I stedet for prishopp har det blitt priskrig i elbilmarkedet. Hvordan kan man utnytte dette som elbilkjøper, og hva kan vi forvente oss av nyheter fremover? Pengerådet er laget av Dinepenger og VG. Vi gir våre abonnenter smarte, ærlige råd om økonomi hver dag på dinepenger.no. Har du lyst til å prøve? Send en sms med pengerådet til 2030 og få tre måneder til bare 99 kroner.
I dag skal vi snakke om elbil, og for å hjelpe oss med det så har vi hentet Einstein Eyal Olsen fra tech.no. Du er testansvarlig der. Velkommen. Takk for det. I fjor så var vi i den situasjonen at det var flere kunder enn biler. Nå er det blitt omvendt. Hva er det som har skjedd de siste månedene i elbilmarkedet? Først og fremst.
Først og fremst fikk vi jo nytt avgiftsregime fra nytt år. Det kom inn moms på elbiler over 500 000 kroner, så det påvirket jo de litt dyrere elbilene i markedet. Men så kom jo også regjeringen med en, la oss kalle det en overraskelse i fjor i statsprosjektet, og det var at alle biler, også elbiler, fikk vektavgift som utgjorde mellom 15 000 og 25 000 kroner per bil, som gjaldt for alle biler.
Det har rett og slett gjekket opp kjøpsprisen for alle nye elbiler i dag. I motsatt retning så kom jo dette priskuttet til Tesla i januar, hvor de barberte vekk opp til 120 000 kroner av kjøpsprisen på en ny Model Y, hovedsakelig. Men det er også de andre modellene. Så de to virket jo litt i motsatt retning.
Men samlet, for Teslas del, så betyr det at prisen gikk ned i praksis. Samtidig så har vi jo hatt rentekutt, renteøkning, unnskyld, og litt vanskeligere økonomiske situasjoner i disse dager. Så det har jo gjort at veldig mange nybilkjøpere har satt seg på gjæret, for leveringstallene, med unntak av Tesla, har jo vært veldig mager så langt i år. Hvor mye er det den kostnader, den rimeligeste modellen, sånn cirka?
Hvis du legger til vinterhjul, vektavgift og det som er, så koster jo den rimeligste modellen 455 000, i dag. Det har kommet tal for, vi kaller det bil- eller prisstatistikk, eller bilsalgstatistikk, eller hva kaller vi det for nå, for mars måned, hvor man virkelig kunne se at folk har kastet seg rundt. Tesla satte vel en soleklare ny vegsrekord på en måned med over 7-8 000 biler.
Så det tyder vel på at det priskuttet i januar hadde en viss effekt. Kan du sette litt i kontekst, hva betyr 7500 biler? Er det mye, er det lite? Den forrige Tesla-rekorden fra mars 2019 var jo 5315 biler, da var det Model 3 som var den store navnet.
Men de fleste andre merker i Norge sliter med å levere mer enn 1000 av en bilmodell på en måned. Så 7-8000 er et voldsomt tal. For enkelte prosent så kan det være det de klarer i løpet av et år? Ja, det er mer enn top 6-7-8 i Norge klarer å levere på et helt år av en bilmodell. Når Tesla plutselig kutter prisen så mye, så bør man kanskje vente at alle andre har begynt å kutte prisen også av?
Ja, man skulle kanskje forvente det, men det har vært ganske få som har kastet seg på den galoppen i Norge. I Kina er det jo flere som har tatt opp konkurransen direkte med Tesla, men i Norge så er det jo i praksis egentlig Ford har kuttet litt fra sin Mustang Mach-E, Nio har, de kaller det for momskampanje, så de har liksom droppet momsregninger for en del kunder, riktig nok på lagerbiler kun,
Men utover det så har det vært overraskende lite direkte priskutt. Det er mest ulike former for kreative kampanjer. De kaller det for lagerbilsalg, eller demobilsalg, og de legger vev inn til jul, eller sånne typer rabatter i stedet. Så jeg vil nok tro det går an å forhandle godt, for det er veldig mange biler som står på lager rundt omkring. Men...
