Tone, jeg har funnet ut hva som er ditt triks over alle triks.
Nå er jeg veldig spent. Jeg har prøvd å decode deg i årvis til deg som hører på. Det er litt helvete for meg som ufaglært og ivrig entusiast. Nei, men jeg har knekt en kode, og jeg vil at vi skal snakke om det. For jeg har skjønt at folk tror det er all about the details, men det er all about the contrasts. Ja, ja, ja.
Ja, men det er det. Det er så enkelt og så vanskelig. Det er helt riktig. Det er kontrastene. Og i dag, kjære lytter, så er det det vi skal snakke om. Derfor maser Tone om kontraster. Kaller vi episoden kanskje. Det er det det handler om, og vi skal prøve å gjøre det litt mer konkret enn at vi bare sier sånn «Åh, få inn kontraster, få inn kontraster». Hva fader er det snakk om? Hvordan skal man gjøre det?»
Det skal vi snakke om i dag. Jeg vil si at vi nærmer oss en slags liten masterklass igjen nå. Jeg får også inntrykk av at dette er skikkelig sånn å upgrade i litterne våre. Ja, fordi du som hører på er jo her av en grunn. Du har lyst til å knekke noen koder, du har lyst til å bli flinkere til å bli svung og pow i hjemmet ditt.
Tone har sagt at dette med kontraster er hemmeligheten bak alle rom som ser fantastisk ut. Ja, men det er det. Det er det som gjør at du legger merke til et rom. Det er når det er kontrast i hjernen, når det er en ...
Hvis det er noe skulturelt, hvis det er en form, det kan være en stofflighet som skiller seg ut fra det andre, så er det sånn, oi, det tiltrekkes oppmerksomheten, øynene vil se dit. Og jeg har skjønt, og dette er
er egentlig første tips ut når det gjelder det på en måte, det kode, hva er dette med kontraster? Jeg mener at hvis du kjøper et internasjonalt interiørmagasin som ligger liksom, hva skal man si, hjem du på en måte ikke har noen, ingen i vennjengen har det sånn, hvis du skjønner litt hva jeg mener. Det er lyksig, det er ekstraordinært,
der vil du nesten alltid kunne bla på å se, er det noen kontraster i dette? Og så vil svaret være ja. Der vil du se det. Du skjønner det når du ser sånn, oi, det er kontraster innenfor det vi skal snakke om i dag. Materialbruk, former, farger, og kanskje også dette med nytt og gammelt.
Så det skal vi innom i dag. For å starte, Tone, et typisk game du kan bli tatt inn i, hvor du skal hjelpe å komme inn med din ekspertise, det er et typisk nyfunkis, nybygg. Store vinduer, firkanter, eller store vinduer, veldig små vinduer ofte, men mye flater, firkantfest. Firkant, ikke fest. Det blir ikke fest, altså. Festen går dette ned på meg. Det blir for...
Det blir for kjennsløst, liksom. Ja, og her er det typisk utgangspunkt hvor det mangler kontraster på mange områder, både når det gjelder former og materialbruk og alt sånt. Er det litt hardt, da? Det er så hardt, og det er så firkantet, og det er så kvadratisk. Og veldig mange tenker at funkis er funkis, bare det er ...
Bare det er stramt, hare linjer, ja, rett og slett altså. Ja, og det er jo en forenkling av en ganske kompleks og spennende stil. Ja, for den er mye mer kompleks enn det, stilen opprinnelig. Hva ville du begynt med der hvis det er et umøblert hjem med firkanter om store flater og homogen fargepalett?
