Du skal forsikre katastrofen i livet ditt, ikke bagatellene. Men pass på at du ikke betaler for mye for å sikre nettopp katastrofene dine. Pengerådet er laget av Dinepenger og VG. Vi gir våre abonnenter smarte, ærlige råd om økonomi hver dag på dinepenger.no. Har du lyst til å prøve? Send en sms med pengerådet til 2030 og få tre måneder til bare 99 kroner.
Men før vi gir litt god råd til hvordan du skal få ned forsikringsbeløpene dine, så skal vi ha Andreas til historiegjørende her, Halgeir. Og visste du at forsikringer i en eller annen form, det har vi hatt
egentlig i alle tider. Da fant det samfunnsliv. Og den første nedtegningen finner du i Hammurabis lovbok. 2250 før vår tidstrening. Da er vi i Babylonia. Da er vi langt tilbake. Akkurat. Stasjonen som Vigge. Rett og slett. Det er vel utenfor Bagdad, i dagens Irak.
Men hvis vi reiser litt... Og det var altså en første tegn til en sikring da, en forsikring som noen tegnte på som noen andre da skulle erstatte i tilfelle det vondt skjedde. Det var vel sånn at man betalte hva skal vi si...
Det var jo transport dette gjennom ørkenen, ikke sant? Og som en sikkerhet for at de skal komme frem, så ga man et lån mot en høyrente, og så fikk du tilbake talt lånet hvis karavana nådde målet ditt. Det var det noe usikkert, dette er over 4000 år siden, så jeg er ikke helt sikker på... Du var ikke primærkjelden. Jeg var ikke primærkjelden, men det var jo du som kan gjøre det. Det har fantes forskjellige former for forsikring, som sagt, hele veien. Det har fantes i middelalderen, det har...
på Island, så var det på 1100-tallet faktisk, en eller annen form for forsikring. Det er ikke sånn som vi kjenner i dag, men det var på en måte en hjelp til å bygge opp hus som brant av brann var jo gjerne utgangspunktet for at man hadde forsikring. Dette var før kjeledyr
og mobiltelefonstid da. Ja, ja. Så man... Tipper at de vikingene som da levde i hvert fall her i Norge, de gadde vel ikke forsikra så mye, gjorde de det? Nei, det tviler jeg veldig på. De skolte vel på at de skulle klare å klubbe ned de som eventuelt prøvde å komme og ta og stjale ting eller brenne ned ting. Men de som var på andre siden av kjølen, de burde kanskje hatt en forsikring mot nettopp vikingene. Ja. Vikingforsikring. Innboforsikring og både villa og innboforsikring. Ja, det er det.
burde ha det meste, men det var jo ikke en forsikringsordning hvor man fikk penger, men du fikk hjelp til å bygge opp huset ditt. Passet også i Norge i gulatingsloven. Men, nå spoler vi enda frem noen hundre år, og dette skal jo lede ut til en quiz til deg, Halger, selvfølgelig. Når ble det første forsikringsselskapet i Norge opprettet? Og hva heter det i dag? Eller hva heter de i dag? Eller hva heter alle sammen i dag? Ja, altså, jeg vil tro at det er
faktisk enten er storebånd eller gjensidige, men jeg tipper det var gjensidige eller forløpene på gjensidige. Og hva heter det oppi innen, det er jeg litt usikker på, men jeg kan tenke meg at de har kanskje gjensidige i navnet sitt. Muligens når 1700-tallet
Ja, du er inne på noe, men du snublet litt på målstreken. For det er flere fasitsvar her. Og jeg kan gi deg et hint da. Det er to selskaper som finnes i dag. Begge har de samme røttene. Ok, det kan det være. Og nå har jeg gitt deg storebrann da, som nevner, mer eller mindre. Så nå burde det være superenkelt for deg å finne ut hva det andre selskapet heter. Ja, det er jo, ja, så får vi et if.
ble jo fusionert ut av det gamle Storebrand. Og hva var det hetet før det nå igjen? Eieiei, Forenet eller nei? Nei, det husker jeg ikke. Nei, men det var. Det er IF, og det er Storebrand. Og de har jo samme røtter, kan man si. Ja, det har de jo. De ble jo da...
På 90-tallet så ble vel da skadeforsikringsdelen av Storebrand fysjonert ut, og så kom det vel noen svensker inn på laget? Ja, det var vel Sampo som kjøpte de. Svensker slash finner var det vel egentlig et Sampo, tror jeg. Og så startet Storebrand igjen med skadeforsikring
en del år etterpå. Men det er fortsatt at Sorban er jo en liten skadeforsikrings... 5% av markedet. Men det var da enkelt og greit Norges drankasse.