De store listepriskuttene har det ikke vært så veldig mange av. Man kan jo kanskje forvente det, at andre bilomtøyene kan jo ikke bare sitte stille på gjerde i all evighet og se Kaya i Drammen fylle seg opp med biler som ikke får solgt, mens Tesla bare selger unna biler. Kan man forvente at nybilprisen på andre merker også vil falle, bare som en naturlig effekt av dette her?
Skulle vi tro det i hvert fall. Men det er jo definitivt kjøpersmarked her, som gjør at du kan i hvert fall typisk få rabatter, som Snerle nevner, altså på inkludert vinterdekk, eller få i hvert fall noen sånne goodies i veggen når du skal kjøpe en ny bil. Fordi det har endret seg definitivt. Det kan jo også være at det er en beslutningsvakum akkurat nå, hva skal han gjøre? Vi har jo så mye at vi ikke har satt ned priserne så mye, men kanskje
kunne forvente. Men det er jo, det er kjøpens marked både på ny og brukt bil. For cirka akkurat et år siden så kjøpte jeg en elbil, og da føltes det som du var liksom, jeg vet ikke om du husker den der scenen fra Rignesære hvor den siste båten etter det trygge landet gikk, men da føltes det som jeg fikk tak i den siste bilen som mulig å få tak i før til høsten. Men sånn er det ikke nå, nå er det kort leveringstid på de fleste bilmodellene. Ja.
I fjor var det jo gjerne et års leveringstid og mer på enkelte bilmodeller, og det er vel noen som fortsatt er der, som har hatt produksjonsproblemer med covid og med Ukraina og med diverse. Men jeg har sett veldig mange produsenter og importører som nå reklamerer med at vi har lagerbiler kommet og hent i praksis. Ja.
gjerne noen fjorårsmodeller lignende som bare står og venter på at noen skal komme og kjøpe dem. I siste årene så har det jo vært en egen industri, det er i hvert fall et egen marked for personer til med selskapet som har kjøpt opp forhåndsbestilte elbiler som da har
enten solgt via en kontrakt eller solgt bilen via når de har fått den med en gang til nye kjøpere. Det må jo være et marked som nå er helt borte, eller er det noen biler fortsatt som det er etter spørsel etter å få på kort tid BMW-
Det er jo noen modeller der som åpenbart fortsatt har lang, eller i hvert fall en god leveringstid. Der vil det nok fortsatt være noen som kan spekulere på den måten hvis man klarer å være tidlig ute. Men spesielt for de som drev med Tesla, så kom jo det ikke ut i januar. Det var en del som rett og slett gikk under, fordi de ikke klarte å takle den
Det tapet da ble på de bilerne man hadde kjøpt før jul, som da plutselig ble 100 000 kroner mindre verdt 10. januar eller noe sånt. Jeg kan tenke meg at det var noen som satt kaffen litt i vrangstruppen den morgenen når de leste nyheten om at vi bare over natta fjerner 120 000 kroner på en av de mest populære bilmodellene våre. Ja, det er glad jeg ikke satt med den kaffen og ventet, altså. Det er...
Men den ene stø den andres brød, som det heter, det er klart når du får så store priskutt, og Tesla er jo en veldig stor aktør, den største kanskje innenfor elbil i Norge, så vil jo det påvirke brukmarkedet også. Er det mulig å gjøre noen gode brukkjøp nå?
