Hva er ditt take på hvorfor skandinavere er så glad i å sole seg? Har du gjort noen tanker om det? Jeg tror det er noe underbevist i denne D-vitamin-greia som vi har. Vi har veldig lite sol, og vi har veldig sterke årstider. Det er mye med knapphet å gjøre også. Når du har de sommermåndene, så setter du jævlig pris på de sommermåndene. Det var en blanding av knapphet og...
nå er det jo sånn bare brun, det er et pluss, det er estetisk fint. Det har jo ikke alltid vært sånn. Før i tiden var det ikke sånn i England for eksempel og andre steder, hvor du skulle være, i Sør-Afrika skal du være feit for å
for å vise at det var penger, og være en del av eliten. Og i romertiden skulle du være hvit og lyse i huden, og også i England i den viktorianske tiden, på 1800-tallet. Tror du man så på, hvis du ser en likbleik jente nå, og en solbrunn jente, så er det ikke sånn at det solbrunne ser...
ser litt bedre ut, litt mer attraktiv kanskje. - Ja, tenker du det? - Jeg tenker det, hun er mer ute, sunnere, mens det likepleike er mer inne. - Dette er veldig sånn i endring. - Er det veldig individuelt, eller er det bare meg? - Jeg tror det er veldig i endring, fordi på 80-tallet var det bare tre typer mennesker, det var rocker, nerdere og sosser.
Og så har det bare blitt som en sånn tre med masse grener, bare blitt så blanding. Så du finner liksom alt mulig, og så finner du ganske mange som, merker jeg, mer og mer, som sier, hvorfor skal vi drive på kreft og være i solen hele tiden? Jeg skjønner, Norge har jo vært en av en klassereise,
akkurat sånn som mange andre land, Spania for eksempel, etter Franco. De var en kjempeklassreise, startet i 92 med OL og verdensutstilling, og så går man gjennom en sånn sykluser. Norge var litt før Spania, men litt etter mange land. Vi har alltid slitt med et mindreverdisk kompleks som veldig mange av våre politikere fortsatt har, hvor de ønsker å ha en hel av det store selskapet, se hva vi har, ha ressurser,
Vi tilbyr og bare dere slipper oss inn. Og så bruker vi milliarder av penger på at disse hattebyttene mellom politikere og maktpersoner begynner å gå inn i utlandet også. I større og større konstellasjoner og installasjoner. Jeg tror vi mennesker er ganske enkle i bunn og grunn. Det er oppmerksomhet, det er bekreftelse, det er action-reaction, det er hormoner og
serotonin og dopamin. Vi er ganske enkle. Og jeg tror når det kommer til hvor vi er i stadier, på et tidspunkt, når vi er veldig enkle som samfunn, da er det enkle...
markører på hva som viser velstand. Jeg husker jeg hadde noen veninner som lo så veldig, de var på Aker Brygge da på 90-tallet da mobiltelefonen kom. Så satt de der, og da var Aker Brygge ganske nytt og hypt, ikke sant? Og så gikk det en kar der, businesskar, med telefonen sin, han hadde fått ny telefon, han hadde kjempesvært selvfølgelig. Og så mens han går forbi dem så ringer han da.
Altså telefonen ringer. Han later som han prater for å vise at han har telefon til disse damene, og de lå så voldsomt. Men det er jo 30 år siden nå. Det er helt vanvittig hvor mye som har skjedd siden da. Veldig mange mennesker har behov for å vise at de hører hjemmet sted. Men pick-up-klingen er jo gått kanskje mye digitalt også. Ja, og ikke minst nå de siste årene hvor dopamin spiller en mye større rolle takt over alle disse store selskapene som gjør oss så skjermavhengige at du må få bekreftelse
på digitalt vis.
som mange før kanskje fikk på fysisk vis. Alt det der skaper enorme endringer, og jeg tror hva er fint, hva er skjønnhet? Det er jo en kjempedebatt på det, på hva arkitektur oppgjør, og disse gutta og damene i sivilisasjonen, de snakker jo om tidløs kunst. Grekerne hadde jo det der gyllene snitt, ikke sant? Leonardo da Vinci tok det videre i rennesansen. Hva er det riktige forholdet? Forskere har jo peket på at
øynebryn hos kvinner trekker seg inn eller sånn at ansiktet blir mer symmetrisk når det er eggløsning og en del andre markører da som bør fortelle en oppmerksom mann at nå er det viktig for nå skjer det hvis ikke så går toget men
Men ja, dette er en voldsom digresjon vi startet med, for det er tidligere om morgenen, eller? Jeg tenkte jo på det, bare sånn, det må være helt, når aristokraten malte seg helt hvit i ansiktet, så var det jo, jeg tror ikke det var sånn estetisk grep, det var kanskje også å skille seg fra
Jo, jo. Fra den gemene hopp, at det er ikke nødvendigvis at det er vakkert, men jeg tror, jeg mistenker at det er noe tidligere over det, i hvert fall hvite skandavere som liker å bli brune på sommeren, at det er en liten x-faktor på det. Det er jo nærmere fra 80-tallet,
Jeg husker da morra mi kom til meg og sa liksom sånn med, unnskyld, halvt sundmørsdialekt da, fordi hun var sunddøring, og de flyttet til Bærum da jeg var liten, så det har vi jo felles. Derfor så har vi jo litt brun hud begge to. Men vi liker oss i sola. Men jeg husker morra mi sa til meg, «Du, nå har vi råd til å dra til sydentur.»
Sammen liksom hele Norge da. Så tror du at det er Gran Canaria på siden, du skal på shopping. Men det var en klassereise. Det var det. Dette er jo oljen, og vi har vært dyttet ned, og det snakker vi om i den siste episoden i 12 000 år med norsk historie. Når vi snakker om denne danske aristokratiet, og hvordan det er en debatt, det er noen som mener at vi var likeverdige land under kongene med Danmark.
og i Danmark så er det presentert som også, mens det var jo ren skjær uttapping av ressurser for å finansiere kriger og hva det skal være, og i uradelen vår den ble forsvant enten nede i bondestanden, eller så var det den som gifta seg inn med den danske adelen, og selv maktutredningen som var nå for ikke så mange år siden,
Viste til at gamle penger får bli gamle penger i Norge. Det snakket vi om i den forrige serien, 12 000 år med norsk historie. Ja, så vi kan bare la den digresjonen fortsette der, for det er det mye man kan si om. Men jeg har et problem nå, for vi er på episode 3 av 4, og vi er midt i vikingtida. Og jeg startet, jeg husker da vi, i går var jeg her og de to første episodene, og da startet jeg med å si at
Jeg synes det er fint at historikere kan gjøre historien relevant, men også oversiktlig ved å se stort og vidt. Ikke bare i tid, men i rom også. Og det er det jeg har begynt på her nå. Også at man kan presentere noen mener sånn, og noen mener sånn. Så kan du som lytter eller ser, navigere, hva tenker jeg om det? At vi tilbyr deg i stedet for å dra...
gjennom bestemt retning. Så ofte blir det basert på ideologi eller moralisering eller politikk. Og det er bare tull. Så du stopper underveis innimellom og sier «Dette her er litt uvisst hva som har skjedd, eller her vet vi ikke helt. Noen kilder sier dette, noen sier dette».
Ja, men nå har jeg egentlig begynt på å presentere historien veldig overordnet, fordi jeg personlig føler at det er veldig viktig akkurat nå. Nå er vi på starten av 900-tallet, og det skjer ekstremt store ting i Europa. På den ene siden kan man si at virkelig største forandringen i Europa har hatt noen sånne store skifter.
i Europa, og det ene var for 4500 år siden da disse krigerne kom inn i Europa og endret alt, også genetisk, men klassesamfunnet, patriarkatet, de var på toppen og andre var under. Det har bevart til i dag konkurransesamfunnet og krigersamfunnet, og klansamfunnet for ganske mange, for det er flere steder hvor det fortsatt er blodhevn, ikke sant, som på Balkan. - Tenk om det er krige, altså i Europeisk kontinent har vi jo kriget siden vi... - Ja, hvor lenge?
- Hva tror du? - Har vi ikke kriget etter alle tider? - Har vi det? - Hvis vi hadde hatt "Hunt Together" så var det kanskje ikke tid til å krige, det var bare tid for å overleve. - Det vi vet er at da de to folkene kom inn fra hver sin side til Norge, da det lå is over store deler av Sverige og Finland og Østersjøen, så kommer da et folk nord fra ned som er mer avanserte på teknologi, de er høyere, de har annen hudfarge og de andre har annen øynefarge, for det er blå i det. Og så møtes de da, og det vi ser er at de blander seg.
Så det var få folk, og de var veldig mobile, og de måtte samarbeide for det var så ekstremt vanskelig å overleve der som gruppe. Men det er noe helt annet når disse krigerne kommer, for de erobrer. Og det er litt det som er sånn interessant da, disse store skiftene i historien. For det neste store skiftet, det er egentlig med Karl den Store, når han kroner seg selv til tysk romersk keiser i år 800.
da er i praksis kampen mellom Nord- og Sørauropa over. Fordi arvingene etter disse krigerne, indaropperene, de kommer inn i hele Europa, og etterkommerne deres blir jo de gamle grekerne, og romerike, og kelterne,
Men oppe i Nord-Europa så er det ikke helt sånn. For der har vi disse som kommer ned, som vi kaller for det germanske folkestammen, men de har jo da en litt annen komposisjon genetisk også da. Men de har fått med seg noe fra disse krigene, nei, jegerne og sankerne. Et samarbeid og delingskultur, mindre hierarki, som vi ser mange av disse germanske eller skandinaviske folkegruppene hadde.
Men det er variasjoner internt også, og noen blir kristne før de andre, sånn som frankerne. Og de har variasjoner, men i bunn og grunn så er det det som blir kalt en germansk lovkode. Vi ser det i Spania med goterne og sveberne som kom ned dit.
At de hadde Auriks lovkode, og den gjaldt for sine egne, mens de romerske lovene fortsatt å gjelde for resten av befolkningen. Auriks lovkode, hva var det for noe? Ja, Aurik, han het Erik. Det var kong Erik, og det var hans lovkode. Og vi kan studere disse lovkodene, de er ganske interessante, for de ligner jo på gulatingsloven og alt. Og prinsippet er at alle menn, eller alle husstander da,
skal ha en stemme. - Ja, og er det sånn et øye for et øye type ting også, eller er det sånn og jurier og? - Det er jo veldig, dette tror jeg er en del av den samarbeidskulturen også, en del av den blenden, men det er klart de hadde jo lov og regler, de måtte jo ha disse steppekrigerne, og så blandet det seg på et vis i Skandinavia med det samarbeids- og delingskulturen gjennom 8000 år før noen nye kom. Men det som er spesielt er at
Vi har forskjellige skifter i europeisk historie, og jeg drar fra 4.500 år tilbake til 800 år. Da har vi hatt en periode på nærmere tusen år. Jeg nevnte i forrige episode, eller første var det vel, om disse Kimbrie og Teutoni, som var de første som kom ut som grupper fra Skandinavia og begynte å slåss mot romere, og tappte så det sang og ble gladiatorer, de som overlevde. Men...
