Tradisjon tro, så må vi jo selvfølgelig begynne i person med hva vi har spist til lunsj. Ja, en fantastisk parma-skinkepizza, var det ikke det? Ja, det var noen lombardo-parma-pizza, var det ikke det? Lombardisk, altså. Det er så godt. Det var veldig godt. Det er jo egentlig derfor jeg kommer hit, for å få den der... Gratis pizza? Ja, og den er så god. I går fikk jeg bare å ha den her... Liten panini-dyrk, ja.
Men det er italiensk, ja. Det er pizza og bokserutdeling etter denne episoden, så må vi snakke om konfibols. Ja, du verden. Er det mye vi skal rekke her? Men nå er vi altså på den fjerde episoden her i serien. Vikingserien vår. Ja, dette er siste episode på en stund. Jeg trives så godt av ditt selskap, Holkang. Det er hyggelig å komme hit, og jeg synes vi har en fin tone her. Det er...
Det er artig, og jeg tror... - I like måte. - Jeg vil gjerne komme tilbake på et tidspunkt. - Det skal du. - Ja, gjerne det. - Man skal så dra deg inn her. - Jeg har lyst å kopiere Thor Gotthås som snakker om reiser. - Sturla's reisememoirer, de kan bli giftige. - Jeg har noen historier, egentlig ganske mange, så folk beskyller meg for lystløgner,
Jeg tror de kan, i hvert fall nå, ha en godt oss opp til knærne kanskje, om jeg er heldig. Hvis du gjør det, så er du jo en superhittanseri. Ok, men du, nå har vi et lite program her. Vi snakket om dette her lunsjen. Vi er i 2016. Ja, vi er det. Hvilketiden er på ingen måte på hell. Det er faktisk på sin absolute høyde. For nå ...
har vi i forrige episode, og der ble det litt mye geografisk stort område, men de var i så mange områder, jeg har ikke nevnt Amerika eller første kristne snorri, ta den da. - Man må velge litt her. - Ja, første kristne som ble født i Amerika var nok en som het Snorri for 1000 år siden for øvrig. Veldig spennende historie der, Grønlandske vikingene har vi så vidt bare vært innom. Det er så mye.
Jeg har valgt å fokusere på det overordnede og ikke så mye detalj. Vi kunne tatt opp et kart og se alle de veiene vikingene dro. Vi kunne snakket mer om finskatten og handelsveiene nordover, for det startet med å si hvor viktige handelsveier og ressurser var oppe i nord, og det finansierte veldig mye veldig tidlig.
Og en av handelsveiene som veldig mange vikingkart ikke har, er nordpå og ned Kvitsjøen i dagens Russland, ned til Ladoga den veien. De reiste jo den veien også, og så kommer de ut til Østersjøen, eller ned til Svartave. Du spurte om værhenger i forrige episode, og disse leiesoldatene, 6000 i tallet, visst nok, nede i Konstantinopel, som ble kalt for værhenger. Vi ser på 1000-tallet,
Det startet litt på 900-tallet, men nå på 1000-tallet så ser vi virkelig sånn ekstrem... Altså det er alt dette her som har vært litt flytende, og som har vært veldig flytende, disse germanske folkestammene går dit og dit, og markomanerne skifter navn til sveberne og tilbake til markomanerne, og goterne slåss med lombarderne, eller longo-barderne, og så mot dem, og så med dem, og så mot dem.
og folk er opportunister, for en verden å leve i, og den sterke, sterke kulturelle tradisjonen de hadde, muntlig, gjorde jo at, altså, Ringenes Herre, tolken var veldig inspirert av dette her. Han så alt dette her, han bare så det ikke med den nye forskningen. Men det går en høy gang, det han skrev om tolken,
Game of Thrones er ingenting i forhold, og det som skjer nå,
fra starten av 1000-tallet i de neste 1000 årene er jo bare hvordan disse konstellasjonene som er satt akkurat nå i 1016. - 1000-årene vet du hundreårene? - Nei. De neste 1000 årene, gjennom middelalderen, rennesansen og alt, så har det da franskmenn som var i Frankrike slåss mot tyskere som var frankere, og alemanere og bavarere og germanere og hva det skal være, de blandet seg litt sammen til ett da.
italienere, spanioler, portugisere, alt det kommer ut av den samme kjernen. Alle disse adelsmennene, baronene, kongene, kongefamiliene som gifter seg inn, de har allerede startet, og det er de samme 200 år senere, 400 år senere. Det eneste nye er at pavemakten kommer mer og mer inn, fordi kirken har fått mer makt, fordi sånne som romanerne så at dette er jo skikkelig mannlig maskinsk.
Og det er, det skjer ting. Tore Scheie skrev mye også om det der med kirkens inntog og hvordan de styrer
hvordan de tar mer og mer over hvor mye makt de får. Den makten sitter i store Europa enda. Det er veldig mye gamle strukturer og penger som fortsatt ikke rører på seg. - Det var dette Martin Luther tok tak i. For de som har sett TV-serien "Borgias", eller hvordan man sier det, "Borgias-familien". Det er ren korrupsjon på 13-, 14- og 1500-tallet med hvem som skal være pave.
I Italien og alt, inni denne rennesansen og denne høymiddelalderen. Det er power politics. Machiavelli skrev jo om dette her. Det er lærdom fremdeles i dag. Når Tyskland legger ned atomkraftverk,
og skal bli avhengig av russisk gass for to år siden. Hva er det Angela Merkel holder på med? Lurer alle på å se henne forsvare seg mot beslutningen hun gjorde i dag. Nå er det så latterlig at man ikke lærer av historien, for her har vi tusen år med power politics, som selvfølgelig kulminerer med 1. og 2. verdenskrig, og et mannetap uten likhet.
Altså det går ringene seg igjen. Og Game of Thrones, for det skal være tusen disse år å se på familiene og klanene. Det er de samme klanene. De bare skifter litt navn og sånn, men de går igjen. Jeg lurte på hvor vi skulle starte da. Fordi
Fra 9.11.2016 så startet vi Normandi, og så gikk vi nedover til Italien, rundt og kom opp til rusvikingene, og så endte vi opp i Norge og i England, og snakket så vidt om Island. Nå har jeg litt lyst til å starte med rusvikingene, for det har vi allerede laget en episode på tidligere.
om Ukraina-krigen og det historiske grunnlaget. Så det trenger ikke å ta lang tid i det helt tatt. Og det handler bare om at nå begynner disse rikene å bli større. Kivrus blir større og større. Og utover 1100-tallet så er det liksom...
altså tusentallet, 1100-tallet, det er bare mer og mer makt, de tjener så mye penger på å ha tatt over dette kanatet, som det heter, altså et muslimsk dominert handelsnettverk, lenger øst, helt bort til dagens Kazakstan, til grensen der, ved det kaspiske hav, og de bare kontrollerer fullstendig alt nord for Svartave, og ned til dagens Moldova, og litt inn i Romania til og med.
Og dette er mye penger, mye makt, og elvene kontrollerer det, det er det viktigste. Og tyskerne, de begynner å utvide seg også, det har de allerede gjort, men nå på tusentallet, de har møtt noen voldsomme tilbakeslag østover, for slaverne har begynt å slå seg opp. Og de følger bare samme metode de også, men de har ikke helt den samme entreprenørhånden som vi ser hos vikingene og normanderne, og en del av disse som kommer fra Skandinavia.
Men de gir motstand og stopper tyske ekspansjonen østover mot Russland.
helt til de teutonske ridderne kommer. Og ridderne skal vi inn på nå. For det skjer noe med hele strukturen nå. Det er litt morsomt å se på sånn militærhistorie. Nå har du en periode hvor angrepskrig er det beste, fordi vi har kavalleri og kan outflank, og slagstyrker. Og så plutselig har du en periode, og den kommer vi til her nå, hvor rustninger blir sterkere og bedre. Og du kan faktisk, infanteri kan spille større rolle.
og da kommer jo en periode rett etterpå hvor ridderne blir enda viktigere for de må bli sterkere og finne opp nye det er en innovasjonsgrad her som er helt sinnssyk jeg skal vise deg et slag etterpå hvor 136 riddere slåss mot og de har 150 hjelpesolater som hjelper dem
136 riddere slåss mot hvertfall over 30 000, men kanskje så mange som opp til 40-50 000. Dette er normalt. Et og samme sted? Ja, et og samme sted. Jeg har vært der. Så de beveger seg rundt på feltet? Nei, jeg skal fortelle om det. Vi kommer litt veldig kjapt. Det skjer noe med krigføring, og som et følge av det blir jo utover 11-12-12 sverdene enda lengre for long swords og en annen måte å gjøre på. Den der...
The Last King, var det det? Det er et par av disse filmene som er dritkule, som fanger inn akkurat det der at du kan begynne å manøvrere da, når det er så svære disse rustningene, så er det veldig smart å lage setter hvor man skal ha slag, der hvor det er litt hjørme og sånn, for da sliter det veldig, det er noen fantastiske engelske slag, for nå starter engelskmennene etter hvert, når de blir nordmannere der også.
og skal beholde landene som er deres arnested på en måte, for det normanniske, i dagens Normandi. Og her har du da, etter jeg nevnte Hugo Capet, og i Vestfrankrike, eller Vestfrankrike som ble til Frankrike, og Otto, men det samme skjer i russtatene. Du får mer konsolidering og makt, de vokser og vokser, og
Jeg nevnte han Vladimir som kom i kristendommen. Han gjorde en ekstremt viktig beslutning for seg selv og sitt folk, som etter hvert ble til alt russiske og etter hvert alt det sovjetiske, inkludert Østeuropa for så vidt. Men han valgte ortodox kristendom, og så var det under han hvor det krylliske alfabetet og ikke det latinske ble dominerende.
på grunn av den ortodoxe kristendommen faktisk. Og det valget alene har jo da skapt et skille mellom dem og oss hos russisk tallende mennesker siden da. For det er ikke så mye skille, det er ikke så mye skille genetisk heller, men det er litt skille fra starten av på struktur og organisering og sånn som arverekkefølge og sånne ting. Men vi ser jo da at
utover 1000-tallet, 11-tallet og til og med 1200-tallet, så ser vi da at når det gjelder rusområdene, så har stadig flere fra Skandavia kommet ned og inn. Og det er derfor i Ukraina, fargen i flagget, det har vi snakket om, at det er det samme som folkeungetten i Sverige. Men da er vi inne på 1200-tallet.
Og på grunn av disse gyldne hordomgolene som kom, så måtte Novgorod som skulle være avhengig og ikke bli robrøtt, de måtte hente tribute, altså betale bot eller skatt for å ikke bli angrepet. Og det eneste stedet de kunne hente det var oppe i nord, i Norge og Sverige. Da var det konflikt og krig der oppe også, som har veldig mye å si for egentlig norsk historie, som ikke så mange snakker om, hvordan Finnmark nærmest lo brakk.
mellom 1222 og 1495, mervel. Barene krigstillstander og ekspedisjoner opp og ned. - Helt der oppe, og så for å? - Skattelegging og slaver ble bortført, og det var jo en ekstrem slavbehandling etter ottomaneren etter hvert. Så nå er vi litt inne på det legacy også i ettertid, men det er klart at dette har påvirkninger, og alt henger sammen.
Og jeg tror dette er grunnen disse 300 årene i Finnmark for øvrige. Jeg tror det er grunnen til at det finnes sørsammer. Mange har lurt på det. Hvor kommer sørsammerne fra liksom? Men det er helt naturlig at mange... En ting var at det ble triplebeskattet av svenske nordmenn og
Novgorod, russere da. Og da må de møte deg opp i området og så krever de en sitt. Ja, nå skal de ha, ja, vi har gitt det dem, nei, det er dem vi skal ha nå, ikke sant? Ellers så tar vi det til fanget og dere blir slaver nede i muslimske land. Så hva vil du?
