Hallo? Hallo ja, vi skal besøke Erik Jensen her.
Nye serie i podkasten Avhørt. Mannen i grått. Jeg har en historie som ikke er kommet ut. Og det er hva som ikke har foregått her. Den tidligere politimannen ble dømt i 21 års fengsel. To år etterpå mottar Avhørt redaksjonen et håndskrevet brev. Hva er det dere er? Vi har prøvd gjennom din advokat og svarer ikke oss lenger. Hvordan fant dere meg her? Hør Avhørt. Mannen i grått. Gratis der du hører podkast. Dette skyggespillet som har foregått her, er det ingen som har avdøkt det?
Orarararararo! Orarararararo!
Og da vet dere alle da, er det må ikke ta den planten som står ved siden av, for da kan du dø. Men den som vi nå refererte til, er spiselig. Ja, men blemmene blir borte på sikt, men de vonde minnene er der for alltid. De er der for alltid, og det må vi heller ikke underkjenne, men det går alltid bra å gjøre.
Med litt brennvinn. Ja, ja, ja. Aldri gærent det. Nei, men skal vi si at episodeen har startet da? Da har vi startet med denne lille vekst... Altså, skog og mark, ditt nærmeste spisskammer. Ja, du, vet du hva? Du kan spise alt du finner i skaven. Resultatet er litt forskjellig, men alt du finner er spiselig. Det minner meg litt om det gode gamle ordtaket. Alt er en dildom, bare du er modig nok. Fy faen...
Nei, Gerd, vet du hva? Dette er den siste ordinære episoden vi har i denne sommeren. For du raker av gårdet ut på ferie. Men vi har jo samlet opp... Du skal jo ikke ha ferie, da. Du har jo ny arbeidsgiver. Ja, men jeg skal ta litt ferie, altså. Du skal ha det. Ja, da.
Du må ikke jokse sykemelder, altså. Jeg driver ikke å sykemelde meg. Jeg har vært sykemeldt en gang i livet, da hadde jeg dobbeltside lungebedøyelse, og da var jeg sikker på at det ikke ble noe mer sykemelding. Da begynte de allerede å skru finner i kjellet. Det var på tide å legge seg lurt på hvilken farge jeg ville ha på putetrekken. Det var såpass. Så sykemelding, det orker jeg ikke å holde med. Sånne gamle graver om finner. Tutankhamen-aktig. Ja, Tutankhamen og vikingen og sånn. De la...
Tror du det var en liksom datidens rusken aksjon? At de la en del ting de ikke hadde bruk for nede i den kisten? Jeg tror du mener folka, ja. Ja, nei, folka er en ting. Jeg tror han Pablo Escobar hadde en del sånne rusken aksjoner i Medellin midten av 80-tallet. Han rydda opp i de folkene han ikke likte, han, gjer. Ja, han gjorde det, ja. Putta dem rett nede i, men ja, du tenker på at det liksom... Nei, ikke sant, når du tar... Ok. At Tutakamo er så jævla glad i gamle Pokémon-kortene, for det er helt tro på kisten, liksom. Tutakamo og noen kattelik og
noen lakkeier. Og så tenkte jeg kanskje det at da ble den jo gravlagt sammen med noen beslaver. Det var sikkert de som ikke funket noe særlig, for det er vel de, for hvis det var noen bra, så hadde de vel bare gått til nye eier. Også de kattene.
Nei, det får jo tak i... Eventuelt hvis han hadde en jævlig bra slave han ville ha med seg i døden da, så kan det være at han, hvem var det som skulle stoppe at de tok en litt døvere slave og holdt han som var bedre? Du bytter jo ut de dårligste, ikke sant? Hiv ned i han der. Han er helt ubrukelig. Han er helt ubrukelig. Han er helt ubrukelig. Han er helt ubrukelig. Han er helt ubrukelig. Han er helt ubrukelig.
Nå tror jeg vi blander. Men vikingene skal jo ikke, for de gravde jo da ned digre båter. Det tenker jeg, kan det være forsikringsvindel? Og, ikke sant, da la de ned gullekjeder og masse akkurat, ikke sant? Nei, det har vi ikke sett. Han har all snaipslapp
Han gikk fra oss med et svært øksehugg midt i panna, men båten er den. Altså, får de ut forsikringen? Og i skapet her var det masse verdier. Det har vi ikke sett. Det er sånn det er. Det er forsikringsvindel. Det er forsikringsvindel. Da kan du banne på at når du ser Vikings, så ser du en fyr fra IF, en gammel politietterforsker som har sluttet, for han var drittlei og kommunallønn. Så han flyr i bakgrunnen der og prøver å nøste opp i hvor alt som skulle ha vært i grava har blitt takt.
Og det er de som ligger med sånn pensel nede i de båtene nå. Merke arkeologer, det er etterforskere fra forsikringsselskap. Er det det her, ja? Det var vi løser. Fy faen. Dette er en siste åpner. Goksterskipet ble gjort opp med flere hundre sølvmynter. Var det faren til Rune som bygde det, eller? Nei, det var... Ja, det var faren.
Du kan si hva du vil om urbanisering og bykjerne, og jeg vet at veldig, veldig mange av dere som hører på oss er jo folk som bor litt utenfor Oslo sentrum. Dere vet ikke hva vi snakker om. Men på mange måter kan jeg være enig i mye av fordommene dere har. For her inne i Oslo sentrum nå, så har de tatt en god del gamle parkeringsplasser som vi trodde skulle bli høyhus, og så har det blitt...
Halveis sånn Easy Park-parkering For hver mansen Og resten så står det fullt av biler som står Hire, Avis Budget, Sixt Nabo-bil Det er vel mer privatfolk som Ja, det er med sånn bilkollektiv Som får låne bilen du trenger Men det der leiebil-fenomenet Før i tiden så var det noe forbeholdt Når du hadde bilen på verste så fikk du leiebil Eller hvis du skulle Ute å reise Ja
gjøre noe, at du kom fra utlandet og leier deg en bil, sånn som når vi drar til USA. Men nå er det jo blitt så i tida å leie bil på en liten app. Før måtte du jo inn, skrive masse skjemer, kopier føreport, blablabla. Nå er det bare å gå til automaten, skanne, betale, få nøkkaren i en sånn blutsj, automatisk boks, så er det bare å kjøre i to timer, betale med appen når du er ferdig. Men, men, men. Det er jo egentlig ganske smart. Ja, og så er
Ja, ja, prinsippet er smart, som det pleier å være ofte. Teorien er kanskje litt tyngre. Så jeg tror bilutleierselskap og alt, det der fungerer prikkfritt, jeg. Men jeg mener jo veldig ofte at de menneskene som skal føre motorvognen,
De har allerede motovogn, tenker jeg. De folkene som bor på Karl Berners plass og ikke har kjørt bil hvert femte år, og da skal de til IKEA for å kjøpe seg plastplanter og madrasser, de kan låne heller en sjaffør med bil de dane. For jeg har stått og observert på en sånn plass, de folka, de hypp
hipsterne fra løkka som skal leie seg en Yaris for å kjøre og bade utenfor byen, og de som leier kassebil som ikke har kjørt bil på fem-seks år. Virano eller en sånn svær Opel eller Nissan, sånn diger firkantene som du ikke ser hjørnene på. For å si det sånn da, jeg skulle hatt...