Ja, da ville jeg nok kanskje aller først begynt med fargepaletten. Jeg ville gjort en upgrade av den litt, for du kan gjøre utrolig mye med følelsen, dybdefølelsen, med bare farger. Og så har jo du lært meg, og jeg forstår ikke om det er bare du, men dette ...
fargeuniverset som kan fremstå helt sånn umulig å dekode, så er det liksom, ok, farger hva er fint sammen, hvordan fungerer det og sånn bare her ligger jo mye av nøkkelen i rett og slett kontraster, altså en av dine favoritter er jo på en måte ofte den lyse rosa mot det grønne eller blå altså her er det jo the opposite attracts ja, ja
Og det jeg liker da, det er jo liksom at noen har, en del av rommet kan være mørkt for eksempel. Du må ha kontraster her. Og du må ha en helt annen type fargepalett. Jeg har laget en fargepalett som jeg synes er veldig fin. Skal jeg ta den med en gang? Skal vi ta den med en gang? Nå ser jeg for meg med en gang. Det er kjempestore rommet i et nytt funkishus, og det rommet det rommer faktisk, nå skal du høre, det rommer kjøkkenet, det rommer spiseplassen, og det rommer stua.
Og i et nytt funkeshus så kan dette være kanskje opp til mellom 70 og 100 kvadratmeter, og det er utrolig store rom. Det er svær flate. Det mangler soneindeling på en måte da. Det mangler helt fullstendig soneindeling, fordi de fleste av disse som bygger de nye husene, så tenker man sånn, jeg vil ha det stort, jeg vil ha det åpent, jeg skal ha alt på en flate, så glemmer man å tenke at det er faktisk utrolig stort. Og du trenger å zone inn, du trenger å lage zoner.
Og her vil fargene være til hjelp. Da vil de hjelpe så masse. Og det blir, sånn som du også tidligere har nevnt, Tone, dette med at den myten om at farger gjør alt mindre, den vil du litt til livs. Ja, det er helt feil. Du kan ha, for eksempel da, hvis du har et litt lite smalt rom, så hvis du maler alt mindre,
la oss si det er en peis eller det er en hyllevegg der, alltid akkurat samme fargen. Akkurat sånn som jeg har gjort i det rommet vi sitter i nå. Det er det minste rommet i leiligheten min. Det er langt smalt. Jeg har malt hylla bak i samme blåfarge. Alt er malt i samme farge, bortsett fra taket. Og det er rett og slett...
en forstørrende effekt. Så har du et sånt lite rart rom, mal alt, hvis det er en peister, mal den i samme farge som veggene, få alt så harmonisk som mulig. Og så adder man det som skaper kontraster. Nye farger inn der. Og det som
gjelder for det store, litt umulige allerobe. Der har jeg masse gode tips. Hvis vi starter i den kjøkkendelen, så tenk at endeveggen der kan gjerne være enten mørk eller lys, men at du har litt kontraster, der kan du gjerne ha litt kontraster i hver endevegg, så er det veldig fint med litt kontraster.
Jeg har funnet noen farger som er veldig moderne, som er veldig sånn, de er helt nye, de er veldig trendige. Det er dette vi finner, det er dette som kommer. Men vi er litt tidlig ute, men jeg har lyst til å fortelle om de, for de er så fantastisk vakre. Det ene, det er en sånn type tarakotta farge, som vi ser kommer veldig mye. Det er en veldig...
hot farge. Jeg liker at du sier at det er nye farger, for det er jo på en måte også klassikere. Dette er jo klassikere i et type funkishus vi snakker om nå. For mange vil de oppleve som nye, og det er det som er spennende med farger, at fargene har jo alltid på en måte vært der, og så trekker vi frem og blir dratt mot noen nye, altså for oss nye impulser, men som allikevel alltid vil ha en historisk forankring på et vis. Ja.
For eksempel fra ditt favorittdestinasjon, Marrakesh? Ja, ikke sant? Disse fargene er jo sånn som blender inn der, blant annet, som en
Men som gjør seg her også, får jeg høre. Ja, det gjør seg absolutt. Kenyan Copper fra Pyrene Original, en nylig terracotta farge. Terracotta farge, altså bare det kommer, det kommer, det kommer. Det er en veldig vakker farge. Veldig organisk farge. Det er liksom god å være i, er det ikke det? Veldig god å være i. Det er et sted du vil være i, og den gir en lunhet inni dette store rommet. Så ville jeg ha valgt en zone i for eksempel denne fargen. Mhm.