Det var en litt voldsom tid. Det var da akkurat at folk flykta. Det var raid fra ruset etterkommerne i Novgorod. Det var raid til og med sør for Tromsø til og med, så langt ned var det. Og nordmenn var nede helt nede i Novgorod og angrep. Og det tror jeg faktisk var på 1400-tallet. Så det skjer veldig mye på 1200-tallet. Og etterpå disse rusvikingene.
For vi skal snakke litt om ettermelde også. På tusentallet fortsetter bare mer av det samme, mer konsolidering, og de bytter makt og sånn, og etter hvert blir det flere rivaliserende førstedømmer, eller principalities, som det blir kalt på engelsk, som rivaliserer med Kiev-partiet.
Og spesielt det som etter hvert ble til Moskva, men det var Tver og det var Novgorod, men så var det et som var større, som ble etter hvert da Moskva tok over. Og Putin, hans enslekt har haft Tver for eksempel mellom dagens St. Petersburg og Moskva. Og det er elver dette her, hele veien. Men det er et enormt ettermærle etter disse her. For her snakker vi om en ganske stor klan,
og veldig mange stammer fra disse her, men også alle som jobbet for dem. Og det er det de tar så feil i denne Vikings-tv-serien, når de fremstiller rusvikingene der, eller Rollo og frankerne, som at det var ingen fra Skandavia som slåss for dem, det var bare lokalet.
Det er jo helt feil så at de liksom var en eller to som styrte, ja vi vet hvor noen skal styre, så kan dere bare være våre soldater. Nei, de var tusenvis, på tusenvis. Og mange av de som var tusenvis nede og var leiesoldater for Byzant, blant annet Harald Harodde på 1000-tallet her, som slåss da sammen med normandere og lombardere mot muslimer på Sicilia,
Mange av de returnerte jo nordover etter hvert også, etter at tjeneste gjort, og hadde med seg masse rikdom. Så jeg spør på hvor skal du slå deg? Skal du da tilbake til trauste Norge, og kalle Norge?
Eller finner jeg noen damer på veien, og her skal jeg være? Det er klart at mange ble i dagens Ukraina og Russland, og til og med Polen. Jeg kjenner en arkeolog fra Polen som jeg jobber med på Cecilia. Han har funnet disse hulk-skelettene. Bare søk på hulk-skeletens, sysselig. Hvorfor heter det det? Det er dritsvære, men når jeg setter skelettene, det er nok ikke mer enn
Et sted over 1,80. Men det er høyt etter dattiden. Men de mente at det var to meter. Men vi skal ta DNA det. Det er veldig spennende. Det er nordmannegraver. Rett ved et helt sinnssykt slag. Hvor det ikke var 136 riddere. Men nesten samme. Vi kommer dit når vi kommer til Cecilia. Poenget er bare at nå er ting satt.
Nå begynner en utvikling hvor det blir dette som blir kalt nasjonstater etter hvert. Det er noen som prøver å skape en diskontinuitet til det her for at vi ikke skal være så stolte av våre europeiske røtter, eller jeg vet ikke, det er noe politikk. Men franskmenn, tyskere, russere, alt dette var jo satt allerede for 8-900 år siden.
Og så er det da disse variasjonene hvor litt av dem blir store, Polen blir store, og så blander det seg med ukrainer, og så er det liten aristokrati som forblir, og så er det katolsk kristendom, og etter hvert så kommer, som blander seg med ortodox, men de har et skille gjennom århundre, og så kommer det protestantiske gjennom svenskene. Det er så mye frem og tilbake, og det er det jeg prøver å gjøre veldig enkelt, det er bare tusen år med krangling og konkurranse og krigføring. Ja.
Så det ser vi i hele Østeuropa på dette tidspunktet her, og disse handelsveiene etter Romerike er ikke viktig lenger. Hva skjer med de da? Nå er det jo handel overalt, øst og vest og hva det skal være. Og etter hvert så kommer han seaterne inn, og her er Tore Scheien skrevet et fenomenal bok om Alva Erlingsson. Hvem var han seaterne? Tysk Handelsforbund. Så de var vel de som var de flinkeste til å organisere seg etter handelen, men de kom først på slutten av...
1200-tallet, 1280-tallet begynte de å slå seg opp og stille krav og bruke økonomiske muskler for det det har vært, som vi ikke har sett siden før hos big corporate business, rett og slett. Men de tar jo over den handelen som entreprenørene vikingene holdt på med, som var grunnen til at de fikk bli værende i Irland.
og var en verdifull ressurs til befolkningen der på grunn av handelen. Da var de ikke slaver lenger, men det var alt mulig annet. De var entreprenører og alt det der kom, og det er en del av arvene til vikingene. De var handelsmenn, det er veldig mange som slo seg ned. Det var ikke bare gerne kriger. Da kommer vi til Byzants, som det heter, Østerurmerske rike. Nå beveger jeg ned fra rusvikingene og kommer lenger ned sør for Svarte havet.
Der har vi litt morsomt at de får mer med makt disse væringene som er der, som er opprinnelige leiesoldater fra Skandinavia etter 1066.
så taper anglosakserne, og da er det mange leiesoldater som reiser ned dit fra England som er anglosaksere, og begynner å blande seg der. Hvorfor dro de? Nei, de kunne jo ikke være i England lenger etter at William hadde eroblet England. Med sine nummer andre så måtte han belønne de som hadde vært med å støtte han, og mange av de hadde støttet han i borgerkrigen på 1040-tallet, som vi kommer til nå, om litt. Så han byttet ut adelen. 92% av adelen ble byttet ut før og etter 1066. Mhm.
Og mange av de som ikke hadde land lenger, hva skulle de gjøre da? De hadde vært med i krig. Så det var veldig mange soldater som kom ned og ble leiesoldater overalt i korsfaretiden, og ikke minst hos de siste væringene. Og det er noen som skal ha det til, jeg har lest flere steder at de mener at nå den falt i verdi. De var ikke så flinke etter 1066, hvor det var så mange angelsaksere der, ikke så mange vikingetekomre.
Men de hadde et annet forhold til det å holde kanskje lov og orden, men ære.
og Eden som de svor, det betydde noe annet. De var veldig kjent for tidligere på 1000-tallet, og hadde sine tvegede økser. Harald Harodde hadde det også, som de slo på sverdene med, og de hadde sine egne edsavleggelser og ceremonier, som var ekstremt sterke, og de ble veldig mektige. Harald Harodde ble veldig mektig på det tidspunktet her, og det er en gresk admiral som ble hans fremste rival,
Tore Scheie skriver faktisk om Harald Harald akkurat nå. Jeg er veldig spent på hva han skal skrive om det her. - En ny bok som kommer nå? - Ja. - Nei, spennende. - Kommer vel i år eller neste år. Det blir veldig spennende, for jeg liker måten han skriver på. Men det som er spesielt, denne greske admiralen som også tjente for Constantopoulos, han hadde båter og måtte frakte tropper og sånn, så han frakta nordmannene inn i Italia for å hjelpe til på dette tidspunktet her.
Nå har jeg flyttet meg videre vest og inn i Middelhavet, men her har vi et kjempeproblem. Vi har muslimer på Sicilia som begynner å angripe inn på land. Også i tillegg så begynner lombarderne å bråke på Italia i de bysantinske områdene, altså Østerommeriket som hadde prøvd å ta tilbake litt av det gamle romeriket. Og det er et stort slag i 1018
hvor lombardere har leid nordmannere. Det er første gang hvor man har nordmannere som kommer ned og er, antageligvis har det vært tidligere også, men dette er en stor kontingent med nordmannere. Enda har jeg ikke hørt om denne Hotteville-familien, Altavilla, som vi kommer til hvert øyeblikk. Men der har du faktisk da Væringer som slåss for Østerom-riket mot nordmannere.
Og de er ikke langt fra hverandres slekt altså. Snakket helt sikkert samme språk med hverandre. - Liksom irer og skotter skulle slåss på hverandre. - Ja, det blir jo det, vet du. Eller russere og ukrainere kanskje da. - Ja, for eksempel. - Og det var litt spesielt da. De var i Søretallet, disse her lombarderne, skulle ta tilbake litt av området sitt fra bysantinerne. Så kommer væringen over, og så vinner bysantinerne. Og det var et skikkelig setback for lombarderne.
Det fører til at de får problemer med muslimen etter hvert også. Det var helt forferdelig for lombarderne, eller longobarder blir det fortsatt kalt i Sør-Italia, så jeg burde snakke om det også. Men mange av disse normanderne dro ned videre sørover og fant seg steder i Sør-Italia hvor de slo seg ned og jobbet for bysantinerne. De var lausolater.
Så de bare jobbet videre. Og så har det da i på Sicilia da, så var det mange som hadde lyst til å ta Sicilia tilbake fra muslimene, spesielt de stoppet jo handel, det var jo veldig mye handel, det er jo ganske smalt akkurat der ved Sicilia i Middelhavet, så det er lett å stoppe skip og sånn. Og det er her hvor flere og flere leiselåter begynner å komme ned etter de første, fra Normandi
og tar oppdrag for både bysantinerne og lombarderne. Og etter hvert så kommer denne ene familien med tankredd fra Hauteville, som fikk 12 sønner, og jeg tror 9 eller 10 av dem dro ned som leiesolater. Og ja, helt fantastiske karrierer altså. Det er virkelig helt vanvittig å lese om denne familien. Og det er verdenshistoriens mest suksessfullte leiesolatfamilie.
Hva kalte du det? Hottilvill.
Eller Alta Villa. Høyt bosted, det betyr det egentlig. Finnes det etternavner i slekter og sånt i den dag i dag? Ja, det er masse Alta Villa. Ja, det er klart det. Men er det litt sånn ærefullt navn å ha? Nei, jeg tror ikke det. Alta Villa, det har gått noen år da. Men det som skjer er at paven begynner å innovere seg her, fordi her har vi en seriøs stor pavmakt.
Tyskene og franskmennene er jo blitt veldig store etter hvert de også. De har blitt mektige. Hele den fødalismen har jo ført til en sånn profesjonalisering av pengestrøm og makt som man ikke har sett før. De begynner å trykke penger i mye større grad. Det blir samling av verdier på færre familier, færre hender, men ekstremt mye verdier. Og så begynner paven og kirken å bli mektige selvfølgelig, for det er en effekt av det her.
Og så kommer den store investitus-triden, som er i siste halvdelen av 1000-tallet, 1070 eller noe sånt er det vel, og da er det tysk-romerske keisere som sier «Vi skal utnevne paven, ikke dere, og i hvert fall biskoppen og sånn i vårt område, det skal vi utnytte», for det var jo en utrolig viktig maktgreie, mens paven sier «Nei, det skal vi utnytte, de vil holde både sin makt, vi er over dere, vi er nærmere Gud».
Og her en tysk-romersk heise måtte gå til kanossa, og det heter kanossagang den dag i dag. Sånn super ydmykende greie, ikke sant? Men samtidig så førte det til at alle de som slåss mot hverandre om dette tjente egentlig på det, for de fikk bare konsolidert enda mer makt. Men etter hvert så ble det så vanvittig mye korrupsjon og
hykleri egentlig. Fordi det handlet om penger, men det handlet om Gud. At det var det etter hvert Martin Luther fikk med seg en hel verden i Europa. - Korrupsjonen ble bare så utbredt etter hvert at det sletes ikke alt. - Det er et morsomt øyeblikk i 1053, så gjør, nå sier pavene nok er nok,
Han får med seg masse lombardere som også føler seg trua for de blir skjøvet oppover for nå tar nordmanerne over hele begynner å true opp på fastlandet. Dette er før det er tatt Cecilia. Men det kommer flere og flere leiselåter og sier hvorfor skal vi ha leiselåter? Vi kan bare ta over. Og det var ikke helt meningen for lombarderne.