Da starter en sånn enorm kamp på det europeiske kontentet, for Europa er ikke så stort geografisk.
og disse romer ikke presser seg oppover, kommer inn i England, for kelterne greider å ta, men de kommer ikke opp til Danmark, de kommer ikke opp til Nordtyskland, og sliter veldig der, og de hadde et helt fantastisk, utrolig tap, hvor tre legioner forsvant i år ni, for et stammeforbund, hvor de samarbeider om å ta disse her, og lure dem på taktikk og strategi. Kjempesmarte må det ha vært. Og det er...
Netflix har jo en tv-serie om akkurat det som kom i fjor. Barbaren heter den. Tysk lagd. Det er ikke så gæren faktisk. Det er mye man kan si om det, men det er ikke så gæren. Men poenget mitt er at da har vi århundrer hvor sakte, men sikkert
så siger flere og flere fra Nord-Europa ned og blir leiesoldater og til og med en blir keiser, og det blir viktige, viktige maktfaktorer som krigere og krigeforbund, og inkorporert i Romeriket eller i Byzant, altså Østeromeriket, og så kommer det ned og erobrer og overtar, og til slutt så går Romeriket til fallet i år 476, og vi får en Odo Acker, heter da den første italienske kongen, som tar av rett på, og så kommer Teodrik den store tilbake,
den store østgotiske kongen. Men det er på 500-tallet. Og så kommer disse krisene. Og de krisene hadde vi for 3000 år siden og 1500 år siden. Nå er det kanskje på tide med en ny en. Ja, kommer det nå. Men...
Poenget er at det fortsetter etterpå også etter krisen. Så kommer det nedover og nedover, vikingen kommer nedover og frankerne blir så sterke at de kroner seg til tysk-romerske keisere. Med frankerne, det blir jo delt opp som vi skal se nå, så har du Øst-Frankia og Vest-Frankia og det i midten var det som på en måte ble Italia, men det er litt for lett enkelt sagt, men det var tre sønnesønner til Karl den Store, snakket vi om i forrige episode.
Men det som var Østfranke, helt i dette frankelske riket, ble jo til Tyskland. Og der har vi noen som virkelig sto på utover 900-tallet som vi kommer til nå. Hva skal vi gå gjennom i denne episoden? Det er år 911 til 1616. Og det er fordi Knut den Mektige, jeg sa Knut den Store, men han var stor, men Knut den Mektige, som han da blir kalt, tar over og virkelig gjør ambisjonene store i Tyskland.
Hva heter det? England. Men poenget mitt er bare at vi ser at det er noe som kulminerer med Karl den Store. Da er feiden en gang for alle avgjort, og det bare fortsetter etter det. Men da er det så store maktkonstellasjoner, og når kristendommen kommer inn, spesielt institusjonene mer og mer på tusentallet, så tar det helt av.
Poenget er at du får bare mer og mer makt som blir samlet på færre og færre hender. Og så kommer feudalismen som setter dette her i system, nesten som en matematisk system. Nå skal vi se på Cecilia med nordmannene som kom ned dit. De ble rikere enn kongen av England på ekstremt kort tid. Det er en helt fantastisk historie. Det kommer til i neste nummer fire. Men det som jeg skal si er at med bønnene så endret Europa seg mye.
Rett før 4500 år siden da krigen kom, så var bøndene hadde en eksplosjon inn i Europa. Det viste disse som var jegere på kontinentet og sankere hvordan de kunne bo fast. Det som skjer da, dette blir kalt for den neolithiske tiden, hvor jordbruk blir mer og mer utbrett. Men med jordbruk så kommer sykdommer.
Og det kommer mat selvfølgelig som blir lagret, og det kommer buskap, du følger ikke etter, du er ikke mobil. Folk endrer seg, også genetisk selvfølgelig, men det blir eiendeler. Eiendeler, mat og makt begynner å konsentreres. Først små steder, men du får veldig store byer med en gang for fem tusen år siden ca. Og så kommer disse krigerne og finner at dette kan vi utnytte.
De lager en sånn pyramide, en sånn klassesamfunn, for de er på toppen, og bøndene lager maten. Akkurat som spartanerne gjorde med heluttene,
Ja, helottene kalles det. Hvor helottene var slaver, så å si, og skulle lage maten for dem, mens de var bare krigere fra minste alder. Og så var det noen prester som hadde makt, og det er dette presteskapet som kommer og formerer med makt når dette geniale med kristendommen kommer. Og det er det som vi ser nå, nå er vi på 9-11, ikke sant? Det skjer noe enormt fra 9-11 av.
En ny periode som kulminerer over 100 år senere med det som blir kalt for investiturstiden, hvor paven og kirken prøver virkelig å si det. Slapp av, vi er over dere konger. Alle kongene er vi over, for vi er nærmest til Gud, sier paven. Det går jo ikke, vi har makt. Hva er makt egentlig da, sier de. Denne historien om vikingtiden,
Jeg synes det er litt feil med veldig mye av det som kommer ut, sånn som den nye dokumentarserien på National Geographic, som også er på Disney, eller Vikings, tv-serien. Jeg er så fokus på England, og det blir helt feil.
Når vi skal ta en gjennomgang nå, så skal vi starte med Frankrike, for det er mye mer riktig når det gjelder vikingtiden. - Er det at de velger å fokusere på England, eller at de bare, at de viktigste historiske hendelsene, det som skjedde i England, er det de prøver å få frem? - Jeg har fått en ny venn. - Er det det? - Ja, en veldig hyggelig og inspirerende kar, for jeg har noen venner borte i Hollywood.
Jeg er mange venner over hele USA. Jeg har bodd i USA. Men akkurat i Hollywood er det en hel del norske amerikanere. Og det er litt morsomt å være norske amerikaner. Dette er ikke en degresjon. Dette er svar på spørsmålet. Men det er ikke noe velferdssystem som tar deg imot hvis du ikke får til det du skal gjøre. Så du brekker ryggen og du dør hvis du ikke får til det du skal gjøre. Så det er ganske bra driv på disse nordmennene som velger å flytte og ikke returnere, men som blir norske amerikanere. Så det ble introdusert for en ny venn som er filmprodusent og har vært her i mange år.
Han sier at, vet du hva? Vi ser der borte hvorfor det kommer så mye dritt ut av halvdelen dagen de siste årene.
Og det har noe med harsj og marihana å gjøre faktisk, fordi de har sluppet helt løs. Og alle er bare steine. Det er ikke noe kvalitet på noe som kommer ut. Hvert eneste studio kommer inn, enten det er musikk eller film, så ligger det sånn damp i taket, for alle bare er øh. Og det blir ikke bra kvalitet av det. Du bare nerder, eller runker opp din egen drit.
Det var litt av en setning. Det er jo mange som skylder på vokifiseringen av Hollywood og den type ting. Ja, men det ene drar det andre. Nå lever vi i en tid hvor før var, og vi er fortsatt inne på å svare på spørsmålet, før var vi inne på en sånn hvis vi synes det var for ille med samfunnet, det som du og jeg vokste opp med på 90-tallet, 80-tallet og sånn, så kunne vi dra inn i filmverdenen eller på tv-serier og så kunne vi drømme oss bort. Mhm.
For der var det ingen som dømte eller noe, ikke sant? Det var bare en spennende verden som tok deg langt, langt vekk. Og da kunne det bare fortsette, og du kunne liksom, bøker og alt, alt har jo vært sånn. Nå er det absolutt alt som kommer, så å si, fullt av noen moraliserende greiene. Dette her har vi også snakket om, for det har vært 20 år, så er vi inne i en sånn fase, og dette skal gi seg ganske snart, og hvis det ikke gir seg, hvis man trekker strikken litt for langt, så kommer en backlash som er ganske tøff. Og det...
Og det er det mange som snakker om akkurat nå. Men det er jo så fortsatt at filmen er jo fortsatt fri. Er det? Har du sett Game of Thrones? Nye greiene? Jeg har sett de to første episodene. Åh, det er så kjedelig. Det skjer jo ingenting. Det var ikke så verst da. Jeg frykta å være, men... Jeg er jo en av de som virkelig har levd meg inn i tolkensverden. Silmarillion og alt. Det er personlig for meg. Men snakker du om tolken, eller...
Game of Thrones greiene. House of Dragons, det er jo en ny Game of Thrones-serie, altså er det en ny Tolkien-serie. Jeg snakker om begge to, men nå sa jeg Game of Thrones, og jeg mente ikke House of Dragons, men jeg mente den nye Lord of the Rings-serien. Ja, den har jeg ikke sett enda. Nei, den har jeg sett. Og jeg har et, i likhet med Asle Torje, han skrev om dette her i Morgenbladet eller noe sånt, men han fokuserer veldig på Woke.
Jeg fokuserer mer på det moraliserende, og ideologien at det vil vi skal tenke sånn som dem. Og det blir så...
Folk har ikke lyst til det å bli fortalt hvordan de skal tenke, og spesielt ikke i den verden som egentlig skal være fri, den imaginære... South Park lagde en sånn treepisoders greiengang, det var treepisoders som hang sammen, som heter Imaginationland. Og de går rundt og bare, «They stole our imagination!» Du kan ikke lage den i dag. Det hadde blitt saksøkt og drept og bomba. Men det var en fantastisk serie, for det var bare, «Vi får ikke lov til å tenke fritt!»
Og vi kan ikke tenke på en fantasi heller, så plutselig blir det så mange stemmer og tanker som styrer, og du blir så forvirret, at det blir som han der stakkars lille gutten Butters, som bare, are you confused? Ja, I'm a little bit confused. Og så begynner han, pray the gay away, og så rett ut på sånn anti-gay skole.
Det er så mye som, det her kunne vi spøke om for 10-12 år siden, men nå er det ganske intenst. Ja, det er det. Men jeg tror dette her kommer til å snu på et tidspunkt, og hvis det ikke snur, så vinner Ron DeSantos og Trump valget om to år, og da blir det som det blir. Men det er litt sånn som, jeg tror det er sånn at hvis du prøver å styre kultur, litt sånn som du prøver å styre vikingen, så tror jeg at du kommer bare til å få en hardere motreaksjon, og jeg tror...
Det har vi sett gjennom film og musikk gjennom 50-70 år nå. Jeg tror på et eller annet tidspunkt så kommer det til å komme et band eller en artist som kommer til å toppe alt vi har sett det nå. På en måte av entertainment, politikk, statements, lyd. Vi kommer til å være helt totalt uforberedt. Du kommer til å ta de unge med storm. Du kommer til å komme med filmer som kommer til å sjokkere oss i forhold til de nivåene vi får nå. Og de her tingene, det tror jeg kommer da. Ja, det er klart det. Marilyn Manson var sånn helt til starten. Han skulle bare sjokkere.
og Rammstein var jo også sånn i starten på 90-tallet. Men når du har et samfunn så blir det mer og mer moraliserende, og flere og flere skal gå i takt. Og vi har vært gjennom en sånn koronatid som bare har tatt helt av, hvor byråkrater styrer nett til det minste tall hva vi kan si til og med.
