det de tjener mye penger på. Sånn er det med bil også, ikke sant? Hvis du kjøper bil, det er ikke så ofte du får mye rabatt på selve bilen, men på tilleggsutstyret, der kan du få mye rabatter. Så de har forskjellige magiene på forskjellige produkter også.
Hvis vi snakker litt om det med klaging. Vi har jo klaget på noen ting det siste året. Og det forrige var jo noe, det har vel kanskje ikke løst seg enda, men det var fastlegen. Da ble vi rett og slett... Det var en merkelig situasjon. Det er vel første gang jeg...
Har du opplevd at helsevesenet hadde vi oppsøkende salg egentlig? For det som skjedde var jo at jeg testet positivt for korona på en søndag, så testet vi søndag vår mandag morgen, begge vi var positive.
Og så bestilte vi time til en teststasjon, så vi testet alle fire mandag ettermiddag. Men da var vi jo i karantene-isolasjon, egentlig. Og så på torsdag fikk vi det svaret fra kommunen, og så på fredag ringte fastlegen meg, eller vikaren til fastlegen. Det får vi understreke, fastlegen, hvor er vi egentlig på nøyde med, men vikaren til fastlegen.
og sier at «Ja, hei, du har testet positivt på korona også», så sa jeg «Ja, det er veldig godt klart, nå er jeg faktisk ferdig med isolasjon snart». «Ja, nei, hva slags symptomer hadde du begynt med? Hvilken dato begynte det? Og når hadde jeg tatt til masse spørsmål rundt det der?»
som jeg følte at, hvorfor ringer du meg? Ja, og hun skulle jo prate med meg også etter at hun hadde pratet med deg. Ja, for du var jo også positiv og lurte på om jeg trengte sykemelding. Min første tanke var, ja det var jo hyggelig, sånn har jeg ikke opplevd før. Men når du da mandagen uke etter opplever at du får en faktura, så blir det jo rimelig... Telefonkonsultasjon! Ja!
oppsøkende, det var jo telefonsalg rett og slett oppsøkende telefonsalg vi trengte jo ikke den samtalen, vi var jo ferdig med nei så den regningen der godkjører jeg ikke nei, det gjør vi ikke det er litt viktig og det tror jeg mange og det skjønner jeg litt også, at mange føles litt sånn ubehagelig å si fra det er mange som kvir seg for det
Og det var ubehagelig også, fordi meldingen kom jo fra et annet selskap, hvor det står «Vil du unngå at denne betalingen forfaller til inkasso, så betal nå.»
Og inkasso er jo ikke et positivt ladd ord, så da blir du litt skremt også. Det var spesielt, men ja, stå på kravene, tørre å si fra, og hoppe i det. Det er ubehagelig de første gangene, og så blir det bare lettere og lettere, og til slutt blir det vane. Jeg kan fortsatt synes det er ubehagelig. Men noen ganger går det over til å nesten være positivt, sånn som vi har jo hatt mye matkasse i høst,
Og veldig fornøyd med matkassa, men i starten så hadde de et budfirma som kunne komme litt for sent, eller pakka var litt sånn krønset. Og så har det også vært at vi har fått feil middager oppi der. Altså middager som helt tydelig er til en annen familie, fordi vi skulle ha til fire personer fem dager, så var det en uke vi fikk til middager.
to personer, og så har vi fått tre middager i stedet for. Og for oss er jo det greit, det er bare variasjon, men da har vi jo ringt inn og sagt ifra, og
Ja, det løser seg jo alltid, men det løste seg jo med det vi fikk. Men det er bare at det du fikk var ikke det du hadde betalt for. Og der også tror jeg mange tenker at ja, ja, men dette ordner seg, det fikser vi. Men der også, vi tar bildet, dokumenterer, sender inn. Det er jo litt randig jobb. Men sånn som i disse tilfellene så fikk vi jo reduksjon, vi fikk tilbake penger, vi fikk en ny matkasse en gang. Og si det er en verdi på 500-500.000 kroner da,
veldig god timesbetaling å gidde å gjøre det der, for det tar deg kanskje ti minutter kvarter. Hvis det da gir deg en verdi, altså du får redusert utgiftene med 500 kroner. Eller for en ny matkasse. Ja, og hvis du da snur på det og reduserer en utgift med 500 kroner, sånn som det norske samfunnet er bygget opp, så skal du faktisk tjene nærmere 1000 kroner
med tanke på at du betaler skatt og liknende, for å få tilbake det samme som den kostnadsreduksjonen på 500 kroner gir. Hva mer har vi klagt på? Dette høres ikke bra ut. Nei, men det er jo litt sånn prinsippet også, sånn som en legegreie. Rett skal være rett, og dette synes jeg er greit. Og jeg vil også sende et signal om, ikke gjør dette med andre hvis ikke de har bedt om rett.