Jeg vil jo si at for Tesla så har jo nesten det priskuttet på ny bil nesten vært overført krone for krone til bruktmarkedet også. Jeg kan jo bare ta meg selv som eksempel. Jeg er jo på jakt etter ny bruktbil i disse dager, og jeg så på en Tesla Model 3 2019 Long Range før jul. Den kostet da
415 000 sikker. Nå får du en eksakt lik bil som hadde gått omtrent like mye for 340. Så det er jo ganske tydelig hvor mye det markedet har endret seg bare på de få månedene siden den gang. Og det er jo ingen tvil om at det er Teslas eget ny bilkutt som har sørget for det. Hvis du ser på det markedet for hva skulle du si...
kaller det gjerne bil nummer to biler de eller pendler bilen de som kjøpes kanskje i første rekke for å pendle til jobb og slippe bompenger eller gjøre avhøret bompenger og så videre i hvert fall altså biler under 100 000 har du sett noe effekt der på de rimelige rimelige gastobrykkbilene? Noe har det vel vært men ikke selvfølgelig like mye som på de
Jeg solgte jo min egen 2016 Kia Soul på flyet til New York her for et par uker siden, og den fikk jeg 75 000 for, og i brukmarkedet så koster veldig 100 000 omtrent nå når du kjøper dem fra en forhandler. Og der har det vel vært en mindre påvirkning, vil jeg vel si. Mm, mm.
Vi har utfordret deg til å komme hit med noen konkrete, gode brukt kjøp, men jeg tenkte før vi går løs på det, så er det hva bør man, hvis man er på jakta etter en brukt elbil, er det noe spesielt man bør se etter?
Det mest nærliggende er vel å se på batterihelsen, altså status for batteriet. Hvor mye batterikapasitet gjenstår av det som var oppgitt, staden var ny. Det får man jo testet hos en del forhandlere, altså hos en del verksteder. Elbilforeningen tilbyr jo en egen test fra et selskap som heter Avilo.
som jo, det er litt omstridt hvor nøyaktig den er, men der er også en mulighet til å få testet rett og slett hvor bra er dette batteriet fortsatt, og det kan jo være spesielt relevant hvis bilen er 4-5-6 år gammel.
Også hvis bilen har litt begrenset batterikapasitet i utgangspunktet, hvis vi snakker om for eksempel de pendlerbilene som du snakker om, Hanger. Men hvis du ser på en bil til tre-fire år, da, hvor mye kan man forvente at batterikapasiteten har falt i snitt, tror du, på den tiden? Det har jo vist seg at batterien holder bedre enn det man kanskje frykter da man starter med elbil. Og
Jeg vil vel si at tre-fire år, kanskje fem prosent, er en tommelfingerregel. Det er jo en grunn til at de fleste elbilbatterigarantiene ligger på 70 prosent etter åtte år, eller vel de fleste 80 prosent etter åtte år nå. Da har man på en måte sikret seg godt, for det er ganske få biler som har så stort batteritapp på den tiden. Ja.
Men det er ikke sånn at du kan bare gå og bytte batteriet? Dessverre. Så enkelt er det dessverre ikke. Hvis du ikke har en bil fra Nio, som er en kinesisk bilmerke som tilbyr på en måte løse batteripakker til bilene sine, der kan du også abonnere på batteriet, og de har batteribyttestasjoner som står veldig få steder i Norge forløpig, men hvor du kan i stedet for å hurtiglede, så kan du dra dit og bare bytte hele batteriet, og da får du også et helsesjekk av batteriet som nytt.
Men la oss få de gode kjøpene. Har du delt inn på noen måte? Ja, altså, jeg synes jo at hvis vi går opp på de litt nyere brukte elbilene, så synes jeg at ID-bilene fra Volkswagen har hatt en ganske ok rabatt siden de var nye for bare et par år siden. Du får jo en lite kjørt ID.3 for eksempel, som jo er den nye versjonen av Golf.
til 250 000 kroner i dag, og det er jo en pen rabatt på to år. En bil som er kjørt kanskje 20-30, 18 000 så var jeg før vi gikk i studio her. Så de er jo knapt kjørt, en del av disse, og du får dem for godt under 280 000 kroner, vil jeg si, mange av dem. Det samme gjelder også storebroret ID4, som jo er mer av en familiebil-kjøret,
Den koster jo 350-360 000 i dag, riktig nok ingen av dem med firehjulstrekk, for de kommer litt senere, så der er det litt mindre veldig. Men hvis du kan godta bakhjulstrekk, så får du jo nesten 500 kilometer ved LTP-rekvide for 350 000 kroner, og det er
Det er jo en ganske ok deal, synes jeg. ID.3, hvor ligger den på i rekkevidden? 420 kilometer, ca. Men jeg vil kanskje anbefale at du da velger, ikke velger de modellene som heter Pure eller City, for da får du et litt mindre batteri på 45 kilowattimer, mens det vanlige, jeg går og tegner 58 kilowattimer på de modellene som heter First, som var den første...
