Hei og velkommen til dagens Lyttespørsmål fra pengerådet. I dag er det Mari som har sendt inn spørsmål, og hun skriver følgende:
Teksting av Nicolai Winther
Så til spørsmålet mitt er egentlig, hvor store utgifter må jeg regne med når jeg kjøper? Jeg regner med at abonnement eller leasing er litt dyrere, men hvor mye dyrere og hva er fordelene? Og er fordelene verdt forskjellen? Var det, Halgeir? Langt spørsmål, og et komplisert spørsmål også, og et av de store spørsmålene innenfor bilhold hvert på om dagen. Ja, det er ikke så lett å si akkurat hva utgiftene vil være for henne.
Fordi det er jo selvfølgelig avhengig av bilens nybilpris, hvor gammel den er hvis du ikke skal kjøpe en som er helt ny, og hvor mye hun kjører og så videre. Men vi kan i hvert fall ta i utgangspunkt noen tall. Og det er jo, opplysningsrådet for veitrafikken, de har jo kalkulert hvor
Hvor høy årlig kostnad, eller månedlig kostnad, kan du kanskje også ta for nyere biler? For da har de tatt med både løpende driftsutgifter på drivstoff, forsikring,
slitasje og ikke minst verditapp som gjør det helt klart største kostnaden ved å kjøpe en bil, i hvert fall en ny bil. Så hvis du tar i gangspunktet en ny bil da, så vil kostnadene for en litt sånn rimeligere elbil på 400 og rundt 420 000 være
Unnskyld, for en elbil er kostnaden for en rimelig bil rundt 6.600 i måneden. Det er en elbil med nybilpris på 420.000. Hvis du i stedet for å kjøpe en bensinbil til samme pris, altså rundt 420.000, så stiger måneden til 8.200.
Og en såkalt ladbar hybrid er på 7.700. Og en dieselbil er på 8.000. Så rundt 8.000 hvis du har mer konvensjonell drivstoff. Og rundt 6.600 hvis du har elbil. Det er litt høyere pris på selve bilen. 636.000 som er utgangspunktet for dieselbilen.
I opplysningsrådet stiger måneskostnaden til 9000 for elbil, 10000 for en ladbar hybrid, 10000 for en dieselbil og 11000 for en bensinbil. Dette er fortsatt 15000 kilometer årlig kjørelengde.
Og må jo preseseres dette er nye biler. Og det er klart at hvis du kjøper en treårig bil, så snakker vi om langt lavere kostnader for veldig mye av verditapet jeg har tatt de første tre årene. Og derfor
Når man da skal sammenligne for eksempel dette å eie med det å abonnere, hvis du ser på disse abonnementsordningene som nå etter hvert har blitt ganske mange tilbydere på de, så vil du ikke direkte kunne sammenligne et abonnement som gjerne er per måned med akkurat de abonnementene.
De priser jeg har satt opp der, eller kostnadene jeg har satt opp der, fordi at med noen unntak så er jo gjerne disse abonnementsbilene noen år gamle. Ikke fryktelig gamle, men sånn typisk 1-5 år kanskje.
Og det må ta, altså ha i bakhodet. Men de priserne der begynner jo å nærme hverandre i den forstand, og at det ikke nødvendigvis er en kjempe stor kostnad ved å abonnere. I hvert fall ikke for å si en, hvis du samlinger to år gamle bilen og sånt, med det å kjøpe den selv.
Hvorvidt det lønner seg er jo avhengig av mange variabler, og egentlig bør vi ha en egen podcast om akkurat dette temaet. Og jeg vil jo anbefale faktisk å sjekke VG sin sak nå som er lagt ut den uken om...
om bilabonnement, for dere har fått brukerråd og gått igjennom de mest vanlige sånne operatører av abonnement og klassifisert etter brukervennlighet og kostnad og hvordan vinner, som i akkurat det tilfellet her var iMove, er det vel?
som fikk høyest prangscore. Og det var en ganske stor forskjell mellom de som forbrukerrådet trakk frem som de beste og rimeligeste, og de som kom langt ned på lista. Så det er kjempeviktig å...
Hvis du har bestemt deg for et abonnement, så kikk litt på akkurat den saken, for den tar for seg veldig mange av de fordelene som er knyttet til nettopp abonnement. Disse ulike operatørene har ganske stor forskjell. En ting er jo bare bilen, altså hvilke type biler de har og hvor gamle de er, men det er jo også forskjell på hvor stor kjørelengde du har inkludert i det abonnementet, og hvor mye ekstra du eventuelt må betale hvis du
gå over den kjørelengden, så sjekk deg ut. Leasing, det er jo et annet alternativ som en bruker, men der må du huske at i en leasingkontrakt så binder du deg gjerne for minst tre år. Kan komme ut av den kontrakten, men da koster det ofte litt penger. Og en av fordelene med slike abonnementsordninger er at de er mye mer fleksible. De kan ta sisa på kanskje mellom en til tre måneder.
og da er du ut av den kostnaden. Så hvis du bare ønsker å ha dette i ett år eller noe sånt fremover, så vil du kunne gå ut av den. Mens en leasingkontakt, så
så er du litt som støkk med den bilen gjerne i tre år. Jeg bruker en av de tjenestene, faktisk, den som vant, men dette er absolutt ingen spons på noen som helst måte, men vi fikk jo da i og med at Skåden, Rest in Peace, den tok kvelden på vei til Vinterfjellet, så trengte vi en bil en månedstid. Jeg synes det var veldig smidig, og det tror jeg alle de aktørene har, det var veldig, veldig enkelt å få til en bil, veldig kjapt og
Så har de litt forskjellige modeller også Skal du låne i en måned, tre måneder, fem måneder, seks måneder Så får du en forskjellig månedsleie også på de billene Så du kommer litt an på liksom I hvert fall det Flex tror jeg heter, det til Bertel og Sten De hadde det rimeligere jo lenger du leier Ja, nettopp, ja Det er masse mye dykt Og som du peker på så en ting er hvis du
vurdere dette som en langsiktig bil-eiger, men du kan også se på det som en... Altså nå er det jo for eksempel en del som venter på nye biler, men det er lengre og lengre leveringstid for de, nye elbiler for eksempel, og da kan en jo i en periode gå inn på en sånn ordning hvis du trenger bil. En annen ting som er fordelagt i en abonnementsordning er jo at du kan også
Hos noen hopper, altså bytter, eller du kan, det de kaller en hyttebil, du har kanskje behov for en litt mindre bybil, eller en sånn liten pendlebil til det vanlige, men hvis du skal på langvisstur eller hyttetur, så kan du bytte til en litt større bil i x antall dager. Noen har jo det inkludert at du kan få for eksempel ti dager fritt i løpet av antallet et år.
Eller at du kan betale litt høyere abonnement for den tiden du bruker denne bilen, i stedet for den vanlige lille bilen din. Så sjekk det ut, det er mye bra der, men det er en stor variasjon altså blant operatørene.
Takk skal du ha, Hallgeir, og takk for et fint spørsmål, Mari. Hvis du som hører på podcasten har et spørsmål, send det til oss til tips at dinepenger.no eller en melding via Facebook eller Instagram, der heter vi Dine Penger begge stedene. Så bør du nå også melde deg inn i Facebook-gruppa vår som heter Pengerådet. Takk for at du hørte på.