Så de trekker seg lenger og lenger oppover, og de ender opp rundt Midan etter hvert da. Men det er egentlig bystatene, kommer fra Longobarderne, den lobardiske liga. Men det var kom senere, 200 år senere, men da slås de mot den tyskeromske keiseren igjen, Fredrik Barbarossa og etterkommerne hans. Men...
Paven fikk med seg i 1053, da fikk han med seg Svabre, som er et område i Sør-Tyskland, hvor alle manerne var, alle man på fransk er jo tysker, men også Svebre, som vi så på kartet i forrige episode, som var der. Hvem var Svebre igjen? Svebre, de kom fra Svealand antageligvis opprinnelig, og du finner i Sør-Vest, nei, i...
Galicia i Spania også finner en del, Sveberne var der også. Men det blir kalt for Swabians på dette tidspunktet her. Og det var dette området sør i Tyskland, og så har du Longobarderne, og så har du italienere og paven, som slåss mot Normanerne, og nå skal du få av disse Normanerne, og de taper. De taper, Normanerne vinner på overbevisende nivå. Og da var de to ledende familiene på det tidspunktet, Drengott var det en annen familie, de var ikke så flinke som Hotteville-familien,
Robert Giscard var den broren av disse brødrene. Det er to forskjellige mødre her, så det er halvbrødre. De var helt rå. De utviklet en ridderform i krigføring som var helt enorm, så de kunne vinne over større. Her var det 3000 på hester mot 6000 på hester. Nei, unnskyld, sorry. 3000 på hester mot 6000 til fots. Men av de 6000 var det nok mange som hadde hester også. Og de bare knuser dem. Og her starter noe helt nytt som verden aldri har sett før.
Og det er litt morsomt da med Cecilia og Søritalia fortelle om det, for dette er arvingene, dette er nordmannerne som det bare tar helt av. Så det er et herlig øyeblikk som jeg håper Tore sier hvis du hører det her og ikke er ferdig med boka, du må skrive om det, men jeg har snakket han om det også da, så han bør jo egentlig gjøre det.
I ca. 1038 bestemmer de seg for å prøve på Cecilia. De skal bruke mange tider på å få det til. I 1070 var det vel Cecilia virkelig ble normanisk. Men i 1038 er det da denne grekeren som har et ganske kult navn, Machiavelli, men hvertfall han kommer over med væringene, og sjefen for væringssoldatene er Harald Harald.
- Han er reddett litt ung på dette tidspunktet, i 1028 ved slaget ved Stiklestad. Eller, han sa jeg feil nå. Du, hjelp meg, når var det Stiklestad? Skal vi se, 1030 var det ikke det? - Ja. - Ja, det var det, jeg sa 1028, ja det hadde jeg korrekt. - Jeg tenkte også at det var 1028, men det var et annet slag. Jeg har jo lest litt om det, 1028 det er slaget ved
Spennende at du har lest dette. Jeg har ikke fortalt deg det, jeg har skrevet Viking-manuset. Har du det? Ja, det gleder jeg meg til. Med ladialen og sånn. Jeg har plotta det, jeg har ikke begynt å skrive det. Vi kommer til den delen av historien. Her står det jo slag på Stiklestad 1028, nå skriver vi 1030, så det er litt sånn frem og tilbake her, men...
Erlings, det var en Erling, hva heter han? Nå ser jeg på Wikipedia. Erling Sjalksson, han døde 31. desember 1028. Ja, men 1030, hva slaget står det her altså? Hos meg. Ja, vi kommer dit, vi får se hva vi sier når vi kommer til Norge. For da skal vi avslutte. Men det som er spesielt da, er at...
En av brødrene til Robert Giscard, som er en av disse sønnene til Tancred, denne nordmannerfamilien. Han, Roger den Første, var helt sinnssyk. Han fikk en sønn som han kalte Roger, som ble Roger den Andere. Han ble den første kongen av Italia. Hans dattersønn, barnebarn, var Fredrik den Andere, som Dante har skrevet om, som var en av de første renesanseherskerne.
og dette er på tiden med Machiavelli. Jeg bare nevner Fredrik den andre, og Roger den andre, fordi de var veldig slekt, og veldig spesielt, og da er vi egentlig etter vikingtiden, men det var Roger den andre som ble mer mektig og rik enn kongen av England, og hvis han drar til Sicilia, så må vi dra inn og se de byggene han hadde, jaktslottene for eksempel, og i Cefalu, det er en sånn katedral han bygde med, hva er det, 700 kvadratmeter i taket med gull,
og det er bare så vanvittige store rikdommer. Men husk på faren hans var leirskolat, og farfaren hans var viking på et vis, sent ankommet antageligvis til Normandi, hjertet var familien. Og det er en klassereise. Husk å manifestere din makt.
Så da lager du bygninger som står i tusen år. Og de kommer til å stå i tusen år til. Det er helt sinnssykt i Palermo og rundt. Det gjelder ikke med arkitekturen i Oslo her, er det det med? Nei, det er noe tidløst, voldsomt over det. Og så kommer da et vanvittig slag i serami.
som ligger ved en fjellområde rett ved Etna, på vestsiden av vulkanet Etna. Så er det et fantastisk fint fjellområde, hvor det var veldig fint å være med en herr. Så der hadde nordmanerne gjennom flere ti år, helt fra det forrige slaget jeg nevnte faktisk. Ofte så var de der, og der var det lett å beskytte seg, se når det kommer folk opp nedover dalene, for det ligger på ganske høy høyde. Så det var et strategisk smart sted. Og der blir de angrepet.
136 riddere og 150 fotsoldater som hjelper dem.
av en styrke på over 30 000 muslimer, emiraten, sender ut alt de har. Men angriper de i fjellene? Forsvarer de ridderne seg og de 150 i fjellene? Ja, de kommer opp på fjellområdet. Det er et fjellområde, et sånt platå. Ok, så de har higher ground da? Ja, det har de. Men de slåss like ved akkurat der hvor de kjører ned. Ja, det stemmer nok det. Men det var ikke det som gjorde at de vant. For 136 stykker kan ikke ta 30-40, kanskje 50 000. Det
De kan ikke det, det er ikke fysisk mulig. Og disse muslimene som kom hadde med seg 3000 hester, altså riddere til hest, mens disse nordmannerne med Roger den første var 186 riddere. Og tenk deg, du har 186 riddere, og så bare kjører du på
- Full fart, og der har faktisk i regnene seriefilmene, det er en av disse scenene hvor de ser, de møtes og raser inn og lager sånn pløyer åpent og bare døde folk, bare faller og flyr om hverandre. Og så tar de en ny runde og en ny runde. Det er super effektivt fordi det skaper panikk. Og det var det de gjorde, de delte seg opp i to disse 136-triderne, og så bare kjører de på pløyer inn i massene.
og da ikke mot disse andre hestene, de bare går rett inn i en sant rie. Men det er over 30 000 årene, tenk deg bare gjør det, og så bare pløyer de inn og tilbake, og så gjør de det en gang til, og så blir det full panikk, fordi de som er der er jo bønder som er utplassert, det er jo sikkert ikke muslimer engang, de vil jo ikke være der, men de har nok valgt side da. Og Roger den første, han bestemmer seg for å bare drepe alle, fordi hvis de ikke gjør det, så får du en ny kamp neste dag. Så han beorder sine soldater,
Når det har funnerts alle flykter.
Dette vant vi. Ikke enda, sier han. Nå skal vi jakte og jage og drepe så mange vi kan. Og det er rapportert at de drepte så mange som 70% av motstanderne. Det er ganske mange per person, det. Kom rett og slett med lansene og sverdene sine. Og da kvelden kom, og de hadde fanget teltene og stedet der de lederne for muslimene var, og det var masse både mat og drikke selvfølgelig, men masse verdisaker.
og de spurte, kan vi stoppe nå, eller kan vi liksom ta det vi har vunnet i krigen, i dette slaget, og ta med oss? Og han beordnet å fortsette hele kvelden og natten til å være opp i alle dalstryk og bare drepe alle dere kan. Ja.
For han visste at det er den beste måten å ta den på. Men så var det ikke nok folk til å gjøre noe ut av den seieren. Han drepte masse folk. Så det var jo et helt utrolig tap på de andre. - Tappte de noen selv da? Det var jo små å ha tapt noen. - Nesten ingen få. Nesten ingen.
Fem år senere ser jeg nesten det samme igjen. Og da er det nærme Palermo. Litt øst for Palermo, mot fastlandet på en måte. Der er denne, det er faktisk en gammel trekirke. Jeg nevnte denne polske arkeologen som har funnet disse hulkslettene. Det er rett ved en katedral som er en ormanekatedral, og der er det begravet noen riddere. Kanskje de ridderne som var an på dette her. Husk på dette vi snakket om med høyde.
disse her har da en høyde på over 180, de kan ha vært på din høyde, de kan ha vært 190, men de andre var ikke høyde helt tatt, ikke sant? Mange av dem var sikkert langt under 160. Så det er klart at det, når de kommer med husninger og de hestene, og bare måke på. Og det han har funnet av arkeologen, det har gjort utgravinger, og kirikken er det vel, 1100 år
Nei, det ble feil, 900 år gammel. Men inne i kirken så ser du sporet til en gammel trekirke, som antageligvis er fra bare noen år etter dette slaget her, i Missilmeri. Og da var det bare uten en speidergruppe og ble tilfeldig angrepet av en stor herr, rett ved Palermo. Og de gjør det samme igjen, kjører på og bare skaper panikk og bare dreper ekstremt mange mennesker.
hele dagen. Og så gjør de en annen liten ting da, som er litt sånn fiffig. De fant noen brevdur som skulle tilbake til Palermo for å fortelle emigren der at ja, vi vant og sånn. Så tar de brevduene og dypper dem i blodet til de de har drept. Sånn at det er helt rød av blod, og så slipper de.
så kommer det 50 eller 10 brevdyr tilbake til Palermo. - Det er en TV-serie-moment. - Det er her også mange av disse kreative løsningene på å ta disse borgene, fra den tiden Harald Havarud var med på det, men også senere med Sigurd Jorsalf, som alltid finner på om de er døde, og kan vi komme inn og begrave? Det er veldig artig. Artig i mange døde, men artig i ettertid.
- Det er rart vi ser på det som tragedier når det har gått X antall hundre år. Det er ingen ting vi tenker på som tragedier. - Det er jo historie, vi må lære av det. - Når er det ting går fra tragedie til historie? Det er litt interessant da.
Vi blir ikke sånn deppa hvis vi tenker på Svartedauen. Det var jo en fæl pest, men vi kan tøys litt med det. Jeg blir deppa for vi fikk en dansk adel i stedet for en norsk, som fortsatt dominerer oss i dag, med 26% av all politisk og økonomisk kultur. Da var det noen triggerpunkter på deg. Da beklager jeg det.
Jeg så deg litt, det var ikke meningen å dra opp på svarte dau nå. Jeg sa i den siste episoden i 12.000 år med Norsk Historie, så snakket jeg med Inger fra Austratt, og jeg hang ut henne. Det er fordi mange kjenner tipsen.