Alternativt, eller sammen med Sophisticated Red fra Jotun, den er helt sånn, altså det er litt sånn dyp bordeaux, dyp røde tone, den er veldig sofistikert. Det er nydelig, den passer kjempegodt inn i et sånn type stort rom, ikke hele rommet, bare noen vegger. Ok,
Så har du noe som heter Dømpet Savanne, som er en farge jeg liker veldig godt. Det er også en farge som kommer, ser vi. Den er beigefarge, men en helt ny beigefarge. Den er mye mer gyllenbrun. Så det er dypere beige. Her varmer du opp hele huset også. Jeg spiser opp skikkelig spicy farger, altså.
Og ikke ton i tonen. Her vil du veksle sånn at du får indelingen av rommene på en måte. Så her hadde jeg valgt en eller annen kombinasjon. Disse fargene går om hverandre. Nå har jeg to ekstra farger jeg skal adde på som ikke nødvendigvis her må man tenke nå begynner det å bli komplisert, men dette er et veldig fint fargekart. Lyslilla, litt sånn syrinfarge, er også en som kommer masse. Jeg har en som heter Callum Love fra Farrow & Bull. Helt nødvendig
nydelig farge, den er så delikat. Dette kan være et alternativ til deg som har lagt merke til en sånn dusty pink, som er en av signaturer som du har brukt mye, men dette er litt i samme segment. Lyslett farge, med litt skitt. Veldig delikat. Nydelig på et bad. Har du det i Funkishuset, har du et svært baderom. Åh, det har vært nydelig med den fargen her.
i tak overalt. Så er det Silver Plate, som er en lys, lys, grønnaktig, altså den er litt udefinerebart, men den er liksom litt, det er liksom, det er et hint av grønne og gyllene innslag i denne fargen, som heter Silver Plate fra Pure and Original.
Dette er delikate grunnbaser. Mange vil like dem, jeg har sett dem selv. Det er helt utrolig fantastisk vakre farger. Og så vet jeg at du, hvis man vil tenke umiddelbar kontrast til noe sånt, så er faktisk oransje nyanser megakult. Det er så kult. På dette svære alderommet så tror jeg kanskje jeg hadde valgt ...
Den terrakatta, den kenyanske copper, den ville vært bankers der, det samme med dempet savannet. Og så ville jeg hatt en annen kontrast. Jeg ser ... Nei, jeg vet ikke helt hva. Kanskje Sophisticated Red ...
Å, det hadde vært fint. Nei, men det er mye annet som kan gå også. Du fargesetter hvertfall med tanke på at ikke alt skal være tonig ton, det er helt åpenbart. Og vi skal over i materialbruk-landskapet, for det tror jeg mange synes, inkludert meg selv, kan være litt mer sånn materialmix. Hva ligger i materialmix? Den spennende materialmixen, det er jo når man kombinerer forskjellige, har du liksom...
Har du tregulv, så må ikke møblene bestå av tre. Da blander du og kombinerer du det med forskjellige materialer. Som jeg for eksempel, jeg har malt tregulv hjemme. Jeg har rundt Sarin en tullipor med en nydelig marmorplate. Altså det å kombinere
å kombinere forskjellige materialer, det er veldig viktig i et hjem. Man har et tøppe som gir litt struktur, følelse, man har møbler i forskjellige former, man har ikke en stor firkant av sofa, firkant av bord, altså
At man blander materialer. La oss ta utgangspunktet i stein. Nå er det ikke så vanlig i Norge å ha et steingulv, men man ser det mye nedover i Søreuropa for eksempel. Hva er det som kan bli utfordringen hvis det er stein på gulvet, stein på kjøkkenet? Det blir veldig hardt. Hva ville du tatt inn i et steinpreget hjem?