Og så går det ikke mer enn to uker, for nå har vi kontroll på koronaen, og så blir det krig. Og så plutselig har du hele Maslow-Pohos-hierarki, de tre nederste nivåene, er vi trua på.
på pris og matvarer og strøm og alt, det går på trygghet, ikke sant? Og man skulle nesten tro at, som min historike kollega Harari har snakket om, at noen har planlagt det her.
og det finnes jo faktisk ganske mye som gir mat til disse konspirasjonsteoriene, og den digresjonen trenger vi ikke å ta. Men poenget er bare at dette her har skjedd før i historien, og det vi alltid ser at når det er mye moralisering, og det var det jo med kristendommen når den kom også, lokk på alt, det kommer en motreaksjon, som du sier, og den kan bli skikkelig, hvis du strekker den for langt, så blir den skikkelig hard. Den motreaksjonen tror jeg må komme fra tenåringer og tjueåringer, men jeg mistenker at når...
forskjellen fra før, at når det virkelig har sparket ned fra de unge som vil ha noe nytt og vil ha endringer, så er de nå allerede bedøvd fra å kunne gjøre de endringene, for de har det så godt, de er så indulta i det digitale, og at vi har
De kommer ikke til å orke. Det er den der dopamin- sirkelen som de unge er i. Det er den eneste tingen som kan stå i veien til at hvis den filmen eller det bandet kommer, så er det sånn... Det er så genialt. Jeg vet at det er ganske mange smarte mennesker rundt om i verden. Jeg har møtt mange av disse...
pluss 140 IQ-folkene, og det som er litt sånn skummelt med dem, er ikke Jon Husta som har 105-er greia. Den er kul. De som har 105 IQ tror de er litt smartere enn alle andre, og de er kanskje det, for snitt IQ-en i et samfunn er 100, ikke sant? Normalt. Og 105-erne tror det er 125 IQ og oppfører seg som de har det, og de skader veldig mye, de gjør veldig mye skade. Og 105-erne, de må bare skjønne at de ikke er så himmelavsmarte som de tror de er.
Men 140 i kunde, disse som er Mensa-medlemmer og sånt, det er nesten som makt korrumperer. Altså at du blir korrupt av for mye makt, for mye makt på få hender, gjør at det går til hodet på deg uansett. Og det er ikke misantropisk å si, for det er jo å tro at alle mennesker er født onde, i utgangspunktet de må oppdras, eller vi greier ikke, vi blir som flyenes herre på en øy. Men
Jeg tror disse som er litt for smarte blir dessverre litt for selvgode, litt for arrogante, og det er litt for lett å se ned på andre. Sånn som mange politikere som får litt makt i hodet og får mye makt på få hender,
tenker at det er så mange dumme sauer overalt, så vi må bare ta ansvar og gjøre på vegne av dem. Og vet du hva, det blir som oftest alltid gærent. Og det skal vi se nå i historien. Hvis jeg skal dra det tilbake. Det er akkurat det som er interessant da. Fordi når du har for rask klassereise, når du går fra å være viking til eiesoldat til konge, går det gærent på et tidspunkt. Hva kommer etterpå?
Og det ser vi jo på Carl den Store. Han ble jo så ekstremt stor og var så flink. Og vi ser det på Alfred den Store også. Han var så ekstremt stor og flink, også i England. Når har de fått det kallende om det, den Store egentlig? Nei, det er jo ikke det da. Ja, det er det. Kanskje en av vi blir de store på en tidspunkt. Jeg tar den der, den Store. Den tar jeg. Den grusomme jeg kan, det er ikke meg. Nei.
Det er morsomt da. Nei, men hva kommer etterpå? Hvilke barn skal komme ut av skyggen til farsen, og hvordan skal det gå? Det er her jeg kommer inn på at jeg synes mennesker er litt enkle. Normannerne, altså disse vikingene, de var jo på en måte vikingesokker på seg selv som normandere på 900-tallet. Men når Rollo
for Normandi. For vi skal starte med Frankrike, England tar vi til slutt. Nå snakker jeg stort og hvitt i tider om alle de som er veldig flinke på historie, og til og med er profesjonelle eller akademikere som ser på som kan det her, eller hører på,
Ja, jeg hopper over masse detaljer. Det er masse jeg sikkert ikke kommer til å få med meg, men jeg synes det er viktigere å ha dette overblikket, spesielt nå. For med all den nye forskningen, all den DNA-teknologien, alt det tverrfaglige som kommer nå, så må vi forstå ting i et mye større perspektiv, og vi kan ikke henge oss opp i detaljer.
Men det er noen detaljer som er viktige, og jeg kommer helt sikkert til å glemme noe, men sånn er det bare. For nå prøver jeg, og det er forskjellige nivåer da. Unnskyld. Og disse vikingene som etter hvert slo seg ned, på det som ble roen, eller roa, denne elven ned til Paris ved Seinen. Der, som jeg nevnte i siste episode, så hadde jo det...
Disse kongene, disse franske kongene, sleit jo veldig med dette her i Vestfrankia. Men også Østfrankia og midten Frisland og sånn. Det var angrep hele tiden. Og det var veldig vanskelig å ta vikingene, for de hadde disse båtene som kom opp elver. De var flinke til ro. Han der er rederen Fred Olsen, han fortalte meg en gang. Han drev å sponsa meg på noen greier til forskning vi gjorde på påske. Og
og et par andre steder. Han sa at han hadde vært da han var ung, så han hadde vært på Nilen, så han hadde lært en teknikk som visst nok alle kunne før i tida, at når du seiler med strømmen, så seiler du midt i elven, ikke sant? På Nilen. Når du skal seile mot strømmen, så kan du seile langs elvebredden, fordi akkurat som lydbølger og alt egentlig, går jo i bølger. Alt er sirkulært, egentlig, ikke sant? Og
Hvis du seiler langs elvebredden, så kan du seile mot, eller ro da, for den sannsynlig, mot strømmen på sånn veldig spesiell teknikk. Fred Olsen var jo helt overbevist om at, eller er, han er jo
at vikingene brukte dette på elvene. De selte så mye opp og ned av elver, og de var flinke på tidevann og sånne ting, selvfølgelig. Og det at de kunne bare time ting, du bare kommer inn der, angriper, men om seks timer, da må vi være på auten, for vi kan ikke bli fanget. Når tidevannet snur. Det er masse sånt. De var så flinke på det der. Og de kommer inn og ut, ikke sant? Men på 900-tallet,
Så er det da en som på nytt får et område fra en konge som er frankerkonge, og så er det Rollo. Og vi kaller han Gangerolf, og det er en stor debatt. Den har vært i 140 år mellom akademikere og professorer i Danmark og Norge, og en del andre, om Gangerolf, sønnen av Ragnar Møre Jarl, som ble fordrevet av Harald Hårfagre, er den samme.
Som Rollo. For i Danmark er det også en Rollo. Men det kan ikke ha vært han. - Hva betyr Rollo, vet vi det? - Rolf. - At det er ikke noe sånt? - Nei, Rolfur. Og så kommer hun ned dit og så blir det sånn: "Hva skal du, hva skal du, hva?" Jeg tror det var sånn, akkurat i gjengjørelse. - Jeg tror jeg ser det for meg. Det der har skjedd en gang.
Det vi vet om Rollo, vi har noen kilder ganske tidlig, vi har en mynt i 926 tror jeg, hvor det står duks, og det er litt spesielt for hertug ble først sønnesønnen hans, Rikard den Første, han levde veldig lenge, og han var den første hertugen, men det står faktisk duks på en mynt til sønnen til Rollo da, William, Wilhelm Langsverd var det vel han hette,
Da begynte sverdene å bli lengre, forresten også. Det skjer en overgang på våpen også på den tiden her. Da begynte disse vikingssverdene å bli sånn, nå skal vi inn i middelalderen. Nå blir det større sverd og bedre rustninger og sånn etter hvert på 1000-tallet. Det som er spesielt med Rollo er at vi vet at han hadde en kone som var kristen og en sønn som var født på det brittiske øynet.
Og det er derfor jeg tror at han Håstein, som jeg snakket om, denne viking, voldsomme vikingen, som var veldig mye nede ved Loire, denne andre elven på sørskyden av Bretagne, som går mot Paris, og allierte seg mye med kelterne som var i Bretagne og slåss mot frankerne derfra. Men så da han fikk for mye motstand, og da Bretagne, nå må det slutte, da stakk han bare opp til England. Og så skjedde det jo ekstremt mye interessant der.
Jeg har mistanke om at Rollo var med der. Det er logisk, og de hadde med seg koner, og de fikk barn, og at han tok seg en kone, eller en kristen kone i England, det er jo interessant i seg selv. Og dette, Rollo levde til 1920-tallet en gang, kanskje over 1930-tallet, vi vet ikke, men i 911 fikk han noe av dette her. Men da er det en ny tid. Fordi denne familien til Rollo, som ble etter hvert Ville Merobrøm,
De manifesterer makten på en helt eksemplarisk måte som var noe nytt. Det samme skjer ved William R. O'Brien over tusen år senere når han tar England. Gjennom Doomsday-boks vet vi veldig mye om hvordan han ordnet skattesystem. Det er noe med dette med administrasjon og byråkrati. Men det de skjønte først, før de ble nordmennere, for det begynte de først å kalle seg 100 år senere, i 1018 så vet vi i Bayeux
Der har de undervist i norsk eller skandinavisk språk i over tusen år. I 2018 sendte adelsmennene rundt om i Normandi, som da alle var nordrende opphav på manns sida, men de giftet seg jo inn i lokale eliter og aristokrati.
Men da sendte de sønnene sine til Bayeux for å lære seg skandinavisk i 1018. Dette ser vi mange steder hvor disse vikingene etablerte seg. De har nordønne navn i starten, sånn som rusvikingene, med Ingvar som ble til Igor.
Og etter sikkert 100 år så er det bare lokalt språk, det er bare lokale navn, egennavnene endrer seg, og religion, men i Normandie så var det fortsatt viktig å ha handelsforbindelser åpenbart til skandinavia, det var viktig å kunne skandinavisk språk.
Men dette måtte man gjøre i Normandie. I England var det fortsatt gammel engelsk. Det er en debatt der også, det er blant annet vister. Og jeg er fristet til å støtte de som mener at gammel engelsk var et nordønsspråk, for det er så mye likt. Hus var hus, båt var båt, alt det der. Helt sant i svarte døven, faktisk. Men det er klart, når normanderne kom inn i England, så snakket aristokratiet fransk i 300-400 år.
Og derfor er det veldig mange engelske ord som er frankifisert på en måte da. Ikke sant? Sånn som color med O-U også i England. O-E, altså color. Ikke sant? Det er så mye sånn
som er interessant, og det er disse normandene faktisk, som skylder at det er vikingene som skylder at engelsk er, for det første blir det et verdensspråk på en sett og vis, men også at det har endret seg så mye fra språkroten som de germanske språkene representerer. Det som er spesielt med normandene er at på 900-tallet så skjønner de, altså de har rana ødelagt kirker og klostre,
Og så skjønner de plutselig at dette er jo money machines. Det var skikkelig money machines. Så når vi først kommer av makten, så var det wow, vi må bare bygge kirker, vi må bygge klostre. Så det snur helt om. Og her, dette kjennetegnet er litt vikingen overalt. Man kan kalle dem opportunister kanskje. Hva er en viking? Det skal vi snakke om i siste episode. Men først og fremst så var de jo ekstremt dyktige på handel.
Det er grunnen til at veldig mange overlevde av disse vikingene i Dublin utover 900-tallet, så møtte de veldig motstand, og tusendtallet også. Men de var så flinke entreprenører, og de var så flinke med handel og samarbeid, at det var en verdi der hvor de kom. Det ser vi her nå. For i tre perioder på ganske kort tid, så blir noen av de utvidet til det det er i dag.
og ofte som han snakket om at danene kom og her daner var både nordmenn og sikkert svensker og dansker men de danske vikene kom ned østfra
for det er naturlig geografisk, fra Danmark og etablerte seg på østsiden av Normandie. Mens Cotentat og den der halvøya som peker opp mot Iskessjøen, der har vi visst nok mange nordmenn bosatte seg, og jeg har snakket med mange linguister og historikere nede i Normandie som mener at det holder vann. Nå skal vi gå gjennom hele vikingområdet. Ja.