Men hun var jo faktisk ikke opprindelig norsk heller. Hun kom fra en tysk mekleburgslekt, som er i hvert fall en del av grenene hennes. Så det er klart hun hadde ambisjoner utenfor Norge. Hun skulle bare mangle om å gifte bort alle fem døtrene sine til danske adelsmenn. For hun tenkte større enn bare å beholde på den norske, som hennes hovedfiende Engelbrektsson måtte flytte til Norge.
i kamp mot henne og hennes vigeskjønner. Men det var en liten digresjon. Så i Cecilia så skjer det da, og du har et kart fra YouTube-kanalen min, og kan vi vise det? For da får vi se det lombardiske, der ja. Og så har vi da litt før her, og det kan du sikkert også vise, for du skal redigere denne etterpå, skal du ikke det? Ja, stemmer. Så vi har et kart som viser lombardiske kongedømme, før året 1000,
og bysantinerne er en del av Sør-Italia da, og Cecilia, der er det emiratet. Og så ser vi på det høyre kartet her nå, ser vi at
Jeg prøver å beskrive for de som hører på. Et kart som er veldig opptatt av hele Italia for rundt 1000 år siden. Bortsett fra denne stretttærlen helt nederst, som er bysantinsk, så er Salerno, Benevento, alle disse er lombardiske eller lombarder fyrstedømmer, som etter hvert ble pushet mer og mer nordover av nordmannerne. De som ikke gifte seg sammen med nordmannerne, for det er jo mange.
- Det ser nesten ut som Mellom-Amerika med sånne små starte overalt. - Det er en lappekart. Og så har vi neste kartet som viser 150 år senere. Og da er hele Sør-Italia, inkludert Sicilia, opp til nord for Roma til og med på østsysten. - Hele støvlen nesten. - Er blitt et kongedomme. Og etter hvert så ble det to kongedommer. Apulia og Sicilia ble det kalt for, men Apulia er bare en region. Og det var til Garibaldi samlet Italia på
1800-tallet, så det er nesten 800 år der også. Og det som han igjen, Roger II og den første gjorde her,
var å bytte ut adelen, eller faktisk de opprettet en adel, aristokrati. Det gjorde de på en veldig smart måte, akkurat som Willem og Robren gjorde også, at de måtte ha aristokrati, som måtte være forankret i hver landsby. Så hver landsby valgte de en familie som skulle være en klan, og alle ville gifte seg med den klanen selvfølgelig, så da er de sikret. Og det her er veldig kult, for dette varte gjennom hele, altså hvis du ser på...
dette her har jeg den Vikingsen, Sicilian Mafia, så kabler jeg hvordan arven etter vikingene på Sicilia og Sør-Italia kan finnes i oppstarten til mafian.
- På 1800-tallet, for da Garibaldi kom til Palermo på 1860-tallet, så var det ca. det ryktes da, jeg har lest et sted, at det var bare tre politimenn på hele øya. For de regjerte seg selv gjennom disse militias, som det heter på engelsk, altså sånne vaktgjenger rett og slett, rene gjenger som var styrt av klaner, og hver klan var en rest av det gamle aristokratiet.
Og hver landsby hadde hvert sin lille militær struktur. Og det var disse som ble mafiene, faktisk. Og Italia ble etter et kongedomme på 1860-tall etter Garibaldi. Men grunnen til at jeg kan si det,
Det har noe med 1200-tallet å gjøre, og etter meg er det. For vi tar ikke bare vikingtiden, men etter meg er det også. For det som skjer er at nordmannerne og Roger den andre, han gifter jo bort, altså det er strategisk giftmål hele veien, og barna hans, og hele denne hottevilfamilien, gifter seg til og med med keiserne. Konstantinopel er den døtter som gifter seg, og det er jo i hele Europa. Så nå begynner denne her, hvor alle skal blande seg inn i det som blir kalt litt sånn innavland til kongelige.
Og Fredrik Barbarossa, den store tysk-romerske keiser, hans sønn gifter seg med Roger, den andre datter, Konstans. Og de får Fredrik den andre, som da blir tysk-romersk keiser. Alle tyskerne venter at han skal regjere fra oppe i nord. Men han er så påvirket av morresi, så han flytter til Sicilia og vil regjere hele tysk-romersk rike fra Sicilia. Og i likhet med Roger den andre, så kan han arabisk,
og han kan latin selvfølgelig, han kan gresk og flere språk, sikkert ikke nordjønt, og har et ekstremt spennende hoff, men blandet fra alle mulige folkeslag og kulturer. Roger den andre fikk en globus i sølv laget til seg, som viser at jorden er rund, av en som heter Al-Idrisi, en arabisk kartograf, som er litt sånn berømt i verdenshistorien.
Det var det beste fra alle verdener, og det kan ses selv i dag i Palermo når man ser på arkitekturen. De har blant mash-up av normaner, arkitektur og det som ble gotisk, med muslimsk og gresk om hverandre. Det er fascinerende.
Fredrik II fortsatte litt på det. Han var inspirert av Morazzi, som var inspirert av Rognedan oppe i skyene. Oppe i Tyskland ble jeg opprørt over at Fredrik II ville være der nede. Men det var jo rennesansen hadde begynt der. Alle disse store skribentene og troubadourne også i italiensk standard, ikke normanersk standard eller fransk standard.
Det er litt sånn annerledes, jeg forklarer i videoen, hvordan disse trubadurene, her kommer disse riddertradisjonene inn, hvor ridderen skal gi sitt liv for prinsessen. Men disse tradisjonene og balladene, ballade ble det kalt, også netter, det var det som inspirerte Shakespeare senere, men det ble skapt her nede i hoffe til Roggen en annen.
hvor kvinnene har mye mer karakter. De er ikke bare sånne som bare gir livet ditt til prinsessen. - Ikke dere? - Ja, som en Super Mario-brett. Du får prinsessen, du får ikke et kyss i gang av henne, hun bare stikker av igjen. Du skal gi sitt liv, og det er det samme med Ario, det er dette riddegreiene.
og jeg snakker om banditt, og jeg snakker om utviklingen av en del ord i talet på dette tidspunktet her, som sprer seg rundt. Det er en kjempespennende arv der også, men da Fredrik II døde, nei, unnskyld, da Rogren II døde, så måtte de velge sine egne ord,
Da kom en fransk konge og ville være konge over Sicilia, og invaderte og styrte, og da samlet de seg dette aristokratiet, som Roger den Første og den Andere hadde opprettet. Dette er 200 år senere. Da samler de seg, og de kaster ut franske kongen i et skikkelig oppgjør, borgerkrig også. På denne tidspunktet begynner det å bli mange borgerkrig rundt om landet, nei, i Europa, i Norge også,
Men det er nye konstellasjoner som vokser frem da. Og de sisilianske vesperne, som det blir kalt, de forankrer for alt den sisilianske identiteten. På grunn av at de kastet vekk den franske kongen og valgte seg en spansk konge. Men de valgte selv. Og der har du en sterk, sterk del av den sisilianske identiteten selv i dag. Og dette har jeg fått bekreftet av sisilianere som jeg kjenner for øvrig også da, som er historieinteresserte.
Det samme ser vi for øvrig med lombarderne oppe i nord, fordi etterkommerne til Fredrik Barbarossa og Fredrik den andre skal ha kontroll på Nord-Italia. Det eneste måten de kan stå mot er gjennom et handelsforbund, akkurat som han seaterne gjør oppe i nord, og de kaldere kommuner.
og Oro kommune kommer derfra, men de blir til bystater, og et samarbeid på tvers av bystater, men som også blir til såkalt sunn konkurranse da, innenfor kunst og renesanseliv og hva det skal være. - Dette her er første tempoen i utviklingen, at Nord-Italia og Sør-Italia står veldig langt fra hverandre, og dette er når Nord-Italia har lyst til å komme seg ut av Italia og lage sin egen... - Her starter splitten, og splitten er nordmannere mot lombardere,
Fordi tre av de sterkeste økonomiske regionene i Søreuropa er jo faktisk arv etter Longobarder eller visse godtre.
Altså Madrid-området, regionen, og Catalonia og Barcelona. Alt det der er gammelt gotisk og drevet av adelsfamilier, opprinnelig. Og det samme med Longobardene, fyrstene, som ble til Lombardia oppe i nord, som konsentrerte makten sin i nordvest. Og i sør, så har etter Fredrik II, har aldri Sør-Italia vært rik.
Så det er en nedgangsperiode uten like, sånn som det var på slutten av vikingtiden med Roger den Første og Roger den Andere. Så det er interessant den arven her, og det er klart at det gjorde at veldig mange kom videre ned dit og ville bli rike og slå seg på å være leiesoldater av disse som var en del av den samme gamle klankulturen, krigekulturen oppe i Nord-Europa, spesielt i Normandi.
Men i Normandie skjedde ting også. Hvis vi skal begge oss ut av Sibraltarstedet, opp langs kysten av Portugal, Spania og Frankrike, så kommer vi til Normandie. Der finner vi plutselig at på 1000-tallet, jeg nevnte i 1018, så måtte de fortsatt lære seg norsk eller skandinavisk i Bayeux. Men der var alt begynt å bli så frankifisert. De snakket fransk, ikke sant? De la planer. Det som var litt dumt var at Willem Roebrøn, akkurat som 100 år tidligere,
Han tok over som sjef da han var veldig, veldig ung. Og da ble det selvfølgelig mange som rivaliserte og borgerkriget alt sammen, men det førte til at når han vokste opp som en sånn krigerkonge,
eller hertug da, i Normandi, så fikk han med seg skikkelig bra folk da. Og de i denne borgerkrigen så vant de igjennom og fikk vekt i andre, og disse ble belønnet. Så til de grader 20 år senere når de tok England. Borgerkrigen var til gjennom 1040-tallet før han fikk manifestert sin makt, og dette er Rollo-klanen. Arven etter Rollo. Samme skjedde jo 100 år tidligere.
Og så skjer da i 1050-tallet at nå begynner vi å se mot England, for det skjer ting der oppe. Nå er det arven etter Knut den Mektige, og de har giftet seg litt med hverandre. Det er en datter, en normanerdatter som heter Emma, Emma av Normandi, som kompliserer ting veldig, og som gjorde til og med
At Magnusen Gode, som regjerte, sa i stedet av syv år, han regjerte i tolv år i Norge selvfølgelig, fra 1075, at til og med han hadde jo en mulighet til å komme seg inn der, og dermed kunne Harald Havrad også ha en slags claim på den engelske tronen. Og det er klart at de legger planer som bare det i Normandi. Og her kommer en litt sånn fun fact, når han...
Hvis vi skal ta inn Normandi i England og Harald Harodde, så har Harald Harodde returnert som en veldig rik væring, og plassert masse eiendom og verdier hos sine venner hos rusvikingene. Og så kommer han tilbake med den heren og sier til Magnus det.
Jeg skjønner at du er konge, men sett meg ja, jeg har så mye penger. Jeg har så mye makt, og jeg har så mange krigere. Så skal jeg gjøre det. Og så blir han enig om at de skal regjere sammen da. Det gjør de i 12 år faktisk. Du er jo ikke syv, du sa i sted. Ja, jeg er boma. Og så...
Og da begynner disse, altså Magnusen Gode han reformerer en del, dette er etter Olav Trygge og sånn, jeg har ikke snakket noe om det da, men hvordan han prøvde kristne å stå imot, og han var nok litt for sta kanskje, og han var så dum at han kjørte med skipene sine inn i Østersjøen, og det er veldig lett å stenge stredet ved dagens København.