Tre. Ja, masse tre. Da vil det være den beste, Gondrasen. Materialemiksen. Det er jo noe å tenke på i Norge, er jo dette kanskje mest nærliggende å tenke på med kjøkkenet vårt. Eller badet. Eller badet. Det er jo der vi trekker inn flis, hvertfall. Ofte. Mange av oss. Og så kan man kanskje ende opp med av og til en følelse av at det blir veldig sånn
Det blir veldig hardt, men så kan man kanskje ikke helt se veien ut av det. Hva ville du gjort? Lek litt med formene på møbler. Sånn som baderomsmøbler, nå er det så mange avrundet former også på kjøkken. Tenk litt organisk form på speilet. Ta inn andre former. Et langt firkantet rom for eksempel. Ja. Ville du tenkt et avrundet bord der? Ja.
Kanskje et rundt bord, helt klart. Ikke avlangt runde hjørner. Jeg ville valgt et ordentlig rundt bord. Er det en huskeliste på et vis? Når jeg kikker inn i stua de for eksempel, som kan være et greit eksempel siden vi sitter her og podder, så er det jo ...
her er det fri flytt av materialmix og en variasjon av former som egentlig er ganske morsom å dekode. Du har jo for eksempel et gammelt konsolbord i gull. Ja, men
Men der har du ikke noe sånn gullspeil over der igjen. Nei, for jeg har jo kjøpt det som et set med et gullspeil over. Men da valgte jeg for å blande, så valgte jeg et helt moderne rundt speil. Og det er jo et sånt grunntips i ditt univers. For der tenkte du, her kan jeg få til en spennende kontrast som gjør det mindre sånn velkommen til mitt rokokkogjørne. Så er det liksom allikevel en vri.
Og speilet gjør seg kjempegodt alene på kjøkkenet. Så har du dessuten en klassisk gipsrosett, for du bor i en gammel bygård, men du har ikke valgt en lysekrone. Absolutt ikke. Ikke sant? Som lampe der. Hva har du da valgt i stedet? Jeg har valgt en kjempe moderne rund ringbare. Den er råkul. Jeg er så glad i den.
Så det er en veldig stram lampe som gir veldig godt lys. Jeg er kjempeglad i den. Er dette egentlig også til oss som har lyst til å krekke det kontrastgjemmet, er det faktisk en grunntips? Hvis du har det der litt ornamenterte utgangspunktet i
sånn som her, med listeverk, rosetter, karmer og profilerte dører og sånn. Er det her vi skal tenke, ok, her må lampa være skikkelig kontrast? Ja, lampe kan gjøre så mye med materialemiksen og formene i dette rommet.
Jeg har bestilt en ny lampe, så det kommer en veldig svær vi som er en veldig stor en som tar litt rommet. Det blir veldig spennende å se, men det kommer til å gi rommet et helt nytt uttrykk, for eksempel. Jeg tror mange synes akkurat det med lampe er litt krevende, for eksempel tilbake til det nybygghuset.
som, hva vil du tenkt, kan gjøre, kan øke liksom følelsen av, ja, materialmix i et sånt, ganske sånn stramt og kaldt. Og hareflater. Ja, mye hareflater. Ja, for rommet er i utgangspunktet også litt for stort, så du er nødt til å zone inn, så det er vel gjort da. Det er veldig enkelt altså, og det er veldig lett. Det er liksom,
Floss har noen veldig fine lamper med litt sånn tråder, ledningene hengende nedover. Jeg ville hengt de over kjøkkenet i litt sånn
ikke på rekke og rad. Og så har vi spisebordet. Neste zone, der vil jeg ha valgt en lampe som liksom tar rommet som er høyt oppi taket, henger høyt oppi taket. Ikke langt ned, ikke for langt ned, men at den er vid, at den er svær, at den flyter ut. Ikke at den går nedover. Jeg ville helst valgt noe brett for å zone inn denne sonen.