Den første runden de leverte. Og vi snakker to til tre år, da har vi jo gått inn for det som er garantiperioden også, ikke sant? Absolutt. Så det bør være et relativt trygt kjøp. Og det var jo mye styr med disse ID-billene i starten, og programvaren ombord hadde mye bugs, og det var mye rart, men det virker som de har fått styr på det. Så jeg vil mene at det er et ganske trygt kjøp i dag.
ID.3 og 4, god kjøp. Har du noen fløy på liste av de? Du kommer jo ikke unna disse litt eldre Tesla-modellene også. Hvis du snakker rekkevidde for pengene, så er det vanskelig å komme unna en Tesla Model 3 i 2019-versjonen primært. Som sagt, det var den jeg så på før jul, da kostet den 400 kroner.
og nå får du dem for 330, 40, 50 litt avhengig av kilometer kjørt men da får du jo 580 kilometer rekkevidde stort sett for de pengene i firehjulstrekk og massevis av hestekrefter og alt det som Tesla-bilene ellers kommer med Mitt ankerpunkt mot 2019 Model 3 vil kanskje være at
den er ganske dårlig støydempet. Det er en ganske bråkete opplevelse å kjøre den bilen hvis du ikke gjør ekstraordinære tiltak for å støydempe den på egen hånd. Men utover det så er det det finnes utrolig mange ute på brukmarkedet av akkurat den modellen. Så
Så der er det nok mulig både å prute og gjøre noen gode kjøp. Hva kan du anta at en av de mange tusen som har nå kjøpt seg en ny Tesla, er de som selger rundt noen gamle Teslas også? Så det er kanskje veldig gode prutemuligheter der. Jeg vil tro det, det virker sånn. Hvis du går på Finn eller Rebil eller noen av disse forhandlerne som driver med sånt, så er det nærmest endeløse rekker av Model 3-er fra 2019 og 2020 som...
friste. Du kjøpte jo en bruk Tesla i sin tid, og du er vel happy, er du ikke det? Jo, veldig. Jeg var litt nysgjerrig på dette med batteritapet, men det er nok kanskje jeg er kanskje innenfor med 5% der jeg tror min det var en Tesla S da, som jeg nå merker at den var vel over 600 i utgangspunktet.
kilometer rekkevidde hvis du makser den, og så nå er den kanskje på 560-570 da. Men den er jo bare en 3, ja, hva blir det? 3-4 år gammel. Men den skal vel kanskje ta på seg såpass. Jeg har vært veldig fornøyd, om jeg sier det. Er det noe annet? Det må jo kanskje også sies at forskjellen på 600-560 i praksis ikke er så veldig stor. Nei, det er ikke det. Du kommer der stort sett dit du skal med det, Johan. Stemmer det.
litt mer prekært hvis bilen går 15 mil utgangspunktet, og da mister 5-10%, så det vil du merke. Også, ikke minst med den rekkevidden som oppgjør, er det en reell rekkevidde, eller er det godt og varmt og medvind? Ja, i praksis. Altså, den WLTP-standarden som vi bruker i dag, den er jo...