Så han ikke kom opp igjen, så han måtte kjøre skipene sine helt opp til gamle forsa, hvor jeg nevnte i første episode at det var et maktsentrum, fordi der kan du ta elvene opp, gamle handelsrutten. Så han gikk den gamle handelsrutten tilbake til Trøndelag, og ville vel samle her sikkert, men der møter han jo Hårik fra Kjøtta, og han møter Arnungene fra Sundmøre, og Tore Hund, for ikke snakke om Karl Varneson. De tre var jo de som var med og drap han da, visst nok i det berømte maleriet. Yes.
og det litt spesielle her, det er et slag, fordi Harald Havråda, han begynner å, de konsoliderer makt i Norge også, på 1040-tallet, fordi Magnus sitter der, kongadministrator, og Harald Havråda har sin ekstreme erfaring, og han begynner å hakke løs på danskene. Nå kommer hevnen fra nord, ikke sant? Han kjører på og har flere slag, og han sier, visst nok, han er ikke ferdig med danskene. «I'm not finished with the Danes»,
Jeg sa det jo ikke på engelsk da. Du gikk i en pettig stormare-modus der, det sa jeg på blikket ditt. Og så i 1062, da begynner det nærmest 1066, så er det det siste slaget mot danskene som nordmennene vinner. Men det var siste gang, og igjen så er danskeflotten kommet med 300 skip, og norsk med 150 skip, og nordmennene vinner, og det er selvfølgelig på grunn av Harald Harald, han var så erfaren. Og her kom jeg til poenget, hvorfor jeg dro inn Harald Harald,
Hadde det ikke vært for at William Aroberen, han samler da styrker, bestemmer seg for å dra over i slaget ved Hastings, ble det jo da. Og jeg skal bare se om jeg kan få opp, det er ikke så viktig hvilken dato det var, men jeg tror det var på høsten, 14. oktober. Det spesielle med det slaget er at det skulle egentlig vært to uker tidligere.
Jeg lærte dette av en brittisk arkeolog. Det skulle egentlig vært to uker tidligere, og da hadde det vært sånn samtidig som denne Stanford Bridge-slaget. For det var 25. september. Så hvorfor ble du utsatt? På grunn av dårlig vær over kanalen.
Så jeg, vet du hva? Du tror du har flyttet det? Er vi gæren selvfølgelig? Jeg tror det er seg det her må ha med også. Så poenget er at Harald Harald kommer over med skipene sine. Han gjør to ekstreme generaltabber. De har slaktet så mye folk i sitt første slaget mot folk i York at de kunne gå over elva fordi det var så mye lik og elva var rød.
Og så drar de tilbake til skipene sine, og det er ganske lang vei å gå. Og den tredje dagen, eller hva det var, så forventer Harald at nå er det ingen som kan angripe oss, men det var det som skjedde. Han setter inn en tredje lahærn ved skipene, som Magnus Orre ble satt til å passe på, og han sier til de som vil, dere trenger ikke ha med rustninger. For det var en veldig fin og varm dag, en mandag som solen skyndte.
Og sånne feiler gjør du ikke hvis du ikke er trygg på, altså jeg er helt sikker på at han hadde en eller annen avtale med William R. O'Brien om at nå angriper de sås i samtidig, nesten på dagen fra nord og sør. Det kan ikke ha vært tilfeldig når vi vet at William R. O'Brien ventet i to uker fordi det visste noe om hva dårlig vær.
Jeg tror det bare var smart taktikk, akkurat sånn som Karl Johan eller Jean-Baptiste Bernadotte gjorde i slutten av polenskrigene, da han var blitt valgt til svensk konge. Veldig, veldig taktisk. Ingen tvil egentlig, tenker jeg da, men jeg har ikke noen bevis for det. Det kan ikke være tilfeldig at det er nesten så å si på samme dag.
Og resultatet blir da at de blir overrasket fullstendig, det er langt fra skipene. De setter en mann til å stå og stoppe den brittiske herren, eller Harald Gudvinsson, eller hva han heter for noe, sin herr, i 1066, er vi nå da.
Og han ene mannen, det er også i kildene til angelsakserne, er det beskrevet hvordan denne norske vikingen sto og holdt broen, så de ikke kom over. Hele herren skal over den lille broen, det var en sånn enmannsbro, eller hva det er. Og eneste måten var at de fikk lurt under en liten båt, under det stakk et spyd opp under brynja, og da tok de han. Tenk at du står der med sverdet ditt og skjold, du har sikkert flere skjold, og ser deg gå bakover på broen, og du dreper folk, og de pilene biter ikke på deg.
Herregud for en måte å gå ut på. Alt han skulle gjøre var å kjøpe tid, sånn at resten av herren hans kunne organisere seg og ha fordelene av det upper ground. Men de hadde jo ikke rustninger.
Og det er jo her, det er så berømt med Harald Harald, han ser at linja bryter. De var jo så flinke til å holde linja, men han ser at her kommer det gjennom. Og han går selv foran de som skal beskytte han, fordi det er en vannære selvfølgelig å dø før det er en hersker. Og slår med begge hender gjennom, nå begynner jeg å gjøre det her også, gjennom disse som prøver å bryte igjen. Og han var jo kjempehøy.
Og alle ser han og bare, å herregud, nå kommer han, og alle kommer etter for å beskytte ham, for de skal beskytte kongen, og så kommer en pil og treffer han i halsen.
Og da er slaget så å si over, men så kommer Magnus Åre med folk som har skyndt av seg veldig, for de har sendt hester etter skipene, etter de som har med skipene, så da kommer de full fart med, de hadde jo ikke hester da tydeligvis, båtene sine, så de løper jo med rustninger og alt, og de får tilbud om å få gridd og trenger ikke å slåss, men de velger å slåss. Årestria blir det kalt for av Snorre. Hvorfor de gjorde det, det vet jeg ikke da, men de tappte jo da igjen.
Det var litt voldsomt, men resultatet blir at William R. O. Brenn stikker av med seieren litt over to uker senere, og gir slaget ved Hastings.
Den måten han manifesterer sin makt etterpå er veldig typisk. Alle de som han må hjelpe, han blir rikt belønnet. De blir baroner. Baronene i Normandie hadde mye med vakt, i følge den mindre hierarki enn ellers i andre kulturer. Og det fulgte dem til England. De kom med lovverk etterhvert. Jeg har også noe på det på min YouTube-kanal, om demokratiet som de tok med seg, på en måte tingssystemet, hvor det var en lovtekst som også var før
som jeg har på tunga nå, før Magna Carta, som går på at hver fri mann skal ha et rettsvern, så å si. Du kan ta frem din rett uansett hva slags stand du er, så lenge du er fri. Og en adelsmann kan ikke bare kjøre over rettighetene
Sånne ting hadde det. Charter of Liberties heter det på engelsk. Så de tok med seg en del. Konseptet ble kalt for Norman Law. Og sammen med The House of Lords så hadde det fulgt hele den engelske historien opp til våre dager. Som et levende dokument, Magna Carta. Så det var noe de hadde med seg der. Men måten han, William A. Robren, holdt på med
makten sin, først gjennom Doomsday-bok, hvor han kattla alt som var av eiendommer som kunne skattelegges over hele, og så fordelt han eiendom til de som var med å hjelpe han, men ingen fikk ett område som var stort. Alle fikk områder som var forskjellige steder, så de måtte administrere mye. Det var jo veldig taktisk, selvfølgelig. Og så 92% av adelen ble byttet ut med andre ord, ikke sant? Og så kjørte det på mot Nord-England etterpå, som ble kalt for «The Harrowing of the North».
hvor de bare kjørte brent jordstaktikk. - Hvorfor gjorde de det? - For nordenglendere hater sør. Det har de alltid gjort. Jeg har ikke hørt Beatles i "Get Back". De prøver å forklare hvorfor vi er som vi er. "We are not the nerds, we are not like you people from the south." - Hva kommer det av da? - Arvenetter, Danelov. - Arvenetter?
Danelov. Det har vært spesielle folk oppe i nord, men det er kanskje også akkurat som Skotter at det blir spesielt å være langt oppe i nord, hvor det er litt annerledes oss mot dem, sånn som nordlendinger i Norge eller alt mulig. Men det er også en annen kultur som utviklet seg der, for det var jo masse mer, spesielt innen Vest-England, men også rundt York og Northumbria og sånn. Det var masse mer der, og vi ser da også...
etilredd på 900-tallet tok over opp i nord for første gang så ble det regjert sørsjå fra London og de hatet det, ikke sant?
Så det her går frem og tilbake, men det her blir kalt, av mange blir det kalt et sånn, hva er det det heter på norsk? Genocide. Folkemord. Folkemord, ja. For det var så voldsomt, men det var en måte, så grusomme var det, rett og slett. Og da kommer vi inn i den neste tiden som er litt sånn voldsom, for nå, når makten blir så stor som den blir på denne tidspunktet her, for å si det enkelt da,
Vi har vært innom ganske mange områder i Europa nå. De fleste stedene hvor vi ikke slå seg ned, så ble det en del av en lite som gift sendte lokale lite. Og så ble det de tok med seg videreforledet på hvert sted. Og så begynte det å slås seg imellom. Franskmenn mot tysker og sånne ting etter hvert, mer og mer. Og så ble det religionskriger ut av det etter hvert også. Og det ble ganske grusomt i mange århundrer. Og...
Magdeburg for eksempel, som i dag er i Tyskland, var i Østtyskland, lettet grensen til Vesttyskland. Der var det jo under 100-årskrigen, de bare drepte absolutt alle, kvinner og barn og alt. Derfor så hver gang katolikker spurte om nåde til de tyske protestantene, så sa de «Ja, du skal få Magdeburg nåde». Det betyr at da dreper vi deg barmhjertig.
Men alle skal du. Det er en voldsom greie, og på 12. tallet er det veldig mange borgerkrig rundt omkring også. Og 1100-tallet også. Og i Norge også veldig mye blir litt sånn, hva skal vi si...
Sigurd Jorsalfar, han er frem til 1130, han døde da. Det har vært veldig fredelig periode frem til da. Men så er det en strid om borgermakten, unnskyld, en strid om kongemakten, borgerkryg, frem til 1240. Og det er liksom så voldsomt, og du har også ting på Island som skjer på den måten. Det er så mye som skjer opp igjennom her, og på 1222 er det vel, så begynner disse...
holdt jeg på å si muslimene, men det ble det etterpå, men jeg mener mongolerne, begynte å overta og kjøre splitt og hersk på de russiske førstedømmene. Og her, da dette treet på en måte av folk som har dratt ut på forskjellige grener, og der har de slått rot på ny, så finner de nye historier. Og det er det Putin snakker om så mye, at det er det samme røttene, og ukrainere er jo russere. Mhm.
Det er jo ikke det, for hvert sted har jeg blitt videreforedlet med nye konstellasjoner, og du får jo plutselig polsk og lyttausk adel som kommer inn i Ukraina og blander seg med ukrainsk adel gjennom århundre, så du merker det selv på 1800-tallet når Ukraina er en del av Russland. Fortsatt så er det noen arv fra det. Det er så mye...
Og så kommer denne store krisen på 1300-tallet, som snur seg opp mye gjennom Svartedauen og i listiden. Husker du vi snakket om at det kommer alltid to kriser samtidig, med klimaforverring og pest, og de henger kanskje sammen også. Men før det så har vi en vekstperiode samtidig,
med handel og folkeflyttinger og det er klart når pesten først sprekker for det var jo mange pester, alt har vært mange pester men når du har ikke så renslighet og sånn, ikke så mye renslighet og disse handelsveiene blir bare større og større og mer og mer handelsvarer, så bringer jo det
sykdom, erogern. Og de som fikk mest for det her var nok jødende i mange steder rundt om i byer i Europa, for de fikk jo lov til å drive med lånevirksomhet med renter. Det var ikke lov i den katolske tradisjonen. Så det var jo mange som sleit med å betale selvfølgelig i mange forskjellige byer, og da kan beskylle dem for å tjene rått på folks...