Ja, nettopp Norges brannkasse, ja. Den heter jo selvfølgelig noe annet da. Den alminnelige brannforsikringsinnretning for bygninger i Norge. Ja, jeg forstår at de forkortet det litt ned. Så det er litt gøy å tenke på. Det er selskaper i dag. Det er litt sånn som sparebankene egentlig også. Og Coop for den slags skyld også. Det er institusjoner med lang, lang, lang, mange hundre års historie. Men nå var det de...
ble stiftet? 1767 er liksom ordet. Men det var ikke så verst da. Nei, jeg synes du var ganske god. Jeg synes du var litt streng med meg. Nei, du får... Jeg får for storbane, jeg får for 1700-tallet. Jeg tenkte jeg skulle si 1753 av en eller annen grunn. Det var ikke så langt frem. Nei, var det på grunn av at
at du tenker selvfølgelig på en gjensidig forening, basert på frilitt tilstede for husherren i Kristiania. Fra 1753 ble det opprettet en eller annen sånn brandforsikringsordning. Det var mye bybrander. Det stemmer det. I London, du husker jo dette godt, Algeir. Det var bybrander i København. I Kristiania. Som vann på gåsa. Det er sarkasma.
Vi skal fortsette med Halgar og ha Andreas litt lille historiegjørende før vi snakker om litt mer moderne ting. Vi skal jo snakke om forsikringer, gi deg god råd til hvordan du kan få ned premien på det du betaler inn. Du har mange punkter vi skal gjennom.
Kan du fortelle litt om hvordan forsikringsmarkedet ser ut i kroner og øre? Det er jo i hovedsak delt mellom fire store grupperinger, eller fire selskap. Det er jo en ganske konsentrert samling, akkurat som du for så vidt også finner hos bankene, selv om
Man ofte trekker frem at det finnes over 100 banker, så er det i hovedsak 3-4 store grupperinger i bankmarkedet. Det er DNB, det er de utenlandske, altså noe av den danske banken, det er sparebankene. Og i forsikringsmarkedet er det vel tett opp til 80% helt mellom nemte if, gjensidige,
Og så har du Trygg, og sist men ikke minst en fusjon av DNB og Sparbark 1 som er fremtidens forsikring. Og de fire delene i markedet. Så har de markedsandelene falt litt. Storbarn har økt, men det er fortsatt bare på 5%. Storbarn er jo kolossale, de var jo der som du sier i foregrip. Startet på nytt igjen vel på...
Ja, sent 90-tallet, 2000-tallet, og er nå på 5%, kjøpte vel opp kodene sine på tilfellet, tror jeg.
Og så har du noen sånne, ikke nykamera, men de har bygget seg litt opp, sånn som KLP og Water Circle og Kniff, som du kjenner godt. Ja, kjenner jeg veldig godt. Vi med kristen grunnsyn, vi kan da forsikre oss et kapp der. Ja, du har pengerne, nei, pengerne er sikkert, du har forsikringene der i hovedsak. I Kniff, ja.
Rett og slett. Men det er hus, villa og den type ting. Ikke bilforsikring. Ikke spørre hvorfor, men jeg har ikke det da. Jeg vet ikke om de tilbyr det. Det vet jeg ikke. Men de har hvertfall hus og villa og den type forsikring. Veldig bra. Det er jo et stort marked dette. Altså på per tre kvartal 2023 så
så har de samlet premiale inntekter fra oss på nesten 84 milliarder kroner brutt. Så det er jo et kolossalt marked, og det er derfor vi også trekker dette fram i dag. Det har vært veldig mye fokus på at du skal være...
Som følger av at priserne er økt i hele samfunnet, så skal det være bevisst både de små, men også de store kostnadene, spesielt utlånsrenta. Og det er klart, det synes vi jo, og det har vi snakket mye om. Men du må ikke glemme forsikringen. Det er en stor del av usålingsøkonomien. Hvis du i alle fall har et hus, har en bil,
Har en familie med kanskje reise, innbo, kanskje til og med har noen dyreforsikringer, hytte, hva vet jeg, så kan det fort bikke både 20-30.000 i totalforsikringspakke, det er klart. Da trekker det jo kanskje 2-3-4.000 kroner i måneden, så hvis du kan få ned den prisen, og det er folk som klarer å prute ned faktisk både med
8-10 000 kroner på disse pakkene hvis de ikke har rørt dem på veldig lenge, så er det et ganske solidt grep for husholdningsøkonomien, og derfor er jo forsikringen veldig, veldig viktig. Hva er den største biten av forsikringskaka vi betaler penger inn til, av disse 84 drøyt milliardene kroner? Ja, det er bil. Bilforsikringen utgjør at det er personbil, det utgjør...