Så jeg startet med Frankrike, men for nå har vi en periode hvor det er masse ekspansjon ut av Skandinavia, både på 800-tallet og på 900-tallet. Alt ble profesjonalisert, og
Og det er variasjoner overalt. Men jeg tenkte vi kunne starte med et kart. For å dra det litt sammen og holde de store linjene. For dette her er litt morsomt. Har du det kartet? Der ja! Se på det kartet her. Dette er fra Hadrian, keiser Hadrian, i år 11.
Et 25, så dette blir jo da 900 år siden, cirka. Og det vi ser her er romerikets grense. 1900 år siden, mener du? Unnskyld, 1900. Dette her er romerikets grenser opp mot de såkalte germanske folkestammene. Og grunnen til at jeg hadde lyst til å vise det her, jeg skal ikke gå i detalj, men her har du mange av disse navnene på folkegrupper. De er bevart tusen år senere.
- For de som hører på, kan vi komme med noen eksempler her. Vi ser nå på et Europa-kart som ser ut som dagens kart, bare med noe helt andre selvfølgelig. Stedsnavn, ruter, og som sagt fra år 125 etter Kristus. - Alt nordvest. I Danmark så har vi Angli og Saxere, helt sør i Danmark, og Tautonere står der også, men Angler og Saxere og Jyder,
de endte opp i England like etter dette her. De migrerte der. Så har vi Ruggi som er koblet til Rogaland. De dro ned og blandet seg en del også, for etter hvert måtte de blande seg, de var pragmatiske. Sånn som at han Odoaker, som var den første kongen av Italia, han var blant annet Ruggi og Heruli.
Og Hyrule er det mange som mener, de var på Balkan etter hvert, som hadde veldig nært forhold til Skandavia over vannet, som Norge og Sverige. Og mange av runeinskriftene som starter med Ek, Erilaren, de mener at det er en betegnelse på Hyrule. Og det er noe magisk over det, men det er også det som ble øl og jarl. Men jeg skal ikke gå inn på det, jeg er ikke linguist heller. Men det vi ser her er at alt som er nordvest, sør for Danmark og sør for Sakserne,
Alt som er nordvest er det som ble frankerne. Chausi, Chattoni og Chiruski, og alt det der ble frankere, for de dro vestover etter hvert, og de tapte for romerne i starten, og romerne flyttet dem inn for å ha som bøffersone, akkurat sånn som frankerne senere gjorde med vikingene. Men friserne, som er helt øverst der, de forble langs kysten, og de var nok handelsfolk.
og greide å beholde helt samtidig dag, en etnisk tilhørighet og identitet som frisere, og språk til og med. Det er ganske spesielt. Og så har vi Sveby der, og de ble kjempesvære av markomanerne. De ble til bavarere, altså bavarer i Sør-Tyskland, men de var jo også svebere en lang periode før de tok tilbake navnet sitt. Og så er det Burgundre der, som nå er vi nærme godterne, så nå beveger vi oss østover gjennom Polen egentlig, og det har med...
Vistula, og den ser vi på kartet her, Vistula-elven, som går ned til Varsava, det er en rav, og alle rikdommer, sushene som var i Skandinavia, måtte fraktes ned til Romeriket, for der var det marked, og etterspørsel, og da var det den som kontrollerte denne handelsrutten ned i denne Marovian Gate, etter denne moraviske porten, gjennom dagens Slovakia, ned til
Østerrike blir det vel, og lenger sjøover. De kontrollerte veldig mye, men det var ganske mange avruter. Men det var kanskje den viktigste som gikk gjennom der. Og derfor så er det Gotere og Gepidere som var der mye. Og Goterne endte opp først på Krim, hvor det da nå står at det er Skytere. Og her er det blanding i Skytere, den beveget seg nedover mot Bulgaria, men også videre inn. Og Goterne var ganske homogene frem til det kom til Krim.
Men så delte vi seg tre, og østrogoterne og vissegoterne dro inn og virkelig
var med å ødelegge romeriket, sloss både med og mot Atilla, disse forhunderne på 400-tallet. - Men de der diverserte goterne, samarbeidet de, de ble bare sånn, de gikk, de sprette disse forskjellige steder, eller skilte disse fra hverandre på noen måter? - Ja, altså krimgoterne ble igjen, og goterne, egentlig var det opprinnelig to visse goterne, og østere goterne, to kongeslekter,
som hadde sine følgere. Så det er denne arven vi snakket om, at du skal leve for kongen. De hadde samme verdiene, men forskjellige slekter og maktkamper. Ja, det er akkurat sånn som vi snakker om ynglinger og...
Disse i Volus på Nivlunger, og det er klaner som bare vokser og vokser og gifter seg inn i vannet, men kjerneklanen blir, og Amalerne heter vel liv til Ostrogoterne for eksempel, og noe på B, husker jeg ikke, på disse visse goterene, og dette er jo kongeslektene i Spania og Portugal,
som videre var med og jobbet i mange århundre med La Reconquesta, hvor de sjø muslimene ut av. Det var visse gotiske adelsmenn i hovedsak, men også svebere. For sveberne er jo her, men de endte opp i helt nordvest i Spania, og det er de som dro ned og ble kongeslektene i dagens Portugal faktisk.
Men så ser vi, grunnen til at jeg nevner dette kartet her også, er at vi har på dette tidspunktet her, så er det noe som heter lombardere, eller longobardere, og de ser vi her. De er ganske små, men de skulle jo vokse og bli kjempesvære noen århundre senere i Italia, og er fortsatt svære i Italia, og myktige. Og lombardisk identitet er... Hvordan ser vi det på kartet her i longobarderne? Jeg så det i dag tidlig.
Står det ikke noe der? Jeg hadde lyst til å se bak skjermen. Skal vi se. Nå ser jeg kameraet mitt har flyttet seg. Nå er jeg helt ut av fokus. Ja, og da er det jeg som lener på bordet her. Nei, jeg tror kanskje du...
- Skal vi se, jeg kan ta stilling der. - Har du kartet jeg kan se på, så kan jeg forklare én ting til. - Skal vi se, den der. - Der ja. Fordi det er noe annet som er interessant, hvor det står Burgunder og Goter og Gepidere. Alle de var viktige de neste århundrene. Og så står det Finni eller Fenni, og det er disse første som ble til samer. Men også estlender og finner og kvener.
Men så står det Venedig der. Og Venedig er litt interessant, for det er de som ble til slavere, det slaviske folket, for de begynner også å vokse på dette tidspunktet. Og det som man skulle se på 900-tallet, er at disse tyske...
Tysk-romerske keiserne, som er arvinger etter Karl den Store, men på 900-tallet, de møter da skikkelig motstand fra slaverne. Nå begynner de å slå fra seg. Og mange av disse slaverne drar også ned, det er en eksodus der også, som drar ned til Balkan og blir til dagens
Bosnere faktisk, for de kommer derfra opprinnelig, og kroatere og serbere. Og noen vil si albanere også, men det er jeg litt usikker på, for det heter Albania et annet sted i Kaukosus på den tiden. Helt øst ser vi også koltski som jeg snakket om, dette med vanene, det religiøse hovedstanderen som var vani,
Også har du Tanais hvor Thor Heyerdahl var og mente Aasene kom fra. Alt det der ble tatt av romeriket. De splitterte øst over og det var masse greske kolonier rundt Svartehavet som ble erobret rett og slett på dette tidspunktet her. Eller allerede er det erobret her da, sånn vi ser på Colchis.
Men det er interessant for alle disse kommer nedover og herulerne kommer nedover og longobarder skal... Ja, det står longobarder der under saksene. Langobardi, lange skjegg. Men de bruker lang tid på å komme ned, noen er raske. - Langobardi, det betyr altså lange skjegg? - Ja, ja, langskjegg. Og visst nok så fikk de kvinner, for det var kanskje kvinnelige krigere med dem, og de fikk dem til å ta hår opp, knyttet opp under haken så det skulle se ut som de var flere enn det de var.
for da hadde de skjegg, ikke sant? Og så sveberne, de hadde faktisk man-bønn,
Så man bunn er historisk, men de hadde ikke man bunn bakpå hodet, de hadde svebien nott, heter det på siden her. De har faktisk funnet noen bevarte sletter med hår, som er begravet med det svebien nott, for de har knyttet håret på siden i krig da. Og det var vandaler der også, og buri, ja det var også. Men her har du også slavere, som var opprinnelig inda-europeiske. De var da...
etterkommer etter disse krigerne, som blir kalt for jamnaja, eller indaropæsk er jo også noe å si på det linguistiske. Men de andre, som Sveberna, Gotarna, Ruge, Heruli, alle de var den blandingen med en litt annen genetisk sammensetning, for de hadde blandet seg mer med The Haunted Gatherers. Og det jeg lurer på er om, når vi ser det genetisk nå, klare bevis fra denne DNA-studien i
i mai i år på en preprint at alle disse her kom fra Skandinavia. De har blandet seg i stor grad med skanevian hunter-gatherers. Og så vet vi at i 8000 år har de hatt en ekstremt samarbeids- og delingskultur som nærmest har blitt avla fordi de som ikke hadde det død ut
Så kan man lure seg, kan det ha noe med forklaringen til at disse som du ser på kartet her med sveberne og goterne, at de var så kjempeflinke til å organisere seg i krig, men også i administrasjon. Og frankerne som bare er en løs sammensetning av forskjellige navn her, de ble etter hvert til frankere, de er de som vokser seg størst, bare så det er sagt.
Og de sleit veldig på 900-tallet, for nå vil jeg bare starte med det, for vi ser dem tusen år senere, de fleste av de navnene her. Og det er dette som er det store skiftet i europeiske historie. Og jeg pleier å si at det er den første tysk-romerske keiseren, Karl den Store, for det er etterkommerne hans som er utover nå. Og nå er vi i Frankrike på 900-tallet, vi har Rollo og hans etterkommere. Det er borgerkrig i Normandi på 940-tallet, fordi det er en ung arving.
Og da er det mange som kommer inn, og de er ikke enige med den ensettingen som Rollo-familien, eller Rollo-klanen, har bestemt seg for. Og det handler om å bygge klostre og dyrke kristendommen, fordi det er mann i maskins. Og så er det mange andre som kommer på det tidspunktet her, fordi da sliter det mer opp i England,
Det er nedgang for vikingene i York og Northumbria på dette tidspunktet her, for de er sterke engelske konger. Og så er det også problemer i Irland. Så da er det mange som kommer ned på 9, 50 og 60-tallet spesielt til Normandi.