Den testes jo i en lab, og den testes jo under 23 grader, eller hva det er, temperatur og sånn, så det vil jo være...
mest mulig representativt for gode norske sommertemperaturer, vil jeg vel si. På vinteren så vil du veldig sjelden komme i nærheten av de tallene. Jeg merker det nå i påskferien at du plutselig fikk opp noen tall på rekkevidden som man ikke har sett lenge, for vinteren den tar bort mye rekkevidde. Det gjør det. I de testene som vi pleier å kjøre, så er det ikke nok ganske flatt, så har tommelfingeregelen min etter hvert blitt at to tredjedeler av VLTP-rekkevidden på vinteren hvis du kjører relativt
forsiktig er omtrent riktig for de fleste biler. ID.3, 4 og Tesla, har du noen flere? Når man skal se på brukt bil, så er det ofte en smart ting å gjøre, er det kommet en ny versjon av den bilen man er på jakt etter. Her er jo den nye Audi e-tronen
et eksempel, den kommer jo i ny versjon i disse dager, Q8 jeg tror det nå heter, og det finnes veldig mange ut av den gamle modellen, som jo også har vært en av Norges, det var jo Norges mest solgte bil i 2020, så der er det mulig å gjøre en del gode kjøp, synes jeg, det er jo en stor familiebil med relativt stort batteri på 95 kWh, den er noe tørst, det må sies, den bruker en del strøm, så du får ikke, selv om den har stort batteri, så får du ikke
den Tesla-aktige rekkevidden, men det er en stor bil og en komfortabel bil, ikke minst med luftdemping og alt. Den starter på rundt 400 000 i brukmarkedet i dag for en bil som ikke har gått veldig mange 10 000 kilometer. Hva var nypris for den, husker du det? Nei, de har jo kostet 600 000 og opp, stort sett. Her finnes det jo to batterivarianter, en med 95 kWh som sagt, og en med
et noe mindre batteri på 73 kWh. Så det må man jo tenke om hvis man har bruk for den ekstra rekkevidden, så vil jeg definitivt bruke de kronene det koster å få det største batteriet.
Og ingen av disse bilene, i motsetning til Tesla, har eget laddnetverk. Du må ut og jakte. Du må ut og jakte, men nå er det jo heldigvis sånn at Tesla har åpnet sitt nettverk for alle andre også, så lenge du har en bil med såkalt CCS-kontakt. Så det...
Minus er jo at du betaler litt mer enn det Tesla-eierne stort sett gjør hvis du ikke betaler for Teslas abonnement. Men laderen står der, og du kan bruke den.
Så er det selvfølgelig sånn at noen biler har ladeporten plassert litt upraktisk for å bruke Teslas veldig korte ladekabler. Men det går. Du bare kan risikere å enda opp med å irritere noen Tesla-eier på veien. Ja, og den kan vi jo sende rett over til deg, Hager. Det blir litt irritert, gjør det ikke det? Hvis min Hyundai ruller opp ved siden av din Tesla og tar halve effekten av ladingen,
Nei, jeg har ikke sett det så mange ganger. Så sint er du, du blir ikke sint du. Nei, men det har vært lite av andre enn Tesla, i hvert fall nå vi har ladet, må si at jeg lader ikke så ofte, jeg lader primært hjemme, så det er først når vi skal langveis kjøre, da er det da vi lader på Tesla-stasjoner, og det har vært lite av andre biler der faktisk. Så det har ikke vært noen irritasjon, du får ikke noen irritasjon på det. Nei. Har du noen enda flere biler med deg, eller noen i...
Hvis vi snakker om de rimligere modellene, så er det jo stort sett, da må man tilbake en generasjon, kanskje til og med to generasjoner i elbilmarkedet for å, altså du får jo Nissan Leaf, du får Kia Soul, du får e-Golf, til der halvgegenemtest er rundt 100 000 kroner i dag. Spesielt der vil jeg vel ha vært ekstra avvarsom med at hvis det finnes to
to versjoner av en bil med to generasjoner med forskjellig batterikapasitet så vil jeg være veldig forsiktig om å velge for eksempel de eldste Nissan Leaf som har 24 kWh batteri fra starten av og det, hvis du sier at den har mistet 10-15% på de årene siden i 2013 eller hva det nå måtte være så er det jo ikke veldig mange kilometer rekkevidde igjen
Så hvis du da ikke vet at du bare skal bruke den bilen fra å kjøre innad i byen og har lading overalt, så ville jeg vært litt forsiktig med å velge disse eldste modellene. E-Golf er jo en populær bil i Norge, og den hadde jo først 24 kWh batteri den også, og så kom den neste generasjonen med 35,5 kWh, og den forskjellen der vil du nok merke godt i praksis.