Spennende. Jeg så for øvrig, bare for å skyte inn noe jeg ble litt betatt av, det var vel et interiørmagasin jeg sveipet inn om nå lately, i Milk eller noe sånt. Ja, det er så bra. Det var veldig kult med et par der som
jeg lurer på om han var blomsterekoratør eller hvertfall var faren hans det anyways, jeg døde av den kåken og han hadde, og det eneste jeg har sett som så sånn dansk kul minimalist ut liksom men så hadde han en sånn gammel Murano lys i grønt med masse, altså det var så overdådig tone, den lampa var helt kokko
og som du tenker sånn, hvem kan få den lampa til å funke? Og det var sånn, jo, men han fikk det. Greit, han mailet det. Og da hadde han et sånt industrielt kjøkkenbord under, med noen metallstoler og veldig sånn
Det var ganske strippet rundt og ganske rå stil. Også den overdådige lysekronen som er så mye at du bare ler deg igjen. Og da mener jeg ikke disse sekkemuranene som er veldig innå. Nei, nei. Jeg mener de gamle med... Ornamenter. Ja, og blomster og ulike farger og alt sånt. Det er også en veldig fin kontrast. Helt riktig. Du kan også kjøpe noe vintert. Du kan kjøpe noe som bryter helt. Det bare slo meg at den lampa...
var all that i det litt sånn kule industrilokale kjøkkenet. Så gøy! Ja, det var gøy. Men bare apropos det, jeg ser at, til deg som hører på, akkurat den der med lampa er en litt spennende måte å prøve å få inn denne kontrasten på, og i hvert fall en annen form, en litt uventet form, kanskje er veien å gå der. Og så er det det, når vi snakker om materialbruken, så vet jeg jo også at
Du er litt opptatt av dette, men hvis man har veldig mye nye gulv, ikke vær så redd for å få inn et teppe, for eksempel. Få inn tepper. Skap, og gjerne med noen mønster. Det er veldig mange tepper med mønster. Det kan være... Det kommer som en farsott nå. Det er bare å se opp, se opp. Det er noe som kanskje kan være i dette litt nøytrale, i godstegn hjemme, som er nytt.
Eller ganske nytt. Et teppe, ja. Der kan du få inn noe som virkelig skjer, og som er spennende, som bryter litt. Men samtidig passer det inn. For det er jo det her hele tiden. De kontrastene som faktisk funker sammen, som i mat, som i klær. Det smaker godt sammen. Eller det ser kult ut når du har en jeans og kule høye. Det er jo en uventet kontrast, men det ser fett ut.
Det gjelder jo egentlig alt. Kanskje du som hører på har litt grep om mat, eller grep om mota, så er det liksom, det henger jo litt ihop det her. Det henger veldig ihop. Og et teppe kan gi rommet, ved siden av delen, sonedele, så kan et teppe gi et helt nytt uttrykk i rommet ditt. Så tenk liksom,
Tenk farger på veggene. Fargen jeg ga og et teppe, det kan gjøre ganske kjedelig. Har du det ganske kjedelig? Du gikk på budsjett når du skulle flytte inn. Du endte opp med å kjøpe ganske mye basic, så kan et nytt teppe og nye farger på veggene gjøre underståelig.
det verker altså. Vi skal innom en ting som jeg også vet mange stiller spørsmål om, og det er dette med det store spisebordet som ofte er firkantet. Og langt. En sånn lang, flat i rommet, kanskje også i kombinasjon hvis vi er i et sånt type alderom, i kombinasjon med et litt sånt hardt og firkantet kjøkken. Hva skal vi tenke rundt stolene da, Tone? For å tenke som proffsene med kontraster
Er det her vi skal ha noen litt avrundet stolrygger og litt forskjellige ting, eller? Sånn som de vi sitter på her, altså sarinen sine, tulipstoler, de er helt fantastiske. Det er designet på slutten av 60-tallet,
De blir aldri umoderne. De er å gi et funk i et litt sånn langt, litt kjedelig bord kanskje. Altså disse stolene, de vil bare poppe. Og det er en grunn til at jeg er en klassiker, nettopp fordi formen forblir interessant å se på den dag i dag. Den bryter med alle de stramme linjene. Den funker til et rundtbord, den funker til et firkantet bord. Men den lærer oss jo også noe om
at det er utrolig deilig med noe som ikke er helt fyrkant. Å, det er så deilig. Den runde formen, den er myk, den gir veldig mye. Og nå er vi jo inne i en tid, og det har vi jo gnålt om før, Tone, hvor det avrunda formene ...