31 prosent, og så er det vel 5 prosent på det de kaller motorvogn øvrig, som er vel motorcykler, skuter og litt forskjellig som har motor i seg. Men personbil er 31 prosent, så nesten en tredel av markedet til private går til bilforsikringen. Fordi det er jo veldig mange biler rundt omkring på norske veier, og de har en ganske høy verdi.
Og så er det jo også, hva skulle du si, risikoen for skade er vel kanskje også høyere på bil enn på bolig nå. Da tenker jeg at vi kan begynne da, rett og slett med bilforsikring. Det er jo dagsaktuelt, hvis man ser ut av vinduet. Det har jo vært regnet Ragnarokk på veiene her på Østlandet,
I hvert fall denne uka her. Det har kommet snø, og det kom jo som julekvelden på Kjæringa. Hver eneste gang. Kaos, timelange køer i Østfold. Jeg har fortsatt sommerlekk på bilen, så jeg kjører ikke bil da. For alle dere andre som skal ut og kjøre når det er snø også, og har sommerlekk på, da er det ikke noe poeng å kjøre bil. Nei, den står, men har du bukket time? Ja.
Jeg skal bytte dekker i kveld, faktisk. Så jeg har levd MDG-drømmen ute på landsbygda, men vi bare reiser kollektivt i flere dager nå. Så det er fint. Ikke snakk om midt-CO2-regnskap. Det går i pluss, for å si det sånn. Men dette er jo mye penger, da. Ja, det er det.
Den bilforsikringen er jo, som mange vet, men ikke helt forstår, bygget opp på en litt rar måte. For det er jo i grunnspunkt en pris som du blir tilbudt, men så får du jo en veldig stor bonus på den prisen, en rabatt. Så det er jo... Veldig logisk. Ja, jeg vet ikke hva det egentlig kommer ifra, men det kan også spores tilbake på 1700-tallet. Men faktum er i hvert fall at hvis du tenker deg at
Hvis du har en forsikringpris på 20 000 for en bil, så får du en bonus. Hvis du har 75 %, som er noe av det høyeste du kan få, så er prisen til deg 5 000. Det er veldig grovt forklart, for den er nok litt høyere, for det er enkelt element i en bilforsikring du ikke får bonus på. Kostnadselementet du ikke får bonus på, så den er nok litt høyere enn 5 %. Men det er i hvert fall grovt sagt slik bonussystemet er.
Og det er klart at da er det jo en fordel å ha så høy bonus som overhodet mulig. I gode gamle dager, og det er ikke så lenge siden, så startet man i utgangspunktet på 20 prosent. Ikke null, den startet ikke fra null, den har aldri startet her nesten fra null, men den startet av en omgående på 20 prosent. Og så ble den startbonusen rett og slett økt,
og økt og økt særlig de siste årene IF var vel en av de aktørene som pushet det opp og rett og slett sa at vi synes det ikke skal starte på 20% vi synes det skal starte på 50% eller 60% eller hva det skal være så nå er
i hjernene, det virker som nesten det er en felles bonus på rundt 60% for helt nye kunder. Og det er også sånn i bilforsikring at forsikringen din følger deg som forsikringstager følger ikke bilen din, sant? Så hvis du flytter til, altså hvis du får deg en ny bil, så i grunnspunktet har du den samme bonusen. Men
de fleste selskap begynner med 60% nå, ikke 20%. Og til og med hvis du, og dette er veldig viktig at du passer på da, at du faktisk som ny kunde får 60%. Hvis du får noe mindre, så er det
Så er det veldig god grunn til å ta en ekstra telefonrunde til litt flere selskap, og vite også at noen sånne fagforeninger, blant annet NITO tror jeg, hvis du er medlem i NITO, det er noen hundre tusen ingeniører utenfor, så starter du vel på 70%. Så da har du en ekstra guldråd. Så sjekk også de avtalen du måtte ha gjennom forbundet.
Det er jo fascinerende at du ikke begynner... Hva er det noen som noensinne får null? Altså, du har ingen bonus? Ja, hvis du faller ned over bonusstigen, for det er det som er med denne bonusstigen, at den skal jo... Den skal jo være et incitament til å holde deg skadefri. Så frem til du... Altså, hvis du er eksempelvis på 60 prosent, da, og får en skade, så kan du risikere...
og det er din egen skulder, så skal du risikere at du faller ned med 10%.
før det også var regler som er blitt endret i de senere årene, eller praksis da, det er ikke lovregler, men det er praksis. Før så var det sånn at du kunne falle kanskje 20-30 prosentpoeng ned på bonestiger. Nå er det stort sett slik at man faller kun 10 prosentpoeng ned. Men det vil si at du havner på 50 prosent, og hvis du da, året etterpå, på nytt krasjer, så kan det være 40, og hvis du er veldig uheldig så, så kan du havne på null prosentpoeng.