700 000 i depositum hvis jeg skulle leide ut noe til de folkene der. Har du, når du kommer bak noen som har leid seg sånn svær varebil og skal kjøpe to puter på IKEA, eller et eller annet en hylle de har kjøpt på Finn, og så
Tror de at det er svære dompere... Slagskipet! Svære slagskip! Tror du det er hangarskipet vi så ute i Oslofjorden her? Ja, Gerald Ford! Du, vet du hva? De tar yttersving her. Og de tar fire parkingsplasser. Og jeg kjørte bak igjen her om dagen fra Kalbærnersplass og så oppover mot Sinsen. Og han hadde tydeligvis... Eller hun, da...
hadde tydeligvis bare kjørt bil med, altså hun kjørte da nå automat kassebil, har sikkert kjørt manuelt før. For hver eneste gang hun skulle gire, så sto hun på bremsen. Og jeg tenkte, her er bare å holde avstand og 30 meter og så...
Der satt det nok en sint medpassasjer. Jeg tenker at det er vel og bra med folk i Oslo sentrum som er imot biltrafikk, mot asfalt. Men every once in a little while så må de ut og kjøre bil. Selv om de heier på Miljøpartiet Grønne. Og da skal de leie seg en diger transporter eller transit eller en sprinter. Og det er...
Det er jo et sosialantropologisk studie å se på dem. Når de skal bare det at de skal rigge, er jo helt kritisk. Det er noen magiske øyeblikk som utspiller seg på de utleieplassene. Og det som er dritgøy med det, det er at jeg synes at de skal stå, vi kan dra på IKEA, Viggar, og parker med bindfrø, for vi synes det er gøy å kjøre bil, og gasse rundt og kjøre fort
På innersving, for vi vet hvor bilen er. Men de folka som stemmer Miljøpartiet i Grønne, og vil ha røde, fire meter breie sykkelveier, der det ringer tre nå, og helst park på E6-en, de kan fa meg leie seg en vy og hente den madrassen med sparkesykkel. Så slipper vi problemet, og dem slipper å embarrass dem selv. Det som er morsomt nå, etter hvert så begynner jo studentene å komme til Oslo også,
Og har vært og hentet seg en sofa Eller en Sånn trekkfuglende Og det er morsomt å se Når de kommer på to Sånne sparksykler Med en sofa imellom Det er helt nydelig Der er det mye bra transport Men er du sånn som meg Når jeg kjører rundt i byen på den tiden der
Bare vær med meg nå. Da står det, dette er ikke fordomsfullt i det hele tatt, dette er bare mine observasjoner. Da står det en mor som er litt bekymret,
Og en far som er litt stresset, for da han står dobbeltparkert med halve Volvo XC60 sin ut i trikkerskinna med henger, og har vært i Oslo før, men det er mange år siden, og dem skal nå bære møbler til arvingen. Og så er det en gjerne datter som er litt stresset og litt glad og står på telefonen og følger ikke med, og dem skal ha det opp i en 32-kvadrats hybel på et eller annet sted midt i Oslo sentrum.
Og det er det der skue der, når de folka kommer inn til byen for å lese, få arvingen opp i etasjen og kunne fortesas nu. Lillebror er med, for han har blitt lov til en McFlurry på vei oppover E6-en igjen. For den bor ganske langt oppover E6-en, de sa folka egentlig, skjønner du. Nesten helt øverst. Helt øverst? Ja, så den der... Det er Børvik?
Jeg skjønner jo gleden til studenten å komme til byen, men den der flyttelasset som foreldre insisterer i, da tar vi en bytur den dagen, spiser på Big Horn og ser på Ake Brygge og kanskje en tur i Frognerparken før vi kjører oppover en. Det er en egen art mennesker. Altså, jeg møtte
jo her for et par-tre år siden, men jeg møtte noen studenter med en svært dobbelt seng mellom seg, med sånn sengegavler i smigjern som lå på, og så spørte jeg hvor er dere skal med dette? De gikk
rundt i byen med den svære senga. De hadde gått et godt stykke også. Nei, de skulle jo nå til... Altså, de var jo ikke fra Oslo i det hele tatt. Det var torsketungerskjærere? Det var torsketskjærere. Og så sa jeg det at, nei, så her kom... Så jeg hevde bak på lasteplanen på bilen min og kjørte den ned til adressen de skulle. Kronglet det som bare søren nede i Oslo sentrum.
Og de ble jo så glad. Og så skulle de vipse og greie. Så sa jeg, vi vipser. Det må jo kunne hjelpe hverandre. Så det var da de oppdaget velviljen. Jeg vet ikke om det fortsatte med velvilje. For de var rett ved Torgata. Å, de var flyttet nå. Så de ble nok ranet samme kvelden. Men jeg hjalp dem i hvert fall med å få denne
dobbeltsenga til døra. 50 prosent av kollektivet er utdannet og flyttet hjem til hjembyen, og halvparten resten er nede på platta. Nei, vet du hva? Jeg synes det er helt nydelig at Oslo fylles opp med håpefulle studenter, men
Dere foreldre, lei en flyttebil, noen som kan ha greie på det, ikke dobbeltparker på Forte og ute i trikkeskyene. De som kjører trikk, de driter i at de ikke har vært i Oslo før. De kjører den volden din langt oppi. De som kjører de trikker, skal jeg fortelle dere.
Det er bare breialet for det at de kjører dit hvor skinnene drar dem. Ja, det er sant. Hadde de lagd trikkeskinner rett fra Transinnpåtaket på Gardebond og rett ned på Nett i Oslo, så hadde de ikke behøvd å være av triken. Du, vet du hva? Jeg synes at vi skal slå et slag for alle som kommer til byene. Men hold deg unna lektaren og bygghåren. Det er litt et tips. Fridays.
Vi sitter og ser ut av vinduet på forskjellige steder. Jeg var på en restaurant på Grynerløkken, et kjent sted her i Oslo. Gamle arbeiderstrøk i Oslo som nå har blitt hipsternes arneste. Da jeg var liten, mormor og morfar bodde litt lenger oppe i veien der, og jeg gikk tur nedover Grynerløkken med morfaren min. Da holdt jeg han hardt i handen, for det var bare latsaroner og... Slutt!
Nå må jeg spørre deg, men sluttet grunnløkka, det er ring 3 krysser overfor ringen sin nå der. Ja, for det er nedafor der som er over det, Torshov for eksempel, og Sandaker. Så flyter det litt akkurat opp i det krysset. Men det er samme. Grunnløkka har blitt et alt for dyrt strøk, og lite fremkomlig, må vi også si. Men så sitter jeg da på en... Altså for folk som...