Og da er også borgerkrigen på 1940-tallet, og tusen år senere, så har akkurat samme familie, rolle og klanen, borgerkrigen igjen. For da er det en ung arving i Ville med Robren, og så er det mange som prøver å skal ta makten, slåss inn, men da også greide å bevare makten. Og Rikard den Første, som var veldig ung, men han regjerte kjemplinga, han var utrolig dyktig, og det er det vi skal se utover 900-tallet. Nå skjer det noe helt spesielt. Vi får sterke
konger og regenter som er flinke på administrasjon og byråkrati og lovverk. Og det her er en arv, for alle disse germanske såkalt folkegruppene viser det samme utover 900-tallet. Du har
I Frankrike, de sleit jo veldig mot disse vikingene, det var angrep hele tiden. Men så kommer det da Hugo Capet på slutten av 90-tallet, og er bare kjempeflink på dette med å bygge opp et byråkrati, en administrasjon, og får virkelig jobbe opp noe som gjør at det ble så desentralisert.
og det ble så mektig, det var ikke bare Normandi, men det var ganske mange andre steder i vestlige Frankrike, dagens Frankrike, som ble litt, altså det ble veldig vanskelig, og Paris og området rundt der ble bare mindre og mindre, men så kommer da en Hugo Capet og bare kjører på. Men grunnen til at han kan kjøre på er fordi tidligere i det frankiske riket, i Øst-Frankrike, det som ble Tyskland, så har du en som heter Otto, Otto den Store,
Han bare gunner på med å samle alt som var det gamle tyske, alemanerne, germanerne, bavarerne, markomanerne, alle disse skal bare samles nå under en paraply. Da har vi faktisk mange snakker om at Tyskland først ble samlet av Bismarck, hovedsakelig på slutten eller siste delen av...
eller gjennom 1800-tallet som en følge av Napoleons tapene, eller seierne til slutt, men alt det der. De var veldig flinke på administrasjon også på det tidspunktet, men det som ble samlet var jo disse løse, mer eller mindre løse sammenslutningene. Lichtenstein er jo et av dem for eksempel, men som har greid å være uavhengig. Men Otto var den første som gjorde dette her da.
Men så skjer det igjen at han dør, og så kommer en ung arving som dør ung, og så kommer en til som dør ung, og så sliter disse ottomanerne, men det blir kalt Ottonien, for alle heter Otto, de første tre kongene der, og keiserne.
Men også mister de Italien, de erobret Italien fra lombarderne, også mister de det også, også mister de Sicilia til muslimene. Og muslimene begynner da altså, disse emiratene begynner å ekspadere også inn i Spania og Portugal. Så det er litt sånn voldsomt, det som skjer i Frankrike, men det vi ser i bunn og grunn gjennom hele 900-tallet, er en konstellasjon av makt og styrket av godt, godt samarbeid med kirken.
Og da får kirken mer og mer makt, for de er mann i maskins, og så er det denne administrasjonen som vokser, og den fremveksten av, vi kan kalle det feudalisme, da får alt bli profesjonalisert. Og det er det vi ser over hele Europa, og spesielt hos disse etterkommerne, etter disse...
germanske folkegruppene, som det blir kalt. - Du skal komme til feudalismen senere, var det det du sa? - Jo, det er i gang nå altså. - Kan du forklare hva feudalismen innebar? - Det jeg kan si er at da jeg skulle skrive masteren min om Normandi, jo, men egentlig var det bachelor, jeg skrev også den, men det var i Sicilia. Nei, masteren var det, unnskyld. Da sa professoren: "Du, ikke skriv om feudalisme."
min veileder, han sa det er så komplisert, og det er så lett å kritisere, og det er så følsomt også. Så jeg vil bare, i den der tråden som vi har med at makt konsolideres, og det blir mer makt på færre hender og sånn, så er det en sånn, jeg tror skattelegging har veldig mye med det å gjøre, men også hvem skal gjøre hva, og så er det frie og ufrie menn. Du har et system hvor alle går mer og mer inn i en sånn der maurtue,
Litt sånn som Harari driver og snakker om nå for tiden, at vi skal bare finne vår plass og være glad for det. You shall own nothing and be free. Det var Klaus Schwab som sa det. Men det er litt det samme som skjer på 900-tallet og 1000-tallet. Alt blir bare konsolidert, systematisert med to formål som henger sammen. Det ene er å bli rikere og rikere og få mer og mer økonomisk makt, og det andre er å bli mektere og mektere. Og det skjer.
Normandene er kjempeflinke på det, de også. Alle er med på det, det er noe nytt liksom.
Og disse Otto-keiserne blir erstattet av disse som heter Salerne, så blir det enda mer profesjonalt sensert. Etter hvert så begynner man å krige på toppen også. Så det er dette hierarkiet som bare blir mer og mer spissa, kan man si, og det blir bare mer og mer penger, eller ikke penger, men økonomiske verdier.
og handel blir mer og mer viktig, som det ikke har vært siden romeriket, som det ikke har vært siden brannsalderen egentlig. Og det er det jeg har lyst til å si om 900-tallet, om Frankrike. Der har vi fremveksten av det som ble Tyskland og Frankrike, som har vært til i dag. Her starter en periode hvor disse etterkommerne til alle, det vi så på kartet, for alvor starter å konkurrere om økonomi og makt og gjennom kriger.
Helt fram til den tolvunionen som ble til EU tusen år senere. Altså det starter her. Her er bare en historie med hvem skal ha mest vakt, hvem skal bestemme over hvem. Alle disse som var klaner og hadde klannavn som ynglinger og...
ja, hva det skal være, som går langt tilbake i tid, alle de gjør cirka det samme, og konkurrerer om å ha makt å bytte på og gifte seg inn i hverandre, og helt øverst på toppen så blir det et innavl til og med, for det blir enda mer makt på enda færre hender. Og da kan vi, vi kan gå videre nå,
til rusvikingene. Bare for å ta det også kjapt. Og så kommer vi tilbake til England og Norge, og Sverige og Danmark. Men fordi disse rusvikingene, de synes jeg er veldig spennende, for de hadde litt annet system
Og jeg nevnte Ingvar som ble til Igor. Han gifta seg med Olga av Kiv. Hun var en makaløs dame altså. Da Igor ble myrdet av en sånn, jeg vet ikke om det var slavere, men det var en eller annen folkestamme som ikke var...
opprinnelig fra Skandinavia. - Og rusvikingene, bare for årens skyld, for de som måtte ha hjem til det, hvilket område var det de var som konsentrerte rundt på den tiden her? - Nei, de startet ved å følge handelsveiene litt lenger øst, ikke den jeg snakket om med Vistula og sånn, men lenger øst på elvene, nede ved Dagensund Petersburg til Novgorod,
hvor de kunne koble seg på videre elver ned til Svartahavet. Og spesielt Kiev ble kjempeviktig. Men også Volga, og der Moskva ble etter hvert med århundrene, ganske viktig også.
Og det der er ganske interessant. Vi har et bra vitnesbydd fra starten av 900-tallet, eller kanskje er det 920-tallet, med Ibn Fadlan, som vi har nevnt det så vidt, den 13th warrior, ikke den 12. mann.
Han reiste østover og nordover fra Byzansk, eller Bagdad var det vel, og vikinge var i Bagdad faktisk til og med også på det tidspunktet i løpet av 900-tallet. De reiste stort, og det var handel som var i fokus. Ja.
Ja, det er ganske spesielt. Men han kommer opp til disse, langs Volga, langs disse handelsveiene, og da møter han vikinger som kommer andre veien. Og han har skrevet et helt fantastisk møte som er gjengitt i denne filmen, på et litt sånn grotesk vis, synes jeg egentlig. Men det er veldig, veldig spesielt, for da møter han disse ruserne på samme tid som russvensker reiser nordover gjennom Svartavet, unnskyld, gjennom Middelhavet til Paris, det snakket om i forrige episode. Mhm.
Han beskriver vaskerutinene deres, begravelse hvor en dame, ja det er noe fertilitetskult som er gammelt av, som virker veldig, veldig rart. Altså en høvdingbegravelse. Og tatueringer fra fingerneglene til halsen er beskrevet, og det er veldig mye diskutert, men vi har andre eksempler også på at vikingen tatoverte seg.
Men handelsfolk først og fremst da. Høye som palmer. Blondt hår. Det var interessante beskrivelser da. - Har gjennomsnittshøyden i Europa endret seg mye? For i romertiden var det snakk om at gjennomsnittshøyden var, hva var det, 1,60? - Hos den romerske soldaten 1,60, men det var lavere i Roma for eksempel da. - Ja. Men bare sånn 1000 år senere, er vi høyere i Europa da i snitt?
- Tønker du på vikingtida? - Ja. - Etter hvert som alle disse migrasjonene skjedde, Yamnaya, de som var krigere, de var høye de også, og skandinaviske hentogatherers, de var enda høyere, som kjemper. Det var jo da vi hadde brannsaleren, ikke sant? Gjennom brannsaleren så blander disse her seg, og det blir jo litt sånn,
Det er jo en seleksjon på høyde. Vi ser det akkurat sånn som det er på laktosetoleranse i den tiden, en skikkelig driver, som Johannes Krause kaller det. Største driveren er spredningen av de som tåler melk i voksen alder, inne i jernalderen. Ikke sant? Det er litt interessant. Men også høyde selvfølgelig. Når disse høye germanske folkestandene kommer ned og etablerer seg overalt,
så gifter de seg inn i lokalt aristokrati, ikke sant? Det er klart at da blir jo disse genene spredt. Nå er høyde ganske mange gener, og det har mye med kosthold å gjøre også, selvfølgelig. Men... Hvorfor er nederlenderne så eksepsjonelt høye? Jeg tror vi har den høyeste snitt i verden eller noe sånt. Ja, og på Balkan er det en del. Men det her snakket vi litt om i 12 000 år i norsk historie, fordi vi har jo hatt sånne vekstblokker og sånn i Norge. Vi skulle egentlig vært høyere vi. Mhm.
Men det ble endret i 99 eller 98 eller noe sånt, og derfor er det morsomt å se på alle de idrettsutøveren vi har nå, som er jo 90 i høye på fotballanslag og volleyball, og plutselig så er det en ny generasjon med folk som kommer opp av alle over 90, ikke sant? Og det er jo fordelagt til mange sporter, men... Hva er høya håla nå? Han er 96 eller noe sånt, tror jeg.
Han møtte deg. Han virkelig føyde deg. Jeg er 1,86, og hvis jeg møtte noen som var høyere enn meg på oppadbanen, det var ekstremt intimiderende. Var det det? Jeg følte jeg var ganske høy, men når du møtte noen som var på 1,90, du hadde nesten ikke sjans. Hvis de var sterkere i tillegg, så var det... Det er nok derfor jeg har lært meg brasilansk jutsu. Fordi jeg er 1,80, og jeg har slåss alt jeg kan si veldig mye mot høye folk.
Og 1,86 er bra, men 1,96 blir for høyt for mange i ren slossing, for du bare tar knærne og knekker knærne sammen og legger dem i bakken, og de blir som skildpadder. Du har alltid raskere enn dem, og det er vanskelig for dem å få tak i
lemmene dine, alt jeg på å si. Men du skal virkelig være flink for å gå mot noen som er så store, men når du bikker to meter, så blir det for svært på bakken. Så nærkamp, så sliter en høye, men når du har et svært dårlt skjold, så er det litt andre... Det er som falskjermegere, jeg snakket om det her med han Erik Bertram Larsen i en podcast, hvor du skal ikke være for stor, du skal ikke ha for mye muskler, du skal være tynn og utholdende, ha stammen av, ha litt gritt,
som Nikolai Tangen snakker om at det er ikke karakterene dine som betyr noe det er karakteren din, da må du ut og reise og utvikle deg og tørre og våge å ha litt rådskap og det er det jeg snakker om med disse vikingen også de hadde en kombinasjon der samarbeid, konkurranse, men det er sunn konkurranse og når man får til det i idretten for eksempel da blir det veldig, veldig bra det var en digresjon
- Det var fint, Egursson. - Ja, ja. Men disse rusvikingene, det vi ser er at de, og det nevnte jeg i forrige episode, hvordan bror arver før sønn, og det fører til at sønnene som vokser opp som rusprinser,
går og etablerer nye principalities, som det blir kalt, altså fyrstedømmer. Ikke fyrstedømmer, men det var maktkonstellasjoner, andre steder, og plutselig har du steder som Moldova og små steder, og det kunne vi tatt opp et kart, men det gidder vi ikke å gjøre nå. Jeg har det på YouTube-kanalen min, folk kan sjekke på Viking Stories, for der har jeg tatt mye om det, og vi snakket om det med Ukraine-episoden vår. Her på din podcast. Så skru over på den etterpå. Ja.