Jeg tror jo ikke hvis du er bare en veldig sånn onkel Donald, for å si veldig uheldig stakkars menneske eller annet, så dumper du vel ned til slutt til null uten at du blir kikket ut av forsikringsselskapet. Man kunne tenke seg at man heller bør bytte forsikringsselskap da, hvis man er garantert 40% på en stanser, men det er jo noe annet da.
Dette med kilometerstand, og hvor langt man kan kjøre også, det henger jo sammen selvfølgelig. Jo lenger du kjører, jo større er risikoen for at du kan...
Gå på en smell.
Så sjekk da om du skal ha en lavere kilometerantal per år, for da synker prisen ikke voldsomt mye, men noe på forsikringen. Nå er det så motsatt. Kanskje du senker prisen, eller unnskyld, senker antall kilometer under pandemien, og så har du glemt å
å justere den opp igjen, og det må du passe litt på. At du justerer den opp, da er det kanskje 12 eller 16 eller 18, 20 tusen. Fordi at hvis du ikke gjør det, så kan du
så kan du da i verste fall få en slags avkorting ved skade. Ja, men det er ikke sånn at hvis du har 12 000, så har du kjørt 12 000 og en kilometer, så har du ikke forsikring. For bilforsikring er jo noe man er pålagt å ha. Det er ansvarsforsikring, som det heter. Det er på en måte basisforsikringen. Den er du pålagt å ha. Den kan du ikke...
unngå hvis du skal ha en bil på norske veier med skylt på. Så den må du ha. Nå er det litt vanskeligere å la være å betale det, i noen fall.
Men for sånne som deg, Halgeir, som foretrekker å si hytter, biler, båter, altså ting i flertall, har flere ting. Bil nummer to, det må man jo ha. Det er mange som er nødt til å ha det, hvis de bor litt utenfor byen. Kanskje begge to jobber på forskjellige plasser, så kjøper en kanskje bil nummer to. Ja.
Og selv om du har, her er det også ny, både dette med den første bonusen og bil nummer to, da må du sjekke, fordi her hadde skjedd skifte i bransjen. Før så var det også sånn at du ikke fikk automatisk like høy bonus på bil nummer to som du hadde på bil nummer en. Du måtte starte ikke nødvendigvis på 20%, men kanskje på 40 eller 50%.
Men nå gir mange selskaper deg den samme bonusen på bil nummer to som bil nummer en. Og så er det noen forskjeller. For eksempel hvis du har 75 prosent. For det bonussystemet er det sånn at det går 10 prosentpoeng
Per år du kjører skadefritt oppover. Hvis vi begynner på 60, så er det 70 neste år. Og så bruken mellom 3-5 år og 70% før den går videre til 75%.
Og så... Det er helt logisk. Ja, ikke sant? Og så en neste steg på den bonusstigen er faktisk 75% uten skade, og i hvert fall var det sånn. Nå er det en del selskaper som uansett ikke trekker deg ned over bonusstigen ved første skade, men vanligvis var det sånn at
hvis du var for 75% og hadde hatt det i fem år, så fikk du ikke bonus nedtrekk ved skade. Men bil nummer to, så er det vel sånn at, i hvert fall i de selskapene jeg har sett, så er det sånn at
Hvis du har 75% og fem år på det nivået, så begynner du ikke på bil nummer to, du begynner på 75% etter. Så hvis du får en skade da, så kan du risikere å havne ned igjen på bonustrapper. Så helt likt bil nummer en er det ikke, men ganske. Det må du undersøke.
