5/7/2023
Anders Nordstad | Norske Matsystemet, Høye matpriser, Dårlig Utvalg, EMV, Coop, Norgesgruppen, Rema
Podcasten diskuterer matpriser i Norge og hvorfor de er høye. Anders Nordstad argumenterer for at de tre store dagligvarekjedene, Norgesgruppen, Coop og Rema, har for mye makt og skaper kunstig høye priser. Han mener at det er for lite konkurranse og at dette går ut over både forbrukerne og norske produsenter. Nordstad mener også at vi bør øke selvforsyningen med mat, og at vi bør være mer bevisst på hva vi kjøper i butikken.
Transcript
Mentioned in the episode
Coop
En av de tre store dagligvarekjedene i Norge, som har 99% av markedet.
Norgesgruppen
En av de tre store dagligvarekjedene i Norge, som har 99% av markedet.
Rema
En av de tre store dagligvarekjedene i Norge, som har 99% av markedet.
EMV
Egne merkevarer til dagligvarekjedene, som ofte er billigere enn kjente merkevarer, og som kan true eksisterende produsenter.
Tine
Et norsk meieriselskap som har leveringsplikt til alle norske melkeprodusenter og alle dagligvarekjedene.
Q-Meieri
En konkurrent til Tine, som har mer fleksibilitet i hva slags melk de kan tilby.
Synøve Finden
En konkurrent til Tine, som har mer fleksibilitet i hva slags melk de kan tilby.
Findus
Et merke som produserer frossen mat, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.
Gilde
Et merke som produserer kjøttprodukter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.
Nortura
Et samvirke av bønder som produserer kjøttprodukter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.
Folkets
Norgesgruppens eget merke for kjøttprodukter, som ofte er billigere enn kjente merkevarer.
Bama
Et selskap som eier og driver med distribusjon av frukt og grønnsaker, som eies av Norgesgruppen og Rema.
Gartnerhallen
Et selskap som eier og driver med distribusjon av frukt og grønnsaker, som eies av Norgesgruppen og Rema.
Nordgrønt
Coops eget selskap for distribusjon av frukt og grønnsaker.
Orkla
Et norsk matvarekonsern som produserer en rekke produkter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.
Nestlé
Et sveitsisk matvarekonsern som produserer en rekke produkter, som ofte blir underpriset av dagligvarekjedene for å øke salget av sine egne merkevarer.
Lidl
En tysk lavprisbutikkjede, som har hatt vanskeligheter med å etablere seg i Norge på grunn av de sterke norske merkevarene.
Aldi
En tysk lavprisbutikkjede, som har hatt vanskeligheter med å etablere seg i Norge på grunn av de sterke norske merkevarene.
Carrefour
En fransk dagligvarekjede, som har hatt vanskeligheter med å etablere seg i Norge på grunn av de sterke norske merkevarene.
Ryanair
Et lavprisflyselskap, som brukes som metafor for en potensiell aktør i dagligvaremarkedet som kan sette press på prisene.
ODA
En nettbutikk for dagligvarer, som har et tett samarbeid med Rema-systemet.
Stabberets
Et merke som produserer løvepostei, som er et eksempel på en sterk norsk merkevare som er vanskelig å konkurrere med.
Hurdalsplattformen
En politisk plattform som ble lansert av Arbeiderpartiet og Senterpartiet i 2021, som inneholder et mål om å øke selvforsyningen med mat til 50%.
Boris Jelsen
En russisk politiker, som nevnes i sammenheng med handelsavtaler som ble inngått etter murens fall.
Ole Robert Reitern
En norsk politiker, som argumenterer for at tollbarrieren bør fjernes for å senke matpriser.
Marit Kolby
En norsk ernæringsfysiolog, som er kritisk til ultraprosessert mat og som oppfordrer til å spise mer råvarer.
Birgit Svies
En norsk ernæringsfysiolog, som er kritisk til ultraprosessert mat og som oppfordrer til å spise mer råvarer.
Comfy Balls
En norsk produsent av bokseshorts, som er sponsor for podcasten.
Participants
Host
Wolfgang Wee
Guest
Anders Nordstad
Sponsors
Comfy Balls