Så kanskje ville valgt å legge på de 20-30 000 det koster deg å få en par år nyere EGOL for eksempel til 140-150 000 med større batteri.
Og det er jo slitsomt, eller irriterende hvis du står oppe i morgen og merker at bilen har ikke blitt ladet den natta, og da er du fotgjenger. Ja, rett og slett. De fleste som er på jakt etter bil i dag, jeg har vel rekkevidde som punkt nummer en foran i jernvilje, tror jeg.
spesielt der med de der L3-bilene med småbatterier, så er det ikke verdt å bruke litt ekstra både tid og kanskje også penger på å sørge for at man har som man klarer seg. Er det noen...
Bør man være ekstra på vakt? Man har jo alltid, når man kjøper en brukt elbil, eller en brukt dieselbil, eller en bensinbil, så er det liksom, er det fond på NAF-test å få testet det og sånne ting. Men du får testet det her, og da er det greit. Men jeg føler at man skal kjøpe en brukt elbil. Nå ser jeg på dere begge to, så kan dere svare det som vil. Men er det sånn, bør man være litt ekstra bekymret for å kjøpe en brukt elbil? Eller bør man være like trygg på det som med en vanlig bensin- eller dieselbil?
Ja, vet ikke, men det virker, altså, man sier ofte at det er færre slitedeler på en elbil, så sånn sett så er det kanskje færre ting man trenger å inspirere, inspirere, inspirere en bensin- eller dieselbil. Det kan det jo være, men det er klart at det er store...
Ja, jeg skal bare si elefanten i rommet, det er i hvert fall det viktige, jeg passer på spesielt batteriet og antar også bremsene, for det er i hvert fall noe som vi ser ofte på elbilen, og for tilbakemelding for verkstedet også, at der er det mye, ikke skade, men det er mye retting da, fordi at man bruker forenkelt elbil, bruker bremsen veldig lite,
Et godt tips er å sette bråbremser av og til. Jeg har gjort det selv. Berksted sa at det var to valg. Enten må vi gjøre jobben for deg, altså det var jo rustdannelse på bremsene, eller så kan du finne et godt strekk, og så bråbremse alt du kan, og det må du gjøre to-tre ganger. Så jeg fant det der. Og da må du gå fra 90 og ned til null på noen meter.
Og det var liksom sånn, det var tøft. Det var litt sånn brutalt å gjøre nesten. Jeg har liksom sjeldent bråbremset på den måten i alle fall, når det ikke var noen grunn til det, annet enn å bli kvitt noen rust. Men det funket. Sparte de pengene. Rån å tjene penger. Spar penger. En fra jern er jo ikke fremmed for litt råning. Neida, men det var jo et uttrykk. Altså, det er et eller annet. For jern så kan jo alle veier, der er det jo...
en kilometer frem og en kilometer bak, men i Oslo er det litt vanskeligere å finne det strekket du trenger for å brå bremse, for å si det forsiktig. Hvis vi ser litt fremover, hva skjer i nybilmarkedet nå fremover? Er det noen spennende nyheter på gang? Jeg vil jo si at 2023 er kanskje ikke et like intenst nybilår som...