Så 75 pluss 5, da er du liksom i bilforsikringens nirvana. Ja, du kan faktisk, interessant når du trekker frem det, for oss som er bonusnerder, du kan faktisk komme opp over himmelen til 80 prosent. Men dette følger jo som sagt deg og ikke bilen din, så hvis du har rast gjennom 4-5 biler, si at du har kjørt feilfritt 20 år, du har jo vært gjennom noen biler,
Da får du, hvis du kjøper deg en Ford Sierra i 98, og nå sitter du med en Model Y, så får du bonusen du har oppspart fra Sierra til nå. Ja, det tror jeg du gjør da. Eller jeg tror jeg skjønner hva du mener, ja du gjør det. Men, det skulle du være oppmerksom på. Hvis du blir bilfri i
i noen år. Det kan jo være at du flytter utlandet, for eksempel. Eller av andre grunner kvitter deg med bil, og så tenker du skal skaffe deg bil igjen. Så er det enkelte som starter på scratch igjen etter tre år. Og så er det fullt mulig
tror jeg, å prute seg oppover den også. Som jeg nevnte, det er jo ikke så stort tak tross alt hvis du går ned ifra da, hvis du hadde 75% og så kommer du ned til 60% fordi du har vært uten bil i tre, fire eller fem år. Det går jo ikke så lang tid før du er opp igjen på 70 eller 75. Men jeg tror også det kan være mulig å prute seg oppover på den stigen. For eksempel hvis du har vært i utlandet og kanskje disponert bil der,
eller på andre måter kjørt jevnlig da for det kan jo være at du ønsker å flytte ned til sentrum ønsker å kjøre bilkollektiv eller bare ordne deg på bil på andre måter eller eventuelt partnerlektefelle hadde forsikringen eller bilen på seg og så vil du overta den. Da må du bare et sett prute deg oppover på stigen igjen da.
Noe man var bedre til i gamle dager var å sette barna i arbeid. Og det har du jo også et forslag til. Vi er jo fortsatt i bilforsikringsdelen her da. Ja, dette er jo en myte som tror jeg fortsatt lever. Dette at det er så gunstig å la ungerne kjøre din forsikring. Før var det ganske vanlig. Ungerne brukte
foreldrene sin forsikring, rett og slett fordi at det var svindyrt for de å forsikre bilen. Det er fortsatt veldig dyrt for unge å forsikre, men det hadde sammenheng også med den nevnte bonusen at de måtte begynne med 20%. Men i og med også startbonusen for de unge er på et helt høyere nivå, så er ikke prisforskjellen så
så stor som den en gang var. Et lite tips også der til dere som er øvelseskjører, eller har unger som er øvelseskjører. De bør laste ned appen Lappen, og da loggføre
antall kilometer du øvelser kjører, det er en veldig enkel app du setter starten på når du setter deg i bilen og så teller du antall kilometer så loggfører du det og så får du en lavere pris eller høyere bonus i de selskapene som har den den ordningen da
Jeg tenker vi skal fortsette litt til, Alger, med bilforsikringer. Når du er inne, du stiller jo ikke opp hos forsikringsagenten noe lenger, du går inn på nettsiden deres, da får du valget mellom noe ansvar, delkasko og kasko, og så ikke minst så klarer du med å tilby mye mer annet enn bare fullkasko, så du har fullkasko med leiebil, hotell, fullkasko med ditten, med datten, og så har du også
Tror det er veldig mange som ryker på at de skal ha det råeste som du kan få tilbud. At du skal ha leiebil selvfølgelig hvis bilen min går i stykker eller jeg krasjer. Og at det er veldig mange gamle biler som fortsatt kjører rundt fullforsikret eller fullkasko. Det er ganske stor prisforskjell på om du har en fullkaskoforsikring eller om du bare har en ansvarsforsikring på en lovpålagt. Ja, veldig stor.
Så det kan være verdt å gå ned på forskjellig sikring fra fullkasko til delkasko, eller fra delkasko til ansvarsforsikring. Bortifra hvis du har bilån, da må du vel ha fullkasko, ikke? Det stemmer. Det er jo en av ulempene med å ta bilån, og en av de veldig få gangene jeg faktisk...
Hvis jeg får lov til å si det, hvis det bare er mellom meg og deg og resten av lytterne. Det er jo få gangene det kan, jeg sier ikke det er, men det kan være fornuftig å ta et usikret lån for å faktisk finansiere bilen hvis du ikke har andre muligheter. For hvis du tar et billån, og nå snakker vi om biler med ganske lav verdi, det er ikke noe lurt å ta et forbrukslån til å kjøpe en bil til 200-300 000, og det trenger du uansett en full kasko. Men hvis du tar en bil med veldig lav verdi, så vil de være meningsløse.
For mange da, å ha full kasko, det er du nødt til å ta hvis du har en billån, for banken vil jo sikre seg pantet sitt. Da kan det være mer fornuftig å ta opp et usikkerlån, så det heter, eventuelt låne av andre, hvis du har tilgang til det, for da har du muligheten til å selv forsikre bilen på en billigst mulig måte.
Siste bilforsikringspunktet nå, før vi går videre til andre ting også. Det er jo andre ting som er viktig å forsikre også. Nå skal du bygge opp bonusen din litt kjapt da. Bytte litt sånn der hvert sjette måned er det. Ja, ja.