å ha en samtale for å diskutere koronasymptomene når de allerede er ferdige med isolasjon så skal de ikke trenge å betale for det Nei, og så tenker jeg at jeg tenker vi gjør en god jobb, ja vi driver litt skal vi si at folk skjerper seg litt da at man nyter bedre kundeservice så vi tråkker stier for andre da sånn at de andre skal få en bedre kundeopplevelse etter oss
Ja, det var nobelt av deg, Tom. Men de øredobbene jeg fikk til jul av Emrik, sønnen vår, de gikk jo i stykker andre juledag. Og da er ikke det bra nok kvalitet. Det var jo kjøpt på en, hvis det var kjøpt på en lekebutikk, kanskje greit. Men det var jo kjøpt hos en guldsmed. Og da skal ikke det gå i stykker etter to dager. Så da var det inn å få nye, ja?
Og da sa de, da gir jeg deg en annen type, for denne låsen er ikke god på de her. Så de var jo klare over det også. Ikke bra. Men det er kanskje det mest lønnsomme jeg klagde på i fjor. Dette er det siste eksempelet jeg har kommet på, når det høres ut som jeg klager på ting hele tiden. Men det handler om å flytte fondsandelene mine fra en bank til en annen.
Jeg har jo vært fornøyd med DNB som min bank i, altså det er den banken jeg har vokst opp med og hatt hele veien. De har satt ned boliglånene mitt når jeg har villet det. Så det er først i fjor at jeg bytta fra DNB, og det gikk helt fint å flytte boliglån og sånn, men å flytte fonda, det var ikke rett frem. Og det har jeg lest litt om, at det er litt vanskelig med sånne transaksjoner der. Men det som skjedde var at jeg så inne i aksjesparekontoen min at de hadde solgt ut fondsandelene mine.
Og akkurat denne uka så gikk børsen litt nedover, så tenkte jeg at det var jo bra at pengene mine står utenfor markedet akkurat denne uka, før de da kommer inn igjen i fondet på det nye stedet. Men så gikk jo ukene da, og det gikk vel tre måneder. Og da hadde jeg ringt inn et par ganger og lurt liksom hvor lang tid skal dette ta? Ja, nei, det kunne ikke se noe, det var en annen avdeling, og så måtte jeg sitte og vente og ringe, og så...
skulle bli ringt opp, og de var jo flinke til å ringe opp, men det tok ikke veldig lang tid det her, og de kunne si sånn at «Ja, jeg ser den transaksjonen står i rødt». Og så spør jeg «Ja, hva betyr det? Er det noe jeg skulle ha gjort som jeg ikke har gjort?» Eller «Nei, det er noe vi vet ikke».
Så til slutt så kom jo de pengene seg over, men det var ikke før jeg tilfeldigvis møtte en som jobbet med noe et eller annet som fikk da riktig person til å overføre disse pengene. Og det var jo snakk om en million kroner, så når det da hadde stått utenfor markedet i tre måneder, så var jo det snakk om masse avkastning som jeg hadde gått glipp av. Etter hvert, for det var bare den første uka børsningene også hadde det jo gått oppover. Så en stund etterpå det her så tenkte jeg, eh,
Det er ikke greit. Dette er jo ikke en feil fra min side, det er en feil fra deres side. Her har jeg tatt masse penger. Jeg tar kontakt. Og da får jeg skryte litt av DNB også. Først, de var veldig trege med de fondene, og jeg lurer på hvor lang tid det hadde tatt hvis jeg ikke hadde tatt kontakt. Da hadde de bare sikkert stått i rødt, som de kalte det, enda. Men hvertfall når det kom til den klagen, så var de veldig flinke, og jeg ble ringt opp.