Og det som er spesielt her er at ja, det er veldig bra rent sånn nesten matematisk på å spre utover makten sin som en klan, men det fører til veldig mye slossing. Og etter hvert så kommer en, jeg tror det er sønnen til hun Olga, han Igor, eller er det sønnesønnen, Valdemar eller Vladimir, han møter veldig mye motstand fra brødrene sine.
og måtte faktisk flykte. Kommer han til Norge, og der er Haakon Ladial ganske mektig. For nå er det hans tur etter Haakon Adelsteins fosteret, altså yngste sønnen til Harald Hårfagre. Så nå er det Haakon Ladial som tur til å dominere. Og Haakon Ladial, og det er her det er så morsomt at disse som ble de første tsarene, hadde så nært forhold til de norske kongene, det er helt vilt. Og ikke de svenske.
Det er interessant. Hvorfor det? Ja, det er det. Men vi ser genetisk også at det er litt usikkert akkurat nå hva denne røde ekslekten egentlig har. Jeg lurer på om det kan ha vært fra litt nord. Norrland, Nordland, Sverige, Norge. For der var det en del av den samme fra gammelt av. At det var noe der. Fordi at han dro til akkurat Håkon Ladial og fikk hjelp av han. Og Ladialen kommer jo nordfra ned til Nidaros.
Det er interessant, og han reiser jo over, og det er så eitrende idiotisk av de som lagde Vikings, av han ene som skrev ned det her, nå skal vi lage noe på rusvikingen. Det er så mye feil, det er så mye idiotisk. De flyr og greier, det er Vikings-tv-scenen, ikke sant? Sesong 5, eller? Ja, det er bare noe tull, det er sånn varmluftsballong greier. Det er så mye spennende som skjer i denne perioden her, og man dykker ned i detaljene, det kan ikke vi gjøre nå,
men bare det at Håkon Ladial drar over og hjelper Vladimir den Store, som han ble hetene, til å vinne over makten, og vinne over brødrene sine, og manifestere sin makt,
og det er helt rått. Han dyrket jo guden Perun, som er en torden gud, som slaverne hadde. Men det er den samme guden som Thor med hammeren, men litt annerledes, for det er slavisk, men likevel er det disse indoeuropeiske røttene som vi finner i alle disse gudene, med variasjoner, men de variasjonene i Skandinavien er jo interessant i seg selv, for det vittner jo om denne blenden med de
med disse jottnene, holdt jeg på å si, med Scandinavian Hunter Gatherers, i 1988,
så går Vladimir over til kristendommen. Og da skjer det, sånn som det som ble etter Frankrike og Tyskland, samme type manifestering av makt og orden og struktur. Sønnen hans var kjempeflink, jeg tror det var Jaroslav, og sønnen hans igjen var kjempeflink. Og de bare gjør ting på en sånn profesjonalisering. Så det blir skikkelig, skikkelig greier. Og det er dette her som mange norske konger etter hvert kommer inn i, for de vokser opp.
sånn som Magnus den Gode vokser opp i hoffet til disse etterkommerne, rusfyrsene, som blir til tsarer etterhvert. Og Magnus den Gode gikk vel på hendene på middagsbordet når de var i Gildehallen, jeg tror det var i Kiv eller Novgorodd,
Det var jo Olof Tryggvason som ble såkt som slave på 900-tallet, da han var fem år og måtte flykte.
og ha en varing, eller en norsk viking i hvert fall, så han på en slavemarked og mora, og kjøpte dem og tok dem til disse fyrstene i Kiev antageligvis. På dette tidspunktet er det veldig mange varinger som drar ned til Konstantinopel også. Hvem var de igjen? Det er mange som snakker om dette
Dette navnet, Varangian på engelsk, Varinger på norsk, eller Væring er det mange som sier, de tjeneste gjorde i Miklagar, og det var Konstantinopel, som ble kalt for Byzants, det østromerske riket. Leiesolater. Og de var helt rå, og det er så morsomt
Allerede på 860-tallet er det verving gjennom vikingtokt, og dere er flinke krigere kommende hit. På slutten av 900-tallet blir det en livvaktsgardegarde,
hvor det skal visst ikke vært så mange som 6000 menn som ble gitt i gave av Vladimir jeg tviler på at det var så mange men dette er lykkejegere rett og slett som er kjempeflinke krigere og vi har jo sett at det er
leiesolidater i både bronsealder og jernalder og vikingtid som drar ned og tilbyr sine tjenester. Og de hadde mye jern. Så det var lett å dra ut i Østerlid og det var lett å ende opp nede i Konstantinopel eller Miklagard. Og så var det lett å bli veldig rik. Og det skal vi se neste episode ved. Her skal jeg fortelle noen fun facts om Harald Haråde og Cecilia blant annet. Som er veldig interessant og morsomt.
Væring, det er noen som mener at det har noe med varanger oppe i Nord-Norge å gjøre. Det er vanskelig å si, altså. De snakker om at det betyr de som er svoret sammen gjennom ed. Og de hadde
Har du vært i Istanbul? Nei. Der er det Hagia Sophia, der er det jo faktisk runer halvtan. Hva er her, står det. Jeg har vært og sett på det ganske kjurt, inne i den der Hagia Sophia, som nå er en moské som var kirke for over tusen år siden. Det som er spesielt er at disse var opportunister, dyktige soldater og alt sammen, men de var først og fremst veldig, veldig flinke til å aldri gi seg.
og samarbeide. Det er det jeg snakket om, den samarbeidskulturen. Det er så mange som tenker at vikinger ville å spistes opp og voldtok og sånn. Jeg hørte det senest for noen dager siden en italiensk dame som bare: "The Vikings were horrible." Nei, de var ikke det. De var ikke det sammenlignet med andre folk på den tiden. Ja, de drev med slavehandel, alle gjorde det.
Men de var kjempeflinke på å samarbeide og organisere seg, kjempeflinke på å holde linjen i krig. De var kjempeflinke på taktikk. De kunne kaste kongen som jeg nevnte, og ha tingssystemer var veldig viktig. Dette med lov og orden og tillitssamfunn som vi ser også i Middelland. Det er en rød tråd her som går tilbake til dette. Skaneven hunter gatherers mener jeg at det er en arv nærmest genetisk grevet i oss,
som fører til at vi fortsetter å dyrke bygdedyr- og jantelov selv i dag. Moralisering som hører til da, men også legger rom for stor byråkratisering og
detaljregulering, men administrering. Det ser vi nå, og det så vi også på med frankerne og disse, hvordan de tar med dette, denne arven, som jeg mener er nærmest en genetisk arv i DNA, gjennom 8000 år med å overleve i så marginale samfunn, hvor du må samarbeide, og så kommer man ned, og så videreforedler du det, der hvor du er videre, og Otto er et veldig godt eksempel på det, men overalt med angler og sakser og...
i Konstantinopel. Vi har et kjempegodt lokal, en lokal kilde, hvor det er en varing, en leiesoldat, som har prøvd seg på en dame. Han har vært hjemme hos henne, tror jeg. Man kan lese, det er litt lenge siden jeg har lest det nå, men i hvert fall han prøver å voldta henne. Hun dreper han med hans eget sverd eller kniv, mens hun ligger der liksom.
Dette står det i lokale kjellene, at neste dag så kommer hans våpenbrødre til huset til kvinnen og gir henne alle hans eiendeler, som viser noe ganske betydelig. Fordi sånn oppfører vi oss ikke. Han gikk utenfor koden vår. Aha.
Og her får du det i bot, for bøter var jo veldig viktig i lov. Altså det var tyngdsystemet, det med bøter. Å klare bøter, hvis det er i slekten noen som gjør noe gærent, så skal liksom til og med brødre og fedre og bestfredre og søsken betale bøter. Sånn var det før.
Ja, det funker jo hvis du har en veldig sterk familiestruktur, hvor du kan holde orden på alle familiene, og klansamfunnet er og sånn, men du får jo mange andre ting ut av sånne samfunn, for da får du blodhevn og sånne ting med en gang også da. Er det en historie som kan være litt skjønnmalt?
- Er det bare for å eksempelisere at man kanskje har laget historien for å vise? - Nei, det er lokal kilde. Det er ikke vikinger som har skrevet ned dette. Ikke varingene selv heller. Akkurat sånn som i Frankrike når Frankrikes kommandør kommer og sier til et vikingskip: "Få snakke med lederen." De svarer alle: "Freidig, her er vi alle ledere."
Det er et eksempel på at det var mye mindre hierarki, og mye sterkere krav til lov og orden. Og en arv fra det jeg beskriver her, er jo riddersamfunnet, som vokste fram gjennom frankerne og normannerne, i stor grad inne i middelalderen, som igjen har blitt til utover 1500-tallet, det å være en god gentleman, som betydde noe annet før, men i essens er det det samme, og det dreier seg om folkesjekk. Det dreier seg om å oppføre seg.
Det burde det stått om i skolebøkene våre, å ta en arv fra det. Det å holde ordet sitt, det var noe som væringene ble kjempekjente for. Og det...
Det ser vi mange steder. Det var også en av grunnene til at de var keiserens personlige livgarde. Så har vi noen historier hvor de rett og slett ventet seg mot keiseren, men da var det noen ekstreme ting som skjedde utover tusentallet. Det trenger vi ikke gå inn på, men det har litt med Harald Harald å gjøre, så det skal jeg snakke om i neste episode. For å gjøre meg ferdig med rusvikingene, så har vi snakket om dette her i Ukraina i episoden vår.
Men de manifesterer makten gjennom Kiev, og blir kalt for Kievan Rus. Men etter hvert så er det jo fortsatt maktfaktorer som er opp mot hverandre og handelsruter. Det baseres jo på elver det her, og på 12. tallet,
Så rakner det hele, for da er det for langt stort som et sånt stort riskspill, hvor det er lett å kjøre The Widenkanker for disse mongolerne som kommer med Genghis Khan og den gyldne hordet. I 1222 var det et sånt kjempeslag, det er Battle of Kalkariver, fantastisk slag egentlig av disse mongolerne, hvor de lurte disse rusprinsene og drepte veldig mange av dem. Og det er det som vi ser nå utover historiene, at
Det er en del skjebnesvangre slag som fører til at mange av Odles folk dør, ikke minst i Norge. Men det kommer litt senere, men det er litt voldsomt. Da ser vi at ting endrer veldig mye, for det er rett og slett ikke flere folk å ta av i en periode.