Du har sånn Villa Paradiso, parkteater. Rygesplass. Rygesplass, altså det er et fint område. Det er ikke noe vanskelig å få seg både en matbete og et lite glas. Vi har vært fulle der før, Vigge. Vi har det. Og så satt vi på restaurant, og så ser jeg ut av vinduet, sammen med tidligere ukas lytter og gode bidragsyter, Tom Saxegård fra Drammen,
Og så sikker vi ut, hva er dette her for noe? Så er det altså en sånn Vito Maybach-
Vito Maybach, du Geir. Du sendte til meg, hva er dette for noe? Jeg har bare holdt nebbe helt igjen. Ja, altså, for jeg kjente jo igjen den der logoen. Ja, det er Maybachs, men krona. Den står jo alltid på C-stolpen. Den står på den stolpen, bakerste stolpen. Der står det, og så er det på panseret, og så bakpå som stjerna er fjernet. Det er jo rappernes go-to-bil for å kjøre fra hotell og bort til giggen. Der er det Maybach, der kan du få med en eller to stressleser baki, med
Så det sitter en fyr bak, det er jo en V-klasse. Det er jo ikke en Vito, jeg må jo få det på siden. Vito er varebilen, V-klassen er jo samme skale. Litt større vinduer, litt større bakerute. Polstra side, altså det er selvfølgelig ordentlig inni. Men med i bak, vet du, det er ikke motor og sånn, det er luksus. Her kan du få tjukk vellur på gulvet, du kan få stjernehimmel i taket.
Du kan få stressles med varme, massasje. Jeg var og googlet litt for det. Så rett og slett en kassebil for en fyr som skal sitte og bake der på vei til konserten sin. For jeg tenker jo det at, og den koster sikkert... Flere millioner? Ja, for folk som ikke har så god peiling, så er jo Maybach lukk.
superluksus Mercedes. Ja, det er en Mercedes skald, og så er alt custom. Gjerne ofte, veldig ofte tofarget. Så bilen er for eksempel burgunderød fra toppen ned, når det står vinduene, og så sølvtak for eksempel. Ja, det var tofarget av den der, og
Men jeg hadde aldri sett før, og det går en i Oslo. Det er sikkert limousinutleie eller noe sånt. Et eller annet sånt. Men dette bringer meg litt tilbake til tidligere UKAs drittbil som var High-Ace, men du hadde noe som het High-Class. Toyota High-Class, og da var det noen som kjøpte eller stjal en sånn High-Class, og så...
skrudde inn alle de delene i high-heisen sin, og så bygde om til high-class. Da var det dørtrekk og gardiner. Det var dørtrekk med sånn pus på, vet du. På high-heisen er det bare plastikk, der er det sånn pus på, større høytalekasser. Det er altså armlene mellom setene foran,
Det er ordentlig dørtrekk på skyvedørene bak Det er ganske mye Og det samme vet du da, Geir Og lydisolert litt bedre da Så kom transporter vet du T4 og T5 Og da kom jo det i transporter Som er en kassebil med sånn finnerplate Bare inni og så tregjør Men så fikk du jo Den multiværn vet du
som var, der er det sånn, du har et sideruta på transporteren, sota med et sånt lite firkantet vindu midt i glassruta. Der var det andre trekk på bakdør, skyvedørene med høytaler og sånn. Det var teppe på gulvet bak, det var ikke det harde gulvet. Det var
masse kapteinstoler med demping og armhånd på hver stol og sånne ting. Og da var det jo en jeg kjenner da, som hadde en varebil, ikke sant? Som det var varebil. Han kjørte VG-menn. Kjørte aviser om natta. Og han bygde om den bilen til...
Hva skjer? Nei, jeg bare hører at de der snorene på genseren min slår bort til mikrofonen. Nei, han hadde da en vanlig transporter og bygde om til high class. Eller nei, til multivan. Men han hadde så breie hjul på ham, og de stakk så ut bak hjula. Så du vet, når du lokker opp skyvedøra, så går den litt ut, og så bakover. Men da stakk felgen så langt utenfor, så døra butta, så han måtte speise ut døra, så den gikk
ekstra ut, og så lagde den spor i dørtrekket, så det passet til hjulet i dørtrekket, ikke sant? Men nei, nå husker jeg ikke hva vi begynte å snakke om. Jo, vi begynte å snakke om den Maybach-en. Ja, stemmer. Da jeg gikk i læra, som vi har hørt om her tidligere på Møller, så var det jo folk som satte på svære hjul på vennene sine, og der måtte vi også...
ut den nedre hengslet. Det er noe av det tøffe, den dødsvenn, den som har den bua grillen, du vet hvordan jeg mener, sånn som du fikk skjøta på en meter bak, som Televerket hadde. Når du får den i kort og høy, sånn som den lunsjboks, den radiostyrte bilen fra Tamiya, med sånn mudterrain-hjul på en sånn venn, det er ganske bøllete. De var...
Men de er så dyre nå at det er ingen som vil ha de korte, alle korteste. Men de der lange som er skjøta på en halv meter bak, det er liksom som å få to bensinpåfyllinger. Det er som å ha skjørta en meter på en bil og bare satt på en annen. Men det var jo, jeg husker noen som hadde kjøpt, for det hang jo, det var jo det overhenget. Og det var noen som fikk kjøpt noen gamle sånne televerkbiler. Så jeg har kappa av
Sånne romper? Sånne romper de overhenger og sveis av dem sammen til der de skulle være da. Da har du verdens feteste kleskap da, eller? Hvis du har den baken med dørene på soverommet, så har du skyller inni. Tror jeg har tenkt på det. Med lys i baklampene. Jeg skulle ha det, men jeg hadde ikke tenkt å ta den så langt, i og med at det før eller siden ville komme en dame inn på det soverommet. Er ikke den vant til å krype inn bak i vannet henne også? Jo, men...
Det kan du jo si, men jeg hadde tenkt å lave sånn som kjøleskap og ha på verste. Ja, så tøft som bare juli. Men det ble jo aldri noe. Men alle, hvis du har noen bilder av folk som har laget møbler eller noe annet gøy, kan være utemøbler, innemøbler, hyller, eller skulpturer av bilde eller motorsykkel eller mekaniske deler, da skal dere sende det til oss på Instagram og langkjøre med Geisgau. Og gjerne hvis du har en nettbutikk som selger noe av det.
For du, Hasa, husker du for et par år siden så var det noen som tragisk nok kjørte seg, er det en 59 Cadillac oppe ved Gallup-higgen eller noe sånt? Ja, ja, ja, de hadde ikke bremser. De var dårlige med bremser, og han som eide den Cadillacen, Dose, var fra Kragerø, han hadde da senga si...
59 Cadillac som sto inne på sovrommet og på utsida av veggen så hadde han montert resten av bilen så fronten hang på døra. Ja, ja, ja. Nei, på veggen. På veggen ute, ja. Så han kjørte bilen gjennom veggen og sånn, det som var inne var senga hans. Han hadde V8-er
Som han hadde lavd salongborda også Som starta Nei, det er rått Og når du kjører fra ski og mot, hva skal jeg si Også mot Aschim Akkurat den sletta etter du kjører forbi Davinci-brua På høyre side Så er det en som har heist en gul V8-er oppi flaggestangen Den har hengt der i alle år Er det det?