Det er jo utgangspunktet sånn at du kan... Hvordan blir svartlista hos forsikringsselskapene, liksom? Nei, nei, nei, nei. Det er ikke det. Nei, nei, nei, for all del. Dette er noe jeg er fullt klar over at folk kan gjøre. Og det som skjer altså at du da... Hvis du havner litt ned på bonusstigen, altså la oss si at du er på 50%, så...
så kan du da komme deg raskere opp. Vanligvis er det 10 prosent per år, men det går fortere. Hvis du bytter hvert halvår, da vil du vanligvis gå opp 10 prosent ved å bytte. Så på den måten kan du kanskje få 20 prosent opp på bonus på bare ett år. Så det er jo noe som en del bruker som et lite triks for å komme seg raskere opp på bonusstigen.
Skal vi parkere bilen og melde inn døra for en gang og gå inn i huset? Og inne i huset har man innbo. Stemmer. Kanskje mer enn man tror man har, egentlig? Ja. Eller? For noen er det fornuftig å gå igjennom, i hvert fall for alle LO-medlemmer. Det er vel over en million av dem? Ja.
Fagforeningen, for å sitere Martin Koldberg. Ja, de som har det må jo selvfølgelig kvitte seg med innbrådforsikringer, for der er det inkludert en veldig god innbrådforsikring i kontingenten du betaler. Så det er
obligatorisk, sjekk for all del, men jeg tror de fleste forbund innenfor LO-paraplyen har det som en obligatorisk, altså du får den innpåforsikringen, du vil eller ikke når du har betalt kontingenten. Og da kan du kvitte deg med den du har fra før av, fordi det er ikke noe vits i å ha to skadeforsikringer, du får ikke dobbelt opp hvis du heller er
ute. Og det er det ene rådet på innbrud forsikring, pass på dobbelt forsikring. At det andre er, hvis du har barn, og de har flyttet ut, skal du studere, så vit det at de som regel er dekket av dere innbrud forsikring, selv om hybelen er i Molde, og du bor i Oslo, så
er junior, eller... Da er de fortsatt dekket på din innbåd for sikring, så lenge de er folkeregistrert på dere adresse. Og det er det studenter vanligvis...
så er det noen klausuler her, noen selskaper har sånn maks to år for eksempel, eller en aldersgrense, så sjekk for all del med ditt selskap hvor lenge de kan være dekket, og da slipper de å betale 700 000 eller 1500 kroner for den forsikringen selv. Det å innbo, men man har jo utbo, nei, hva heter det, resten av huset, boligforsikring rett og slett, og
Det dekker jo noen ting, men det dekker ikke alt. Det er kanskje folk blir litt overrasket over, at det dekker jo ikke gamle tak, for eksempel.
Og den type ting? Ja, det er det. Nå er vi jo litt fokus på priselementer, men det minst like vektige er jo selvfølgelig vilkårselementer. Der synes folk at det er litt stress å sjekke alle de ulike vilkårene. Så det er noe du bør være spesielt observant på når det gjelder bolig. Det som kan skille litt er for eksempel dette med sopp- og råteskade. Så det er
Ikke ta det som et generelt råd, men sjekk faktisk hva som inngår i disse superforsikringene som selges knyttet til en bolig, altså bygghus, villa-forsikring. For de synes jeg ofte er en ganske god deal, fordi de kan inkludere ting som for eksempel sopp, råte, andre typer skade som
som man kan risikere, som er ganske dyre. Og ikke minst det, men det det ikke dekker, som kanskje er jo litt sånn der...
Hva skal jeg si? At du får en vanlig karsett kan du bli en kjempe stor skade på huset. Er det sånn at den ikke dekker selve taket, eller dekker den følgende av det? Husker du, vet du det? Sånn i forstående strakende... Hva er det for strakarm, er det du sier, Magne? Nei, altså det er jo... Det er forskjeller som den kommer utenifra, eller om det er en vanlig karsett av rør, for eksempel, som du har innvendigt. Sånn stort sett...
Rekasjer som måtte komme fra tak, også en del av det som flomskade og sånt, kan nok være dekket, men det som på en måte sildrer inn som følger av for eksempel mangelfullt vedlikehold og så videre, er det ikke gitt at det får dekket da. Men det er litt ulikt, så sjekk for andre vilkårene.
Vi er jo i november, årets jævligste måned, det kan vi jo si, men det er snart desember og snart januar, og det er ofte et punkt hvor folk går gjennom alle forsikringene sine. Du må ikke gjøre dette i januar, du kan gjøre det i november også. Men det er noe med at da er det greit, det er en nyttårsforsett som en del har, å gå gjennom økonomien, og forsikring er en viktig del av det.