Det ser vi også med disse åtte tyske keiserne, hvor de sliter veldig i Italia. På 1982 er det et slag hvor de slåss på muslimer i Sør-Italia og taper. Da har muslimene tatt Sicilia og begynner å gå inn på land derfra. Det gjør disse lombardiske fyrstene, som er vasaller for de tyske romerske keiserne, de får panikk.
og begynner å se sammen til leiesoldater. Og hvem kommer da? Da begynner disse normanderne å komme ned fra Normandi. Å, her kan vi bli rike. Og da begynner det å skje ting. Og dette slaget her har jo litt å gjøre. Det har også noe med at Italia på et tidspunkt var veldig rotete.
gjennom 900-tallet, da er det mange slektinger, fordi Karl den Store og hans etterkommere var så flinke til å gifte seg strategisk og sånn, og Otto var kjempeflink til det også. Og plutselig har du da 30-40 år senere så er det mange som forskjellige klaner eller familier da, som alle er en del av det samme frankiske, som virkelig slåss om makten. Og det er jo ikke så særlig enkelt eller smart da.
Nå kommer vi i en fase hvor ting endrer seg veldig mye og veldig fort. Vi kommer til England nå, og der har vi denne Daneloven, eller Dane Law. Her kunne vi hatt et kart, men det trenger vi ikke. Man kan lure på hvor Daneloven, altså det danske området som de kontrollerte ganske mye, det ble etablert på slutten av, eller siste delen av 800-tallet.
Men det er jo da dagens Liverpool og Manchester og langt opp i nord, York og der, det vet de fleste. Men mange glemmer nordøst England i dette her, for der var det mange vikinger. Mange fra Norge opprinnelig også. - Ja, Newcastle ligger og litt sånn. - Ja, Liverpool, men også lenger nord, Cumbria. Nei, unnskyld, vestsiden. Østsiden husker mange. Og der har vi på grunn av York og Jorvik da, som det heter.
Men det gikk jo helt ned til London. Altså helt ned, så langt ned, Oxford og alt der. Og det likte jo ikke disse engelskmennene. Og så var det et slag i år 9-10. Og vi startet jo 9-11 her da, i denne episoden da, men jeg må nevne det at det vant disse sakserne, anglosakserne mener jeg. Og da førte det til litt sånn
Og det er der Alfred den Store som blir kalt, det er mange som blir kalt den Store på den tiden her, men det handler om konsolidering av makt, det handler om lovverk, det handler om økende administrasjon og byråkrati, men egentlig er det bare makt som blir manifestert mer og mer utover. Men så har du da, så kommer det noen, og det var ikke lett å leve etter Alfred den Store, og så kommer det noen som er, altså hans sønn Etelstan, han var også kjempeflink, han fortsatte på det der. Mm.
Men så kommer en halvbror, og så kommer en hør etter dem, og så kommer vikingene på 9-80-tallet og bare begynner å gønne på igjen med å slåss. Jeg tror det er Tore Scheia som skriver mye om boka sin. Det er jo helt rått, jeg holdt på å si, det var kanskje feil å si det, men der er det helt både lederskap i England bare,
som bare pokker og må hele tiden bokke for danene og vikingene og bare gi dem enorme bytter og skatter for å få dem unna. De står og banker på muren. Det som skjer før Tore Scheier begynner sin bok «Hvite Krist»,
Den er veldig å anbefale, for han beskriver den siste delen av 900-tallet veldig godt, og starten av 1000-tallet. Det ender jo med Knut den Store, nei, Mektige, som tar over. Men gjennom 900-tallet, på grunn av slagen til 910, så er det ganske mange adelsfolk og folk som er ledende hos vikingene.
som dør, og så farer du da, og det påvirker så mye, for det er ikke så mange, ikke sant? Det er som etter svartedauen i Norge, vi hadde ikke så mange folk igjen. Vi var 150, ja, 200-300 000 mennesker rett før svartedauen, og ble jo halvert, ikke sant? Og spesielt adelen i Norge tappte jo mye mer enn
døde jo ut mye mer enn i Danmark og Sverige, og da var det som gribber og tokover selvfølgelig, mens det sværende adelen har lyst til å fortsette å holde på makt. Og det samme ser vi jo litt på 900-tallet, når dette her skjer også, at man må bare konsolidere, og så plutselig begynner da disse Alfred og Etelstein å ta mer med land nordover fra London, Oxford og lenger opp.
Og så sitter de bare med York igjen nærmest på et tidspunkt. Så det er en nedgangsperiode utover 900-tallet, for vikingene er ikke engang vokst så bra med den. Normandie derimot, der går det veldig bra. Så det er mange som flytter dit. Dette er litt den dynamikken som de har, at det er minste motstandsvei. Hvorfor gidder vi å være her, hvor vi kan bli myrdet og angrepet? Da kan jeg dra ned til Normandie og få gratis land. Det var det en som et tankredd som gjorde.
Tancredi, blir han kalt i Italia, fra Hottilvill, som blir Høylandsby, eller Høytplassert, eller Altavilla på italiensk. Han var nok en sen ankommet viking til Normandi.
For jeg har vært og sett på de tre stedene som Hottie Will kan ha vært i Normandie. Og det er ikke noe rikmannssteder på noen måte. Han var nok en sen ankommer, kanskje en av de som var i England og sleit. Og andre generasjons viking, eller første kanskje til og med. Og så kommer han ned, og så fikk han mange sønner. Og tolv sønner, ja. Serlo, han eldste ble, for han arvet jo.
Mens de andre du donerer, det er ekstremt suksessfylt. Det mest suksessfylt leiesoldatfamilien noensinne. Forholdet var ikke leiesoldater. Det var en av de mest suksessfylt...
maktfamiliene eller kongefamiliene som det ble etter hvert, for adelen med William Robert styrte overhuset, House of Lords i England, helt til slutten av 1990-tallet. Da de endret på regler og kunne slippe inn flere folk. Men fortsatt i dag sitter de på, etterkommer den på betydelig med makt. Men rusvikingene, denne Rørik-familien, de styrte jo helt i år 1600 eller 1602.
et jordskjelv i Sør-Amerika ødela for dem. Det er ganske sprøtt å tenke på. Men det førte til hungersnød, så en tredjedel av den russiske befolkningen døde i år 1600-1602. Det var nok til at de mistet makten etter nærmere 800 år.
Så det er en del sånne ting som følger, som kommer av det her. Og Ola Tryggvason, han var i år 991, så var han antakeligvis med å slåss i et veldig viktig slag, hvor anglosakserne tappte i England, i Maldon. Maldonsalt? Ja, Ola Tryggvason var der. Han var nok leder for 2-4 tusen menn, og
eteldredd, måtte og måtte, og eldre mennene, altså det er et eldre menn før det het Earl, ikke sant? Erik Ladial, sønnen til Håkon Ladial, han ble jo mer knuten mektige over, og ble den første jalen i England, Earl, av Stambuland. Selv om det var en som het utredd, men han var eldre menn, han var ikke Earl da, men han var også viking da, primlig.
1,3 tonn fikk du ut av det slaget der, Ola Tryggås og de mennene hans. Det er helt vanvittig. 20 millioner kroner av verdi da.
Altså fra ett slag. Men for at de skulle fortsette, så betaler de seg. Så da fyller de på båten til randen, sånn at det så vidt kommer seg over Nordsjøen. Ja. Men dette skriver jo han, Tore Scheian, veldig bra. For det er jo dette her, sånne som Olav Trygvason, og Olav den Hellige, og Harald Haråde, brukte til å finansiere
sine kampanjer for å bli konge. De ble konge på grunn av disse slagene her og all makten de fikk ut fra det. Og de hadde soldatene, så de ble med tilbake. Og jeg tror mange skodeskujørende av Harald, som han har hørt så mye om i så mange år, kommer med ekstremt mye rikdom. Han var sikkert rikere enn kongen av Norge, han, da han kom dit og sier, her er jeg med mine mest betrodde krigere. Vi er flere tusen, og jeg er kjemperik.
og nå skal jeg bli konge. Men vi kan bli konge begge to en periode. Det ble sju år til han døde av Magnus. Så ja, det er en spesiell tid dette her. Men Harald Harald, er det ikke litt tvil om at han faktisk er arvingen til hvordan han heldig er? Ja, der synes jeg Tore Scheier er veldig fin. Han snakker mye om dette her med at det er sånn, det er ikke så farlig.
Komt sværere alle disse, om de var eller ikke. Her er vi på et tidspunkt hvor makt og penger har begynt å bety så mye at blod er ikke sterkere enn vann lenger. Folk er overløpere og hit og dit, og plunister. Det er dette med klassereis også, tror jeg. Før var klansamfunnet mye mer regulert.
Men på grunn av denne finbullvinteren og krisen og Ragnarok på 65-tallet, så ble samfunnet litt omveltet, og det var litt løsere på en måte. Så det var lettere å bare gjøre litt sånn som man ville. Det var bundet av de gamle greiene, selvfølgelig, og tingssystem og lovorden og sånn, men det var liksom en del klassereiser som skjedde på 8- og 900-tallet, hvor du får nye...
nytt aristokrati, nye adelsmenn, nye konger etter hvert, som absolutt ikke skulle vært konger, som var sikkert bare normale folk som du og jeg, bare de ble litt smittet av ambisjoner og
eller hva det skal være, som gjør at man vil konkurrere og få til ting. Og så tar det bare helt av. Og da var det han der, stakkars etelredd, the unready blir han kalt på engelsk. Men det er litt sånn feikt, fordi han ble for så vidt kalt en rådville, og det er det det betyr også på gammel engelsk. Ikke unready, men det er en sånn pønn da.
Han var jo litt idiot for å si det vilt han var kong i Englanden.
Men han fant ut at nå er det nok. Nå blir de angriper hos oss hele tiden. Det er det som jeg synes er så fint i Tore Schei sin bok. Du bare får et inntrykk av: "Herregud, hvordan det hadde vært å ta over etter farsinn." "Ja, nå skal du liksom..." "Du husker Alfred den store?" "Bare prøv å holde på territoriet ditt, du." "Jeg har ikke sjans." Det er helt vanvittig. Han fikk 16 barn i to ekteskap, og det hjelper jo ikke noe særlig det heller.
og gifta strategisk inn og prøvde å gjøre det samme akkurat det samme som da er vi på slutten av 90-tallet akkurat det samme med barna gifte bort og sånn og allianser å bygge opp og fortsette som Otto gjorde i det som ble Tyskland og han Hugo Capet gjorde på samme tid i Frankrike han prøver å kopiere jeg har ikke sjans for det nå kommer danskene og så vet du hva han gjør?
Han får en god idé. Jeg tror han våkner opp tidlig i morgen, og har badet kvelden før, og så har han prøvd å få enda flere barn de 16 de har, og så finner han ut. For vi skal opp til 2016 nå, ikke sant? For i 2002, da han våkner opp, tenker han, herregud, hva en fin drøm jeg hadde. Vi bare dreper alle som har vikingblod.
i hele England. Det gjør vi. 13. november, 2002. St. Breezes Day Massacre.
Og det er jo litt spesielt for i Oxford blant annet så har vi en massegrav som jeg har tatt DNA av, som jeg har vært med på i DNA-undersøkelse. Og der har vi litt DNA fra hvor vi ser faktisk at det er. Det var ikke bare, svensker var jo også i England, det var ikke bare sånn at de svenskene dro øst over. Og vi ser slektskap med vikinger som er begravet her og der. Det er ganske interessant. Så de har vært veldig, veldig mobile helt åpenbart.