Og de regna ut hvor mye jeg hadde tapt, og overførte til meg de pengene etter jeg hadde trukket fra skatt. Så det løste seg jo fint, men det var jo verdt, hva ble det? 38 000 kroner. Så det var en lønnsom klage. Ja, og de hadde du ikke fått om du ikke hadde klaget. Så man må stå på rettighetene, man må følge opp selv. Det er ikke noe som detter ned i hendene på deg. Du må være proaktiv.
Men sånn klage på maten på restauranter og... Nei, der er jeg dårlig. Eller klage på en vin. Jeg har aldri sendt tilbake mat. Jeg har aldri sendt... Jeg vet ikke hvorfor. Kanskje fordi vi ikke spiser så mye ute. Kanskje det er derfor. Det var en enkel forklaring. Akkurat det synes jeg er ubehagelig. Jeg vet ikke hvorfor jeg synes det er så mye mer ubehagelig, men jeg tror at
Da tror jeg jeg står tettere på den som faktisk har laget mat eller tatt opp vin. Og da synes jeg det blir så mye mer personlig kritikk til en annen person. Da synes jeg det er mer ubehagelig. Det er mye lettere for meg å stå i en annen butikk og spørre om rabatter. For det er mye mer upersonlig da.
Sånn som de tingene vi ramser opp nå, som vi har klaget på, så har det jo vært så tydelig at dette er ikke greit, eller det synes ikke vi er fair. Men sånn som med mat og drikke, så er det jo kanskje litt, altså en ting er jo hvis det ligger en død mark i salaten, men at det er litt sånn skjønn da. Ja, den er ikke vare nok, eller ja, vi ba om medium, det her er vel nærmere rå. Det blir litt mer subjektivt, ikke sant? Og det er jo sånn, når du også ringer inn og klager, for eksempel vi gjorde det med matkasse,
så klager du jo ikke på den personen du snakker med. Den er jo en annen part i den saken. Da synes jeg det er lettere å si at det har skjedd noe i transporten. Jeg skjønner at det ikke er din feil, men dette er ikke greit. Det er mye lettere å legge frem en klage, enn hvis du skal klage direkte den personen det gjelder.
Hvis vi går over på det med pruting. Jeg er ikke noe... Jeg får helt sånn... Jeg tar ikke å prate om å prute på noe hvis det ikke er sånne helt tydelige ting. For eksempel butikker som har prismatch. Vi skal være billigst på, la oss si det er maling. Og så sier jeg her, ja, men de selger den for 2,99 denne uka. Sånn synes jeg er greit. Eller hvis det er...
Eller jeg leiter heller opp ting selv da, hvis det er noe sånn et hjørne med bevarer eller nedsatte ting, utstillingsmodeller. Der er jo du også veldig god. Ja, absolutt. Det første først, det er som, si det er ikke alltid vi kan vente på en kampanje på en kjede på maling for eksempel. Ok, du kjøpte litt for mye maling, du trenger et spann til. Det er utenfor kampanjeperioden.
og så går du da ned til nærmeste faghandelbutikk, og så skal du kjøpe den malingen. Men det er jo som sier, du må jo ofte prismatch, og der tror jeg også folk er litt for late til å gidde det, men... Eller de vet ikke om det, så da er det bra du forteller det nå. Det er så enkelt som at du tar fram telefonen før du går i kassa, gjør et enkelt Google-søk på
prisjakt eller hva du vil, så ser du hvor er denne malingen billig. Der, disse matcher prisen, så bare viser de fra mobilen, se her, de selger den malingen. Og da slipper du også å kjøre for eksempel de ekstra kilometeren eller milen for å kjøpe den billige malingen et annet sted. Da er det et prismatch, sparer tid, sparer penger, mye enklere. Veldig enkelt med Google-søk.
Så det er jo fint også hvis man er i en fase med opppussing, å sette seg litt inn i hvilke rabatter er det jeg har, hvilke kjeder er det som har prismatch, har de noen kundeløfter, vi skal alltid være billigst på det. Kjenner jeg noen som har rabatter et sted også? Det må du ikke glemme. Next level, tolv.
Men det med utstillingsmodeller, da har det alltid vært at det har vært satt frem? Eller har du noen gang valgt en vaskmaskin som ... Nei, du kan jo kjøpe utstilling og bevarer på nett, for eksempel, men det er jo ofte stilt ut. Vi kjøpte jo et veldig billig kjøkken når vi puslet opp leiligheten på Mårstad. Det vil si vi kjøpte et veldig dyrt kjøkken. Ja, det gjorde vi. Til med 85 prosent rabatt. Ja.