Da er det for noen år siden så gjorde Hyundai sitt inntog på norsk bilmarkedet. Ja. Du hadde Hyundai Pony som var, den har vi vel, ukast drittbil. Aller første episoden vi har av denne podcasten her heter Laksrosa Hyundai Accent. Ja, ja, ja. Ikke sant? Så der er vi allerede. Rakvisk Metallic. Rakvisk Metallic heter den. Men, og så...
reiste jo Sør-Koreaner av Kjerringa noe voldsomt og kom da med I-40'en. Jeg hadde jo en sånn I-40. Den var fin, den. I-40 stasjonsvogn. I-40 stasjonsvogn med turbodiesel, premium med svært glasstak, paddleskift. Det var jo bryggekamera i ass-condition. Ja, det skal jeg ha fatt
Det er en gang for mange herrer han så seg, da var det strømmen bil, solgte Hyundai. Dette er jo mange, mange år siden. Da var vi og prøvekjørte den første Hyundai Sonata. Det var den V6 3-liter. Så nesten ut som sånn Lexus 300, sånn gammelt, svær sedanbil. Fin bil. Ja, det husker jeg. Men i 150 kilometer så begynte den der...
fjærbelastet flappen som bretter opp når du åpner soltaket. Det begynte å slå. Det var ikke nok fjærbelast. Den holdt ikke i 150. Og så husker jeg dem så... Har jeg hørt, da. Selvfølgelig. Så heidundradens fine ut. Jeg kjenner en som hadde en sånn, men han måtte bare koste på, koste på, koste på, fordi det gikk jo i støkker noe helt i av deg. Han hadde akkurat begynt å lage biler, da. Da hadde de... Jeg tror de hadde holdt på en stund, men de var ikke helt klare for europeiske markeder, kanskje. Og så lavde de da...
den sonataen, og var du med når vi hadde demolusjon rally på Vålerbanen hvor vi kjørte, hvor vi krasja og det var biler som Brødrene London hadde som virka. Du tenkte ikke på den gangen som det var paintballkrig på Vålerbanen når vi kjørte demolusjon der, vel? Jo, da hadde vi en sjaffer og en med paintball som skjøyt på det var... Det er å anbefale på det aller grøveste. Jeg tror vi har snakket om det her, det var veldig gøy. Ja, jeg har det, jeg har det.
Jeg har jo vondt i knen da Men i hvert fall Og da husker jeg det var en sånn Sonata som var med Og så hadde det gått litt hardt for seg der Så den punkterte og så tenkte vi vi skulle ta ut Kanskje sette på et reservhjul Så vi sa gå en runde til For det eneste vi passet på der oppe Var å ikke ta radiatorer på dem For da måtte vi sette dem fra oss Da var det ikke noe gøy mer
Så åpner vi bagasjelokket. Der lå det komplett julesett, ja. Så det var bare... For han som hadde kastet den bilen, han hadde sendt med vinterhjula sine. For vi kjørte jo på sommerhjul på isen der oppe, må vite. Men det jeg skal tilbake til her nå da, var Hyundai som... Jo, de har festet seg godt i markedet, og så kom de jo med den Ioniq helelektriske. Den første var vel sånn...
Ikke sånn veldig stilig. Nei, de hadde jo først Kona'en. Første generasjons Kona. Ja, det var ikke den første. Det var den Ioniq'en som kom først. Og så kom Kona, som var da en litt liten SUV. Vi har kjørt en sånn fin bil. Går dritlangt. Ja, den går jo 60 mil på en god regnværslag. Fin bil. Og så kom det en...
Ioniq 4, kanskje? Den som er litt sånn kantete, sånn speisa med litt tøffe bakgrupper. Nei, det er Ioniq 5. Er det det? Ja, den som ser litt som Back to the Future ut. Den er den nye, den som har golffasong, hatchback. Ja, det er Ioniq 5. Det var grisedyre brukt. Kostet 450, det er som om de brukte gammel en. Men så har de kommet med en Ioniq til nå, som ser altså ut som et såpestøkker som har glidde ut av hendene på deg.
Fronten er helt grei Bak har den bommet så til de grader Den ser så teit ut Dette vet ikke du Men dette er uten tvil Den bilen det siste året Vi har fått flest tips på Instagram Om å ha som ukast drittbil Ioniq 6 er det du mener
Ser så dit av den. Jeg skal komme en brandfakkel av dimensjoner her. Den er ganske lik Mercedes CLA. Den er altså en sedan som er smeltet i begge ender. Den er som en banan. Det er en sportskuppé, firedørskuppé, som en CLA Mercedes. Men det er noe rart med at de har tatt den
Vi har laget en liten sånn Ducktail spoiler på bagasjen Som de ikke har nederst ved lyktene Den er liksom oppe bak Som sab Husker du sab 900 turbo Ja, ja Oppe bak ved vinduet Litt den stilen Og så er den rar i fasongen Ja
Det er mye gæren. Skal vi så ønske jeg likte den. For Hyundai har jo laget en hydrogenbil, en sånn prototyp, som er ganske lik, sett som en blanding av Audi Urquatro og DeLorean. Hvis du skjønner. Med langt panser, sett som en Jensen Interceptor-aktig fasong, men med små DeLorean frontlamper, retrospekk på baklampene med sånne urk.
firekanter ute, sånn Rubiks kube baklamper, som jeg elsker, sånn 80-talls Trans Am baklamper. Og så er det sånne aerofelger, sånne flate turbofan. Så satt på gamle gruppe baby, sånn at felga er utenfor felga. Folk tror det er for å få luft inn til felga. Nei, nei. Det er for å suge varm luft fra bremsen og ut i verden. Nei, så du synes Ioniq 6 er en skikkelig møkka bil, ja? Men så kommer jeg bak...
ny Kona. En ny Kona? Ja. Som, altså de har satt på noe baklys litt langt ned på litt ut på sidene der. De sier jo så teit, hva er det for noe med bakstusdesignere hos hundene? Jeg har jo
Varme å drekke Jeg må bare beklage til Trine på vegne For hun har en hvit sånn Har du sett i bakløsa? Det er litt for mange baklamper der De der svære nede i fanget Og så får du bilen i lakerte julbur I bilens farge, den kona Sikkert en facelift tilleggsgreier Og så får du den i svarte julburlister Og den bilen er en million ganger finere Når de listene ikke er lakert Det er et hint
Når dem er i svarte, så skiller det litt Da blir det litt suv Men når jeg prøvde å lukke her Nei, vet du hva? Hadde jeg hatt verste midt Så hadde jeg tatt av den fangeren Fjernet de baklysene Støpt igjen og runnet de fangerene I stedet for de der baklysene der Nå høres du litt ut som Oslo-losen Når Hønseloisa Og så står det Johanna her Ja, men hvis du legger fra og trekker fra litt Så blir det et annet navn, da blir det Hønseloisa Så hvis du bare driver med denne hunden da, nok vet du
Så er det en kitkar og Porsche 356 Det er bare å jobbe Men skal vi ta en brandfakler? Skal vi dra ut av UTAs drittbiler Ja, vi sier Vi tar seks her da Hyundai Ioniq Zegs Og så kan vi ta med den kona Selv om du, venninne der, har maka Jeg tør ikke Ja, du er en tøffing Musikk
Og i forbindelse med at vi akkurat dro en av våre aller beste jingler noensinne på drittbil her, så er jo folk veldig opptatt av to ting når det gjelder podcasten her. Det er at vi ikke skal sende bilder av oss selv i bare overkropp på Instagram. Det liker vi ikke. Og at vi snakker om gamle verstehistorier du har hatt. Og at vi snakker om prisen på is på Hamar. Det er slott bra. Men den største
Det som folk gleder seg mest over her, det er ukas drittbil. Som vi akkurat har hatt nå med Hyundai Ioniq og denne gangen. Men kan ikke vi, det er jo en sånn... Definisjonen på drittbil. Ja, vi har jo hatt litt lett for å ta... Vi får jo veldig mye gode kandidater inn her. Vi har hatt noen sånne posten av pertbiler som ikke ser ut. Vi har hatt, min personlige favoritt er jo den der Toyota Wildcat.