Vi slipper ikke unna dem. Vi ser det over stolryggene, vi ser det på soffarmøbler. Det er jo nesten litt sånn leikestuestemning når man ser på nyhetene fra ulike møbelprodusenter. Det kan bli for mye av det også. Ja, det kan bli veldig mye. Man må begrense seg litt.
Men å ha litt organiske former er kjempefint. Men det kan liksom bli litt mye. Ja, men det er likevel en, for det er lett å tenke at ok, alle sliter med at alt er firkantet. Du kan jo på en måte kjøre et uttrykk som på en måte nesten skriker etter noe firkantet også. For det går jo begge veier. Ja, det går begge veier. Det kan bli for mye rundt også. Man trenger å stramme opp ting også. Men rundt et klassisk spisebord, jeg tenker jo litt sånn, det finnes jo flere alternativer enn det, men
Bollostolen fra Fogia for eksempel. Jeg ser jo at den dukker opp internasjonalt også, og det er jo denne ... Den lekende formen. Den lekende formen fyller jo noe rundt de stramme linjene som ofte hører til spisestue og kjøkken og alt dette, som igjen kan bli litt for monotont. Ja, kjedelig.
Tone, fine badrom, det vet jeg er en lidenskap for deg. Og et av spørsmålene som kommer oftest inn i inboxen din på Instagram, det er jo fra folk som spør deg til råds, hvordan få til luksusfølelsen på budsjett på mitt eget bad? Og da har jeg et kjempegodt forslag.
Store fliser, lyse farger, gjerne beige toner. Og ton i ton fug også, eller? Ja, ton i ton fug. Det gir bare enda mer luksusfølelse. Jeg har tre fliser som jeg har valgt meg ut her, som er mine favoritter.
Den ene, den heter Carbis Gold, for matet her er 60x120. En annen ting er jo at gold, altså liker du gullstilen, vil du ha gullarmatur, da har du flisen din her. Så har vi Sarmat Natural, den flisa er 80x80. Husk at jo større flis, jo mer luksusfølelse får du. Den passer den lyse nordiske stilen. Den siste favorittflisaen min, den heter Mononix Mate. Den er skikkelig klassisk, tidløs, blir allerfint.
aldri feil. Formatet her er 60x60, så den er svær den da. Og inne på rightprice-tiles.no der kan man se hele sortimentet av flis, sant? Det kan de, og det er så svært sortiment, så du kan gå deg litt vild. Og i tillegg så har jeg Right Price Tiles også kjempefin baderomsinnredning, min favoritt for luksusbade.