2022-va, kanskje. Men det kommer noen spennende modeller i år også. Vi har jo for eksempel Fisker Ocean, som jo nettopp kom med offisielle rekkeviddetall, som jo ble over 700 kilometer for den heftigste versjonen. Så det vil jeg jo tro er en bil som en god del nordmenn sitter og venter på. Det er jo en relativt romslig familiesuv med litt sånn
skal vi kalle det, Range Rover utseende, med litt sånn kuba-aktig hekk. Den startet jo på, eller i hvert fall før Mooms avgiftregime kom på plass, så var jo budskapet at den billigste versjonen skulle starte på 372 000 kroner, som jo for det man fikk i den bilen virker som en veldig attraktiv pris. Så blir det spennende å se om de klarer å levere den rimeligste modellen til
til den prisen som vanlig for disse elbilselskapene så starter man jo med den heftigste modellen først, heftigst og dyreste modellen så den tror jeg blir spennende, og så viste jo Kia akkurat frem sin EV9 som også er en sånn svær familiebil med tre seterader og massevis av plass en andre seterad du kan snu helt rundt for eksempel så de andre og tredje seteradene kan sitte mot hverandre så
Den ser jo i praksis ut som en forvokst Kia Soul, så det er jo et design som jeg elsker å hate. Det tar seg kanskje litt bedre ut i den store bilen.
Man kan jo, i hvert fall hvis man turtler ut rundt i Oslo, så kan man jo... Det er veldig vanskelig å ikke legge merke til at det er en del kinesiske biler som prøver å få innpass i norske markedet. De har jo store utstillinger, både Karl Johan og en borte ved Ake Brygge der også.
Hva er din holdning, ikke holdning, men hva tenker du om disse bilene fra Kina? Er det bra greier? Jeg tenker at hvis man ser bort fra det principielle med Kina og de innvendingene som folk måtte ha der, så de fleste av dem er jo gode biler. Altså,
I Kina, de kinesiske produsentene har jo blitt ganske gode på premium etter hvert. Det er ikke bare Audi og Mercedes og BMW som kan lage luksuriøse biler med gode kjøreopplevelser. Jeg kjørte jo Nio ET7 forrige uke, for eksempel, som er en Tesla Model S-aktig lang sedan. Den er absolutt ikke bygget for å være praktisk, men den er forferdelig komfortabel å kjøre, det må man si. Med luftdemping og
utrolig godt støydempet bil og sånne ting så det er litt litt hit and miss vil jeg si med de kinesiske modellene som jeg har kjørt så langt i hvert fall noen har åpenbare kompromisser man må gjøre for å komme såpass langt ned i pris som
de jo gjør, enkelt av dem. Og så har du andre produsenter som satser mer på premium og den øvre delen av markedet, og de synes jeg gjør det relativt bra til en
noe rimeligere penger enn en del av de mer tradisjonelle produsentene. Hvis det er en Nion, hva ligger den på i pris? Den starter vel på 640 000 eller noe sånt, men Nio har jo som sagt den litt spesielle forretningsmodellen med at du kan leie batteriet i tillegg, så hvis du gjør det så slipper du å betale for batteriet på forhånd, men du betaler en leiepris på mellom 1400 og 2000 kroner i måneden for å leie dette batteriet.
Så hvis du tar den 1-7 som jeg kjørte med batteri, 120 kWh batteri og alt, så koster den 880 000 kroner. Og det er inkludert moms? Ja.
Bra. Er det noe mer vi skal legge til på elbil, Halger? Ja, nå må jeg jo herfor punkterer det at det er jo fortsatt, når det gjelder, vi har jo snakket litt om kjøpsprisen, men når det gjelder liksom tripsutgiftene, så er de jo fortsatt betydelig lavere enn andre biler. Nå så jeg at opplysningskontoret for veitrafikk, de hadde jo oppdatert sine analyser i slutten av mars her, så
og konkludere med at for eksempel hvis du kjøper en ny elbil da, 2480 000 som er litt i dette området vi har snakket om, og kjører 15 000 kilometer i år, så er kostnadene over 23 000 kroner lagere enn for en el-bensinpris til samme pris, altså bensinbil til samme pris i året. Altså 23 000 kroner billigere. En del av disse kostnadene er jo
er jo en verditap. Men forskjellen i verditap er kanskje ikke så stor egentlig. Det kan jo faktisk bensinbiler og kanskje et forenkeltemerke være lavere verditap enn elbiler, men det er jo primært driftskostnadene. Der ser jeg jo generelt en ganske stor økning fra tidligere år på grunn av økning i energiprisene, både for strømforsøvet, men også for
for bensin og diesel. Og når du ser på litt dyrere elbiler, 640 000 hvis du går opp et tak, så er kostnadsforskjellen per år over 27 000 hvis du sammenligner med en bensinbil.