Ikke sant? Så det som ble dyrt der var jo at vi måtte supplere litt med noen ekstra skap. Vi måtte ha ett ekstra skap, og det kostet like mye som resten av kjøkkenet. Men det var råfint. Det var jo det. Merka, det var tysk kvalitet. Så der også, hvis du går og leiter litt, du vet at om ett år skal jeg pusse opp et kjøkken, gå og begynne å leite, har du et sted du kan lagre det...
I mellomtiden, det er jo sånne ting også. Det er litt vanskeligere hvis du har en toromsleilighet midt i Oslo og skal pusse opp kjøkkenet. Da er jo tid og oppvaring en faktor i mye større grad. Det er jo blitt lettere for oss nå som er jendebolig. Vi kan planlegge kjøp, kjøp inn på forhånd før vi skal begynne å pusse opp, slik at vi har gjort de beste dealene hele veien.
En ting jeg kom på med tanke på er å vite om hva de forskjellige kjedene har, av kundeløfter og prismatch, og hvilket medlemskap du har som kan gi kundeklubber og rabatter. Men også det med garantier. Der er vi kanskje over på klagingen mer enn pruting. Men sånn som den klokka mi, Fitbit, den fikk jo jeg av deg, og så så jeg det lå mye av den ute på Finn. Så jeg tenkte i stedet for at du kjøper den til fullpris, så tar vi en brukt.
Og så gikk det jo ikke så lang tid før den slutta å funke. Og da gjorde jeg noe, kanskje ikke helt Finn.no-kotyme, men jeg spurte han jeg hadde kjøpt den av, «Har du noen kvittering?». Og det hadde han, så da fikk jeg en ny klokke på garantien.
Og så har den jo blitt ødelagt igjen etter det. Og da visste jeg, da hadde jeg jo sjekket opp, det er garanti på de klokkene her to år, nå må vi få ordnet den. Altså bare vite om, har du garanti i ett år, to år, fem år? Det er jo masse ting man kjøper som har garantier, støvsuger og husholdnings... Det er veldig viktig det du sier der, å vite hvilke rettigheter man har. For der også er det mange som er slappe, tror jeg, som bare har kjøpt det og...
Har ikke noe system på hvor de har kvittering, glemmer litt når de har kjøpt det, og så får de bare kjøpe ny. Det er veldig fort gjort det. Det har blitt etter og nå, fordi da klokka mi ble høytakt en gang til, så ville de jo vite, hvis jeg sa hvilket kort jeg betalte med hvilken dato, så kunne de finne opp det kjøpet.
Og sånn som, nå sier man vel ofte at det er fem års garanti på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørktromel, og så går de i stykker etter fem og et halvt år. Men hvis de går i stykker innen garantitiden, så er det jo en ting er garantien, men så er det jo også forsikringer på ting. Ting som går under innboforsikringen. Der er ikke jeg helt god på å vite hva... Det er ikke så mye som har gått i stykker hos oss, egentlig. Nei, jeg vet ikke alle rettigheter og hva man har der, men...
Men da er det så enkelt som at jeg bare plukker opp telefonen, så ringer jeg forsikringsselskapet mitt, og så sier jeg akkurat hvordan saken er, og så spør jeg dem, er det noe som går på garantien eller ikke, og så får jeg svaret av dem. Det er ikke verre enn det heller. Ja, eller noe som går på forsikringen. Så kan det hende de sier, nei, ikke på forsikringen, men kanskje det går på garantien. Ja, for det har jeg også opplevd at jeg tenkte, ja, dette må gå kanskje her, og så sier de, nei, det gjør det ikke. Men du kan jo ta det på reiseforsikringen din. Så sier de da, så bare, åja, kan jeg det? Ja, men så bra, da gjør jeg det. Ja.
Så det er vanskelig å vite alle rettigheter man har selv også. Plukk opp telefonen og ring og plagg de litt. Plagg de litt, ja, men de vet jo mye bedre. Du har ikke lest så klart garantien på alle apparater og dingser du har kjøpt, eller alle forsikringer. Du bør jo sette deg inn i hva du er forsikret mot, eller forsikret for. Nei.