Wii. Wii 6? 4 har jeg fått på skjerm. Har feil romerskap. Så det er den der i døde. Ligger på Instagram. Det har vi hatt mye der. Og den som har dukket opp nå i nyere tid, vi bare tar en oppsummeringsgreie. Det er den der veldig vil-cross, vet du. Den Isuzu, den som du får bildet på. Nå står jo en sånn til salgs på Finn. En sånn gul drittsuv fra Isuzu. Som er så stort.
det gatte, det ser ut som en første generasjon RAV4, og den har jo mange, mange, mange. Det er tydelig at vi har en del nye lyttere, for hver uke får vi tips om en drippel vi har hatt før. Da må vi nesten be folk spole tilbake og høre gamle episoder. Men hva er det du definerer som en drippel? Hva er det du setter som kriterie når vi gjør den spaltene her? Dette har jo endret seg litt opp igjennom årenes løp.
og det begynte jo med biler som var i særdeles dårlig stand. Det var tallbotter og sånn som aldri virket, og det datte fra hverandre. Som Morris Marina-aktig møkk. Ja, i sånne, Austin Maxi og sånn. Og sånn møkk. Men så har vi jo, vi har vel nærmest rundet brettet sånn at det var egentlig bare et
etter hvert biler vi syns ser ut som dritere. Ja, for det er godt for å være biler vi vet er helt ræva til biler som vi syns ser døde ut, som ikke har noe som helst grunnlag. Vi må bare klare det en gang for alle. Ja, det kan være. Når det er en Toyota som har lavd en bil som ser stakk ut, så skal du ikke se borti for at teknologien på den, og rent mekanisk er den heidunderandes fin. Er det noen som går inn med sine hardt
Opptjente penger for å kjøpe en bil Som det er en jævlig holdbar Tannstang på Det er ikke det som gjør at du får blod i bamsen Når du er ute og hånder deg bil Det må være noe hjerte med her også Vet du hva tannstang heter på svensk? Kuggestong Nei faen, det er jo helt utrolig Snekka Styrsnek Styrsnek er det Nei, jeg vet da faen jeg Vet du hva gammel båt heter da? Ursjekta
Det er noe perinnelig kjekt av deg, altså. Du vet hva jeg er? Noen ganger så er du... Nå sitter du og drikker... Jeg tror det påvirker oss at du sitter og drikker vann med stettglass. For vi tror at vi har drikket hvitvin begge to i flere timer. Og jeg holder det på skjevene heller i mer vann. For dette er...
Det er ferie It's coming up Ja, ferie is coming Ferie is coming up It's coming up Det er den gamle engelske fotballsangen Du, nei, det er dritbil-fenomenet For vi får grunn til at vi har dette stikk i det hele tatt nå Som er det som skjer mellom to jingler Det er et stikk Vi må hele tiden forklare hva stikk betyr Det er dette vi drar med nå Og det er Folk er litt forbanna For vi har jo ikke noe grunnlag
for å kåre drittbiler. Vi kan jo le mye av det, men vi kåret jo, dette er helt blodseriøst, vi kåret Toyota Hiace med et sånn lite glimt i øyet, for vi vet jo alle vi at det er en av de beste kassebilene som ever made, hvis ikke rustet tar dem. Men vi kåret, det er jo en skikkelig møkk,
Rettbil å kjøre, og det er den der døve, utslitte girstangen som du har slitt ut talla på, og det der grå ratte, og det der døve klokka med sånn pluss og minus til kulepennen. Lukter det litt våt hun i alle sammen? Ja, ja. Og vi vet at folk er glad i dem. Vi kåret ukansk rettbil, og helt seriøst, vi fikk drapsursle på Instagram innboksen. Folk er så forbanna at det ramter, og det kan jo bli like
Hva kan være en fru Nordtlig drap, sier du slik? Nei, da har vi bodyguards stående klare. Herregud, dere har hørt på, hva heter det, andre podcasten her igjen som passer på oss? Nei, jeg skal ikke nevne det. Men drittbill, kom med forslag å gå gjennom tidligere episoder, for vi har høyst sannsynlig hatt den, men...
God driter kan ikke sies for ofte. Og en ting jeg kan sette skikkelig pris på, det er hvis du har spisskompetanse på en drittløsning på en bil. Du kan være anonym, men hvis du jobber på et Renault-verste, et Volkswagen-verste, eller Mercedes, hva som helst. Hvis du vet om en bilmodell som har en jævlig dårlig løsning på noe, alle den der sketchen med den forstillingen, når du viser en helt fint
fin sånn dobbelt A-arm-forstilling, og så viser du hvordan Volkswagen løste det på Passat. Der er det seks forskjellige bærearmer og stag og... Det ser helt jævla... Det får ikke virka gjort det på vanskeligst mulig måte. Har du noen sånne eksempler, så kan vi være enige om at resten av bilen kan være bra. Vi skal ikke
legge ut navn hvis du jobber på merkeverste. Men få noen sånne gode løsninger. At du må ha ut bakeruta for å ta ut bensintanken eller et eller annet sånt. Eller for å skifte frontbærer. Ja, det er helt deilig. Golf 4 var det sånn.