Så da har du altså for den bilen 126 000 i kostnader for en elbil, og 153 400 for en bensinbil som er over 2002 kroner mer per måned. Så det er jo fortsatt mye å hente kostnadsmessig på å kjøre elbil framfor bensin, diesel og hybrid.
De tallene her fordrer veldig mye tid til at du lader hjemme i hoveddelen av tida, fordi en ting som har slått veldig kraftig inn på de priserne er jo at hurtigladeprisene har gått opp noe voldsomt sammenlignet med før denne strømprisen begynte å gå opp. Og alle leverandørene satte opp sine priser til det dobbelte i praksis. Og det skjønner man jo når strømprisen var 3-4 kroner kilo hver time. Ja.
Men i dag er den jo ikke det. De færreste har satt ned de priserne like mye i hvert fall forløpig, så det er ganske dyrt å hurtiglade i disse dager. Stemmer det også, ikke minst når du kan lade hjemme, så kan du også time dette til hvordan prisen er. Jeg lade litt i natt, så jeg på appen, og det var til to øre, det var ikke det var time. Det tjente penger, faktisk. Det tjente penger, ja, egentlig.
Så det er også et kjempeviktig forutsetning at du har muligheten til å lade hjemme, og for eksempel hvis du leier eller bor i leilighet, så er det ikke sikkert at du får den muligheten. Og at du har en måte å ha litt sånn smart billading, enten det er laderen eller via en app av noe slag.
Ja, eller så kan du jo i praksis gjøre det manuelt hvis du har tommel til å løpe ut i bilen. De fleste biler har jo en egen tidsstyring av ladingen. En tommelfrykkel kan vel bare være å legge den til natta, for det er jo vanligvis det billigste. Men det er jo ikke alltid tilfelle, i hvert fall ikke i den situasjonen vi har vært i i dag, eller disse dager hvor strømprisen går opp og ned i løpet av døgnet så mye som den har gjort. Så...
Ja, du kan absolutt gjøre det med en smartlader eller med en smartapp til bilen din, men du kan også gjøre det manuelt. Siste tipset der er jo, da har du jo riktig nok en risiko for dårlig avstand på bilen, hvis du velger en Tesla S, det var vel stort sett før 2016 kanskje, så er det en del av de som selges med...
med gratis lading fortsatt. Bare pass på at den fordelen følger bilen og ikke eier, for det har jo vært ulike kampanjer på de gamle Teslane om dette fylte da eier eller bil, men hvis det følger bil så skal de ugangspunktet også kunne fortsatt
for en del modeller kunne lade helt gratis. Men det er jo på Tesla-segnet. Det er jo ikke slik at den er bra for motoren å lade på de stasjonene i årevis, men der ligger det jo en liten prismessig gullrot, fordi det virker ikke som om det er tatt høyde for den ideelle prisen.
at når strømpysen har gått ganske mye opp, så har ikke det gitt utslag i særlig stor grad på disse gamle Teslaene som har gratis lading. Da tenker jeg sette streket. Takk for at du kom, Sten Hjale. Takk også til Halge. Vi er tilbake neste tirsdag på Podme. Der er det spørsmål og svar-episode. Og så er det neste torsdag igjen, så er vi tilbake med en åpen episode av Pengerådet.
Produsent er da motorcyklist. Magne har jo ikke bil, han kjører motorcykler. Nå er det motorcykeltid også, så hvis dere ser etter en fyr som suser nedover reaten på en etter Tønsberg tur etter tur, så er det Magne. Jeg heter Andreas Fredriksen, så har vi tilbake igjen neste uke. Ha det.
Du har hørt en podcast fra VG. Ansvarlig redaktør, Gard Steiro.