- Kriser. - Var det jødene som fant opp rentene? - Nei, men banksystemet og sånt kommer etter hvert fra de bystatene i Nord-Italia, for øvrig. Men dette med lånevirksomhet, men det som er så heldig for jødene sin del, var at de har så sterke krav til renslighet i regionen sin, så hver gang det kom pest i en sånn by gjennom middelalderen,
så var det de som slapp lettest unna. Så det er lett å tenke seg der at det er klart at mange kan hevde at de setter ut dette her. Nei, det er så mye som begynner å skje i denne historien, men i bunn og grunn så er det bare variasjoner på utgangspunktet her, på tusentallet, at nå er
alle disse nasjonsstatene på en sett og vis satt, grensene er mer eller mindre satt. Hvem som er kjernen av folk, hva er tysker her, hva er franskmann her, det blir jo splittet opp etter hvert, men likevel, det var mer eller mindre satt. Og det er mange historikere som dekonstruerer, eller akademikere som mener at vi kan ikke koble 1800-tallet tilbake til 1000-tallet, men vi kan det.
Fordi de store rammene, de store landeskillene og folkene, og den har for den sann skyld, er jo satt. Handel har veldig mye å si. I Skottland har vi ikke nevnt, og i Irland, der har vi nordmannene, det tar jo over der etter hvert også, utover 1200-tallet. Og i Skottland så har du noen av de sterkeste slektene som er opprinnelige vikingslekter, eller har blandet seg, sånn som McDonalds, eller McLean,
som er den som Trump sin mor har, og en del andre. Mange Hollywood-skuespillere som har skotsk og irske navn kommer fra disse vikingslektene, og Irland. Mange av de står jo mot, nei, mange av de blir med nordmannerne, men de som slår seg ned og stifter familier, mange av dem blander seg også med arvene til vikingene, for det var ikke mer enn 100-200 år imellom, så det er klart at det var noe slektskap der.
da i Irland, når protestantene kom med på 1500-tallet, med sånne plantasjons, som var litt sånn nesten som folkemordet og for så vidt, men en måte å snu opp ned på hele samfunnet, så ble det protestanter mot katolikker. Og det var da mange av disse som hadde vært nordmannere og vikinger,
ble more Irish than the Irish themselves, og slåss mot engelskmennene, faktisk. Og det er 1500-tallet. Og da har vi også leiesoldater fra Skottland, som ble kalt for gall of glass. For vi har jo Nordsjøvelde, og det er den norske ambisjonen på 11- og 1200-tallet, med Håkon Håkonsson, og Island og Grønland, og alle disse ambisjonene de hadde, og ned i Skottland. Magnus Bærfødt mistet jo livet ved å prøve å ta tilbake deler av Irland.
Og Gall of Glass var sterke store leiesoldater fra Skottland som ble sendt rundt om Europa for å slåss i kriger faktisk. Og Sean Connery, han er jo en av etterkommerne til disse Gall of Glass-krigerne fordi jeg tror Connery-navnet eller McDonalds, han har McDonalds også. Jeg tror det er McDonalds som er fra disse kjernelige leiesoldatene, var McDonalds-klanen, mener jeg husker.
Og nå har jeg ikke nevnt noe om Grønland eller sånne ting, men det er liksom denne arven her som er poenget mitt. At her er det mye som har overlevd til min tid tidligere.
vår tid, unnskyld. Og for Norges del så har vi en del av disse uradlene våre som forsvinner, fordi kirken tar over veldig mye, kongen tar over mye, det nye danske aristokratiet som kommer etter Svartedauen, som også er en del svensker, begynner å ta over, og de store godstene som vi hadde i vikingtida, giskegodse, kjøttagodse og dønnesgodse, og...
Bjarkegods, som var det største, og Stovheimsgods, og Lossna, det var så mange sånne, og det var familie med familien hans som eksisterer i dag fremdeles. Og Lossna er et godt eksempel, for jeg traff på en Lossna i forrige uke faktisk, en svenske som var sammen med Lossna jente forresten. Han er en veldig hyggelig gutt, men han var sikkert ikke adelig.
Men veldig mange, sånn Giske og Kjøtta, Dønnes og Stoverheim, som var i Nordfjord, det var masse eiendommer. Det var ikke bare Storgård, det var langs kysten. Men alle de kom rett og slett under Bjørkegodset. Og der har vi da enkelte norske adelsmenn. Men de fikk for få sønner. Og døtrene ble gifta bort etter hvert. Og det er der Rømerfamilien kommer inn, som er forbindelse til Mekleburg, som var Inger fra Austrott.
Suderheimsetten blir blandet inn med tre rosor og Lossna som jeg nevnte blir til Rosenkrans etter hvert, Bergensk Hanseater så alt blir oppløst på en sett og vis, bortsett fra en ting Storgårnet
hos mange av disse som tilhørte vikingettene, ble jo bevart i familiens eie. Den fikk man beholde. Du mistet eiendommen opp og ned langs kysten og alt mulig som det førte til økonomisk makt og sånn. Den gikk til Danmark, hovedsakelig. Men storgårdene og storgård i gamle dager, det heter jo Mykkelbust, eller Mykkelbustad.
Så alle som heter Myklebust langs hele kysten og rundt om i Norge. Det må være et par Myklebuster som hører på noe her nå. Ja, hei til alle Myklebuster. Det er litt sånn morsom tankegang. Og den eneste jeg kan tenke på er han på 13-tallet, så har vi Håkon Jonsson, som var en sånn Håkon-sønn, som var en riksråd og kjemperik og masse eiendommer. Han var vel den som kunne...
overtatt og styrt Norge videre. Han var sønnen til Jon Havthorusson. Nei, vent da, det var bestefaren. Og hadde fått masse jordgods på Østlandet og Vestland, nede i Agder og faktisk i Orkenøyene og Skjettland.
Men så ble dronning Margrethe dronning for Norge, Sverige og Danmark. Han lovde at han aldri skulle bli norsk konge. Det holdt han. Med det døde alt forsovet ut. Så kan man spørre seg, for jeg vet vi hadde lyst til å avslutte på et tidspunkt med om hva vikingene så farlige var.
Nå har du hørt på dette her. Er det et banalt spørsmål kanskje? Vi har jo gått fire episoder med vikingen, så det er jo en reise som begynner allerede i bronsalderen helt opp til nesten 1100-tallet og sånn.
så lager man en slags stråmann som bare er vikingen, som er en slags på en figur. Så ser vi foran oss med en hjelmen som de aldri gikk med, og et sverd og på en måte mord i blikket, og ståpikk, og er klar for å roe og plindre oss. Ståpikk? Men du... Jeg tenkte også at det var kanskje litt sånn dype nærdrømmemaleri. Ja, akkurat.
For det som er sånn interessant er, jeg synes man kan skille mellom dagens oppfatning av en viking og det som var viking for tusen år siden. Jeg ser veldig mange som fortsatt forsøker å drepe vikingen. Og det snakket vi om i første episode, at jo mer man forsøker å drepe vikingen, jo mer anti-heldt blir han. Ja, det snakket vi om i lunsjen her i sted. Ja, det også. Og ikke bare det, men noe man, jeg tror blant alle merkevarer,
de som PR-øyet med, som er ikke kommersielle, så er Viking ekstremt høyt opp på lista. Ja, det tror jeg også.
Jeg har vært i Afrika, langt inn i Brasil, langt inn i Kina, og møtt israeler og thai folk, og hvor det skal være rundt om i verden. Norge, Skandinavia, Sverige, og vikinge. Overalt har du en konsept om viking, men det er en stereotyp om, som jeg har valget, skal jeg leve opp til eller ikke. Det betyr at jeg må like å slåss, jeg må like å drikke øl, og jeg er kule å feste med.
Det er ikke så vanskelig å leve opp til det, det er hvertfall med å drikke øl og feste, men det er faktisk noe å leve opp til. Alle tror at irer liker å drikke øl, ikke sant? Det er en sånn stereotyper, men det er jo et forhold
Folk har behov for puttemarkører eller merkelapper. Det gjør vi jo alle for å generalisere eller få oversikt. Det er en form for rasisme, kan man godt si. Men jo eldre vi blir, jo mer stoler vi på lyserfaring og magefølelse og førstehundtrykk sier så mye mer. Og det er de vurderingene som er helt naturlige for oss, som er overlevelsesmekanismer også.
Det er naturlig, nå sier ikke jeg at rasisme er naturlig, men å drive og... - Tror du ikke det? Jeg tror det. - Jo, kanskje det er det. - Jeg vil jo tro det sånn, med tanke på... - Ja, egentlig er det naturlig fordi du kan se det på hormoner med oksytosyn som er kjærlighetshormoner, men det virker kollektivt, oss mot dem. Det spiller ingen rolle hvem de andre er.
Det kan være mot andre fotballfans, eller sånne ting, men oss mot dem, det er noe som definerer oss som art. Rasisme, det var jo definisjonen egentlig. Er det et hat mot noen som er en annen hudfarge? Er det definisjonen for rasisme, eller ikke det? Jeg tror det var mer sånn at man...
Hvis man ser tilbake til virke-steinhallenivå, eller kanskje lenge før det også, så hadde man opphvert hudfarge, må ha vært en markør for hører du hjemme her, eller i den leieren der, eller øynene dine sier noe, ansiktet ditt sier noe. Er det ikke mer rasisme å tenke at jeg er bedre enn deg, fordi jeg lyser huden?
Altså at du setter folkegrupper opp mot hverandre basert på om det skal være IQ eller noen karakterer. Er det det som er rasisme? At du bare generaliserer, jeg ser ned på deg. Du er en underart. Er ikke det sånn supremacy? Jo, white supremacy. Vi er likeverdige, ikke sant? For det å bare anerkjenne at du har mørk hud, og jeg har lys hud, det er jo ikke rasisme. Nei, det håper jeg virkelig ikke. Nei.
Da må vi gå rundt med skylapper og se ned i bakken hele tiden. I Danmark for to-tre år siden var det en danske som var ute av avisen og mente at vi kan ikke kalle vikingtiden for vikingtiden, og vi må kalle det jernalderen, nettopp. Det er et nytt forsøk på å drepe viking som ord, men det han mente var at de ser ikke noe forskjell på jernalderen for vikingtiden og vikingtiden, og det er jeg helt enig i. Da får vi heller begynne å si at vikingtiden har vært i tusen år, eller to tusen år, eller...