Det er Nordic. Den Nordic-serien er helt råfin, og så har de kjempefint armatur, og de har de fine, runde speilene med leddlys. Og der har du et tips, da. Ja, det har jeg. Speilet kan aldri bli stort nok. Husk for det. Du trenger større enn det du tror. Og apropos budsjett, Tone, vi har jo laget en helt egen poddepisode om luksus på budsjett. Den kan jo lytteren gå og høre på for å få enda flere tips. Det burde du. Er det sånn, Tone, at vi har et tilbud
oppå de allerede hardt presset prisene. Om vi har. Du får 20% på ordinære priser hvis du bruker rabattkoden TONE20 og dette gjelder fram til og med 30. juni. Så de allerede hardt presset prisene, de er trykket enda et tak ned til deg, kjære lytter. Så skal vi innom dette med miksen av jeg håper å si møbler. Vi må litt innom det, fordi
Det er jo også en av nøkkelkontrastene til noe som funker som bare det. Det er jo denne mixen av nytt og gammelt. Ja, den må vi alltid ha. Man trenger noen klassikere, man trenger noen gamle ting, kanskje noen orva. Sånn som jeg har jo en skjenk
som jeg har kjøpt vintert. Den er et smykke i mitt hjem, og det å få inn noen ting med patina og skjel, det anbefaler jeg alle. Og det er jo særlig et nøkkeltips inn i alle som sitter i
skal inn i eller sitter i veldig nye hjem, at der skjer det noe spennende med en gang du henter inn noe som ikke er produsert på 2000-tallet. Det gir en spennende kontrast med en gang, og det gir også det hjemmet ditt, det litt mer avanserte uttrykket. Det er nettopp det. Og hvis vi skal trekke det enda videre, når jeg blar i Top of the Pops-magasiner og ser på
hjemme jeg aldri kommer til å bli invitert inn i, så ser jeg jo liksom at ok, store designer i Paris liksom, de har noe nytt, definitivt mye nytt og mye eksklusivt og lekkert men så har de alltid noe gammelt også, det slår ikke feil
Så det er en sånn grunnoppskrift på at et interessant rom er å få til akkurat den kontrasten. Ja, du er helt avhengig av det. Og i tillegg for å få det spennende rommet, hvis vi tenker oss en stue da, så er de også sånn på kunst. Det gjelder det samme der, ikke sant? Du kan ha moderne kunst, men du kan ikke bare ha moderne kunst. Du kan gjerne ha plakater, men du kan ikke bare ha plakater. Åh, tenk på Dronningson, ja. Jeg har sett noen...
bilder fra både fra skaugummen og på slottet hvor hun har hengt opp nettopp moderne storartig superlekker moderne kunst inn i disse gamle erverdige rommene og det ser jo så fantastisk ut hun er så god med kunst der ser man akkurat den effekten den er slående og det ser 100%
mega lekkert ut. Så det ser med dronning Sonja som ideal her. Nei, men det du sa der, Tone, at man tør å blande litt der, og bruke det litt sånn om hverandre, ja, det blir spennende. Og liksom, tenk på noen av de maleriene som du kanskje har vokst opp med hjemme, det er sånn, man tenker, man kan gå lei, og man kan se seg blind på ting. Prøv å se med litt nye øyne rundt deg. Jeg vet også at noe som
kan være en takknemlig ting å bruke for å få frem
for å spille på spennende kontraster, er jo også tekstil på veggen. Ja! Det kommer jo så mye. Det kommer masse. Både tepper nærmest, som man henger opp i stedet for malerier, men også vevkunst. Stoffkunst. Dette er jo alltid spennende overflater som myker opp, som overrasker i former og i konsistens og
er det veldig mye hardt, så vil det jo vev folkens. Ja, altså det er så mye spennende. Det er det? Herregud, jeg har jo nabo som vever som parne. Nei, er det sant? Ja, Gunnel Dahlberg, hun lever og vever og lager skikkelig kult tekstil. Det er så gøy. Jeg blir alltid sånn ...
girer når jeg ser ting hun har vevd sammen. Hun lager litt sånn kule, skriver ting i vev, og det er ordentlig sånn røklet og morsomt, men ser amazing ut faktisk. Så det er sånn, ja, det kommer jo som en far. Det er jo det. Det er allerede. Det er altså keramikk, masse lekker i keramikk. Både vev og keramikk, som jeg håper å si er sånn tribute til 60-tallsmødrene våre. Nei, men det er litt sånn, det gjør jo også, det har jo også så spennende former, og liksom,
rare, rue og overraskende overflater som gjør underverker i de interiørene hvor det liksom er mye flatt og fint og glatt. Jeg vil gjerne skyte inn noe som vi har snakket litt om tidligere også, Tone, med dette med blankt og matt.