Det er som å skrive på Instagram Det er noe gærent med verden Når du må ha begge frontlampene Og radiatoren og støtverdenen For å få ut lampa bare Skal ikke bytte bare skal vi ha ut lampa Det skal ikke være nødvendig Vet du hva luftegitter er på svensk? Evakueringsgaller
Bo, vi har en liten rossin i pølsa, et lite S i ærme, en kanin i flosshatten. Ja, en grevling i hien. Ja, vi har en liten overraskelse til dere kjære lyttere, og forhåpentligvis noen fler. Ja, jeg er ikke jomfru lenger. Nei, det er ikke det som er. Nei, nei. Du, vet du hva, Geir? Vi har gjort noe vi har tenkt på i flere år nå. Vi har gjort noe vi har tenkt på i flere år nå.
lagt YouTube-kanal. Nemlig? Du, hva gir du meg, ja? Der har vi utgangspunktet nå, skal publisere ting fra Geirs Garage. Ja, vi skal ha litt. Sommerepisodene. Det skal være akkurat like lite system på det som det er på den podcasten her. Det har vi bestemt. Det skal være, vi begynner allerede med klipp fra disse...
kortkjørings, altså garage-episodene dine, der vi filmet mens vi spilte inn. Så vi legger ut litt der. Vi kommer tilbake, ligger på Instagram, på Storin, og på innlegg, og i bioen, så ligger det link til YouTube-kanalen der. Og så kommer det litt down the memory lane, ting vi har gjort opp igjennom. Vi skal legge ut, vi skal være trofane, for det er det verste jeg vet når jeg følger en YouTube-kanal, og så plutselig så er det...
bråst opp. Nei, vi skal følge opp, og vi sender sammen innimellom når vi gjør noe sammen. Live sender når vi er ute og gjør noe. Det kan jeg love dere. Vi sender dette til vår produsent. Jeg sender filmerne, jeg gjør noe relevant. Du gjør det. Og så blir dette most sammen utenfor vårt... Det har ikke vi noe med, for da hadde det aldri skjedd noe gær. Så produsenten vår er så snill og fikser dette for oss. Og det kommer ut klipp jemt og trutt nå. Og hvis ingen ser på det, det dritter vel vi? Ja, ja.
Vi kan vise dette Nå er du barnebarn og viser det til Ja Det er helt nydelig det Det YouTube-kanalen der Når du våkna opp for fire år siden Og vi skulle snakke med han som bestemte om vi skulle lage på det Hadde ikke du trodd at vi skulle lage noe YouTube-kanalen der? Men har du ikke sett på Sånne reality-stjerner og sånt Som er med på masse forskjellige ting
Nei, så er det ditt da. Så er det YouTuber. Ja, det er YouTuber, det. Kanskje du vil få være med på farmen? Jeg håper vi blir like kjent som charter-svein, Heger. Det hadde vært noe, da. Bare vi ikke... Nei.
Geir, du er jo av oss to så er det jo du som er influenseren her. Jeg er ikke sikker på hva det betyr å være det, men jeg har sett... Altså en påvirker? Ja, påvirker. Du påvirker det. Ja, jeg er det. Vi har fått spørsmål om pick-up.
Det er jo rett oppgavt av de som influenser det. Altså, jeg har jo vært influencer så lenge det har funnet biler omtrent. For jeg har jo alltid hatt en pick-up. Du er, så lenge jeg har kjent deg, folk spør jo om det hele tiden, hvor lenge vi har kjent hverandre. Det begynner å bli 30 år snart.
Eller overhå, kanskje. Det jeg forbinder deg med, det er gul Hilux, andre generasjon Hilux, med de banka skjermene i kabberolje. Det er det som du har på gatebyen for meg. Første gang jeg møtte deg hadde du den. Den med stivaksling. Ja, da var jo ikke vi, så omgikk jo ikke hverandre så ofte. Og neste gang jeg så deg da, så var det den røde Hiluxen. Ikke sant? Som vi hadde camper på. Nei, den ble jo ikke stjert den, nei.
Nei, den gule ble stjert en gang. Den fant jeg igjen på parkingsplassen på Gardermoen. Men du har hatt pickup så lenge vi bare... Og nå har du en... Nå kan du ta den, da. Ja, jeg har hatt diverse Hiluxer, og så den siste jeg hadde var jo 2017-modellen, og da den kom helt... Den var ganske fin, den var så litt sånn champagne. Ja, den var fin, men jeg ville ha den i...
Ikke dobbeltkabiner, men X-Cab. Ja, ja. Nå har jeg da min andre Isuzu D-Max Arctic Truck. Ja, den er jo magisk feil da. Den er drit... Jeg har blitt så glad i den bilen, og den bruker jeg jo til. Det han er til, den er jo en... Arbeidshest. Arbeidshest. Ja. Tre og en halv tonn henger vekt å få med meg.
absolutt alt jeg skal. Jeg har lavet meg noe stativ til noen ordentlig finulige greier til å kjøre materialer. Det er ikke tvil om det storte, sexy karakterboka, det der stativet ditt. Og det som jeg, det var, altså, de
de som selger disse her, Starbil i Skien, han solgte en sånn til en snekker, hvor han viste det stativet jeg hadde lavd. For det er et meger... Har du tatt pappen på det, eller? Nei, det gidder jeg ikke heller. Men jeg kjøpte, på den forrige jeg hadde, så kjøpte jeg et takkstativ. Det har vi jo snakket om her tidligere. Det kostet 9 milliarder for et takkstativ. Eh...
Du må kjøpe begge, selv om jeg trengte bare en. For du har en foran oppå kupen, ikke sant? Så har jeg veltebøyler, så legger jeg oppå der. Så da går den som et stativ. Og så lavede jeg, så bare målte jeg da høyden på dette her, så lavede jeg da en firkantet ramme.
av lekter som jeg treer ned i lasteplanet i bakkant som går akkurat helt ut så det står helt dønn, fester ikke med noen ting men de materialene kjorer jeg jo fast i den, og da står den jo dønn den ligger ikke og slår dette her er jo såre enkelt for folk som har en pick-up fremdeles, kan få dette tipset helt gratis av meg la av en sånn ramme som er litt solid og så legger du den, kan bare ligge på lasteplanen til du trenger den
Og den har jeg nå. Det er altså kjempefin bil. For folk som ikke... Jeg lånte den bort til svigersønnen min her for å hente noen greier. Han syns den var litt stor og brei. Ja, men det er jo... Vi vant. Du har jo kjørt Suburban med 40-tommere. Da blir jo den pick-upen bare en liten mini i forhold til den Suburban-trikken. Men nå kommer vi til elefanten.
i rommet her. Den måtte jo ha byggemelding for å få parkert i byen. Fy faen, det var jo større enn langtransportrøyler på Svindesund. Men tøff. Ja, og blaupunktreklam året, og lysekron og plysj. Så det var jo mål. Ja, du hadde lysekron i. Ja, og du rygget over advokaten sin, Nisan Mikkel, og trodde det var en liten snøklump. Så det er såpass med mønster i rommet. Du, vet du hva? Nå kommer vi til elefanten i rommet. Nå har du snakket litt varmt om pick-up. Jeg, altså alle som har hatt en pick-up, har...
En pickup for alltid i hjertet Og pickup er livets bil Så enkelt er det Men så er det en lytter som har sendt oss Hvorfor i svarte grønne
Det granskevven er pick-up'er så jævlig dyrt. Og det er jo derfor da. Det er jo for at alle vil ha en pick-up. Hvis du går inn på finen og tenker at jeg skal ha meg en billig pick-up, så finnes ikke en billig pick-up. Det som er billig er rusta i filler. Så enkelt er det. Men jeg er jo enig med lytteren. For en Toyota Hilux, en 2003-modell Toyota Hilux, altså
Den er rusten. Om du vil eller ikke, samme velholdt den her, så er det rust hvis du leiter. Den koster av for en litt fin enn.
300 000. 250 liksom. En Silverado pick-up som har gått 450 000 koster 300. I USA skjønner de ikke en dritt av dette her. En Silverado pick-up som er fem år gammel i USA koster 20 000 dollar. Og da er det mer baksett og alt. Strøkenbil koster 200 000 kroner for en fin. Det kan være det er 10 000 for en som er 15 år gammel som er fin liksom. Da får du en fin pick-up til 100 lapper. Men i Norge...