Og så er det dette med dekonstruksjon. Folk er så redde for vikingtiden og vikinger. Og det henger sammen med en arv fra 70-tallet som handlet om at krigen var veldig nært 2. verdenskrig.
og nazistene hyllet vikingene, men de hyllet det for en arisk rase. De mente at det var en rase, sånn genetisk sett, og at det var en overlegen rase, og der har du rasismen. Og det stemmer ikke. Og jeg har vært med på publikasjoner som viser at vikingene blandet seg, nå har vi vært gjennom i første episode, hvor vi ser at det er ganske mange forskjellige folkegrupper som blir til vikingen. Så det kan være at nazisten hadde feil,
Og likevel blir jeg anklaget for å være rasist av arkeologer til og med, som mener at jeg snakker positivt om vikingene, og det er ikke bra. Så de har kjøpt den stereotypiske oppfatningen av vikingene, som eksisterer i dag, uten å faktisk gå inn i seg selv, eller lese bøkene som de skal lese, eller kanskje ikke være så opptatt av arkeologi, men også historie, og se at vikingene hadde for eksempel mye mindre hierarki enn andre kulturer. De...
var veldig opptatt av lov og orden. Det er mange eksempler på det også, på ære og dyder for eksempel, var jo også viktig for vikringene, akkurat som det ble i riddertiden. Ikke bare tro på kjærlighet, men kunnskap og måte å holde og styrke. Det blir sånn banalt å si at disse menneskene her fra denne tiden, de var enten bra eller dårlig. Det er jo veldig binært å dele inn sånn at folk...
folk og historie på den måten her. Hvilke folkeslag
er det som gjennom historien aldri har gjort noe som på en måte, bare gjort positive ting og vært for seg selv og liksom på en måte ikke offret barn eller gjort det. Det er den der rivende staturgreier som var så ekstremt intenst for tre-fire år siden i USA spesielt, men også her i Norge har vi det med sånn benk i botaniske hager og det er så mye rart. Og det blir så svart-hvit, helt enig. Og det er ikke nødvendig. Og
Et menneske som bare gjør gode ting. Ja, men greit, var det bare gamle hvite menn som avskaffet slaveri, var det det? Ja, det var det. Som fremmed demokrati, demokratiske verdier, for det meste var det jo det. Og hvis vi skal begynne å kanselere dem, bare fordi de er gamle hvite menn,
så er det jo en backlash uten like som venter rundt neste hjørne, så det skjønner jeg ikke helt. Det er ganske mange andre kulturer som synes at likestilling for eksempel er noe dritt, og hvis de flytter til demokratiske land, kan de stemme i demokratiske valg.
Så det her er bare en demografisk liten utfordring. Jeg tror man skal passe seg ved å prøve å fortsette sånn som nå vi snakker om hva viking, du kan ikke kalle deg selv viking, for det var et yrke. Det var noe du gjorde, det er ikke noe du er.
Så jeg ser en del unge arkitektstudenter, bare kvinner av noen grunn, som er veldig vasse på Facebook nå og rettesetter folk på vikinggrupper og sånn. Det var minste forsøk å kjøre en sånn valgsom identitetspolitikk og si, nei, du kan ikke si jeg er viking. Det er ikke lov, det er for viking å ha et yrke.
Og hvem var det som lanserte det? Det var jo han der siden av professoren nede i Danmark som jeg røyker utklare med. Han kjørte det, og de skulle han, det hadde vi avtatt å ikke skjøre, men han går ut og sier at viking var et yrke. Altså de politiserer og gjør det til ideologi og moralisering. Var det riktig måte å si det på at det var en identitet? Eller?
- Er det et adjektiv da? Eller er det et verb? Om det var noe du gjorde, om du gikk i viking? Jeg synes problemstillingen er egentlig ikke relevant i det hele tatt. Viking i dag, folk over hele verden har en klar oppfatting av hva det er, og det er bygget på et forsøk på å drepe vikingen i 3-4-10 år. Da har vi som er skandavere i utlandet noe å leve opp til når vi møter folk.
Men samtidig for 1000 år siden og 1100 år siden, man kan diskutere hva en viking var å dra ut om våren og komme tilbake om høsten. Og alle gjorde jo ikke det selvfølgelig, men det var veldig mange som gjorde det, og det definerte hele samfunnet for de kom tilbake med så mye rikdom. Og det endret jo hele Nord-Europa og deler av Sør-Europa på så mange måter også. Men ikke bare vikingene, men vi ser det samme i det såkalte romertiden og folkevandresiden og mervingertiden. Akkurat det samme skjer.
og jeg synes debatten er helt banal, og den er ikke relevant, og så er det et nytt forsøk på å ødelegge vikingene. Kan man si at for å holde seg på det enkle, hva er det jeg vil si i følgende da? At en viking var reisende skandinavere som bedrev handel, plundring, krig og alliansebygging i Europa. Hvis du bytter ut «og» med «og eller»,
så skal jeg være enig. For jeg har inntrykk av at viking kunne være veldig mye. Poenget var at du dro ut om våren og kom tilbake om høsten, og på et tidspunkt sluttet du med det og ble igjen der borte. Vi ser i alle disse stedene at veldig mange av disse vikingene var handelsmenn, men de var beinharde, de hadde en rådskap, men det var jo resten av verden også. Det var kanskje litt mer råd da.
Men de drev med slavhandel, ikke sant? Men alle gjorde det. Så hvis man ser på vikingen som en handelsmann og reisende, og en leiesoldat, mer enn en som har den stereotypiske voldtarevegæren og sånn, så får man en helt annen fremstilling av vikingen. Og det blir en helt annen historie å fortelle også, spesielt med handelen.
Men det har ikke vært lov å forske på handel i Norge, har jeg opplevd personlig. Men det er det nå. Da er det en ny tid. Men du, Wolfgang? Vet du hva jeg tror? Jeg har jo fått tidligere meldinger av lærere rundt omkring i Norge som bruker podcasten flere besåder i skoletimer og sånt. Tor Gottas vet jeg. Min datter satt i sin egen klasse, og da satt de og så på
et klipp fra den podcasten her. Da visste ikke læreren at det var faren til henne som satt der. Da var det jo om disse her vandrerne, disse her, hva heter disse vandrerne i Norge? Disse her.
Og romani, eller? Nei, de her lufferne. Lufferne? Rallerne? Nei, lufferne. Fordi han var luffer på en måte, han gått til oss. Og så var det en som sendte en melding for lenge siden, da hadde Jan Overtur vært her og snakket om Kulturrådet, så hadde de spilt opp det klippet i som er auditoriumet på, det tror jeg var videregående skole, så hadde de hatt en kjempe
Det er de beste debattene de har hatt på skolen noen gang, og alle var så engasjerte på hva kultur, kunst og kulturstøtte var for noe i lyset av det klippet. Det er jo litt av min håp, at det er gøy med podcast, det skal være underholdende, det skal kunne slappe av med å lære en ny ting, spesielt den lærebiten. Ja.
Det er sånn at det er så håpelig spesielt med det her, kanskje kontra mange av de andre mer trivielle episoderne jeg har i studio her, at det er ting som blir plukket ut her, og kanskje noen lærere som faktisk har lyst til å bruke det til et eller annet til debatt, og det kan godt være. Men du, Olkang, jeg skulle gjerne avslutte da med de fem største feilantagelsene om vikinger. Ja.
Den er på YouTube. Jeg har jobbet som lærer, jeg også. Jeg har sett hva som står i skolebøkene, men jeg har også møtt mange som har så sterke følelser rundt dette her, og det er ikke nødvendig. Det som jeg er opptatt av, sånn som deg, er at man kan lære litt av det, men det kan også kanskje være utgangspunktet for en diskusjon.
For det er ingenting som er rett og galt med dette her, for vi vet ikke nøyaktig hvordan det var i vikingtiden. Men vi vet at det var innenfor sånn her spenn, ikke sant? Og så var det litt mer sånn, eller var det litt mer sånn. Ja, fyll oss. Ja, fordi punkt 1. Vikingene var voldelige og forferdelige, og de var beskjerkelig. Forferdelig, det blir forvaktende voldelig, ja. Ja, og de voldtok. Poenget er, munkene skrev ned
hva vikingen gjorde når de hadde vært på et kloster. Sente det til kongen eller keiseren, sånn som Karl den Store, for å få han til å gjengjelle. Tror du de overlever det eller ikke? Jeg tror det. Og jeg har jo lest hva de har skrevet også. Tvert imot ser vi at vikingen var veldig flink til å organisere seg. De var ikke dumme. De hadde et sterkt forhold til lovord. De hadde et tingssystem som de tok med seg ut der de reiste. Til og med i Dublin frem til 1800-tallet var det en hev som het tingmøte.
i Dublin, men forsvant på 1800-tallet. Men det har stått her i 1000 år.
Og fortsatt er det tingvold mange steder rundt om i verden, for eksempel Iron Man og Shetland. De tok med seg mye ut som handlet om respekt for lov og orden. Og det kjennetegner en gammel, gammel arv som nesten er i nigenene våre, som vi har i tillitssamfunnet vårt, som gjør at vi har en hel konformitet i landet vårt også. Og det er at for å overleve så må vi samarbeide, fordi vi er veldig langt nord.
Det var mindre hierarki i vikingssamfunnet enn i andre kulturer. Det var det, og det ser vi på spesielt nordmannene i Normandi, og hvordan baronene hadde mer å si, og bøndene var visst nok mer frie. De var jo ikke nødvendigvis frie, men de hadde det bedre, i hvert fall de overlevde. De var strategiske, de førte nærmest guerillakrig med disse båtene de hadde, men de var også veldig teknologiske.
De hadde innovasjon ut av denne verden, som var helt i verdensstoppen da. Båtene gikk jo like fort som båter i dag. I Island tok det fem dager å seile god vind, og det gjør det i dag også. Og de hadde en rådskap. Og den rådskapen kommer jo av ting som er lenger tilbake i tid, med dette med å kombinere sunn fornuft med samarbeids- og delingskultur. Så vikingene var ikke nødvendigvis mer voldelige eller forferdelige enn i andre kulturer. Tvert imot, jeg vil si det var bedre.
Så det er en. Og to, vi har ikke noe med vikinger å gjøre i dag. Det er fjernhistorie. Det er mange som sier til meg. Og det mener jeg er feil på flere måter. For det første, vi er etterkommere til vikingene. De blandet seg så mye opp, og på grunn av svartedauen samfunnet blandet seg veldig mye. Så alle som har bonde, bønne røtter i Norge, men også som handelsmenn,
har nok slektinger fra vikingene i en eller annen grunn, på en eller annen måte, og det er en del av våre røtter. Og vi har også mye fra vikingtiden som er relevant i dag, og da vil jeg bare si en ting, hovedmål, les hovedmål, masse visdom, kanskje helt til du kommer opp til vers nummer 90, da når det er veldig mange rare ting om kvinner,
Men det er masse interessant der. Og det var en del taktiske feil som ble begått av vikinger, både der hvor de bosatt seg og emigrerte til, men også der hvor de i Norge, sånn som på 11- og 1200-tallet, eller Harald Harodde, som er ting som vi bør lære, sånn at ikke historiens feil gjentar seg. Hvis vi ikke lærer historie, så kommer vi ingen vei. Vi får ikke lære vår egen forted, i stedet for å bare lære Napoleon.
Det var to. Tre, vi har ikke noe lære av vikingene. Og det mener jeg er feil. Er det mange som sier det? Ja. Hva skal vi lære av vikingene? Volta og drepe? Og der er det igjen den stereotypiske oppfatningen som er litt sånn verdensomspennende om dette med en moderne forståelse av viking som selv den fattigste bonde i Kina har, har jeg oppfattet når jeg har vært ute og reist i Kina. Jeg vil bare dra for et eksempel her med sport. Fordi
Det vi ser er at de som bestod av disse som ble jernaldermennesker i Norge, jernalderen, som ble til vikingene, sterk, sterk klankultur. Men vi ser da på en helt ny DNA-publikasjon, som er preprint i mai, hvor en del av eliten fra de gamle jeger- og sankersamfunnet
fortsatt elite inne i brannsalderen, inne i jernalderen og inne i vikingtida, men de blanda seg, akkurat som de snakker om, som jeg snakket en god del om, at de eldste skriftene våre nå, Volus på Snorriks kongesager, Edda og noe sånt, vi må lese det på nytt, for det ser ut til å være fakta i DNA, at
Disse høye menneskene oppe i nord som krigerne møtte, med sin konkurransekultur, krige kultur, de måtte blande seg med dem. Og det har noe med å gjøre med D-vitamin å gjøre, og tog gjennom for lyshud for å bo så langt nord og overleve. De måtte arve en del av den samarbeids- og delingskulturen, og derfor skal vi ta det om idrett. For et veldig godt eksempel i Petter Nordtug og Henrik Kristoffersen, de er råskinn.