Ja, det er også viktig. Er det for mye blankt? Det virker ofte hardt, men noe blankt kan det jo være, men det må være for mye. Jeg elsker at du sitter bak en sånn gigantisk blank kule, som jeg er helt hengende på. Den mangler jeg i mitt hjem. Jeg
som en liten skjære, jeg har lyst på at alt sånn blinker, men... Ja, den er veldig fin, jeg må si en gang til, ja. Ja, altså dette med noe som overrasker nesten litt, i sånn både størrelse, men også overflate. Det blanke. Det blanke kan være veldig spennende, og jeg liker jo også at det er i stål, jeg liker stål, det kommer masse, liksom. Jeg er litt ferdig med messing, selv om det gjør ikke noe om jeg har noe med messing, men liksom, det er stål som gjelder, synes jeg, det er en...
Det tror jeg også vi kommer til å se masse av fremover. Det er stål i forskjellige former. Også den der kjempekula du har der, som et eksempel. Nå står den der, men du har den jo også tidligvis plassert på et mykt teppe ved siden av noe. Og der er jo kontrasten helt åpenbar. Det er det myke, deilige gulvteppet ditt, og en overraskende stor
som er kjempeblank. Det finnes jo ikke noe mer kontrastfylt enn det. Nei, det er veldig gøy. Det er det der hare kalle rundt firkantet. Og så siste tips. Jeg kom på, som jeg vet, egentlig også er litt typisk deg, Tone. Du er jo også veldig glad i store planter og blomster og kvister og hva som helst. Men dette også med noe organisk, som vi gjennomførte tidligere, men som det viltvoksende planten, som dukker
drar en kvist hit og en kvist dit. Spennende å se på med en gang. Det er gøy. Men så er det en annen ting, det er de objektene vi tar inn, pyntetingene, er også veldig viktige for å få dette spennende uttrykket. Ja, og hva er grunntipset der? Det er nok variasjon, at du liksom har litt forskjellige tyngde på tingene dine. Du må ha noe smått, du må ha noe stort. Og størrelse også.
Du må ha forskjellige former. Du kan ha noe med stein, du kan ha noe med marmor, du kan ha plastikk innimellom. Blånde former skulpturelt med kvadratisk.
Dette var en skikkelig kul episode å lage. Ja, dette er litt sånn masterklass-type, fordi nå lærer man jo, dette er jo neste level, dette er jo som interiørarkitekt eller som stylist, er dette de tingene jeg jobber aller mest med. Ja, og jeg synes det er så mye læring i det, og om du ikke skal nå umiddelbart tenke hvordan å omvendre det, så begynn hvertfall med å dekode
de tingene du har sett på Instagram eller i magasiner som du tenker er sånn, wow, det rommet der, det er helt fantastisk.
Se etter kontrastene. Hva er det som gjør at det spiller? Dette rommet er så spennende. Hvorfor liker jeg dette rommet så godt? Hva var det blikket mitt gikk rett på når jeg åpna dette magasinet? Det vil jeg si er et veldig lurt sted å starte, og knekker du den koden der litt sånn grunnleggende med å skjønne hvilke kontraster som skal inn, og hva som er nok. At det ikke slår hverandre ihjel, men at
at øyet blir på en måte mettet, akkurat passemett på de kontrastene, da er du et level up, Tone. Ja, du er et høyt level up. Og det er en annen ting som jeg skal si, som er veldig viktig for alt dette vi stopper opp med, det er at det er noe som er uperfekt der.
Hvis alt er perfekt, så blir det kjedelig. Det blir et kjedelig uttrykk. Du må alltid sette inn noe som er nesten litt stygt, eller rart, eller annerledes. Det er det som skaper det du blikker, som fanger blikket ditt. Herregud, det er nesten sånn med folktona. Den der bare penfjensen. Det er ikke det mest spennende. Nei, det er sjeldent det. Det må være noe smilrynker og noe litt sånn rart og uventet. Levd liv. Og litt levd liv og en rar sveis. Ja.
Det er da vi blir gira. Det er det vi liker. Tusen takk for at du hørte på Interiørådet. Vær så snill og følg oss i spilleren din, for da får du alltid beskjed når det er en ny episode, og vi kommer jo hver onsdag. Vi gir oss ikke på det. Nei, hver onsdag hører du oss. Og så følg oss gjerne på Instagram også, der er det noen tusen allerede. Gjør det! Ha det!