Der er det en stor forskjell på oss. Du liker å sette deg litt inn i ting og alt. Mens jeg bare plukker opp telefonen og ringer, jeg overlater alt til den andre. Jeg vil gjerne vite hva er riktig her, før jeg i det hele tatt ringer. Jeg ringer først, og så får jeg vite av dem hva som er riktig og galt. Så du sparer tid? Jeg sparer tid, og så tenker jeg at da har jeg ryggen fri, for da har jeg lagt frem saken akkurat sånn som den er. Og så får de ta avhørelsen. Er det en forsikringssak, eller er det ikke en forsikringssak?
La oss nå, før vi avslutter, komme tilbake til det med prutinga. Fordi du er jo prutemesteren av oss, så har du noen sånne pruterens tre tips. Pruterens tre tips. Hvordan skal jeg gå fram? Jeg var vel inne på det ene i sted. Ikke spør om han har noe å gå på, men spør hvor mye han har å gå på, for eksempel. Også hvis du stiller det spørsmålet, ikke fortsett å prate.
Og hvis det blir stille, ikke begynn å prate. Men det er ubehagelig da. Ja, stillhet er ubehagelig, men det er like ubehagelig for han. Og da er det jo forhåpentligvis han som begynner å prate, ikke sant? Fordi si du ikke liker den stillheten, og så sier du at du har vel kanskje fem prosent da. Og så hadde han akkurat tenkt å si, ja, jeg kan kanskje gi deg ti prosent på den stillheten.
varen her. I stedet for å si han kanskje kommer an med første utspill og sier jeg kan vel kanskje gi deg 10% på den her, så kan du heller da si etterpå, er det alt? Og så ny stillhet. Det er vondt.
Men det må litt sånn, du kan ikke gå og prute på en avokado, liksom. Du sa det med de varmes, eller de knaggene, at da var det fordi du skulle ha to. Det er lettere hvis det er flere ting, eller dyrere. Og jeg pruter ikke i dagligvarerbutikk. Jeg ser jo an litt hvilke butikk det er, men stort sett alle andre butikker kan du prute i. Og det som du var inne på der også, vi skulle jo ha to sånne knagger, håndkleholdere,
Og da begynte jeg med en, og så ga han meg, jeg husker, jeg tror kanskje han ga meg 10%. Og så må jeg si det, ja, og hvor mye får jeg hvis jeg kjøper to da?
for da har du en ny add-on du har ikke lagt alle kortene på bordet i første runde du har flere kort å spille på til hvert så tenk deg litt om før du går inn i butikken legg en strategi og prøv å holde deg til den og tenk at ja, det er litt ubehagelig første gangen det er litt mindre ubehagelig neste gang og til slutt så er det ikke ubehagelig det hele tatt nei
Takk for det, tenker jeg alle selgerne ute i Norges land som nå får alle de nye pruterne på nakken. Det var det. Du er god på den prutinga. Klaginga. Jeg må innrømme at jeg ofte sender deg hvis det er noen klaging. Du sender alltid meg. Nei, den DNB-klagen fikk seg selv. Men, ja. Kanskje fordi jeg også...
Hvis noen vet hvem jeg er et sted, så blir det så tydelig at det er hun pengedama, så klart skal hun prute eller klage. Du er redd for ryktet ditt, ja. Jeg har ikke noe tape. Nei, jeg ser det. Og du synes ikke det er ubehagelig heller. Du synes nesten det er litt spennende. Nils Arne Eggen snakket om noe som heter godfot-teorien, at du skal gjøre det du er god på. Så i vår familie er det kanskje jeg som er best på pruting, og da er det helt naturlig og riktig at det er jeg som tar meg av den oppgaven.
Takk for den innsatsen du gjør for å spare penger for familien vår. Vær så god.
Ja, velkommen til Lyreko's ekstraordinære presskonferanse, denne gangen på podcast. Nå kan du handle alt du trenger til skolestart på ett sted. Lyreko har tusenvis av produkter fra kjente, trygge merkevarer. Spørsmål? Har du noen eksempler på produkter? Ja, det kan være sekk og penal, matboks, drikkeflaske, bokpinn, tegnesaker. Veldig bra. Ikke sant? Du kan besøke en av våre 21 butikker, og så finner du de nærmeste butikk og alle tilbudene for Lyreko.no. Ja, det er alt, sier den. Lyreko.