Den blir aldri... Beste kjøpet du kan gjøre i Norge, det er vel å kjøpe en sånn issusupikker som du har, og bare ha den til du kan sette i baksettene, og bare ha den fint som privatbil. Den blir jo verdt like mye som du ga for den med inflasjonen når du setter i baksetten igjen. Vi får en halv million for den om 20 år, vet du. Hvis den er like hel i Arctic Truck og alt. Jeg er veldig, veldig glad i pickup, og jeg må ha det. Det har jo vært noen korte perioder hvor jeg ikke har hatt pickup.
pick-up, får helt abstinens altså. Og skal vi komme med et lite stalltips her som du kanskje ikke har fått med deg, men jeg var jo på gatebil for en par helger siden her og gatebil driver og inngår et samarbeid med Ford husker du vi var rundt av Bronco så nå kjører de F250 sånne elektriske pick-uper til de som jobber på gatebil ute på banen sin store fortvilelse da fordi jeg skal være så jævlig bastante på at elbil, elbil, men du vet hva
Den bilen der, og den koster da Det er en fullsize amerikansk pickup Ikke sant? Vi har jo vært og sett på den Med fire dører, med svære skjermer Sekseter Når du vipper ned lemmen bak Så er det nytt stigtrin for å komme seg oppi Det er sånn stang til å dra ut Så du har noe å holde deg i Det er luksuspickup
1 million kroner kostet han Som 6 seter Han hadde vært bensinmotor eller dieselmotor Så han kostet han 3,5 millioner Så der er en Så lenge du har mulighet Kom deg til en forutbutikk og kjøp deg en sånn elektrisk F250 Det er mitt tips Helt fra hjertet Og den er elektrisk Men faen
Og så trykker du på en liten knapp foran i grillen, så går hele panseret opp nesten som en omvendt flipfront. Og der har du altså plass. Du kan nesten bo inne der. Hybel. Kan ha mange lik når du skal ut i Nevada-ørkene og gravene. Nå snakker vi veldig pent om Ford her. Jeg er ganske sugen, hvis dere hører på dette av Ford, så er jeg ganske sugen på å låne en sånn pickup av en helge. Det tror jeg hadde vært gøy. Så kan vi ikke være noen dårligere ambassadører, vi.
Sånn en må vi jo få lånt. En bronco var kul, men gi meg en sånn pikep. Musikk
Ja, faen, vi er jo midt inne i pick-up-landskap når vi snakker om pick-up og pick-up og pick-up. Og jeg kommer jo på at jeg jobber jo med dette, Eger. Og da blir... Vi snakker jo litt mellom stikker her, og jeg får en god del spørsmål av både kunder på jobben og folk privat angående regler rundt fartskriver og kjøring i næring. Det er litt sånn tørt dette her, men jeg skal si det, så dere hører det som hører på oss. Det er altså sånn nå at har du en bil som har over totalvekk 3,5 tonn,
Og det kjører man i næring Og det er 3,5 tonn total med henger og alt Min er det Ja, 3,5 tonn, men du kjører privat Hvis du har den i næring Som elektriker, rørlegger, hva som helst Veier over 3,5 tonn Med henger og bil Da er det påbudt med fartskriver i pick-up-bil Er det det? Ja
Det er det, og så enkelt er det blitt. Fra 2019 har det vært det. Så i næring, 3,5 tonn, så er det det. Er dette noe folk ikke er klare over, eller? Ja, det er mange som lurer, og sånn har det blitt, altså. Er det noen spørsmål rundt dette at dere lurer på, så ta kontakt med meg på inboxen eller på jobbmelden kabaretetfartskriver.no kabaretetfartskriver.no Men hva skjer hvis du
Altså, er det forsikring? Det er bøter og mod og bedring. Nei, det er bøter. Biltidssyndet står å passe på. Det er rett og slett ikke lov. Ja, for det vet du hva? Jeg dro hit den morgenen, og da sto statens veivesen opp og tok inn varebiler. Ja, det driver de med. Kjører du varer, så 3,5 tonn pluss skal du ha fartskriver i næring. Så enkelt er det. Fra neste sommer så er kravet 2,4 tonn.
Så enkelt er det. Da er vi jo ned på Prius nesten. Ja, ja, ja. Sånn er det blitt. Og 2,4 tonn er det allerede nå. Hvis du skal til utlandet, kjøre i utlandet, så er det fortsatt det. Men flere er det EU som gjelder. Men i Norge har en bil som er tidlig av totalt vekt over 3,5 tonn med henger
så må du ha fartskriver hvis du kjører bilen i næring. Er det sånn her i installasjonen, eller? Ja, det kan ettermonteres. Noen biler er klargjort for det fra butikk, og alle biler kan ettermonteres, blant annet opp hos oss på fartskriver.no. Men det som er viktig, er du i markedet for å kjøpe en sprinter, eller en... Altså, en hver bil med henger er jo over 3,5 tonn nesten. Det kan være en vanlig personbil også, men bruker du næring,
er en fartskriver. Og det som er greia er at, er du i markedet for å kjøpe deg en sånn bil, i det segmentet du skal bruke den i jobb, så snakk litt med selgeren om den fartskriveren. For dem prøver jo selvfølgelig å bare selge deg bilen uten å si noe om fartskriveren, så må du ettermontere den etterpå. For det er jo en kostnad på 50-60 000 kroner. Og det vil jo ikke dem. De vil at du skal kjøpe bilen dem, når du har signert og sendt ut døra. Men det er ikke noe særlig godt
tips som selger å ikke gi opplyst om det her da. For at det er den kunden som blir tatt i kontroll to dager etterpå med en ny bil i beste mening som ikke er klart. Alle har jo et ansvar for å sette seg inn i regelverket. Men det er greit som selger å være og si beklager, men sånn må det være. Ja, nei, det var litt tomt her. Men det er så mange som spør, så nå har vi fått litt svar. Da har vi fått litt svar. Ja.
Det krabber seg mot lange, lyse sommernetter, og vi runder vel i og for seg av denne sesongen, mer eller mindre. Det kommer kortkjøring, Geirs garasje, utover, vi sprer det litt utover. Ja, det er syv uker nå, Geir, fra neste fredag nå. Så er det syv uker med Geirs garasje, små
Kortkjøringsepisoder Morsomme greier Og vi har allerede lagt ut noen teaserer på Instagram Noen innlegg tilbake Der vi har morsomme briller Du har jo på deg prestedrakt Og kledd ut til og med som frokost Speilegg, akkurat i denne forbindelsen Og vi har Vi hadde det så gøy Og vi reklamerte jo forrige episode Om at vi skal ha en sånn
Question Q&A spesial Men det har blitt så mye spørsmål av det At vi må rett og slett bare lage en episode Etter sommerferien Vi samler alle spørsmålene Og bare fortsette å sende inn spørsmålene Skal vi ha en Q&A spesial Da blir det ikke noe drittbil Det blir ikke noe morsom historie fra gamle dager Vi skal bare svare på spørsmål Og vi skal svare så ærlig og godt vi kan På
95% av det som blir spilt. For det er en del sånn der, er det sant at dere har så stor tids og sånn? Det kan vi ikke svare på, for da blir alle andre så lei seg hvis vi må dokumentere det. Er det noen hyggelige damer der ute, så må dette bare selv oppleves. Ja, det er ikke nyttig å drive og reklamere for noe. Men sommeren, vi er jo glad i både bil, båt og fjord og sjø, og land til vann, så til lufta med, så nå drar det seg vel
mot at jeg drar en liten tur til Herføl og henter båten min, og hvis dere møter meg med båt og tar bilder, eller at jeg dukker opp i en havn nær deg, så kan du jo si hei på deg, og så kan du ta det bildet og sende det inn til Instagramen vår. Så deler vi det der. Geir er jo en vann.