Nå er vi ikke lenger der hvor de som besatte et vikingskip kom fra samme sted nødvendigvis. Det var litt andre allianser som betydde noe. Så det er veldig interessant. Det var massaker overalt, og det var kanskje det mest idiotiske som...
som gikk han å gjøre. For da kom jo danskekongen Svein over neste år og bare kjørte på altså. Og han fikk så problemer. Da kommer Knut, sønnen hans, igjen etterpå også. De var ikke gode venner, Svein og Knut, men det er dette som jeg synes er... Ja, det er mye mye, og så torkel etter det ennå. Ja, og det som er litt sånn interessant er at Knuten Mekte hadde et par...
holdt jeg på å si generaler, men viktige herrførere som var norske. Og på dette tidspunktet her så var vikenområdet i Norge jo i praksis dansk. Men de dro mye av norsk erfaring også. Jeg husker jeg nevnte den der
diskusjonen som jeg hadde med den danske professoren, fordi han gikk ut i danske medier og sa at det var ikke vikinger i Norge. Det står i dag på forskningene dine, så må de bare oversette de danske artiklene. Jeg gikk ut og kalte det bullshit, og viste til hvorfor. Fordi det er feil dataset i Norge og i Sverige.
Men det er jo fra dette her. Og her ser vi jo helt åpenbart med Knut når han bruker norske nordmenn også. Altså, de var jo kjempeflinke. De var det altså. Så ingen tvil om at dette her...
var en sånn konstellasjon hvor alle samarbeidet. Og Haakon Ladial hadde jo samarbeidet med rusvikingene, sønnen hans Erik Ladial og broren hans samarbeidet jo med danske kongen, mot ynglingene for øvrig, Olav Tryggvason og Olav Hellige, ikke sant? Så her er det veldig, veldig mye som skjer, og jeg har ikke lyst å gå så mye mer inn i detalj, det er annet enn at
I det store og hele nå ser vi en ny tid som vokser frem på tusentallet. Vi gjør det, og det er veldig spesielt. Vi ser i, jeg skal bare avslutte med, på Island har vi også alltinget i år 930, og kristendommen kom Mola Tryggvason på dette tidspunktet her. Og så har vi i Skottland og Irland sliter vikingene også. I Irland har det et stort slag kristendom,
Klontarf. I hvert fall i 2014, hvor vikingene mister all makt i praksis i Irland. De hadde fem steder hvor de var. Men her kommer det interessante. De var så flinke med handel, så de ble værende.
Og Waterford var jo i stor grad besatt av nordrønne folk, østmenn. Mens i Dublin så var det veldig mange som var dyktige og flinke og verdsatte av lokalsamfunnet. Så selv om de mistet makten sin utover 900-tallet, så var det fortsatt da den nordmanniske invasjonen startet på 1100-tallet,
av Irland, altså via England etter sønnesønnen til William og Robren, så var det jo fortsatt masse nordrønne folk. Og de flyttet faktisk da de kom til Dublin disse nordmannerne. Og så laget de et nytt sted nord for elven i Dublin der, og du finner etterkommere til dem selv i dag. Men det var disse som ble more Irish than the Irish themselves.
disse nordmanerne her og disse som har vært så lenge i Iran. I Skottland så skjer det samme. Det er i år 937 hvor du har både skotter og
vikinger som slåss sammen mot Etelstan faktisk, og engelskmennene vinner, eller anglosakserne vinner. Og det er også litt sånn sjelsettende og voldsomt, og da har du rett og slett konsolidering av tap, og konsolidering av makt.
Så veldig mye skjer utover 900-tallet, det er veldig spesielt. Og i Norge også har vi den danske påvirkningen, slaget med jomsvikingene, som Håkon Ladial og sønnen hans var med. Der er det noen herlige detaljer etter slaget som står i snorre, sånn at de skal halshygges og...
De sitter på, det er antageligvis på Hareid, rett der hvor slaget var, på Sundmøre, rett ut av Forholdsund. Så sitter de på en lang sånn tømmerstokk og skal halssugge seg en etter en da. Eller de sitter på knærne, jeg vet ikke hva. Og så er det en som sier, jeg har en nål her, så når jeg skal miste hodet, så har jeg lyst til å sjekke om jeg kan tenke etter at hodet er av, så da skal jeg sette nålen i låret mitt etterpå. Og så mister han hodet, og nålen bare faller ut av fingrene hans. Så da vet vi det. Ok, det er ikke mulig å tenke uten hodet. Hmm.
Sånne ting. Og så kommer det til en kar som var en av lederne til jomsvikingene. De kommer fra Bornholm, ikke sant? De var en vikingsamfunn på Bornholm som var ganske stert. Og de hadde lovet i fylla at danske kongen hadde lurt dem og lagde det fyllekalasset. Og så hadde i fylla lovet å angripe Håkon Nadial og hans folk i Trøndelag.
Det var kjempedomt. Så kommer det opp rundt sted der, og der venter jo disse på Herøy, selvfølgelig på disse her, ja der er dere, nå skal vi slåss. Og så tar de skipene inn til Gjøringavåg og slåss der mot jomsvikingene. Og det var uvær og storm og alt mulig, men nordmennene vant et betydelig og viktig slag der.
som skapte nye allianser etter hvert da, mot Ola Trygg og sånn, i år 1995. Men når de sitter på tømmerstokken der, så er det en karl av disse lederne for Jomsvik-kingene, som sier, han har veldig fint hår, det er jo flott å lese Snorre, hvor han hadde så vakkert hår, og han var veldig høy og bereist, eller verdensvant. Og så sier han, ikke la det komme blod på håret mitt, så gjerne ta håret til siden. Og
Da var jo alle enige om at han hadde veldig fint hår, så det skal vi unngå. Da var det en stakkars kar som kom med en pinne og tvinnet håret, så holdt håret til siden, og når øksen kom gjennom og fløy gjennom luften, så drar han til seg hodet, så stakkaren med pinnen, han ble jo dratt etter og mistet begge hendene av økseslaget,
Det er helt vanittig, morsomt beskrevet der. Og da er jo de andre på han og skal ta han for det han gjorde, men så stopper Eirik Ladial, sønnen til Håkon, stopper dem og sier, nei, vent da, det der var så jevt. Jeg har aldri sett liten maka ned. Så kanskje vi skal la han leve? Og da står han ihjel da. For det er jo sånn i det samfunnet, vil du ha gridd, spør han, altså vil du leve? Ja.
Og så svarer denne litt sånn tøffe Bornholmingen, eller Jomsvikingen, ja, det spørsmålet som spør da, for jeg kommer til å være til el til deg, jeg er Eirik Ladehjalsen av Håkon. Å, ja, men da er det greit, og jeg, han, han, ja, ok, ja, ja, ja. Og så sier han, men bare hvis resten av mennene mine også får gridd,
Og da kan tenke deg de andre nordmennene, hva er det som skjer nå liksom? Og så sier Erik Lager ja til det, og de finner tone å bli venner. Og det ble Håkon Lager ganske sinnet for da, men altså de blir venner da, den alliansen. Og det er litt kult egentlig da. Men det er mye som skjer i Norge her nå også da, og de skal avslutte med det da. For nå har vi snakket nok om denne episoden sikkert.
Men... Vi holder og går ned, vi. Ja, ja, ja. Men her er det maktkonstellasjoner som flytter seg, og danskenes påvirkning, yngling Etten, med Håkon Aldersens foster, han dør til slutt, og disse slagene som er i starten av 900-tallet, det er jo mye også maktkamper mellom Eiriks sønne, altså sønnen til Eirik Blodøks, som da var eldste sønn til Harald Hårfagre.
og Harald Gråfjell, og disse her, de slåss om makten, men det er Haakon Adelsens foster, som heter det fordi han ble sendt bort til fostering hos engelske kongen Adelstein, og kom tilbake med kristendom. Og så var det mange som, altså så du har religion som kommer inn og spiller rolle her, men vi finner ikke den samme måten som de gjorde det lenge sør, med konsolidering, lovverk og administrasjon og sånn, det kan først på 1000-tallet
Men det er mer sånn voldsom maktkamp som kulminerer egentlig med at i slaget ved Svalder så dør da Håkon, nei Håkon sier Ola Trygg og sånn, hadde med seg Einar Tambasjelves som var en viktig mann på dette tidspunktet her.
Og vi ser da at handelen har vært kjempeviktig lenge. Jeg nevnte det med Kleberstein, det var Brynestein, det mente jeg egentlig forresten, men det var en viktig eksportvare. Dette leidangssystemet begynner å komme, lagtingene blir større,
Rett system. Rett system, ja. Og så sender du ikke fra hvert vær går lenger, du sender fra hvert bygdelag. Alt blir litt større. Og du får frostet ting og gula ting og eidsiva ting, borgarting i viken. All disse her, frostet ting er veldig fint å besøke faktisk i
utenfor Trondheim. Men i Trondheim også så har du dette øreting, sånn hyllingsting, så du hadde liksom flere ting da. Og en sånn omfattende militærorganisering som Håkon Aldenstein Foster står for da, frem til 1961 når han dør.
Så det er en spesiell greie, dette leidangen og skipsreider, hvor du må stille opp med så og så mange mann, og du har ansvar for å bygge skip og ha kontroll av våpen, og varslinger med varder langs kysten. Det er veldig mye som skjer her. Men mange historikere snakker ikke om at det er et samlet norsk kongerike som kommer frem her nå, men det begynner å bli til det. Men det er først når
Danskene i praksis fokuserer så mye på England at Ola den Hellige kan komme frem mot 1016, eller begynne å fokusere på Norge. Det er som når makt og fokus flyttes, og Knut den Mektige går og blir kongen av England.
Og at da kan Ola den Hellige, som har vært med og slåss sammen med han også faktisk, London Bridge is falling down, den sangen er jo opprinnelig da ment å være fra et slag hvor Ola den Hellige var med. Men han tar rikdommen sin og drar og blir konge og fullfører det kristningsverket som Ola Trygve som holdt på med. De er jo i samme familie, ikke sant? Og det vet vi nok er en del av ynglingene av hårfagreklanen.
Men da er vi rett og slett på veis enden før vi skal inn på dette tusentallet hvor det skjer veldig mye. - Ja, og vi også skal snakke om ettermelde til vikingene. - Ja, for det er noe av det mest underkommuniserte. Ettermelde til disse vikingene, men det kommer an på hvordan man ser historien. Det er kanskje ikke vi har noe med vikingtiden å gjøre. - Vi må sette av noen gode timer her også.
Ja, kanskje en time og litt til. Ok, nå rapper vi opp denne fra år 9-11 til 10-16. Ja, håper det var interessant nok. Rolot og Knut, Normanerne, Frankerne. Dette var kanskje mest sånn kjønke kapittel etter nå, eller? Ja, det er et voldsomt svært område vi er. Jeg har gått rundt hele Europakarta, og nå blir det enda mer utvidet. Så vi må holde tråden eller oversikten, kanskje. Vi må passe med ikke å gå for mye i detalj.
Så dere som er superflinke på årstall og detaljer om vikingtid for eksempel, så får jeg bare beklage hvis det er ting jeg har glemt, men jeg prøver da også å holde dette overordnet blikket for hva er det som skjer i Nord-Europa på dette tidspunktet her. Og her spiller faktisk det som da var vikinger og ble til noe mer en stor rolle, men de gifta seg jo inn med lokale aristokrati, men så ofte var det germanske folkestammer, altså sånn som frankerne. Så det er interessant i seg selv da. Ja.
Ok, men da gir vi oss klar for episode 4 da. 2016-1066.