Musikk
Hei og velkommen til dagens Lyttespørsmål fra pengerådet. I dag er det Håvard som har sendt inn et spørsmål, og han skriver følgende. Vi er en småbarnsfamilie som i løpet av koronaåret har flyttet ut av leiligheten i byen til bolig på landet, og innen stratebane og bidelling ikke fungerer på landet.
Dermed må vi gå til innkjøp av minst en bil. Det er mange valg å ta. Er det bilån, skråstrekk leasing, brukt eller ny, elbil, fossilbil, osv. Valget er ikke tatt, men trolig blir det en personsvagn a la Volkswagen Passat Hybrid, brukt variant fra mellom 2-250 000 kroner.
Men hva er de økonomiske konsekvensene av å kjøpe bil før og etter nyttår? Det er vel snakk om moms og omregistreringen seg ut på nye elbiler. Andre ting, er det økonomiske endringer på bruktmarkedet, eller bør vi skynde oss å kjøpe bil
I desember. Takk for svar, Hilsen Håvard. Ja, hvis du har lyst til å kjøpe bil i 2021, så har du litt dårlig tid, men er det en vilje, så er det en vei. Er det ikke noe som heter det, Halker? Ja, absolutt. Og skal du kjøpe en brukt bil, så er det jo fullt mulig å gjøre det om en time. Da kan du close den kontrakten. Og det er faktisk slik at det finnes også en del nye biler som er leveringsklare også på
De bruker vel en time eller to på å klargjøre det hos bilforhandler, men det skal være mulig å få det ut ganske raskt. Så hvis det er avgjørende for deg, så er det fortsatt mulig. Men når det gjelder akkurat den biltypen du ser på, en brukt Passat Hybrid,
så er det vel ingen direkte endringer for den i det nye budsjettet som gjelder fra 1. januar. Det er jo noen sånne endringer på CO2-avgift, og det er også på drivstoffavgift og sånt, men det vil jo ikke ha noen betydning for akkurat når dere kjøper bilen.
Det er i midlertid en sterk økning i avgifter for en del nye hybridbiler etter nyttår, og det kan godt også være at det forutslag vil jeg tro, også forutslag for akkurat den Passat-hybrid-typen. Det er ikke alle den avgiftsøkningen treffer like hardt, men det kan slå helt fra 20 000 til 80 000 i de regnstykkene jeg har sett.
på nybilprisen, fordi at denne avgiftsøkningen som går på spesielt hybridbiler, og spesielt på de som har lav rekkevidde, altså elektrisk rekkevidde, der avgiftene blir skjerpet etter nyttår. Men dette er altså de nye, og
Det er da leveringstidspunktet og ikke bestillingstidspunktet som er avgjørende. Sånn sett har du dårlig tid hvis du skulle bestemme deg å heller gå for en ny hybridbil enn den brukte du har kastet øynene dine på. Og så er jo da selvfølgelig spørsmålet, smitter dette over på bruktbilpriserne? Ja, det kan det nok gjøre til en viss grad, men den smitten kommer jo ikke
med en gang etter nyttår. Den har kanskje kommet allerede, og så vanligvis så vil jo den, du kan si at hvis for eksempel nybilprisen skulle øke med 100 000 etter nyttår da, for en
fra et gitt marked, så vil allerede nå antagelig bruktbilpriserne på det samme markedet øke noe. Det øker ikke først bare etter nytter. Men det er jo også litt forskjellig egentlig i hvor stor grad disse avgiftsøkningene og disse prisøkningene på nye biler smitter over på bruktbilmarkedet. Det går ofte, det er ofte litt tregt sånn sett. Så
Alt i alt så tror jeg ikke det har noen store konsekvenser for dere å kjøpe en brukt bil av en type hybrid før eller da eventuelt venter etter etter nytter, hvis det er akkurat den biltypen dere skal ha.
Når det gjelder akkurat elbil som du trakk frem, så ja, så er det jo faktisk en liten avgiftssøkning fra 1. januar, og det går på omregistreringsavgiften. Den avgiften, og det gjelder jo for de brukte, ikke sant? Hvis du synes ønsker å kjøpe det. Den avgiften
riktig nok ikke like mye som i det første forslaget som ble satt frem i statsbudsjettet. Men den er redusert til en sats på 25 prosent. Så det vil si at omregistreringsavgiften er jo vesentlig billigere for en elbifortsatt enn en tilsvarende konvensjonell diesel- eller bensinbil.
Men det kan jo være at regningen for akkurat den amerikanske regjeringen øker fra null i dag til kanskje 1500 for de dyreste bilene etter nyttår, nyeste brukte biler etter nyttår, noe sånt. Men ikke noen veldig store forandringer for dere som ser på brukte biler, nei.
Bra, så kan du glede deg Håvard til du får kjenne litt på kostnadene med å ha en brukt bil. Du kan bare ta en telefon til meg så kan jeg fortelle deg litt hva en litt sånn eldre Skoda Superb koster deg i året. Vi er nå oppe i cirka 200 000 for den vi også i vår tid.
Nå kostet han i år, ja. Nyttel kostet oss 40 000 i reparasjoner. Og det skal jeg lage en egen podcast om. Den bilen der, det får bli... Men det får bli en annen gang. Vi lykkes til med biljakten uansett. Håvard, takk skal du ha, all gære. Hvis du som hører på podcasten lurer på noe, send det til oss til tips at dinepenger.no eller en melding via Facebook eller Instagram hvor vi heter Dine Penger begge stedene. Og så kan du også melde deg inn i Facebook-gruppa vår, Spete Pengerådet. Takk for at du hørte på.