Så hvordan, hvis man skal få ned, generelt få ned prisen på sine forsikringer, hvordan gjør man det? Det er forholdsvis enkelt, men du setter av en time, tenker jeg. Det er ikke sånn at det er gjort på, det er ikke som å skifte innskuddskontoen din, som vi snakket om i
Herfor leden på bank, det er noe med, og grunnen til at du bør være litt grunnig er at du bør sette opp forsikringen du har per i dag, og egenandel og så videre. Poenget er, det finnes på nett, så finnes det en rekke såkalt anbudstjenester. But.no, forsikringer.no, tjenestetorget.no,
forsikringsportalen, det er flere aktører da, som lever et sett av og tjener penger på at du bytter forsikringene dine.
Så på mange måter har en del av det gammeldags agentapparatet, de finnes fortsatt, men en del av det er flyttet i det virtuelle rommet. Og det bør du faktisk benytte deg av. Grunnen til det at det er smart, det er ikke bare at det sparer deg for en del tid, men det du kan gjøre når du setter opp, det du gjør når du setter opp hvilke forsikringer du har, og så blir du rettleiet gjennom
elementer som for eksempel du glemmer ofte å si selv for eksempel at du har en superforsikring eller at du har en lav egen andel eller at det er andre ting som gjør at at du i større grad samler en epple og epple her når du skal sende ut anbudsskjemaet ditt og når du har gjort det så får du jo da
respons tilbake fra typisk tre til fire selskapet som gir deg en pris. Du kan også i enkel av disse tjenestene velge selv hvilke selskapet du vil ha et anbud ifra. Når du har fått det, så kan du enten velge å flytte det der nye selskapet eller ta med deg den prisen og prute ned der du har eget selskap. Den jobben bør du nok gjøre hvert år for å holde
prisnivå så stramt som mulig rett og slett enten være sikker at du vil flytte eller at du blir rett og slett værende Men det er jo lett å gjøre dette her men det er jo litt sånn uoversiktlig også fordi mange forskningskjøpere har jo forskjellige vilkår også
Vi har liksom ikke en sånn, eller det er kanskje du får med ditten og datten der, men du får det med noe annet på andre siden, men du ikke får med der. Det finnes jo ingen sånn her helt konkret sånn her du kan sette opp, liksom. Ja, si if mot storplan, da, siden vi har fått den før, liksom, og så bare det har du der, det har du ikke der. Finnes det en sånn sammenligningstjeneste der?
Nei, det skulle jo, når jeg sier at du setter opp vilkårene selv, så skulle det gjerne vært sånn at du også fikk akkurat like vilkår servert ifra utbyggelsen.
disse ulike konkurrenterne til det selskapet du er i nå, men det er nok ofte, det hender nok ofte at de sniker til seg og kanskje gjør det tilbudet litt dårligere enn det du faktisk har. Så du må jo være litt sånn observant på akkurat det.
og som du sier, det er noen forskjeller, men de er ikke voldsomt store. Standardforsikringene er ganske like. Hvis du velger en standard bilforsikring mot en annen bilforsikring i et annet selskap, så er de nok så like, men det er noen tilleggselementer, men som gjerne er på en måte
skjalta ut i et eget produkt som de kanskje kaller super, for eksempel. Eller noe sånt ekstra forsikring, superforsikring, som er egne elementer på toppen. Og det er typisk, kan det være, leiebil og leiebil i en ekstra lang periode, leiebil på noen av de nære par verksted. Den type elementer, som jeg nevnte da, superforsikring på bygning, så kan det være sopp og råte. Så...
Vær litt observant på, og spesielt hvis du får et mistenkelig lavt tilbud fra en av de tre-fire, så bør du ikke ta det for god fisk, men se etter hva faktisk de som inngår i den pakka. Og det er, mange sier det er vanskelig, men de fleste forsikringsskap har en min side som du kan logge deg inn og finne forsikringsvilkårene der, og på den måten sammenligne.
Skal vi skru opp tempoen litt her. Har du noe for seg å putte alle forsikringene i ett og samme selskap? Ja, det har jeg. Det kan du gjerne gjøre. Du får all del. Sjekk om du kan shoppe deg til bedre priser. Men i forsikringsmarkedet, det er forskjell fra bankmarkedet, så er det såpass store rabatter ved å velge et selskap at det som regler bedre. Du må senke egenandelen både på husforsikring, innbo, bil og alt sammen.