Altså det var en del av deres greie. Petter Nordtug måtte henge opp et bilde av sin arkevisste konkurrent på dass hver dag, når han pusset tennene, så så han på han, eller når han satt på do. Og det synes han ene svensken var litt sånn ubehagelig da.
Henrik Kristoffersen, han ville ikke være på norske landslaget. Samarbeids- og delingskulturen som var der, det var bare byråkratisk tull for han. Han ville ha en rival, og det var Marcel Hirscher. Og de kniva og sloss hele tiden, og det var ikke i sunn konkurranse, det var sånn der, han ble så sinnet, han tapte at han greide ikke å styre seg foran TV eller noe.
Det er krigerarv fra disse krigerne. Det er konkurransementalitet helt sinnssykt på det mest ekstreme. Og så hva skjer med Henrik Kristoffer? Jo, Marcel Hirscher slutter jo. Han legger opp i en alder av alt for ung, 25 eller 26 år. Og de to gutta, de var over et sekund bedre enn alle andre.
Tenk deg, i alle slalomløp og storslalom. Og så plutselig hva skjer når Marcel Hilcher legger opp? Jo, da blir Henrik Kristoffer dårlig. Han blir som alle de andre, han har ikke noe, plutselig hva skal jeg bli motivert av nå? Så kommer han inn på det norske landslaget igjen. Og der har det en ekstremt god kombinasjon av sunn konkurranse, som Akselund Svindal har snakket mye om, hvordan de kan være først ned i utfor,
Sånn som nå i Ole nylig, hvor det var Kjetil Jansrud, nei, Alexander Rommans kilde selvfølgelig, var først nede utfor, og så først da han kommer i mål, dette skjer hele tiden, ringer opp av Bokutoki til neste lagkammerat, Adelan Seierstedt, som står og venter, og forteller ham hvordan han skal slå han. Og hvis han slår han, så er det greit. Det bryter totalt med russisk og amerikansk idrettsfilosofi. Da både Miller så det her, ville han kopiere det, denne delingskulturen, over til USA, og det går jo ikke.
Vi har ikke rette forutsetninger for det, og det er det eksempelet. Dette ser vi, denne delings- og samarbeidskulturen, denne sunne konkurransen, denne rådskapen i kombinasjon som et resultat av det her, det ser vi i rikingtiden. Vi gjør det, og vi ser det i andre tider også, men der har vi noe å lære. Fordi i business for eksempel, operasjonsbasert ledelse i forsvaret, i NATO, kommer fra Preussisk, det sier germanerne,
Alle manerne og det som ble tysk, de tok jo med seg det. Samarbeids- og videreforedre lokalt. Og så kommer de tilbake til Norge. Passer perfekt. Og det kan brukes i, det kan man lese opp, det er operasjonsbasert ledelse, men det er et veldig fint konsept som passer veldig godt for både innovasjon og ha en relativt lav grad av hierarki som vi har i samfunnet vårt i dag fremdeles. Og tillitssamfunn. Fire. Det er ok å snakke positivt om vikingtiden.
Og det har jeg fått kritikk for. Jeg blir kalt for rasist, ja. Fordi jeg snakker positivt om vikinger. Og jeg skjønner det hvis folk mener at vikingene bare voldtok og drepte og var forferdelige og kastet babyer på spyd, som det står til og med en munka har skrevet. Jeg skjønner det at da er det gærent om jeg snakker positivt om vikingtiden. Jeg skjønner også at siden nazistene elsket vikingene og trodde de var en arisk rase, som vi har i denne episoden avkreftet totalt. De stemmer jo ikke med DNA. Jeg skjønner at da synes det er litt sketchy at jeg snakker positivt om vikingene.
Men det er ikke noe veien med det.
Alt det jeg har snakket om nå, bør vi fortelle at vi har noe å lære av dem, og vi trenger ikke være redde for dem. Vi må se hva YouTube gjør først, da kanskje vi blir kansillert her nå. Vi må se hva YouTube gjør først, og Google bestemmer seg for, og så kan vi si det. Kanskje vi klipper ut det her. Ja, kanskje. Siste punkt, fem. Vikentiden startet med Lindisfarne angripet der i år 793. Det tok vi den første episoden. Det er feil, feil, feil, og det står i skolebøkene våre. Men det var forskningen før,
Nå vet vi så mye mer, dette henger sammen med storpolitikk, dette henger sammen med at det skjedde ting 50-100 år tidligere, som kjennetegner også vikinger. Så vikingtiden startet ikke med at noen gjerne vikinger angrep et kloster som var borte i Ingenmannsland nærmest. Nei, det klosteret var nær knyttet til Hoff i Paris, gjennom han biskoppen, Alcuin, en prest, en munk.
Så det blir helt feil med da, hvis dere ikke har fått med hvorfor det blir feil, så er det bare å se første episode om igjen, for der snakker vi ettertrykkelig om det. Men det er fem ting som jeg synes er feilantagelser om vikingtiden som jeg møter hele tiden. Og jeg synes det er greit å bare ta dem veldig kjapt nå. Ja, det kan også brukes i skolepensum det der. Kjør debatt etterpå i auditoriumet, klassen. Kanskje litt for avansert for barneskolenivå, men... Ja, ok.
Ungdomsskolen kanskje? Når har man begynt å lære om vikingtiden? Er det på ungdomsskolen? Du lærer i hvert fall om det på ungdomsskolen, men det som står der er ikke akkurat det vi har snakket om. Det hadde jeg ikke forventet heller, tror jeg. Ja. Ok. Bra. Nå er vi en og en halv time ute i den siste, fjerde episoden her. Det var jo akkurat som planlagt, nesten. Det tror jeg nesten blir det her oppsummert. Det blir vel nesten seks timer det her da. Fem-seks timer.
- Det er vi kjemper om, om vikinger. - Et podcast leksikon om vikinger. - Det er bare halvparten av 12 000 år med norsk historie. - Det er det. Det er akkurat det det er. Hvis du ikke har hørt 12 000 år med norsk historie før denne podcasten her, serien, så må du sjekke ut det. - Det blir 20 timer til sammen etterfor vi snakker om Ukraina. - Herregud, det er nok. Hvis det ikke er nok Sture Da Ellingvåg etter den serien her nå, så er det mer å frotse i.
Ja, det blir jo det da. Men jeg har jo igjen et sikkert til jeg kommer til Asles nivå da. Vi har snakket mer med han. Ja, Asle og Thor har jo vært her mange, mange, mange ganger. Men de har vel sånn, Thor har vel akkumulert snart 50 episoder, tror jeg. Oi, gittverden. Ja, for det er jo serier og sånt. Ja, ja, ja. Så det, nei, det, du er helt velkommen tilbake, Norsmøys, du vet jo det. Ja, tusen takk. Gjerne noen reisegreier og noe morsomt til neste år. Og tusen takk til dere som lytter og ser på oss, og jeg håper det har vært informativt. Jeg vet at dette er
garantert mye å plukke på, eller historikere eller arkeologer vil ha mye å si på det, men det spiller ingen rolle. Fordi det er litt DNA, litt forskning, litt nye måter å se ting på. Og jeg som jeg startet med, jeg synes det er greit å la seg utfordre litt og våge å tenke høyt, uten at man skal bli halshugget av den grunnen, nødvendigvis. Tre ting.
- Sjekk ut Viking Stories på YouTube, kanalen din. Punkt to, Stulla er en råtast å holde foredrag. Hvis du likte det du hørte i podcastform nå, så er det enda bedre fra scene, skal jeg love dere. - Den har gått på talelysten. - Nå må du stille deg for det, det kan ikke gå rett i mailboksen din. - Nei, det er vanskelig å finne meg. - Nå er du jo på billig salg, før denne podcasten tar av, så kan du love at prisen spretter opp i...
Det var 150-200 000 kanskje? Jeg skal love en ting i hvert fall. Hvis jeg skal ha det foredraget for noen som hører på nå, som har lyst til å høre på om vikinger og hva vi kan lære av det, så skal jeg alltid stille opp med Comfuballs boksershorts, for da snakker jeg så mye bedre. For en linje.
Da må vi jo kikke på hvor god bokser det er da. Får jeg en til sønnen min også? Han har bursdag nå. Selvfølgelig. Og han skulle ha ekstra large, så han hadde svære baller, skjønte jeg. Ja, big comfy balls. Ja, for dere som lurer på hva faen vi prater om her nå, det er jo podcasten her, det er jo sponset av comfy balls, som kanskje mange har fått med seg. Vi har jo kjørt fire episoder nå, vi kunne ikke ha delt ut bokser i hver en episode, men nå synes jeg du har gjort deg vel fortjent til...
- En Confiboss som er da Norges beste, altså det er norskprodusert bokser da, laget i Tyrkia. - Ja, laget i Tyrkia. Dette er veldig spennende, jeg gleder meg til å prøve. Aldri prøvd før, men jeg har hørt om den i mange år. - Ballene sitter som en, kan du hjelpe meg der? Skap noe poesi der, ballene ligger der som en slags kangro-pump. - Sitter der som en skudd, en katapult klar til å skytes ut. - Hva slags bokser har du på deg i dag? - Veldig nøytral, fin farge.
Å faen, jeg har ikke fått med comfybokser. Comfybokseren. Jeg har 90% comfyballsbokser i skapet mitt hjemme, men jeg har liksom ikke greid å kaste de siste helt ennå. De må jo brukes opp de gamle. Ja, selvfølgelig. Så i dag var det en gammel på. Dette er jo sånn du egentlig burde ta vekk fra podcasten. Men jeg har comfyballsbokser på også. Ikke tenk på det. Veldig... Det er Sturla som er vår, nå skal sønnen han gå med comfyballs, og du som hører på skal også...
Skal få deg en Confiboss-bokse. Det er viktig når du selvstendig ikke er ansatt et sted hos noen, at du får lov til å ha litt sponsorer, synes jeg. Det er bare positivt. Så confiboss.no så er det noen promokoder. Det er Wolfgang15, tror jeg det er. Hvis du har lyst til å gå inn og...
og kjøpe julegaver til deg selv litt tidligere. Da må jeg bare si på vegne av alle som har hørt på og sett på, tusen takk for at du har tatt deg tid å lære oss opp i viktig norsk, ikke bare norsk, men verdenshistorie. Ja, det er jo ganske mange etlinger etter alle disse nord-europeerne og noen i Sør-Europa rundt om i verden. Det har jo senere de siste århundrene søgget for.
Men det merker jeg på min egen YouTube-kanal. Det er veldig mange fra hele verden som har tatt DNA-tester, og plutselig har det 20 eller 40 eller 60 eller mer prosent skandinavisk. Og da er det mye ekstase. Da er det sånn som i den verdens verste menneskefilmen. Å, jeg er samisk. Eller, å, jeg er viking. Så blir hele verden og livet forandret plutselig med å begynne å drikke øl og slåss. Så kan det bli en livsstilsendring uten sidestikke der. Viking Stories, Comfy Balls og...
Hva var det siste jeg skulle si da? Takk for nå. Takk for nå. Ja, takk for nå. Veldig hyggelig.