Finn fram nøteknekeren. Vi skal i dag gjennom følgende nøter. Toppsjefen for Unimbus måtte jo gå, og fikk et luttpakke i tillegg. Nå har det ansatt professor Aleksandri Jensenius, som er kjent som doktor luftgitar. Men nå har de altså forsket på det da. Den norske køntermusikkens historie. Hvor de da skal bruke 3,5 milliarder på å grave hele veibanden ti meter dypere ned i bakken.
Da er vi på Annabru i Oslo, og bak her er den største ladestasjonen for tungtransport. Og det som lades bak her, blant annet trailer og den type ting, men også Oslo-bussene. Og i fjor så hadde vi en liten situasjon her i Oslo med kombinasjonen el-buss og norsk vinterføre, som ikke var barebare. Nei, det var jo en sjåfør som varslet om det allerede på høsten, mente at bussen bare sto spant, bare det var våt asfalt, som hadde å gjøre med at
Vi mente også at de ikke hadde fått testet bussene på vinter før. Og at kommunen hadde bestilt dekk som bare tilfredsstilte klimabudsjettet. Her har vi leddbuss da. Fun fact er at det er bare bakhjulene som har drivkraft. Så kan du se for deg det der trikspillet da. Skal svinge, kjøre en bratt bakke oppover Grefsen og greier. Så er det bare da de dekkene her som skyver.
Det er kanskje med på at de bare står og spinner. Kommunen ville kanskje skylle på at det var ekstremvær. De bestilte til og med en rapport. De betalte for en rapport fra Meteorologisk institutt. De håpet på at det skulle være svaret, for det hadde frikjent kommunen litt for skylden her.
Men det meteorologiske instituttet mente at dette var norsk vintervær som vi må regne med å ha en gang iblant. Så det var egentlig ikke noe spesielt å skylle på annet enn at elbusser og norsk vinterføre var ikke helt optimalt? Nei, det kom snø, det var kaldt, det var 15 minus, og da måtte batteriene gå for fullt for å prøve å varme opp bussene. Da ble batteriet tappet fortere, måtte de kjøre hit oftere, og da ble de innstilt til ruter.
Toppsjefen for Unimbus måtte jo gå. Han gikk jo riktig nok bare til konsulentstilling i morgeselskapet, hvor han har beholdt lønnen sin på 2,5 millioner. Og fikk et sluttpakke i tillegg. 1,25 mil. 1,25 mil? Ja. Så det var jo egentlig bare lukrativt for ledelsen her. Nå har det jo vært masse rapporter, det har vært krisemøter, og nå har vel...
Oslo kommune endelig funnet ut og løst problemet. Den vinteren her så blir det vel ikke noe buskaos.
Nei, ikke helt. De har en plan som skal implementeres, og problemet skal være løst til våren. Til våren? Til våren. Våren 2025. 2025, ok. Så de driver nå og monterer på varmeapparater i de bussene her som går på diesel. Akkurat. Ja, som skal avlaste batteriene. Vi får bare håpe at det ikke blir snø. Ja.
Ja, spørsmålet om ikke kollektivtransporten burde konsentrere seg litt mindre om det grønne skiftet og litt mer om det hvite skiftet, også kalt en god gammel norsk vinter. Og det leder oss til det første sløse spørsmålet som er Hva heter selskapet som er ansvarlig for kollektivtransporten i Oslo og Akershus? Fem bokstaver.
Det er harde tider i Norge for tiden. Det kuttes i veldig mange sektorer. Nå står vi utenfor universitetet i Oslo. Sliter universitetene med den samme problemstillingen? Universitetet har fått veldig kraftig økning i overføringene. Hvert år i mange år tilbake. De har jo hatt problemer med at de sitter på alt for mye penger på konto. Mens i år var det faktisk et kutt på statsbudsjettet.
Rektoren på universitetet her var veldig misfornøyd med det. Han mente at det er et kjempestort problem, men det er til og med en av årsakene til den fallende produktiviteten i Norge i dag. Akkurat ja. Fordi produktiviteten på universitetet i Oslo, for å ta det da, den er vel ganske god, eller? De støler vel ikke bort midlige på masse rare forskningsprosjekter, eller?
Ja! Nå har de blant annet fått inn en professor, ansatt en professor som ble kjent for sin doktorgrad på luftgitar. Nå har de ansatt professor Alexander Jensenius, som er kjent som doktor luftgitar. Han gjorde doktorgraden sin på luftgitar. Så nå på Universitetet i Oslo så har han da startet sitt nye banebrytende prosjekt, som handler om at han stirrer fremover.
Han vet ikke helt hva det brukes til, eller hva det skal ende oppi. Han forteller at dette er grunnforskning. Så han har brukt 60 timer på å filme seg selv, bare å stå stille og stirre? Ja. Ja.
Er det det som gjør oss produktive? Ja, det kan jo være den nye olja, det her. Jeg synes jo det er dumt at universitetet bruker midler på dette her, når de har oss to. Vi kan jo stille oss litt ut i gaten her nå, så kan vi jo bidra med litt stillståing og stirring, så kan vi bidra inn i forskningsprosjektet gratis. Ja, på takt.
Ja, mye spennende som foregår på universitetet i Oslo. Vi skal til sløssespørsmål nummer to. Hvilken epoke, kjent for fornuft, vitenskap og utdanning, inspirerte grunnleggelsen av universitetet i Oslo i 1811? 16 bokstaver.