Da får du lavere pris med en gang. Ja, du gjør det. Og det er en del forsikringsfolk selv som velger høy egenandel, høyere i hvert fall enn snittet, fordi de synes at det er en god deal mellom pris og risiko, rett og slett. Så ikke velg nødvendigvis den laveste egenandelen. Folk som jobber i forsikringsbransjen har ganske høye egenandeler, har de ikke det? Ja, de har det. Fikk dere høre det her. Er
Er det noe du kan gjøre selv da, med huset ditt? Eller med, nå sier huset, for det er hus og innbås, du kan gjøre det selv da, for å få ned premien nå? Ja, masse skadeforbyggende tiltak kalles det gjerne. Det kan være på bygningen din, så kan det være at du innfører
Sånn vannstoppventil hvis du har et eldre hus. Du har innbrudtsalarme, eller brandinnbrudtsalarm, teknisk alarm sentral, hvis du har rør i rørsystem, konfiralarm, altså en del, ganske mange av disse tiltakene. Det gjelder også for bil og annet, er ting du kanskje har innført etter du
forsikringen i første omgang, men som du er nødt til å melde deg fra til forsikringsselskapet hvis du skal ha lavere premier. De kan ikke vite om du har
en vannstoppventil for eksempel. Så det må du gi beskjed om. Har alder noe å si på dette her? På forsikringer? Vi har ikke snakket så mye om personforsikringer, men... Ja, spesielt på person. Hvis du for eksempel har bikka 55, så kan det være at du kan droppe eller neskalere uforforsikringen. Den er ofte veldig dyr når du blir eldre.
Det er relativt kort tid til pensjonsalder, og mange i denne ansiktsgruppen har jo betalt ned mye av gjelden og sitter med store verdier i bolig og annet sparkapital, så derfor er det kanskje ikke så viktig å ha en høy ufør forsikring. I alle fall ikke med ufør kapital som skal betale ned lånet, fordi de har kanskje ikke så mye lån.
og betale ned. Men det er veldig generelle regler, så jeg vil jo anbefale at du går litt etter dette i sømmen og har en diskusjon med forsikringskonsultskapet ditt, men vite at den type personforsikring er ikke sikkert at du skal ha livet ut eller til aldersgrenser.
Nå tror jeg vi har vært igjennom alle punktene her. Litt sånn stakkato, hvis du teller dem opp, så skal du komme til rundt røffel i 15 tips for å få ned forsikringspremiene. Er det noe vi har glemt? Ja, to-tre ting. Jeg skal bare ta det raskt. Hvis du er medlem i et alt ifra forbund, eller huseierne, eller OBOS, husk å nevne det, og i hvert fall kontrollspørre
hvis du blir oppringt av et fastighetsselskap, spør de, har dere noen tilbud? Når du har fått et tilbud, da skal du komme med trumfkortet ditt
Har dere en extra rabatt for meg som er OBOS-medlem, eller Husseierne-medlem, eller NITO-medlem? Det er det ene. Og det andre, spesielt på bilforsikring, tenk over om du trenger leiebil i den dekningen. Fordi det er en del som allerede har dette knyttet til sitt medlemskap i enten Viking eller NAF, så er det ikke sikkert at de trenger faktisk leiebil i bilforsikring. Så blir det noe hundrelapper-
billiarder.
Nå tror jeg vi er ferdige. Ferdig nå. Fint. Vi setter strek. Vi parkerer. Dere setter på brekker. Låser døra. Alarmen på. Og sørger for at alle får betalt litt mindre inn i denne kaka, som til sammen var vel 84 milliarder kroner. Kanskje? Ja, det var det. Vi er tilbake en overhelg. Da er det tirsdag, og da svarer vi på spørsmål og svar. Det får du kun på poddmiddel. Så hvis du har et poddmiddel, så bør du jo få det nå med en gang. Man
Magne Antonsen, vår eminente produsent, som sier på misjonen. Vi er jo pengemisjonen, kanskje som blir navnet til det. Har du noen tilbakemeldinger til oss, send det til tips at dinepenger.no eller meld deg inn i Facebook-gruppa vår som heter Pengerådet. 38 000 medlemmer der, plass til ekstremt mange flere. Jeg har ikke noe mer å si enn det, skal vi bare si ha det? Ha det bra, ja.
Du har hørt en podcast fra VG. Ansvarlig redaktør, Gard Steiro. Halge Kvadsheim er tilknyttet Max Social, som er et heleidt profilbyrå i VGTV AS. VGs redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette. Redaksjon står fritt. Oversikt over bindinger for profiler som gjør oppdrag for VG ligger du på vg.no.