Rundrende reklamplakat når du er på fjorden. De bygge båtene, det er jo så nydelig de båtene også. Ja, det er sånn testbåter. Men det er veldig gøy. Men så, vet du hva? I sommer så skal jo jeg til London i finale på Formel E. Du skal til Formel E-finale, så går du i A-staberen i London. I London. Det er historisk, ass. Det blir så historisk.
innmari moro. Og det er engelskmann som leder serien som ligger drita bra der. Og Dennis Hauger, vet du. Han har vært og testkjørt for Formel 1. Og det er jo den bilserien i verden som går nest fortest etter Formel 1, må vi huske på det. Og det er jo på mange måter altså, det er jo et kjempe
reklamevindu for bilfabrikantene. Jeg har sagt det før også, hvis du skal kjøpe deg en supersportsbil eller en bil som er litt ekstra, og du har noen ekstra kroner som du rutter med, kjøp alltid en bil fra det merket som akkurat da kjører i Formel 1, for det drøpper
på klokkeren. Ikke sant? Kjøper han Aston Martin nå, som dem kjører Formel 1, så er det klart at det er noe teknologi. De vil jo reklamere for Formel 1-teamet. Samme med Mercedes. Kjøp den grommeste Mercedes nå, som kjører Formel 1. Der kommer Red Bull litt kort. Så jeg drikker mye Red Bull da, men jeg får ikke kjørt så mye mer. De har ikke noe bil, da. Vi lavet jo en egen episode oppe på Oslo Motorsong. Ja, men det er for Nissan, Morgan. For Nissan, og der står jo en sånn Formel E-bil. Du vet hva, det er ikke noe kjip
vogn det, altså. Nei, absolutt ikke. Det er alt av det høye. Og som du sier, så er jo all den teknologien de bruker til å få de bilerne til å gå så fort som bare det. Ja, de smetter over på fabriksbilene. Så jeg kommer med fylde referat fra Formel 1. Og du skal på...
Jeg skal på gatebil i maj, juni, juli. Men skal du på til Mantorp? Nei, det har vært det. Det har allerede vært det. Så nå er det juletreffet som gjelder. Der er det bare å få komme seg ned. Det skjønner jo alle. Det er årets høydepunkt for oss som er bilinteressert på Østlandet.
Der er det 40 000 stykker eller noe. Ja, hvertfall 60 000 regner vi med i år. Og vi skal ha masse fete artister på Aftertrack. Det er jo festival i tillegg. Nå før var det jo full og fanteri på kvelden. Nå er det jo ordentlig festival som skulle vært konsert i spektrum. Ikke sant? Med vakter og alt der på stell. Det er så behagelig. Det er fint at det er vakter. Ja, det er det. Og det er så...
velsmørt maskineri på Gatebil nå. Nå står du ikke i dasskø. Du får ei pølse. Det er nydelig opplegg, altså. Jeg gleder meg som en liten unge, det må jeg bare si. Jeg blir drittlei den mandagen etter treffet. Hadde du ikke stemme for nå? Hvilken dato er det? Det må gå inn på gatebil.no og sjekke. Jeg husker ikke helt det. 14. Ja, jeg husker ikke. Nei, gå inn og sjekk. Jeg bare dukker opp der. Vi skal ha drifting-konkurranser. Vi skal ha masse nytt. Vi skal ha
Maguires showgarden vi skal ha Kåringen på scenen ekstremløp twin triple drifting Joachim Vågaard er jo med igjen som tredje speakeren på jule på vogna Jan Gunnar Halstvedt og undertegnet det og Joachim Vågaard som er han er en spydspiss i drifting driver med det selv og vi kan jo ikke en dritt vi to andre surreboka som står der så han er jo en nydelig type alle sport
Har en spesialkommentator Gjerne en som har drivet med det før Therese Joæv har stått og kommentert Nå blir Joachim forbannet på det, for han har ikke drivet med det før Han driver med det enda bedre Jeg har vært der mange ganger og sagt det Men Joachim vet at han har drivet og fikset bilen de siste ukene nå Så der er det en mulighet til Nei, da skal vi runde av, så kommer jeg til Drøbbakke
Vi runder av, så der ser jeg det står sånne reker og roper. Hadde ikke noen utgangslytter i dag, men det synes jeg dere skal kombinere. Da kaster jeg ut den her nå. Ja.
Uka slutter. Jarle Granum som selger reker i Drøbak. Du er å. Ta kokkei ekstra til meg med majones på. Men der skal du... Altså, nå skal vi hjelpe Jarle litt. Skal vi hjelpe Jarle litt da? Nemlig for det at båten hans, vet du, Annie, den er jo... Lenok?
Annie Lennox, eller Annie Leck. Ja, det er den båten som ligger. Den ligger, altså når du er i Drøbak, som dere har vært alle sammen, når du kommer helt ned i Skjødderbak, der akvarium er, så tar du til høyre langs vannet, og akkurat mot et sted som heter helikopterplassen, der ligger rekebåten. Men der ligger rekebåten, du ser der skilte reker, det står store reker i havna, helt fra E6-en og ned. Og så...
men den båten er litt han har hatt noe kontroll på den, så den er litt slik forfatning, men så har han jo nå søkt kysthistorisk forening etter annet sånt for å få noe bistand, for å få den opp i ringa for å få den, og det er viktig at den sånn en båt, for det er vel eneste rekebåten som er i Indre Oslofjord etter at den på Ulvøya sank så det å få båter som
tilhører en historie oppå stå. Jeg lurer på om det heter Annie etter dot.
Annie.no Det er en Facebook-gruppe, og det er masse steder med sånne hjelpeting. Ja, ja, fett som faen. Målet må være av deg i drøbbakken. Det er en institusjon. Det er akkurat som hjulet på mossoveien. Blir ikke det samme hvis Jarle sitter bakpå og har lokket opp pionermakser? Eller har bare lokket bakluker på avhengsvisen sin med kasser reker i fanget. Det blir ikke det samme.
Nå drar vi hjem Takk for nå, og god sommer Og kos dere med garasjeepisoden hos Geir Og så, ja Vi sier det sånn God sommer da, folkens Ha det oppå badet Du har hørt en podcast fra Podplay En enklere måte å høre podcast på Last ned appen Podplay