Ja, utdanning i Norge koster jo skattbetalerne mye penger. Nå står vi utenfor Oslo MET, som er det fancy nye navnet for høgskolen i Oslo og Akershus. Og vi har jo tidligere snakket om i podcasten også at du har jo funnet mange gode eksempler på forskningsprosjekter som har blitt gjort her på Oslo MET, som er litt sånn av det kreative slaget. Ja, jeg synes jo det var kult de hadde forsket på diskriminering av kvinner
i det å bygge snowboardhopp, ganske sånn smalt. De var også veldig opptatt av klovnenesens funksjon i kjønnsforskningen. Ja, viktig. Og nå, det nyeste nå, er jo countrymusikk.
Ja, du må jo være den første personen som har på deg cowboyhatt her på Oslo Mett, vil jeg tro. Ja, det er altså ikke det du helt forbinder med Oslo Mett, men nå har de altså forsket på det da. Det er den norske countrymusikkens historie. Akkurat, ja. Så det er et eget forskningsprosjekt her på høyskolen, hvor de skal komme i dybden av hva for noe? Ja, det er et godt spørsmål. Nei...
Det er veldig på det at den norske countrymusikken har vært veldig diskriminerende. Det er jo vassere enn gutterne, ikke vassere enn jentene. Ja, det er jo riktig. Så den mandige norske countrymusikken har vært litt sånn harry, det har appellert til arbeideklassen. Så prøver de også å få fram at det kommer en del litt hippere Oslo-baserte kvinner, men at de ikke slipper helt til, de blir diskriminert.
Det er da en kamp de tar her på Oslo Mett. Oslo Mett er jo en høyskole som har brandet utdanningstilbudet sitt på en litt sånn spesiell måte. Altså, de reklamerte jo at dette var veldig fleksible studier hvor du kunne kose deg, du kunne jobbe ved siden av, du kunne nyte livet, du kunne også stå på ski i vinter. Ja, det var det. Så her var liksom lista lagt veldig lavt da. Bare kom hit og studer,
Ta det med ro. Jeg trodde studier var veinhardt. Det er jo mye lesing og pugging og eksamener og hele pakka. Det var jo også noen professorer der som syntes dette var litt dumt å signalisere. Skal man få studenter hit ved å signalisere at her er det kjempelett og du ikke trenger å jobbe engang? Det tar seg ikke så bra ut da.
Hvis jeg skulle begynne å studere ved Oslo Meta, hva er det? Norgew's tilbud, eller? Jeg vet ikke om det er for deg, men de har jo startet et drag queen-studie nå. Åja, det har jeg alltid drømt om. På nettsiden er det en gammel elev som forteller at han tok litt fra Elton John og litt fra Harry Styles og bygget opp sin karakter. Så da kan jo du finne hva som passer hjertet ditt.
Ja, countrymusikk og videreutdanning i dragqueen. Det er i hvert fall ingenting å si på bredden i utdanningstilbudet til Oslo MET. Det tredje sløse spørsmålet vi skal ha svar på er hvilken grad oppnår man vanligvis etter å ha fullført en femårig utdanning i Norge? Ti bokstaver.
Vi står i nærheten av regjeringskvartalet bak oss her, og prislappen nå har bikket 50 milliarder kroner. Det skal huse 4100 statsansatte, skal stå klart i 2030, og hver kontorplass er nå estimert til 13 millioner kroner. Så det er forståelig at det må ha litt sikkerhetstiltak, men en av de mest omdiskuterte tiltakene er at deler av Ring 1, altså den tunnelen her,
For de skal bruke 3,5 milliarder før budsjettbrekk på å grave hele veibanen ti meter dypere ned i bakken. En ting er jo kostnaden. Det ene er at du skal stenge i tre år. Her har jeg falt litt for MDG sitt budskap. Å bare stenge hele tunnelen. Tett opp noen blomsterpotter og noen utestervering og sånn.
Så sparer man de 3-4-5 milliardene det kommer til å koste. Når du stenger en vei i 3-4 år, så folk vender seg uansett til å kjøre andre steder. Noen mener kanskje at det vil skape trafikkkaos i Oslo, men bare etter noen uker så fant jo folk andre veier å kjøre. Så i stedet for å bruke 3,5 milliarder på det her, så sperrer tunnelen, bare stenger ned tunnelen for godt, setter opp noen fete hipsterbarer og litt blomsterkaster, så har vi spart i penger. Og enda tryggere for regjeringen. Ja.
Ja, tre milliarder her og tre milliarder der. Det går unna IS-vingene når myndighetene skal bygge regjeringskvartalet. Det siste sløse spørsmålet vi skal svare på er langs hvilken gate ligger hoveddelen av regjeringskvartalet i Oslo? Ni bokstaver.
Og da er det på tide med en liten oppsummering. Vi var altså en tur på Alnabru aller først og snakket om busskaos i fjor. Og spørsmålet var, hva heter selskapet som er ansvarlig for kollektivtransporten i Oslo og Akershus? Fem.
Og så ble vi bedre kjent med doktor Luftgitar, som har forsket på å stirre ut i lufta. Og spørsmålet var, hvilken epoke kjent for sine idealer om fornuft og vitenskap og utdanning inspirerte grunnvegelsen av Universitetet i Oslo? I 1811 er sløsespørsmål nummer to, 16 bokstaver.
Videre dro vi en tur på Oslo Metz, hvor det studeres på countrymusikk og drag queens blant annet. Og spørsmålet var, hvilken grad oppnår man vanligvis etter å ha fullført en hemmårig utdanning i Norge? 10-9%.
bokstaver. Og helt til slutt da, til tunnelstengingen ved regjeringskvartalet. Spørsmålet der var, langs hvilken gate ligger hoveddelen av regjeringskvartalet? Og da skal du forhåpentligvis ha funnet et løsningsord på fire bokstaver. Send inn svaret ditt til sløseriombudsmannen eller Wolfgang V. En køtt på
Instagram. En heldig vinner stikker av med en aldri så liten forundringspakke med merch. Så da gjenstår det bare å si god sløse jul og godt sløse nyttår.